Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Isaacsonin musk kirjassa oli hyvin selitetty fsd hypeä. Uusi arkkitehtuuri/algoritmi vaikuttaa alussa ratkaisevan ongelmat mutta sitten törmätään uuteen ongelmaan mitä ei saadakaan ratkaistua. Taas tehdään uusi arkkitehtuuri joka vaikuttaa ratkaisevan ongelmat, mutta törmätään uudestaan seinään jne. Labrassa tietty kaikki toimii paremmin kuin todellisessa maailmassa mikä entisestään saa uuden ratkaisun vaikuttamaan erittäin lupaavalta kunnes se laitetaan kuluttajien mukana oikeisiin olosuhteisiin.

Vaikea arvioida miten FSD etenee. Ollaan uuden äärellä mitä ihminen ei ole aikaisemmin ratkaissut. Minusta on hienoa, että joku edes yrittää vaikka suomalaisittain tietenkin mikä tahansa epäonnistuminen on niin noloa, että pitäisi tehdä harakiri.
 
Viimeksi muokattu:
Kaipa ne autot ens vuosikymmenellä jo ajaa itse, on tämä maailman kehitys niin huimaavaa ollut. :comp:

Kuka sen ensin tuo tarjolle, saas nähdä.
 
Se mitä tiedetään nyt varmaksi että se edellinen arkkitehtuuri jota ne yritti saada toimimaan puoli vuosikymmentä ei onnistunut ja kun koko maailman uskokin siihen loppui niin tarttee yrittää uutta hypeä.

Minä näen neuroverkko-opetukseen perustuvan systeemin ihan periaatteessakin sisältävän aivan massiivisia ratkaisemattomia ongelmia.

Esimerkiksi mistä ne keksii 10000 erilaisennäköistä lasta sinne opetusmateriaaliin että jokaisen niitten kohdalla pitää pysähtyä kun esimerkiksi jos opetus perustuu tesloilla ajettuun dataan niin näitä ajoradalle juoksevia lapsia on niin harvassa että ei niistä mitään kattavaa opetusmateriaalia saada. Jos opetusmateriaalista on vain pari lapsen kohdalla tehtyä pysäytystä niin itsekseen oppiva neuroverkko voi oppia että sinisen talon kohdalla ajoradalle juoksevan lapsen edessä pitää pysähtyä mutta jos ei ole sinistä taloa niin opetusmateriaali ei sisältänyt mitään vihjettä miten pitäisi toimia.

Ylipäätäänkin autolla ajamiseen liittyy valtava määrä tapahtumia jotka on periaatteessa mahdollisia mutta kenties vain yksi niistä osuu kunkin kuljettajan kohdalle elinaikana. Tällaisten opettaminen neuroverkkoon kuulostaa perse edellä puuhun kiipeämiseltä. Neuroverkot aika luonnollisesti muistaa opetuksesta sellaiset 100000 tapahtumatyyppiä jollaisia sattuu joka päivä mutta nämä hyvin harvinaiset tapahtumat jää täysin herran haltuun. Kuitenkin kun pamahtaa kohdalle niin pitäisi toimia oikein ellei hyväksytä että joka kymmenes neuroverkkotesla elinkaarensa aikana aiheuttaa ihmisen kuoleman.

Toinen kysymys on että miten tällaiseen neuroverkko-opetukseen päivitetään liikennesääntöjen muuttuminen? Esimerkiksi Suomi päättää muuttaa polkupyörien ja autojen välisiä väistämissääntöjä erilaiseksi kuin ruotsissa alkaen joku päivämäärä. Miten neuroverkolle opetetaan uusi systeemi jota pitäisi alkaa noudattaa joku tarkkaan määritelty päivä jota ennen tätä sääntöä ei ole noudatettu ja muutenkin kaikki ihmisen kuljettamat teslat niinkuin muutkin autot on ajaneet ihan miten sattuu väistäen polkupyöriä joko liikaa tai liian vähän.

Kuulostaa aivan mahdottomalta että neuroverkot pystyy hanskaamaan nämä tilanteet ennenkuin ne on niin kykeneviä että ne pystyy ymmärtämään kaiken ympäristössä tapahtuvan ja käsittelemään asioita aivan yhtä paljon kaiken ymmärtäen kuin ihmisetkin.

Nythän teslat vaikuttaisi ymmärtävän katujen vieressä tapahtuvista asioista noin 0,0001%
 
Viimeksi muokattu:
Minusta on hienoa, että joku edes yrittää vaikka suomalaisittain tietenkin mikä tahansa epäonnistuminen on niin noloa, että pitäisi tehdä harakiri.

Ei noloa ole se että yrittää, noloksi sen tekee jos vuodesta 2016 lähtien on toitottanut että aina se seuraava versio ratkaisee kaiken.

Eli suomeksi valehtelu asian tiimoilta on noloa.

Kaikki kunnia niille jotka uskaltavat kokeilla.
 
Olipa nollatason pr-vastaus Teslalta. Eivät oikeastaan edes kumoa mitään Reutersin väitettä vaan pöhisee lähinnä telemetriasta. Jokainen, joka seuraa edes vähän esim Model 3:n tyyppivikoja niin tietää alustan ongelmista. Olishan se kiva, että kun joutuvat takuuseen korjaamaan jossain kohtaa oman Model 3:n alatukivarret, niin tulisi osat tilalle mitkä eivät ole tyyppiviallisia . :poop:
Tuohan on sitten kevyttä verrattuna sitten taka-akselistoon. Niistähän väljistyy korkeintaan 50 000 km kohdalla taka-akselistosta takimmaisen/poikittaisen ylätukivarren ulkopään hela, joka on prässätty olkavarteen. Osaa ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi, vaan koko olkavarsi menee vaihtoon. Varaosa n. 900 € ja työt ehkä 3-4 h. Helan voi kyllä vaihtaakin, mutta varaosana sitä ei saa, vaan sopiva pitää löytää. Kuulemma "joku S-Mersun" hela käy. Sopivalla itsevalmistetulla työkalulla prässäys onnistuu olkavarren ollessa paikallaan. Näitä varmaan tekee jo useampi paikka, mutta sen tiedän että ainakin Espoon autohuolto tekee näitä.
 
Se mitä tiedetään nyt varmaksi että se edellinen arkkitehtuuri jota ne yritti saada toimimaan puoli vuosikymmentä ei onnistunut ja kun koko maailman uskokin siihen loppui niin tarttee yrittää uutta hypeä.

Minä näen neuroverkko-opetukseen perustuvan systeemin ihan periaatteessakin sisältävän aivan massiivisia ratkaisemattomia ongelmia.

Esimerkiksi mistä ne keksii 10000 erilaisennäköistä lasta sinne opetusmateriaaliin että jokaisen niitten kohdalla pitää pysähtyä kun esimerkiksi jos opetus perustuu tesloilla ajettuun dataan niin näitä ajoradalle juoksevia lapsia on niin harvassa että ei niistä mitään kattavaa opetusmateriaalia saada. Jos opetusmateriaalista on vain pari lapsen kohdalla tehtyä pysäytystä niin itsekseen oppiva neuroverkko voi oppia että sinisen talon kohdalla ajoradalle juoksevan lapsen edessä pitää pysähtyä mutta jos ei ole sinistä taloa niin opetusmateriaali ei sisältänyt mitään vihjettä miten pitäisi toimia.

Ylipäätäänkin autolla ajamiseen liittyy valtava määrä tapahtumia jotka on periaatteessa mahdollisia mutta kenties vain yksi niistä osuu kunkin kuljettajan kohdalle elinaikana. Tällaisten opettaminen neuroverkkoon kuulostaa perse edellä puuhun kiipeämiseltä. Neuroverkot aika luonnollisesti muistaa opetuksesta sellaiset 100000 tapahtumatyyppiä jollaisia sattuu joka päivä mutta nämä hyvin harvinaiset tapahtumat jää täysin herran haltuun. Kuitenkin kun pamahtaa kohdalle niin pitäisi toimia oikein ellei hyväksytä että joka kymmenes neuroverkkotesla elinkaarensa aikana aiheuttaa ihmisen kuoleman.

Toinen kysymys on että miten tällaiseen neuroverkko-opetukseen päivitetään liikennesääntöjen muuttuminen? Esimerkiksi Suomi päättää muuttaa polkupyörien ja autojen välisiä väistämissääntöjä erilaiseksi kuin ruotsissa alkaen joku päivämäärä. Miten neuroverkolle opetetaan uusi systeemi jota pitäisi alkaa noudattaa joku tarkkaan määritelty päivä jota ennen tätä sääntöä ei ole noudatettu ja muutenkin kaikki ihmisen kuljettamat teslat niinkuin muutkin autot on ajaneet ihan miten sattuu väistäen polkupyöriä joko liikaa tai liian vähän.

Kuulostaa aivan mahdottomalta että neuroverkot pystyy hanskaamaan nämä tilanteet ennenkuin ne on niin kykeneviä että ne pystyy ymmärtämään kaiken ympäristössä tapahtuvan ja käsittelemään asioita aivan yhtä paljon kaiken ymmärtäen kuin ihmisetkin.

Nythän teslat vaikuttaisi ymmärtävän katujen vieressä tapahtuvista asioista noin 0,0001%
Hyviä ajatuksia mutta unohtuu aina se että miksi koneen pitäisi hallita kaikki mahdolliset tilanteet kaikissa mahdollisissa skenaarioissa?

Olen alkanut funtsimaan että eihän sitä vaadita ihmiseltäkään. Riittää että autokoulusta on maksanut ja tentin läpäissyt niin tuolla julkisilla väylillä saa ajella ihan vapaasti kunhan muistaa raamatun kymmenen käskyä. Tärkeimpänä älä tapa. Tai jos tapat niin katso näkikö kukaan ja poistu paikalta jos ei nähnyt.

Minusta autonomiselta autolta pitäisi vaatia että ajaa paremmin mitä keskiverto ihminen. Sehän olisi jo täysin hyväksyttävä lähtötaso joka johtaisi kuolemisten vähenemiseen. Niin että kuoliko 5v Jani-Petteri kun juoksi autonomisen-auton eteen puskan takaa? No voi voi mitä sitten kun ihminen olisi posottanut sen yli joka tapauksessa samassa tilanteessa eikä olisi edes jäänyt katsomaan jäikö henkiin kun iskee päälle fight-or-flight.
 
Tämä että "Oletetaan että toimii paremmin kuin ihminen" on se argumentti jossa laitetaan toinen perustelematon hypeargumentti viemään pois huomio että koko korttitalo on rakennettu saviperustalle kun pitäisi kuulemma aloittaa keskustelu niin että "Eikö se riitä että tämä korttitalo on tukevampi kuin betonikuutio peruskallion päällä?" Jos se on näin niin ehkä on hyvä mutta tähän asti asia on vain kaksi hypejuttua tukemassa toisiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Holiday päivitykset näyttäisi saaneen useammalla ihmisellä jotkin auton ominaisuudet epäkuntoon. Tässä kyseisessä tapauksessa Teslan huolto pyytää 3k maksua päivityksen aiheuttamien vikojen korjaamisesta. Takuuton auto siis kyseessä. Toivottavasti näitä ei ala näkymään Suomessa.



E: Tosin käyttäjän uusimmassa päivityksessä on toivoa Teslan maksavan. Siitä huolimatta ikävää jos tuommosia päivityksiä pääsee läpi asiakkaille. Toivottavasti ottavat yleisen linjan noiden korjaamiseen eikä ihmisten tarvitse tapella. Tapauksia näyttäisi olevan useita pelkästään redditissäkin.

 
Viimeksi muokattu:
Hyviä ajatuksia mutta unohtuu aina se että miksi koneen pitäisi hallita kaikki mahdolliset tilanteet kaikissa mahdollisissa skenaarioissa?

Mulle riittäis, että automatiikka hanskais ruuhka-ajon letkassa, moottoritiet, rampit ja isot monikaistaiset normitiet. Noilla sais katettua mun ajoista enemmän kuin 90%. Viimeisen 10% taloyhtiön pihaan, viimeinen pätkä vilkkaassa kaupungin keskustassa tai viimeisen kilometrin hiekkatietä kalapaikalla voi ihan hyvin ajaa itse. Edes talviajo tai ainakaan talviajo pahimmissa talvikeleissä ei ole kovin pakollinen ainakaan ensivaiheessa. On isoja markkinoita missä suurimman osan ajasta on kesäkelit poislukien joku laskettelureissu vuorille. Tietty jos toimis sateessa ja myös yöaikaan niin se olis kiva bonus. Bonuksia jos hakee niin parkkeeraus, parkkipaikat ja parkkihallit olis myös kiva juttu, mutta ei mitenkään pakollinen.

Kai noita moottoritiet hanskaavia l2(?) ajoavustimia on jo. Teslalla etuna, että jos saavat toimimaan niin toimii ilman supertarkkoja karttoja toisin kuin vaikka ford ja gm ratkaisut.
 
Veikkaisin että vähintään 20v että toimii jotenkuten turvallisesti isoilla teillä hyvällä säällä. 100v päästä sitten ehkä jo lumikelillä, mutta vaatinee jotain sellaista tekniikkaa josta ei osata edes unelmoida seuraavaan 80 vuoteen.
Ihailtavaa optimismia. Laitan puolet lisää (40v ja 200v). Toivottavasti talvikäyttö on silloin ehditty suomessa jo kieltää. Taitaa tarvita ensimmäisen isomman rysäyksen ennen kun toimittajia, ja sen jälkeen päättäjiä, alkaa kiinnostamaan, että teillämme liikkuu tuhansia itsekseen holtittomia jarrutuksia ja ohjausliikkeitä tekeviä aikapommeja.
 
Holiday päivitykset näyttäisi saaneen useammalla ihmisellä jotkin auton ominaisuudet epäkuntoon. Tässä kyseisessä tapauksessa Teslan huolto pyytää 3k maksua päivityksen aiheuttamien vikojen korjaamisesta. Takuuton auto siis kyseessä. Toivottavasti näitä ei ala näkymään Suomessa.



E: Tosin käyttäjän uusimmassa päivityksessä on toivoa Teslan maksavan. Siitä huolimatta ikävää jos tuommosia päivityksiä pääsee läpi asiakkaille. Toivottavasti ottavat yleisen linjan noiden korjaamiseen eikä ihmisten tarvitse tapella. Tapauksia näyttäisi olevan useita pelkästään redditissäkin.


Niin siis takuukorjauksissakin arviossa on aina hinta aluksi, ainakin Suomessa itsellä oli. Sitten se poistuu se arvio/muuttuu 0 kun on selvitetty että asia on sellainen että Tesla maksaa. Somessahan tuosta voi herkempi panikoida ennen keskustelua Teslan kanssa ja vian selvitystä.
 
Niin siis takuukorjauksissakin arviossa on aina hinta aluksi, ainakin Suomessa itsellä oli. Sitten se poistuu se arvio/muuttuu 0 kun on selvitetty että asia on sellainen että Tesla maksaa. Somessahan tuosta voi herkempi panikoida ennen keskustelua Teslan kanssa ja vian selvitystä.
Kyllä ne sen 0€ muuttaa jos selvä takuukorjaus. Jos annat luvan kun siinä on hinta niin olet antanut luvan heille veloittaa.
 
Veikkaisin että vähintään 20v että toimii jotenkuten turvallisesti isoilla teillä hyvällä säällä. 100v päästä sitten ehkä jo lumikelillä, mutta vaatinee jotain sellaista tekniikkaa josta ei osata edes unelmoida seuraavaan 80 vuoteen.


Hienosti tuo FSD ajaa jo kaupungeissa hyvällä säällä. Suomessa kesällä tuolla FSD:llä voisi varmasti jo nyt ajella helsingistä ouluun. Vielä kun tulee automaattilaturit niin ei tarvi autostakaan nousta välillä.
 


Hienosti tuo FSD ajaa jo kaupungeissa hyvällä säällä. Suomessa kesällä tuolla FSD:llä voisi varmasti jo nyt ajella helsingistä ouluun. Vielä kun tulee automaattilaturit niin ei tarvi autostakaan nousta välillä.

Mitä itse seurannut noita videoita niin tuntuu, että suurimmat virheet on logiikassa miten auto toisinaan käyttäytyy. Data näytössä antaisi ymmärtää, että auto näkee kaiken mitä tarvii ja voisi ajaa oikein, mutta ei lähde risteyksestä sopivaan väliin tai muuten säätelee omiaan. Ehkä fsd12:en neuroverkkoihin perustuva kontrolli korjaa näitä? Toisinaan näkynyt videoissa vikoja joiden voisi arvella johtuvan viallisesta karttadatasta. Tyyliin pitäisi kääntyä kohta vasemmalle ja auto painaa menemään väärällä kaistalla(vähän kuin ihminen, joka ei tunne paikkoja ja tajuaa myöhässä, että jaajuu, valitsin väärän kaistan)
 
Niin siis takuukorjauksissakin arviossa on aina hinta aluksi, ainakin Suomessa itsellä oli.

Ainakin itselläni ollut aina nolla jokaisessa korjauksessa. Itseasiassa viime kerralla en edes nähnyt arviota, enkä valinnut aikaa, tein sen tiketin ja sitten tuli tekstari että huomenna tulee klo 12-16 välillä mobile service. Eli vähintäänkin näissä prosesseissa on omaa elämistä, mutta en luottaisi mihinkään "kyllä se muuttuu siitä nollaksi" prosessiin.
 
Ainakin itselläni ollut aina nolla jokaisessa korjauksessa. Itseasiassa viime kerralla en edes nähnyt arviota, enkä valinnut aikaa, tein sen tiketin ja sitten tuli tekstari että huomenna tulee klo 12-16 välillä mobile service. Eli vähintäänkin näissä prosesseissa on omaa elämistä, mutta en luottaisi mihinkään "kyllä se muuttuu siitä nollaksi" prosessiin.
Sehän riippuu onko päivänselvä takuukeissi vai ei. Yleensä jos sieltä joku vikakoodi luettavissa, on se päivänselvä takuukeikka. Itelle vaihdettiin ratti takuuseen, ja sieltä tuli ~tonnin hinta-arvio hyväksyttäväksi. Viestillä sitten sovittiin että rangeri tulee uuden ratin kanssa katsomaan meneekö takuuseen vai ei, ja jos ei mene rangerin mielestä, voi vielä siinä vaiheessa sanoa että en haluakkaan rattia eikä minkäänlaista laskua tule.
 
Niin siis takuukorjauksissakin arviossa on aina hinta aluksi, ainakin Suomessa itsellä oli. Sitten se poistuu se arvio/muuttuu 0 kun on selvitetty että asia on sellainen että Tesla maksaa. Somessahan tuosta voi herkempi panikoida ennen keskustelua Teslan kanssa ja vian selvitystä.

Juu tiedän, ei liity mielestäni tähän postaamaani asiaan juurikaan. Kyllä tuolla keskusteluissa tuokin huomioitiin.
 
Taisi olla kyse takuun ulkopuolella olevista autoista joihin tulee päivitys joka brikkaa jotkut ominaisuudet. Näiden korjauksesta tarjotaan sitten isoa laskua.

Niin mutta että onko siellä joku todiste että Tesla on yrittänyt laskuttaa joltain 3000 dollaria siitä vai onko joku yks tehny reddit langan siitä 3000 dollarin arviosta mikä sinne tuli ja kaikki on paniikissa?
 
Niin mutta että onko siellä joku todiste että Tesla on yrittänyt laskuttaa joltain 3000 dollaria siitä vai onko joku yks tehny reddit langan siitä 3000 dollarin arviosta mikä sinne tuli ja kaikki on paniikissa?
On siellä useampia keissejä missä sama ongelma.
Jos luit ketjua niin kaveri kävi Teslalla suoraan ja joutui maksamaan service feen 120$. Nyt odottelee mitä seuraavaksi.
 
On siellä useampia keissejä missä sama ongelma.
Jos luit ketjua niin kaveri kävi Teslalla suoraan ja joutui maksamaan service feen 120$. Nyt odottelee mitä seuraavaksi.

Juu ja pointti ei ollut tuo perinteinen tilanne, että näkyy huollon arvio ja se siitä sitten häviää kuten normaalisti takuun alaisissa, vaan Teslan huollosta vahvistettiin hinnaksi 3000 dollaria ja Tesla ei sitä korvaa, että tarviit uuden tietokoneen autoosi.

Nyt kuitenkin tuon käyttäjän viimeisimmässä päivityksessä olivat Teslalta olleet ymmärtäväisempiä ja saattavat korjata heidän piikkiin.

Pointti oli se, että holiday päivitys on näköjään rikkonut joiltakin auton toimintoja ja niiden korjaamisesta saa tapella Teslan kanssa, että tuliko nyt päivityksestä vai ei tullut. Tuolla ketjuissa joku sanoi jo maksaneensakin parin tonnin huollon.
 
Onko nämä äkkijarruttelut ym. ominaisuudet vain Model 3/Y juttuja vai koskeeko myös vanhempia (2017-2018) ässiä? Autopilotteja en tarvitsisi, mutta vakionopeudensäädin pitäisi kyllä olla sellanen, että ei tarvi koko aikaa pelko perseessä ajella.
 
Tais olla näiden "ei tutkalla olevien" kipuiluja, kaipa tietäjät vahvistaa pian.
 
Juu ja pointti ei ollut tuo perinteinen tilanne, että näkyy huollon arvio ja se siitä sitten häviää kuten normaalisti takuun alaisissa, vaan Teslan huollosta vahvistettiin hinnaksi 3000 dollaria ja Tesla ei sitä korvaa, että tarviit uuden tietokoneen autoosi.

Nyt kuitenkin tuon käyttäjän viimeisimmässä päivityksessä olivat Teslalta olleet ymmärtäväisempiä ja saattavat korjata heidän piikkiin.

Pointti oli se, että holiday päivitys on näköjään rikkonut joiltakin auton toimintoja ja niiden korjaamisesta saa tapella Teslan kanssa, että tuliko nyt päivityksestä vai ei tullut. Tuolla ketjuissa joku sanoi jo maksaneensakin parin tonnin huollon.

Näitä ongelmia pelkästään jo tässä yhdessä subredditissä on todella paljon. Koskettaa kaikkia malleja.

Screenshot_20231229_115355_Reddit.jpg
 
Ihailtavaa optimismia. Laitan puolet lisää (40v ja 200v). Toivottavasti talvikäyttö on silloin ehditty suomessa jo kieltää. Taitaa tarvita ensimmäisen isomman rysäyksen ennen kun toimittajia, ja sen jälkeen päättäjiä, alkaa kiinnostamaan, että teillämme liikkuu tuhansia itsekseen holtittomia jarrutuksia ja ohjausliikkeitä tekeviä aikapommeja.
Olisin itse aika pettynyt jos 200v päästä edelleen ajeltais näillä nykyisen kaltaisilla peltilehmillä. Vähän niin kuin 1800 luvun alussa olisi haaveiltu että 200v päästä on semmoisia kameleita ja hevosia että ne vie kenet vain omaan kotiin ja kantaa matkalaukutkin mukana. 30v sitten maailmalla navigoitiin puhelinluettelon keltaisten sivujen avulla. Keneltäkään et voinut kysyä apua koska ei ollut mitään matkapuhelimia edes keksitty (tiedätte mitä tarkoitan). Maailma 30v päästä on jo hyvin erilainen.
 
Onko nämä äkkijarruttelut ym. ominaisuudet vain Model 3/Y juttuja vai koskeeko myös vanhempia (2017-2018) ässiä? Autopilotteja en tarvitsisi, mutta vakionopeudensäädin pitäisi kyllä olla sellanen, että ei tarvi koko aikaa pelko perseessä ajella.
Haamujarruttelut alkoi lokakuu -16 valmistetuista tesloista kun vaihtoivat hw1 mobileyen hw2.0 nvidiaksi. Enemmän tai vähemmän tuota on muokattu ja alussa oli tosi jämäkkää jarruttelut nyt hieman pehmeämpää. Suosittelen ostamaan hw1 jos haluat ilman mitään haamuja tai odottamaan 4d tutkaa uusimpiin tesloihin, jolloin todennäköisesti nämä haamut poistuvat.
 
Onko nämä äkkijarruttelut ym. ominaisuudet vain Model 3/Y juttuja vai koskeeko myös vanhempia (2017-2018) ässiä? Autopilotteja en tarvitsisi, mutta vakionopeudensäädin pitäisi kyllä olla sellanen, että ei tarvi koko aikaa pelko perseessä ajella.

2020 Raven Model S ja eipä kyllä ole koskaan tarvinnut pelko perseessä ajella. Kehillä ja pk-seudulla autopilot ja vakkari ollut täysin ongelmaton aina. Just tein 500km reissun suuntaansa Itä-Suomeen ja siinä paluumatkalla jossain ennen Lappeenrantaa auto alkoi 100/80 alueella pari kertaa hidastamaan, mutta ihan rauhallisesti ja hitaasti, jonka kuittasin itse hieman kaasua nostamalla.
 
Nyt on alkanut tippumaan nuo Teslan korot kun vielä alkuviikosta oli konfikuraattorissa karvalakki Highlandin rahoitus 500€/kk ja korko 0.5% enemmän. Nyt saa 488€/kk, tokihan tuo yli 5% todellinen korko iso, mutta nyt mennään parempaan suuntaan.
 
2020 Raven Model S ja eipä kyllä ole koskaan tarvinnut pelko perseessä ajella. Kehillä ja pk-seudulla autopilot ja vakkari ollut täysin ongelmaton aina. Just tein 500km reissun suuntaansa Itä-Suomeen ja siinä paluumatkalla jossain ennen Lappeenrantaa auto alkoi 100/80 alueella pari kertaa hidastamaan, mutta ihan rauhallisesti ja hitaasti, jonka kuittasin itse hieman kaasua nostamalla.

Onkohan S:ssä eri softa sisässä kun hengenvaarallisissa 3 ja Y?
 
Nyt on alkanut tippumaan nuo Teslan korot kun vielä alkuviikosta oli konfikuraattorissa karvalakki Highlandin rahoitus 500€/kk ja korko 0.5% enemmän. Nyt saa 488€/kk, tokihan tuo yli 5% todellinen korko iso, mutta nyt mennään parempaan suuntaan.
Kysymys onkin uskaltaako näitä kukaan ostaa?

 
Onkohan S:ssä eri softa sisässä kun hengenvaarallisissa 3 ja Y?

Mietin samaa kun näitä keissejä lukenut täältä niin paljon. Aikalailla kaikki ominaisuudet toimineet hyvin. Autopilotille erityismaininta miten hyvin näkee myös rankkasateessa ja jossain määrin lumisellakin tiellä.

Yhden ainoan kerran muistan muutama kuukausi sitten jossain ennen Mikkeliä tapahtuneen nopeamman jarrutuksen joka sai hätkähtämään. Paluumatkalla ei siinä tehnyt.
 
Yhden ainoan kerran muistan muutama kuukausi sitten jossain ennen Mikkeliä tapahtuneen nopeamman jarrutuksen joka sai hätkähtämään. Paluumatkalla ei siinä tehnyt.

Kolmosella ja Y:llä ei voi ajaa Mikkelin ja Juvan välillä 10:ntä metriäkään niin ettei auto sekoilisi omiaan. Nopeusrajoitukset ajalta kun tien tilalla ollut pelkkä monttu ja auton käytös sen mukaista.
 
Jonkin sortin Teslagate tästä vielä syntyy kun asioita aletaan penkomaan oikein kunnolla...

 
Kysymys onkin uskaltaako näitä kukaan ostaa?

Kyllä. Noissahan on eri valmistajan osat verrattuna noihin nykyisiin y tai wanhoihin 3 malleihin, missä on ollut vuosia tiedossa tukivarsien menevän Teslan piikkiin kunhan katsastaa ennen takuun loppumista eli ei mene nuo omaan piikkiin jos sumplii 79k kohdalla katsastuksen ja sitten seuraava katsastus 2v päästä.
 
Haamujarruttelut alkoi lokakuu -16 valmistetuista tesloista kun vaihtoivat hw1 mobileyen hw2.0 nvidiaksi. Enemmän tai vähemmän tuota on muokattu ja alussa oli tosi jämäkkää jarruttelut nyt hieman pehmeämpää. Suosittelen ostamaan hw1 jos haluat ilman mitään haamuja tai odottamaan 4d tutkaa uusimpiin tesloihin, jolloin todennäköisesti nämä haamut poistuvat.

Ei ole tarkoitus syyttää teslafaniksi tai mitään, mutta onhan tuo hieman hassun kuuloista kun jos joku haluaa kelvollisesti toimivan vakkarin niin pitää joko ostaa 7 vuotta vanha auto tai toivoa, että valmistajan seuraava 4D/5D/6D.. tutka, neuroverkot, "stäkki" tai joku muu perseenpäristin korjaa tilanteen.

Ja josta firman toimari sanoo että joo ihan just tulossa kaiken mullistava tekniikka, ja samalla teidän kaikkien autoista tulee robotakseja ja ääretön passiivinen tulo odottaa.
 
Kyllä. Noissahan on eri valmistajan osat verrattuna noihin nykyisiin y tai wanhoihin 3 malleihin, missä on ollut vuosia tiedossa tukivarsien menevän Teslan piikkiin kunhan katsastaa ennen takuun loppumista eli ei mene nuo omaan piikkiin jos sumplii 79k kohdalla katsastuksen ja sitten seuraava katsastus 2v päästä.

Joo tai että ylipäänsä tollasia tarvii vaihdella alle 300tkm ajettuihin autoihin ei oikeen luottamusta herätä.
 
Näytä yksikin nykyauto, johon ei tarvitse 300k matkalla laittaa yhtäkään alustan osaa, puslaa tai tukivartta väljyyden takia. :confused:

Enojen -88 mallin Corollaa ei lasketa näihin.
 
Ei ole tarkoitus syyttää teslafaniksi tai mitään, mutta onhan tuo hieman hassun kuuloista kun jos joku haluaa kelvollisesti toimivan vakkarin niin pitää joko ostaa 7 vuotta vanha auto tai toivoa, että valmistajan seuraava 4D/5D/6D.. tutka, neuroverkot, "stäkki" tai joku muu perseenpäristin korjaa tilanteen.

Ja josta firman toimari sanoo että joo ihan just tulossa kaiken mullistava tekniikka, ja samalla teidän kaikkien autoista tulee robotakseja ja ääretön passiivinen tulo odottaa.
En ole ollut merkkiuskollinen ikinä, mutta sähköautoista tykkään. Pari sähkistä omistaneena ja kolmatta hommatessa täytyy vain todeta että ei täydellistä autoa olekaan. Tesloissa ja ylipäätään autoissa on noita ominaisuuksia, joita enemmän tai vähemmän ärsyttää jokin piirre ja haamut/ilppi/alatukivarsi ongelmat ovat muissakin sähkäreissä ihan arkipäivää mitä ollut omia tai tutuilla muita sähkäreitä. Tesloissa itsellä kiehtoo lähinnä nuo toimintasäteet kun latausnopeus jää sivuseikaksi kun range riittää. Tokihan tuo fsd on mielenkiintoinen seikka mitä mukava testailla miten kehittyy eikä mielestäni maksa paljoa, mutta jokaisella oma budjetti autolle ja lisävarusteille. En edelleenkään omista Teslaa, mutta tulee joka vuosi testattua uusimmat mallit mielenkiinnosta.
 
Voiko tuota teslan vakkaria käyttää ollenkaan kuin normi vaikkaria? Esim. Laittaa vaan vaikka 100 tauluun ja lötkötellä menemään? Siis ilman että auto puuttuu mitenkään rajoiyuksen vaihtuessa yms.
 
Näytä yksikin nykyauto, johon ei tarvitse 300k matkalla laittaa yhtäkään alustan osaa, puslaa tai tukivartta väljyyden takia. :confused:

Enojen -88 mallin Corollaa ei lasketa näihin.

Oma edellinen cittari oli 290tkm ajettu kun vaihdoin ja kaikki tukivarret ja puslat alkuperäisiä. Ainut mitä vaihdoin 8v aikana oli etujouset ja iskarit ja iskarin yläpään laakerit kun jouset katkesi. Nykystä sähkistä en ole vielä vajaan 2v aikana käyttänyt pajalla niin kokemukset näitten huolloista on vielä vähäiset. 80tkm mittarissa tässä vasta.
 
Voiko tuota teslan vakkaria käyttää ollenkaan kuin normi vaikkaria? Esim. Laittaa vaan vaikka 100 tauluun ja lötkötellä menemään? Siis ilman että auto puuttuu mitenkään rajoiyuksen vaihtuessa yms.

Model 3 Highlandissa ei puutu rajoituksiin, mutta ei voi käyttää kuten normivakkaria, eli on adaptiivinen ja jarruttelee itsekseen välillä ihan tuntemattomasta syystä. Epäluotettava ja vaarallinen talvella. Siinä on myös joku nopeudenrajoitus, mikäli näkyvyys on huono kameran mielestä.
 
Model 3 Highlandissa ei puutu rajoituksiin, mutta ei voi käyttää kuten normivakkaria, eli on adaptiivinen ja jarruttelee itsekseen välillä ihan tuntemattomasta syystä. Epäluotettava ja vaarallinen talvella. Siinä on myös joku nopeudenrajoitus, mikäli näkyvyys on huono kameran mielestä.

Saakos nuo kaikki kamera kikkareet jostain off?
 
Saakos nuo kaikki kamera kikkareet jostain off?
Suuressa osassa autoista joissa on adaptiivivakkari ei saa ilman hakkerointeja / uudelleenkoodauksia tuota adaptiivisuutta pois. Se on ihan ymmärrettävä turvatekijä, että auto joka vakkari päällä jarruttelee edellä menevien mukaan ei yhtäkkiä töräytä perään vain koska asetuksista on eri moodi päällä...

Teslalla se adaptiivivakkari / autopilotti on kamerapohjainen, tietääkseni melkein kaikilla muilla valmistajilla adaptiivivakkari toimii pääosin(?) tutkalla.
 
Aiemmassa Lexuksessa vakionopeudensäätimen napin pohjassa pitäminen laittoi päälle vanhanajan vakkarin. Nykyinen Hyundai tekee samasta nopeudenrajoittimen jolloin voi lepuuttaa jalkaa kaasulla ja menee valittua nopeutta.
 
Voiko tuota teslan vakkaria käyttää ollenkaan kuin normi vaikkaria? Esim. Laittaa vaan vaikka 100 tauluun ja lötkötellä menemään? Siis ilman että auto puuttuu mitenkään rajoiyuksen vaihtuessa yms.

Saa sen valinnan pois, mutta se ei tarkoita että se on aina poissa päältä. Eli kun auto luulee olevansa välillä esim. tien ylittävällä sillalla, liittymässä, metsässä tai jalkakäytävällä, niin se hiljentää vakkarin nopeutta. Tällöin koet yhden sellaisen mukavan jarrutusoperaation, jos et aina pidä kaasujalkaa valmiina. Näitä ei saa mitenkään pois, eli ns. tyhmää vakkaria siitä ei saa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 434
Viestejä
4 512 104
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom