Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ainakin tällä videolla kiinan tehtaalta oleva yksilö näyttää varsin siistiltä työnlaadultaan. SR+ olisi kyllä oikein houkutteleva, mikäli saisivat laatuasiat kuntoon.

 
V11 päivitys myöhästyi ja julkaisivat nyt noi hölynpölyominaisuudet ensiksi.
 
Tässä aika kattava listaus mitä tuli ulos nyt

Onkohan noita turvallisuusjuttuja päivitetty, että blind spot jne. kun ne tuntuneet twitterissa olleiden keskustelujen perusteella vähän olevan rikki kuten myös dashcam?
 
Ainakin tällä videolla kiinan tehtaalta oleva yksilö näyttää varsin siistiltä työnlaadultaan. SR+ olisi kyllä oikein houkutteleva, mikäli saisivat laatuasiat kuntoon.



Reilu viikko sitten sain oman Shanghain SR+:n, ja ainakin tässä yksilössä paneelit ovat viimeisen päälle linjassa ja muukin viimeistely asianmukaista.
 
Reilu viikko sitten sain oman Shanghain SR+:n, ja ainakin tässä yksilössä paneelit ovat viimeisen päälle linjassa ja muukin viimeistely asianmukaista.
Mutta onko maali kunnollista ja kestääkö se normaalia käyttöä, vai hioutuuko pois vuodessa parissa?
 
Onkohan noita turvallisuusjuttuja päivitetty, että blind spot jne. kun ne tuntuneet twitterissa olleiden keskustelujen perusteella vähän olevan rikki kuten myös dashcam?

Twitterin mukaan kaikki on aina rikki, oli aihe mikä tahansa :lol:
 
Mutta onko maali kunnollista ja kestääkö se normaalia käyttöä, vai hioutuuko pois vuodessa parissa?

Mun käsityksen mukaan maaliongelmia oli mustissa USA-made Model 3:n aiemmissa tuotantoerissä. Omani on valkoinen, missä on kolmikerrosmaali, ja siten kaikkein kestävin valikoimassa punaisen ohella. No saapa nähdä, mutta en ole erityisen huolissani asiasta.
 
Kaikki ne värit on yhtä kevyesti maalattu. Valkoinen ei ole sen parempi, siitä vaan ei huomaa niin helposti kun pohjaväri on myös valkoinen.
Ei saa vielä ajaa harjapesuun, vain käsipesu.
 
Kaikki ne värit on yhtä kevyesti maalattu. Valkoinen ei ole sen parempi, siitä vaan ei huomaa niin helposti kun pohjaväri on myös valkoinen.
Ei saa vielä ajaa harjapesuun, vain käsipesu.

No erikseen ne on silti täsmennetty multi-coat väreiksi. Tuskin mitään järisyttävää eroa on, koska yleensä tuo extrakerros on suhteellisen ohut. Jotain tämän suuntaista

C241B5A1-BB33-4524-AABF-D54E92B1B1EB.jpeg
 
No erikseen ne on silti täsmennetty multi-coat väreiksi. Tuskin mitään järisyttävää eroa on, koska yleensä tuo extrakerros on suhteellisen ohut. Jotain tämän suuntaista

C241B5A1-BB33-4524-AABF-D54E92B1B1EB.jpeg
Tiedän kyllä mutta ei se kuitenkaan ole vaikuttanut USA malleihin. Sen näkee siinä noin alle 10000km kohdalla miten alkaa maalit pysymään ellei ole pistänyt erikseen suojausta.
 
Tiedän kyllä mutta ei se kuitenkaan ole vaikuttanut USA malleihin. Sen näkee siinä noin alle 10000km kohdalla miten alkaa maalit pysymään ellei ole pistänyt erikseen suojausta.

Kuinka monta eriväristä Teslaa sulla on oikein ollut?
 
Vain yksi mutta onhan noita kuvia netti täynnä missä myös kerrottu vuosimalli, että kilsat.

Itse en ole kuin mustia nähnyt missä menee maali naarmuille helposti ja paistaa primeri läpi. Jos meinaat että jokainen väri on yhtä pehmeä niin aika soopaa taas puhut
 
Aika harvassa on viat kun samoja kuvia kierrätetään vuodesta toiseen :D Ja siellä on seassa jotain audia ja subarua. Suhteessa uutisoinnin määrään, vikoja on näköjään aika vähän
Twitteristä löydät enemmän ja myös uusia.
En kuitenkaan puhu paskaa kuten väitit. Ehkä Saksa pelastaa mutta en usko koska nykyautojen maalit on kaikki luontoystävällisiä vain se viimeistely auttanee jos sen tekee oikein. Kuten nämä erilliset pinnoitteet.
 
Jos lähtee maailmanlaajuiseen verkkoon etsimään tuotevikoja, niitä tulee todennäköisesti löytymään. :hmm: Omassa valkoisessa tullut lokarin reunaan kaksi kiveniskemää @ 32 tkm. Muuten aika lailla virheetön.
 
Reilu viikko sitten sain oman Shanghain SR+:n, ja ainakin tässä yksilössä paneelit ovat viimeisen päälle linjassa ja muukin viimeistely asianmukaista.

Mielenkiinnosta, saitko uusilla lampuilla vai et? Tuntuu olevan jotenkin kummallinen tuo Youtube katsaus, osassa autoja sellaiset on, Kiina 2020 mallit mukaanlukien, mutta edes kaikissa 2021 malleissa ei ole. Onko tähän edes olemassa logiikkaa?
 
Mielenkiinnosta, saitko uusilla lampuilla vai et? Tuntuu olevan jotenkin kummallinen tuo Youtube katsaus, osassa autoja sellaiset on, Kiina 2020 mallit mukaanlukien, mutta edes kaikissa 2021 malleissa ei ole. Onko tähän edes olemassa logiikkaa?

Valokeilan yläosa on selkeästi matriisimainen, eli muoto koostuu suorakulmioista. Onko nämä nyt sitten ne uudet valot? En ole varma asiasta.
 
Videon lopussa näkyy nuo uudet valot eli on tuollaiset erilliset siellä sivuissa.


Tässä vielä headerissa nuoli

Pitäisi näkyä helposti ulkopuolelta.
 

Teslan tavoitteena saada 500k autoa ulos tänä vuonna ja tuossa artikkelissa hyvin näkyy miten se toteutuu. Työnnetään sekundaa ulos ja asiakkaan on pakko se ottaa vastaan koska 7 päivän palautusoikeus on poistettu.

Tuossa on yksi tapaus Hong Kongista mutta ei irtoa se, että onko se jenkki import vai tuleeko kaikki sinnekin Kiinasta jo.

Eniten ihmetyttää se, että miten auton maavarasta saatu 3cm pois ja se menee vielä spekseihin.

Lisäksi uutisessa mainitaan Model X ja sen osalta sanotaan, että liian heikot kiinnikkeet mitkä murtuvat koska liikaa painoa.

Lopuksi Tesla alkanut testaamaan lidaria ja uusia sensoreita. Nähdään myöhemmin tuleeko kameroiden kanssa myös lidar mukaan vaikka Muskin mukaan sitä ei tarvita.
 
^ Siinä oli kyllä saatu joka paikkaan jotain vituilleen, oikea darramaanantai-suoritus.
 
Näköjään ovat vielä lopettaneet ainakin toistaiseksi LR myynnin kiinnassa ja tuota Performancea saa samaan hintaan kuin LR.
 
Se täytyy sanoa että suhteellisen sujuvasti Teslan myyntiorganisaatio ainakin toimii. Kovastihan sieltä soiteltiin että tahtoisinko viimeisiä Shanghai malleja ostella, mutta en oikeastaan ihan tosissani ollut kuitenkaan kiinnostunut.

Sain nyt sitten kuitenkin päähäni eilen n. 1320 että mitä jos sittenkin siellä se yksi sininen olisi kiva. Soittelin sinne ja kyselin onko se siellä varastossa jos tulisin katsomaan, n. 1420 olin siellä perillä ja klo 16 paikkeilla omistinkin sitten jo Teslan. No, nyt on sitten sellainenkin sininen SR+ lelu pihassa - onneksi tykkään vempeleistä vempeleiden takia. Nyt täytyy miettiä haluanko kuitenkaan luopua Evoquestakaan, vai jätänkö sen kuitenkin (on siinä aika monta etua). En ehtinyt ihan ajatella loppuun asti, ja inhoan autojen ostamista ja myymistä. Prkl.

No tälleenkin voi käydä.
 
Tuli itsekin kokeiltua tämä ihmeauto, ajossa oli Model 3 Standard Range+, eli se ”kansanauto”.

Kieltämättä jäi sellainen loppufiilis, että ymmärrän auton viehätyksen. Tehoa on tässä halvimmassakin enemmän kuin tarpeeksi, tosin pidin vähän yllättäen ID3:n ajettavuudesta enemmän. ID3 tuntui niin paljon ketterämmältä ajaa kaupungissa, mutta on toki selvästi pienempi auto. ID3 oli myös selvästi hiljaisempi, Model 3 on kyllä kokoluokassaan aika kauhean meluisa auto ihan niillä perusmallisilla 18” vanteillakin.

Vähän yllättäen painikkeiden vähyys ja kaiken tekeminen tabletin kautta ei häirinnyt edes kauheasti vaikka tätä aluksi kovasti pelkäsin. Tottakai erilliset napit olisi aina parempi, mutta peilien, ratin ja penkin säädöt varmaankin säätyvät aina jokaiselle kuskille erikseen heidän asetuksillen, eli ei näitä joudu kuin kerran itselleen sopivasti laittamaan? Muuten tuo Teslan infotainment on ensimmäinen järjestelmä joka vertaa jo puhelimille vertoja käytettävyydeltään. Volkkarin karsea ja lagaava systeemi on kuin eri vuosituhannelta. Kaipaisin kyllä silti Model 3:een joko HUD:a tai jotain vaikka todella pientä näyttöä ratin eteen nopeutta kertomaan. Tesla oli myös lähimpänä itseajavaa autoa mitä olen koskaan kokenut. Luulin, että Autopilot on erikseen ostettava lisäri, mutta se kallis lisäpaketti tarjoaakin jotain aika ”turhia” toimintoja. En ole ennen näin itsestään ajavalla autolla ajanut. Ainut kauneusvirhe on, että rattia pitää aina välillä liikuttaa: Uusimpien Volkkareiden haptinen tunnistus, eli pelkkä sormen pitäminen ratilla olisi uudempi ja fiksumpi tapa vahtia, että kuski ei ole nukahtanut.

Jos olisi rahaa laittaa 50 tonttua autoon niin voisi tuollaisen hyvinkin hankkia. Teslan verkkosivut ovat muuten todella surkea: Model 3 sivuilta ei löydä mitään kovaa faktaa. Missä on esimerkiksi tarkat tekniset tiedot autoin mittoineen tai edes täydellinen listaus varusteista? Tietääkö kukaan miten näihin Model 3 autoihin päivitetään akkuja jos tuollaisen joskus 3-vuoden päästä ostaa? Voiko akun heikkenemistä parantaa uusimalla osan moduuleista kohtuulliseen hintaan?
 
Akussa on 8v takuu tai 160 000km, jos siis varaustaso laskee alle 70%.

Vielä ei kukaan tiedä mitä ne akut tai muut maksaa Teslaan. Tässä toki yksi MS tapaus missä 75kwh akku ei mennytkään takuuseen niin hintaa tuli 13000$.

 
Teslan verkkosivut ovat muuten todella surkea: Model 3 sivuilta ei löydä mitään kovaa faktaa. Missä on esimerkiksi tarkat tekniset tiedot autoin mittoineen tai edes täydellinen listaus varusteista? Tietääkö kukaan miten näihin Model 3 autoihin päivitetään akkuja jos tuollaisen joskus 3-vuoden päästä ostaa? Voiko akun heikkenemistä parantaa uusimalla osan moduuleista kohtuulliseen hintaan?

Eikö se Tesla ollut autojen Apple - speksit on turhia, paitsi ne itse valitut "myyvät" speksit.

Noista akkujen uusimis-/päivityshinnoista ei taida kyllä mikään sähkö-/plugarinmyyjä huudella. Ovat (tällä hetkellä) niin kalliita, että rationaalinen ostaja voisi säikähtää. Toisaalta voi olla, että 10-vuoden päästä, jolloin akun uusiminen tulee valtaosalla ajankohtaiseksi, niin uusi akku ei maksakaan kuin 1/3 siitä mitä nykyään, tai voi olla, että yhteensopivuus on huonoa uudempien kanssa ja maksaa edelleen pirusti, tai sitten valmistajat vaan päättävät ottaa mukavat katteet akunvaihdoista ja maksaa edelleen paljon - ei voi tietää.
 
Kieltämättä jäi sellainen loppufiilis, että ymmärrän auton viehätyksen. Tehoa on tässä halvimmassakin enemmän kuin tarpeeksi, tosin pidin vähän yllättäen ID3:n ajettavuudesta enemmän. ID3 tuntui niin paljon ketterämmältä ajaa kaupungissa, mutta on toki selvästi pienempi auto. ID3 oli myös selvästi hiljaisempi, Model 3 on kyllä kokoluokassaan aika kauhean meluisa auto ihan niillä perusmallisilla 18” vanteillakin.

Yep, näin itsekin olin samaa mieltä. Tosin osa id.3:n paremmasta ajettavuudesta tulee mielestäni paremman tunnon kautta ratista. M3:ssa ohjaus tuntuu aika irrallaan olevan tiestä, ei ole ihan varma mitä renkaat tekevät. Sen lisäksi ainakin näissä malleissa kitkarenkaat ovat olleet aivan liian lörpsyt. Kummassakin autossa mulla on nyt kitkat, ja niistä Contit tuntuvat märältä asfaltilla reippaasti paremmilta kuin nuo Nokian. Pienistä asioista voi tulla suuria muutoksia, mutta onhan id.3:n ajettavuutta yleisesti pidetty hyvänä (ja itsekin siitä pidin).

Vähän yllättäen painikkeiden vähyys ja kaiken tekeminen tabletin kautta ei häirinnyt edes kauheasti vaikka tätä aluksi kovasti pelkäsin.

Itse ainakin toivoisin HUDia, se olisi älyttömän suuri parannus. Kaupungissa navin katselu päätä kääntämällä on ainakin ikävää kun samalla pitäisi ihmisiä ja autoja ahtaalla kadulla varoa. Hieman sama kuin puhelin roikkuisi jossain keskikonsolissa ja siitä tuijottaa välillä navia minnekäs sitä pitikään ajaa (tätäkin on jossain autoissa joutunut tekemään).
 
En ehtinyt ihan ajatella loppuun asti, ja inhoan autojen ostamista ja myymistä. Prkl.

No tälleenkin voi käydä.

Autokuumeeseen auttaa vain uusi auto :thumbsup: ;)

Noista akkujen uusimis-/päivityshinnoista ei taida kyllä mikään sähkö-/plugarinmyyjä huudella. Ovat (tällä hetkellä) niin kalliita, että rationaalinen ostaja voisi säikähtää. Toisaalta voi olla, että 10-vuoden päästä, jolloin akun uusiminen tulee valtaosalla ajankohtaiseksi, niin uusi akku ei maksakaan kuin 1/3 siitä mitä nykyään, tai voi olla, että yhteensopivuus on huonoa uudempien kanssa ja maksaa edelleen pirusti, tai sitten valmistajat vaan päättävät ottaa mukavat katteet akunvaihdoista ja maksaa edelleen paljon - ei voi tietää.

Toistakymmentä uutta autoa ostaneena en ole ikinä nähnyt myyntiesitteitä tai myyjiä jotka kertoisivat etukäteen mitä tuollaisten keskeisten voimansiirtoon liittyvien komponenttien vaihto maksaa. Kyllähän tuon järkikin jo kertoo että se on saatanan kallista kun puhutaan yli 10v vanhasta kulutustavarasta.
 
Tuli itsekin kokeiltua tämä ihmeauto, ajossa oli Model 3 Standard Range+, eli se ”kansanauto”.

Kieltämättä jäi sellainen loppufiilis, että ymmärrän auton viehätyksen. Tehoa on tässä halvimmassakin enemmän kuin tarpeeksi, tosin pidin vähän yllättäen ID3:n ajettavuudesta enemmän. ID3 tuntui niin paljon ketterämmältä ajaa kaupungissa, mutta on toki selvästi pienempi auto. ID3 oli myös selvästi hiljaisempi, Model 3 on kyllä kokoluokassaan aika kauhean meluisa auto ihan niillä perusmallisilla 18” vanteillakin.

Vähän yllättäen painikkeiden vähyys ja kaiken tekeminen tabletin kautta ei häirinnyt edes kauheasti vaikka tätä aluksi kovasti pelkäsin. Tottakai erilliset napit olisi aina parempi, mutta peilien, ratin ja penkin säädöt varmaankin säätyvät aina jokaiselle kuskille erikseen heidän asetuksillen, eli ei näitä joudu kuin kerran itselleen sopivasti laittamaan? Muuten tuo Teslan infotainment on ensimmäinen järjestelmä joka vertaa jo puhelimille vertoja käytettävyydeltään. Volkkarin karsea ja lagaava systeemi on kuin eri vuosituhannelta. Kaipaisin kyllä silti Model 3:een joko HUD:a tai jotain vaikka todella pientä näyttöä ratin eteen nopeutta kertomaan. Tesla oli myös lähimpänä itseajavaa autoa mitä olen koskaan kokenut. Luulin, että Autopilot on erikseen ostettava lisäri, mutta se kallis lisäpaketti tarjoaakin jotain aika ”turhia” toimintoja. En ole ennen näin itsestään ajavalla autolla ajanut. Ainut kauneusvirhe on, että rattia pitää aina välillä liikuttaa: Uusimpien Volkkareiden haptinen tunnistus, eli pelkkä sormen pitäminen ratilla olisi uudempi ja fiksumpi tapa vahtia, että kuski ei ole nukahtanut.

Jos olisi rahaa laittaa 50 tonttua autoon niin voisi tuollaisen hyvinkin hankkia. Teslan verkkosivut ovat muuten todella surkea: Model 3 sivuilta ei löydä mitään kovaa faktaa. Missä on esimerkiksi tarkat tekniset tiedot autoin mittoineen tai edes täydellinen listaus varusteista? Tietääkö kukaan miten näihin Model 3 autoihin päivitetään akkuja jos tuollaisen joskus 3-vuoden päästä ostaa? Voiko akun heikkenemistä parantaa uusimalla osan moduuleista kohtuulliseen hintaan?

Rattia ei tarvitse liikuttaa vaan roikottaa kättä ihan kevyesti kehällä. Penkin ja peilien asetukset hinkataan tosiaan kerran kuntoon ja tallennetaan kuljettajan profiiliin. Niihin ei pääsääntöisesti tarvitse toiste koskea.
 
Onko Teslalla nämä perinteisen raudanmuutokset samalla tavalla kuin perinteisillä valmistajilla? Eli ne tuleva ns facelift paketteina, vai ilmaantuuko niitä pikkuhiljaa autoihin sitä mukaa kun saavat vaan uutta tavaraa asennettua uusiin autoihin? Tietääkö ostaja mitä osia/ominaisuuksia ostettu auto sisältää?
Ei. Täysin hakuammuntaa tietääkseni ja varaosien hankkiminen jälkeenpäin on täyttä tuskaa. Siihen on syy miksi muut tekee facelift paketteina näitä pieniä uudistuksia.
 
Onko Teslalla nämä perinteisen raudanmuutokset samalla tavalla kuin perinteisillä valmistajilla? Eli ne tuleva ns facelift paketteina, vai ilmaantuuko niitä pikkuhiljaa autoihin sitä mukaa kun saavat vaan uutta tavaraa asennettua uusiin autoihin? Tietääkö ostaja mitä osia/ominaisuuksia ostettu auto sisältää?
Jos tilauksessa näkyy siellä design centterissä kuvat tähän uuteen sisältöön niin aika hyvin näkyy natsaa.
 
Tietääkö ostaja mitä osia/ominaisuuksia ostettu auto sisältää?

Ei. Teslaa ostaessa voi käydä arpatuuri tai ei. Se saattaa olla koottu aivan miten sattuu ja siinä saattaa olla ominaisuuksia aivan miten sattuu. Esimerkiksi tällä hetkellä osassa autoista on uudet valot, osalla vanhat. Ilmeisemmin myös uutta ja vanhaa rattia saattaa saada sekaisin. Teslan mallissa jokainen auto on "yksilö", voit ajatella tätä Tesla lasien kanssa "wow, ihanaa" tai järjellä "ei näin".

Varastossa olevista yksilöistä voit halutessasi tarkastaa mitä ne sisältävät, tilatessa.. no, Forest Gumpin äiti oli oikeassa.
 
TB oli huomannut näissä uusissa Panasonicin akuissa sellaista ongelmaa, että kylmällä ilmalla ei saadakaan tehoja irti. Tekee testausta Performancella.
Mitä alemmas akun varaus laskee sitä vähemmän sieltä enää saadaan ulos mikä voi johtaa siihen, että vaikka akussa olisikin 10% vielä virtaa, niin auto menee limp modeen mikä johtaa siihen, että se on kuin etana ja pakko sitten ajaa tiensivuun ja odottamaan hinausta.
Tämä näkyy myös kiihdytyksissä siten, että ei vaan anna tehoa ulos ja auto lähtee todella hitaasti.

Ongelmana on se, että akku menee liian kylmäksi minkä TB mukaan voisi korjata sillä, että järjestelmä ohjaisi enemmän lämpöä sinne.
Ongelma ei koske toistaiseksi LG akkuja ja aikaisempaa Panasonicin akkua.



Lisäksi TMC foorumeilla ja tuossakin on mainintaa, että Tesla yleensä pistää viimeisimmät herkut Performance malliin eli sen ostaessa siinä pitäisi olla kaikki viimeisimmät "modit" mukana.
 


Tämä kaveri on harvinaisen tarkka autoistaan. Katsotaan mitä löytyy kun alkaa tarkemmin syynäämään
 
Teslan kartta on päivittynyt.
Jokaiselle kartalla olevalle tulevalle Supercharger-aseman paikalle on nyt kvartaali-arvio.
P-Suomen ja P-Norjan laturit Q2/2021, Kuopio Q2, JKylä ja Mikkeli Q3, Helsinki ja Lranta Q4.
Pohjoisessa Suomessa Karesuanto, Levi, Rovaniemi, Oulu. (Q2 nämä)
 
Tehojen ja varauksen häviäminen kylmällä on sinänsä ihan normaalia litiumakuille.
 
Onko Teslalla nämä perinteisen raudanmuutokset samalla tavalla kuin perinteisillä valmistajilla? Eli ne tuleva ns facelift paketteina, vai ilmaantuuko niitä pikkuhiljaa autoihin sitä mukaa kun saavat vaan uutta tavaraa asennettua uusiin autoihin? Tietääkö ostaja mitä osia/ominaisuuksia ostettu auto sisältää?

Ei, varmiten uudet kamat saa odottamalla muutaman kuukauden. Aina sekään ei auta. Vuonna 2019 Elon lausui joskus huhtikuun paikkeilla, että kaikkiin autoihin tulee vastedes HW3. Silti HW2.5:tä oli osassa autoista vielä seuraavana syksynäkin.
 


Tämä kaveri on harvinaisen tarkka autoistaan. Katsotaan mitä löytyy kun alkaa tarkemmin syynäämään

Katselin tuon videon. Toinen etuovi roikkuu, muutama maalivirhe, suht ok mutta ei täydellinen. Kuulemma korjaa itse virheet mitä tulee vastaan.

S2 tuli mieleen, että huomasikohan kukaan että kattolasi taitaa olla hiukan irti vasemmasta reunasta kun katsoo kuvaa suoraan takaa tai viistosta. Onhan tämä koeauto ja tätä ei tule julkaisuun.

 

Statistiikka

Viestiketjut
254 121
Viestejä
4 419 850
Jäsenet
73 290
Uusin jäsen
Jaakkok

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom