Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tuo S ei kyl tule julkaisuun. Ihan jo sillä että ei CCS porttia vaan vanhasta S mallista tuttu pyte 2 mod.

Uusi tulee varmasti CCS portilla , tuskin adpteria enää.
 
Voihan se olla jenkeissä tuo portti, jos koria on muutettu yhtään onse pitäny hyväsyttää jolloin eu malliin kyllä vaihtuu ccs portti, mitä nyt lukenut niin tuo korinmuutos/hyväsytys taitaa olla syy miks ei euroopassa ole muutettu porttia koska se vaatii koskemista koriin.
 
Onko S:stä tulossa siis vihdoin kokonaan uusi malli?
Edit: ei mitään. Se viesti olikin tuossa yllä.
 
Katselin tuon videon. Toinen etuovi roikkuu, muutama maalivirhe, suht ok mutta ei täydellinen. Kuulemma korjaa itse virheet mitä tulee vastaan.

S2 tuli mieleen, että huomasikohan kukaan että kattolasi taitaa olla hiukan irti vasemmasta reunasta kun katsoo kuvaa suoraan takaa tai viistosta. Onhan tämä koeauto ja tätä ei tule julkaisuun.


Jos suunnittelijat ovat hereillä, niin tuosta S2:sta voisi saada todella upean auton. Mutta tuossakin nuo takavalot näyttää vanhoilta yms.
 
Jos suunnittelijat ovat hereillä, niin tuosta S2:sta voisi saada todella upean auton. Mutta tuossakin nuo takavalot näyttää vanhoilta yms.
Ei siihen kannata suurta eroa vanhaan odottaa. Ehkä parempi rauta sisälle ja jos jotain suurta tulossa niin se on sisäpuoli kokonaan uusiksi.
 
Ei siihen kannata suurta eroa vanhaan odottaa. Ehkä parempi rauta sisälle ja jos jotain suurta tulossa niin se on sisäpuoli kokonaan uusiksi.

No suurta ja suurta. Mielestäni tuosta saisi paljon irti, kun vähän modernisoisi. Ei ehkä ihan näin radikaalia, mutta vähän tuonne päin:

next-gen-tesla-model-12.jpg
 
Taitaa olla nii marginaali tuote täl hetkel ja paineet tuotannon lisäämisest 3/y malleihi että ei yllätä jos ei paljoa muutoksia ole tulossa.
 
Yksikään valmistaja maailmassa ei myy isoja sedaneta kovin paljon tällä hetkellä, joten vaikea uskoa minkään potentiaalisen muutoksen lisäävän S:n myyntiä kauhean isoihin lukemiin.

Itse ottaisin mielummin kolmosen tai Y:n vaikka S olisi halvempi kuin kumpikaan noista. Ei vaan yksinkertaisesti ole tarvetta tai intressiä S- / X-möhköfanttikokoluokan autoon.
 
Yksikään valmistaja maailmassa ei myy isoja sedaneta kovin paljon tällä hetkellä, joten vaikea uskoa minkään potentiaalisen muutoksen lisäävän S:n myyntiä kauhean isoihin lukemiin.

Itse ottaisin mielummin kolmosen tai Y:n vaikka S olisi halvempi kuin kumpikaan noista. Ei vaan yksinkertaisesti ole tarvetta tai intressiä S- / X-möhköfanttikokoluokan autoon.
Totta. Oli mietinnössä S pitkään lähinnä ilmajousituksen takia, mutta ei tuota tiedä tuleeko 3/y tänä vuonna kun oli ainakin pariin kertaan otsikoissa viime vuonna mahdollisesta tulosta. Mahtuis omaan talliin S nippa nappa, mutta Yn myötä jää hieman säilytystilaa ja kun tuossa on jo HEPA suodatin ainakin Kiina malleissa. Range ei ainakaan nykyisistä S malleista jää uuden akkutekniikan myötä, mutta sekin vähän arvoitus mikä kemia on tulossa Berliinin tehtaalta kun torquenewsissä arviona jopa 4 eri akkukemian mahdollisuutta...
 
Kyllähän tuo Model S olisi paljon mielenkiintoisempi, kuin Model 3 - koska se on hatcback ja vielä tyylikäs. Model Y toki on hatcback, mutta ei kyllä niin tyylikäs.
Itseä kiinnostaisi nimenomaan Model S käytettynä, mutta samaa vikaa itsellä on kuin muilla - uskaltaneeko käytettynä ostaa, kun ei ole vielä lanseerattu mitään "vaihdetaan akku hintaan x" -tietoja..
Verrattuna:
2014 Tesla Model S - akunvaihto, jälleenmyynnin hankaluus jos ei akunvaihdon hinta tiedossa?? Tuleeko 10k kustannus akunvaihdosta vai mikä? (kun akunvaihto on peruskauraa ja maksaa joku 3k.. niin eihän siinä mitään sitten..mutta vielä on epävarmaa. Jos voisin olla varma, että Model S on helppo ylläpitää tuonne 2030v asti, niin mikäs siinä ostaessa.
2014 Mercedes E, BMW 5, A6, V90 - noh, jos joku vika tulee, niin eiköhän tonnilla tai muutamalla selviä ja todnäk. ilman ihmeempää..
 
Kyllähän tuo Model S olisi paljon mielenkiintoisempi, kuin Model 3 - koska se on hatcback ja vielä tyylikäs. Model Y toki on hatcback, mutta ei kyllä niin tyylikäs.
Itseä kiinnostaisi nimenomaan Model S käytettynä, mutta samaa vikaa itsellä on kuin muilla - uskaltaneeko käytettynä ostaa, kun ei ole vielä lanseerattu mitään "vaihdetaan akku hintaan x" -tietoja..
Verrattuna:
2014 Tesla Model S - akunvaihto, jälleenmyynnin hankaluus jos ei akunvaihdon hinta tiedossa?? Tuleeko 10k kustannus akunvaihdosta vai mikä? (kun akunvaihto on peruskauraa ja maksaa joku 3k.. niin eihän siinä mitään sitten..mutta vielä on epävarmaa. Jos voisin olla varma, että Model S on helppo ylläpitää tuonne 2030v asti, niin mikäs siinä ostaessa.
2014 Mercedes E, BMW 5, A6, V90 - noh, jos joku vika tulee, niin eiköhän tonnilla tai muutamalla selviä ja todnäk. ilman ihmeempää..
Jenkeistä luin että kun 75kwh akku ei mennyt takuuseen niin hinta oli vajaa 13000$ dollaria.
 
Kyllähän tuo Model S olisi paljon mielenkiintoisempi, kuin Model 3 - koska se on hatcback ja vielä tyylikäs. Model Y toki on hatcback, mutta ei kyllä niin tyylikäs.
Itseä kiinnostaisi nimenomaan Model S käytettynä, mutta samaa vikaa itsellä on kuin muilla - uskaltaneeko käytettynä ostaa, kun ei ole vielä lanseerattu mitään "vaihdetaan akku hintaan x" -tietoja..
Verrattuna:
2014 Tesla Model S - akunvaihto, jälleenmyynnin hankaluus jos ei akunvaihdon hinta tiedossa?? Tuleeko 10k kustannus akunvaihdosta vai mikä? (kun akunvaihto on peruskauraa ja maksaa joku 3k.. niin eihän siinä mitään sitten..mutta vielä on epävarmaa. Jos voisin olla varma, että Model S on helppo ylläpitää tuonne 2030v asti, niin mikäs siinä ostaessa.
2014 Mercedes E, BMW 5, A6, V90 - noh, jos joku vika tulee, niin eiköhän tonnilla tai muutamalla selviä ja todnäk. ilman ihmeempää..
No kannattaa ehkä verrata S mieluummin Mesen s tai BMW 700 sarjalaiseen mieluummin ja peilata niiden huoltokuluja. Tuskin noissa ylemmän keskiluokan autoissa halpaa on mikään. Akun vaihto hinnat tulee tuskin missään autossa olemaan alle 5k edes 2040 vuonna vähän sama kuin nykypolttiksessa kun moottorin vaihto edessä niin käytetty moottori tilalle tonnilla tms. Monet ei oo tietoisia välttämättä että jokin akkusolun vaihto riittää eli akkua ei tarvitse kokonaan vaihtaa, jolloin hinta huomattavasti halvempaa esim jenkeissä yhdellä pajalla vaihto 5k rikkinäisen solun, mutta ei voi tietää tuleeko Suomeen useita nyrkkipajoja joka kaupunkiin ja milloin, merkkiliikkeet ei tähän ole vielä suostuneet ei edes Tesla.
 
Viimeksi muokattu:
No kannattaa ehkä verrata S mieluummin Mesen s tai BMW 700 sarjalaiseen mieluummin ja peilata niiden huoltokuluja. Tuskin noissa ylemmän keskiluokan autoissa halpaa on mikään. Akun vaihto hinnat tulee tuskin missään autossa olemaan alle 5k edes 2040 vuonna vähän sama kuin nykypolttiksessa kun moottorin vaihto edessä niin käytetty moottori tilalle tonnilla tms. Monet ei oo tietoisia välttämättä että jokin akkusolun vaihto riittää eli akkua ei tarvitse kokonaan vaihtaa, jolloin hinta huomattavasti halvempaa esim jenkeissä yhdellä pajalla vaihto 5k rikkinäisen solun, mutta ei voi tietää tuleeko Suomeen useita nyrkkipajoja joka kaupunkiin ja milloin, merkkiliikkeet ei tähän ole vielä suostuneet ei edes Tesla.
Ei tesla ole kyllä mikään ylemmän keskiluokan auto. Se ei ysinkertaisesti ole riittävän laadukkaasti toteutettu. Ja en tarkoita toimintavarmuutta, joku S Mersu ei ole mikään huoleton peli.

Sinänsä noi hurjat akkujenvaihtohinnat tulee esiin, kun siitä saa hyvän klikkiotsikon, mutta kyllä se on perus volkkarissakin 10k€ seljällään jos marmorille menee koneen vaihdattamaan.

Noita pelkkiä akkukennojahan voi alibabasta ostaa kuka vaan, eikä ne siellä mitenkään ihmeellisen hintaisia ole, tällä hetkellä tekijöistä on vielä enemmän pulaa kuin varaosista - joita ei niitäkään ole paikallisessa fixuksessa.
 
Ei tesla ole kyllä mikään ylemmän keskiluokan auto. Se ei ysinkertaisesti ole riittävän laadukkaasti toteutettu. Ja en tarkoita toimintavarmuutta, joku S Mersu ei ole mikään huoleton peli.

Sinänsä noi hurjat akkujenvaihtohinnat tulee esiin, kun siitä saa hyvän klikkiotsikon, mutta kyllä se on perus volkkarissakin 10k€ seljällään jos marmorille menee koneen vaihdattamaan.

Noita pelkkiä akkukennojahan voi alibabasta ostaa kuka vaan, eikä ne siellä mitenkään ihmeellisen hintaisia ole, tällä hetkellä tekijöistä on vielä enemmän pulaa kuin varaosista - joita ei niitäkään ole paikallisessa fixuksessa.
Keskustelussa oleva Model S ei kyllä ole ylemmän keskiluokan hintaluokassa. Kyllä se on puhtaasti rikkaimman väestönosan mielenpuhdistusauto/teknolelu.
 
Heh.. mä oikeastaan ajattelin "ylemmällä keskiluokalla" tässä ihmisen asemaa enkä auton kokoluokkaa. Ylemmän keskiluokan kansalainen kun voisi itselleen tuollaisen S mersun laittaa. Sinänsä hölmöä multa kun en tullut ajatelleeksi tuota yhteyttä auton kokoluokkiin.

No toisaalta onhan se ylemmän keskiluokan - yläluokan välinen rajakin aika epäselvä. Suomessa yläluokkaa edustavat ihmiset harvoin kuitenkaan ostavat yläluokan autoja (RR, Bentley tjsp).
 
Heh.. mä oikeastaan ajattelin "ylemmällä keskiluokalla" tässä ihmisen asemaa enkä auton kokoluokkaa. Ylemmän keskiluokan kansalainen kun voisi itselleen tuollaisen S mersun laittaa. Sinänsä hölmöä multa kun en tullut ajatelleeksi tuota yhteyttä auton kokoluokkiin.

No toisaalta onhan se ylemmän keskiluokan - yläluokan välinen rajakin aika epäselvä. Suomessa yläluokkaa edustavat ihmiset harvoin kuitenkaan ostavat yläluokan autoja (RR, Bentley tjsp).
Ei kyllä me oltiin samalla aaltopituudella. Taidan vain vetää rajan eri kohtaa tuloluokassa. :rofl:

Menin sitten vilkuilemaan tuloluokan jotain rajavetoja, niin siinä lähteessä oli jossain 3000-4500 nettotuloissa. Itse mietin vain, että kun on hyvin lähellä jo tuota alarajaa niin ei silti kävisi mielessäkään laittaa rahoituksella lähes 90k€ autoa kun lainanhoitokuluihin menisi kolmannes nettotuloista tai vaikka olisikin vain neljännes. Huoltokulutkin yleensä alkaa olemaan näissä normaalia korkeammat.

Olen kyllä ihan samaa mieltä tuon Teslan osalta laatuvaikutelmassa jos nyt miettii verrokkina esimerkiksi sitä S mersua.
 

Teslan tavoitteena saada 500k autoa ulos tänä vuonna ja tuossa artikkelissa hyvin näkyy miten se toteutuu. Työnnetään sekundaa ulos ja asiakkaan on pakko se ottaa vastaan koska 7 päivän palautusoikeus on poistettu.

Tuossa on yksi tapaus Hong Kongista mutta ei irtoa se, että onko se jenkki import vai tuleeko kaikki sinnekin Kiinasta jo.

Eniten ihmetyttää se, että miten auton maavarasta saatu 3cm pois ja se menee vielä spekseihin.

Lisäksi uutisessa mainitaan Model X ja sen osalta sanotaan, että liian heikot kiinnikkeet mitkä murtuvat koska liikaa painoa.

Lopuksi Tesla alkanut testaamaan lidaria ja uusia sensoreita. Nähdään myöhemmin tuleeko kameroiden kanssa myös lidar mukaan vaikka Muskin mukaan sitä ei tarvita.

Ei Jeesus mitä paskaa tehtaalta suolletaan.

Sitten omistajat vielä tuollaisia "Emmä nyt tiedä haittaako noi maalikuplat" :shappy: :facepalm:

Bemarin f10:ssä on alumiiniovet ja näissä on ollut myös maalin kupruilua 10 vuotta vanhoissa, niin jonnet vie näitä 10 vuoden koritakuun puitteissa laakkoselle korjattavaksi.... Mutta sulla on uudessa autossa tommosta paskaa ja vielä saatat hyväksyä sen, ei juma....

Takavaloissa sellanen puolen metrin aukot... +50 000 dollarin akvaario tulee kaupantekijäisiksi, kun ostaa Teslan :zoom:

Mää odotan puolustelevia kommentteja kuten:

-paras auto
-voimalinja nönönönöö
-panasonicin akut
-öyh öyh
 
Ei Jeesus mitä paskaa tehtaalta suolletaan.

Sitten omistajat vielä tuollaisia "Emmä nyt tiedä haittaako noi maalikuplat" :shappy: :facepalm:

Bemarin f10:ssä on alumiiniovet ja näissä on ollut myös maalin kupruilua 10 vuotta vanhoissa, niin jonnet vie näitä 10 vuoden koritakuun puitteissa laakkoselle korjattavaksi.... Mutta sulla on uudessa autossa tommosta paskaa ja vielä saatat hyväksyä sen, ei juma....

Takavaloissa sellanen puolen metrin aukot... +50 000 dollarin akvaario tulee kaupantekijäisiksi, kun ostaa Teslan :zoom:

Mää odotan puolustelevia kommentteja kuten:

-paras auto
-voimalinja nönönönöö
-panasonicin akut
-öyh öyh
Heitetään vielä vähän vettä myllyyn.

Tässä artikkeli missä on tutkittu freelancerina toimesta monen muunkin auton korjausohjeistuksia myös Teslan niin niissä pompannut esiin, että korjataan vasaralla, laitetaan ruuvit paikalle kun tehdas puskee kamaa liian kovaa tahtia ulos niin unohtuu. Ehkä vaarallisin on, että ohjaustangon tappi jäänyt laittamatta kunnolla.


Lopuksi video missä vertaillaan 2021 muutoksia vanhempaan. Ehkä eniten pisti silmään se, että kun takakontista tehtiin sähköinen ja vaihdettiin sinne osat, niin unohtui ilmeisesti testata toiminta. Koska nyt kontin toinen reuna jää ilmaan ja sinne saa sormenkin väliin. Irl mitä tuli mieleen Suomen kohdalla, niin sade pääsee siitä suoraan konttiin/rakenteisiin kuten lumikin.

 

Tuolla Kiinassa pojat osaa koota teslat. Eilen viimeksi luin foorumilta made in USA paskoista kun on märät mallit vedetty ja naarmuja yms sisustassa. Tuo takakontin väli johtuu joko huolettomasti kasatuista komponenteista tai puhtaasti siitä että M3 on vain vasemmalla sähkömoottori takakontissa kun My on molemmilla puolilla. Saa nähdä tuleeko huonompaa laatua Kiinasta tänä vuonna kun alkaa tuplaantuu tuotantomäärät 8k/vk jopa 15k.
 

Tuolla Kiinassa pojat osaa koota teslat. Eilen viimeksi luin foorumilta made in USA paskoista kun on märät mallit vedetty ja naarmuja yms sisustassa. Tuo takakontin väli johtuu joko huolettomasti kasatuista komponenteista tai puhtaasti siitä että M3 on vain vasemmalla sähkömoottori takakontissa kun My on molemmilla puolilla. Saa nähdä tuleeko huonompaa laatua Kiinasta tänä vuonna kun alkaa tuplaantuu tuotantomäärät 8k/vk jopa 15k.

Eikö Yssa ole kuitenkin yksi moottori? Ne vain osasivat laittaa identtiset toiselle puolelle mutta ei siellä kaiketi ole moottoria.

3:ssa selkeästi kun on erilaiset ja eikä ole osattu laittaa kohdalleen.
 
Eikö Yssa ole kuitenkin yksi moottori? Ne vain osasivat laittaa identtiset toiselle puolelle mutta ei siellä kaiketi ole moottoria.

3:ssa selkeästi kun on erilaiset ja eikä ole osattu laittaa kohdalleen.
On tästä aikaa niin en muista lähdettä mutta kaks niitä y mallissa pitäis olla. Jollain videolla epäili että tarvitsee kaksi kun painavampi luukku.
 
Aika normaalikäytäntö varsinkin autoteollisuudessa pyörittää reklamaatiot toimarin kautta.

Eiku...
 

Tiedostettuun kuplaankin sijoittamalla voi voittaa, kunhan on valmis myymään romahduksen sattuessa! Ainakin Teslalta ei raha lopu, kun voisi anteja jakaa tälläkin hintaa :).

Mut ihan toden totta, vaikuttaa siltä että Teslalla on momentum. Premium-sähköt jo myynnissä. Perus Model 3 myynnissä. Model Y on vasta tuloillaan ja paras näistä kolmesta ;>.

Muut on 1-3v jäljessä mut ottavat kyllä kiinni...
 
Tiedostettuun kuplaankin sijoittamalla voi voittaa, kunhan on valmis myymään romahduksen sattuessa! Ainakin Teslalta ei raha lopu, kun voisi anteja jakaa tälläkin hintaa :).

Mut ihan toden totta, vaikuttaa siltä että Teslalla on momentum. Premium-sähköt jo myynnissä. Perus Model 3 myynnissä. Model Y on vasta tuloillaan ja paras näistä kolmesta ;>.

Muut on 1-3v jäljessä mut ottavat kyllä kiinni...

Mihin tämä arvio perustuu? Miksi ja miten ottavat? VW on tehnyt suurimmat panostukset perinteisistä valmistajista, ja sen autot eivät ole vielä toiminnallisessa mielessä ottaneet kiinni vuoden 2014 Model S:ää. Useimmilla muilla valmistajilla ei ole juuri mitään kasassa, ja niiden pitää tämän vuosikymmenen aikana ajaa alas lypsylehmänsä. Samaan aikaan Tesla saa ilmaista rahaa markkinoilta ja puskee ennätystahdilla kasaan tehtaita ympäri tärkeimpiä markkina-alueita.

Minusta mikään tässä yhtälössä ei viittaa siihen, että muut ottavat 1-3 vuodessa kiinni.
 
1-3 vuoden päästä tesla on 1-3 vuotta edellä. Jokainen joka on töissä multikansallisissa fimoissa tietää kuinka helvetin kankeita ne ovat tuollaisiaan startuppeihin verrattuna.
 
Mitä ja kuka ottaa mitä Teslasta kiinni?
VW tehnyt hyvää työtä jo voimalinjan kanssa ja saanut kulutuksen hyvin lähelle Teslaa.
 
VW on tehnyt suurimmat panostukset perinteisistä valmistajista, ja sen autot eivät ole vielä toiminnallisessa mielessä ottaneet kiinni vuoden 2014 Model S:ää.

Mikä se toiminnallinen ominaisuus on, jossa eivät ole? Audin virtual cockpit on 5 vuotta Teslan infotainment systemeitä edellä. id.3:n alusta on Model 3:n edellä ja ilmeisesti range on sitä samaa luokkaa kanssa. Sen lisäksi id.3:sta saadaan vielä halvempi, asia josta Tesla on paljon puhunut, mutta ei ole vieläkään kyennyt toteuttamaan. Ehkä sitten Model 2:n kohdalla?

Auton rakentamisessa Tesla alkaa pikkuhiljaa pääsemään edes siedettävälle tasolle kun puhutaan Kiinasta. Se mitä tulee Fremontista, siellä haetaan vielä itäblokin laatua, ehkä 5-10 vuoden päästä ei tarvitse enää Trabant vitsejä heittää. Tosin Trabantin QA-videossakin asiat sentään korjattiin, Teslalla ne lähtevät asiakkaille ennen sitä tarkistusta.

Toki en muista että muiden autonvalmistajien kohdalla omistajat joutuvat ensimmäiseksi ostettuaan auton kysymään "mitä kaikkea tähän pitää hankkia jotka korjaa asioita", mutta senhän näppärä Teslafani työntää harrastuneisuudeksi tai muita tekosyitä. Onhan se toki hauskaa että voi laittaa ensimmäiseksi sähköteippiä uuteen autoonsa, jotta katto ei kuulosta lähtevän lentoon jos on pakkaskeli kun auton suunnittelussa jätettiin niin isot saumat että väliin pääsee jäätä vääntämään kattoikkunaa.

En oikeasti ymmärrä tätä "Tesla on edellä muita kaikessa".
 
Mihin tämä arvio perustuu? Miksi ja miten ottavat? VW on tehnyt suurimmat panostukset perinteisistä valmistajista, ja sen autot eivät ole vielä toiminnallisessa mielessä ottaneet kiinni vuoden 2014 Model S:ää.
En nyt sanoisi, parasta mitä VW:llä on tarjota edustaa Taycan, eikä se jää kyllä mitenkään teknisesti vuoden 2014 Model S:stä, päinvastoin. Hintaluokassakaan ei ole eroa. Eli eipäs liioitella.

ID3 vs. Model 3 jakaa mielipiteitä sekin, molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.

En ole myöskään videoarvostelujen perusteella niin vakuuttunut esim. autopilotin ylivoimaisuudesta, kun ei siis puhuta mistään beta-ominaisuuksista vaan ihan perus toiminnasta. Samalla tasolla muiden kanssa, joidenkin arvostelijoiden mielestä jopa huonompi (esim. )

Voimalinjassa Tesla on edellä, joskin esim. VW:hen verrattuna ei se ero vaikka kulutuksen osalta iso ole.
Sen sijaan esim. rakennuslaadussa ja huoltoverkidda ollaan selvästi jäljessä (ja kyllä, jälkimmäisellä on väliä ja Teslat eivät ole huolto ja korjausvapaita), samoin äänieristys ei ole mitään markkinoiden kärkeä. Käyttöliittymä jakaa mielipiteitä, itse ottaisin kyllä jonkun high end vaginan mieluummin kuin yhden näytön

Latausverkossa Tesla on edellä, mutta jos Suomestaa puhutaan niin tuo on hyvin äkkiä kirittävissä jos tahtotilaa löytyy, kun Supereitakaan ei montaa ole.

Tämä ei ole mikään haukku Teslalle, on se silti siellä sähköautovalmistajoen kärkikahinoissa ehdottomasti. Mutta se että se olisi ehdittomasti ja kiistatta aina paras kaikille menrr fanituksen puolelle, aivan kuten muillakin merkeillä. Joissain asioissa Tesla on selvästi muita edellä, toisissa selvästi jäljellä. Ja odotettavasti molemmat erot jatkaa kapenemistaan.
 
Mitä ilmaista rahaa? Sitä päästökauppaako meinaat?
Ilmeisesti Teslan split? Mutta sehän ei ole kumminkaan ilmaista rahaa.

Teslalla on ollut tosiaan vauhti päällä, kun uusia tehtaita tulee. Siksi varmaan pörssikurssikin on niin korkealla.
 
Ilmeisesti Teslan split? Mutta sehän ei ole kumminkaan ilmaista rahaa.
Eihän splitissä kukaan saa mitään rahaa. Firma saa rahaa markkinoilta jos järjestää annin, mutta eihän Tesla ole anteja järjestänyt aikoihin kun ei ole tarvinnut vaan investoinnit rullaa jo kassavirralla.

Lainaraha on toki puoli-ilmaista - en tosin tiedä millä ehdoilla Tesla sitä saa.
 
Ilmeisesti Teslan split? Mutta sehän ei ole kumminkaan ilmaista rahaa.

Teslalla on ollut tosiaan vauhti päällä, kun uusia tehtaita tulee. Siksi varmaan pörssikurssikin on niin korkealla.
Taisivat juuri myös nostaa jotain rahaa joltain sijoitusfirmalta.

Mutta kuitenkin tuo AP. Miksei Tesla halua tehdä siitä parempaa? Ilmeisesti mitään uutta koodia eli rewriteä ei ole tulossa ainakaan Greenin mukaan.

Nythän Tesla voisi parantaa APta helposti kun FSD beta toimii jo hyvin mutta ilmeisesti ei kannata menettää FSDsta tulevaa rahaa.
 
Teslan tuhoa on ennustettu pitkin nettiä vuosia, silti eiku porskuttaa ja menee eteenpäin.

Mut pakko olla täysin paska ja fanipoikia jokainen joka sillä ajaa.. vai entäs jos totuus on puolivälistä tai jotain :O

Y myy varmasti myös Suomessa hyvin.
 
Teslan tuhoa on ennustettu pitkin nettiä vuosia, silti eiku porskuttaa ja menee eteenpäin.

Mut pakko olla täysin paska ja fanipoikia jokainen joka sillä ajaa.. vai entäs jos totuus on puolivälistä tai jotain :O

Eihän tässä puhuttu tippaakaan Teslan tuhosta, vaan siitä ettei se ole edellä muuta maailmaa niin kuin suurimmat fanit aina väittävät ja jokaisessa tapauksessa puolustavat. En nyt vaan keksi ihan nopeasti muita automerkkejä, joiden fanit olisivat yhtä urpoja noin keskimäärin.

Jokaisessa asiassa fanboyt ovat kuitenkin sitä mieltä että Tesla on kaikkia valovuosia edellä vaikka tuote olisi täysin susi. Autossa kun nyt sattuu olemaan muutakin kuin pieruäänet (miksei niitä muuten saa poistettua?), jotka ilmeisesti riittävät joillekin teknologiseksi ihmeeksi joka todistaa Elonin olevan Jumalaa korkeammalla ja yksikään asia ei voi olla vain sitä että autossa onkin vika.

Tämän takia keskustelu usein ajautuu pois itse asiasta. Tesla faneille ei riitä että auto on vain hyvä, sen pitää olla jostain syystä jokin maailman ihmeellisin asia jossa ei ole yhtään vikaa. Sitä se nyt ei ole, se nyt vaan on auto (hyvä niin - muuten en sellaista olisi ostanutkaan). Sillä pääsee toivottavasti paikasta A paikkaan B.
 
En nyt sanoisi, parasta mitä VW:llä on tarjota edustaa Taycan, eikä se jää kyllä mitenkään teknisesti vuoden 2014 Model S:stä, päinvastoin. Hintaluokassakaan ei ole eroa. Eli eipäs liioitella.

ID3 vs. Model 3 jakaa mielipiteitä sekin, molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.

En ole myöskään videoarvostelujen perusteella niin vakuuttunut esim. autopilotin ylivoimaisuudesta, kun ei siis puhuta mistään beta-ominaisuuksista vaan ihan perus toiminnasta. Samalla tasolla muiden kanssa, joidenkin arvostelijoiden mielestä jopa huonompi (esim. )

Voimalinjassa Tesla on edellä, joskin esim. VW:hen verrattuna ei se ero vaikka kulutuksen osalta iso ole.
Sen sijaan esim. rakennuslaadussa ja huoltoverkidda ollaan selvästi jäljessä (ja kyllä, jälkimmäisellä on väliä ja Teslat eivät ole huolto ja korjausvapaita), samoin äänieristys ei ole mitään markkinoiden kärkeä. Käyttöliittymä jakaa mielipiteitä, itse ottaisin kyllä jonkun high end vaginan mieluummin kuin yhden näytön

Latausverkossa Tesla on edellä, mutta jos Suomestaa puhutaan niin tuo on hyvin äkkiä kirittävissä jos tahtotilaa löytyy, kun Supereitakaan ei montaa ole.

Tämä ei ole mikään haukku Teslalle, on se silti siellä sähköautovalmistajoen kärkikahinoissa ehdottomasti. Mutta se että se olisi ehdittomasti ja kiistatta aina paras kaikille menrr fanituksen puolelle, aivan kuten muillakin merkeillä. Joissain asioissa Tesla on selvästi muita edellä, toisissa selvästi jäljellä. Ja odotettavasti molemmat erot jatkaa kapenemistaan.

Taycan on tosiaan pitkällä ja ID-sarja lähestyy Teslan softatoiminnallisuutta, johon luettakoon ainakin OTA-päivitettävä ohjelmistoarkkitehtuuri, sujuva käyttöliittymä ja autopilotti. Rautapuolella vaikuttaa voimalinjan energiatehokkuus yhdistettynä akkuteknologiaan. Infrassa latausverkosto ja siihen liittyvä integrointi. VW lähestyy osassa näistä Teslaa mutta koko paketti ei ole hallussa, ja nyt puhutaan kuitenkin 2010-luvun asioista vuonna 2021.

VW on positiivisin esimerkki perinteisistä valmistajista. Muiden osalta olisin osakkeenomistajana vähän huolissani. Lienee myös selvää, ettei Tesla ole jäämässä odottamaan muita.
 
Taisivat juuri myös nostaa jotain rahaa joltain sijoitusfirmalta.
Itse asiassa Teslan viime kuussa julistama viiden miljardin dollarin osakeanti toteutetaan "at-the-market", eli uusia osakkeita myydään avoimessa pörssissä pikku hiljaa kymmenen kuukauden aikana.

Harva yritys pystyy hakemaan helposti näin isoa rahoitusta, mutta Teslan nyt kannattaakin hyödyntää se kun osake on nyt raketoinut.
 
Jotenkin osasta kirjoituksia on aistittavissa, että toisilla on kovasti harmitusta, tunnetta, angstia ja ärsytystä siitä, että jollain toisella on Tesla ja tämä joku vielä tykkää siitä kokonaisuutena. Tesla on mitä on, hyvässä ja pahassa. Suurin osa käyttäjistä tuntuu olevan tyytyväisiä ja autosta vähiten kokemuksia omaavat ovat eniten epätyytyväisiä?

Mitä sitten, jos jollakin on ihan mikä vaan tuote ja tykkää siitä. Miksi se harmittaa osaa niin paljon? En ihan ymmärrä. En minä ainakaan jaksa surkutella muiden asioita niin kauan, kuin ne eivät vaikuta minuun negatiivisesti. Jos joku tykkää jostain, mitä itse inhoan, niin mitä sitten.

Olen ajanut S ja 3 mallia ja tykännyt niistä. Mutta molemmat ovat vielä turhan kalliita, enkä vanhaa paljon ajettua S:ää uskaltaisi ostaa edullisestikaan. Mutta silti pidän tyylistä, jolla Tesla on leikkiin lähtenyt.

Minusta on hienoa, että Teslan kaltainen valmistaja on tullut markkinoille ja laittanut muihin autonvalmistajiin liikettä. Lisäksi Tesla on saanut aikaan autoja, jotka ovat jonkinlaisia lähtökohtia muille valmistajille. Myöskin ennakkoluuloton ja uudenlainen ajattelu autoa suunnitellessa on ollut tervetullutta.

Pidin muuten myös Lidlin tulosta Suomeen! Tervettä hintakilpailua, uusia tuotteita jne. Siinä sitä alkuaikona tuli ostettua ”hyviä” leikkeleitä jne, kun ei pakkaukset kauheasti kertonut. :dead: Nykyäänhän Lidl tarjoilee hyvin ”suomalaisen valikoiman” alkuaikoihin verrattuna. Mutta jos Kesko ja S-ryhmä olisivat kaksin täällä huseeranneet näihin päiviin, niin veikkaisin markkinan olevan erilainen kuin nyt. Enkä usko, että se olisi suotuisampi kuluttajalle.

Uskon myös Teslan parantavan juoksuaan pitkin matkaa, kokoonpano, laatu, laadunvarmistus, jne. Muuta vaihtoehtoa sillä ei ole, jos se meinaa pysyä mukana. On mahdotonta tehdä heti alussa täydellistä, mutta jostain on lähdetty liikkeelle ja matkan varrella toimintoja parannellaan.

Omasta puolestani toivon, että keskittyisivät parantamaan nykyisten tuotteiden laatua ja lisäisivät malleja vasta, kun nykyisien mallien ongelmat ovat kaikilta osin kunnossa. Ymmärrän myös sen, ettei olla haluttu alusta asti tehdä vain yhtä mallia viimeisen päälle. Vaan on lähdetty lopputuloksen kustannuksella tarjoamaan pikaisella tahdilla useampia malleja.

Omat autonvaihtopäätökseni teen, kun niiden aika on. Auton merkki voi olla melkein mikä vain. Kunhan se on sillä hetkellä itselle paras vaihtoehto.

Antakaa kaikkien kukkien kukkia vain! :sheart:

Älköötte hämmentykö veljet, jos joku tekee mielestänne huonoja valintoja. Keskittäkää focus omiin asioihin ja omiin hyviin valintoihin, niin saatte itesellenne jotain hyvää ja jää turhat negaatiot sivuun. Peace
 
Rautapuolella vaikuttaa voimalinjan energiatehokkuus yhdistettynä akkuteknologiaan. Infrassa latausverkosto ja siihen liittyvä integrointi. VW lähestyy osassa näistä Teslaa mutta koko paketti ei ole hallussa, ja nyt puhutaan kuitenkin 2010-luvun asioista vuonna 2021.

Mikä tässä puolessa ei siis ole hallussa? Energiatehokkuus ei siis ollut kaukana, akkuteknologia lienee kohtuullisen lähellä - samoilta valmistajiltahan nuo niitä ostavat ja taas toisaalta Taycanissahan on 800V tekniikkakin valmiina jota Teslalla ei vielä ole, latausverkosto (vaikka Ionity onkin VW:n) kehittyy muidenkin kuin autovalmistajien toimesta ja luultavasti pidemmällä tähtäimellä asia on juuri näin. Ja kyllähän latausverkoston integrointi on olemassa jo autoissa itsessään (kaikki VW konsernin autot tukevat Plug and Charge toimintoa), en osaa sanoa miksi VW toki silti haluaa RFID tagia käyttää heidän We Charge palvelussaan, mutta tekniikka ei ole se este. VW:n autot tukevat myös latausinfran integroinnissa V2G:tä, jota taas Teslalta ei löydy (yksikään Tesla ei kykene täyttämään ISO 15118 standardia tällä hetkellä)

Sitten jos puhutaan koko paketista, eli sisältää myös korin ratkaisut, ohjausgeometriat, valmistuskapasiteetti, tuotantolinjat, tuotannon laatu, niin vastaavasti Tesla ratkoo edelleen vuosikymmeniä vanhoja asioita. Eli mielestäni yksikään ei nyt kyllä ole mitenkään varsinaisesti edellä joka alueella puhtaasti.
 
Taycan on tosiaan pitkällä ja ID-sarja lähestyy Teslan softatoiminnallisuutta, johon luettakoon ainakin OTA-päivitettävä ohjelmistoarkkitehtuuri, sujuva käyttöliittymä ja autopilotti. Rautapuolella vaikuttaa voimalinjan energiatehokkuus yhdistettynä akkuteknologiaan. Infrassa latausverkosto ja siihen liittyvä integrointi. VW lähestyy osassa näistä Teslaa mutta koko paketti ei ole hallussa, ja nyt puhutaan kuitenkin 2010-luvun asioista vuonna 2021.

VW on positiivisin esimerkki perinteisistä valmistajista. Muiden osalta olisin osakkeenomistajana vähän huolissani. Lienee myös selvää, ettei Tesla ole jäämässä odottamaan muita.
VW tulossa OTA. Joko autopilotissa korjattu haamujarrutukset?
 
Mihin tämä arvio perustuu? Miksi ja miten ottavat? VW on tehnyt suurimmat panostukset perinteisistä valmistajista, ja sen autot eivät ole vielä toiminnallisessa mielessä ottaneet kiinni vuoden 2014 Model S:ää. Useimmilla muilla valmistajilla ei ole juuri mitään kasassa, ja niiden pitää tämän vuosikymmenen aikana ajaa alas lypsylehmänsä. Samaan aikaan Tesla saa ilmaista rahaa markkinoilta ja puskee ennätystahdilla kasaan tehtaita ympäri tärkeimpiä markkina-alueita.

Minusta mikään tässä yhtälössä ei viittaa siihen, että muut ottavat 1-3 vuodessa kiinni.

Teslankin kannattaisi palata ihan perusasioihin ja opettaa meksikolaisille seksinvälittäjille miten autoja kasataan.

Kupla on pian ohi, kun vetykennot puskee markkinoille. Mukavasti ovat pörssissä hurjassa nousussa tällä hetkellä...
 
Jotenkin osasta kirjoituksia on aistittavissa, että toisilla on kovasti harmitusta, tunnetta, angstia ja ärsytystä siitä, että jollain toisella on Tesla ja tämä joku vielä tykkää siitä kokonaisuutena. Tesla on mitä on, hyvässä ja pahassa. Suurin osa käyttäjistä tuntuu olevan tyytyväisiä ja autosta vähiten kokemuksia omaavat ovat eniten epätyytyväisiä?

Tervetuloa internettiin :cool: Suosittelen myös kokeilemaan IT-alaa jossa kokemuksen määrän näkee siitä mikä on tekijän kyynisyyden taso :coffee:
 
En nyt sanoisi, parasta mitä VW:llä on tarjota edustaa Taycan, eikä se jää kyllä mitenkään teknisesti vuoden 2014 Model S:stä, päinvastoin. Hintaluokassakaan ei ole eroa. Eli eipäs liioitella.

Ohan tuossa hinnassa aika paljonkin eroa, Taycan halvimmillaan 115k€? S halvimmillaan 87k€?
 
Tervetuloa internettiin :cool: Suosittelen myös kokeilemaan IT-alaa jossa kokemuksen määrän näkee siitä mikä on tekijän kyynisyyden taso :coffee:

Olen aina ajatellut, että kyynistäviä aloja olisivat ne, joissa kohdataan traumaattisia tilanteita, kuolemaa jne. Tai kohdataan ihmisiä, jotka ovat kokeneet jotain traumaattista. Lääkärit, ensihoitajat, saattohoitotyötä tekevät, palomiehet, poliisit, sotilaat, jne.

Mutta voihan se olla, että tuo IT-ala on tosi paha. :D

En nyt sanoisi, parasta mitä VW:llä on tarjota edustaa Taycan, eikä se jää kyllä mitenkään teknisesti vuoden 2014 Model S:stä, päinvastoin. Hintaluokassakaan ei ole eroa. Eli eipäs liioitella.

No olisihan se tavallaan ihan hyvä, jos 2019 myyntiin tullut Taycan ei jäisi teknisesti kauheasti 2012 myyntiin tulleelle model S:lle tai sen 2014 vuoden mallille.
 
No olisihan se tavallaan ihan hyvä, jos 2019 myyntiin tullut Taycan ei jäisi teknisesti kauheasti 2012 myyntiin tulleelle model S:lle tai sen 2014 vuoden mallille.
Nyt siirtyy maalitolpat.

Ensin väitettiin, että VAG:in autot eivät pärjää vuoden 2014 Model S:lle. Kun tähän vastaa niin ilkutaan, että miksi vertaillaan vuoden 2014 malliin? Siksi kun siitä kysyttiin.

Model S:ää, mitään vuosimallia, taas ei ole mitään järkeä verrata ID3:seen kun ovat ihan eri hintaluokan autoja ja paljon lähempiä vastineita on olemassa.

Kyllä se Taycan pärjää ihan hyvin vuoden 2021 Model-S:llekin, kuten mielestäni myös esim. e-tron pärjää minusta oikein hyvin X:lle. Kummassakin tapauksessa itse ottaisin VAG:in, toki kuten aina niin ovat myös makuasioita, mutta en näe mitään ylivoimaista vuosien etumatkaa näissä kumpaankaan suuntaan. Joissain asioissa toinen on parempi, joissain toinen.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän splitissä kukaan saa mitään rahaa. Firma saa rahaa markkinoilta jos järjestää annin, mutta eihän Tesla ole anteja järjestänyt aikoihin kun ei ole tarvinnut vaan investoinnit rullaa jo kassavirralla.

Lainaraha on toki puoli-ilmaista - en tosin tiedä millä ehdoilla Tesla sitä saa.
Höpö höpö. Tesla keräs vuonna 2020 rahaa anneilla $12,5B! Kassavirralla :D :D
 
Höpö höpö. Tesla keräs vuonna 2020 rahaa anneilla $12,5B! Kassavirralla :D :D
Joo, totta. Ajatushärö. Tosiaan kun tuon putiikin arvo on pilvissä, niin nehän voi kerätä anneilla miljardeja vuosittain ilman että vanhojen omistajien osuus juurikaan liudentuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 403
Viestejä
4 506 817
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom