Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ehkä valuu offtopicin puolelle, mutta minuakin kiinnostaa Teslan Kiina ja tulevaisuudessa Eurooppalaatu, sekä ehkä yleisemminkin vielä: Puhutaan totuutena että Saksassa koottu Volkkari on laadukkaampi ja parempi kuin Mexikossa ja Toyotalla sama juttu Japani vs Turkki. Onko tämä absoluuttinen totuus, jos on niin mistä se johtuu ? Tuskin tortillasta ja kebabista ? Luulisi valmistajan pistävän tehtaaseen omat laaduntarkkailijat jos kohdemaan laatukulttuurista johtuisi ne puutteet

Autotehdas ei tee oman katon alla kuin korin ja kasauksen ja melkeen kaikki muu tulee alihankkijoilta. Toyotan Japanin tehtaan osat tulee sikäläisiltä alihankkijoilta, kuten Denso, Aisin jne. Turkin tehtaan osat tulevat täkäläisiltä puljuilta, bosch, valeo jne. Meksikon tehtaan osat pohjoisamerikkalailta jne. Alihankkijoiden osien laadulla näkisin olevan paljon enemmän vaikutusta vikojen määrään kuin autotehtaan kasauksella.

Japanilainen autonvalmistaja tekee enemmän yhteistyötä sikäläisten alihankkijoiden kanssa suunnitellussa ja se näkyy laadussa. Autovalmistajien on veroteknisistä syistä yleensä pakko siirtää valmistus eri mantereille, mutta monesti ne eivät ole vieraalla maalla yhtä hyvässä asemassa kuin sikäläiset puljut. Kaikilla mantereilla kuitenkin omat merkit jyräävät myynnissä. Toyota on paljon heikommassa asemassa vaatimassa boschilta mitään kuin vaikka volkkari. Toki globaalissa maailmassa alihankkijoillakin on tehtaita vähän kaikkialla, mutta karkeasti yleistäen.

Ehkä myös eurooppalainen asiakas hyväksyy huonomman laadun kuin japanilainen.
 
Ja MB julkaisee ensi vuoden S sarjaan level 3 tason ajon. Rajoitteita on mutta ottavat täyden vastuun.

Rajoitteet
- Toimii aluksi Saksan moottoriteillä
- Max 60km/h
- ja yli 4 asteen lämpötilassa

Videossa näkyy hyvin myös että ilmeisesti vaatimuksena on ledit indikoimaan tuota level 3 tilaa ja myös kuskin seuranta näkyy mittarin yläreunassa kun pieni sensori vilkkuu mikä ilmeisesti seuraa kuskia.

Käytännössä siis autonominen ruuhka-avustin. Kukaan muuten aja 60km/h ”moottoritiellä”. Audin A8:ssa vastaava ominaisuus julkaistiin muistaakseni vuosi tai kaksi sitten, toki valmistaja ei ottanut vastuuta sen käytöstä. Ihan kuin muistelisin että Audi poisti varusteen valikoimista kun se ei toiminutkaan tarpeeksi hyvin.

Edit:
 
Käytännössä siis autonominen ruuhka-avustin. Kukaan muuten aja 60km/h ”moottoritiellä”. Audin A8:ssa vastaava ominaisuus julkaistiin muistaakseni vuosi tai kaksi sitten, toki valmistaja ei ottanut vastuuta sen käytöstä. Ihan kuin muistelisin että Audi poisti varusteen valikoimista kun se ei toiminutkaan tarpeeksi hyvin.

Edit:
Juuri näin mutta suurin juttu tuossa lienee se, että MB ottaa vastuun.
 
Ja MB julkaisee ensi vuoden S sarjaan level 3 tason ajon. Rajoitteita on mutta ottavat täyden vastuun.
- -
Jenkeissä ollaan huolissaan Teslan FSD:stä että sen testaaminen nykyisellä tapaa on vaarallista ja haluttaisiin kieltää. Uutisessa myös maininta että Teslan mukaan FSD on vain level 2.
Nuo tasot eivät kerro tekniikasta yhtään mitään. Vain siitä, millä tavalla kuskin pitää olla toiminnassa mukana. Uutisen perusteella mersun järjestelmä ei eroa mitenkään muuten adaptiivisesta vakkarista + kaistallapidosta kuin siinä, että mese ilmeisesti luottaa järjestelmänsä toimivan. Teslan järjestelmä taas toimii ihan miten sattuu, mutta pitäisin sitä silti paljon kehittyneempänä.

Taso 3 tarkoittaa lähinnä sitä, että kuskin ei tarvitse olla koko ajan valmiina ottamaan tilannetta haltuun, vaan vain rajatussa ajassa auton niin ilmoittaessa. Kiinnostaisikin tietää, mitä tapahtuu tilanteessa, jota auto ei hallitse, ja jossa aikaa haltuunottoon on alle sekunti siitä kun auto tajuaa tilanteen. Oma veikkaukseni: piipitys jonka perään rysähdys. Voiko sellaista sitten sanoa tason 3 autonomiaksi? Mielestäni homma ei tällöin eroa mitenkään tasosta 2.
 
Teslan järjestelmä taas toimii ihan miten sattuu, mutta pitäisin sitä silti paljon kehittyneempänä.

"Ratkaistiin kaikki helpot jutut, mut vaikeat jätettiin vikaksi". 90% tehty, 10% tekemättä eli 90% vielä kehityksestä tekemättä. Jos järjestelmät toimivat miten sattuvat, ne eivät ole kovinkaan kehittyneitä.
 
"Ratkaistiin kaikki helpot jutut, mut vaikeat jätettiin vikaksi". 90% tehty, 10% tekemättä eli 90% vielä kehityksestä tekemättä. Jos järjestelmät toimivat miten sattuvat, ne eivät ole kovinkaan kehittyneitä.
MB:n järjestelmästä puuttuu se 90 % ominaisuuksista, eli 99 % kehityksestä tekemättä. Pointtini oli kuitenkin vain se, että autonomiatasot L2 ja L3 (ja L4) eivät kerro järjestelmän toiminnasta mitään. Joko homma toimii kokonaan, tai sitten käyttäjä on vastuussa, vaikka auton valmistaja lupaakin maksaa hautajaiset.
 
Katsoin reilu viikko sitten youtube videon jossa ajettiin vierekkäin lataamaan normi M3 ja LFP versio ja LFP latautui huomattavasti nopeammin. Akkuja vaille siis identtiset autot samanlaisissa latureissa.

Näistä toivottavasti tulee paljon lisää tietoa lähiaikoina, kun eihän noita muuten uskalla laittaa tilaukseen.
Jep tuolla Saksan foorumilla myös kiinnittivät huomiota tuohon lfp akun kankeuteen latautua ja syksyllä luin että lähtökohtaisesti lfp akku latautuu hieman nopeammin mutta tällä hetkellä odottavat softa päivitystä nopeampaan latautuvuuteen.
 
Myös ongelmia palkata henkilöstöä koska jutut kiertää huonoista oloista jne.

Nooh tuohan on positiivinen viivästys rekrytointiin tuo kangaskäärme härdelli. Saavatpahan aikaa rekryyn, tosin tuon eka 7k erän jälkeen tarve 10k työntekijälle...
 
Jep tuolla Saksan foorumilla myös kiinnittivät huomiota tuohon lfp akun kankeuteen latautua ja syksyllä luin että lähtökohtaisesti lfp akku latautuu hieman nopeammin mutta tällä hetkellä odottavat softa päivitystä nopeampaan latautuvuuteen.
Ei tuo LiFePO4 akku teknisesti pitäisi olla nopeampi latautumaan, vaan hitaampi, mutta kyllähän sen käytännön latausnopeuden jokseenkin kaikissa litiumakuissa määrää se miten sinne syötetään virtaa.
 
MB:n järjestelmästä puuttuu se 90 % ominaisuuksista, eli 99 % kehityksestä tekemättä. Pointtini oli kuitenkin vain se, että autonomiatasot L2 ja L3 (ja L4) eivät kerro järjestelmän toiminnasta mitään. Joko homma toimii kokonaan, tai sitten käyttäjä on vastuussa, vaikka auton valmistaja lupaakin maksaa hautajaiset.

Mikäli valmistaja ottaa vastuun tuotteen toimivuudesta, niin siinä nimenomaan on ratkaistu niitä vaikeita ongelmia - vaikka ei välttämättä niitä käyttäjälle näkyviä. Sehän ero L2:n ja L3:n välillä on useimmissa määrittelyissä, se luotettavuus että ne tietyt ominaisuudet myös oikeasti toimivat. Ja se tuntuu olevan varsinkin Teslalle vaikeaa - auto saattaa tehdä ihan mitä sattuu.
 
Mikäli valmistaja ottaa vastuun tuotteen toimivuudesta, niin siinä nimenomaan on ratkaistu niitä vaikeita ongelmia - vaikka ei välttämättä niitä käyttäjälle näkyviä. Sehän ero L2:n ja L3:n välillä on useimmissa määrittelyissä, se luotettavuus että ne tietyt ominaisuudet myös oikeasti toimivat. Ja se tuntuu olevan varsinkin Teslalle vaikeaa - auto saattaa tehdä ihan mitä sattuu.
No eihän MB nimenomaan ole mitään vaikeita ongelmia ratkaissut, vaan rajannut ne luvatun toiminnallisuuden ulkopuolelle. MB:llä on "L3-tason" auto, joka valmistajan mielestä osaa ajaa hissukseen suoraa tietä hyvissä olosuhteissa poikkeamatta välillä ojaan. Toisaalta se on L0-tason auto rajoitusten ulkopuolella.
 
Ei tuo LiFePO4 akku teknisesti pitäisi olla nopeampi latautumaan, vaan hitaampi, mutta kyllähän sen käytännön latausnopeuden jokseenkin kaikissa litiumakuissa määrää se miten sinne syötetään virtaa.
Tesla Model 3 With New LFP Battery Now Supercharges Even Faster?
Luin kyllä tmc foorumilta myös nopeammasta lähtö latausnopeudesta lfp akulla kuin nmc.
tuolla arvio oli Max rate 180 kW ja tmc muistaakseni 185 kun sr+ nmc akussa 170 kW top Peak atm
 
Viimeksi muokattu:
Luotettavuus on kaikkein vaikein asia itseohjaavissa autoissa. Kuten yleensäkin ohjelmistossa.
Tietenkin on, mutta ymmärrät kai itsekin, että luotettavuutta ei voi edes määritellä asioille, joita auto ei tee. Tai ehkä tekeekin, ja MB voi sitten lakimiehen välityksellä sanoa, että "mitäs läksit moottoritien ulkopuolelle nih". Tämä on nyt sama kuin ottaisi muovisen leikkivasaran ja sanoisi sen olevan metallista kehittyneempi, koska sillä ei saa sormiaan muusiksi.

Ja ettei nyt vain kenellekään jäisi epäselväksi, niin mielestäni Mersun lähestymistapa on oikea. Väitän vain, että eri autonomiatasot ovat täyttä hypehöpöä niin pitkään kun kuskille sälytetään mitään tehtäviä.
 
Tietenkin on, mutta ymmärrät kai itsekin, että luotettavuutta ei voi edes määritellä asioille, joita auto ei tee.

Tässä onkin kyse siitä että luotettavasti voidaan tehdä edes joitakin asioita. Se tarkoittaa että nuo toiminnot on (toivottavasti) tehty kunnolla ja loppuun asti. Mielestäni jos mennään edes ensimmäiselle autonomiselle tasolle (oli se sitten vaikka vain auton paikallaan pitäminen) niin asiat pitää olla tehty luotettavasti ennen kuin voidaan sanoa niiden olevan olemassa.

Kukaanhan ei tee mitään aakkoskirjallakaan josta puuttuu osa kirjaimista ja olemassa olevatkin on saatettu kirjoittaa väärin. Mielestäni sellaista ei voida kutsua alkuunkaan tehdyksi.
 
Tesla Model 3 With New LFP Battery Now Supercharges Even Faster?
Luin kyllä tmc foorumilta myös nopeammasta lähtö latausnopeudesta lfp akulla kuin nmc.
tuolla arvio oli Max rate 180 kW ja tmc muistaakseni 185 kun sr+ nmc akussa 170 kW top Peak atm
Voi niissä eroja olla, mutta itse akkukemia ei pitäisi tuota eroa noin päin kääntää.. Käytännössä voi tietysti olla että tiiviimmän energiatiheyden akkua ei pystytä lataamaan yhtä kovalla virralla jostain akkupaketin rakenteellisesta syystä, mutta varsinaisen kennon sisäinen rejoite se ei pitäisi olla.
 
Voi niissä eroja olla, mutta itse akkukemia ei pitäisi tuota eroa noin päin kääntää.. Käytännössä voi tietysti olla että tiiviimmän energiatiheyden akkua ei pystytä lataamaan yhtä kovalla virralla jostain akkupaketin rakenteellisesta syystä, mutta varsinaisen kennon sisäinen rejoite se ei pitäisi olla.
Tässä tapauksessa akkukemia ei latausnopeuteen vaikuta, puhtaasti käytettävissä olevan akun koko, jolloin lataus nopeutuu. Lfp sr+ akku on noin 15% isompi verrattuna nmc sr+ versioon.
Lähtökohtaisesti mic versio siis latailee nopeammin mutta käytäntö näyttää haluaako Tesla omalta osaltaan rajoittaa latausnopeutta ettei muodostu takuuongelmia.
 
Miksi asiakas maksaisi, jos takuu on 7 vuotta?


Niinkuin TSI, DSG, BMW N47 ja N62 sekä PSA THP?
Yleensä kuluttaja olettaa 7 vuoden takuulla liikoja. Esim vuoden jälkeen kiasta raukeaa takuu tietoviihdejärjestelmään ja tuo 7 vuoden takuu on markkinointikikka mikä tarjoaa lähinnä moottoritakuun ja kyllähän ne lähes ikupelejä on jos kehtaa huoltaa esim 5k välein öljyt ja suodattimet saadaan kärry kulkemaan monet sukupolvet....
 
Milloinka tuota Model Y -mallia pitäisi saada "kaupasta" tai käytettynä? Googlekaan ei suomenkielellä auttanut, muuta kuin vissii halvin Model Y tulossa keväällä 2021.
 
Y tulee kai tuolta Saksan tehtaalta?

Eläinaktivistit sai pari päivää viivytettyä, mutta homma jatkui torstaina ja näillä näkymin maalis-huhtikuun vaihteessa ensimmäiset ajelee Euroopassa. Sr+ malli ainakin toistaiseksi lakkautettu eli longrangea voi ostella atm.
 
Miksi asiakas maksaisi, jos takuu on 7 vuotta?
Kialla on 7 vuoden rajoitettu takuu.. Kyllähän se takuu kattaa jos se yhtäkkiä vaan leikkaa kiinni, ja kaikki huollot on asianmukaisesti tehty, mutta eipä se sitten juuri mitään muuta katakaan. Ne viimeiset parivuotta takuu ei kata oikeastaan muuta kuin todella radikaalit perusraudan paukahtaimiset.
 
Kialla on 7 vuoden rajoitettu takuu.. Kyllähän se takuu kattaa jos se yhtäkkiä vaan leikkaa kiinni, ja kaikki huollot on asianmukaisesti tehty, mutta eipä se sitten juuri mitään muuta katakaan. Ne viimeiset parivuotta takuu ei kata oikeastaan muuta kuin todella radikaalit perusraudan paukahtaimiset.
Tämähän on ihan paskapuhetta. Takuu kattaa koko 7 vuoden ajan kaiken muun paitsi radion ja navigointilaitteiston, jonka takuu on rajattu 3 vuoteen. Toki tuossa 7 vuodessa on 150tkm raja myös.
 
Tämähän on ihan paskapuhetta. Takuu kattaa koko 7 vuoden ajan kaiken muun paitsi radion ja navigointilaitteiston, jonka takuu on rajattu 3 vuoteen. Toki tuossa 7 vuodessa on 150tkm raja myös.
Okei, no ainakin silloin kun se alun perin tuli, niitä tuli silloin tutkittua, ja tuo 7 vuoden takuu oli aika tarkasti rajattu niin että katsoin että se ei kata oikeastaan muuta kuin jotkut ihan totaali laukeamiset. Silloin se takuu oli jaettu 3, 5 ja 7 vuoteen, ja tuo 7 vuotta koski vaan ihan noita peruskomponentteja.
 
Tämähän on ihan paskapuhetta. Takuu kattaa koko 7 vuoden ajan kaiken muun paitsi radion ja navigointilaitteiston, jonka takuu on rajattu 3 vuoteen. Toki tuossa 7 vuodessa on 150tkm raja myös.

Kian sivuilta suoraan:
Takuun kattavuus
> Kaikkien uusien Kia-mallien tehdastakuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> Ilman kilometrirajaa takuu on 3 vuotta yksityiskäytössä, ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 km
> Maalitakuu on 5 vuotta tai 150 000 km
> Puhkiruostumattomuustakuu on 12 vuotta ilman kilometrirajaa
> Tehdasvarusteiden (mm. äänentoistolaitteet ja navigointijärjestelmä) takuu on 3 vuotta tai 100 000 km
> Kia-varaosien takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
> Korkeajänniteakun takuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> Pienjänniteakun takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa

Tarkemmat takuuehdot saat autosi mukana tai jälleenmyyjältäsi.

Mitähän toi 7 vuoden takuu oikein kattaa?
 
Kian sivuilta suoraan:
Takuun kattavuus
> Kaikkien uusien Kia-mallien tehdastakuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> Ilman kilometrirajaa takuu on 3 vuotta yksityiskäytössä, ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 km
> Maalitakuu on 5 vuotta tai 150 000 km
> Puhkiruostumattomuustakuu on 12 vuotta ilman kilometrirajaa
> Tehdasvarusteiden (mm. äänentoistolaitteet ja navigointijärjestelmä) takuu on 3 vuotta tai 100 000 km
> Kia-varaosien takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
> Korkeajänniteakun takuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> Pienjänniteakun takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa

Tarkemmat takuuehdot saat autosi mukana tai jälleenmyyjältäsi.

Mitähän toi 7 vuoden takuu oikein kattaa?
No siinähän se lukee. Käytännössä kaiken muun paitsi radion ja navigointilaitteiston ja maalitakuu sen 5 vuotta. Normaalit kuluvat osat ei tietenkään kuulu kuten renkaat, pyyhkijät jne, mutta ei ne kuuluu minkään muunkaan valmistajan takuun piiriin.
 
No siinähän se lukee. Käytännössä kaiken muun paitsi radion ja navigointilaitteiston ja maalitakuu sen 5 vuotta. Normaalit kuluvat osat ei tietenkään kuulu kuten renkaat, pyyhkijät jne, mutta ei ne kuuluu minkään muunkaan valmistajan takuun piiriin.
Ei varmasti kata koko 7v myöskään kuluvia alustan osia tai kuluvia jarruja. Kyllä sieltä aikapaljon saadaan suljettua pois, kun tarkemmin ruvetaan asiaa miettimään.
 
Luojan kiitos KIAssa ainakin ovet ym. luukut menee kiinni niinkuin kuuluu, eli ns. "panel cap" on hyvä hintaisekseen.
On se vaan premium verrattuna johonkin kalliimpaan.. :whistling:

Ja kyllä, jos rahaa olisi, niin ostaisin mielummin uuden KIAn kuin Teslan. Teslahan tuntuu olevan kuin 2000 luvun taitteen kiinalainen mönkijä, vikoja on.
 
Ei varmasti kata koko 7v myöskään kuluvia alustan osia tai kuluvia jarruja. Kyllä sieltä aikapaljon saadaan suljettua pois, kun tarkemmin ruvetaan asiaa miettimään.
No onko normaali käytönaikainen kuluma muutenkaa TAKUUN alainen asia? Kaikki varmaan ymmärtävät mikä osa autossa on tarkoitettu vaihdettavaksi säännöllisesti
 
No siinähän se lukee. Käytännössä kaiken muun paitsi radion ja navigointilaitteiston ja maalitakuu sen 5 vuotta. Normaalit kuluvat osat ei tietenkään kuulu kuten renkaat, pyyhkijät jne, mutta ei ne kuuluu minkään muunkaan valmistajan takuun piiriin.
"Tehdasvarusteiden (mm. äänentoistolaitteet ja navigointijärjestelmä) takuu on 3 vuotta tai 100 000 km"
Mitäs kaikkea tähän lasketaan?
 
Luojan kiitos KIAssa ainakin ovet ym. luukut menee kiinni niinkuin kuuluu, eli ns. "panel cap" on hyvä hintaisekseen.
On se vaan premium verrattuna johonkin kalliimpaan.. :whistling:

Ja kyllä, jos rahaa olisi, niin ostaisin mielummin uuden KIAn kuin Teslan. Teslahan tuntuu olevan kuin 2000 luvun taitteen kiinalainen mönkijä, vikoja on.
Kiinanihmeitä kyllä nuo kiat ja Hyundait akkujensa puolesta kun käyttävät LiPo akkuja missä tiedetään olevan puolet lyhyempi elinkaari verrattuna Li-ion akkuihin. Voithan tietysti niitä paneelikäppejä hipistellä hipsterit jalassa kun auto kulje enää metriäkään...
 
Ööö, LiPo on myös Li-ion akku. Lipo viittaa vain siihen, että siinä nestemäinen lyytti on korvattu geelimäisellä.
 
"Tehdasvarusteiden (mm. äänentoistolaitteet ja navigointijärjestelmä) takuu on 3 vuotta tai 100 000 km"
Mitäs kaikkea tähän lasketaan?
Omassa takuuehdossa nimenomaan vain tuo radio, kaiuttimet ja navigointilaitteisto ovat 3 vuoden takuun piirissä. Kaikki muu on se 7 vuotta.
 
Ööö, LiPo on myös Li-ion akku. Lipo viittaa vain siihen, että siinä nestemäinen lyytti on korvattu geelimäisellä.
Noissa polymeeri romuissa on about 800 sykliä vs muiden litium jotain kemikaaleja esim alumiini nikkeli 1500 ja puhumattakaan akunlämmönhallinta järjestelmä mikä uupuu mm nissaneissakin.
 
Noissa polymeeri romuissa on about 800 sykliä vs muiden litium jotain kemikaaleja esim alumiini nikkeli 1500 ja puhumattakaan akunlämmönhallinta järjestelmä mikä uupuu mm nissaneissakin.

Akun kemia ei kerro sitä että onko akustossa lämmönhallinta :D Ja en nyt sanoisi romuksi mitään akkutekniikkaa, paikkansa kullakin. Li-Po:n etu on korkea antoteho, jonka takia niitä käytetään yleensä RC vehkeissä missä vaaditaan yli 10C antokapasiteettia. Li-Ion:iksi mielletyt akut yleensä pystyvät antamaan alle 5C jatkuvasti.
 
Noissa polymeeri romuissa on about 800 sykliä vs muiden litium jotain kemikaaleja esim alumiini nikkeli 1500 ja puhumattakaan akunlämmönhallinta järjestelmä mikä uupuu mm nissaneissakin.
Edelleen sillä LiPo:lla viitataan vain ja ainoastaan siihen akun elekrolyyttiin. LiPo akkujen muu kemia voi periaatteessa olla mitä vain, kuten vaikka se litium-alumiini, eli NCA.
 
Akun kemia ei kerro sitä että onko akustossa lämmönhallinta :D Ja en nyt sanoisi romuksi mitään akkutekniikkaa, paikkansa kullakin. Li-Po:n etu on korkea antoteho, jonka takia niitä käytetään yleensä RC vehkeissä missä vaaditaan yli 10C antokapasiteettia. Li-Ion:iksi mielletyt akut yleensä pystyvät antamaan alle 5C jatkuvasti.
Ei kyllä tarkoitus ollut väittääkään että akkukemialla merkitys onko automaattisesti lämmön säätelyä akussa, mutta kun ollaan Tesla aiheisella foorumilla niin käytännössä hyvä verrata teslaan kun sattumalta niissä löytyy vs Nissan leafissa ei. No lipo akut on hyviä jossain tapauksissa, mutta kritisoin lähinnä valintaa pieni akku esim 39kwh + lipo yhdistelmää kun olettamana Suomi, missä ajetaan autoa 21v kun se romutetaan ja silloin keskimäärin on autossa yli 350k km eli ylitsepääsemätön este noille koreanpojan riisikupeille.
 
No lipo akut on hyviä jossain tapauksissa, mutta kritisoin lähinnä valintaa pieni akku esim 39kwh + lipo yhdistelmää kun olettamana Suomi, missä ajetaan autoa 21v kun se romutetaan ja silloin keskimäärin on autossa yli 350k km eli ylitsepääsemätön este noille koreanpojan riisikupeille.

Veikkaan ettei elinkaariajattelu ole ensimmäisenä mielessä sillä joka ostaa nyt uuden sähköauton. "Hei, ostanpa ensimmäisen sukupolven sähköauton ja pidän tätä seuraavat 21 vuotta".
 
Kian sivuilta suoraan:
Takuun kattavuus
> Kaikkien uusien Kia-mallien tehdastakuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> Ilman kilometrirajaa takuu on 3 vuotta yksityiskäytössä, ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 km
> Maalitakuu on 5 vuotta tai 150 000 km
> Puhkiruostumattomuustakuu on 12 vuotta ilman kilometrirajaa
> Tehdasvarusteiden (mm. äänentoistolaitteet ja navigointijärjestelmä) takuu on 3 vuotta tai 100 000 km
> Kia-varaosien takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
> Korkeajänniteakun takuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> Pienjänniteakun takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa

Tarkemmat takuuehdot saat autosi mukana tai jälleenmyyjältäsi.

Mitähän toi 7 vuoden takuu oikein kattaa?
En nyt hemmetti ala etsimään sitä uudelleen, mutta muistaakseni takuun piiriin ei kuulunut tyyliin, jouset, laakerit, nivelet, pakoputkisto.. Siis loppujenlopuksi niitä osia joita autoista nyt ylipäätään tapaa hajoilemaan. Ei silloin montaa paikkaa keksitty jota tuo koko 7v takuu koskisi. Ylipäätään, kun takuu ei kata mitään "normaaliiin kulumaan" kuuluvaa ja takuun myöntäjä määrittelee itse sen mikä on normaalia kulumaa, niin kyllähän sillä käytännössä pystyy kieltämään melkoisen määrän takuutöitä.

Eikö se ollut juuri Kia joka seisoi siellä autokaupan portilla isoin tarroin kun sitä ei suostuttu korjaamaan?

Tuo korin puhkiruostumattomuuskin on rajattu (kuten käytännössä kaikilla autovalmistajilla) korin sisäpuolelta lähtevää ruostumista koskevaksi, eli missäköhän tilanteessa se takuu olisi voimassa? No ei noi Kiat tietääkseni mitenkään erityisen pahoja ole mätänemään muihin aasialaisiin verrattuna.

Onhan se nyt järkeenkäypää että jotkut osat joissa on ihan varsinainen kulutuspinta, tai huoltoväli ei kuulu tuohon, eikä myöskään ulkopuolisesta vauriosta johtuvat, kuten vaikka kivi tuulilasissa. Toisaalta, onhan se myös nähty että vaikka olisi tyyppivikana se että jos ajat kuormatun auton etupyörän monttuun se vääntää koria niin paljon että tuulilasi halkeaa, tuota on ihan turha kuvitella takuuseen saavansa.
 
En nyt hemmetti ala etsimään sitä uudelleen, mutta muistaakseni takuun piiriin ei kuulunut tyyliin, jouset, laakerit, nivelet, pakoputkisto.. Siis loppujenlopuksi niitä osia joita autoista nyt ylipäätään tapaa hajoilemaan. Ei silloin montaa paikkaa keksitty jota tuo koko 7v takuu koskisi. Ylipäätään, kun takuu ei kata mitään "normaaliiin kulumaan" kuuluvaa ja takuun myöntäjä määrittelee itse sen mikä on normaalia kulumaa, niin kyllähän sillä käytännössä pystyy kieltämään melkoisen määrän takuutöitä.

Eikö se ollut juuri Kia joka seisoi siellä autokaupan portilla isoin tarroin kun sitä ei suostuttu korjaamaan?

Tuo korin puhkiruostumattomuuskin on rajattu (kuten käytännössä kaikilla autovalmistajilla) korin sisäpuolelta lähtevää ruostumista koskevaksi, eli missäköhän tilanteessa se takuu olisi voimassa? No ei noi Kiat tietääkseni mitenkään erityisen pahoja ole mätänemään muihin aasialaisiin verrattuna.

Onhan se nyt järkeenkäypää että jotkut osat joissa on ihan varsinainen kulutuspinta, tai huoltoväli ei kuulu tuohon, eikä myöskään ulkopuolisesta vauriosta johtuvat, kuten vaikka kivi tuulilasissa. Toisaalta, onhan se myös nähty että vaikka olisi tyyppivikana se että jos ajat kuormatun auton etupyörän monttuun se vääntää koria niin paljon että tuulilasi halkeaa, tuota on ihan turha kuvitella takuuseen saavansa.
Se oli Audi mikä autokaupan ulkopuolella seisoi teipattuna ja liike sitten suostui lunastamaan sen takaisin. Vag öljynkulutusongelmaa on ollut mitä eivät pitäneet vikana.
 
Se oli Audi mikä autokaupan ulkopuolella seisoi teipattuna ja liike sitten suostui lunastamaan sen takaisin. Vag öljynkulutusongelmaa on ollut mitä eivät pitäneet vikana.
On siellä Kiakin seissyt Deltan pihalla
kia.jpg
 
Veikkaan ettei elinkaariajattelu ole ensimmäisenä mielessä sillä joka ostaa nyt uuden sähköauton. "Hei, ostanpa ensimmäisen sukupolven sähköauton ja pidän tätä seuraavat 21 vuotta".
No lähinnä tuo mr Kia mies meinas noita käytettyjä ostella. Hyvä hommata 100k ajettu kun voi ajaa ite pitkään...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 506 730
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom