Ehkä valuu offtopicin puolelle, mutta minuakin kiinnostaa Teslan Kiina ja tulevaisuudessa Eurooppalaatu, sekä ehkä yleisemminkin vielä: Puhutaan totuutena että Saksassa koottu Volkkari on laadukkaampi ja parempi kuin Mexikossa ja Toyotalla sama juttu Japani vs Turkki. Onko tämä absoluuttinen totuus, jos on niin mistä se johtuu ? Tuskin tortillasta ja kebabista ? Luulisi valmistajan pistävän tehtaaseen omat laaduntarkkailijat jos kohdemaan laatukulttuurista johtuisi ne puutteet
Autotehdas ei tee oman katon alla kuin korin ja kasauksen ja melkeen kaikki muu tulee alihankkijoilta. Toyotan Japanin tehtaan osat tulee sikäläisiltä alihankkijoilta, kuten Denso, Aisin jne. Turkin tehtaan osat tulevat täkäläisiltä puljuilta, bosch, valeo jne. Meksikon tehtaan osat pohjoisamerikkalailta jne. Alihankkijoiden osien laadulla näkisin olevan paljon enemmän vaikutusta vikojen määrään kuin autotehtaan kasauksella.
Japanilainen autonvalmistaja tekee enemmän yhteistyötä sikäläisten alihankkijoiden kanssa suunnitellussa ja se näkyy laadussa. Autovalmistajien on veroteknisistä syistä yleensä pakko siirtää valmistus eri mantereille, mutta monesti ne eivät ole vieraalla maalla yhtä hyvässä asemassa kuin sikäläiset puljut. Kaikilla mantereilla kuitenkin omat merkit jyräävät myynnissä. Toyota on paljon heikommassa asemassa vaatimassa boschilta mitään kuin vaikka volkkari. Toki globaalissa maailmassa alihankkijoillakin on tehtaita vähän kaikkialla, mutta karkeasti yleistäen.
Ehkä myös eurooppalainen asiakas hyväksyy huonomman laadun kuin japanilainen.