Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ärsyttävä asia teslassa: Jo ensimmäisestä tesla koeajosta alkaen tähän päivään asti ainakin tuossa jalasjärven tienoilla nopeusrajoitus sekoilee. Siinä siis menee pitkän matkaa paikallisten pieni tie sivussa, missä on 40 rajoitus ja itse päätiellä (3-tie) 80 rajoitus. Auto kuitenkin jatkuvasti luulee myös tätä päätietä 40 alueeksi ja jos hetkellisesti tajuaakin että päätiellä ollaan, niin autopilot päällä tulee hetken päästä äkkijarrutus ja nopeuden tiputus alaspäin.

Siinä kohtaa saattaa olla ongelmaa jo ihan niissä tienviitoissa. Oon itekkin ajanu siitä ja tuskaillu, mutta siellä on tosiaan vierivieressä itse päätien rajoitukset ja sit ne 40kmh pellon varren raktoripolun viitat. Auton mielestä ne on saman tien varressa varmaan. Siinä on joku 5 metriä vaan välissä ja niitä 40 viittoja on paljon. Ja sitä suoraa peltoa kans riittää - pohjanmaata kuin on.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai toi oo googlen ruuhkadataa ja satelliittikuvaa mitä myyvät ? Sitähän google tarjoaa ilmaiseksi kaikille.
 
Olipahan taas tuo Teslan navi. Lähdin kotoa itikseen niin navin mukaan paras reitti on ajaa Stadin keskustaan ja sieltä Pasilan kautta Itikseen. Pois tullessa kuitenkin mentiin Kehän kautta.

En ymmärrä.
 
Olipahan taas tuo Teslan navi. Lähdin kotoa itikseen niin navin mukaan paras reitti on ajaa Stadin keskustaan ja sieltä Pasilan kautta Itikseen. Pois tullessa kuitenkin mentiin Kehän kautta.

En ymmärrä.
Eikö se yritä ottaa ruuhkat huomioon ja miettiä nopeimman reitin? Takaisin tullessa keskusta niin tukossa että parempi tulla kehän kautta?
 
Kolari jossain, liikenne solmussa? Sehän näyttää punaisella värillä reitillä olevan hitaan pätkän.
Joskus en totellut kiertotie-ehdotusta, siinä sitä sitten odotettiin 30min pysähdyksissä että kaista aukeaa
 
Paljon on Teslassa kyllä parannettavaa mutta mielestäni toi navi toimii erittäin hyvin ja on vielä todella tarkka.
 
No puuttuuhan siitä edelleen niitä latauspisteitä, tekee joskus omiaan (ruuhkilla tai ilman) eikä voi välttää hiekkateitä (jonka kilpailijoilla voi tehdä). Sitä en tiedä voiko sillä välttää maksullisia teitä (joka muista pääosin löytyy) kun noita ei täällä päin näy niin sillä ei ole väliäkään.

Ihan hyvä kuvaa sitä mielestäni aika hyvin. Sinänsä reitin navigointi isoja teitä pitkin supereita käyttäen toimii erinomaisesti ja on Porschen kanssa ko. toiminnon kärkeä (porscella latauspisteiden tieto parempi kun Tesla on allerginen muille latauksille).

Tuo ruuhkien kierto on kyllä ihan kiva ominaisuus, mitä tuntuu Kian navigointisoftakin tekevän. Sitä en tiedä onko tuon toimivuus sidottu tuohon Kia accountiin joka on seitsemän vuotta voimassa auton ostosta.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se yritä ottaa ruuhkat huomioon ja miettiä nopeimman reitin? Takaisin tullessa keskusta niin tukossa että parempi tulla kehän kautta?
Ehkä. Ei ollut ajankohdalla mitään ruuhkaa kun yöllä ajelin. Noin 00-04 ajalla niin aika hissua oli ruuhkien osalta. Ehkä väärää dataa?
 
Tai joku öinen tietyö tai erikoiskuljetus tms. Pari kertaa olen mennyt vakioreittiä enkä ole noudattanut navin ohjeita reitinvaihdosta, niin olen jumittanut ruuhkaan. Kyllä sillä joku syy tuppaa olemaan jos reitinvalinta vaikuttaa oudolta.
 
CT vuotoa pukkaa lisää. 220v ja 2x110v ulostulot ct:ssa. Artikkelissa myös väitetyt auton mitat, paino, tilavuudet säilytystiloille ja rajat kuormille mitä saa vetää.

 
Totta, tuo on todella kätevä, unohtui että tämäkin vain premiumilla.

Tullut kanssa vältettyä muutama kolaripaikka tuon avulla.
Käsittääkseni navigointi käyttää ruuhkatietoja reitinvalinnassa hyväkseen ilman premiumiakin, ainoastaan kartasta puuttuu se visualisointitieto.
Sisältyykö Standard Connectivity -palveluun kartat ja navigointitoiminto?
Kyllä. Kaikki Standard Connectivity -palvelun käyttäjät voivat edelleen käyttää samoja kartta- ja navigointitoimintoja, jotka ovat Premium Connectivity -palvelussakin. Näihin toimintoihin kuuluvat liikenteeseen perustuva reititys, Matkasuunnittelija ja Supercharger-latauspaikkojen saatavuus.
 
Tuli Youtubessa hyvä video vastaan noista Teslan ilmansuodattimista ja siitä, että miksi jossain tapauksissa suodattimet voi alkaa haisemaan. Videolla käydään läpi, että mistä ongelma syntyy ja miten ongelman voi ratkaista.

 
Tuli Youtubessa hyvä video vastaan noista Teslan ilmansuodattimista ja siitä, että miksi jossain tapauksissa suodattimet voi alkaa haisemaan. Videolla käydään läpi, että mistä ongelma syntyy ja miten ongelman voi ratkaista.


Teslahan korjasi tuon jo. Laittavat aina ajon jälkeen tuulettimet hyrräämään että suodattimet kuivuu.
 
Tai joku öinen tietyö tai erikoiskuljetus tms. Pari kertaa olen mennyt vakioreittiä enkä ole noudattanut navin ohjeita reitinvaihdosta, niin olen jumittanut ruuhkaan. Kyllä sillä joku syy tuppaa olemaan jos reitinvalinta vaikuttaa oudolta.
Reitittää se kyllä siltikin välillä hyvinkin kummallisesti ja välillä tuntuu jättävän ruuhkat huomioimatta, kuten tänään reititti hienosti kahteen kolariruuhkaan istumaan paikalleen, vaikka hiukan toista kautta ajamalla olisi suurella todennäköisyydellä säästänyt sen 20 minuuttia kotimatkassa.
 
Ehkä. Ei ollut ajankohdalla mitään ruuhkaa kun yöllä ajelin. Noin 00-04 ajalla niin aika hissua oli ruuhkien osalta. Ehkä väärää dataa?
Mistäpäin ajoit? Poika asuu Otaniemessä ja vähän ihmettelin kun reititti keskustan kautta Herttoniemeen, mutta päätin kokeilla onneani ja reitti oli siihen hetkeen varmasti nopeampi kuin kehä. Sanoisin, että Kehä 1 nopeampi ainoastaan keskipäivällä ja illalla kehän oman ruuhka-ajan jälkeen. Keskusta nopeampi iltapäivällä, jolloin Kehä 1 itään on maanpäällinen helvetti, sekä hiljaisina aikoina, koska lyhyempi.
 
Kauan teillä kesti tehtaan Michelinit alla kolmosessa? Vaihdoin eilen talvirenkaat ja totesin samalla, että nuo voi heittää suoraan kierrätykseen. Karvan yli 30k kestivät. En muista aiemmin kuin yhdet renkaat, Marangoni jotakin, jotka ajanut noin nopeasti loppuun. Ne tiesin tosin pehmoisiksi jo entuudestaan ja siksi ne hankinkin, koska Avensiksessa joutui muuten pitämään kuulosuojaimia rengasmetelin takia. Nuo eivät olleet edes mielestäni pehmoiset. Mitä tilalle?
 
Mistäpäin ajoit? Poika asuu Otaniemessä ja vähän ihmettelin kun reititti keskustan kautta Herttoniemeen, mutta päätin kokeilla onneani ja reitti oli siihen hetkeen varmasti nopeampi kuin kehä. Sanoisin, että Kehä 1 nopeampi ainoastaan keskipäivällä ja illalla kehän oman ruuhka-ajan jälkeen. Keskusta nopeampi iltapäivällä, jolloin Kehä 1 itään on maanpäällinen helvetti, sekä hiljaisina aikoina, koska lyhyempi.
Hämeenlinnasta Itikseen ja sitten sieltä takaisin ja ajoin yöllä.
 
Hämeenlinnasta Itikseen ja sitten sieltä takaisin ja ajoin yöllä.
No tossa ei kyllä ole mitään järkeä jollei ne tee öisin tietöitä siinä Myllypuron liittymässä. Päivällä siellä ei ole ainakaan mitään tapahtunut kahteen vuoteen ja laihaksi on näkyvä jälki jäänyt yövuoroltakin jos siellä sellainen on.

Tai no.. Periaatteessa siitä manskua rokkimäkille ja siitä pasilan kautta itäväylälle voisi kyllä toimia..
 
No tossa ei kyllä ole mitään järkeä jollei ne tee öisin tietöitä siinä Myllypuron liittymässä. Päivällä siellä ei ole ainakaan mitään tapahtunut kahteen vuoteen ja laihaksi on näkyvä jälki jäänyt yövuoroltakin jos siellä sellainen on.

Tai no.. Periaatteessa siitä manskua rokkimäkille ja siitä pasilan kautta itäväylälle voisi kyllä toimia..
Ei siinä ollutkaan järkeä kun en huomannut mitään.
Näitä outoja reitiyksiä tulee aina välillä. Ihan kuin data laahaisi jäljessä.

Eiköhän ne kohta tuo vaihtoehtoja.
 
Kauan teillä kesti tehtaan Michelinit alla kolmosessa? Vaihdoin eilen talvirenkaat ja totesin samalla, että nuo voi heittää suoraan kierrätykseen. Karvan yli 30k kestivät. En muista aiemmin kuin yhdet renkaat, Marangoni jotakin, jotka ajanut noin nopeasti loppuun. Ne tiesin tosin pehmoisiksi jo entuudestaan ja siksi ne hankinkin, koska Avensiksessa joutui muuten pitämään kuulosuojaimia rengasmetelin takia. Nuo eivät olleet edes mielestäni pehmoiset. Mitä tilalle?
Ei nyt varsinaisesti liity tähän, mutta Model Y mukana tulleet Hankookit tuntuvat kestäviltä. Ajoin siis nyt kesällä niillä vähän vajaa 30k ja eivät ole kuluneet juuri ollenkaan. Helposti menee vielä ensi kesä ja ehkä seuraavakin.
 
Ei nyt varsinaisesti liity tähän, mutta Model Y mukana tulleet Hankookit tuntuvat kestäviltä. Ajoin siis nyt kesällä niillä vähän vajaa 30k ja eivät ole kuluneet juuri ollenkaan. Helposti menee vielä ensi kesä ja ehkä seuraavakin.
Olivatko ne hankookit missä maassa valmistettu btw? Nää model 3 miseliinit on kiinassa ja itelläkin ekan kesän jälkeen takaset silestonet. Jännä muuten että vetokujalla ne uudet model 3 olikin edelleen miseliinin kumeilla, eikös ne pitänytkin olla hankookeilla :hmm:
 
Ihmisillä on niin erilaisia ajotapoja että kumien kulumista on kovin vaikea verrata eri ihmisten välillä autoissa joissa on tehoa. Väitän että itselläni kestää kumit 2 kertaa kauemmin kuin vaimollani.
 
Olivatko ne hankookit missä maassa valmistettu btw? Nää model 3 miseliinit on kiinassa ja itelläkin ekan kesän jälkeen takaset silestonet. Jännä muuten että vetokujalla ne uudet model 3 olikin edelleen miseliinin kumeilla, eikös ne pitänytkin olla hankookeilla :hmm:
Niihin uusiin Model 3 tuli se uusi rengas samalla, Michelinin e-primacy. Eli ei ole Pilot Spotteja enää. Pitäis olla alhaisempi vierintävastus, mutta huippunopeutta joutui tiputtamaan.
 
Niihin uusiin Model 3 tuli se uusi rengas samalla, Michelinin e-primacy. Eli ei ole Pilot Spotteja enää. Pitäis olla alhaisempi vierintävastus, mutta huippunopeutta joutui tiputtamaan.
Ensiasennus rengas ei vaikuta huippunopeuteen.
Model 3 kohdalla alustaan tehdyt muutokset pakottivat laskemaan huippunopeutta. Näin luin jostain artikkelista jota en tähän nyt löydä...
 
Kauan teillä kesti tehtaan Michelinit alla kolmosessa? Vaihdoin eilen talvirenkaat ja totesin samalla, että nuo voi heittää suoraan kierrätykseen. Karvan yli 30k kestivät. En muista aiemmin kuin yhdet renkaat, Marangoni jotakin, jotka ajanut noin nopeasti loppuun. Ne tiesin tosin pehmoisiksi jo entuudestaan ja siksi ne hankinkin, koska Avensiksessa joutui muuten pitämään kuulosuojaimia rengasmetelin takia. Nuo eivät olleet edes mielestäni pehmoiset. Mitä tilalle?

Noin. 70tkm kohdalla kun ruuvailin talvirenkaat alle, niin kirjaimellisesti oli täysin silestone yksi misukka. Eli varmaan 35-45tkm kestänyt.
 
Eikös se aiempi model3:n Pilot Sport ole selvästi ns. premium/urheilullinen rengas.

Eli odotettavissakin on, että ei kestä samalla tapaa mitä energy saverin tapainen ikuisuusrengas.
 
Kauan teillä kesti tehtaan Michelinit alla kolmosessa? Vaihdoin eilen talvirenkaat ja totesin samalla, että nuo voi heittää suoraan kierrätykseen. Karvan yli 30k kestivät.
Nyt on omassa kolmosessa kesärenkailla kilometrejä hiukan vaille 40tkm, eikä likimainkaan vaihtokunnossa. Ainakin yhden kesärengaskauden menee vielä, eli yli 60tkm.
 
Noin. 70tkm kohdalla kun ruuvailin talvirenkaat alle, niin kirjaimellisesti oli täysin silestone yksi misukka.

Nyt on omassa kolmosessa kesärenkailla kilometrejä hiukan vaille 40tkm, eikä likimainkaan vaihtokunnossa. Ainakin yhden kesärengaskauden menee vielä, eli yli 60tkm.

Vaihtokuntohan on vähän epämääräinen käsite, ja riippuu paljolti sen sanojasta. Kulutuspinta milleissä olisi se oikea mittayksikkö, siitä sitten voi jokainen hahmottaa sen oman vaihtotarpeensa.
 
Vaihtokuntohan on vähän epämääräinen käsite, ja riippuu paljolti sen sanojasta. Kulutuspinta milleissä olisi se oikea mittayksikkö, siitä sitten voi jokainen hahmottaa sen oman vaihtotarpeensa.
No omassa tapauksessa noiden Pilot Sportien urasyvyys uutena on noin 7mm ja nyt 40tkm ajettuna urasyvyys oli talvirenkaiden vaihdon yhteydessä huonoimmassa renkaassa 5.6mm paremmissa 6mm. Kyllä niillä vielä ajaa.
 
Ei varmaankaan sen enempää kuin talvirengasketju ylipäätään.

Kitkat on suosiossa, ~85/15% lonkkavakiolla sähköautoissa yleensäkin.
 
Onko jossain keskustelua talvirenkaista ( Teslaan )?

Itse valitsin kitkat MY LR malliin koska:
*selvisin 18v takavetosella bemarillakin kitkoilla
*auton hirveä vääntö ja voima -> nastoilla ei uskaltaisi painaa kaasua kun hupenevat silmissä ja menisi talven huvit hukkaan
*nelivedolla pääsee savossakin kitkoilla mäet ylös

Pitkästä aikaa kitkoilla kun ollut vajaavetoisia nyt liian pitkää. Huomaan, että liikenneympyröissä pitää olla hieman pienempi vauhti kuin nastoilla, muuten ei ole vielä ollut mitään outouksia.
 
Itse valitsin kitkat MY LR malliin koska:
*selvisin 18v takavetosella bemarillakin kitkoilla
*auton hirveä vääntö ja voima -> nastoilla ei uskaltaisi painaa kaasua kun hupenevat silmissä ja menisi talven huvit hukkaan
*nelivedolla pääsee savossakin kitkoilla mäet ylös

Pitkästä aikaa kitkoilla kun ollut vajaavetoisia nyt liian pitkää. Huomaan, että liikenneympyröissä pitää olla hieman pienempi vauhti kuin nastoilla, muuten ei ole vielä ollut mitään outouksia.
Oman kokemuksen perusteella kitkarenkaiden sivuttaispidossa on aika suuria eroja, joten voi johtua ihan tuostakin, ettei liikenneympyrässä voi samalla tavalla ajella.
 
Oman kokemuksen perusteella kitkarenkaiden sivuttaispidossa on aika suuria eroja, joten voi johtua ihan tuostakin, ettei liikenneympyrässä voi samalla tavalla ajella.
Itellä R5 EV Nokia. Ei nuo mitenkään pahat siis ole olleet ja auton iso painokin tuo osaansa tähän omaan kokemukseen varmasti.
 
Itse laitoin MYP alle Goodyear UG Ice 2+ koossa 255/40R20. Jostain syystä sain nuo plussat vaikka normaalit UG2 tilasin. Mitähän eroa noissa sitten lienee?

Hyvin tuntui kuitenkin toimivan ensimmäisillä lumi/jää/sohjokeleillä ja ajettavuus on hyvä näin kitkoihin tottuneen autoilijan mielestä :tup:
 
^Samat 2+:t itsellä MY longrangessa (255/45R19) ja olleet kyllä mukavat ja toimivat kitkat. 2 vs 2+ eroista en kyllä löydä oikein mistään mitään mainintaa.
 
No omassa tapauksessa noiden Pilot Sportien urasyvyys uutena on noin 7mm ja nyt 40tkm ajettuna urasyvyys oli talvirenkaiden vaihdon yhteydessä huonoimmassa renkaassa 5.6mm paremmissa 6mm. Kyllä niillä vielä ajaa.

Mulla oli ton reilun 30k:n jälkeen ehkä 3mm, joten ei mitään järkeä enää laittaa keväällä alle. Hyvää oli se, että kaikki neljä olivat kuluneet tasaisesti. En ollut tsekannut kulmia tuosta, mutta kunnossa näyttävät olevan. Täytyy kyttäillä rengas-vannepaketteja nyt ennen ensi kevättä. Noita Pilotteja ei enää tule. Ei nyt mitään isompaa moitittavaa, mutta imo tuo reipas 30k on vähän turhan vähän kun ei kuitenkaan ole mikään maailman hiljaisinkaan rengas. Edellinen omistaja oli ajanut tuosta 12k Saksassa, joten en tietenkään osaa sanoa millainen Vatanen hän on ollut ja kumpi meistä oli kovempi renkaan kuluttaja (en katsonut keväällä syvyyksiä kuin niiltä osin että renkaat ovat ok). Omaan rengashistoriaan peilaten tuo on kuitenkin vähän, joten syytän rengasta tai ex-omistajaa.
 
Saksan motarinopeudet on aina myrkkyä renkaille, varsinkin oikeasti kuumalla kesäkelillä, vaikka olisi nelikko niin rengas koko ajan tekee ns. mikrosutimista kun taistelee ilmanvastusta vastaan. Joku suomalainen 80-90kmh maantienopeus on paljon keyvempää.
 
Mulla on alla Nokian R5 EV. Katsotaan miten elo noiden kanssa jatkuu mutta häiritsee niiden huono pito vesikelillä.

Aika suuri osa talvesta kun täällä etelärannikolla tuppaa olemaan loskaa tai puhdasta vettä niin voisi olla kyllä vähän tukevampi rengas alla.

Vaakakupin toisella puolella on tietysti sitten pito lumella ja jäällä ja yhteentoimivuus Teslan regenin kanssa.
 
Nokian R5 EV kitkat minullakin MY LR alla, ovat hiljaiset ja mukavat ajaa, mutta perä irtoilee aika herkästi liukkailla, regeniä voisi olla hieman vähemmän. Kiihdyttäessä myös muutaman kerran ihan autopilotilla perä heittänyt, onneksi etuset tulee mukaan aika nopeaan niin ei tuo vielä ongelma ole ollut. Nelivedolla pitoa löytyy kyllä yllättävän hyvin. Ehkäpä se Chill-mode olisi ihan hyvä talvikeleille kuitenkin.
Eka talvi kitkoilla ikinä, aiemmin M3 LR alla oli Hakkapelitta 10 EV:t ja ne oli koppupeleissään varsin hyvät renkaan, nastojakaan ei lähtenyt yhtään parin talven aikana vaikka annoin kenkää välillä ihan surutta.

Asiasta vilkkuihin, kytkin päälle automaattiset vilkut kokeeksi kun se oli Highlandissakin päällä ja automatiikkahan ei toimi näköjään aina. Melkein aina liikenneympyrästä poistuessa vilkku jää päälle ja joutuu sen itse sammuttamaan. Muutamaan otteeseen ajanut jonkun aikaa vilkku päällä ennekun huomannut mikä on niin ärsyttävää kuin myös jopa vaarallista jos kanssa-autoilijat sattuu vilkujen käyttöön luottamaan... taidan ottaa pois nuo kun ei kerran toimi oikein.

Valoshouhun kaiketi yli 600 autoa jo tulossa. Biisinä Daruden Sandstorm ilmeisesti ja valot sekvensoitu siten että auton paikalla on väliä, tikut tulee järjestäjien puolesta. Mielenkiinnolla odotan millanen häppeninki loppupeleissään. Ja millanen härdelli liikenteen yms järjestelyjen suhteen...
 
Miten automaattivilkut toimii noin ylipäätään tai miten niitä käytettään / on tarkoitettu käytettäväksi ?
Siis mikä niiden idea on ?
 
Miten automaattivilkut toimii noin ylipäätään tai miten niitä käytettään / on tarkoitettu käytettäväksi ?
Siis mikä niiden idea on ?
Noissa on siis ideana se, että vilkku menee automaattisesti pois päältä kun olet vaihtanut kaistaa. Eivät tosin toimi kunnolla liikenneympyröissä joissa kääntösädettä ei tule tarpeeksi että menisi ratinkäännön puolesta pois
 
Noissa on siis ideana se, että vilkku menee automaattisesti pois päältä kun olet vaihtanut kaistaa. Eivät tosin toimi kunnolla liikenneympyröissä joissa kääntösädettä ei tule tarpeeksi että menisi ratinkäännön puolesta pois
Kaistanvaihdoissa tuntuu toimivan hyvin, mutta nuo liikenneympyrät... pitäisiköhän noissa kaartaa sillain kunnolla eikä 'oikaista' kuten normaalisti tulee tehtyä.
 
Noissa on siis ideana se, että vilkku menee automaattisesti pois päältä kun olet vaihtanut kaistaa. Eivät tosin toimi kunnolla liikenneympyröissä joissa kääntösädettä ei tule tarpeeksi että menisi ratinkäännön puolesta pois
Ok, eivät sentään mene päälle automaattisesti :)
Onko muuten Teslassa "kaistainvaihtovilkkua" erikseen ? ( siis semmoinen toiminnallisuus että napauttamalla sen päälle se vilkkuu muutaman kerran ja sitten menee pois päältä ) Vähän samaa asiaa siis kuin tuo automaattivilkku.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 865
Viestejä
4 412 037
Jäsenet
73 262
Uusin jäsen
Timo.P

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom