Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ruotsalaisten taistelu jatkuu. Jännä nähdä miten tässä käy. Isot vaikutukset varmasti molemmin puolin, kävi miten kävi.


ja miksi taas asia henkilöitetään , että Musk ei taivu. Tuskin Itse muski on siellä vääntämässä. Hyvä jos on edes kuullut koko Ruotsin tapauksesta.
Musk on Teslan toimari ja on viime kädessä vastuussa yrityksen toiminnasta.

Edit. SVTn uutinen
 
Viimeksi muokattu:
Koeajolla käyty ja uusi Model 3 LR hyväksi todettu. Jos en olisi keväällä vaihtanut M3 LR -21 -> MY LR niin kyllähän tässä alkas ostohousujen sovittaminen pyöriä mielessä. Alle linkattu Miikka Ylhäisen koeajovideo summaa hyvin omatkin ajatukset.
Vilkuista sen verran että itse en kokenut suuremmin ongelmia, mutta eipä tuossa tunnin aikana kovin montaa liikenneympyrää sattunut kohdalle. Ja nekin mitkä osui niin selviydyin kunnialla, pikaisesti joutui vilkaisemaan että missä se vilkkunappi on mutta tuohonkin varmaan oppisi aika nopeasti.
Kiva oli kuitenkin huomata että omaan Y:hyn palaaminen ei ollut järkytys :) eli vaikka uutuus on kokonaisuutena ehkä aavistuksen hiljaisempi kuin tuo äänieristetty Y ja alustakin hieman parempi niin ero ei ole iso. No Y/3 vertailussa muuttujia muutenkin...
 
Kiva oli kuitenkin huomata että omaan Y:hyn palaaminen ei ollut järkytys :) eli vaikka uutuus on kokonaisuutena ehkä aavistuksen hiljaisempi kuin tuo äänieristetty Y ja alustakin hieman parempi niin ero ei ole iso. No Y/3 vertailussa muuttujia muutenkin...

Mikäli Model 3:sta on saatu hiljaisempi, niin tuossa hintaluokassa sille ie oikein taida olla kilpailijaa. Eikös tuossa ole nyt kaikissa ovissa ne äänieristyt lasit? Vai tuplalasitko ne nyt oli. Ohjaustakin on ilmeisesti parannettu, että rattiakin pitää kääntää aina vähän väliä, mikä oli ehkä yksi asia josta en itse henkilökohtaisesti vanhassa Model 3:ssa välittänyt, koska se tuntuma tiehen oli aina "väärä".
 
Onkohan tuo uudempi alusta (iskarit/jouset) suoraan vaihdettavissa vanhaan malliin, vai onkohan pyöräntuennassa tapahtunut muutoksia.
 
Mikäli Model 3:sta on saatu hiljaisempi, niin tuossa hintaluokassa sille ie oikein taida olla kilpailijaa. Eikös tuossa ole nyt kaikissa ovissa ne äänieristyt lasit? Vai tuplalasitko ne nyt oli. Ohjaustakin on ilmeisesti parannettu, että rattiakin pitää kääntää aina vähän väliä, mikä oli ehkä yksi asia josta en itse henkilökohtaisesti vanhassa Model 3:ssa välittänyt, koska se tuntuma tiehen oli aina "väärä".

Mainostavat että 360 acoustic class tms eli onko sitten ihan kattokin. Ovissa on kyllä tuplalasit, Y:ssähän nuo tuli jo joku aikaa sitten (-22 oisko ollut?).
En osaa sanoa tuosta ohjauksesta, minulla ei ole sen suhteen ollut mitään valittamista. Y:ssä mulla on Sport-asetus käytössä ja testiautossa oli Normal jonka vaihdoin Sportiksi jossain kohtaa jonka jälkeen minusta aika samanoloiset.
 
Mikäli Model 3:sta on saatu hiljaisempi, niin tuossa hintaluokassa sille ie oikein taida olla kilpailijaa. Eikös tuossa ole nyt kaikissa ovissa ne äänieristyt lasit? Vai tuplalasitko ne nyt oli. Ohjaustakin on ilmeisesti parannettu, että rattiakin pitää kääntää aina vähän väliä, mikä oli ehkä yksi asia josta en itse henkilökohtaisesti vanhassa Model 3:ssa välittänyt, koska se tuntuma tiehen oli aina "väärä".
Pitäisi olla, myös takalasi olisi tuplalasia nyt
 
Onkohan tuo uudempi alusta (iskarit/jouset) suoraan vaihdettavissa vanhaan malliin, vai onkohan pyöräntuennassa tapahtunut muutoksia.
Ainakin tossa sivu-pari sitten olleessa linkissä näytettiin, että eessä olkatuet on erimalliset, samoin jarrukilvet
 
Ruotsalaisten taistelu jatkuu. Jännä nähdä miten tässä käy. Isot vaikutukset varmasti molemmin puolin, kävi miten kävi.


ja miksi taas asia henkilöitetään , että Musk ei taivu. Tuskin Itse muski on siellä vääntämässä. Hyvä jos on edes kuullut koko Ruotsin tapauksesta.
Eiköhän se aika korkealta ole tullut linjaus että liittojen kanssa sopimuksia ei tehdä, ei missään päin maailmaa.
 
Karvalakki näyttää 3k olevan Highlandia kalliimpi, toisaalta tonnin on nelkku halvempi, mutta range sitten sen 150km lyhyempi.
Seal karvalakissa on yli 20kWh isompi akku ja pidempi range kuin halvimmassa kolmosessa. Karvalakki Seal on myös nopeampi kuin SR+3. Nelikko Sealin oikea verrokki on taas Perffi kolmonen, jolle hintaa ei vielä ole kun ei ole saatavilla. Varustelultaan Seal on paljon kattavampi kuin Kolmonen eli kyllä minusta rahoilleen saa paremman vastineen, jos auto muuten osoittautuu hyväksi. Ainakin testien mukaan kovasti kehuttu.
 
Itse en tulisi ostamaan koskaan BYDia tai muita kiinalaisia vaihtoehtoja, joten ainoa potentiaalinen vaihtoehto on tällä hetkellä Ylämaa Malli 3.
 
Seal karvalakissa on yli 20kWh isompi akku ja pidempi range kuin halvimmassa kolmosessa. Karvalakki Seal on myös nopeampi kuin SR+3. Nelikko Sealin oikea verrokki on taas Perffi kolmonen, jolle hintaa ei vielä ole kun ei ole saatavilla. Varustelultaan Seal on paljon kattavampi kuin Kolmonen eli kyllä minusta rahoilleen saa paremman vastineen, jos auto muuten osoittautuu hyväksi. Ainakin testien mukaan kovasti kehuttu.
Kaikki on suhteellista. Karvalakki sealissa isompi akku, mutta 16km wltp range isompi. Tokihan tuota nelkku sealia voi verrata siihen tulevaan ludicrous Highlandiin, mutta range varmaan 100km lyhyempi edelleen. Tuo Highland nostanut muutenkin edellisen kolmosen laatua, että en lähtisi enää niinkään kritisoimaan kuin hintaa eli sealia kun sais karvalakkina ja nelkkuna sen 5k edullisemmin kuin Teslaa niin olis bang of bucket auto monelle.
 
Eli ei kilpaile ainakaan suoraan. Jotta tuo kiinalainen olisi edes jollain tavalla varteenotettava vaihtoehto sen pitäisi olla ainakin useamman tonnin halvempi.
Niin tai Kolmosessa pitäisi olla edes perusasiat kunnossa, että sitä voisi edes vakavissaan miettiä olisi hinta mikä tahansa.
 
Kaikki on suhteellista. Karvalakki sealissa isompi akku, mutta 16km wltp range isompi. Tokihan tuota nelkku sealia voi verrata siihen tulevaan ludicrous Highlandiin, mutta range varmaan 100km lyhyempi edelleen.
530km wltp vs. ennakoitu ~600km wltp on käytännön tasolla todella monelle aivan merkityksetön seikka.

En ole itse vielä kysynyt, mutta BYD:n hinnoissa voi olla keskusteluvaraa ja parempi mahdollisuus saada järkevä vaihtohyvitys, joka suurentaa paperilla olevaa hintaeroa.
 
Koeajolla käyty ja uusi Model 3 LR hyväksi todettu. Jos en olisi keväällä vaihtanut M3 LR -21 -> MY LR niin kyllähän tässä alkas ostohousujen sovittaminen pyöriä mielessä. Alle linkattu Miikka Ylhäisen koeajovideo summaa hyvin omatkin ajatukset.
Vilkuista sen verran että itse en kokenut suuremmin ongelmia, mutta eipä tuossa tunnin aikana kovin montaa liikenneympyrää sattunut kohdalle. Ja nekin mitkä osui niin selviydyin kunnialla, pikaisesti joutui vilkaisemaan että missä se vilkkunappi on mutta tuohonkin varmaan oppisi aika nopeasti.
Kiva oli kuitenkin huomata että omaan Y:hyn palaaminen ei ollut järkytys :) eli vaikka uutuus on kokonaisuutena ehkä aavistuksen hiljaisempi kuin tuo äänieristetty Y ja alustakin hieman parempi niin ero ei ole iso. No Y/3 vertailussa muuttujia muutenkin...
Pisti silmään, että joutui ajossa joka kerta muuttamaan käden asentoa normaalista, kun lähti painamaan vilkun nappia. Ajovalitsin puolestaan suht kaukana, sitä vähän kurkotteli. Varmaan ihan kiva auto, mutta viikset ja tutkat mukana olisi heittämällä parempi.
 
Pisti silmään, että joutui ajossa joka kerta muuttamaan käden asentoa normaalista, kun lähti painamaan vilkun nappia. Ajovalitsin puolestaan suht kaukana, sitä vähän kurkotteli. Varmaan ihan kiva auto, mutta viikset ja tutkat mukana olisi heittämällä parempi.
Toimeen tulee. Mutta aivan totta, että onhan tuo viiksettömyys miinus.

Täytyy joskus koeajaa tuo uusi 3. Ihan kiinnostava peli, mutta hieman kallis vaan (ominaisuuksiin, eli huononnuksiin nähden).
 
Pisti silmään, että joutui ajossa joka kerta muuttamaan käden asentoa normaalista, kun lähti painamaan vilkun nappia. Ajovalitsin puolestaan suht kaukana, sitä vähän kurkotteli. Varmaan ihan kiva auto, mutta viikset ja tutkat mukana olisi heittämällä parempi.
Kaistanvaihdot meni minusta aika normaalisti, en kokenut että joutuu erikseen kädellä hakemaan. Liikenneympyrät sitten oma juttunsa, menee oma aikansa että tottuu, tuossa on vielä sekin kun ratti onihan eri kulmassa niin joutuu hieman hahmottamaan että mihin ne nuolet osottaakaan, tais Miikakin tuossa videolla painaa väärää ympyrästä poistuessa. Saa nähdä miten tuo otetaan vastaan kun noita enemmän porukka saa käyttöön.
Ajovalitsin ihan ok tuossa näytöllä ainakin minulle. Ainoa mikä tuon kanssa luultavasti tympii on se parkkiksella eestaas vekslaus josta Miikakin tuossa mainitsee eli nykyisellä voi vaihtaa suuntaa nopeasti ilman että tarvii painaa jarrua, uudessa ei onnistu.
Edit: jos valita vois niin taitaa kallistua viiksien suuntaan, ne on selkärangassa ja toimii. Mutta ei minulle nuo uudet mikään este olisi vaikka ne hieman miinuksena näenkin.
 
Kaistanvaihdot meni minusta aika normaalisti, en kokenut että joutuu erikseen kädellä hakemaan. Liikenneympyrät sitten oma juttunsa, menee oma aikansa että tottuu, tuossa on vielä sekin kun ratti onihan eri kulmassa niin joutuu hieman hahmottamaan että mihin ne nuolet osottaakaan, tais Miikakin tuossa videolla painaa väärää ympyrästä poistuessa. Saa nähdä miten tuo otetaan vastaan kun noita enemmän porukka saa käyttöön.
Ajovalitsin ihan ok tuossa näytöllä ainakin minulle. Ainoa mikä tuon kanssa luultavasti tympii on se parkkiksella eestaas vekslaus josta Miikakin tuossa mainitsee eli nykyisellä voi vaihtaa suuntaa nopeasti ilman että tarvii painaa jarrua, uudessa ei onnistu.
Edit: jos valita vois niin taitaa kallistua viiksien suuntaan, ne on selkärangassa ja toimii. Mutta ei minulle nuo uudet mikään este olisi vaikka ne hieman miinuksena näenkin.
Varmaan riippuu ihan käden normaalista asennnosta ratilla. Aika mielenkiintoinen 10-5 asento videolla, joka korosti tarvetta liikuttaa kättä. Jäykällä peukalolla 9-3 asentokin vaatii käden tiputtamista alemmas toiselle vilkulle. Mutta ylivoimaisesti suurin ongelma on tuo riski painaa väärään suuntaan, kun ratti on pois normaalista asennosta. Sitä kun joutuu kuitenkin pohtimaan, niin se on pois muusta havainnoinnista. Ympyrässä ja parkista lähtiessä väärin vilkutuksella pääsee maksumieheksi, jos kameralliseen autoon törmää.
 
Varmaan riippuu ihan käden normaalista asennnosta ratilla. Aika mielenkiintoinen 10-5 asento videolla, joka korosti tarvetta liikuttaa kättä. Jäykällä peukalolla 9-3 asentokin vaatii käden tiputtamista alemmas toiselle vilkulle. Mutta ylivoimaisesti suurin ongelma on tuo riski painaa väärään suuntaan, kun ratti on pois normaalista asennosta. Sitä kun joutuu kuitenkin pohtimaan, niin se on pois muusta havainnoinnista. Ympyrässä ja parkista lähtiessä väärin vilkutuksella pääsee maksumieheksi, jos kameralliseen autoon törmää.
Vilkku ei kyllä kenestäkään tee maksumiestä, oli sitten päällä tai ei.
 
Hesarin arvostelija kehui Highlandin äänieristystä ja laatuvaikutelmaa. Toki vilkkuvivun puute ym. sai kritiikkiä.

"Sivulaseissa on nyt äänieristelaminointi, ja fyllinkiä on lisätty sinne tänne. Takakontin verhoilukaan ei enää todellakaan ole jostain millin paksuisesta muovikankaasta tehty, vaan viimeistely tuntuu paksulta ja saumattomalta. Parkkipaikalta valtatielle kurvatessa olo on suorastaan ällistynyt: eihän tämä ole enää sama auto kuin aiemmin. Tesla kulkee vakaasti, pehmeästi ja jämäkästi. Mikään ei nitise, ja moottoritievauhdissakaan ei tarvitse ääntä korottaa pystyäkseen juttelemaan vieruskaverin kanssa. Ensimmäiset kolmoset olivat sellaisia kivirekiä, että nyt olo on melkein kuin olisi vaihtanut Ladasta Bemariin."

 
No nyt sitten loppuu ruotsissa maahantuonti. Panokset kovenee.



Ihan hyvä että joku hieman sanoo vastaan Teslalle, etteivät liikaa luule että maailma taipuu aina heidän ympärillään.

Toki olisi kiva tietää että mikä tämän asian nosti nyt pinnalle. Onhan Tesla ollit ruotsissa jo hyvin pitkään.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt sitten loppuu ruotsissa maahantuonti. Panokset kovenee.



Ihan hyvä että joku hieman sanoo vastaan Teslalle, etteivät liikaa luule että maailma taipuu aina heidän ympärillään.

Toki olisi kiva tietää että mikä tämän asian nosti nyt pinnalle. Onhan Tesla ollit ruotsissa jo hyvin pitkään.
Huvittavaahan tässä on, että teslan omat työntekijät ei viime yrityksessä lakkoilleet. Lakkoon menee liittoporukkaa muista kuin teslan omistamista yrityksistä. Jännityksellä odotan menikö teslan omat työntekijät lakkoon missä määrin. Asia ei selvinne ennen kuin tovin päästä, kun tässä kohtaa vaikea löytää objektiivista faktaa etenkään teslan omista työntekijöistä.
 
Vähän tuosta jutusta ilmenee se, että nuorta porukkaa siellä töissä jotka ei edes välttämättä tiedä oikeuksistaan.
 
Vähän tuosta jutusta ilmenee se, että nuorta porukkaa siellä töissä jotka ei edes välttämättä tiedä oikeuksistaan.
Viikontakaisen lakon kommentit teslan ruotsin työntekijöiltä oli ettei ne nää syytä mennä lakkoon, kun tesla maksaa parempaa liksaa kuin kilpailijat ja muutenkin työolot kohdallaan. Sillon jäi kuva, että tässä on enempi liiton eduista kuin työntekijöiden hyvinvoinnista kyse. Liitto ei voi hyväksyä sitä, että olisi yrityksiä jotka eivät ole liiton nyrkin alla. Tätä näkökohtaa ruokkii myös se, ett ei ole mitään konkreettisia palkkakuoppa X, vaatimus korotuksesta y% tms. mitä liitto olisi ajamassa teslaa kohtaan.

Jenkkilässä oli just isot lakot missä ford, gm. stellantis kävi polvillaan. Siellä oli sangen selkeesti liiton taholta julkisesti kommunikoitu vaatimukset mitä ajettiin takaa.
 
Huvittavaahan tässä on, että teslan omat työntekijät ei viime yrityksessä lakkoilleet. Lakkoon menee liittoporukkaa muista kuin teslan omistamista yrityksistä. Jännityksellä odotan menikö teslan omat työntekijät lakkoon missä määrin. Asia ei selvinne ennen kuin tovin päästä, kun tässä kohtaa vaikea löytää objektiivista faktaa etenkään teslan omista työntekijöistä.
Tämä kommentti oli vain yhdeltä "työntekijältä".
 
Ja palkkahan ei ole se ainoa asia työsuhteessa. Nuorille se on, mutta eivät osaa vielä arvostaa muita oikeuksia.
 
Ruotsi tuskin on kovin merkittävä markkina, Elon voi laittaa toiminnat jäihin pitkäksikin aikaa ja katsoa pelin loppuun.

En usko, että taloudessaan horjuva valtio muuttaa Teslan toimintatapoja kun ei ne ole isommissakaan Euroopan maissa muuttuneet.
 
Ja palkkahan ei ole se ainoa asia työsuhteessa. Nuorille se on, mutta eivät osaa vielä arvostaa muita oikeuksia.
Onko jotain kättä pidempää mitä epäkohtaa/kohtia liitto on tässä lakkojen avulla korjaamassa?

Viikon takaisesta työntekijät sanoi näin
the Tesla staff reportedly noted that they did not see the need to strike because their working conditions and wages were already better than their previous workplaces.

Some younger employees also reportedly stated that their salary and career paths are much better at Tesla as compared to other automakers. They also appreciated the fact that they were issued stock options from the company, some of whom have reportedly seen an increase of several hundred percent to date.
 
Ruotsi tuskin on kovin merkittävä markkina, Elon voi laittaa toiminnat jäihin pitkäksikin aikaa ja katsoa pelin loppuun.

Tämä on merkittävämpi asia kuin pelkkä Ruotsi koska myös Saksassa kipuillaan samojen asioiden kanssa. Jos Ruotsissa Tesla taipuu niin se voi innostaa muualla.

Musk voi kyllä jättää Ruotsin kylmäksi tässä suhteessa, tuntuu olevan pitkälti ideologinen sota hänelle.
 
Tesla paha kun maksaa paremmin, tarjoaa osakeoptiot / sisäpiirihinnat kaikille työntekijöille ja tosiaan urapolkua eri tavalla kun muut. Eihän se liitoille käy kun kaikki pitää olla samalla viivalla. Tälläkin palstalla selvästi liitonmiehiä liikkeellä.
 
Onko jotain kättä pidempää mitä epäkohtaa/kohtia liitto on tässä lakkojen avulla korjaamassa?
Sitähän tässä juuri kyselen. Että mikä sai asian juuri nyt esille.

Kuten varmaan tiedät, työsopimus on aika monen asian summa, palkka, sairausajan palkka, perhevapaat, lomat, ylityöt, palkankorotukset, muut korvaukset yms..
Jokin siellä ilmeisesti hiertää kun on noussut otsikoihin..

On hyvin tyypillistä että nuoremmat eivät välitä tai tiedä mitä voi olla saatavilla / muilla on. Toki asiat voi olla paremmin kuin muilla monilta osin.
 
Sitähän tässä juuri kyselen. Että mikä sai asian juuri nyt esille.

Kuten varmaan tiedät, työsopimus on aika monen asian summa, palkka, sairausajan palkka, perhevapaat, lomat, ylityöt, palkankorotukset, muut korvaukset yms..
Jokin siellä ilmeisesti hiertää kun on noussut otsikoihin..

On hyvin tyypillistä että nuoremmat eivät välitä tai tiedä mitä voi olla saatavilla / muilla on. Toki asiat voi olla paremmin kuin muilla monilta osin.
Ei siellä wanhatkaan kävelleet ulos. Viikontakainen tesla spesifinen lakko oli täysi epäonnistuminen liiton kannalta.

Mun näkemys on, että kyse on liiton edusta eikä työntekijöiden edusta. Liitto haluaa valtaa ja yritys joka ei ole liiton nyrkin alla on murskattava. Kun teslan omat työntekijät eivät suostu lakkoilemaan niin yritetään sitten satamatyöläisillä ja muiden kuin teslan omistamien korjaamoiden kautta laittaa painetta. Masan pajoille liiton ohjeistus, että korjatkaa muita kuin teslan autoja. Tuo ruokkinee vain sitä, että teslan omistamat korjaamot saavat lisäbisnestä pitkällä aikavälillä kun masan pajaan ei voi luottaa.

Muutan toki mielipidettä tästä asiasta, jos joku esittää faktoja siitä mitkä ne konkreettiset epäkohdat on mitä lakoilla yritetään korjata. Näitä epäkohtia ei vain ole näkynyt mun lukemissa artikkeleissa.
 
Se yksi tärkeä pointti tuossa jutussa on myös tämä:

Sopimusmalli on erilainen kuin Suomessa siltä osin, että automaattista yleissitovuutta ei ole, vaan sopimukset hyväksytään erikseen joka työpaikalla.
 
Se yksi tärkeä pointti tuossa jutussa on myös tämä:

Sopimusmalli on erilainen kuin Suomessa siltä osin, että automaattista yleissitovuutta ei ole, vaan sopimukset hyväksytään erikseen joka työpaikalla.
imho. toi on hyvä eikä huono asia. Joku liitto tai poliitikko, jos saa päättää kaikkien asiat niin menee päin prinkkalaa. Paikallinen sopiminen todella jees. Toki poikkeuksen tekee sellaiset työnantajat, jotka polkevat työntekijän oikeuksia ja tarvii joukkovoimaa kuriin laittamiseen. Se mitä ruotsin teslan työntekijöiltä tulee viestiä niin tesla vaikuttaa paremmalta työnantajalta kuin kilpailijat.

Ettei menis pelkäksi lakkohommaksi niin elon musk julistanut berliinissä, että sielläkin tullaan tekemään halpisteslaa. Nyt on kai vahvistettu next gen platformin tuotanto meksiko, kiina, berliini

 
Tämä on merkittävämpi asia kuin pelkkä Ruotsi koska myös Saksassa kipuillaan samojen asioiden kanssa. Jos Ruotsissa Tesla taipuu niin se voi innostaa muualla.

Musk voi kyllä jättää Ruotsin kylmäksi tässä suhteessa, tuntuu olevan pitkälti ideologinen sota hänelle.
Saksan osalta ei siellä saksalaisia ole töissä vaan porukka tulee rajan takaa.
Tesla paha kun maksaa paremmin, tarjoaa osakeoptiot / sisäpiirihinnat kaikille työntekijöille ja tosiaan urapolkua eri tavalla kun muut. Eihän se liitoille käy kun kaikki pitää olla samalla viivalla. Tälläkin palstalla selvästi liitonmiehiä liikkeellä.
Ai antavat osakkeita ja parempaa hintaa? Viimeksi sai FSD:n mutta ei muuta.
 
Minä en ainakaan vielä luottaisi softapäivitysten tulemiseen. Autossa jotain softabugeja niin valmistaja tekee vaan uuden mallin ja vanhat jää sitten bugisiksi. Ei siis välttämättä näin, mutta suuret mahdollisuudet tähän mielestäni kiinalaisten kanssa. Toki voin olla kovasti väärässäkin mutta tällainen fiilis vain on.
 
Se mitä ruotsin teslan työntekijöiltä tulee viestiä niin tesla vaikuttaa paremmalta työnantajalta kuin kilpailijat.

Niin, kukaanhan ei tiedä onko ne viestiä laittaneet ns. firman miehiä vai ei. Ja sitten se, että tesla vaikuttaa paremmalta työnantajalta vielä, kuin kilpailijat.

Kukaan kuka on ollut työelämässä pitäisi olla havainnut, että yritysten perimmäinen tarkoitus vähintään 90% tapauksista on kairata työntekijää maksimaalisella tavalla ahteriin.
Harvoja poikkeuksia on ja kairaamisen määrä/laatu vaihtelee, mutta haiseehan tuossa Teslan toiminnassa ruotsissa se, että halutaan haistattaa liitoille pitkät, saada aiheesta ennakkotapaus ja sen jälkeen ryhtyä toteuttamaan papa muskin visiota^tm. Ja sitten alkaa se kairaaminen ihan eri tavalla.

Onko KKO:1994:33 kannanoton jälkeen tullut asiaan jotain uutta velvoittavaa sääntöä? Valista toki jos on.

No eikös about koko tieliikennelaki ja sen pykälät liittyen muiden tienkäyttäjien toiminnan havainnointiin ja huomiointiin ole uusittu?
Ei kai tuolla KKO ratkaisulla ole mitään merkitystä, jos kyseinen laki ei ole enää voimassa. (paitsi niiltä osin kun ei ole tullut muutoksia)
 
Niin, kukaanhan ei tiedä onko ne viestiä laittaneet ns. firman miehiä vai ei. Ja sitten se, että tesla vaikuttaa paremmalta työnantajalta vielä, kuin kilpailijat.
Alkuperäinen lähde on ruotsin lehdistö, joka haastatteli teslan työntekijöitä. Linkkasin uusimman alle. En jaksa konekääntää(luurin varassa tällä hetkellä) ja ruotsi ei taivu niin hyvin että osaisin uusimman artikkelin summaroida suomeksi.

 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni ainoa lähde tuossa on Tesla Club Swedenin jäsen, ei journalisti/lehdistö. Jokainen voi sitten arvioida tämän uutisen luotettavuutta tältä kantilta - itse en oikein osaa sanoa mitään tuosta.
Joo juuri näin, ei lehdistö ole käynyt, vain tuo clubin tyyppi kävi yhdessä mestassa katsomassa tilannetta.
 
Eli ei kilpaile ainakaan suoraan. Jotta tuo kiinalainen olisi edes jollain tavalla varteenotettava vaihtoehto sen pitäisi olla ainakin useamman tonnin halvempi.

Kaksi kiinalaista autoa kilpailee keskenään ja sinä keksit hatusta numeroita. Sehän on useamman tonnin halvempi (ja paremmin varusteltu sillä hinnalla), mutta ei se varmaan siltikään kelvanne, koska keksinet seuraavan syyn.

Itse odottaisin kyllä kolmosen hinnan tippuvan samalle tasolle, eli perf pitäisi olla se 50k€ myös, jos Sealin kanssa samalle tasolle halutaan päästä - edes kustannuksiltaan, jos ei nyt varusteiden puolesta pääsekään.
 
Tesla paha kun maksaa paremmin, tarjoaa osakeoptiot / sisäpiirihinnat kaikille työntekijöille ja tosiaan urapolkua eri tavalla kun muut. Eihän se liitoille käy kun kaikki pitää olla samalla viivalla. Tälläkin palstalla selvästi liitonmiehiä liikkeellä.

Tosin jos kaikki on niin hyvin, niin miksi ihmiset lakkoilisivat siellä? Onko ne kaikki AY-liikkeen lampaita, kuten suomalaiset heikosti koulutetut työntekijät?
 
Boosti on kyllä kiva, mutta en maksaisi 1800€. Suosittelu pisteillä itse tuon "ostin" ja varmaan olisi vaikea enää olla ilman.

Noh, kyllä sitä pieni bensalenkkari taitaa itsekin yhä olla... ilman boostia nyt tässä ajeltu pari päivää ja jo kaipaan tuota boostia, vaikka en lappu pohjassa ajakaan ja kiihdyttele joka suoralla täysiä. Saisipa itsekin noita kredittejä. Pari kertaa koittanut mainostaa omaa refferal-koodiani, mutta eipä ole vielä napannut tuuri, että joku olisi linkkini kautta auton tilannut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom