Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Se, että juuri sanoit ajavasi äSsällä niin tarjotaan kolmosen/Y:yn viankorjauksia, porukka ei lue kunnolla mihin edes vastaa refleksinä. :comp:
 
Tuttava kun pohtii autovalintaansa, tuli vastaan nettiautossa täysin puskista että nuo Raven S:t alkaa olla 50K€ kahta puolen. Mikä noissa on pehmeä kohta / tyyppimurhe? Lämpöpumppu tietty puuttuu, ja malli noin muuten vanha kuin taivas mutta hintaliike tuntuu järkyttävältä.
 
Johan noista tuossa sivu sitten puhuttiin aika laajalti. Etupäät kuten kaikissa ässissä vanhoista uuteen ovat niitä kuluvia, painava auto ja paljon tehoa. Kiihdyttely ja auton pitäminen ilmajousitukseltaan matalimmassa kuluttaa enemmän. Koeajolla kannattaa kokeilla onko 50-60kmh ylöspäin talla pohjaan kiihdytyksissä tärinää (shudder), auto matalalla. Mullakin on sitä vähän, mutta eipä tuolla paljoa tule täyskiihdytyksiä vedeltyä kun ei jaksa sen jälkeen keräillä tavaroita auton lattioilta. Renkaat kannattaa tsekata ovatko kuluneet epätasaisesti, voi myös kertoa etupään olevan kulunut.

Etuvalojen ylärivin ledejen sammuminen yksi tyyppivika. Korjauksena koko umpion vaihto n. 1500e. Ovenkahvat taitaa Raveneissa olla jo aika kestävät verrattuna vanhempiin. Takaumpioista katsoo onko kosteutta sisällä, tuota oli joissakin ainakin aiemmissa. Eipä noissa paljoa muuta ole.

Kannattaa tarkistaa että CCS retrofit on tehty ja mukana on CCS adapteri jos nyt jossain ei hassusta syystä sattuisi olemaan. Jos haluaa kikkailla niin akkukoodista ja valmistusajankohdasta voi myös selvittää olisiko kyseessä Long Range vai Long Range+.

 
Onko tuon auton mukana tulleen sinisen Mennekes merkkisen latauskaapelin laittamisessa Teslan latausporttiin jokin juttu mitä en ymmärrä, koska kyseinen kaapeli antaa melko usein häiriöilmoituksen ettei kaapelia ole lukittu tai kaapeli ei ole kunnolla paikoilaan. Muiden kaapelien kuten SUKO kaapelin tai HPC laturien kanssa ei ole vastaavaa ongelmaa esiintynyt.
 
Koitapa painaa sitä johonkin suuntaan, itselläni helpottaa kotilatauksessa kun parisen sekuntia kytkiessä tuuppaa klo.2:en suuntaan.

Toleranssi on todennäköisesti pieni ja lukitussalpa ehkä hieman hieroo siihen kolon reunaan.
 
Koitapa painaa sitä johonkin suuntaan, itselläni helpottaa kotilatauksessa kun parisen sekuntia kytkiessä tuuppaa klo.2:en suuntaan.

Toleranssi on todennäköisesti pieni ja lukitussalpa ehkä hieman hieroo siihen kolon reunaan.
Kiitos, kokeilen seuraavalla kerralla
 
Onko tuon auton mukana tulleen sinisen Mennekes merkkisen latauskaapelin laittamisessa Teslan latausporttiin jokin juttu mitä en ymmärrä, koska kyseinen kaapeli antaa melko usein häiriöilmoituksen ettei kaapelia ole lukittu tai kaapeli ei ole kunnolla paikoilaan. Muiden kaapelien kuten SUKO kaapelin tai HPC laturien kanssa ei ole vastaavaa ongelmaa esiintynyt.
Ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Omani toimii hyvin, ei mitään sen kummempaa kuin siinä suko laturinkaan käytössä.
 
Liittimet kannattanee tsekata onko jotain ylimääräistä kertynyt väliin. Joillakin auto/kaapeli liitinkomboilla on kyllä ollut ongelmia eli jonkun verran noissa saattaa olla heittoa vissiin...
 
Tuo model y:n latausportti on kyllä paremminkin suunniteltu sille teslan omalle latausliittimelle, kaareutuu ja ainakin talvella sillä mennekes kaapelilla saa tosiaan välillä leikkiä että lukittuu.. Olisipa tuo teslan liitin voittanut, mutta ei piti tollainen ccs saada eurooppaan.
 
Monta kertaa todettu, että kaksvaihesähkö < kolmivaihesähkö.

Se jenkkilän nacs on kyllä kätevä ja siro liitin, mutta kun meillä on kolmivaihevirta joka paikassa, ei yks ja kaksvaiheisena kuten siellä.
 
Tuli käytyä koeajamas model 3, ensimmäinen sähkäri mitä kokeilee. Ajattelin että pääsee kuumeesta, mutta vitsi ku mukava keksintö.
Onneksi myyjä palautti kuumeen maanpinnalle. Muistutteli lähin huolto olevan Tampereella. Osat kalliita. Vakuutukset kalliita. Yksilös oli kaaret ruostees. Ja kehui kuinka ovat suunniteltu kestämään 100t mailia kerrankin myyjä joka ei tyrkyttänyt.
 
Tuli käytyä koeajamas model 3, ensimmäinen sähkäri mitä kokeilee. Ajattelin että pääsee kuumeesta, mutta vitsi ku mukava keksintö.
Onneksi myyjä palautti kuumeen maanpinnalle. Muistutteli lähin huolto olevan Tampereella. Osat kalliita. Vakuutukset kalliita. Yksilös oli kaaret ruostees. Ja kehui kuinka ovat suunniteltu kestämään 100t mailia kerrankin myyjä joka ei tyrkyttänyt.
Mikä ihmeen myyjä tuollainen on :D Taisi olla jonkun toisen merkin edustaja?
 
Hieman pelottava kokemus yöllä motarilla ajaessa (115km kotiin matkaa jäljellä) kun sateella pyyhkimet jumittuivat ikkunan puoliväliin paikalleen eivätkä enää inahtaneetkaan. Onni onnettomuudessa, tuli samantien levähdyspaikka. Auto parkille ja lukkoon, takaisin autoon -> pyyhkimet taas toimii normaalisti. Jäi taas silti pieni pelko perseeseen tuosta.
Hyviä nuo Mersun osat (joo, S:n koko pyyhinjärjestelmä ohjainlaitteineen, sadetunnistimineen yms. kuten myös viiksipaketti, ratti yms.yms. on Mersusta). Ja jos ajoturvallisuus sadekelillä yhtään kiinnostaa, niin voi vaan kysyä että minkä ihmeen takia tuulilasissa ei ole kunnollista pinnotetta?

Kiihdyttely ja auton pitäminen ilmajousitukseltaan matalimmassa kuluttaa enemmän. Koeajolla kannattaa kokeilla onko 50-60kmh ylöspäin talla pohjaan kiihdytyksissä tärinää (shudder), auto matalalla. Mullakin on sitä vähän, mutta eipä tuolla paljoa tule täyskiihdytyksiä vedeltyä kun ei jaksa sen jälkeen keräillä tavaroita auton lattioilta. Renkaat kannattaa tsekata ovatko kuluneet epätasaisesti, voi myös kertoa etupään olevan kulunut.
Mitähän se matalimmassa sennossa ajaminen kuluttaa alustasta, ja miksi? S on alunperin suunniteltu takavetoiseksi ja nelivedon DriveUnit on liian korkealla suhteessa renkaisiin. Tossa käy niin, että auton ollessa Standard- saati korkeammissa asennoissa, vetoakselian kulma on liian suuri ja se syö vakionopeusnivelet. Jos kiihdyttäessä kuuluu/tuntuu tuota rutinaa/tärinää, se tarkoittaa sitä että vetonivelet ovat jo piloilla.
Ainoa keino saada nuo kestämään, on ajaa matalimmassa asennossa ja mielellään madaltaa keulaa vielä hieman lisää. Teslan huoltotiedotteessa neuvotaan löysäämään koko DriveUnit ja kääntämään siitä kaikki löysät toiseen äärilaitaan niin, että tuo vetareiden kulma muodostuisi mahdollisimman pieneksi. Tuo tehtiin mulle aikanaan, kun vaihdettiin etuvetarit takuuseen.

Tuosta matalimmassa asennossa ajamisesta seuraa sitten toinen ongelma, se että takarenkaiden sisäreunat kuluvat todella nopeasti sileiksi (mulla on yleensä mennyt yhdessä kesässä (n.30tkm)), jos ei ole vaihtanut takaa eteen ja toisinpäin kesken kauden. Tämä johtuu siitä, että matalimmassa asennossa takapyörien camber-kulma tulee liian suureksi. Tuota ei pysty korjaamaan mitenkään muuten, kuin vaihtamalla autoon säädettävät takatukivarret ja säätämällä niistä camberia pienemmäksi.

Noissa konkretisoisuu aika hyvin se, että S on startupin ensimmäinen sarjatuote. Model X on noiden suhteen ihan painajainen, koska se on tehty korotetulle S:n alustalle. Elon itsekin myöntänyt, että tuo oli suuri virhe. Onneksi ottivat opikseen, eivätkä tehneet Y:tä 3:n alustalla.
 
Tulipa "nautittua" 2020 vuosimallin Model 3:n kyydissä pieni pari tuntia suuntaansa oleva roadtrip ja käytännössä varmisti sen, että Tesla ei tule olemaan talouden seuraava auto.

Perheestä johtuen toinen aikuisista matkustaa takapenkillä ja vaikka en ole edes itse pitkä, niin aivan perseestähän ne takatilat on muille kuin lapsille.

Lattiasta penkin etuosaan on niin vähän matkaa, että minkäänlaista reisitukea ei ole tarjolla. Jalat ei myöskään käytännössä mene etupenkin alle mitenkään mukavasti.

Ongelma toki lienee sama monissa muissakin autoissa mutta johonkin se akku toki on pakko laittaa.

Auto oli myös aika meluisa takaosasta, vaikka alla oli hiljaisiksi tiedetyt kitkarenkaat.

Bonuksena sitten ne "ominaisuudet", viat ja suunnitteluvirheet, joista matkan aikana sai viitteitä.

Esim. Ilmastointi oli säädetty 20 tai 21 asteeseen mutta Muskin mielestä on tarpeen puskea keskikonsolin takaräppänöistä arviolta 35-asteista ilmaa takapenkkiläisille.

Autopilotin toiminta vaikutti myös olevan sekoilua, mutta pitäisi kokeilla onko muiden merkkien kaista-avustimet yhtä orpoja silloin kun tiemerkinnöissä tapahtuukin jotain poikkeavaa.
 
Varmaan Keskon myyjä, mulle sanoivat etten varmaan osaa edes ajaa sitä ...
Joo volsun myyjä. -20 oli tuo, nuos vissiin tuo maali tais irrota ? Ja sano kuinka teslat on kertakäyttösiä, ja käytettyä ei huoli enää kukaa. Asiaaki sai tuon huollon puutteen tietoon tuonti. Ehkä katsella esim polea, saisi huollattaa volvoliikkeissä. Silti täytyy teslasta sanoa, että todella positiivinen kokemus. Ilman nuota totuuksia kustannuksista, ja huollon puutteista, olisi varmaan jo y tilattu :) pitää pole vielä käydä testaas.
 
Teslalla on huoltoautot kaikkeen pienempään tarpeeseen ja verkostot kasvaneet tänäkin vuonna kahdella toimipisteellä kun myynti on käynyt.

Aika näyttää, mutta konsernimyyjä on syystäkin huolissaan.
 
Joo volsun myyjä. -20 oli tuo, nuos vissiin tuo maali tais irrota ? Ja sano kuinka teslat on kertakäyttösiä, ja käytettyä ei huoli enää kukaa. Asiaaki sai tuon huollon puutteen tietoon tuonti. Ehkä katsella esim polea, saisi huollattaa volvoliikkeissä. Silti täytyy teslasta sanoa, että todella positiivinen kokemus. Ilman nuota totuuksia kustannuksista, ja huollon puutteista, olisi varmaan jo y tilattu :) pitää pole vielä käydä testaas.
Tossa unohdetaan iloisesti se tosiasia että Teslalla ei ole huoltovälejä. Korjataan silloin kun rikki menee. Eli huoltoliikkeessä käyntiä ei ole säännöllisesti. Lisäksi iso osa korjauksista voidaan tehdä rangerin toimesta, joka on minusta kerrassaan nerokas konsepti.
Ja minulla ei ole Teslaa :)
 
Tossa unohdetaan iloisesti se tosiasia että Teslalla ei ole huoltovälejä. Korjataan silloin kun rikki menee. Eli huoltoliikkeessä käyntiä ei ole säännöllisesti. Lisäksi iso osa korjauksista voidaan tehdä rangerin toimesta, joka on minusta kerrassaan nerokas konsepti.
Ja minulla ei ole Teslaa :)
Muilla tulee kyllä huoltaja kotiin asti jos siitä maksaa esim. MB.
 
Tossa unohdetaan iloisesti se tosiasia että Teslalla ei ole huoltovälejä. Korjataan silloin kun rikki menee. Eli huoltoliikkeessä käyntiä ei ole säännöllisesti. Lisäksi iso osa korjauksista voidaan tehdä rangerin toimesta, joka on minusta kerrassaan nerokas konsepti.
Ja minulla ei ole Teslaa :)
Tuntuu hirveelle kun taloudessa 1 auto, jos 3h päässä lähin korjaamo :)
 
Eikös Y ole tehty 3:n alustalle?
Edit. Tesla Model Y - Wikipedia
Joo, onhan se tehty samalle platformille, mutta siinä nuo korkeuserot on huomioitu. X käyttää suoraan S:n koko alustarakennetta, jota on vaan korotettu, ja geometria menee sen takia vielä enemmän pieleen.

Tulipa "nautittua" 2020 vuosimallin Model 3:n kyydissä pieni pari tuntia suuntaansa oleva roadtrip ja käytännössä varmisti sen, että Tesla ei tule olemaan talouden seuraava auto.

Suosittelen kokeilemaan myös jotain muuta mallia. Tuo vanha Kolmonen on ainakin S:ään verrattuna aivan ritsa. Vähä sama, kun kävisit ajamassa (ekan mallin) A-Mersulla tai C30 Volvolla ja toteaisit sen perusteella, että meille ei ainakaan Mersua/Volvoa tule.
Ihan oikeasti, 3:n ja S:n ero on kuin vertaisi Mersun A- ja S-sarjalaisia..

Asiaaki sai tuon huollon puutteen tietoon tuonti.

Tossakin pitäisi osata tulla jo nykyaikaan. Teslalla on Mobile Rangerit, jotka tulevat huoltoauton kanssa tekemään suurimman osan töistä kotipihaan, työpaikan parkkipaikalle tms. mihin nyt sovitaankaan. Autoklinikka on valtuutettu korikorjaamo ja näitähän nyt tuntuu olevan vähän joka kylässä. Tarvittaessa Ranger voi tehdä jotain huoltohommia, kuten jarrutyöt yms. Autoklinikankin tiloissa, ainakin Turussa.
Service Centereitä on Vantaalla ja Lempäälässä, sekä Raisiossa ja Oulussa jos ovat jo avanneet ne. Itse olen joutunut kerran käyttämään omaani Lempäälässä, kun vaihtoivat etuvetarit takuuseen. Muut hommat (ovenkahvat, umpio, MCU, CCS-retrofit) tehty kotipihassa ja lasin vaihto sekä peurakolari korjattu Autoklinikalla.
Vikamuistin luku yms. diagnostiikka onnistuu puolestaan hyvin pitkälti etänä, eikä edes maksa mitään.

Aivan turha pelätä tuota "huollon vaikeutta". Ei nämä puutteistaan huolimatta ole mitään Volkkareita, joita saa käyttää pajalla monta kertaa vuodessa mitä mielikuvituksellisimmista syistä.
 
Hyviä nuo Mersun osat (joo, S:n koko pyyhinjärjestelmä ohjainlaitteineen, sadetunnistimineen yms. kuten myös viiksipaketti, ratti yms.yms. on Mersusta). Ja jos ajoturvallisuus sadekelillä yhtään kiinnostaa, niin voi vaan kysyä että minkä ihmeen takia tuulilasissa ei ole kunnollista pinnotetta?


Mitähän se matalimmassa sennossa ajaminen kuluttaa alustasta, ja miksi? S on alunperin suunniteltu takavetoiseksi ja nelivedon DriveUnit on liian korkealla suhteessa renkaisiin. Tossa käy niin, että auton ollessa Standard- saati korkeammissa asennoissa, vetoakselian kulma on liian suuri ja se syö vakionopeusnivelet. Jos kiihdyttäessä kuuluu/tuntuu tuota rutinaa/tärinää, se tarkoittaa sitä että vetonivelet ovat jo piloilla.
Ainoa keino saada nuo kestämään, on ajaa matalimmassa asennossa ja mielellään madaltaa keulaa vielä hieman lisää. Teslan huoltotiedotteessa neuvotaan löysäämään koko DriveUnit ja kääntämään siitä kaikki löysät toiseen äärilaitaan niin, että tuo vetareiden kulma muodostuisi mahdollisimman pieneksi. Tuo tehtiin mulle aikanaan, kun vaihdettiin etuvetarit takuuseen.

Tuosta matalimmassa asennossa ajamisesta seuraa sitten toinen ongelma, se että takarenkaiden sisäreunat kuluvat todella nopeasti sileiksi (mulla on yleensä mennyt yhdessä kesässä (n.30tkm)), jos ei ole vaihtanut takaa eteen ja toisinpäin kesken kauden. Tämä johtuu siitä, että matalimmassa asennossa takapyörien camber-kulma tulee liian suureksi. Tuota ei pysty korjaamaan mitenkään muuten, kuin vaihtamalla autoon säädettävät takatukivarret ja säätämällä niistä camberia pienemmäksi.

Noissa konkretisoisuu aika hyvin se, että S on startupin ensimmäinen sarjatuote. Model X on noiden suhteen ihan painajainen, koska se on tehty korotetulle S:n alustalle. Elon itsekin myöntänyt, että tuo oli suuri virhe. Onneksi ottivat opikseen, eivätkä tehneet Y:tä 3:n alustalla.

Oliko tuulilasin pinnoite kysymys minulle vai Teslalle?

Hyvä korjaus tuohon shudder asiaan miten päin tuo korkeuden vaikutus meni, oon varmaankin lukenut väärää tietoa tai sitten muistin väärin. Mut tuo sisärenkaiden kuluminen oli tosiaan tuosta matalalla ajosta.
 
Joo, onhan se tehty samalle platformille, mutta siinä nuo korkeuserot on huomioitu. X käyttää suoraan S:n koko alustarakennetta, jota on vaan korotettu, ja geometria menee sen takia vielä enemmän pieleen.

Tossakin pitäisi osata tulla jo nykyaikaan. Teslalla on Mobile Rangerit, jotka tulevat huoltoauton kanssa tekemään suurimman osan töistä kotipihaan, työpaikan parkkipaikalle tms. mihin nyt sovitaankaan. Autoklinikka on valtuutettu korikorjaamo ja näitähän nyt tuntuu olevan vähän joka kylässä. Tarvittaessa Ranger voi tehdä jotain huoltohommia, kuten jarrutyöt yms. Autoklinikankin tiloissa, ainakin Turussa.
Service Centereitä on Vantaalla ja Lempäälässä, sekä Raisiossa ja Oulussa jos ovat jo avanneet ne. Itse olen joutunut kerran käyttämään omaani Lempäälässä, kun vaihtoivat etuvetarit takuuseen. Muut hommat (ovenkahvat, umpio, MCU, CCS-retrofit) tehty kotipihassa ja lasin vaihto sekä peurakolari korjattu Autoklinikalla.
Vikamuistin luku yms. diagnostiikka onnistuu puolestaan hyvin pitkälti etänä, eikä edes maksa mitään.

Aivan turha pelätä tuota "huollon vaikeutta". Ei nämä puutteistaan huolimatta ole mitään Volkkareita, joita saa käyttää pajalla monta kertaa vuodessa mitä mielikuvituksellisimmista syistä.
Ei löydy kyllä mistään tietoa, että olisi myös korkeuserot huomioitu.

Autoklinikka on valuutettu korikorjaamo mutta vain tietyt toimipisteet, eivät kaikki.
Tällä hetkellä vain 3kpl. Tesla-auto - Tesla-autojen korjaukset - Autoklinikka

Tesla paikkaa huoltopisteiden puutetta Rangereilla ja varmasti muutkin tekevät näin, jos ei olisi huoltopisteitä mutta koska pisteitä on, ei erilliselle rangerhuoltajille ole tarvetta ellei näistä erikseen ole maksettu.

Etädiagnostiikan hinta on myös 160€/h jos autossa ei ole takuuta. Eivät siis kyllä tee mitään ilmaiseksi jos autosta on takuu loppunut.
 
Suosittelen kokeilemaan myös jotain muuta mallia. Tuo vanha Kolmonen on ainakin S:ään verrattuna aivan ritsa. Vähä sama, kun kävisit ajamassa (ekan mallin) A-Mersulla tai C30 Volvolla ja toteaisit sen perusteella, että meille ei ainakaan Mersua/Volvoa tule.
Ihan oikeasti, 3:n ja S:n ero on kuin vertaisi Mersun A- ja S-sarjalaisia..

Olisin tietysti voinut täsmentää, että model 3 tai y on ainut vaihtoehto kustannussyistä, jolloin alkuperäisessä johtopäätöksessä lienee perusteita. Eikös Y ole takatiloiltaan melko samanlainen mitä 3 penkin ja lattian suhteen, eli reisituki on täysin olematonta lyhyellekin ihmiselle?

Ja softan suhteen kritiikki pätenee mallista riippumatta, Teslan filosofia on mitä on ja sen kanssa on elettävä jos siihen päätyy. Tämä talous tuskin päätyy mutta toki pitää ennen ensi kevään odotettua hankintaa koeajaa potentiaaliset ehdokkaat kunnolla.
 
Oliko tuulilasin pinnoite kysymys minulle vai Teslalle?
Sinulle. Hyvä pinnoite lasiin, niin maantie- ja motarinopeuksissa saa olla melkomoinen kaatosade etteikö ajaa näkisi ilman pyyhkijöitäkin (tosin sellaisessa sateessa ei enää edes ajeta motarinopeuksia..). Oli aivan karmea kokemus, kun tuulilasin vaihdon jälkeen ajoin viikon ilman pinnotetta uudella lasilla ja sattui pari sadepäivää siihen..

Etädiagnostiikan hinta on myös 160€/h jos autossa ei ole takuuta. Eivät siis kyllä tee mitään ilmaiseksi jos autosta on takuu loppunut.
Aijaa? Eivät multa ainakaan ole mitään velottaneet.
 
Johtiko toimenpide huoltoon?
Ei Teslalla. Nyt kun sanoit, niin olisikohan jopa sanoneet Teslalta, että eivät velota jos autolle ei tarvi heidän toimestaan tehdä muuta.
Tuo edellinen keissi oli ilmastoinnin vikailmoitus ja johtui vähissä olevasta kylmäaineesta.
 
Sinulle. Hyvä pinnoite lasiin, niin maantie- ja motarinopeuksissa saa olla melkomoinen kaatosade etteikö ajaa näkisi ilman pyyhkijöitäkin (tosin sellaisessa sateessa ei enää edes ajeta motarinopeuksia..). Oli aivan karmea kokemus, kun tuulilasin vaihdon jälkeen ajoin viikon ilman pinnotetta uudella lasilla ja sattui pari sadepäivää siihen..

Ah joo, kun tuulilasinpyyhkimien jumittuminen sateessa ja pimeässä motarilla aiheuttaa vaaratilanteen, niin: "Jos ajoturvallisuus sadekelillä yhtään kiinnostaa, niin voi vaan kysyä että minkä ihmeen takia tuulilasissa ei ole kunnollista pinnotetta?". Muistaa ainakin millä foorumilla on, tosin mietin alkuun oliko toi jostain Kummelin sketsistä. Pahoittelen tietämättömyyttäni, menenkin tästä asentamaan katolleni titaanilevyt jos meteori tulee huomenna katosta läpi. :kahvi:
 
Olisin tietysti voinut täsmentää, että model 3 tai y on ainut vaihtoehto kustannussyistä, jolloin alkuperäisessä johtopäätöksessä lienee perusteita. Eikös Y ole takatiloiltaan melko samanlainen mitä 3 penkin ja lattian suhteen, eli reisituki on täysin olematonta lyhyellekin ihmiselle?

Ja softan suhteen kritiikki pätenee mallista riippumatta, Teslan filosofia on mitä on ja sen kanssa on elettävä jos siihen päätyy. Tämä talous tuskin päätyy mutta toki pitää ennen ensi kevään odotettua hankintaa koeajaa potentiaaliset ehdokkaat kunnolla.
Kannattaa unohtaa vanhat kolmoset. Highland selkeästi parempi kuin -20 vuoden 3, käy ihmeessä ajamassa vuoden vaihteessa uusin. Ja kyllä on iso ero y mallin ja kolmosen takapenkeissä korkeusero noin 8cm sekä vuosi sitten tuli reisitukea enemmän.
 
Ah joo, kun tuulilasinpyyhkimien jumittuminen sateessa ja pimeässä motarilla aiheuttaa vaaratilanteen, niin: "Jos ajoturvallisuus sadekelillä yhtään kiinnostaa, niin voi vaan kysyä että minkä ihmeen takia tuulilasissa ei ole kunnollista pinnotetta?". Muistaa ainakin millä foorumilla on, tosin mietin alkuun oliko toi jostain Kummelin sketsistä. Pahoittelen tietämättömyyttäni, menenkin tästä asentamaan katolleni titaanilevyt jos meteori tulee huomenna katosta läpi. :kahvi:
Etenkin kun Tesla ensimmäisenä syyttää mahdollisista pyyhinautomatiikkaongelmista yms. mahdollisia pinnoitteita kameroiden edessä jne.
 
Etädiagnostiikan hinta on myös 160€/h jos autossa ei ole takuuta. Eivät siis kyllä tee mitään ilmaiseksi jos autosta on takuu loppunut.
Takuu jo loppunut. Siitä huolimatta autoa on kyllä etänä kahdesti diagnosoitu ilmaiseksi etänä. Sen lisäksi kun auton mukana tuli vain yksi avainkortti ja se sattui kulmasta katkeamaan, niin tilasin uudet kortit, mutta toki ne piti ohjelmoida. Rangeri tuli kotipihalle tänne keskelle maaseutua ohjelmoimaan ne hintaan 0e. Eikä ne uudet kortitkaan maksaneet kuin 35e/2kpl.
 
Takuu jo loppunut. Siitä huolimatta autoa on kyllä etänä kahdesti diagnosoitu ilmaiseksi etänä. Sen lisäksi kun auton mukana tuli vain yksi avainkortti ja se sattui kulmasta katkeamaan, niin tilasin uudet kortit, mutta toki ne piti ohjelmoida. Rangeri tuli kotipihalle tänne keskelle maaseutua ohjelmoimaan ne hintaan 0e. Eikä ne uudet kortitkaan maksaneet kuin 35e/2kpl.
Itseltäni ovat aina koittaneet veloittaa vaikka autossa takuu. Aina saanut tapella muistuttaen että takuuta on.
 
Hyvä kun muistutit jarruista. Pitää yrittää lähiaikoina muistaa joku päivä painaa jarrua jossain rampissa tms, että toimii sitten joskus jos sattuu tarvitsemaan. Taitaakin olla jo reilu kuukausi viimeisestä jarrun painamisesta.
Toivottavasti et tosissasi vastannut.Eiköhän jarrunesteet mene huonoksi aivan yhtä lailla, oli voimalinja mikä tahansa. Veden kondensoitumisa kun ei voi oikein estää.

 
Toivottavasti et tosissasi vastannut.Eiköhän jarrunesteet mene huonoksi aivan yhtä lailla, oli voimalinja mikä tahansa. Veden kondensoitumisa kun ei voi oikein estää.

Kyllä mä luulen että ihan tosissaan vastasi. Tesla suosittelee vaihtamaan nesteet ensimmäisen kerran kahden vuoden kohdalla, muuten jarruhuoltoa ei tehdä, niinkuin ei tietenkään mitään huoltoa ellei omistaja itse näe sitä tarpeelliseksi. Ennen veden kondensaatiota jymähtää kuitenkin jarrujen männät ja palat alkavat laahaamaan levyä vasten kun sitä jarrupoljinta ei tosiaan ennakoiva kuski Teslalla juuri koskaan käytä.
 
Toivottavasti et tosissasi vastannut.Eiköhän jarrunesteet mene huonoksi aivan yhtä lailla, oli voimalinja mikä tahansa. Veden kondensoitumisa kun ei voi oikein estää.

Meneehän ne huonoksi samalla tavalla. Siksi sanoinkin, että välillä pitää yrittää muistaa niitä käyttää. Mutta siihen joutuu todellakin erikseen rutiinin keksiä, koska ei sitä jarrua ehdi normaalissa ajossa ikinä painaa. Joutuu siis etsiä sopivan suoran, missä kelaa vähän kovemman vauhdin ja sitten yrittää olla nopea, että ehtii siirtää jalan kaasulta jarrulle ja tekee muutamat äkkijarrutukset. Itse olen siis ratkaissut ”ongelman” noin.

Tuota kutsutaan siis yhden polkimen ajoksi ja minusta tuo on todella hyvä ominaisuus. Ainut haittapuoli on tosiaan tuo, että jarrut jäävät käyttämättä (ellei regen sitten jossain tilanteessa käytä jarruja?).

Nyt keväällä ja kesällä yritin tehdä muistisäännön, että aina autopesun jälkeen ottaisi muutamat äkkijarrutukset. Muuten kyllä menee ilman jarruja. Taisi esimerkiksi koko kesälomareissun ajot (n. 4000km ml. Pohjois-Suomi ja Norja) mennä kokonaan ilman jarrupolkimen käyttöä ajossa.
 
Saako Model Y:ssä taitettua lasinpyyhkimiä pois lasista mitenkään? Joku huoltotila oli(pyyhkimet tulee noin 1/3 matkasta ylöspäin), mutta ei se nivel juuri tuntunut taittuvan. Meinasin vaan putsata sulat vähän paremmin, mutta hankalaa kun ei niitä saa samanöailla kuin vanhemmissa autoissa taitettua kokonaan ylös. Vai enkö vaan osaa?
 
On kyllä uskomatonta että valmistajat eivät ole kehittänyt systeemiä mikä ajottain tekisi pysäytyksen pelkillä jarruilla niin vältyttäisiin tuolta jumiutumiselta.
olisi erittäin yksinkertainen toimenpide, tyyliin vaikka joka viideskymmenes jarrutus pelkillä jarruilla.
 
On kyllä uskomatonta että valmistajat eivät ole kehittänyt systeemiä mikä ajottain tekisi pysäytyksen pelkillä jarruilla niin vältyttäisiin tuolta jumiutumiselta.
olisi erittäin yksinkertainen toimenpide, tyyliin vaikka joka viideskymmenes jarrutus pelkillä jarruilla.
Kyllähän monilla valmistajalla jarrut toimivatkin juuri näin. Teslalla vaan ei.
 
Ah joo, kun tuulilasinpyyhkimien jumittuminen sateessa ja pimeässä motarilla aiheuttaa vaaratilanteen, niin: "Jos ajoturvallisuus sadekelillä yhtään kiinnostaa, niin voi vaan kysyä että minkä ihmeen takia tuulilasissa ei ole kunnollista pinnotetta?". Muistaa ainakin millä foorumilla on, tosin mietin alkuun oliko toi jostain Kummelin sketsistä. Pahoittelen tietämättömyyttäni, menenkin tästä asentamaan katolleni titaanilevyt jos meteori tulee huomenna katosta läpi. :kahvi:
:D Joo, tuo siis oli vähän erillinen kommentti, pointtina se että jos lasi olisi ollut pinnoitettu tuosta toimintahäiriöstä ei olisi ollut läheskään niin suurta riskiä/vaaraa.
Ei ollut tarkoitus vähätellä itse pyyhinongelmaa, tollanen on todella perseestä. Ihan mielenkiinnosta, sattuiko ne mahdollisesti jäämään juuri samaan kohtaan kuin huoltoasennossa? Ja onko autossa ollut muita "pieniä" toimintahäiriöitä, viiveitä tms. havaittavissa eri toiminnoissa?
 
Tesla suosittelee vaihtamaan nesteet ensimmäisen kerran kahden vuoden kohdalla, muuten jarruhuoltoa ei tehdä, niinkuin ei tietenkään mitään huoltoa ellei omistaja itse näe sitä tarpeelliseksi.
Tesla suosittelee jarrujen huoltamista taajempaan, jos ajellaan suolatuilla teillä:

Puhdista ja voitele jarrusatulat vuosittain tai 12 500 mailin (20 000 kilometrin) välein, jos ajoneuvolla ajetaan suolatuilla teillä talvisin.
 
  • Tykkää
Reactions: miu

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 328
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom