Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Missaanko nyt jotain?

Kyllä. Jos kirjoitat vain Manner ja valitset siitä Mannerheimintie, niin eipäs anna enää sen jälkeen lisätä numeroa. Eli ohjaa vaan suoraan siihen valitsemaasi osoitteeseen. Pitää aina kirjoittaa koko kadun nimi, vaikka se löytyisi ekan kirjaimen jälkeen. Ä ja Ö löytyy joo hankalasta paikasta (tai ehkä suomenkielisellä käyttöliittymällä näppiksestäkin, mutta ei EN_US vaihtoehdossa voi vaihtaa näppäimistön layouttia, mikä on ihan naurettavaa).
 
Kyllä. Jos kirjoitat vain Manner ja valitset siitä Mannerheimintie, niin eipäs anna enää sen jälkeen lisätä numeroa. Eli ohjaa vaan suoraan siihen valitsemaasi osoitteeseen. Pitää aina kirjoittaa koko kadun nimi, vaikka se löytyisi ekan kirjaimen jälkeen. Ä ja Ö löytyy joo hankalasta paikasta (tai ehkä suomenkielisellä käyttöliittymällä näppiksestäkin, mutta ei EN_US vaihtoehdossa voi vaihtaa näppäimistön layouttia, mikä on ihan naurettavaa).

No tuon ensimmäisen ongelman voi taklata kirjoittamalla sen numeron ensin, kuten ilmeisesti maailmalla on tapana ja täälläkin tuotu esiin. Noita ääkkösiä ei tarvitse käytännössä ikinä käyttää, mutta ei toi nyt niin kauhean vaikeaa ole jos joskus tarvii. Kaikista vähiten kaipailen autoon lisään valikoita jonkun helvetin näppislayoutin viilailuun. Puhelimissa ja tableteissa tämänkaltaiset hifistelyt.
 
Modatulla teslalla pikes peak kisassa kiipeämistä. Teki ennätyksen muokattu tuotantosähköautokategoriaan. Aika paljon noita eri kategorioita. "Jokainen" saa ennätyksen/voiton. Kaukana absoluuttisesta kärjestä. Silti hyvä suoritus ja mukava video.

 
Viimeksi muokattu:
Jotta aihe ei ihan täysin karkaa ketjuun kuulumattomaksi, niin onko Teslassakin adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka lisää vauhtia kun yrität mennä siitä ohi moottoritiellä ns. tavallista vakionopeudensäädintä käyttämällä. Skodassahan tämä on vakiovaruste.
Tämä varuste löytyy aika usein myös eläkeläisiltä. Varsinkin ohituskaistalla aktivoituu lähes automaattisesti.
 
Onko ketään testannut noita marketti-inverttereitä kolmosen 12v liitäntään? Läppärin latailu voisi olla pidemmillä reissuilla ihan jees ja omaan tiiliskivi Lenovooni ei USB-C:n paukut riitä.
 
Modatulla teslalla pikes peak kisassa kiipeämistä. Teki ennätyksen muokattu tuotantosähköautokategoriaan. Aika paljon noita eri kategorioita. "Jokainen" saa ennätyksen/voiton. Kaukana absoluuttisesta kärjestä. Silti hyvä suoritus ja mukava video.


Kyllä vois naapurustossa nostattaa hilpeyttä, mutta hyvänä puolena sais aurattua pihamaan. Mitäpä sitä ei tekis nopeuden eteen :)
 
Voiko joku vääntää rautalangasta, mitä eroja akuissa ja käyttötavoissa on näissä (takaveto) 430km, 455km + 4WD 530km akuissa ?

Oliko niin, että kaikkia suositellaan lataamaan 100% asti?

Mulla ois satunnaisesti tarve (n. 40x vuosi) tarve päästä n.263km yhdellä latauksella + säännöllisesti 215km yhdellä latauksella, ja paras tapa tuohon olisi varmasti 100% akku ottaen huomioon talvirangen, joka lienee aika pieni.

Niin oliko meillä Suomessa jo markkinoilla 100% lataukseen tyytyväisiä akkuja?

Kertokaa lisäksi, onko neliveto ja 80km lisää rangea 10 000e arvoisia?
 
Voiko joku vääntää rautalangasta, mitä eroja akuissa ja käyttötavoissa on näissä (takaveto) 430km, 455km + 4WD 530km akuissa ?

Oliko niin, että kaikkia suositellaan lataamaan 100% asti?

Mulla ois satunnaisesti tarve (n. 40x vuosi) tarve päästä n.263km yhdellä latauksella + säännöllisesti 215km yhdellä latauksella, ja paras tapa tuohon olisi varmasti 100% akku ottaen huomioon talvirangen, joka lienee aika pieni.

Niin oliko meillä Suomessa jo markkinoilla 100% lataukseen tyytyväisiä akkuja?

Kertokaa lisäksi, onko neliveto ja 80km lisää rangea 10 000e arvoisia?
Takavedoissa on LFP akku jonka kemia tykkää että saa lataa aina 100%, kuitenkin min kerran viikossa. Saat siis aina ”täydet” kilometrit päiväajossakin.

LR/4WD on taas eri akkukemia mikä ei tykkää 100% latauksista kuin tarvittaessa. Päivittäisessä ajossa max 80% ja jos tulee pitkää matkaa voi ladata 100% kun tietää akun tyhjentävän.
 
Mulla ois satunnaisesti tarve (n. 40x vuosi) tarve päästä n.263km yhdellä latauksella + säännöllisesti 215km yhdellä latauksella, ja paras tapa tuohon olisi varmasti 100% akku ottaen huomioon talvirangen, joka lienee aika pieni.
Tässä oman auton (2022 LFP 60kWh) konkreettinen range eri lämpötiloissa maantie + moottoritie -painotteisessa ajossa. Aina täsmälleen sama työajo kyseessä.

-20 asteen pakkasessa kannattaa jo käyttää akun esilämmitystä, että varmasti pääsee tuon 260km. Näissä mun mittauksissa ei ole erikseen akun esilämmitystä käytetty, vaan menty pakkasilla 5-8min sisätilalämmityksellä ennen lähtöä.

Screenshot_2023-07-23-16-33-16-33_f90b96e7af3c5a594eb0c92de7fc5fe1.jpg
 
Onkohan noissa mitään tarjousta päällä? Ei nimittäin sisällä sitä 1400€ vetokoukkua.

On kyllä hämäävästi vedetty alkuperäinen hinta yli :)

Screenshot_2023-07-23-17-10-06-761_com.opera.browser.jpg
Taitaa ainoa tarjous olla se 2,99% korko. Hinnat näyttäisi aika pitkälti olevan normi josta vähennetty se vetokoukku
 
Voiko joku vääntää rautalangasta, mitä eroja akuissa ja käyttötavoissa on näissä (takaveto) 430km, 455km + 4WD 530km akuissa ?

Oliko niin, että kaikkia suositellaan lataamaan 100% asti?

Mulla ois satunnaisesti tarve (n. 40x vuosi) tarve päästä n.263km yhdellä latauksella + säännöllisesti 215km yhdellä latauksella, ja paras tapa tuohon olisi varmasti 100% akku ottaen huomioon talvirangen, joka lienee aika pieni.

Niin oliko meillä Suomessa jo markkinoilla 100% lataukseen tyytyväisiä akkuja?

Kertokaa lisäksi, onko neliveto ja 80km lisää rangea 10 000e arvoisia?
LR mallissa auto sanoo että päivittäisessä ajossa pitäisi ladata maks 90% ja sitten 100% jos on pitkä matka. Itse lataan n. 96% kun lähden pitkälle matkalle ja muuten tuohon 90%.

Takavetoa voi sitten ladata 100%.

Omalla kohdalla koin että haluan maksaa lisähinnan nelivedosta/isommasta akusta ja tehoista. Mutta tämä nyt on hyvin henkilökohtainen asia, toisille ei ole tärkeää ja toisille on. Ja toisilla ei ehkä ole tuota rahaa laittaa. Molemmilla versioilla varmaan pärjää, mutta itselläni nyt ei ollut niin rahasta kiinni, ja lopulta olisi tullut kalliimmaksi kun olisi harmittanut että tuli otettua takaveto ja olisin vaihtanut LR malliin.

Tosin jos nyt olisin ostamassa niin tilaisin Performance mallin, mutta tilasin tammikuussa jolloin LR ja Perf hintaero oli paljon suurempi. Lisäksi Perffissä tulee isommat vanteet, jolloin renkaat/vanteet ovat herkemmät hajoamaan ja lisäksi renkaiden hinta aika paljon kovempi. Joten en ehkä niitä kuitenkaan haluaisi.
 
Onko ketään testannut noita marketti-inverttereitä kolmosen 12v liitäntään? Läppärin latailu voisi olla pidemmillä reissuilla ihan jees ja omaan tiiliskivi Lenovooni ei USB-C:n paukut riitä.
En ole itse autossa käyttänyt (kun on tuo 230V pistoke Skodassa), mutta mökillä aurinkosähköillä kyllä olen oman Lenovon ladannut. Isommalla kuormalla saattaa käynnistyä tuuletin.
 
Harkinnut Teslaa ja arponut kolmosen ja ässän välillä, taidan kallistua ässään koska kolmosia tulee vastaan koko ajan.
 
Harkinnut Teslaa ja arponut kolmosen ja ässän välillä, taidan kallistua ässään koska kolmosia tulee vastaan koko ajan.
Meinasitko uuden vai käytetyn hankkia?

Aika erilaisia autoja, joten kannattaa varmaan käydä koeajolla molemmilla. S olisi kyllä hieno, mutta uuden hinta kun on tupla Y malliin verrattuna ja vanhat taas saattavat vaatia aika paljon korjaamista niin jätin väliin ja valitsin uuden Y: n.
 
Mitä itse katsellut asiaa ja tovin murehdin, että olis ehkä pitänyt ottaa X...

Niin, (S/X) ne on Freemontin tuotteita. Jos kokoonpanossa on sanottavaa niin se johtuu siitä tehtaasta, ei Shanghai/Berliini. 3/Y on budjettimalleja, mutta niiden työn laatu on parempaa, vielä nykyäänkin.
 
Omalla kohdalla koin että haluan maksaa lisähinnan nelivedosta/isommasta akusta ja tehoista. Mutta tämä nyt on hyvin henkilökohtainen asia, toisille ei ole tärkeää ja toisille on. Ja toisilla ei ehkä ole tuota rahaa laittaa. Molemmilla versioilla varmaan pärjää, mutta itselläni nyt ei ollut niin rahasta kiinni, ja lopulta olisi tullut kalliimmaksi kun olisi harmittanut että tuli otettua takaveto ja olisin vaihtanut LR malliin.

Sama, mutta olen monelle ystävälle kyllä sanonut, että näin hetken ajettua ei ole tuotan rangea vielä oikeasti tarvinnut kertaakaan ja lähinnä chill modella tulee vain ajettua, että se kymppi saattoi vähän mennä hukkaan.
 
Sama, mutta olen monelle ystävälle kyllä sanonut, että näin hetken ajettua ei ole tuotan rangea vielä oikeasti tarvinnut kertaakaan ja lähinnä chill modella tulee vain ajettua, että se kymppi saattoi vähän mennä hukkaan.
Höpö-höpö kilometreilla ei kabiini talvella lämpeä eli kyllä tuo isompi akku tuo suoritukseen ihan erilaista varmuutta, kun mennään lähellä maksimia olevissa matkoissa. Mikään ei vituta niin paljon kuin muutaman kWh liian pieni akku omaan tarpeeseen.

e: Oikeastaan kysymys tässä on enemmän "mitä jos?" Onko matka aivan pakko päästä yhdellä akullisella joka kerta. Jos on, niin ottaisin isomman akun.
 
Höpö-höpö kilometreilla ei kabiini talvella lämpeä eli kyllä tuo isompi akku tuo suoritukseen ihan erilaista varmuutta, kun mennään lähellä maksimia olevissa matkoissa. Mikään ei vituta niin paljon kuin muutaman kWh liian pieni akku omaan tarpeeseen.

e: Oikeastaan kysymys tässä on enemmän "mitä jos?" Onko matka aivan pakko päästä yhdellä akullisella joka kerta. Jos on, niin ottaisin isomman akun.

No siis tätä varten otin sen isomman akun mutta toistaiseksi en ole siitä mitään hyötynyt, siksi sanoinkin tämän rehellisesti.

Jos duunimatka on 50Km niin kannattaa funtsia sitä pisintä matkaa, ja kuinka usein sen oikeasti tekee ja tarviiko siihen silloinkaan sen isomman akun vai onko matkalla SC.

Mutta olet toki oikeassa, kyllä se isompi akku tuo varmuutta, mutta on se myös kalliimpi huomattavasti.

Ja tässä tuleekin sitten se ero, että ne vähän heikot penkit ja muovipäällyste on ihan paikallaan 40k autossa, mutta 52k autossa ne tuntuu vähän halvalta :)
 
No siis tätä varten otin sen isomman akun mutta toistaiseksi en ole siitä mitään hyötynyt, siksi sanoinkin tämän rehellisesti.

Jos duunimatka on 50Km niin kannattaa funtsia sitä pisintä matkaa, ja kuinka usein sen oikeasti tekee ja tarviiko siihen silloinkaan sen isomman akun vai onko matkalla SC.

Mutta olet toki oikeassa, kyllä se isompi akku tuo varmuutta, mutta on se myös kalliimpi huomattavasti.

Ja tässä tuleekin sitten se ero, että ne vähän heikot penkit ja muovipäällyste on ihan paikallaan 40k autossa, mutta 52k autossa ne tuntuu vähän halvalta :)
No kysyjän normimatka oli 215 km ja noin kerran viikkoon 260 km... Aika no-brainer kumman ottaa minusta, jos ei ole akuuttia kassavirtaongelmaa.
 
Sama, mutta olen monelle ystävälle kyllä sanonut, että näin hetken ajettua ei ole tuotan rangea vielä oikeasti tarvinnut kertaakaan ja lähinnä chill modella tulee vain ajettua, että se kymppi saattoi vähän mennä hukkaan.
Minulla rangelle on käyttöä todella usein ja sen avulla ajan usein ilmaiseksi kun pääsen edestakaisin ilmaiselle lataukselle. No toki voisi johonkin hetkeksi pysähtyä maksulliseenkin lataukseen, mutta parempi näin. Lisäksi takaveto on aika tehoton, mutta jokainen tietysti tietää itse parhaiten mitä tarvitsee ja haluaa.
 
Minulla rangelle on käyttöä todella usein ja sen avulla ajan usein ilmaiseksi kun pääsen edestakaisin ilmaiselle lataukselle. No toki voisi johonkin hetkeksi pysähtyä maksulliseenkin lataukseen, mutta parempi näin. Lisäksi takaveto on aika tehoton, mutta jokainen tietysti tietää itse parhaiten mitä tarvitsee ja haluaa.

Totta kai. Ja onhan se Dual Motor kiva lelu kun sille päälle sattuu.

Pointti olikin, että edelleen monella on pelko, että range ei riitä ja siten on pakko ostaa LR mutta jos vähän laskee ja miettii, niin se SR+ voi ollakin ihan riittävä.

Jolloin sitten säästää sen kympin, ja siihen taas verrattuna tuo sisustus jne on omasta mielestäni lähempänä "hintaluokka" kuin tuossa kalliimmassa.

Ei siis mitään isoa pahaa sanottavaa sisustuksesta mutta kun omani hinta oli melkein 60 niin siihen autoon sisustus on vähän halvan oloinen, vaikkakin hyvin funktionaalinen.
 
8kk ja 40tkm model 3 rwd lfpllä, ei kyllä oo ollut ongelmia rangen kans. Pitkiä siirtymiä teillä jos 300km range matka-ajossa ei riitä. LFPssä voi olla 100% latinki joka päivä, uusimmassa softassa teslan suosittelema latausraja ei-lfp akullisiin on 80%. Eikä tää nyt ihan mopo ole kun 0-100 6,1sek? Ioniq 5 takapotku malli taitaa olla muutaman sekunnin hitaampi?
 
Jolloin sitten säästää sen kympin, ja siihen taas verrattuna tuo sisustus jne on omasta mielestäni lähempänä "hintaluokka" kuin tuossa kalliimmassa.

Ei siis mitään isoa pahaa sanottavaa sisustuksesta mutta kun omani hinta oli melkein 60 niin siihen autoon sisustus on vähän halvan oloinen, vaikkakin hyvin funktionaalinen.
7000€ hintaeroa (Y).

Sitä toki sitten itse miettii, että kumpi on parempi. Talvella neliveto on ainakin ihan mukava tai hyödyllinen. Mutta toki sillä takavedollakin tulee toimeen.

Jos siis tuleekin katumapäälle ja haluaa vaihtaa autoa vajaavedon takia, niin ehkä sekin kalliiksi tulee.

Y:ssä sama äänentoisto, eli tavallaan ihan hyvät varusteet takavetoisessakin. Takavedon takuu ilmeisesti pikkasen lyhempi.
 
Harkinnut Teslaa ja arponut kolmosen ja ässän välillä, taidan kallistua ässään koska kolmosia tulee vastaan koko ajan.

Mulla on tällä menossa myös arpominen uudehkon takuullisen Model Y:n ja käytetyn Model S (2019-2020 eli Raven refresh) mallien välillä. Vähän mietityttää nuo 80-100tkm ajetut Model S, mutta on niissä akku ja voimansiirto takuuta vielä 2027-2028 vuosiin asti. Ilmeisesti Raven päivityksen jälkeen Model S:sät ovat olleet aika varmoja pelejä ja Model X verrattuna ongelmia on vähemmän.

Onko täällä kokemuksia omistajilta?

Ilma-alustaa muun muuassa kehutaan kovasti plus yleistä laadukkaampaa vaikutelmaa, kuten nyt tuplasti uutena kalliimmassa autossa pitääkin olla. Miinuksena taas hieman vanhempi ajotietokoneen teknologia ja pystynäyttö (jakaa mielipiteitä mutta esim. Netflixille huonompi).

Toki parilla tonnilla saisin autoliikkeestä parin vuoden turvan jos haluaisi. Tai sitten menee riskillä ja säästää sen pari tonnia tai menettää useamman tonnin.
 
Viimeksi muokattu:
8kk ja 40tkm model 3 rwd lfpllä, ei kyllä oo ollut ongelmia rangen kans. Pitkiä siirtymiä teillä jos 300km range matka-ajossa ei riitä. LFPssä voi olla 100% latinki joka päivä, uusimmassa softassa teslan suosittelema latausraja ei-lfp akullisiin on 80%. Eikä tää nyt ihan mopo ole kun 0-100 6,1sek? Ioniq 5 takapotku malli taitaa olla muutaman sekunnin hitaampi?
No siinä kysyjällä oli pitkät siirtymät ja muussakin käytössä isompi kantama tuo joustavuutta/taloudellisuutta. Mitä tapahtuu, jos Teslan ylikonservatiivisen suositusrajan ylittää? Ei varmaan mitään, jos normaalisti käyttää sen akun tyhjäksi lataamisen jälkeen. Aikamoinen vitsi, jos ei koko akkua voi käyttää hyödyksi, mainostettua lukua tuskin on 0-80% välillä ajettu? Ei se Ioniq 5 takaveto ota kuin 7,3 s, mutta tokihan se fiilis on ihan eri, jos tuosta nappaa nelivedolla sen 2 s pois. Kiihtyvyyteenkin turtuu.
 
Pari erää Teslan sivuilla ollut nyt noita takavetoisia Long Range Model 3 ja Model Y, mutta itse ajatellut ensi talveksi AWD. Kolmosessa tosiaan ehti tuo korkokin jo pompata, mutta kaiketi Tesla on jotain temppuja keksittävä että saa autoja myytyä ja toimitettua. Myös tuo tuleva päivitys mietityttää, mutta siitä nyt kun ei ole konkreettista tietoa niin saatavuuskin sitten joskus.
 
Model Y LR on kyllä erittäin houkutteleva 3% korolla ja sillä (pienellä) 500€ alennuksella.

En nyt näe oikein mitään järkeä ostaa Model 3:a, kun huomioi lainan koron. Lisäksi kolmoseen täytyisi ostaa 1400€ koukku, että olisivat vertailukeilpoisia.

Kolmonen noin 65 500€
Yy noin 62 200€
Screenshot_2023-07-24-17-46-46-679_com.opera.browser.jpg


Screenshot_2023-07-24-17-46-37-245_com.opera.browser.jpg
 
Model Y LR on kyllä erittäin houkutteleva 3% korolla ja sillä (pienellä) 500€ alennuksella.

En nyt näe oikein mitään järkeä ostaa Model 3:a, kun huomioi lainan koron. Lisäksi kolmoseen täytyisi ostaa 1400€ koukku, että olisivat vertailukeilpoisia.

Kolmonen noin 65 500€
Yy noin 62 200€
Screenshot_2023-07-24-17-46-46-679_com.opera.browser.jpg


Screenshot_2023-07-24-17-46-37-245_com.opera.browser.jpg

Tosin kolmosen etuna on se pienempi kulutus, joka johtaa myös pidempään toimintamatkaan. Itselle tämä on sähköautojen kanssa tärkeää. Mutta korkoero on kyllä paha.
 
Tosin kolmosen etuna on se pienempi kulutus, joka johtaa myös pidempään toimintamatkaan. Itselle tämä on sähköautojen kanssa tärkeää. Mutta korkoero on kyllä paha.
3: 626 vs Y: 565, eli 61km eroa.

Molemmat toki ihan hyviä kokoluokissaan. Saa nähdä millainen se päivitetty 3 sitten onkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Voi vaan ihmetellä miksi Y:n saa tuon korkotarjouksen mutta kolmoseen ei, ilmeisesti halutaan nyt Berliinin Y-mallien liikkuvan paremmin.
 
Pari erää Teslan sivuilla ollut nyt noita takavetoisia Long Range Model 3 ja Model Y, mutta itse ajatellut ensi talveksi AWD. Kolmosessa tosiaan ehti tuo korkokin jo pompata, mutta kaiketi Tesla on jotain temppuja keksittävä että saa autoja myytyä ja toimitettua. Myös tuo tuleva päivitys mietityttää, mutta siitä nyt kun ei ole konkreettista tietoa niin saatavuuskin sitten joskus.

Noh, toi korkotajous on tuolla pyörinyt miten sattuu niin saattaa se tullakin takaisin, mutta itse pidän hiukan epätodennäköisenä, että tulee kolmoseen kun Elon uhkaili, että tulee downtimeä ainakin hetkeksi tällä quarterilla kun päivittelee tehtaita.

Päivityksestä tiedetään, että tulee HW4, mikä saattaa mahdollistaa paremmat driver assistit / self drivingin joku kaunis päivä. Hinnat saattaa tippua tai nousta, kukapa tietää, ainakin valmistuskustannuksien pitäisi laskea. Sitten saattaa tulla jotain ulkoista päivitystä, pahimmat uhkailevat, että vilkut siirtyy rattiin ja vaihteet näytölle. Kameroiden ainakin pitäisi olla paremmat, ja ranget paranee ainakin vähän.

Muista sitten käyttää jonkun koodia kun tilaat :)
 
Tekasin tiketin tuosta Y:n vänkärin puolen turvavyön kiinnityksen tms kolinasta, ranger tulossa pe aamupäivällä kattomaan. Säätää itte myöhemmin jos ei tuolla fixaannu. Kolinaa esiintyy vain jos vänkärin paikalla ei ole ketään eli turvavyö ei käytössä joten kaippa tuo se sitten on.
Säätelin myös noita takakontin luukun kumistoppereita, mutta ne vaikutti olevan kohillaan ja tuossa -23 mallissa onkin noiden lisäksi auton puolella kumipalaset eli vaikuttaisi että tuohon on jo Teslan puolelta tehty parannuksia. Eli ei maksa vaivaa alkaa tuon kanssa säätää enempää, varsinkin kun auton melutaso ei tuolta takaa enää vaimennuskäsittelyn jälkeen ole mitenkään korostunut.

Kulutuksesta: 4kk ajon jälkeen tuntuu että tämä Y LR on jopa aavistuksen parempi kuin -21 M3 LR vaikkakaan ei mitään lukuja ole tallessa mitä vertailla. Varsinkin kun takana on pyörä kuljetustelineessä ero korostuu Y:n eduksi, oisko siksi koska Y on korkeampi eli pyörä ei 'näy' niin suurena ilmanvastuksena... Voipi tuossa tietenkin olla että parissa vuodessa tullut energiatehokkuuteen parannusta yleisesti, -21 ja -23 mallien vertailu olisi mielenkiintoinen tuolta osin.

Accel boosti: saattaapi olla että jossain kohtaa suosituskrediittejä kolahtaa Tesla-tilille niin tulee paha väittely ittensä kanssa että otanko tuon boostin vaiko käytänkö latauksiin. Boostin hyöty on rahallisesti isompi mutta muuten hankala perustella kun tehoa on muutenkin jo riittämiin. Mutta silti :). Kiinnostaisi nauhotella scan my tesla:lla ilman boostia ja boostin kanssa jotta sais vertailua että miten tehot käyttäytyy eri nopeuksissa. Vissiin M3 osalta parantaa varsinkin 0-60km/h kiihtyvyyttä jos muistikuvat some-keskusteluista pitää paikkansa.
 
Voi vaan ihmetellä miksi Y:n saa tuon korkotarjouksen mutta kolmoseen ei, ilmeisesti halutaan nyt Berliinin Y-mallien liikkuvan paremmin.
Viime kuussa oli kolmoseen. Menee ja tulee miten sattuu.

Sama varmaan noiden ref koodien kanssa, nyt saa 500€ alen, mutta vähän aikaa sitten tilaaja sai vaan 1000 krediittiä, jotka eivät yksinään riitä mihinkään jne.

Ensi kuussa varmaan taas ihan eri jutut.
 
Viime kuussa oli kolmoseen. Menee ja tulee miten sattuu.

Sama varmaan noiden ref koodien kanssa, nyt saa 500€ alen, mutta vähän aikaa sitten tilaaja sai vaan 1000 krediittiä, jotka eivät yksinään riitä mihinkään jne.

Ensi kuussa varmaan taas ihan eri jutut.
Itse veikkaan, että Yyn myyntiä tehostetaan, että tuo tehtaiden päivitys haittaisi Teslan tulosta mahdollisimman vähän.

Tuo korkokamppis on ollut ennenkin voimassa, mutta ei koskenut silloin vielä Suomea. Ei toki nytkään kauhean pitkään luvata 3% lainakorkoa.
 
Laina-ajat vaan kasvaa USA:ssa.

Koskakohan tulee tänne? Toivottavasti porukka ei ota liian isoa loppuerää, ettei tule paha mieli kun auto onkin "arvoton".
 
Laina-ajat vaan kasvaa USA:ssa.

Koskakohan tulee tänne? Toivottavasti porukka ei ota liian isoa loppuerää, ettei tule paha mieli kun auto onkin "arvoton".
Toivottavasti tulis vaikka 120kk lainalla Suomeenkin. Helpottaisi vaihtoa ja ostoa, kun nykyiseenkin sai vaan 5v lainan :)... Saisi kuukausikulut pienemmäksi ja jämärin isommaksi. Oonkin ihmetellyt jo pitkään, missä on ns. "pitkät autolainat".

Joku Model Y, 10v lainalla, 3% korolla ja 0 käsirahalla olisi varmaan mukava ostettava. Mitä lie jäisi jäisi kuukausieräksi..
 
Toivottavasti tulis vaikka 120kk lainalla Suomeenkin. Helpottaisi vaihtoa ja ostoa, kun nykyiseenkin sai vaan 5v lainan :)... Saisi kuukausikulut pienemmäksi ja jämärin isommaksi. Oonkin ihmetellyt jo pitkään, missä on ns. "pitkät autolainat".

Joku Model Y, 10v lainalla, 3% korolla ja 0 käsirahalla olisi varmaan mukava ostettava. Mitä lie jäisi jäisi kuukausieräksi..
Miksi? Tuossa on ongelmana mitä jo nytkin kun porukka ei ole handlannut tätä. Liian iso loppuerä, eikä maksa tarpeeksi nopeasti autoa pois kun Tesla samalla laskee hintaa.
Edit. Ainut oikea tapa on saada maksettua auto pois koko 10v aikana siten, että loppuerä on myös nolla. Muuten tässä vain ihmiset pilaa taloutensa.
 
Viimeksi muokattu:
Maksuaikaa on hankala kasvattaa yli voimalinjan/akkutakuun keston. Kuka kantaa vastuun ja kustannukset jos akku porsii kun autossa on vielä maksettavaa jäljellä?
 
Joku Model Y, 10v lainalla, 3% korolla ja 0 käsirahalla olisi varmaan mukava ostettava. Mitä lie jäisi jäisi kuukausieräksi.

Meinaat, että autonvalmistajien pitäisi ihan hyvää hyvyttään sponssata yli varojensa elävän keskiluokan kuluttamista?

Ei kai se ole kuin menee pankkiin kysymään että heruuko 60k lainaa 3% kiinteällä korolla?

Tuskin heruu, mistäköhän johtuisi..
 
Miksi? Tuossa on ongelmana mitä jo nytkin kun porukka ei ole handlannut tätä. Liian iso loppuerä, eikä maksa tarpeeksi nopeasti autoa pois kun Tesla samalla laskee hintaa.
Edit. Ainut oikea tapa on saada maksettua auto pois koko 10v aikana siten, että loppuerä on myös nolla. Muuten tässä vain ihmiset pilaa taloutensa.
Miksi sen loppuerän pitäs olla 0€? Eihän sen autonkaan arvo ole 0€. Turhahan siihen on sitoa pääomaa.
 
Maksuaikaa on hankala kasvattaa yli voimalinjan/akkutakuun keston. Kuka kantaa vastuun ja kustannukset jos akku porsii kun autossa on vielä maksettavaa jäljellä?
Ömm ihan samalla tavalla kuluttaja kantaa vastuun ja kustannukset kuten aina tähänkin asti on ollut. Ainahan pätkällä on saanut autoja missä ei ole takuuta enää?
En näkisi miten ihmeessä sähköauto eroaisi tässä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 259
Viestejä
4 486 945
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom