Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Btw, tekeekö tolla hudilla jotain vai onko vaan siistiä tekniikkapornoa? Itellä ei oo ikinä sellasta ollu, mutta hyvin vaikee kuvitella että siitä ois jotain hyötyä. Itellä pää kääntyy vielä sen verran jouhevasti että uskallan vilkuilla näytöltä nopeutta ja muuta informaatiota.
 
Kia ev6 gt voisi olla yksi tehomalli, jota voisi verrata Y Performanceen. Tuota gt mallia en ole kyllä ajanut, enkä kyllä Y perfiäkään.

Kian hinta vaan 76 400€, eli aika suuri ero Teslaan. Teslassa 514km, eli aika hyvä auton tehoon verrattuna.

Screenshot_2023-07-21-12-26-59-912_com.android.chrome.jpg


Btw, tekeekö tolla hudilla jotain vai onko vaan siistiä tekniikkapornoa? Itellä ei oo ikinä sellasta ollu, mutta hyvin vaikee kuvitella että siitä ois jotain hyötyä. Itellä pää kääntyy vielä sen verran jouhevasti että uskallan vilkuilla näytöltä nopeutta ja muuta informaatiota.
Itsekään en tykkää hudista. Useinhan sen hudin kyllä saa pois päältä, että ei siitä silloin mitään haittaakaan ole.
 
Kia ev6 gt voisi olla yksi tehomalli, jota voisi verrata Y Performanceen. Tuota gt mallia en ole kyllä ajanut, enkä kyllä Y perfiäkään.

Kian hinta vaan 76 400€, eli aika suuri ero Teslaan. Teslassa 514km, eli aika hyvä auton tehoon verrattuna.

Screenshot_2023-07-21-12-26-59-912_com.android.chrome.jpg



Itsekään en tykkää hudista. Useinhan sen hudin kyllä saa pois päältä, että ei siitä silloin mitään haittaakaan ole.
Miksi sä vertaat Y:n autoa, jonka verrokki on S?
 
Ö-luokan arvon säilyminen neljäs. Hinta on hyvä, mutta aika paljon paskaa sen myötä saa niellä (hyvän lisäksi).
Nyt alennusmyynnistä ostettu saattaisi säilyttää arvonsa normaaliin tapaan.

Toki Tesla voi taas laskea hintaa, jos näkevät sen tarpeelliseksi. Lisäksi liikkeet ei tohdi Teslaa ostaa, koska arvon määritys on liian vaikeaa.
 
Btw, tekeekö tolla hudilla jotain vai onko vaan siistiä tekniikkapornoa? Itellä ei oo ikinä sellasta ollu, mutta hyvin vaikee kuvitella että siitä ois jotain hyötyä. Itellä pää kääntyy vielä sen verran jouhevasti että uskallan vilkuilla näytöltä nopeutta ja muuta informaatiota.

Btw, tekeekö sillä sähköajolla mitään vai onko vaan siistiä tekkipornoa? Itellä oo koskaan sellasta ollut, kun tankilla käyminen ei ole mikään ongelma. Kädet sen vertaa saa haluttuun asentoon, et pistooli menee nätisti onkaloon eikä polttoaine roisku pisin lahkeita ja auton kylkeä.

Kyllä tekee. Jos sellaista ei ole ollut, niin voi vaan kysyä millä hinnat alkaen -bemarilla on tullut ajettua.
 
Nyt alennusmyynnistä ostettu saattaisi säilyttää arvonsa normaaliin tapaan.

Toki Tesla voi taas laskea hintaa, jos näkevät sen tarpeelliseksi. Lisäksi liikkeet ei tohdi Teslaa ostaa, koska arvon määritys on liian vaikeaa.
Aiempaan keskusteluun viitaten eiköhän ne alennusmyynnit tule kovaan tarpeeseen, jos meinaavat sitä myyntiä kasvattaa suunnitellusti ilman uusia halpoja malleja 2024/2025. Liikkeiden suuntaan Testa saattoi tehdä pysyvän vahingon, kun vaikka ottaisivat vastaan, niin ihan varmasti varmuuskerroin on aika reipas eli hyvitys nihkeä.

54 437 €
Tuo olisi Kia ev6 lähtöhinta. Eikös nuo ole samanlaisia "möhköjä"?
Niin ja sä puhut 20 k€ kalliimmasta GT-mallista. FYI, muilla valmistajilla niihin autoihin tulee ihan oikeasti rahalla laatua lisää.
 
Hinta on hyvä, mutta aika paljon paskaa sen myötä saa niellä (hyvän lisäksi).
Kyllä. Ja sama toimii taas toiseenkin suuntaan. Volkkareiden (VW, Skoda, Audi) saat sitten ”nauttia” siitä tökkivästä ja epäselvästä softasta ja lähes loputtomiin lataavasta navigaattorista.

Kaikissa autoissa on tällä hetkellä puutteensa, mutta ehkä tämä teslan jatkuva haukkuminen ja kilpailijoiden nostaminen edelle on jo vähän vanhentunut juttu. Vielä lähes aina se tulee ihmisiltä, joilla ei ole kokemusta autosta ja mielipide muodostetaan ennakkoluulojen ja nettikirjoitusten perusteella.

Vaikka kuinka vastenmieliseltä se Tesla tuntuisi, niin käykää nyt edes ajamassa sitä ja testatkaa niitä ominaisuuksia ja luokaa vasta sen perusteella se mielipide. Ja tämä kommentti ei ollut lainatulle käyttäjälle vaan kaikille yleisesti.

ps. Tuli ens viikolle varattua Tesla Model S Plaid koeajo yön ylitse ja sitä odotan kyllä mielenkiinnolla. Saa nähdä lähteekö sen jälkeen Y laulukuoroon ja laitettua käsi niin syvälle taskuun, että seuraavat 5 vuotta vedetään makaronia ketsupilla.
 
Btw, tekeekö sillä sähköajolla mitään vai onko vaan siistiä tekkipornoa? Itellä oo koskaan sellasta ollut, kun tankilla käyminen ei ole mikään ongelma. Kädet sen vertaa saa haluttuun asentoon, et pistooli menee nätisti onkaloon eikä polttoaine roisku pisin lahkeita ja auton kylkeä.

Kyllä tekee. Jos sellaista ei ole ollut, niin voi vaan kysyä millä hinnat alkaen -bemarilla on tullut ajettua.
Mitä sillä siis tekee? Ei uskalla irrottaa katsetta tiestä tms? Dinoissa vilkuilla kierroslukumittaria että osaa vaihtaa isompaa pesään?
 
Mä en oikein jaksa tästä just tiettyjen varusteiden tärkeydestä niin vängätä. Toiset tarvitsee yhtä toiset toista ja maksuhalu noista featureista vaihtelee.

Jos suurin ongelma autoa ostaessa on se, että xyz hilavitkutin puuttuu, niin aletaan olla tukevasti 1st world problemeiden äärellä, eikä asia ole hengitysilman tuhlaamisen väärti vängättäväksi.
--
Se mikä ihmetyttää oikeasti on tuo Teslan jälkeenjääneisyys V2L / V2X akselilla. Firma valmistaa kiinteitä powerwalleja, aurinkoinverttereitä, sähköautoja ja type2-latausasemia + on selkeästi yksi kehittyneimmistä akkusoftan kehittäjistä jne. mutta autoa ei saa kytkettyä Teslalta ostetun aurinkopaneelijärjestelmän jatkoksi toimimaan valtavana powerwallina.

Kaikkien palojen pitäisi olla valmiina samassa firmassa - se että ollaan juuri tässä asiassa perässä kilpalijoita on erittäin kummallista.
 
Kyllä. Ja sama toimii taas toiseenkin suuntaan. Volkkareiden (VW, Skoda, Audi) saat sitten ”nauttia” siitä tökkivästä ja epäselvästä softasta ja lähes loputtomiin lataavasta navigaattorista.
No jos sitä navia kroonisesti tykkää hinkata, niin varmaan voi tuntua auton tärkeimmältä asialta. En minä missään kohtaa väittänyt, että muut autot olisivat täydellisiä vaan täytyy vaan löytää se sopivin itselle. Ja silloin ei voi sanoa mistään, että "kaikki tarpeellinen" on mukana, kun jollekin pelkkä käyttöliittymä voi olla deal breaker, toiselle paskat hiostavat penkit. Kolmannelle joku muu asia. Ihan yhtä vanha juttu on Teslalaisten peppukipu kritiikistä ja automaattinen oletus, että kritiikin esittäjät eivät ole kokeilleet. Ja jos ovat kokeilleet, niin seuraava tekosyy yleensä sitten on, että väärää mallia on kokeiltu. Eri tehtaasta eri ikäinen pitäisi kokeilla... Loputon suo.
 
Kyllä. Ja sama toimii taas toiseenkin suuntaan. Volkkareiden (VW, Skoda, Audi) saat sitten ”nauttia” siitä tökkivästä ja epäselvästä softasta ja lähes loputtomiin lataavasta navigaattorista.
Carplay / Android auto eivät töki ja tarjoavat kilpailukykyisen / jopa Teslaa paremman navigaation kun voi suoraan copypasteilla / klikkailla osoitteita luurin whatsapp-viesteistä / sähköposteista jne.
 
Ei se nyt ihme ole, että sähköautojen Dacia myy hyvin, mutta "kaikki tarpeellinen" on niin käyttäjäspesifinen asia, että ei tuollaista kommenttia voi yksinkertaisesti antaa. Pelkkä kunnon huolto on asia, jota Teslaan et tällä hetkellä saa. Pitkä km-rajaton takuu toinen. Toimivat lasipyyhkimet ja pysäköintiavustus kolmas. Ö-luokan arvon säilyminen neljäs (ongelmana). Hinta on hyvä, mutta aika paljon paskaa sen myötä saa niellä (hyvän lisäksi).

e: Ja ei tarvitse alkaa hiuksia halkoa noista esimerkeistä. Pointti oli se, että löytyy hyvin paljon asioita, joita jokainen painottaa tietyllä (raha)arvolla hankintahetkellä. Kulimallin Tesla 25 k€ ei olisi kovinkaan kummoinen hankintapäätös itselle kauppakassiksi, ei paljoa yllä olevat kiinnostaisi. 50-60 k€ pitkän matkan autossa taas...
Kuten totesit, niin "kaikki tarpeellinen" on autoissa pirun laaja käsite. Joillekin tarpeellisuus on jopa yksinkertaisuutta eli ei ole kaikenmaailman hilavitkuttimia saati isoja keskinäyttöjä jne (corolla-kuskit...). Puhuisin ennemminkin riittävistä varusteista, joista (lähes) kaikki käyttäjät hyötyvät. Niitä ovat minusta esim. avaimeton sisäänmeno ja käynnistys, hyvät valot, toimiva softa, hyvin pyyhkijä- ja ilmastointiautomatiikka, selkeä käyttöliittymä jne. Osa on Teslalla hyvin, mutta ei kaikki.
Btw, tekeekö tolla hudilla jotain vai onko vaan siistiä tekniikkapornoa? Itellä ei oo ikinä sellasta ollu, mutta hyvin vaikee kuvitella että siitä ois jotain hyötyä. Itellä pää kääntyy vielä sen verran jouhevasti että uskallan vilkuilla näytöltä nopeutta ja muuta informaatiota.
Tekee sillä. Varsinkin navigoidessa tai sitten Y/3:n tyyppisessä autossa, jossa ei ole mittaristoa ratin takana.
Miksi sä vertaat Y:n autoa, jonka verrokki on S?
Ei kai EV6 GT:n verrokki ole S vaan nimenomaan perffimallit?
Carplay / Android auto eivät töki ja tarjoavat kilpailukykyisen / jopa Teslaa paremman navigaation kun voi suoraan copypasteilla / klikkailla osoitteita luurin whatsapp-viesteistä / sähköposteista jne.
Copypaste toimii myös Teslan kanssa, silti CP/AA on kiistatta parempi navi kuin Teslan oma.
 
Aiempaan keskusteluun viitaten eiköhän ne alennusmyynnit tule kovaan tarpeeseen, jos meinaavat sitä myyntiä kasvattaa suunnitellusti ilman uusia halpoja malleja 2024/2025. Liikkeiden suuntaan Testa saattoi tehdä pysyvän vahingon, kun vaikka ottaisivat vastaan, niin ihan varmasti varmuuskerroin on aika reipas eli hyvitys nihkeä.

Niin ja sä puhut 20 k€ kalliimmasta GT-mallista. FYI, muilla valmistajilla niihin autoihin tulee ihan oikeasti rahalla laatua lisää.
Arvioitu toimintasäde määritetyn mukaisesti: 723 km
Tuo olisi Model S halvimman mallin ajomatka. Kia ev6 gt taas melko huono. Vain 406km.

Mutta kaikki nuo autot on itseltä ajamatta. Toki varmaan se S olisi aika hyvä. 112 000€ hinta vaan aivan liikaa.

Menisi myös normi ev6 tai ioniq 5, mutta koska ovat kalliita, niin pakko tyytyä johonkin muuhun. Toivottavasti siis omaan käyttöön riittää vaikka se e-2008 "möhkö".


Jos vaikka joskus tulisi pienempi Model 2 halvempaan hintaan? Toki 3 ja Y myyntiä täytyy jollain konsteilla myös pitää ylhäällä.
 
Sitä asiaa en vain ymmärrä, miksi täällä teslaketjussa on ihmisiä ketkä eivät ikinä ostaisi Teslaa, mutta jaksavat puhua niistä päivästä toiseen? Eikö kannattaisi mennä säikeeseen missä puhutaan asioista mitkä kiinnostavat ja mitä haluaa?
Väitän että ei ole terveydelle hyväksi myrkyttää itseään vihalla ja ruokkia sitä päivästä toiseen. Jos ei tykkää mämmistä, voi mennä pasha-foorumille, eikä roikkua mämmitreadissa...

Mutta siis tätähän tapahtuu jokapuolella, ei pelkästään täällä. Millään muulla autolla en ole saanut tienpäällä näin montaa keskisormea tai muuta huomiota kuin tällä. Ja voin vakuuttaa että ajotyyli ei ole muuttunut ja on hyvin rauhallinen. Ja käytännössä puolet työajasta olen auton ratissa.

Onko muut fanipojat huomanneet samanlaista tienpäällä?
 
Itse voisin hyvinkin olla kiinnostunut esimerkiksi hyvin varustellusta Enyaqista, joka on model Y:tä paljon hienomman näköinen, penkit paremmat ja omaa käyttökelpoisen muotoisen kontin. Moni muukin ominaisuus on Teslaa paremmin. Kuitenkin henkilökohtaisesti vieroksuttaa hidas softa, akun lämmityksen puute ja huonompi energiataloudellisuus/teho. Jos akunlämmitys saadaan toimimaan ja softa viilatuksi, voi merkki hyvinkin vaihtua muutaman vuoden päästä.
Ei se Teslan energiatehokkuus enää niin hyvä ole. VW päässyt jo hyvin lähelle ja korealaiset olleet aina parempia.
 
Mitä sillä siis tekee? Ei uskalla irrottaa katsetta tiestä tms? Dinoissa vilkuilla kierroslukumittaria että osaa vaihtaa isompaa pesään?

Miksi pitäisi vilkuilla turhaan auton keskikonsolia, kun saman näkee suoraan katsoessa? Kierroslukumittarista en oikein osaa sanoa, koska autot on ollut täyssähköjä ja automaattivaihteisia. Onhan se nyt aika idioottimaista tuijottaa jotain tablettia, jotta näkisi sen oman nopeuden ja navin, kun saman voi nähdä suoraan siinä tuulilasissakin.
 
Kyllä. Ja sama toimii taas toiseenkin suuntaan. Volkkareiden (VW, Skoda, Audi) saat sitten ”nauttia” siitä tökkivästä ja epäselvästä softasta ja lähes loputtomiin lataavasta navigaattorista.

Kaikissa autoissa on tällä hetkellä puutteensa, mutta ehkä tämä teslan jatkuva haukkuminen ja kilpailijoiden nostaminen edelle on jo vähän vanhentunut juttu. Vielä lähes aina se tulee ihmisiltä, joilla ei ole kokemusta autosta ja mielipide muodostetaan ennakkoluulojen ja nettikirjoitusten perusteella.

Vaikka kuinka vastenmieliseltä se Tesla tuntuisi, niin käykää nyt edes ajamassa sitä ja testatkaa niitä ominaisuuksia ja luokaa vasta sen perusteella se mielipide. Ja tämä kommentti ei ollut lainatulle käyttäjälle vaan kaikille yleisesti.

Tästä voidaan olla jossain määrin samaa mieltä, mutta en kyllä pyrkinyt haukkumaan Teslaa. Tuo vertailu nettiauton enyaqien ja uuden model Y:n välillä oli vaan sen verran hämmentävä ja siitä sitten päästiinkin (taas) tähän varustevertailuun, jossa on vaikea olla haastamatta tätä käsitystä että Teslan varustus olisi jotenkin poikkeuksellisen hyvä, vaikka se oikeasti riippuu siitä mitä arvostaa.

Kyllä, hintataso on nyt parempi kuin aiemmin ja Teslan luoma hintapainehan on vain hyväksi kuluttajalle, joten sinällään en valita, kun kyllä se autokuumekin tänne taas jossain vaiheessa iskee.

Teslan ajamisesta on tosiaan pari vuotta vierähtänyt.
 
Ei kai EV6 GT:n verrokki ole S vaan nimenomaan perffimallit?
Pointti oli enemmän, että kun hintaero Teslaan kauhisteltiin, niin siinä unohtui se fakta, että KIA:lla GT:n hyppääminen tarkoittaa paljon enemmän kuin Teslalla perfiin hyppäys. Ihan luontevaa, kun KIA:lla on tarjolla enemmän varustepaketteja yms. perseensuristinta. Tehossa toki suurin ero, mutta olisi epärehellistä jättää huomiotta laadulliset muutokset, jotka vie autoa enemmän S:n verrokiksi. Kyllä kulimallin mersunkin saa suht halvalla, mutta kun lataat siihen kaikki varusteet, niin johan on hintaa. KIA:lla toki GT:ssä ei anneta optiota ottaa vain tehoa.

Mielenkiintoinen tää sun lause kun miettii millä näkökulmalla itse suollat suuria määriä viestejä tähän ketjuun.
Sulta jäi olennainen konteksti ja osa lauseesta huomiotta. Tuo oli vastaus siihen typerään yleistykseen, että kritiikkiä esittävien pitäisi kokeilla Teslaa. Ei siinä, olen samaa mieltä, että autoa pitää kokeilla, mutta kritiikin vähättely oletuksella auton kokeilemattomuudesta.... Aika vanha virsi sekin. Varmaan oli jotenkin oleellinen aikana jolloin Tesloja ei ollut paljoa, mutta nykyään niitä on joka nurkassa. Samalla lailla sitä voisi kysellä sitten navia haukkuvalta, että oletko nyt varmasti kokeillut kaikki mahdolliset variaatiot siitä tuotteesta ja uusimman version jne. Väkisinkin tässä autojen nopeassa (softa)kehityksessä perinteinen koeajokokemus muuttaa vähän muotoaan, mutta sen kanssa on vain elettävä.

e: My bad, näköjään jätin omasta lainauksesta sen osan pois, johon peppukivulla viittasin.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta siis tätähän tapahtuu jokapuolella, ei pelkästään täällä. Millään muulla autolla en ole saanut tienpäällä näin montaa keskisormea tai muuta huomiota kuin tällä. Ja voin vakuuttaa että ajotyyli ei ole muuttunut ja on hyvin rauhallinen. Ja käytännössä puolet työajasta olen auton ratissa.

En ikinä, itseasiassa Teslani on yksi huomaamattomimmista autoista joka itselläni on ikinä ollut. 2003 ostamani Audi A3 8P 2,0 FSI (niitä ensimmäisiä Suomessa) täysmustana sai aina ilkivaltaa kun sen pesi. 3 kertaa meni peili, 4 kertaa naarmutettiin kun asuin silloin vielä keskustassa (HKI). Kerran konepelti hypittiin lommoille. Liian houkutteleva kun oli hyvin vahattu?

Evoquestani (sekin niitä ensimmäisiä), helmiäismustana, sai sekin osakseen peilien vääntelyä ja vastaavaa. Taisi olla sitä SUV vihaa.

A4:ni ei koskaan saanut ilkivaltaa muistaakseni osakseen, mutta se olikin hopean värinen eli tylsä. Samoin BMW:ni ja Mitsuni ovat aikoinaan olleet hopeita, joten ehkä nekin on liian tylsiä.

Sininen Teslani on vielä naarmuttamatta vaikka se on jo päälle 2,5 vuotta ollut käytössä ja on sininen (eli ei edes tylsä Santanderin valkoinen). On siihen kyllä kerran ajettu autolla jonkun seniilin toimesta ja kerran ovella pamautettu, mutta jälkimmäinen ei näyttänyt ilkivallalta, vain läskin ihmisen mahtumattomuudelta omaan autoonsa (pitääkö sitä ahtaisiin paikkoihin tulla autolla viereen jos ei mahdu parkkipaikalla ulos autostaan?). Enkä muista kenenkään kilpailleen koska se on Tesla tai näyttäneen sen enempää keskisormea kuin missään muussakaan autossa.

Enkä ole nähnyt vastaavaa ikinä liikenteessä muutenkaan joka erottuisi "Teslamaisesti" muihinkaan Tesloihin nähden. Veikkaan että enemmänkin kyseessä on vain nyt illuusio, jossa kuvitellaan että sai sen vihansa koska on Tesla, eikä sen takia että oli vain itse mulkku.
 
Enkä ole nähnyt vastaavaa ikinä liikenteessä muutenkaan joka erottuisi "Teslamaisesti" muihinkaan Tesloihin nähden. Veikkaan että enemmänkin kyseessä on vain nyt illuusio, jossa kuvitellaan että sai sen vihansa koska on Tesla, eikä sen takia että oli vain itse mulkku.

Tämä on tätä nykypäivää. Jotenkin ei "huomata" omaa mulkkumaisuuttaan, vaan pistetään se auton merkin syyski "koska köyhät inhoaa" tms.
 
Arvioitu toimintasäde määritetyn mukaisesti: 723 km
Tuo olisi Model S halvimman mallin ajomatka. Kia ev6 gt taas melko huono. Vain 406km.
En mä puhunut spekseistä vaan laadusta. Jos kulimallin Ioniq 5 on Seat, premium I5 on Skoda ja kulimallin EV6 on VW niin EV6 GT alkaa sitten olla Audi. Kaikki samasta lähteestä, mutta laadulliset erot ja hinta melkoinen. Jahka tuo Ioniq 5 N hinta tulee julki, niin se lienee aika hyvä vertailukohta missä korealaiset menee performance luokassa perustason varustelussa. Toki en tiedä mitä kaikkea varustetta N:ään on tuupattu, voi senkin hinta hilavitkuttimien takia karata.
 
Kyllä. Ja sama toimii taas toiseenkin suuntaan. Volkkareiden (VW, Skoda, Audi) saat sitten ”nauttia” siitä tökkivästä ja epäselvästä softasta ja lähes loputtomiin lataavasta navigaattorista.

Mitä Markon id3 refresh arvostelua on youtubessa katsellut, niin ei se softa töki kyllä yhtään. En toki sano etteikö se aiemmissa malleissa sitä varmasti tee, mutta jopa VW konsernissa softa paranee vähitellen.

Mitä penkin säätöön tulee, niin sen ajajakohtaiset asetukset ovat itselleni merkityksettömiä kun toinen kuski on 10 cm lyhyempi mutta pitkän selän omaava niin penkin säätö vivusta tapahtuu nopeammin kuin sähkösäätö kun on ainoa johon tarvitsee koskea. Aika subjektiivinen tarve siis tuokin kokeeko sen tarpeelliseksi.
 
Tämä on tätä nykypäivää. Jotenkin ei "huomata" omaa mulkkumaisuuttaan, vaan pistetään se auton merkin syyski "koska köyhät inhoaa" tms.
Kait se on sitten sitä, 52-vuotiaana ajotyyli muuttui mulkuksi. Olisi pitänyt pysyä octaviassa. Varokaa muut, Tesla nostaa kusen päähän :lol: :lol: :lol:
 
Tämä on tätä nykypäivää. Jotenkin ei "huomata" omaa mulkkumaisuuttaan, vaan pistetään se auton merkin syyski "koska köyhät inhoaa" tms.
Ainoa Tesla-spesifinen vihan aihe on ne v***n valot jossain malleissa, jossa joku pajeet on pistänyt parastaan softassa tai Jose/Gynter asennuksessa. Sähköautospesifisesti voisin kuvitella, että alinopeutta motarin vasurilla ohittaminen voi aiheuttaa pientä vitutusta kanssa-autoilijoissa. Ihan merkistä riippumatta. Miin ratissa on aikaa katsella mitä isompiakkuiset energiansäästäjät puuhaa vasurilla ohittaessa...
 
Mitä Markon id3 refresh arvostelua on youtubessa katsellut, niin ei se softa töki kyllä yhtään. En toki sano etteikö se aiemmissa malleissa sitä varmasti tee, mutta jopa VW konsernissa softa paranee vähitellen.

Mitä penkin säätöön tulee, niin sen ajajakohtaiset asetukset ovat itselleni merkityksettömiä kun toinen kuski on 10 cm lyhyempi mutta pitkän selän omaava niin penkin säätö vivusta tapahtuu nopeammin kuin sähkösäätö kun on ainoa johon tarvitsee koskea. Aika subjektiivinen tarve siis tuokin kokeeko sen tarpeelliseksi.
Ihan mielenkiinnosta katsoin mainitsemasi YouTube videon ja tokihan kaikki on suhteellista, mutta näyttää samalta mitä Tesla tarjosi 5v sitten. Hienoa että VAG paranee mutta ärsyttävän hidashan tuo on edelleen kun odotat 5-10 sek että auto käynnistää näytön ja valikoissa siirryt niin menee se 0.1 sek eikä instanttina eli ei kykene mm. omasta muistista näpäyttään alavalikoihin kun joudut aina hetken odottamaan. Toki jos ei kiire ole niin ihan riittävä. Jos en väärin muista niin taitaa lippulaiva trinityyn tulla uudet softat joskus 5v päästä niin eiköhän se sitten toimi. Toki teslassa jo sitten oletettavasti mcu4, mikä toimii paremmin kuin nykyinen.
 
Hienoa että VAG paranee mutta ärsyttävän hidashan tuo on edelleen kun odotat 5-10 sek että auto käynnistää näytön ja valikoissa siirryt niin menee se 0.1 sek eikä instanttina eli ei kykene mm. omasta muistista näpäyttään alavalikoihin kun joudut aina hetken odottamaan.

En niin id3:sta tiedä kun en ole käyttänyt, mutta esim. omassa Kiassa infotainmentin käynnistyksen nopeus vaihtelee. Jos olet juuri ajellut ja sammuttanut auton. Sitten käynnistät suht pian uudestaan niin infotainment on suoraan käynnissä ja tietyllä käyttäjälläkin. Sitten taas jos auto on ollut parkissa kauemmin niin järjestelmä käynnistelee pidempään ennen kuin edes antaa painaa valinta nappulaa (käyttäjänä on valittuna se edellinen).

Kummallakaan näistä tosin ei ole väliä, kun auto on valmis heti ajoon (ja esim. peruutuskamera toimii heti) ja kuskin valinnan voi tehdä myöhemmin tai jättää tekemättä jos kuskina on sama kuin edellisenkin kerran kun kerran valinta tehdään automaattisesti jos näyttöä ei jaksa lääppiä.

Joku 0.1 viiveen kammoksuminen sitten menee enemmän absurdin puolelle, mutta kukin varmaan tavallaan.
 
Mielenkiintoinen tää sun lause kun miettii millä näkökulmalla itse suollat suuria määriä viestejä tähän ketjuun.

Joo kyllä täällä tuntuu välillä olevan meininki se, että kovinta ääntä (useimmiten negatiivista) pitävät ne, joilla vähiten on keskusteluun annettavaa kokemuksen kautta.

Ajelin viime viikolla M3 perffiä taas ja onhan se vain kiva auto. Hymy huulilla, mikroautomainen... eikä ollut ongelmia katsonko tielle vai minne. Hudikin on ollut joskus autossa, eikä se ollut minulle käänteentekevä. Tosin ottaisin seuraavaan autoon hudin mielelläni, mutta kokonaisuus ratkaisee seuraavan auton merkin ja mallin.
 
Joo kyllä täällä tuntuu välillä olevan meininki se, että kovinta ääntä (useimmiten negatiivista) pitävät ne, joilla vähiten on keskusteluun annettavaa kokemuksen kautta.
Kiitos, kun todistit mun pointin. Kyllähän ajokokemus ja tykkääminen omasta autosta aina voittaa kritiikin, joka useimmiten kohdistuu ihan muuhun kuin ajokokemukseen ;)
 
Hienoa että VAG paranee mutta ärsyttävän hidashan tuo on edelleen kun odotat 5-10 sek että auto käynnistää näytön ja valikoissa siirryt niin menee se 0.1 sek eikä instanttina eli ei kykene mm. omasta muistista näpäyttään alavalikoihin kun joudut aina hetken odottamaan.

Eroaako ensimmäinen kohta nyt siis jotenkin Teslasta? Kun menen autoon, niin yleensä se on syväunessa, joten ruutu herää 10-20s päästä siitä kun istun autoon. Harvemmin se itselläni on valmiiksi siinä hereillä (jos ei sitten ole Sentry päällä, mutta eihän se kotona ole).

Volkswagenin valikko voi olla 0,1s sijaan hitaampi, mutta toisaalta jos kosketusnäyttöön ei tarvitse peruskäytössä koskea niin sehän toimii paremmin silloin. Itse joudun siihen lähinnä koskettelemaan silloin kun auto ei tajua että ei, en tahdo asettaa tänäänkään Wifiä, koska koko Wifi ominaisuus on niin surkeasti implementoitu (se ei kuule koti-Wifiäni jostain syystä, eikä se ymmärrä laittaa Wifiä päälle automaattisesti kun se kännykässäni on näkyvillä, vaikka auto-connect on laitettu sen osalta päälle).

Tai kun pyyhkijät vetävät tyhjää ikkunaa, niin joudun painamaan ensin vakkarin pois päältä, sitten alanappia ja sen jälkeen pyyhkimet pois päältä ja toivoa ettei sinä aikana tapahtunut tiellä mitään. Ja se joka ehdottaa rattia ja vasentaa rullaa ymmärtänee ettei se toimi jos ei paina sitä pyyhkimään ensin lisää sitä kuivaa ikkunaa.

Muuten pyrin olemaan koskematta koko ruutuun, koska miksi ihmeessä minä sitä lääppisin? Ei sieltä pitäisi ajon aikana mitään joutua koskettamaan. Ai niin, paitsi ilmastointi joka ei ymmärrä lämpötilaa.. mutta oletan että VW:llä on toimiva ilmastointi.
 
Kait se on sitten sitä, 52-vuotiaana ajotyyli muuttui mulkuksi. Olisi pitänyt pysyä octaviassa. Varokaa muut, Tesla nostaa kusen päähän :lol: :lol: :lol:

Kyllä 52-vuotiaana voi edelleen muuttua mulkuksi. Itseasiassa seniiliys pikkuhiljaa muuttaa luonnetta. Toisaalta taas pahin kommarikin muuttuu oikeistolaiseksi kun saa rahaa (ja tästä on ihan tieteellisistä tutkimusta), koska muuttuva elämäntilanne muuttaa ihmistä. News at 11.
 
Ihan mielenkiinnosta katsoin mainitsemasi YouTube videon ja tokihan kaikki on suhteellista, mutta näyttää samalta mitä Tesla tarjosi 5v sitten. Hienoa että VAG paranee mutta ärsyttävän hidashan tuo on edelleen kun odotat 5-10 sek että auto käynnistää näytön ja valikoissa siirryt niin menee se 0.1 sek eikä instanttina eli ei kykene mm. omasta muistista näpäyttään alavalikoihin kun joudut aina hetken odottamaan. Toki jos ei kiire ole niin ihan riittävä. Jos en väärin muista niin taitaa lippulaiva trinityyn tulla uudet softat joskus 5v päästä niin eiköhän se sitten toimi. Toki teslassa jo sitten oletettavasti mcu4, mikä toimii paremmin kuin nykyinen.

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että miksi näytön käynnistymisen viive häiritsee? Mitä ovat nämä toiminnot, joita pitää tehdä heti autoon mennessä näytöltä ja miksi niitä ei voi tehdä jo liikkeelle lähdettyä. Ymmärrän tietysti, että turvallisempaa olisi tehdä kaikki näytön näppäilyt aina paikallaan. Tarkoitan siis tässä, että Volkkarin suunnittelulla ei mielestäni ole mitään tarvetta näppäillä näyttöä heti autoon mentäessä. Normaalisti näyttöön ei tarvitse koskea ollenkaan. Lähinnä näyttöön tulee koskettua ainoastaan, jos tarvitsee navigointia käyttää. Silloinkin monesti käyttö tapahtuu puhelimesta.

Tässä asiassa ero esimerkiksi Teslaan on varsin suuri, koska kaikkea normaalissa ajossa tarvittavaa ei käytetä näytöltä. Ja itsekin olen sitä mieltä, että olisi parempi jos näytön käynnistyksessä ei olisi viivettä ja valikot olisivat nopeammat. Tämä mainittu hitaus ei vaan oikeasti vaikuta auton päivittäiseen käyttöön mitenkään.
 
Teslan sivuilla melko edukas 3, jossa myös (1400€) koukku mukana. Ja linkin kautta vielä 500€ pois hinnasta.

Screenshot_2023-07-21-15-06-51-901_com.opera.browser.jpg
 
Ihan mielenkiinnosta katsoin mainitsemasi YouTube videon ja tokihan kaikki on suhteellista, mutta näyttää samalta mitä Tesla tarjosi 5v sitten. Hienoa että VAG paranee mutta ärsyttävän hidashan tuo on edelleen kun odotat 5-10 sek että auto käynnistää näytön ja valikoissa siirryt niin menee se 0.1 sek eikä instanttina eli ei kykene mm. omasta muistista näpäyttään alavalikoihin kun joudut aina hetken odottamaan. Toki jos ei kiire ole niin ihan riittävä. Jos en väärin muista niin taitaa lippulaiva trinityyn tulla uudet softat joskus 5v päästä niin eiköhän se sitten toimi. Toki teslassa jo sitten oletettavasti mcu4, mikä toimii paremmin kuin nykyinen.

Ehkä Teslassa sen näytön tarvii olla heti käytettävissä, kun nopeusmittarit, jne. on siinä, mutta ei omassa autossa tarvitse sieltä tehdä mitään käynnistyksen yhteydessä; ja käynnistyessään se jo yhdistääkin langattomasti Android Autoon, joten koko auton infotainmentin käytön tarve on aika nollissa; eikä tarvitse päivittää autoa jos haluaa sulavamman navigoinnin/infotainmentin.
 
Joko täällä keskustelijat eivät ole kokeilleet eri merkkien infosysteemejä tai sitten vain vänkäyksen vuoksi ymmärretään väärin. Uuden Teslan info toimii kuin uusi lippulaivatabletti. Valikoissa siirtyminen ja esim kartan nipistys tai kääntäminen tapahtuu luontevasti. Esim volkkarin systeemissä tulee kaikkialla fiilis kuin käsittelisit 5v vanhaa halpis tablettia. Herää kysymys että miksi säästetään, vai onko softa niin huonoa? Kuitenkin paremman raudan vaihto ei ole kovin iso osa 50+ k€ auton hintaa.
 
Joko täällä keskustelijat eivä ole kokeilleet eri merkkien infosysteemejä tai sitten vain vänkäyksen vuoksi ymmärretään väärin. Uuden Teslan info toimii kuin uusi lippulaivatabletti. Valikoissa siirtyminen ja esim kartan nipistys tai kääntäminen tapahtuu luontevasti. Esim volkkarin systeemissä tulee kaikkialla fiilis kuin käsittelisit 5v vanhaa halpis tablettia. Herää kysymys että miksi säästetään, vai onko softa niin huonoa? Kuitenkin paremman raudan vaihto ei ole kovin iso osa 50+ k€ auton hintaa.
Teslahan uudisti omaa rautaa myös Ryzeniin. Kyllä se nopeammin toimii kuin edellinen Intel pohjainen joka lagittelee siellä täällä. Samat bugit kyllä softassa.
 
Ainoa Tesla-spesifinen vihan aihe on ne v***n valot jossain malleissa, jossa joku pajeet on pistänyt parastaan softassa tai Jose/Gynter asennuksessa. Sähköautospesifisesti voisin kuvitella, että alinopeutta motarin vasurilla ohittaminen voi aiheuttaa pientä vitutusta kanssa-autoilijoissa. Ihan merkistä riippumatta. Miin ratissa on aikaa katsella mitä isompiakkuiset energiansäästäjät puuhaa vasurilla ohittaessa...

Nuo valot on tosin sellainen asia, että lyhyellä n. 10 Tesla-kuskin otannalla kehtaisin väittää et a) ne ei tiedä et ne sojottaa pisin maailmaa ja b) niitä voi itse säätää. Yleensä tämä on ollut kombinaatiota a ja b. Nätisti sanomalla on tullut hyvää palautetta, varsinkin kun on "väärämerkkisen" omistajana osannut neuvoa, mistä päin niitä kannattaa lähteä säätämään. Moni vaan luulee virheellisesti mallista ja merkistä riippumatta, että valot olisivat oikein suunnattu tehtaalta lähtiessään. Ei siihen Pajeetin koodia edes tarvita, vaan kyllä se Güntherkin ihan niissä ledimatriisilasermitäliemersuissakin on säätänyt ne ihan pisin kattoja.
 
Mitä nämä Teslan navigointitietojen päivitykset sisältää? Päivittyykö näissä nopeusmerkkien data?
 
Nuo valot on tosin sellainen asia, että lyhyellä n. 10 Tesla-kuskin otannalla kehtaisin väittää et a) ne ei tiedä et ne sojottaa pisin maailmaa ja b) niitä voi itse säätää. Yleensä tämä on ollut kombinaatiota a ja b. Nätisti sanomalla on tullut hyvää palautetta, varsinkin kun on "väärämerkkisen" omistajana osannut neuvoa, mistä päin niitä kannattaa lähteä säätämään. Moni vaan luulee virheellisesti mallista ja merkistä riippumatta, että valot olisivat oikein suunnattu tehtaalta lähtiessään. Ei siihen Pajeetin koodia edes tarvita, vaan kyllä se Güntherkin ihan niissä ledimatriisilasermitäliemersuissakin on säätänyt ne ihan pisin kattoja.
Voi säätää mutta softa nolla tuon asetuksen toisinaan.
 
Joko täällä keskustelijat eivät ole kokeilleet eri merkkien infosysteemejä tai sitten vain vänkäyksen vuoksi ymmärretään väärin. Uuden Teslan info toimii kuin uusi lippulaivatabletti. Valikoissa siirtyminen ja esim kartan nipistys tai kääntäminen tapahtuu luontevasti.

Et tainnut ymmärtää. Normaalisti kosketusnäyttöön ei pitäisi joutua koskemaan, joten sen nopeus on sinäänsä täysin teoreettinen ongelma. Teslan kosketusnäyttö voi olla vaikka kuinka nopea, mutta itse en huomaisi edes Atom vs. Ryzenin välillä mitään, koska yritän välttää siihen koskemista.

En oikeasti tarvitse kartan pyöritystä kovinkaan usein kun ajan autoa. Tai, oikeastaan en ole tainnut koskaan tarvita. Navigaattorit ovat toimineet jo 10 vuotta sitten ihan tarpeeksi hyvin, se näyttää oikealle, vasemmalle tai jotain muuta (ja jo silloin se näytti suoraan itselläni keskikonsolissa). Ei siihen tarvitse myöskään koskea. Toki, väärän osoitteen valinta on nopeaa (kun oikeaa ei voi valita), mutta hurraa.

Miksi hehkutat niin kovasti ominaisuutta, jonka pitäisi olla poissa tieltä? Auton käyttöliittymässähän on jotain pahasti pielessä, jos joudut jatkuvasti ajossa koskemaan ruutuun sen sijaan että katsoisit tietä.

Mitä nämä Teslan navigointitietojen päivitykset sisältää? Päivittyykö näissä nopeusmerkkien data?

Voi päivittyä, kyllä (kuten muukin navigointiin liittyvä tieto). Mutta ainakin osassa päivityksistä nopeusdataan voi mennä vuosia (tai sitten ne ei ikinä korjaudu), eli jos jotain yksittäistä paikkaa toivoit korjattavaksi niin ei turhaan kannata odotella seuraavaa päivitystä. Onhan Länsiväylälläkin tuon nopeusdatan mukaan edelleen 120km/h alueita ja 50km/h alueita. Vaikka toki ensimmäistä ei ole koskaan ollutkaan ja jälkimmäinen on jostain vanhasta tietyömaasta.
 
Et tainnut ymmärtää. Normaalisti kosketusnäyttöön ei pitäisi joutua koskemaan, joten sen nopeus on sinäänsä täysin teoreettinen ongelma. Teslan kosketusnäyttö voi olla vaikka kuinka nopea, mutta itse en huomaisi edes Atom vs. Ryzenin välillä mitään, koska yritän välttää siihen koskemista.

En oikeasti tarvitse kartan pyöritystä kovinkaan usein kun ajan autoa. Tai, oikeastaan en ole tainnut koskaan tarvita. Navigaattorit ovat toimineet jo 10 vuotta sitten ihan tarpeeksi hyvin, se näyttää oikealle, vasemmalle tai jotain muuta (ja jo silloin se näytti suoraan itselläni keskikonsolissa). Ei siihen tarvitse myöskään koskea. Toki, väärän osoitteen valinta on nopeaa (kun oikeaa ei voi valita), mutta hurraa.

Miksi hehkutat niin kovasti ominaisuutta, jonka pitäisi olla poissa tieltä? Auton käyttöliittymässähän on jotain pahasti pielessä, jos joudut jatkuvasti ajossa koskemaan ruutuun sen sijaan että katsoisit tietä.



Voi päivittyä, kyllä (kuten muukin navigointiin liittyvä tieto). Mutta ainakin osassa päivityksistä nopeusdataan voi mennä vuosia (tai sitten ne ei ikinä korjaudu), eli jos jotain yksittäistä paikkaa toivoit korjattavaksi niin ei turhaan kannata odotella seuraavaa päivitystä. Onhan Länsiväylälläkin tuon nopeusdatan mukaan edelleen 120km/h alueita ja 50km/h alueita. Vaikka toki ensimmäistä ei ole koskaan ollutkaan ja jälkimmäinen on jostain vanhasta tietyömaasta.
Etkö koskaan vaihda radiokanavaa, tai suoratoistomusiikkia?
Jos teet niitä taas puhelimesta niin en jeesustelisi yhtään turvallisuudesta.
 
Etkö koskaan vaihda radiokanavaa, tai suoratoistomusiikkia?
Jos teet niitä taas puhelimesta niin en jeesustelisi yhtään turvallisuudesta.

En itseasiassa enää nykyisin, kuuntelen yhden podcastin jos autossa jotain kuuntelen. Ennen kyllä, silloin painoin napista seuraavan biisin/radiokanavan (en ole kyllä vuosiin radiota kuunnellut). Ei silloinkaan tarvinnut kännykkään tai ruutuun koskea.

Ratissa taitaa monessa autossa edelleen olla nuo napit, jotta voi katsoa tietä.
 
Itse vaihdan Kiassa radiokanavaa ihan ratin vipunapista ylös tai alas riippuen mihin suuntaan radiokanavia haluan selata. En usko että olen ainoa. En ole ihan varma vaihtaako se spotifyssä seuraavaan biisiin, kun soittelen jotain soittolistaa jos Android autoa tulee käytettyä eikä ole tullut kokeiltua. Kait sitäkin pitää testata jossain vaiheessa kun muistaa.
 
Huomaankin olevani melkoinen kriminaali ja piittaamaton kuski, koska saatan selata ajaessa applemusicin uusia suosituksia. Ja olenpa näpytellyt myös naviin osoitteita. Puhelimeen en luojan kiitos ajaessa yleensä koske. Totean sitten että auton sujuvasti toimiva info on täysi turhake. Siirrytään elämässä eteenpäin. :thumbsup:
 
Sitä asiaa en vain ymmärrä, miksi täällä teslaketjussa on ihmisiä ketkä eivät ikinä ostaisi Teslaa, mutta jaksavat puhua niistä päivästä toiseen? Eikö kannattaisi mennä säikeeseen missä puhutaan asioista mitkä kiinnostavat ja mitä haluaa?
Väitän että ei ole terveydelle hyväksi myrkyttää itseään vihalla ja ruokkia sitä päivästä toiseen. Jos ei tykkää mämmistä, voi mennä pasha-foorumille, eikä roikkua mämmitreadissa...

Mutta siis tätähän tapahtuu jokapuolella, ei pelkästään täällä. Millään muulla autolla en ole saanut tienpäällä näin montaa keskisormea tai muuta huomiota kuin tällä. Ja voin vakuuttaa että ajotyyli ei ole muuttunut ja on hyvin rauhallinen. Ja käytännössä puolet työajasta olen auton ratissa.

Onko muut fanipojat huomanneet samanlaista tienpäällä?
Johtuen varmaan tuosta samasta ilmiötä kuin siun avatarin kanssa. Ihmisiä vituttaa maksaa turhaa tyhjistä markkinapuheista.
 
Eroaako ensimmäinen kohta nyt siis jotenkin Teslasta? Kun menen autoon, niin yleensä se on syväunessa, joten ruutu herää 10-20s päästä siitä kun istun autoon. Harvemmin se itselläni on valmiiksi siinä hereillä (jos ei sitten ole Sentry päällä, mutta eihän se kotona ole).

Volkswagenin valikko voi olla 0,1s sijaan hitaampi, mutta toisaalta jos kosketusnäyttöön ei tarvitse peruskäytössä koskea niin sehän toimii paremmin silloin. Itse joudun siihen lähinnä koskettelemaan silloin kun auto ei tajua että ei, en tahdo asettaa tänäänkään Wifiä, koska koko Wifi ominaisuus on niin surkeasti implementoitu (se ei kuule koti-Wifiäni jostain syystä, eikä se ymmärrä laittaa Wifiä päälle automaattisesti kun se kännykässäni on näkyvillä, vaikka auto-connect on laitettu sen osalta päälle).

Tai kun pyyhkijät vetävät tyhjää ikkunaa, niin joudun painamaan ensin vakkarin pois päältä, sitten alanappia ja sen jälkeen pyyhkimet pois päältä ja toivoa ettei sinä aikana tapahtunut tiellä mitään. Ja se joka ehdottaa rattia ja vasentaa rullaa ymmärtänee ettei se toimi jos ei paina sitä pyyhkimään ensin lisää sitä kuivaa ikkunaa.

Muuten pyrin olemaan koskematta koko ruutuun, koska miksi ihmeessä minä sitä lääppisin? Ei sieltä pitäisi ajon aikana mitään joutua koskettamaan. Ai niin, paitsi ilmastointi joka ei ymmärrä lämpötilaa.. mutta oletan että VW:llä on toimiva ilmastointi.
Toki ei yleensä tarvitse koskeakaan liikkeellä näyttöihin, mutta sulla tais olla se muutaman vuoden wanha lfp karvalakki Tesla? Eli ei sinulla taida mitään merkitystä olla rangella, latausnopeudella saatikka infotainmentin nopeudella kun on se vanhempi mcu. No jokainen omalla tavallaan tykkää toimia. Lähinnä jos se näyttö nopeammin käynnistyy niin voi tarkastaa vaikka kartalta juuri muistuneen osoitteen tai mitä nyt juolahtaa penkkiin istuessa haluamaan eikä niin että auton ehdoilla mennään. Sama vähän kuin long range vs standard. Mitä enemmän vapauksia niin mielestäni parempi. Sama tuossa id3 näytössä kun se kelas ratti painikkeella valikkoa niin odottaa että kelautuu "varmasti" kohdalleen ja tupla tarkistaa menikö nyt se valikko vai ei. Kun rauta on tehokasta ei tarvitse arpoa.
 
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että miksi näytön käynnistymisen viive häiritsee? Mitä ovat nämä toiminnot, joita pitää tehdä heti autoon mennessä näytöltä ja miksi niitä ei voi tehdä jo liikkeelle lähdettyä. Ymmärrän tietysti, että turvallisempaa olisi tehdä kaikki näytön näppäilyt aina paikallaan. Tarkoitan siis tässä, että Volkkarin suunnittelulla ei mielestäni ole mitään tarvetta näppäillä näyttöä heti autoon mentäessä. Normaalisti näyttöön ei tarvitse koskea ollenkaan. Lähinnä näyttöön tulee koskettua ainoastaan, jos tarvitsee navigointia käyttää. Silloinkin monesti käyttö tapahtuu puhelimesta.

Tässä asiassa ero esimerkiksi Teslaan on varsin suuri, koska kaikkea normaalissa ajossa tarvittavaa ei käytetä näytöltä. Ja itsekin olen sitä mieltä, että olisi parempi jos näytön käynnistyksessä ei olisi viivettä ja valikot olisivat nopeammat. Tämä mainittu hitaus ei vaan oikeasti vaikuta auton päivittäiseen käyttöön mitenkään.
Jotkut ostaa high techiä jotkut bulkkia. Kyllä autoteollisuus on harvinaisen kankea ja siinä suhteessa arvostan Teslan edistyksellisyyttä tietoviihteessä. Harvoin mitään tarvitsee autoon noustessa näytöltä vilkaista, mutta tuskin tulee koskaan vilkaistuakaan jos infotainmentin toiminta on hidasta. Varmaan vanhempi ihminen ei niin kiinnitä huomiota pöytäkoneenkaan käynnistykseen ja se ja sama meneekö 5min vai 15 sekuntia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 101
Viestejä
4 501 855
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom