Pieni update. Eilen tuli haettua puolisolle tuo G11 730d xDrive. Tässä lyhyttä ensituntumaa vs. Model X.
Pakko myöntää heti alkuun, että onhan sen BMW:n sisäviimeistely odotetusti liki eri planeetalta Model X:n kanssa. Ero kojelautojen jämäkkyydessä, materiaaleissa on yllättävän suuri BMW:n eduksi, mutta sanottakoon nyt, että aika fanaattinen perfektionisti pitää olla, jos ei Teslan sisustan laatu kelpaa.
Varsinkin BMW:n lisävarustelistalta ruksitut paremmat penkit ovat huomattavasti laadukkaamman oloiset, kuin Teslassa. Silti, Teslan istuimen muodot tuntuvat sopivan mulle paremmin.
Odotetusti BMW on hiljaisempi, mutta ei merkittävästi. Yllättävän pieni ero, mutta Teslan melun sävy ei ole omaan korvaan ilmeisesti häiritsevä, vaikka 22” vanteet. Talveksi tulee 19” kitkat, joten melutaso laskee varmaan selkeästi.
Ulkoviimeistelyssä on toki paljon eroja BMW:n eduksi. Paneelit ovat tasaisesti, ei epätasaisuuksista tai muuta. Tesla puolestaan näyttää siihen verrattuna vähän sinnepäin kasatulta.
Kiihtyvyydessä ero perstuntumassa on suuri, vaikka ero 0-100 on vain 1s (n. 5s, vs 5,9s). Tesla lähtee kuin hauki rannasta, kun hipaisee poljinta, BMW selkeästi ”maltillisemmin”.
Alustapuolella BMW:n aktiivinen ilmajousitus sekä 4-pyöräohjaus vie voiton. BMW on selkeästi mukavampi, varsinkin kun pyöräyttää Comfort plus -asetuksen päälle.
Molemmissa ohjaus on yllättävän tunnoton keskialueella, asetuksista riippumatta.
Täysin eri autot, eri tarpeisiin. Pitkälle matkalle valitsisin BMW:n, jos siis kiire päästä perille, koska 1000km tankilla sopii tähän paremmin.
Ja kiireettömälle pitkälle matkalle valitsisin Teslan, koska ajoavustimet tuntuvat toimivan paljon paremmin kuin BMW:n. Tai siis, ovat vaan aktiivisemmin ajossa mukana hyvässä mielessä.
Voimalinjassa Tesla vie kuitenkin 100-0: on yhtä-äkkiä hämmentävää, kun auto ei vastaakaan reaaliajassa polkimen asentoon.