Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Paitsi että on ihmisiä jotka pitää esim e90 kommaria tänäkin päivänä paljon parempana puhelimena kuin mitään iPhonea. Ja mulla on kuitenkin iLuurejakin ollut toista kymmentä. Vastaavaa tuotetta en ole vielä löytänyt joka tänä päivänä olisi yhtä toimiva kaikin puolin kuin se oli.
Tottakai löytyy, vaikka e90 kohdalla en itse kyllä ymmärrä. Se ei tuntunut silloin hyvältä, eikä todellakaan tuntuisi enää nykyäänkään. Mutta tietysti on ihmisiä. Kyllähän monet ajaa tänäpäivänä 60-70 luvun jenkeillä ympäri vuoden. Enkä itse edes ihmettele sitä, olen itsekin niin tehnyt ja tekisin vieläkin jos ois rahaa syöttää tankkiin se polttoaineen määrä mitä ne vaatii.
 
Joo, no onneksi autoja on monenlaisia niin on joka makuun jotain. Kyllähän monilla muillakin merkeillä on sit merkkiuskollista jengiä, mutta Teslan kohdalla se menee jo ihan kohtuuttomuuksiin. Tuotehan on omalla tavallaan tosi hieno, mutta ainakin tuttavapiirissä tästä keskusteltaessa yksikään teslafaneista ei myönnä siinä olevan mitään lapsuksia vaan tuote on täyttä kultaa. Tuollainen likinäköisyys luonnollisesti provosoi helposti kommentoimaan takaisin jotain pikku laatuongelmista jne.

Ps. en tarkoita siis sinua henk koht, vaan ihan yleisesti merkkifaneja.
 
Ps. en tarkoita siis sinua henk koht, vaan ihan yleisesti merkkifaneja.
Juu no mua on turha pitää Tesla fanina kun en moista omista, enkä tällä kukkarolla tule omistamaankaan. Parhaillaan autot vaihtunut 5-6 kertaa vuodessa nuorempana, nykyisin 2-3v välein ja merkkejä ollut aivan laidasta laitaan, kuten myös ikähaarukkaa 50 luvulta ylöspäin.
Nyt viimeiseen 10 vuoteen autot on alkaneet mennä enemmän siihen harmaaseen massaan ja alkanu meikälle tuntua vaan kulkineilta. Joku teinipojan into kaikonnut vuosien saatossa. Ei herätä mitään fiiliksiä urheiluautot, uudet mersut, bemarit jne.
Tesla on tasan ainut joka säväyttää, joka kääntää mun pään kun vastaan tulee ja josta voin oikeasti sanoa olevani totaalisen kateellinen jokaiselle joka sellaisen omistaa.
Mutta virheettömiä autoja ei olekaan. Aikanaan taksia ajellessa sain taksipiireissä aikamoiset kurat niskaan kun moitin mersun hallintalaitteiden älyttömyyttä tietyiltä osin ja menin sanomaan, että sen aikaisista työautoista Citroenin C5 oli selvästi mukavampi ajaa/olla kyydissä omasta, että asiakkaiden mielestä. Kyllä mä löytäisin teslasta ihan yhtälailla miljoona juttua jotka tekisin itse toisin. Mutta niin löydän siitä S sarjan mersustakin, vaikka kritisoitavan merkin uskolliselle kuskille se herneen nenään vetääkin.
 
Juu no mua on turha pitää Tesla fanina kun en moista omista, enkä tällä kukkarolla tule omistamaankaan. Parhaillaan autot vaihtunut 5-6 kertaa vuodessa nuorempana, nykyisin 2-3v välein ja merkkejä ollut aivan laidasta laitaan, kuten myös ikähaarukkaa 50 luvulta ylöspäin.
Nyt viimeiseen 10 vuoteen autot on alkaneet mennä enemmän siihen harmaaseen massaan ja alkanu meikälle tuntua vaan kulkineilta. Joku teinipojan into kaikonnut vuosien saatossa. Ei herätä mitään fiiliksiä urheiluautot, uudet mersut, bemarit jne.
Tesla on tasan ainut joka säväyttää, joka kääntää mun pään kun vastaan tulee ja josta voin oikeasti sanoa olevani totaalisen kateellinen jokaiselle joka sellaisen omistaa.
Mutta virheettömiä autoja ei olekaan. Aikanaan taksia ajellessa sain taksipiireissä aikamoiset kurat niskaan kun moitin mersun hallintalaitteiden älyttömyyttä tietyiltä osin ja menin sanomaan, että sen aikaisista työautoista Citroenin C5 oli selvästi mukavampi ajaa/olla kyydissä omasta, että asiakkaiden mielestä. Kyllä mä löytäisin teslasta ihan yhtälailla miljoona juttua jotka tekisin itse toisin. Mutta niin löydän siitä S sarjan mersustakin, vaikka kritisoitavan merkin uskolliselle kuskille se herneen nenään vetääkin.
ei jumalauta, aiempia viestejäsi vähän tutkailemalla kehut ja ylistät teslan kaikinpuolin paremmaksi kuin muut ja itsellä ei mitään kokemusta siitä? oletettavasti ei mitään kokemuista kilpailijoistakaan?
Siis porukka fiilistelee jotain mitä ei omista saatii edes ole edes koskaan kokeillut? ei vittu sentään...
 
ei jumalauta, aiempia viestejäsi vähän tutkailemalla kehut ja ylistät teslan kaikinpuolin paremmaksi kuin muut ja itsellä ei mitään kokemusta siitä? oletettavasti ei mitään kokemuista kilpailijoistakaan?
Siis porukka fiilistelee jotain mitä ei omista saatii edes ole edes koskaan kokeillut? ei vittu sentään...
Ilmeisesti et ole tutkaillut niitä aikaisempia yhtään kun heti ekassa sanoin että ostaisin jos jonkun ostaisin....
Ja niitä vastaavan luokan bemareita ja mersuja olen kyllä ajanut, teslankin kyydissä kyllä ollut.

Edit: enkä kyllä ole kehunut teslaa kaikin puolin paremmaksi. Koko keskustelu lähti siitä kun sanoin että ei mua kiinnosta jos teslan sisustan laatu on huonompaa, tai ajettavuus verrattuna vaikka siihen mersuun.
 
Karvalakkimallin Model 3 maksaa uutena 5 056 euron käteismaksun + 475 euroa kuussa 60 kk ajan. Ei kai ostaminen siten voi olla rahasta kiinni jos halua löytyy? Sitten jos taas elämä on niin kädestä suuhun menoa ettei tuollaisia summia löydy niin kannattaa keskittyä autoilun sijasta ihan muihin asioihin. Tai voi ottaa 5 000 euron pikavipin ja laittaa Tesla tilaukseen.
Millainen maksupäivä tulee tuon 60kk jälkeen? Ei sitä varmaan omaksi saa 33 tonnilla.
 
Karvalakkimallin Model 3 maksaa uutena 5 056 euron käteismaksun + 475 euroa kuussa 60 kk ajan. Ei kai ostaminen siten voi olla rahasta kiinni jos halua löytyy? Sitten jos taas elämä on niin kädestä suuhun menoa ettei tuollaisia summia löydy niin kannattaa keskittyä autoilun sijasta ihan muihin asioihin. Tai voi ottaa 5 000 euron pikavipin ja laittaa Tesla tilaukseen.
Tapaturmaeläkkeestä omakotitalon lainojen jälkeen ei kyllä ihan helpolla riitä 475/kk, eikä kyllä varmasti kovin monella työssäkäyvällä pienten lasten vanhemmilla ylipäätään.
 
Vaikea vielä sanoa saako sitten 5v jälkeen autosta tuota 20 tonnia vai ei tai sitten LR osalta 30 tonnia. Itselleni kuulostaa vähän oudolta jättää noin suuri viimeinen erä ja koittaisin kyllä sillä pienentää vuosien aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Bullet-lainat ovat helvetin tyhmiä. Tasaerään pitää olla varaa ja muuten jättää ostamatta.
Noi lainat pitää varmaan ajatella vähän kuin leasingina ilman leasing-sopimusta. Eli ajellaan haluttu vuosimäärä ja auton arvo on suunnilleen jäljellä oleva lainamäärä. Halutessaan voi milloin vaan vaihtaa toiseen autoon ja jäljellä oleva laina kuitataan tuolla vaihtoautolla ja otetaan uusi vastaava laina tilalle. Tuollainen laina ei ole niin sitova ehdoiltaan kuin leasing-sopimus.
 
No tämä. Tosin nyt sähköautojen kanssa on vaikea mitoittaa vikaa erää kun arvonalenema on ihan täysi mysteeri. Yksikin iso harppaus akkutekniikassa ja se sun autos arvo sulaa silmissä.

Perus polttiksien kanssa on jo kauan onnistunut ihan helposti, että päättää kauanko pitää autoa ja paljonko sillä aikoo ajaa. Sitten nettiauto auki, katsoo paljonko niistä pyydetään ja sitten ottaa vielä vaikka 25-30 % turvamarginaalia siihen summaan (riippuen absoluuttisten summien suuruudesta) ja siinä on sopiva loppuerä, jos tahtoo maksaa vain arvonalenemaa turvallisin mielin.

Itse otin toki tasaerän, mutta vain siitä syystä että ajan niin paljon, että meni aika hankalaksi sen loppuerän arviointi eikä se näkynyt kuukausierässä paljonkaan.

Polttiksien kanssa tämä on tosiaan ollut helppoa kun arvonalenema mennyt hyvin tarkasti kuten ennakoitu. Itse ostanut autot aina vain kuukausierää katsoen ja että kunhan sen arvo on vaihtoon mennessä enemmän kuin on velkaa niin kaikki on hyvin. Yllättävän hyvin on ennakointi onnistunut ja eipä tartte ajaa millään paskalla, ihmetellyt monesti suuren osan pakkomielteeseen ajaa omalla täysin maksetulla kun ei se sen halvempaa useinkaan ole, joutuu vaan ajamaan huonommalla.
 
Näen kolme vaihtoehtoa:

1) Tonnin pommi jota tekohengittää niin pitkään kuin mahdollista kunnes se on myytävä varaosiksi. Repeat.
2) Uusi auto alle kuukausimaksulla jonka vaihtaa tasasin välein aina uudempaa, jatkuva kuukausimaksu mutta aina uusi auto alla ilman suuria kertamaksuja.
3) Leasing.
 
Näen kolme vaihtoehtoa:

2) Uusi auto alle kuukausimaksulla jonka vaihtaa tasasin välein aina uudempaa, jatkuva kuukausimaksu mutta aina uusi auto alla ilman suuria kertamaksuja.

Yleensä järkevää vain, jos ei ole varaa maksaa autoa suoraan tai on varaa, mutta se pääoma on sidottu johonkin tuottavaan käyttöön, esim. rahastoihin, joiden tuotto tai odotettu tuotto ylittää lainan kustannukset.

Jos on pankkitilllä 90k pätäkkää ja ostaa osarilla 50k auton niin se on aika typerää.
 
Yleensä järkevää vain, jos ei ole varaa maksaa autoa suoraan tai on varaa, mutta se pääoma on sidottu johonkin tuottavaan käyttöön, esim. rahastoihin, joiden tuotto tai odotettu tuotto ylittää lainan kustannukset.

Jos on pankkitilllä 90k pätäkkää ja ostaa osarilla 50k auton niin se on aika typerää.
Joo tottakai, teoriassa sama sykli mutta ilman lainakorkoja.
 
Riippuu ihan todellisista kuluista. Samalla rahalla saa usein paremman tuoton, joten ei todellakaan kannata maksaa koko summaa vaan sijoittaa ne rahat. Jollain 2-3% vuosikuluilla kannattaa ennemmin laittaa rahat sijoituksiin ja maksaa osaria.
 
Jos on pankkitilllä 90k pätäkkää ja ostaa osarilla 50k auton niin se on aika typerää.
No tämähän riippuu vain ja ainoastaan osaridiilistä. Niillä 0% todellinen korko diileillä on typerämpää maksaa auto heti. Tai jos rahat tuottaa jotain niin mikä hyvänsä prosentti korkoa mikä on vähemmän ku tuottavat rahat on typerää maksaa heti.
 
Ehkä se uusi akkuteknologia tekee tiputuksen mutta vaikea sanoa. Tätä on nyt odoteltu vuosia vaikka mihinkin kuten matkapuhelimiin jne. Vielä ei ole näkynyt. Toki voihan se silti tulla huomennakin mutta koska se sitten on tuotantovalmista.
 
Ehkä se uusi akkuteknologia tekee tiputuksen mutta vaikea sanoa. Tätä on nyt odoteltu vuosia vaikka mihinkin kuten matkapuhelimiin jne. Vielä ei ole näkynyt. Toki voihan se silti tulla huomennakin mutta koska se sitten on tuotantovalmista.
Vaikka tulisi huomenna niin sillä porukalla joilla ei ole nyt varaa ostaa autoja uutena ei ole silloinkaan joten mitään yhtäkkistä pudotusta tuskin on tiedossa.
 
No onhan se näkynyt, Tesla leikkasi omia hintoja jo kerran rajusti ja esim. Leafin kanssa ekan sukupolven autoa on aika hankala myydä kun akku ja range on mitä on. Tuskin se kehitys pysähtyy vielä hetkeen...
Tiedän tuon tiputuksen mutta muuttuiko se akkuteknologia vaiko oliko niin, että akkupakettien hintaa saatiin alas?
 
No, sama se nyt varmaan on? Merkittävää kehitystä se akun hintakin on, S:ään kun on jo ahdettu se posketon 100 kWh akkupaketti. Vaikuttaa yhtä kaikki jm-arvoon.
Onhan toki mutta enemmän tuossa ajattelin, että tulee jotain uutta mikä parantaa asioita. Hinta tulee aina alas kun massatuotantoa tehdään.
 
Yleensä järkevää vain, jos ei ole varaa maksaa autoa suoraan tai on varaa, mutta se pääoma on sidottu johonkin tuottavaan käyttöön, esim. rahastoihin, joiden tuotto tai odotettu tuotto ylittää lainan kustannukset.
Jos on pankkitilllä 90k pätäkkää ja ostaa osarilla 50k auton niin se on aika typerää.

Tähän on poikkeuksia kyllä ollut (nykytilannetta en osaa sanoa), kuten jossain vaiheessa myyjille annetut paremmat katteet jos osti rahoituksella. Silloin kannatti ottaa rahoituksella ja maksaa pois, sai paremmat alennukset ja loppuhinta jäi alemmaksi. Toinen tilanne saattaa olla noissa 0% korkomainoksissa, joissa ei ole korkeita kuukausikuluja.

Näitä oli siis ainakin "kuumina vuosina", nykyäänkin voisi varmaan joitain tilanteita olla jossa tahdotaan varastosta eroon tavoilla jotka kannustaa tähän toimintaan. Toinen kuviteltu tilanne voisi olla jos on surkeat prossat vakuutuksissa, noissa rahoitusdiileissä joskus sai halvalla vakuutuksia mukaan.

Näin muuten olen kyllä sitä mieltä kanssa ettei uutta autoa pidä ostaa jos siihen ei ole ylimääräistä.
 
Omasta rantistakin huolimatta pakko myöntää että en täysin ymmärrä tätä Teslan ostajakuntaa. Itse kun olen bensalenkkari niin on lähestulkoon mahdotonta käsittää että juuri niillä asioilla (laatuvaikutelma, äänimaailma, ajettavuus, viimeistely) jotka ovat perinteisesti olleet ihan ykköskriteereitä arvokasta autoa ostaessa, ei ole enää niin suurta merkitystä kun ajoneuvo tarjoaa taas niin paljon muita hyviä puolia joita ostajat arvostava. Itselle tämä vertautuu esim siten että uudesta ässämersusta tehtäisiin "afrikka" -special jossa sisusta tehtäisiin vähän "sinne päin" mutta tuotaisiin paljon lisää digitekniikkaa ja isoa näyttöä yms.

Ymmärtänette logiikan. Ymmärrän kyllä miksi joku näitä ostaa, itselle on vain jotenkin ihan järjenvastainen ajatus lyödä rahaa noin paljon autoon joka on kuitenkin perinteisessä mielessä todella keskeneräisen oloinen. Mutta kuten sanottua, meitä on monenlaisia ja ihmiset painottavat eri asioita autoa ostaessa. Itse miettisin jotakin teslan tapaista (jos voisin ylipäätään sen satkun rahaa lyödä autoon kiinni), vasta siinä kohtaa kun se olisi muiden merkkien ja valmistajien tasolla pelkästään autona ja nuo "teslamaisuudet", eli hienot tingeltangelit ja digiominaisuudet olisi lyöty siihen vielä lisäksi. Ei joko-tai.

Vaihdoin just ihan uudesta 530e:stä kolmisen vuotta vanhaan Model X:n.

Havaintoja: Uudempi 5-sarjalainen oli meluisampi (tai sävy erilainen), nitisi enemmän (varmaan joku kasausongelma ollut)... Ainakin oman Teslan viimeistely sisältä parempaa kuin edellisen BMW:n ja Teslan ajettavuus kokoonsa nähden oikein miellyttävä. Ilmajousitus tekee ajosta mukavaa, mutta samalla napakkaa, säädöistä riippuen.

Toistaiseksi ongelmatonta ajoa Teslalla, tilaa ja tehoa on sekä vielä hymyilyttää
 
Vaihdoin just ihan uudesta 530e:stä kolmisen vuotta vanhaan Model X:n.

Havaintoja: Uudempi 5-sarjalainen oli meluisampi (tai sävy erilainen), nitisi enemmän (varmaan joku kasausongelma ollut)... Ainakin oman Teslan viimeistely sisältä parempaa kuin edellisen BMW:n ja Teslan ajettavuus kokoonsa nähden oikein miellyttävä. Ilmajousitus tekee ajosta mukavaa, mutta samalla napakkaa, säädöistä riippuen.

Toistaiseksi ongelmatonta ajoa Teslalla, tilaa ja tehoa on sekä vielä hymyilyttää

Aika paksua juttua. G30 on luokkansa hiljaisin, mutta toki runflatit pilaa paljon.

Viimeistely bemarissa on omaa luokkaansa. Nitinät korjataan mukisematta, kun vain varaa ajan keskukselle tai laakkoselle ilman kuluja.
 
Vaihdoin just ihan uudesta 530e:stä kolmisen vuotta vanhaan Model X:n.

Havaintoja: Uudempi 5-sarjalainen oli meluisampi (tai sävy erilainen), nitisi enemmän (varmaan joku kasausongelma ollut)... Ainakin oman Teslan viimeistely sisältä parempaa kuin edellisen BMW:n ja Teslan ajettavuus kokoonsa nähden oikein miellyttävä. Ilmajousitus tekee ajosta mukavaa, mutta samalla napakkaa, säädöistä riippuen.

Toistaiseksi ongelmatonta ajoa Teslalla, tilaa ja tehoa on sekä vielä hymyilyttää

Juuh, sattumoisn oma auto on G30 530e herkuilla ja samalla myös on ihan kivasti on kilsoja takana 2016 Model X:llä ... ja voin suunnilleen kaikki havainnot laittaa just toisin päin. Oon monesti vertaillut model ässää tähän bemariin, mutta model x ei osu edes samalle tontille noin niin kuin autona. Sehän on se kaikista tylsin iso laiva mitä mallistosta löytyy. Ja äänieristys on suhteellisen heikkoa, kun lasipintaa ja kaikukoppaa löytyy isosti. Ilmajousituskaan ei ole erikoinen, tsekkaa vaikka mersut tai audit. Oma bemmi on aktiivisilla iskareilla ja parempi kyyti. No poppikoneita voi sentään vertailla: bemarin harman kardon ämyrit on kirkkaammat ja tasaisemmat, mutta äxästä löytyy paremmin bassoa.

Model X on tietysti äärettömän ihana jos verokkiryhmäksi otetaan seitsemän ihmisen tila-autot :)
 
Model X on tietysti äärettömän ihana jos verokkiryhmäksi otetaan seitsemän ihmisen tila-autot

Toki poikkeuksena että tila-autot on yleensä helvetin käteviä, niissä on suunniteltu sisusta sitä varten et ihmiset kuljettaa lapsia, koiria, kissoja, futisjoukkueen ja kaikkien kamat likaisina ja haisevina mukana. Tila-autojen fancy puolesta voi toki olla toista mieltä, mutta ainakin kaikki käyttämäni ovat aina olleet erittäin näppäriä ja muuntautuvia.

Ja siihen käyttöön niitä yleensä hankitaankin.
 
En tiedä jaksaako tätä kukaan ajatuksella katsoa mutta Harryllä on ihan hyviä pointteja tulevaisuuden sähköisyydestä, jotka on perusteltu ihan järkevästi.

 
Aika paksua juttua. G30 on luokkansa hiljaisin, mutta toki runflatit pilaa paljon.

Viimeistely bemarissa on omaa luokkaansa. Nitinät korjataan mukisematta, kun vain varaa ajan keskukselle tai laakkoselle ilman kuluja.

Korjataan varmasti nitinät, kokemusta on... joka bemari joka itsellä on ollut, on nitissyt, pahin oli joskus E60 M5, jonka kuskin oven nitinät vaativat useamman käytön huollossa.

Noh, toi X ei ainakaan vielä nitise.

Ja tosta G30:stä niin joko melun sävy on eri, tai rengastus mutta omaan korvaan tuntuu meluisammalta. X:ssä 22” vanteet.

Teslojakin lienee saanut eri sisustuksella, tuossa omassa tikattua (teko?) nahkaa/alcantaraa ovissa ja kojelaudassa, näyttää todella mukavalta, ultra-white sisusta muutoin.

En siis ole löytänyt vikaa viimeistelyssä tai eroa tohon entiseen G30:n ainakaan niin että se olisi Teslassa huonompi. Saat toki tulla pihaan näyttämään, että mikä olisi radikaalisti huonompaa tässä mun yksilössä, kuin G30:ssa.
 
Varmaan tässä oli kyse siitä mistä se Model X:n tuore omistaja puhui eli esim. hiljaisuudesta ja laadun tunnusta ja suorituskyvystä. Kovin montaa tila-autoa ei siihen osastoon kuulu.

Tai no, en ole koeajanut BMW X7:aa, Audi Q7:aa, MB GLS:ää jne niin en osaa ihan sanoa onko eroa X:ään.

Sen osaan sanoa että BMW 5:n (G3x) ja vm. 2017 Model S:n ero oli kuin yöllä ja päivällä, ja baijerilaisen suuntaan. Tämä vain oman motariajelun perusteella, kaupunkiajo saattaa kääntää kupin toisin päin.

Ennen X:n hankkimista kävin kokeilemassa X7 ja mersun GLS:ää. Erittäin hienoja molemmat, Ihan omalla tasollaan viimeistelyssä ja niistä löytyy 7 paikkaa, mutta omaan silmään varsinkin BMW:n uudet munuaiset ei vielä iskeneet. Sissus sentään. Ja mersu, ei vaan iske. Ja lopuksi, oli vaihtoehtona Mersun V-sarja, mutta se on taas liian paku.

Tesla tuntui hyvältä kompromissilta, tilojen ja hinnan suhteen sekä imho teknisesti edellä.
 
Juuh, sattumoisn oma auto on G30 530e herkuilla ja samalla myös on ihan kivasti on kilsoja takana 2016 Model X:llä ... ja voin suunnilleen kaikki havainnot laittaa just toisin päin. Oon monesti vertaillut model ässää tähän bemariin, mutta model x ei osu edes samalle tontille noin niin kuin autona. Sehän on se kaikista tylsin iso laiva mitä mallistosta löytyy. Ja äänieristys on suhteellisen heikkoa, kun lasipintaa ja kaikukoppaa löytyy isosti. Ilmajousituskaan ei ole erikoinen, tsekkaa vaikka mersut tai audit. Oma bemmi on aktiivisilla iskareilla ja parempi kyyti. No poppikoneita voi sentään vertailla: bemarin harman kardon ämyrit on kirkkaammat ja tasaisemmat, mutta äxästä löytyy paremmin bassoa.

Model X on tietysti äärettömän ihana jos verokkiryhmäksi otetaan seitsemän ihmisen tila-autot :)

Tylsyyteen en ota kantaa. Jos haluaa ajaa harmaasti ja siten, että kukaan ei kiinnitä huomiota, BMW on varmasti hyvä valinta. Jokainen tyylillään.

Jousituksesta sen verran, että verrattuna tohon edelliseen omaan vakio bemariin, on X:n jousitus paljon pintakovempi, napakampi.

Ja P.S., perheestä löytyy vielä yksi baijerilainen, joka päivittyy jossain kohtaa joko G30 tai G12 osastolle.
 
No vaikkapa tuo 0-emissions touhu ja uskon että mies on siinäkin oikeassa että autoteollisuus ajaa sähköistymistä tasan niin kauan kun se on helppo tapa laskea malliston päästön keskiarvoa perustuen valheellisiin olettamiin.
 
No vaikkapa tuo 0-emissions touhu ja uskon että mies on siinäkin oikeassa että autoteollisuus ajaa sähköistymistä tasan niin kauan kun se on helppo tapa laskea malliston päästön keskiarvoa perustuen valheellisiin olettamiin.
En näe mitään ihmeellistä "0-emissions touhussa". Autolla nolla päästöt ajaessa, sähkön tuotto puhtaasti on globaali ongelma, ei sähköautoteollisuuden ongelma. Kukin valitsee millä tuotannolla autonsa lataa.
Valheellisia olettamisia on yhtä lailla polttiksien päästöissä. Vai ilmestyykö se polttoaine auton tankkiin asti nolla päästöillä?
 
Valheellisia olettamisia on yhtä lailla polttiksien päästöissä. Vai ilmestyykö se polttoaine auton tankkiin asti nolla päästöillä?

Ei, tosin laskentakaavat biopolttoaineen ja sähköautojen välillä voipi mennä kovinkin monimutkaisiksi (eivät ne akkumateriaalit kaikki suinkaan tule kehittyneistä maista joissa välitetään ympäristöstä). Tai ei tarvita kuin Kiina/Jenkit menon jatkuvan vähän pidemmälle ja yhtäkkiä ei ole sähköautojen valmistusta kuin enää Kiinassa kun ei saa tarvittaviToisaalta jos meno jatkuu silläToisaalta jos meno jatkuu silläa materiaaleja muuten.

Nykyinen meno on toki silti pääosin EU:n sakottamisesta kiinni ja tarkoitus on laskea laskennallisesti autojen päästöjä (kaikkia myytyjä autoja ajetaan yhtä paljon).
 
Ei, tosin laskentakaavat biopolttoaineen ja sähköautojen välillä voipi mennä kovinkin monimutkaisiksi (eivät ne akkumateriaalit kaikki suinkaan tule kehittyneistä maista joissa välitetään ympäristöstä). Tai ei tarvita kuin Kiina/Jenkit menon jatkuvan vähän pidemmälle ja yhtäkkiä ei ole sähköautojen valmistusta kuin enää Kiinassa kun ei saa tarvittaviToisaalta jos meno jatkuu silläToisaalta jos meno jatkuu silläa materiaaleja muuten.

Nykyinen meno on toki silti pääosin EU:n sakottamisesta kiinni ja tarkoitus on laskea laskennallisesti autojen päästöjä (kaikkia myytyjä autoja ajetaan yhtä paljon).
Juu. Mun mielestä näitä laskettaessa pitäs pyrkiä huomioimaan koko tuotantoketju vaikka vaikeaa se on. Ihan turha kenenkään osapuolen valita itselleen sopivaa dataa ja huudella sen perusteella.
Oma näkemys on että sähköautot on se tulevaisuus mihin tulis tähdätä. Ongelmat "miten se sähkö tuotetaan" ja "miten akkujen valmistussykli toteutetaan" on asioita joita pitää myös jatkuvasti parantaa, jo ilman sähköautojen olemassaoloakin. Monta rintamaa missä taistellaan paremmasta tulevaisuudesta ja sähköautot on osa ratkaisua, ei THE ratkaisu.
 
Mites yhdistetty vety / sähkö? Hipit ja bensalenkkarit olisi molemmat tyytyväisiä.
 
Mites yhdistetty vety / sähkö? Hipit ja bensalenkkarit olisi molemmat tyytyväisiä.
Vedyssä on se sama tankkausinfran tarve kun bensallakin eikä senkään valmistaminen ihan 100% puhdasta ole. Olis kyl luonnollinen siirtymä sähköautoihin jotka polttokennoilla luo sen tarvittavan sähkön. Autolla puljaaminen olis sit aika lähellä nykyistä bensasekoilua. Mut en nää tuota pitkän ajan ratkasuks. Jos toi yleistyy kauheesti niin se on mun mielestä välietappi kunnes ollaan täysin sähkösissä vehkeissä joita ei tankata vaan ladataan vaan verkosta.
 
Joo kunpa vaan toi sähköautojen lataus ja akkutekniikka kehittyis niin että tällaiselle paljon ja pitkiä välimatkoja ajavalle (ja kireät hermot omaavalle) tulisi tarjolle jotain ja järkevään hintaan, ennen kuin polttisvehkeiden alasajo alkaa (jos se nyt minun elinaikanani edes alkaa). Toivon mukaan tosin polttisvehkeet ei sentään kokonaan äkkiä mihinkään katoa kun sitä samaa fiilistä ei vaan tahdo sähköautosta saada vaikka mikä olisi.
 
Joo kunpa vaan toi sähköautojen lataus ja akkutekniikka kehittyis niin että tällaiselle paljon ja pitkiä välimatkoja ajavalle (ja kireät hermot omaavalle) tulisi tarjolle jotain ja järkevään hintaan, ennen kuin polttisvehkeiden alasajo alkaa (jos se nyt minun elinaikanani edes alkaa). Toivon mukaan tosin polttisvehkeet ei sentään kokonaan äkkiä mihinkään katoa kun sitä samaa fiilistä ei vaan tahdo sähköautosta saada vaikka mikä olisi.
Alasajo on jo alkanut, mutta eiköhän polttiksia liikenteessä näy vielä pari vuosikymmentä. Oma veikkaukseni on, että 2025 kaikki varakkaan ostajan vaihtoehdot ovat vähintään hybrideitä mutta polttonesteellä joka tapauksessa liikkuu vielä enemmistö uusista autoista. Viisi vuotta myöhemmin polttomoottori lienee jo aika marginaalinen vaihtoehto.

Käytetyt autot liikkuvat keskuksista periferiaan, ja kaupungin ja maaseudun autokanta tulevat olemaan huomattavan erilaisia.
 
Vedyssä on se sama tankkausinfran tarve kun bensallakin eikä senkään valmistaminen ihan 100% puhdasta ole.

Tarkoitat että sähköautoilla päästään eroon SuperCharger tyylisistä tankkausasemista? Vedyllä on etunsa sähköautoihin verrattuna ja se on energian säilöntä. Eli vaikka autoissa akkuja käytettäisiin, niin mahdollisesti se tulee vedyn kautta kuitenkin - koska kukaan ei ole vielä keksinyt järkevää ratkaisua sähkön tallettamiseen.
 
Vety on aikalailla pahasti altavastaaja sen kaikkine ongelmineen. Nykyisellään kun sähköautoja voidaan ladata kotona ja käytännössä vain pidemmilla matkoilla tarvitaan latausasemia, niin tuntuisi hölmöltä siirtyä vetyautojen käyttöön. Kuinka moni valmistaja olisi edes valmis panostamaan vetyyn kun sähköautoihin ja latausinfraan on juuri panostettu tai panostetaan kokoajan. Sähköllä oli parempi asema jo lähtöruudusta kun autoja pystyttiin lataamaan kotona. En pysty mitenkään näkemään, että vetyautot yleistyisivät ainakaan seuraavan 20-30 vuoden aikana.

Edit. Lisätään nyt vielä, että vedyn kanssa menetetään 80-90% energiasta kun lasketaan tuotannosta moottoriin. Sähköauton kohdalla vastaavasti menetystä on vain 20-30%... Vetyauto on vain energian käytön osalta järjetön ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitat että sähköautoilla päästään eroon SuperCharger tyylisistä tankkausasemista? Vedyllä on etunsa sähköautoihin verrattuna ja se on energian säilöntä. Eli vaikka autoissa akkuja käytettäisiin, niin mahdollisesti se tulee vedyn kautta kuitenkin - koska kukaan ei ole vielä keksinyt järkevää ratkaisua sähkön tallettamiseen.
Sähkön tankkausasemia ei tarvita niin paljon kun vedyn tankkausasemia. Sähköautoja voi ladata myös kotona. Sähköä on saatavilla ihan joka paikassa, sitä vetyä ei. Sähkön jakeluverkosto on aivan ylivoimainen verrattuna sen vedyn jakeluverkostoon mitä tarvittais. Sähkön varastointi tosiaan on jonkun asteinen hikka, mutta sekin kehittyy jatkuvasti. Kaikki ne hyödyt mitä akkusähköautoinfra tuo verrattuna vetyyn on aika turha heittää roskiin vain sen takia, ettei täydellistä sähkönvarastointia ole vielä olemassa. Tuo on samanlaista ajattelua kun luovuttas sähköautoista nyt kokonaan ja niiden kehitykseen panostamisesta sen vuoksi kun liian suuri osa sähköntuotannosta on fossiilisilla. Luotto siihen että asiat kehittyy parempaan suuntaan on 0 ja jatketaan vaan paskempaan suuntaan koska se on just nyt jokseenkin parempi...
 
Joo kunpa vaan toi sähköautojen lataus ja akkutekniikka kehittyis niin että tällaiselle paljon ja pitkiä välimatkoja ajavalle (ja kireät hermot omaavalle) tulisi tarjolle jotain ja järkevään hintaan, ennen kuin polttisvehkeiden alasajo alkaa (jos se nyt minun elinaikanani edes alkaa). Toivon mukaan tosin polttisvehkeet ei sentään kokonaan äkkiä mihinkään katoa kun sitä samaa fiilistä ei vaan tahdo sähköautosta saada vaikka mikä olisi.
Onhan noita uutisia uusista akkukemioista ollut. Esim. se suomalaislähtöisen Broadbit Batteries:n natriumkloridiakku on jossainmäärin lupaava 2,5 kertaa halvemmalla hinnallaan ja 5 kertaa nopeammalla latauksellaan. Jossain esimerkissä mainittiin, että kun parhaimillaan litiumakun saa ladattua puolessa tunnissa, saisi suola-akun ladattua kuudessa minuutissa. Tuo alkaisi jo ainakin minusta olla tarpeeksi nopea lataus, ettei kukaan enää voisi sanoa sen olevan este pitkilläkään matkoilla.

Toki saa nähdä milloin nämä mullistavat uudet akut saadaan autoihin asti, mutta eiköhän tulevaisuudessa jokin tekniikka saa akkukäyttöiset autot ylivoimaisiksi muihin nähden. Tuon kyseisen suola-akun haasteina on vielä lataussyklien kesto, joka on vain 300 Teslan yli 1000:n verrattuna. Lisäksi sen energiatiheys ei ole ihan yhtä suuri eli akusta tulisi painavampi samalla kapasiteetilla. Toisaalta tarvitseeko autoon 100kWh:n akkua, jos sen lataus on riittävän nopea?

Vielä fiilispuoleen, niin minusta kyllä perus dieselit ja pikkubensat voi korvata sähköllä milloin vaan. Ei niistäkään suurempaa fiilistä saa. Mutta muuten samaa mieltä, että kyllä toistaiseksi se kunnon polttomoottori hyvällä vaihteistolla tarjoaa isompaa fiilistä, kuin mikään sähkö. Vaikka se polttis olisi hitaampikin 0-100 kiihdytyksessä.
 

Mielenkiintoinen päätös Saksasta koskien kosketusnäytön käyttöä ajon aikana. Korkeampi oikeus otti saman kannan kuin alemmat astwet.

According to judges involved with this lawsuit, "the touchscreen permanently installed in the Tesla vehicle is an electronic device." Therefore, its operation "is permitted to the motor vehicle driver only under the conditions" of German's regulation, "without it being of any importance what purpose the motor vehicle driver pursues with its operation."

Although the driver said that the speedometer there makes it a "safety control panel," the court ruled it could not be considered as such when a quick gaze is not enough for him to check a submenu with five options.

Whether you agree with the German judge's reasoning or not, it is crucial to consider the decision opens an in-depth discussion as to whether fundamental functions in a car, such as windshield wipers, should have anything to do with a touchscreen or not.
 
Ei tuossa varmaan ongelmaa jos ei olisi kolaroinnut.
Joo ja ei, eihän tätä varmasti tutkittu olisi ilman tuota kolaria, ja koeponnistettu parissa oikeusasteessa, mutta olisi se silti laitonta ollut räplätä kosketusnäyttöä jos se Saksassa on kielletty. Kyse on siitä mitä seuraavaksi, kun vastakkain on lainsäädäntö ja autonvalmistajien pyrkimykset.
 
Joo ja ei, eihän tätä varmasti tutkittu olisi ilman tuota kolaria, ja koeponnistettu parissa oikeusasteessa, mutta olisi se silti laitonta ollut räplätä kosketusnäyttöä jos se Saksassa on kielletty. Kyse on siitä mitä seuraavaksi, kun vastakkain on lainsäädäntö ja autonvalmistajien pyrkimykset.
Auton valmistaja sanoo "jos tarvii säätää pyyhkimiä tai muita vaikeampia juttuja niin parkkeeraa auto". Sit käyttäjät tekee mitä tekee ja on vastuussa jos aiheuttaa vahinkoa. Vähän niinku kännykän räplääminen ajaessa yms. Vastuu vieritetään kuskille. Eri asia jos aletaan lain mukaan vaatimaan autonvalmistuksessa muutoksia. Veikkaan että Tesla selviäis sillä että tuo sellasen näkymän ruudulla jossa on kaikki tarvittavat säädöt näkyvillä yhdellä painalluksella, ns "ajomoodi". Mut sit taas käyttäjät käyttää sitä jos käyttää.
 
Auton valmistaja sanoo "jos tarvii säätää pyyhkimiä tai muita vaikeampia juttuja niin parkkeeraa auto".
Vaikeampia asioita, anteeksi nyt mutta mitä helvettiä. Ehkä kaasu- ja jarrupolkimen, ratin ja vilkun jälkeen tärkein ominaisuus, ja sen käyttö on liian haastavaa ajon aikana, ja tämä on ihan OK ratkaisu mielestäsi?

Puhumattakaan siitä että riippuen Saksalaisen tieliikennelain tiukkuudesta, valmistajan disclamerilla ei välttämättä tehdä autosta kosher jos oikeus ei pidä kosketusnäytöllistä ratkaisua hyvänä
 
Eikös noita pyyhkimiä saa säädettyä ihan ääniohjauksella? Ottamatta sen enempää kantaa kuinka hyvin ne toimii, niin ei ole mitään syytä säätää näytöltä nopeutta tai päälle/pois jos sama onnistuu ääniohjauksella. Toiminnasta en tosiaan kyllä tiedä, sillä ei käynyt mielessä testata kun olin itse koeajolla.

Ymmärtäähän sen jos se ääniohjaus ei toimi hyvin, että käyttää näytöltä, mutta täytyy kyllä aika säätäjä olla jos onnistuu kolaroimaan sen takia. Henk. koh. olen sitä mieltä, että olisi hyvä olla fyysinen säädin pyyhkimille ja yksi niistä asioista, mistä en Tesloissa pidä.
 
Vaikeampia asioita, anteeksi nyt mutta mitä helvettiä. Ehkä kaasu- ja jarrupolkimen, ratin ja vilkun jälkeen tärkein ominaisuus, ja sen käyttö on liian haastavaa ajon aikana, ja tämä on ihan OK ratkaisu mielestäsi?
Anteeksi nyt, mutta mitä helvettiä? Sanoinko mä että se olis OK ratkasu?
Puhumattakaan siitä että riippuen Saksalaisen tieliikennelain tiukkuudesta, valmistajan disclamerilla ei välttämättä tehdä autosta kosher jos oikeus ei pidä kosketusnäytöllistä ratkaisua hyvänä
Kuten sanoin, jos lainsäädäntö alkaa vaatimaan muutoksia niin eiköhän valmistajat mene sieltä missä aita on matalin. Eli Teslan tapauksessa luovat tuollasen "ajomoodin" missä kaikki tärkeät hilavitkuttimet on suoraan yhdellä painalluksella säädettävissä ruudulla.

Alkaa mennä osastoon: "ymmärrän tämän vistin tällä tavalla jotta saan kommentoitua juuri minulle sopivalla tavalla".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 455
Viestejä
4 507 991
Jäsenet
74 401
Uusin jäsen
Eemeli8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom