Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Vedyn avulla voimme siirtää energiaa "hiekkamaista" Eurooppaan tai minne haluamme sitten joskus tulevaisuudessa. Vaikea kuvitella laivaa joka olisi pelkkää akkua.... tai superpitkää sähkölinjaa sieltä tänne!

Vedyn ongelma lienee se, että sitä karkaa aina pikkuisen. Miten käy kasvihuoneilmiön, jos hiilidioksidia ja metaania paljon pahempaa vetyä karkailee tuotannon, kuljetuksen, varastoinnin ja "tankkauksen" aikana!

Sähköauto on voittaja, yksinkertaisuus rulettaa. Tulin juuri lomamatkalta Norjasta, ajoimme viikossa reilu 4000 km, taukoja pidimme 300 km välein. Nyt on jo näköpiirissä kansanautoja, jotka kulkevat latauksella 500km ja täyden latauksen saa reilussa 30 min.....mitä muuta tavallinen kuluttaja tarvitsee? Toivon todella, että kehityksen hedelmät sähköautopuolella ohjautuvat seuraavaksi hinnan alennukseen ja painon tiputtamiseen.
 
Cybertruck ei tule Eurooppaan. Ei täytä EU vaatimuksia.

15min 40s kohdalla.
 
Cybertruck ei tule Eurooppaan. Ei täytä EU vaatimuksia.

15min 40s kohdalla.
En ole tilaamassa mitään, enkä sulje adblockeria tuon takia. En siis tiedä tarkkaan mitkä asiat ei menny läpi mut voisin kuvitella että "euroversio" tulee jossain vaiheessa.. tai sitten ei.
 
Sähkön tankkausasemia ei tarvita niin paljon kun vedyn tankkausasemia. Sähköautoja voi ladata myös kotona. Sähköä on saatavilla ihan joka paikassa, sitä vetyä ei. Sähkön jakeluverkosto on aivan ylivoimainen verrattuna sen vedyn jakeluverkostoon mitä tarvittais. Sähkön varastointi tosiaan on jonkun asteinen hikka, mutta sekin kehittyy jatkuvasti. Kaikki ne hyödyt mitä akkusähköautoinfra tuo verrattuna vetyyn on aika turha heittää roskiin vain sen takia, ettei täydellistä sähkönvarastointia ole vielä olemassa. Tuo on samanlaista ajattelua kun luovuttas sähköautoista nyt kokonaan ja niiden kehitykseen panostamisesta sen vuoksi kun liian suuri osa sähköntuotannosta on fossiilisilla. Luotto siihen että asiat kehittyy parempaan suuntaan on 0 ja jatketaan vaan paskempaan suuntaan koska se on just nyt jokseenkin parempi...

Vedyn jakeluinfra menee sinne, minne renkaat vievät. Eikä sähkön varastointi ole "jonkin asteinen hikka", vaan "pakarat halkaiseva pieru" samalla asteikolla. Eikä ole mitään näyttöä että oltaisiin pääsemässä edes pöksyjen vaihtoa kohti. Mitä ne valtavat edut nyt ovat akkuteknologiassa mistä ei kannattaisi päästä eroon?

Koska haluat ajatella sitä täydellistä vaihtoehtoa, niin vedylle voit aina ajatella sen lopullisen muodon - fuusion.
 
Vedyn jakeluinfra menee sinne, minne renkaat vievät. Eikä sähkön varastointi ole "jonkin asteinen hikka", vaan "pakarat halkaiseva pieru" samalla asteikolla. Eikä ole mitään näyttöä että oltaisiin pääsemässä edes pöksyjen vaihtoa kohti. Mitä ne valtavat edut nyt ovat akkuteknologiassa mistä ei kannattaisi päästä eroon?

Koska haluat ajatella sitä täydellistä vaihtoehtoa, niin vedylle voit aina ajatella sen lopullisen muodon - fuusion.
HUOM! Nämä ovat omia ajatuksia sillä infolla mitä olen kerännyt. Saatan olla joistain asioista väärässä.

1) Sähkön varastointi ja siirtäminen on helpompaa kuin vedyn vaikkakin sähkönvarastointiteknologiassa tarvitaan parannuksia. Vetypolttoaine on ymmärtääkseni vain "puhdasta" bensaa sen suhteen miten sitä autoilijoille pitää jakaa.
2) Sähkön valmistaminen on helpompaa kuin vetypolttoaineen. Ymmärtääkseni vetypolttoaineen valmistukseen tarvitaan myös sähköä, joten valmistusprosessissa on lisää portaita.
3) Vetypolttoaineen tankkaus on vaivalloisempaa infran suhteen kuin sähköauton lataaminen. Toisin sanoen tankkausasemat on ainoa vaihtoehto tämän suhteen samaan tapaan kuin bensa-asemat. Sähköä saa helpommin joka paikasta ja sähköauton omistajat voivat ladata autonsa parkkipaikoilla, autotallisaan, käytännössä missä vain auto seisoo paikallaan. Varsinaista tankkaus prosessia ei sinänsä tarvita lainkaan. Toki latausasemia bensa-asemien tapaan on syytä olla pitkän matkan autoilijoille, mutta se ei ole ainoa asia mihin lataus/tankkaus nojaa.

Juuri tällä hetkellä akkuteknologia ja muu sähkön varastointi ei vielä ole siellä asti, jotta vain akuilla varustettu sähköauto olisi nobrainer, mutta suunta on mielestäni sen sorttinen että lähitulevaisuudessa se on todennäköisesti niin lähellä nobrainer vaihtoehto ettei kannata satsata vetyyn joka MIELESTÄNI tulee häviämään tämän kädenväännön.
 
Tuo Cyber Truck, olikos siitä joku sadan dollarin varausmaksu, mitenköhän juostavasti sen saa takaisin nyt kun kävi näin? Ainakin pari palstalaista on tuon maksanut.
 
1) Sähkön varastointi ja siirtäminen on helpompaa kuin vedyn vaikkakin sähkönvarastointiteknologiassa tarvitaan parannuksia. Vetypolttoaine on ymmärtääkseni vain "puhdasta" bensaa sen suhteen miten sitä autoilijoille pitää jakaa.

Sähkön varastointiin ei tällä hetkellä ole mitään järkevää keinoa, vaan sillä sähköllä on tehtävä jotain muuta joka voidaan muuttaa takaisin sähköksi. Kuten sitten vaikka sähkö -> vety -> sähkö. Akkuteknologiaa ei ole, joka kykenisi tuohon järkevästi ja taloudellisesti (tai kestävästi). Tällä hetkellähän tuo on suurimpia aurinkovoiman ja tuulivoiman ongelmia, koska sähköä tarvitsee tuottaa jatkuvasti myös silloin kun ei paista tai tuule.

Sähkön siirto pitkiä matkoja ei ole ratkaistu ongelma myöskään, ei voida tuottaa Saharassa sähköä ja siirtää sitä tänne.

Juuri tällä hetkellä akkuteknologia ja muu sähkön varastointi ei vielä ole siellä asti, jotta vain akuilla varustettu sähköauto olisi nobrainer, mutta suunta on mielestäni sen sorttinen että lähitulevaisuudessa se on todennäköisesti niin lähellä nobrainer vaihtoehto ettei kannata satsata vetyyn joka MIELESTÄNI tulee häviämään tämän kädenväännön.

Mikä on lähitulevaisuus? Nykyiset lithium-pohjaiset ratkaisut eivät tule toimimaan kaikille autoille. Vaihtoehtoisia kestäviä ratkaisuja taas ei ole kukaan pystynyt vielä tuottamaan tai edes keksimään. On vain Rossi tyylisiä kylmäfuusio "keksijöitä", jotka tahtovat lisää rahoitusta koska ovat "melkein siellä". Tällä hetkellä suuntaus on siis se ettei nykymenolla päädytä kuin seinään jos ei johonkin suuntaan käännytä.

Mihin suuntaan käännytään onkin sitten toinen tarina. Keksiikö joku takataskusta uuden akkuteknologian, mennäänkö vedyllä vai mitä tehdään.
 
Mihin suuntaan käännytään onkin sitten toinen tarina. Keksiikö joku takataskusta uuden akkuteknologian, mennäänkö vedyllä vai mitä tehdään.
Tästähän me käytännössä puhutaan koko ajan. Keskustelu päättyi näkemyseroon/mielipiteeseen. Omasta mielestä akkuteknologia on menossa parempaan suuntaan ja ylittää askel askeleelta kynnyksiä mikä tukee enemmän ja enemmän sähköautoa jossa vain akut voimanlähteenä. Tämä siis noin seuraavat 10-20 vuotta. Sun näkemys on et tuon suhteen tullaan polkemaan paikallaan ja olisi syytä siirtää paukut vetyyn. Keskustelu tuli päätökseen.
 
Ymmärtäähän sen jos se ääniohjaus ei toimi hyvin, että käyttää näytöltä, mutta täytyy kyllä aika säätäjä olla jos onnistuu kolaroimaan sen takia. Henk. koh. olen sitä mieltä, että olisi hyvä olla fyysinen säädin pyyhkimille ja yksi niistä asioista, mistä en Tesloissa pidä.

Teslalle tuo on vain hyvä asia, auton saa valmistettua mahdollisimman halvalla ja suurin osa asiakkaista arvostavat noita "kehittyneitä" ominaisuuksia.
 
Fyysisen pyyhkijännopeuden säädön puuttuminen on minusta ainoa lapsus M3:n ohjaamossa. Automatiikka ja ääniohjaus toimivat toki nykyään ihan hyvin mutta nappi olisi silti parempi.
 
Ei saatana, ei tuo voi olla totta?
Kyllä se on totta ja ilmeisen samat tekivät Etelä-Afrikkaan.

No ei yllätä. Toihan oli jo selvää julkaisussa ja siitä olikin paljon juttua silloin. Jännä että porukka silti pää märkänä tilaili noita, varmaan siksi että pääsee sanomaan että tilasi CyberTruckin. Sitten kaikessa hiljaisuudessa perutaan tilaus kun a) tuote ei tule Eurooppaan tai b) onkin paljon kalliimpi.

Haluatko referoida mistä vaatimuksista tuossa puhuttiin, aikaisemmin oli ainakin spekulaatiota siitä että runko ei täytä about mitään jalankulkija/törmäysturvallisuusvaatimuksia.
Sanoi vain, että moni asia ei täytä vaatimuksia. Ei tarkentanut sen enempää.
 
Viimeksi muokattu:


Miljoona robotaksia tänä vuonna! :sbsmile:

Kaverin Toyota Prius osasi paremmin parkkeerata n. 8v sitten kun tämä itsestään ajava auto!
 
Nyt tullut viime aikoina paljon S ja 3 myyntiin. Osa ihan ok hintaan ja osassa enemmän "tinkivaraa".

Tubessa nyt tullut videoita Y:sta kuinka ongelmat vieläkin vaivaavat ja toistuvat enemmissä määrin.
 


Miljoona robotaksia tänä vuonna! :sbsmile:

Kaverin Toyota Prius osasi paremmin parkkeerata n. 8v sitten kun tämä itsestään ajava auto!

On kyllä niin hidasta ja epäluotettavaa toimintaa tuo autoparkkeeraus, että ei viitsisi tuollaista tuuliajolla oloa veivata. Itse peruutellen olis jo kaupassa sisällä kun tuo vielä etsii ruutua tai liruttelee edes takaisin. En tiedä onko muilla merkeillä parempaa, mutta tuskin tulisi tuollaista arpakonetta käytettyä.
 
Huomattavinta tuossa videossa on se kuinka huonosti autopilot havainnoi ympäristöään ja kuinka paljot ajoneuvot hyppivät, pomppivat ja häviävät näytön havainnointinäkymässä. Jos auto havainnoi ympäristöään noin huonosti siellä kaikkein helpoimmassa ja hitaimmassa ajotilanteessa, niin millaista todellinen havainnointi on nopeissa ajotilanteissa ja erikoistilanteissa. Pilotti saattaa näennäisesti toimia ja kulkea rataa pitkin, mutta todellisuus voi olla ihan muuta. Hullua että väki antaa tuollaisen autopilotin käsiin henkensä maantieajossa kun sitä mainostetaan "full self drivingilla".
 
Syksyllä tulee uudelleen koodattu ja kirjoitettu Autopilot ja kaikki toimii paremmin.
 
Huomattavinta tuossa videossa on se kuinka huonosti autopilot havainnoi ympäristöään ja kuinka paljot ajoneuvot hyppivät, pomppivat ja häviävät näytön havainnointinäkymässä. Jos auto havainnoi ympäristöään noin huonosti siellä kaikkein helpoimmassa ja hitaimmassa ajotilanteessa, niin millaista todellinen havainnointi on nopeissa ajotilanteissa ja erikoistilanteissa. Pilotti saattaa näennäisesti toimia ja kulkea rataa pitkin, mutta todellisuus voi olla ihan muuta. Hullua että väki antaa tuollaisen autopilotin käsiin henkensä maantieajossa kun sitä mainostetaan "full self drivingilla".
Tähän kiinnitin itsekin huomiota. Jotenkin jäi sellanen kuva, että tuo parkkeerausfeature on jätetty aivan kesken. Perus autopilotti oletettavasti tarkkailee ympäristöä paremmin. Vaikea sanoa. Itse en käyttäs mitään Teslan automaatiotoimintoja, ei vaan kantti kestäis.
 
Tähän kiinnitin itsekin huomiota. Jotenkin jäi sellanen kuva, että tuo parkkeerausfeature on jätetty aivan kesken. Perus autopilotti oletettavasti tarkkailee ympäristöä paremmin. Vaikea sanoa. Itse en käyttäs mitään Teslan automaatiotoimintoja, ei vaan kantti kestäis.

AP 1 pelaa hyvin, uudesta en tiedä. Oma 2015 S parkkeeraa hienosti ja tarkasti. Toistaiseksi kaikki yritykset nappiin. Mutta tuo kolmosen rauta ja muu on paljo monimutkaisempaa niin uskoisin et toimiva softa odotaa vielä pitkään tuloaan.
 
in, uudesta en tiedä. Oma 2015 S parkkeeraa hienosti ja tarkasti. Toistaiseksi kaikki yritykset nappiin. Mutta tuo kolmosen rauta ja muu on paljo monimutkaisempaa niin uskoisin et toimiva softa odotaa vielä pitkään tuloaan.

Eikös tuossa 3 raudassa ole nimenomaan sensoreita karsittu, kun on tuollainen "halpis"kippo.
 
Uusi Tuulilasi tuli ja mukana aukeaman artikkeli kestotesti M3:sta. Tesla-kuume taas heräilee. Puutteistaan huolimatta markkinoiden paras sähköauto.
Tuulilasi 09_2020_Tesla_M3.png


Itse varmasti pärjäisin nitinöiden kanssa, nykyisen ja edellisten autojen kanssa tottunut siihen että jos joku paikka nitisee niin paneeli irti ja huopanauhaa väliin. Autopilotti (FSD:tä tässä perusmallissa ei ole) varmaan paranee ajan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en kyllä tuon hintasessa autossa kuuntelis mitään nitinöitä. Yks nitisevä bemari ollu ja se jäi viimiseks nitinäautoksi.

Varmaan ihan hyvä peli mutta hinta sais olla puolet nykyisestä.
 
Itse en kyllä tuon hintasessa autossa kuuntelis mitään nitinöitä. Yks nitisevä bemari ollu ja se jäi viimiseks nitinäautoksi.

Varmaan ihan hyvä peli mutta hinta sais olla puolet nykyisestä.
Eipä Teslalla ole mitään intressiä laskea hintaa, kun kaupaksi käy nykyiselläkin hinnalla. Ne ostaa joille laatu kelpaa ja ne joille ei jäävät ilman. Ei Teslalla edes ole kapasiteettia valmistaa nykyistä isompia automääriä ennenkuin Berliinin tehdas valmistuu ja tuotantoa haittaavat koronarajoitukset hellittävät.
 
Tesla taisi laskea juuri viime kuussa Model Y:n hintaa, Model 3, X ja S laskivat pari kuukautta sitten. Eli kyllä Tesla on jo joutunut laskemaan hintoja saadakseen autoja myydyksi, ei kai uutuusmallin hintaa muutenkin heti laskettaisi.
Verrattuna muiden autovalmistajien tällä hetkellä tarjoamiin aleprosentteihin, nuo hinnan alennukset ovat tosi pieniä. Teslalla on myös tapana muuttaa autojaan vähän väliä, joten meidän kuluttajien on vaikea tietää onko taustalla myös jotain tuotantoprosessien viilauksia.

Model Y on kyllä kärsinyt paljon laatuongelmista, että ehkä kysyntää on vähemmän kuin Tesla haluaisi?
 
Tesla alkaa tarjoamaan Kiinassa teippausta autoilleen. Saa valita mitä pistää päälle peittääkseen huonot maalit.
Kätevää peittää huonot maalit ennenkuin asiakas näkee koko autoa. Loppuu takuuaikaiset valitukset maaleista.
 
Samaisessa tuulilasissa oli juttu testistä, jossa ajettiin Teslalla ja diesel-Volvolla sama matka ja mitattiin Volvon kuluttama diesel. Sitten Teslan akku ladattiin täyteen diesel-generaattorilla, se käytti vähemmän löpöä "tankkaukseen" kun Volvo matkaan. Kertoo lähinnä Teslan hyvästä energiataloudellisuudesta ja polttomoottorin huonosta hyötysuhteesta. En tarkistanut lähteitä, mutta pakkohan sen totta olla kun painettuna lehdessä.

Mitä tulee M3 hintaan niin mielessäni se on linjassa esim. Cupran kanssa. Nelivetoisenä Long range on muutaman tonnin kalliimpi kun nykyinen Cupra uutena. Performance malliin jos vertaa niin hintaeroa on jo 8-9t. Toki varustelu on Teslassa mielestäni kautta linjan parempi. Mutta en meinannut enää noin kallista autoa ostaa. Siksi tähtäimessä Standard Range.
 
Samaisessa tuulilasissa oli juttu testistä, jossa ajettiin Teslalla ja diesel-Volvolla sama matka ja mitattiin Volvon kuluttama diesel. Sitten Teslan akku ladattiin täyteen diesel-generaattorilla, se käytti vähemmän löpöä "tankkaukseen" kun Volvo matkaan. Kertoo lähinnä Teslan hyvästä energiataloudellisuudesta ja polttomoottorin huonosta hyötysuhteesta. En tarkistanut lähteitä, mutta pakkohan sen totta olla kun painettuna lehdessä.
Vastaava testi on tehty mm. Engineering Explained YouTube kanavalla ja ehkä muuallakin. Siellä tosin testattiin onko taloudellisempaa ajaa isolla pickupilla paikasta A paikkaan B vai onko parempi hinata Teslaa pickupilla, ladata sen akut regenillä ja sitten ajaa Teslalla paikasta A paikkaan B. Jälkimmäinen vaihtoehto voitti. Kertoo siitä, kuinka epätaloudellinen polttomoottori on osakuormalla, mistä syystä hybridi säästää usein löpöä akut tyhjänäkin.

 


En ota kantaa ihmisen meriiteistä kommentoida asiaa kattavasti, autopuolen softainssi näyttäis olevan. (Älä juutu videon otsikkoon)
 
Mielestäni puhuu ihan asiaa. Otsikko provosoiva mutta sisältö ihan asiaa.
 
"Jos Tesla saisi laatuongelmansa kuntoon, olisivat muut autovalmistajat pulassa"

Toisaalta Jenkeissä Audi on pulassa e-troninsa kanssa, kun jengi ostaa Teslaa Audin Premium-statuksesta huolimatta. Kivat tikkaukset kojetaulussa eivät riitä, jos sähköinen voimalinja ei ole kunnossa ja isosta akustosta huolimatta range jää vajaaksi. Kävin ajamassa e-tronin heti tuoreeltaan, eikä se herättänyt mitään värinöitä suuntaan jos toiseenkaan.
 
Toisaalta Jenkeissä Audi on pulassa e-troninsa kanssa, kun jengi ostaa Teslaa Audin Premium-statuksesta huolimatta. Kivat tikkaukset kojetaulussa eivät riitä, jos sähköinen voimalinja ei ole kunnossa ja isosta akustosta huolimatta range jää vajaaksi. Kävin ajamassa e-tronin heti tuoreeltaan, eikä se herättänyt mitään värinöitä suuntaan jos toiseenkaan.

Olisi tietysti ollut hyvä laittaa hieman referaattia, sillä ongelma ei suinkaan ole e-tron vs Model X, koska kumpikaan ei myy Jenkeissä hyvin tällä hetkellä. Ihmiset ostavat siellä halvemman luokan autoja (kuten M3 / Model-Y), mutta ainahan jenkeissä jenkkiautot ovat myyneet hyvin. Eli voimalinja tuskin on ongelma, vaan hinta.

e-tron on kuitenkin lähtöhinta $75000 Jenkeissä ja siellä se on paljon rahaa autosta. Korona vaikuttaa, ihmisillä ei ole uskallusta liisata kalliita autoja siellä.
 
Onko porukka Suomessakin vaihtamassa 3:n kun nyt joka päivä tulee yksi tai kaksi S myyntiin. Viimeisin oli 70k ajettu 2018 malli.
 
Sehän on yks Teslan ongelmista, kalliimmat (lue:kannattavammat) isot S/X ei myy vaan väki on siirtynyt 3/Y linjalle kun isot mallit vanheni käsiin. Kolmosen kate on ohut tehtaalle.

Mitä tulee muuhun, jenkeissä tietääkseni liisataan. Harva ostaa, varsinkin "vikaherkkiä" vehkeitä. (Lue: premium)
 
Sehän on yks Teslan ongelmista, kalliimmat (lue:kannattavammat) isot S/X ei myy vaan väki on siirtynyt 3/Y linjalle kun isot mallit vanheni käsiin. Kolmosen kate on ohut tehtaalle.

Mitä tulee muuhun, jenkeissä tietääkseni liisataan. Harva ostaa, varsinkin "vikaherkkiä" vehkeitä. (Lue: premium)

kyllä Jenkeissä ainakin facen jenkki teslaryhmissä ihan perus rahoituksella tuntuu menopelit olevan hankittu. Vasta oli kyselyä et miten niin aika monella bullet laina eli jämäri suht iso.
 
...tulikohan eteen, että mainostettiin 250kW v3 latureita, mutta huomattiin, ettei akut kestä...?

Ellei tilanne palaudu/selitetä syitä niin pelikenttä tasoittui, enää ei olekaan ylivoimaisen nopea lataus vrt muut.

Btw, Korona Joni nosti kytkintä foorumeilta. :whistling:
 
"I switched to Ionity and got 190 kW with no problem." Eli ei taida olla akuissa ongelma. Olisko SC elektroniikassa vaan heikko kohta niin parempi olla kuormittamatta liikaa.
 
...tarkoitin lähinnä, että Tesla on huomannut, että toistuva pikalataus tuhoaa akkua nopeammin kuin hidaslataus kotona, TB on ainakin huomannut tämän m3:ssaan.

...joten lataustehoja tiputetaan.
...ettei tulis liikaa takuuasioita...? :whistling:

@Chaos , Joni myi autonsa vähin äänin kun se ensin oli maannut Vetokujalla reilun kuukauden huollossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 422
Viestejä
4 507 265
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom