Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Harvemmin niitä bensa-autoja tankataan omalla parkkipaikalla tai kaupassa käydessä. Latausportti "väärässä" paikassa saattaa myös vahingoittua helpommin, joten sen sijanti tulisi olla sellainen, ettei sen lähellä tarvitse liikkua. Kyljessä oleva portti altistuu esim. naapuriauton matkustajille tai parkkipaikan läpi oikaisijoille.On tuo latausporttien sijainnista väittely kyllä niin turhaa. En muista että missään bensalangassa olisi väitelty miltä puolelta on paras tankata autoa?
Kylmä ilma näyttäisi vaikuttavan paljon ja vieläkin on aamuisin vaan pari astetta lämmintä. Veikkaisin että kun yöpakkaset loppuu(näitäkin kai yähän loppuviikolle taas luvattu) ja alkaa olemaan kokoajan 10-20 astetta niin kulutus pienenee vielä jonkinverran. Itselläni 1,5kk kulutus jotain 16kWh/100km keskimäärin. Mutta heti huomaa että pompsahtaa kun on kylmä.YLR kanssa siis.Katselin tässä oman model Y LR:n kulutuslukemia. Auto saatu maaliskuun lopussa. Nyt mittarissa vähän päälle 4tkm. Eka 2tkm kilometriä mentiin nokian ev10 nastoilla, seuraava tonni kesäkumeilla nastarengas asetuksilla ja viimeinen tonni +vähän päälle kesärengas asetukset vaihdettuna. Ajoprofiili jakaantuu suht tasan kaupunki/maantie/100:sen rajoituksen moottoriliikennetie. Niin ja kesä että talvikumit on 19", Teslan vakiot.
Koko ajan keskikulutus on nyt 16,9kwh/100km
Kun muistin vaihtaa kesärengasasetukset, nollasin toisen tripin ja nyt viimeisen reilun tuhannen kilsan kulutus on 15,3kwh/100. Tuo kulutus oli hetken aikaa alle 15 mutta nousi vähän kun ilmat viilenivät.
Mielestäni suht pieniä lukemia noinkin isolle autolle ja nelikolle.
Vieläköhän tuo voisi pienetä kun ilmat lämpiävät hieman?
Saman havainnon tein itsekkin. Kun lämpötila oli hetken 15-20 asteen välillä, oli normaalia että 10-20km ajopätkillä tuli 12 ja 13 alkuisia kulutuslukemia. Mutta sitten kun lämpötila laski, sai välillä ihmetellä kun kulutus hipoo kahtakymppiä.Kylmä ilma näyttäisi vaikuttavan paljon ja vieläkin on aamuisin vaan pari astetta lämmintä. Veikkaisin että kun yöpakkaset loppuu(näitäkin kai yähän loppuviikolle taas luvattu) ja alkaa olemaan kokoajan 10-20 astetta niin kulutus pienenee vielä jonkinverran. Itselläni 1,5kk kulutus jotain 16kWh/100km keskimäärin. Mutta heti huomaa että pompsahtaa kun on kylmä.YLR kanssa siis.
Oletteko laskeneet onko akun esilämmitystä järkevää käyttää, mikäli auto ei ole johdossa. Kylmänähän tuo imee virtaa selkeästi enemmän, mutta viekö niin paljoa enempää että esilämmityksen kulutus kompensoituisi?Saman havainnon tein itsekkin. Kun lämpötila oli hetken 15-20 asteen välillä, oli normaalia että 10-20km ajopätkillä tuli 12 ja 13 alkuisia kulutuslukemia. Mutta sitten kun lämpötila laski, sai välillä ihmetellä kun kulutus hipoo kahtakymppiä.
Samoin mietin että alla olevat Hankookin kumit on viedä uudet ja niiden rullaus tulee paranemaan kun vähän kuluvat. Edellisessä polttis skodassa kun vaihtoi uudet contit alle, kulutus nousi hetkeksi melkein litran, vaati muutaman tonnin ajon että kulutus palasi entisilleen. Saman olen huomannut aikaisemminkin, että kulunut ja vähän ikääntynyt rengas rullaa paremmin.
Kyllä itse olen talvella käyttänyt huurteenpoistoa ja lämmitystä vaikka ei auto olekkaan piuhassa. En missään tapauksessa halua lähteä ajamaan kylmällä autolla, syököön sitten rangesta pois mutta kylmään autoon en meneOletteko laskeneet onko akun esilämmitystä järkevää käyttää, mikäli auto ei ole johdossa. Kylmänähän tuo imee virtaa selkeästi enemmän, mutta viekö niin paljoa enempää että esilämmityksen kulutus kompensoituisi?
Kyllä itse olen talvella käyttänyt huurteenpoistoa ja lämmitystä vaikka ei auto olekkaan piuhassa. En missään tapauksessa halua lähteä ajamaan kylmällä autolla, syököön sitten rangesta pois mutta kylmään autoon en mene
Kyllähän se noissa molemmissa akkua lämmittää jos tarve on, eli on tarpeeksi pakkasta että akku on kylmä (ns pekoni-ikoni näkyy sovelluksessa). Mutta ei tuolla siis akkua saa niin lämpimäksi että se olis lämmin lähellä olevalle pikalaturille. Se ei taida kunnolla onnistua kuin navigoimalla laturille.Joo. Näitä toki olen itsekin käyttänyt, mutta tuohonhan ei tarvitse akun esilämmitystä laittaa päälle.
Kyllähän se noissa molemmissa akkua lämmittää jos tarve on, eli on tarpeeksi pakkasta että akku on kylmä (ns pekoni-ikoni näkyy sovelluksessa).
Taitaa se lämmittää sen akun johonkin 10 asteeseen tai jotain, teholatureille taitaa olla noin 50 astetta se optimilämpötila latausta ajatellenJoo. Olen antanut itseni ymmärtää, että tuo pelkkä huurteenpoisto (jota itse käytän) on aika kevyt toimenpide eikä juurikaan lämmitä akkua.
Jes. Toi teholaturille meno vaatii pitkää lämmittämistä eikä sitä voi kai tehdä kun ajossa. Jostain lueskelin talvella, että se ajastuksen kautta tehtävä esilämmitys valmistelisi akun kulutuksen kannalta hyvään lämpötilaan (ei siis teholatauksen kannalta), jolloin saadaan paremmat ranget vs. kylmänä ajaminen. En ole vain nähnyt missään kenenekään laskeneen auki, että kompensoiko tuo pienempi kulutus itse lämmityksen käyttämän virran vai eiTaitaa se lämmittää sen akun johonkin 10 asteeseen tai jotain, teholatureille taitaa olla noin 50 astetta se optimilämpötila latausta ajatellen
Mulla meni ohi, mikä tuo Teslan nykykonsepti on mikä ei enää toimi 10-15v päästä?Tämä on asia, joka itseäni kiinnostaa. Vaikea nähdä Teslan nykykonseptia toimivana 10-15v päästä ellei suurin osa nykyvalmistajista ole jo konkurssissa sitä ennen.
Se, että auto pysyy fyysisesti muuttumattomana / hyvin samanlaisena jopa yli 10 vuotta. Eli mallistoa ei uusita ulkoisesti.Mulla meni ohi, mikä tuo Teslan nykykonsepti on mikä ei enää toimi 10-15v päästä?
Nykyisin Tesla tekee autoja kuin Ford teki Model-T:tä... Kuluttaja saa auton siinä värissä kuin haluaa, kunhan haluttu väri on musta. Ts. ei customointia ja autot ovat liukuhihnavalmistuksen kustannukset minimoivaa suunnittelua.Mulla meni ohi, mikä tuo Teslan nykykonsepti on mikä ei enää toimi 10-15v päästä?
Viimeisen osarin yhteydessä taisivat kommentoida, että visiona on repiä rahat/katteet olemassa olevasta autokannasta (kunhan saavat autokantansa kasvamaan). Kuulostaa vähän siltä, että jotain kuukausimaksullista konseptia hakevat. Jos se konsepti on kytköksissä itseajamiseen, niin aika suurella riskillä vetävät, kun tuossa voi mennä vuosia ja samaa "saippuapalaa" samalla softalla ovat jo myyneet markkinastandardeihin nähden pitkään. Ymmärtääkseni se on aikalailla fakta, että malliston ikääntyminen on ainakin aiemmin tiputtanut suoraan myyntiä.Se, että auto pysyy fyysisesti muuttumattomana / hyvin samanlaisena jopa yli 10 vuotta. Eli mallistoa ei uusita ulkoisesti.
Nämäkin ovat todennäköisesti muuttuneet softaversioista toiseen - Jonain aikaisempana talvena jengi valitteli, että 8A:lla akku ei latautunut pakkasella ollenkaan, koska se ei tehnytkään mitään muuta kuin lämmittänyt...Facen puolella joku oli testannut että 8A suko ei lämmitä akkua koskaan pakkasella. 16A on kysymysmerkki.
Kun murrosvaihe on ohi, kaikki valmistajat tekevät pääosin tai pelkästään sähköautoja. Uskon, että autot itsessään ja softat ovat parantuneet kaikilla valmistajilla kuluttajien "sähköautostandardit" täyttäviksi. Samaan aikaan valmistajien tuotannon skaalauksen myötä tehokkuus ja kilpailu painaa hintoja väistämättä alas tai ainakin estää nousun. Teslan nykyisen hintaedun merkitys vähenee ja muu asiakasarvo sekä brändi merkkaa enemmän.Mulla meni ohi, mikä tuo Teslan nykykonsepti on mikä ei enää toimi 10-15v päästä?
Olin luulossa että Tesla on nimenomaan edelläkävijä monessa asiassa verrattuna vanhempiin autonvalmistajiin, esim. optimoitu ja automatisoitu tuotantolinja, kyky tuoda muutoksia tuotantolinjaan vaikka joka viikko tai jopa monta kertaa viikossa, softaosaaminen, kyky kilpailla hinnalla (=jää enemmän voittoa per sähköauto kuin useimmilla kilpailijoilla), välikäsien eli autokauppojen pudottaminen pois yhtälöstä (nettimyynti) jne.
Jotenkin tuntuu että Tesla nyt on niitä viimeisiä jotka putoaisivat kehityksen kelkasta pois, tai siltä ainakin minusta vaikuttaisi. Luovaa tuhoa tuova uusi tekijä, aivan kuten Apple ja Google olivat puhelinmarkkinoille.
Tämä ei pelkästään ole se juttu, kuten yllä kuvasin.Se, että auto pysyy fyysisesti muuttumattomana / hyvin samanlaisena jopa yli 10 vuotta. Eli mallistoa ei uusita ulkoisesti.
Tähän tuossa aiemmin jo vastailtiinkin, mutta pientä omaa kokemusta. Tosiaan töpselissä se ei tunnu lämmittävän enempiä vaan vaatii ajoa navilla superille.Oletteko laskeneet onko akun esilämmitystä järkevää käyttää, mikäli auto ei ole johdossa. Kylmänähän tuo imee virtaa selkeästi enemmän, mutta viekö niin paljoa enempää että esilämmityksen kulutus kompensoituisi?
Voi olla. En tiedä kun omasta näkökannastani en koe mitään erityistä tarvetta erottautua joukosta sen enempää autoni kuin pölynimurini suhteen, eli minulle kelpaisi hyvin vaikka valkoinen Model Y. Edellinen autoni oli punainen Toyota Auris (2007) jollaisin myös törmäsin paljon liikenteessä, eikä se minua haitannut.Nykyisin Tesla tekee autoja kuin Ford teki Model-T:tä... Kuluttaja saa auton siinä värissä kuin haluaa, kunhan haluttu väri on musta. Ts. ei customointia ja autot ovat liukuhihnavalmistuksen kustannukset minimoivaa suunnittelua.
Nokia luuli aikoinaan että paras tapa pitää matkapuhelinmarkkinat hallussaan on tuoda jatkuvalla syötöllä uusia puhelinmalleja markkinoille... mutta sitten rinnalle tuli Apple tasan yhdellä puhelinmallilla, ja kaikki halusivat sellaisen lukuisten erilaisten nokialaisten N-Gagejen tai Communicatorien puolesta.
En totta puhuen tiedä montako rinnakkaismallia Applella on myynnissä... mutta silmiinpistävää mielestäni on se ettei ainakaan muotoilussa Apple pyri erottautumaan. Vaikea se kai olisi tuoda välillä soikion ja kolmion muotoista puhelinta, vain erottautuakseen. Ulkoiset erot tuntuvat olleen lähinnä että nykypuhelimet ovat litteämpiä kuin ennen, ja välillä on kulmia pyöristetty ja välillä taas terävöitetty takaisin...Vaan eipä apple ole sillä yhdellä mallilla pärjännyt. Montako rinnakkaista mallia on nytkin myynnissä? Ja joka vuosi tulee uudet mallit, jotka pyrkii erottautumaan edellisistä.
Maksaisitko sinä useamman kymppitonnin siitä ilosta, että saat samannäköisen auton samalla softalla vain vähän vähemmin naarmuin/kulumin? Minä en ainakaan.Kai se sitten nähdään kuinka suuri ongelma Teslalle on se että kaikki Teslat näyttävät niin samanlaisilta... toki aina voi erottautua lisärahalla ostamalla X:n tai edes S:n, valmistetaanko Roadsteria vielä?
Ohittamattomat säännöt liiketoiminnassa ovat, että uudistua pitää ja tyytyväistä firmaa ei pelasta mikään.Vaan eipä apple ole sillä yhdellä mallilla pärjännyt. Montako rinnakkaista mallia on nytkin myynnissä? Ja joka vuosi tulee uudet mallit, jotka pyrkii erottautumaan edellisistä.
Jos ne vähäiset naarmut ja kulumat olisivat oikeasti se ainoa merkittävä ero, luultavasti jatkaisin vanhalla ajamista. Siinäkin tapauksessa vaikka uusi auto olisi aivan eri näköinen, mutta muuten samanlainen (tai ei ainakaan parempi).Maksaisitko sinä useamman kymppitonnin siitä ilosta, että saat samannäköisen auton samalla softalla vain vähän vähemmin naarmuin/kulumin? Minä en ainakaan.
Eli käytännössä totesit saman kuin mitä juuri pohdimme. Jos Tesla autoja meinaa myydä jatkossakin, niin vaihdolle täytyy löytyä joku peruste, joka ei riipu auton kulumasta (koska kuluminen on liian hidas sykli). Perinteisillä valmistajilla se on ollut facelift tai kokonaan uusi malli 3-4 vuoden aikajänteellä, Tesla ei moisia ole esitellyt. Päivittyvä vakiosofta vielä toimii tässä Teslaa (yhtiönä) vastaan.Jos ne vähäiset naarmut ja kulumat olisivat oikeasti se ainoa merkittävä ero, luultavasti jatkaisin vanhalla ajamista. Siinäkin tapauksessa vaikka uusi auto olisi aivan eri näköinen, mutta muuten samanlainen (tai ei ainakaan parempi).
Jos taas vanha auto alkaisi olla rikki ja akku menettänyt paljon kapasiteetistaan, olisin valmis ostamaan saman auton tuoreella akulla ja muilla uusilla osilla (tukivarret, moottorit yms., mitä tuossa Teslassa sitten ovat ne kuluvimmat osat akun lisäksi).
En jaksa uskoa että Toyota nousi maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi sillä että heiltä tulee kovasti erinäköistä Aurista tai Corollaa ulos vuosi vuodelta. Ei minulle ainakaan tullut 2007 Auriksen kohdalla autokuumetta vaihtaa tuoreempaan Aurikseen joka olisi kovasti erinäköinen kuin omani. Muista toyotisteista en osaa sanoa.Eli käytännössä totesit saman kuin mitä juuri pohdimme. Jos Tesla autoja meinaa myydä jatkossakin, niin vaihdolle täytyy löytyä joku peruste, joka ei riipu auton kulumasta (koska kuluminen on liian hidas sykli). Perinteisillä valmistajilla se on ollut facelift tai kokonaan uusi malli 3-4 vuoden aikajänteellä, Tesla ei moisia ole esitellyt. Päivittyvä vakiosofta vielä toimii tässä Teslaa (yhtiönä) vastaan.
Vaan eipä apple ole sillä yhdellä mallilla pärjännyt. Montako rinnakkaista mallia on nytkin myynnissä? Ja joka vuosi tulee uudet mallit, jotka pyrkii erottautumaan edellisistä.
Itselläni on suurimmalti osin ilmaiset sähköt niin lämmitän vaan auton aina, en ole miettinyt paljonko vie kun työpaikka on lähellä ja lataan aina 80-90 % töissä niin useimmiten aika sama paljonko kuluttaa.Oletteko laskeneet onko akun esilämmitystä järkevää käyttää, mikäli auto ei ole johdossa. Kylmänähän tuo imee virtaa selkeästi enemmän, mutta viekö niin paljoa enempää että esilämmityksen kulutus kompensoituisi?
Onko LFP-akku?Uusimman päivityksen myötä muuttui tuo lataus sivu teslassa ja ennen oli muistaakseni merkitty että päivittäiseen ajoon 80 % lataus ja matka ajoon 100%. Nyt on merkitty, että päivittäiseen ajoon 90 % ja matka ajoon 100 %. Ei siis liene haittaa ladata 90 % aina? Mielellään tuon 90 % lataisin töissä viikonloppua jne varten niin ei tarvitse kotona ladata ollenkaan.
Niin no, Corollastakin on tullut 4-5 vuoden välein uusi sukupolvi, ovat jo 12. sukupolvessa tällä hetkellä. Autovalmistajan tilannehan on katastrofi, jos auto on niin hyvä, että asiakas ei sitä vaihda sitä jossain kohtaa uudempaan. Teslalla ei ole edes huoltoja joilla lypsää. Tesla varmaan oppisi koristelemaan autoja, mutta antaako Elon luvan? Turhuudet ei sovi visioon. Toisekseen autoon tarvitsisi saada muutenkin aidosti uutta kuin pelkät koristeet. Sisustassa kun on näyttö ja ratti, niin siitäkin on paha mennä muuhun suuntaan (jälleen kerrran jos Elonin visiota noudatetaan). Aika näyttää, vielä on paljon jäljellä ekaa kertaa Teslaa ostavia.En jaksa uskoa että Toyota nousi maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi sillä että heiltä tulee kovasti erinäköistä Aurista tai Corollaa ulos vuosi vuodelta. Ei minulle ainakaan tullut 2007 Auriksen kohdalla autokuumetta vaihtaa tuoreempaan Aurikseen joka olisi kovasti erinäköinen kuin omani. Muista toyotisteista en osaa sanoa.
Mutta jos se menestyminen oikeasti on tuollaisesta kiinni, eiköhän Tesla nopeasti opi tuomaan joka vuosi hieman erinäköisiä lamppuja ja takalippaa autoon, vain jotta auto näyttäisi hieman erilaiselta kuin vuotta aiempi versio.
Tämä muuten on varmaan yksi hyvinkin todennäköinen endgame, kun osuus markkinoista on "nurkattu". Jopa ihan perusteltukin peliliike kohtuuden rajoissa.Teslan kannattaisi laittaa softapäivitykset maksullisiksi, niinko busineksen kannalta.
Toyota Auris on Teslaan verrattuna äärimmilleen mikrosegmentoitu ratkaisu.Edellinen autoni oli punainen Toyota Auris (2007) jollaisin myös törmäsin paljon liikenteessä, eikä se minua haitannut.
Ei, minulla siis MYLR. LFP:lle varmaan aina näyttänyt että lataa 100%, mutta tässä siis päivitys muutti tuon lataus sivun siten, että päivittäinen lataus olisi 90% kun ennen se sanoi että 80 %.Onko LFP-akku?
Uusimman päivityksen myötä muuttui tuo lataus sivu teslassa ja ennen oli muistaakseni merkitty että päivittäiseen ajoon 80 % lataus ja matka ajoon 100%. Nyt on merkitty, että päivittäiseen ajoon 90 % ja matka ajoon 100 %. Ei siis liene haittaa ladata 90 % aina? Mielellään tuon 90 % lataisin töissä viikonloppua jne varten niin ei tarvitse kotona ladata ollenkaan.
Eiköhän suurin osa uusia tiheään kierrättävistä vaihda uuteen ihan vaan saadakseen ajaa jatkuvasti uudehkolla autolla. Jos kilsoja kertyy yhtään, niin 3-5v iässä auto alkaa tulla siihen ikään että kaikenlaiset remontit lisääntyvät. Moni ajattelee siinä kohtaa, että kiertoon vaan ja uutta tilalle niin ei tartte miettiä mitään jakohihnan vaihtoja.Niin no, Corollastakin on tullut 4-5 vuoden välein uusi sukupolvi, ovat jo 12. sukupolvessa tällä hetkellä. Autovalmistajan tilannehan on katastrofi, jos auto on niin hyvä, että asiakas ei sitä vaihda sitä jossain kohtaa uudempaan.
Jos alempi riittää, pidä viikolla 70%:ssa ja nosta 85-90%:iin vain perjantaisin. Etenkin kesällä kannattaa pitää mahdollisimman alhaalla se akun varaustaso. Kuuma + korkea varaustaso on se mikä tappaa NMC kemialliset akut vähitellen.Ei, minulla siis MYLR. LFP:lle varmaan aina näyttänyt että lataa 100%, mutta tässä siis päivitys muutti tuon lataus sivun siten, että päivittäinen lataus olisi 90% kun ennen se sanoi että 80 %.
Sama juttu. Pyrin lataamaan duunissa vaikka kotonakin on laturi. Auton lämmitys on ollut ajastettuna huhtikuun alusta joka arkipäivä sekä duunista lähdettäessä. Ja aika harvoin ollut piuhassa kiinni lämmityksen aikaan. Aluksi mietin että hupeneeko akku silmissä kun lämmittelee joka välissä, mutta en ole juurikaan huomannut että olisi kovasti prosentteja tuohon mennyt. Ja meinaan pitää kesälläkin päällä, ettei myyntimiehen kallisarvoinen (ja harvinainen) hiki virtaa.Itselläni on suurimmalti osin ilmaiset sähköt niin lämmitän vaan auton aina, en ole miettinyt paljonko vie kun työpaikka on lähellä ja lataan aina 80-90 % töissä niin useimmiten aika sama paljonko kuluttaa.
Uusimman päivityksen myötä muuttui tuo lataus sivu teslassa ja ennen oli muistaakseni merkitty että päivittäiseen ajoon 80 % lataus ja matka ajoon 100%. Nyt on merkitty, että päivittäiseen ajoon 90 % ja matka ajoon 100 %. Ei siis liene haittaa ladata 90 % aina? Mielellään tuon 90 % lataisin töissä viikonloppua jne varten niin ei tarvitse kotona ladata ollenkaan.
Tota autonomisuutta ei ole kyllä tulossa jollei teille laiteta kiskoja. Niin surkeaa räpiköintiä nämä nykyiset viritykset ovat jos vähänkin ottaa softaintoilulaseja pois päästä, että ollaan todella kaukana mistään oikeasti lähellä olevasta asiasta.Isossa kuvassa on näkyvillä autojen osalta muutos ajopelistä kuljettimeksi. Autonomisuus muuttaa varmaan auton merkitystä auton omistajalle.
Joo, sloganikin (ainakin oli) "Think different". Eihän tuo nyt mitenkään erottua yritäApple nyt ei varsinaisesti ole tunnettu siitä että "pyrittäisiin erottumaan" ainakaan muotoilullisesti edellisistä malleista.
Muutenkin argumentti Teslojen muuttumattomuudesta on lähinnä olkiukko, S/X kokivat uudistuksen ulkoa ja sisältä äskettäin, ja kaikki viittaa siihen että 3/Y tulevat uudistumaan n. vuoden sisällä joka tapauksessa.
Vaikka nyt onkin vähän ohi aiheen niin kyllähän Appleltakin on tullut X vuoden jälkeen uudempaa muotoilua ainakin ulkoisesti. Eivät tosiaan vuosittain pahemmin muuttele, mutta onhan siellä muutama "suurempi" muutos tullut. Vaikka nyt eivät mitään järisyttäviä ole olleet.
Kuten sanoin, ei ne tule vuosittain. Taisi viimeinen muutos tapahtua iPhonella iPhone 12 aikoihin jolloin siirryttiin iPhone 6 ajoilta olleesta "pyöristetyistä reunoista" tähän (itseasiassa jo iPhone 4/5 aikana) nykyisieen "tasaiset reunat". Eli tosi pitkät ajat sielläkin on näillä ns uudistuksilla muotoilussa.No jaa. Mulla on parhaillaan työpöydällä Macbook Pro M1 ja iPhone 13, ja kummatkaan ei ainakaan mun mielestä ulkonäöltään juuri poikkea edeltäjistään...
Onnistuuko lataus enää tuon jälkeen? Bemarissa kävi just noin, eli johto ei irronnut -> hätävapauttimesta rusautus ja pistoke irtosi ... mutta sen jälkeen ei enää lukittunut, ja koska sei lukittunut, ei myöskään lataus suostunut alkamaan. Hybridissä ei niin vakavaa, mutta täyssähkössähän tuo tarkoittaisi helposti hinurikeikkaa. Ei olisi IMO edes liioiteltua se toinen latausportti
Toinen mikä hajoilee on se kosketusanturi, mutta silloin portin saa auki vielä appsilla.
Tässäkin ketjussa Teslan softan argumenttina on ollut, että auto pysyy "uutena". Sähköautoissa ei myöskään tule polttista vastaavia isoja huoltoja km x kohdalla. Alustan osat kun käyttää läpi, niin aika pienellä pääsee. Ne ketkä "itse" eivät autoaan maksa varmaan jatkavat vaihtelua kuten ennen, mutta omalla rahalla voi tulla kova paikka pistää kymppitonneja "ei mistään". Noh, jäämme odottamaan mitä Tesla keksii, että kauppa käy.Eiköhän suurin osa uusia tiheään kierrättävistä vaihda uuteen ihan vaan saadakseen ajaa jatkuvasti uudehkolla autolla. Jos kilsoja kertyy yhtään, niin 3-5v iässä auto alkaa tulla siihen ikään että kaikenlaiset remontit lisääntyvät. Moni ajattelee siinä kohtaa, että kiertoon vaan ja uutta tilalle niin ei tartte miettiä mitään jakohihnan vaihtoja.
Miksi se kymppitonneja maksaisi?Tässäkin ketjussa Teslan softan argumenttina on ollut, että auto pysyy "uutena". Sähköautoissa ei myöskään tule polttista vastaavia isoja huoltoja km x kohdalla. Alustan osat kun käyttää läpi, niin aika pienellä pääsee. Ne ketkä "itse" eivät autoaan maksa varmaan jatkavat vaihtelua kuten ennen, mutta omalla rahalla voi tulla kova paikka pistää kymppitonneja "ei mistään". Noh, jäämme odottamaan mitä Tesla keksii, että kauppa käy.
Vaikka autot näyttää päälleppäin samalta on sisällä tapahtunut paljon kehitystä niin alustaan kuin äänieristykseen, infoteinmettiin ja muuhunkin. Castingit varmaan myös jonkun verran vaikuttaa äänimaailmaan. Itse ajan 19LR kolmosella niin hieman kyllä himottaisi vaihtaa uuteen samanlaiseen (tai y). :/Tässäkin ketjussa Teslan softan argumenttina on ollut, että auto pysyy "uutena". Sähköautoissa ei myöskään tule polttista vastaavia isoja huoltoja km x kohdalla. Alustan osat kun käyttää läpi, niin aika pienellä pääsee. Ne ketkä "itse" eivät autoaan maksa varmaan jatkavat vaihtelua kuten ennen, mutta omalla rahalla voi tulla kova paikka pistää kymppitonneja "ei mistään". Noh, jäämme odottamaan mitä Tesla keksii, että kauppa käy.