Ymmärtääkseni mainitsemastasi asiasta ei ollut kyse, vaan mahdollisimman alhaisesta pääomasta tietyn mallin kohdalla. Pienempi pääoma johtaa väistämättä pienempään pääoman menettämiseen arvonaleneman seurauksena.
Mm. miljonääri Eero Lehti kertoi, ettei hänellä ole ”varaa”ostaa uutta autoa. Koska siinä ei ole mitään järkeä sen suuren arvonaleneman johdosta. Olen hänen kanssa täysin samoilla linjoilla. En tosin ole miljonääri, kuten hän.
Ja pienemmällä kokonaishinnalla maahan tuotu voi olla jossain vaiheessa helpompi saada eteenpäin pienemmän hintansa ansiosta.
Nimenomaan tässä tasapainoillaan kuinka paljon pääomaa uskaltaa laittaa autoon kiinni. Toki järki sanoo ettei yhtään. Auto asioissa harvoin kuunnellaan järkeä. Toki sen verran sitä löytyi, että 60k€ tarkotti melkein 3x nykyisen autoiluun käytettävän summan lisäämistä mikä on suoraan säästöön menevistä euroista pois. Haluanko oikeasti tuon rahan sulamaan peltilehmään sen sijaan, että se poikisi lisää sijoituksissa. En nyt niin paljon sentään sitä käytettyä Teslaa halua. Joku uusi CT voisi olla vaihtoehto M3 taas esimerkiksi ei ole asia mikä minua sytyttäisi henkilökohtaisesti. Enkä ole hommaamassa jos siihen ei sitä Teslan 8v takuuta saa, mutta luulisin, että saa kun onhan suomen markkinat jo täynnä noita uitettuja tesloja...
Kilometrejä alkaa nykyään tulemaan huomattavasti entistä enemmän ja nykyisestä plugarista en saa edes sitä hyötyä mitä tähän mennessä saanut kun range ja lataus tuottaa omat ongelmansa. Toki jos tätä ajattelisi pelkästään raha edellä niin edullinen kiiseli olisi järkevin vaihtoehto. Tai sitten ajaa sillä plugarilla polttista päristellen, mutta sitten taas mun edellisessä tdi -> plugari vaihdossa ollut mitään järkeä. Maksoin kuitenkin käytännössä 10k€ extraa siitä, että sai sen sähkömoottorin ja akun. Ja kun auto asioita harva pystyy ajattelemaan pelkää rahaa katsoen. Onhan noi lähes kaikille miehille sellasia pyhiä lehmiä, toisille enemmän ja toisille vähemmän.
Se, että jos hollannista saisi sen halvan sähkiksen, mistä voisi olettaa jäävänsä parin vuoden päästä vähiten tappiolle olisi paras vaihtoehto tällä hetkellä. Ja tosiaan en omin voimin tuohon viitsi lähteä kun ei muutenkaan ole kokemusta renkaiden potkinnasta (lähes kaikki autot tullut ostettua liikkeestä) niin en lähde koe ponnistamaan omia taitoja ulkomaille kera nipun setellejä. Jos löytyy liike joka pystyy asioimaan paikallisella kielellä ja varmistamaan sen, että auto on mitä luvattu ennenkuin lähden täältä vain toteamaan, että matkustin 2tkm katsomaan kasaa paskaa niin voin siitä palvelusta mielihyvin maksaa jonkin verran.
Mr. MMM oppeja on sen verran tullut tässä 1,5v aikana luetuta, että tasapainoilee aivan hilkulla siinä, että nyt jo maksaa autoilusta ihan liikaa puhumattakaan, että olisi vielä maksamassa enemmän. Pinkasta tai tuloista ei tosiaan ole kiinni vaan siitä, että kun tiedän että siinä ei ole mitään järkeä niin antaakko itselleen luvan tuhlata euroja tollaseen kohteeseen. Ainut millä sitä voi yrittää perustella on, että yrittää tehdä hankintaa joka olisi vähiten tappiollinen ikään kun sellaista nyt voisi tietää vanhaa kallista käytettyä sähköautoa ostaessa. Eikä kaikkien hankintojen aina tartte olla niin järkeviä
.
Yksityiseltä yksityiselle myynnissä ei mene EU:n sisällä enää arvonlisäveroa. Samoin käy myös autoliikkeestä yksityiselle myynnissä. Yritysten välisessä myynnissä on sitten poikkeuksia miten veroja käsitellään. Yleisesti, kun autolla on ajettu yli 6000km ja se on yli 6kk vanha, niin siitä ei peritä arvonlisäveroa.
Tuotaessa käytetty auto maahan siitä on maksettava autoveroa. Veroprosentti on porrastettu ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Autoverottomia ovat kuitenkin käytettyinä maahantuodut täyssähköautot, jos ne on otettu käyttöön jossain maassa ensimmäisen kerran 1.10.2021 tai sen jälkeen....
www.veronmaksajat.fi
Saksa laskee sähköautojen ALV 19% -> 16% ja tukia maksavat 7500-9000e hinnasta riippuen, joten jos jaksaa sähköautokuumetta odottaa vuoden pari, niin alkaa saamaan kovaan hintaan käytettyinä Saksasta.
Edit. Ei ole kokemusta, mutta muutamia kertoja vain harkinnut itse tuontia. Kaverit autoja on tuoneet Saksata, Ruotsista ja Japanista. Kannattaa tietysti tarkkaan tutustua, mitä velvollisuuksia ja kuluja tulee.
Edit2. Joku hullun rohkea voi myös ostaa Teslalta (lemon-lotolla) auton, mutta joutuu ensin rekisteröimään auton kyseiseen maahan auton, koska Tesla ei suostu myymään esim. Hollannista Suomeen. Jollain voi olla enemmän tietoa asiasta, tuosta oli vain jotain keskustelua muistaakseni naamakirjan puolella.
Maksetaanko alvi siis Suomeen muka? Ainakin eka linkki minkä laitoin liikkeelle niin ilmoitti heti, että kyseessä alviton hinta ja, että kiinnostaako silti. Jäin siihen käsitykseen, että se alvi maksetaan kohdemaahan tai että jokatapaukssessa sen joutuu maksamaan johonkin. En usko, että ilman alvia leikkiin voi lähteä. Kyllä verottaja aina ottaa omansa jommassakummassa päässä vähintään. Eiköhän ne tässä selviä kun noita autoja sen verran haettu eu alueelta.
e:
@elmo Tässä sinulle auto.
Tesla Model S 85kWh 362hp A Viistoperä 2014 - Vaihtoauto
Huollot tehty ja MCU fiksattu. Tinkaat tuon 35t€.
Edit. AP1 ei mainita. Kannattaa tarkistaa.
Jos olisi liike ja saisi oman sinne vaihdossa niin voisi sorvatakkin.
Tällähetkellä ykkösenä tällänen:
Tesla Model S Tesla Model S P85 *EX BTW* | SMART AIRSUSPENSION | FREE SUPERCHARGE | PANORAMIC ROOF - RvM Automotive
Ja jokerina pohjalla 600tkm raiskattu peli:
Tesla from € 24,950.- jos auto on kunnossa ja täydellinen huoltohistoria ja vaikka akkua ja mottia uusittu niin miksikäs ei. Tuossa on kuitenkin 2v takuuta jäljellä. Tämä erityiseti jos siitä ei tarvitsisi edes maksaa alvia Suomen päässä, mutta taitaa olla toiveajattelua.
Jos tuoniliike ottaa välistä jonkun 500€ niin että haen auton eikä sitä uiteta niin eiköhän tästä johonkin kauppaan pääse. Tollanen P85 missä olisi mun ajojen jälkeen joku150tkm mittarissa kyllä liikahtaa kevyellä tappiolla parin vuoden jälkeen. Samoten taas tuolla järjettömällä kilometrimäärällä auto on niin halpa, että se kyllä löytää ostajansa. Korjattavaa noihin voi aina tulla, mutta Tampereelle on lyhyt matka (ja kai ihan perus mekaaniset osat vaihtaa nyt mikä vaan ammattitaitoinen pulju) enkä tarvitse autoa 3km työmatkan takia niin ei ole sellainen väline minkä tarttisi olla aina tikittämässä ja pelätä ettei pääse töihin.