Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

^näkisin että juurikin jatkossa Teslan Y&3 saa DIY-ohjetta, osaa ja varustetta koska sitä tehdään ja myydään niin laajasti ympäri pallon.
Käytettyä osaa. Tesla ei myy juuri mitään uutta ulkopuoliselle taholle.
 
Sähköauton huolto ei ole sama kuin polttiksen kun vaaditaan sähköluvat jne.
Pätee myös lataushybrideihin. Passat GTE jakohihnan vaihto on kalliimpi kuin normi-passatin, koska tarvitsee olla sähköluvilla oleva tekijä. Siksi hihnanvaihdossa ei nyrkkipajat kilpaile ja vaihto on 200-500€ kalliimpi.

Toisaalta sähköautojen kalliimmat huollot kompensoituvat sillä, että niitä tarvitsee kovin vähän huoltaa.
 
Daciat menestyy tosi ”hyvin” kaikissa euroncap jne kolaritesteissä, onnittelut kaikille rohkeille jos sellaisen tänä päivänä joutuu uutena ostamaan.

Muuta huonoahan tuossa ei olekaan kuin nykyisen testin suuri painoarvo noille kaikenmaailman ajo"avustimille". HENKILÖKOHTAISESTI en tartte kuin ABS-jarrut, ajonvakautus omassa ei ole aktivoitunut oikeastaan ikinä. Valtatiesuharilla on erilaiset tarpeet kuin seututie/soratiesuhareilla.
Niinkuin tuossa todetaan niin varsinaisesta kolariturvallisuudesta tulee neljä tähteä.
 
Pätee myös lataushybrideihin. Passat GTE jakohihnan vaihto on kalliimpi kuin normi-passatin, koska tarvitsee olla sähköluvilla oleva tekijä. Siksi hihnanvaihdossa ei nyrkkipajat kilpaile ja vaihto on 200-500€ kalliimpi.

Toisaalta sähköautojen kalliimmat huollot kompensoituvat sillä, että niitä tarvitsee kovin vähän huoltaa.
Se nähdään sitten kun takuut jättää Teslasta että paljonko pitää huoltaa jne. Kalliita ne tulee olemaan kyllä.
 
Se nähdään sitten kun takuut jättää Teslasta että paljonko pitää huoltaa jne. Kalliita ne tulee olemaan kyllä.
Luulisi, että tarvikkeena etenkin 3/y alkaa saamaan jollain aikavälillä about kaikki varaosat mitä muihinkin autoihin. (joo ehkä moottori ja akusto jää teslan itse hoidettavaksi) Kyllä halpisosavalmistajat markkinaraon haistaa.
 
Ainakin Model 3 on valkoisena uusi Nissan Primera. Saa olla tarkkana että koulusta lapsia haettaessa tulee oikeat muksut kyytiin, kun mokovat arpovat autojen välillä missä mahtaa olla omat vanhemmat....
Valkoinen (ilmainen) helmiäisväri on hiusnaarmujen ja keston kannalta fiksu sekä ihan hyvännäköinen. Saatavuus nopea.
Musta on raportoidusti pehmeä ja pöly sekä hiusnaarmut näkyvät helposti.
Syvä metallinsininen jakaa mielipiteitä. Toimitusaika?
Harmaa on ihan hieno, mutta kallis ja harmaa. Toimitusaika ok.
Punainen on hieno, mutta kallis ja toimitusaika pitkä muihin nähden

Se nähdään sitten kun takuut jättää Teslasta että paljonko pitää huoltaa jne. Kalliita ne tulee olemaan kyllä.
Kuten muillakin sähkiksillä. En usko, että halvalla pääsee, kun koko ajan näiden autojen älli kasvaa. Ehkä joku ripustuksen fiksaus onnistuu halvalla Teslallakin, kun palikkaa löytynee yleisyyden takia.
 
Valkoinen on ilmeisesti kovin (tai ainakin melkein) Teslan väri ja muut värit ovat varsin tyyriitä, joten itse ainakin lähes varmasti hommaan valkoisen. Varsinkin kun Teslalla on ainakin ollut ongelmia maalin kanssa niin paras pelaa varman päälle.
 
Valkoinen on ilmeisesti kovin (tai ainakin melkein) Teslan väri ja muut värit ovat varsin tyyriitä, joten itse ainakin lähes varmasti hommaan valkoisen. Varsinkin kun Teslalla on ainakin ollut ongelmia maalin kanssa niin paras pelaa varman päälle.
Plus, nykyään värin vaihto ei ole enää sama kuin ennen ja itsekin laitatin vinyylit pintaan. Suojaa maalia ja koska ei ole pysytää niin uskaltaa valita jonkun törkeämmän värin sillä rahalla minkä säästi tilatessa vakio värisen. Itsellä oli varsin mahtava molten orange tyyppinen oranssi vinyyli pinnassa koska olin aina halunnut oranssin auton. Jos nykyinen ei olisi museokilpinen niin vetäisin siihenkin jonkun normista poikkeavan värin joka toisi auton muotoja esiin ja antaisi sille vähän särmää.
 
Plus, nykyään värin vaihto ei ole enää sama kuin ennen ja itsekin laitatin vinyylit pintaan. Suojaa maalia ja koska ei ole pysytää niin uskaltaa valita jonkun törkeämmän värin sillä rahalla minkä säästi tilatessa vakio värisen. Itsellä oli varsin mahtava molten orange tyyppinen oranssi vinyyli pinnassa koska olin aina halunnut oranssin auton. Jos nykyinen ei olisi museokilpinen niin vetäisin siihenkin jonkun normista poikkeavan värin joka toisi auton muotoja esiin ja antaisi sille vähän särmää.
Wräppejä yms olen vähän tutkinut, mutta tuntuu, että kaikki ovat erillisen tarjouksen takana, joten olisi mukava kuulla hintatasoa Model 3/Y.
 
Valkoinen (ilmainen) helmiäisväri on hiusnaarmujen ja keston kannalta fiksu sekä ihan hyvännäköinen. Saatavuus nopea.
Musta on raportoidusti pehmeä ja pöly sekä hiusnaarmut näkyvät helposti.
Syvä metallinsininen jakaa mielipiteitä. Toimitusaika?
Harmaa on ihan hieno, mutta kallis ja harmaa. Toimitusaika ok.
Punainen on hieno, mutta kallis ja toimitusaika pitkä muihin nähden


Kuten muillakin sähkiksillä. En usko, että halvalla pääsee, kun koko ajan näiden autojen älli kasvaa. Ehkä joku ripustuksen fiksaus onnistuu halvalla Teslallakin, kun palikkaa löytynee yleisyyden takia.
Best Part is no Part Teslan mentaliteetilla vähemmän osia korjattavana on vain hyvä huollon kannalta ja kalliit osat mm. akku ja voimansiirto huoltovapaita ja tehty kestämään auton elinkaari. Toki jos tulee maanantai kappale ja hajoaa yli 10 vuotiaana niin eipä se auton arvokaan enää iso ole.
Auton huoltohinnat varsinkin tuntityön osuus kokoajan nousee ja sähköautoissa hyvä puoli kun jokainen kykenee vaihtamaan ne pyyhkijänsulat ja raitisilmasuodattimet YouTube videoiden avulla.
Ehkä se isoin kysymysmerkki on tuo infotainment pommi jos hajoaa niin ei selviä tonnilla tai umpiot, mutta autoilu maksaa eikä mikään ole ilmaista.
Jarrunesteet ja palat/levyt aika helppo monimerkkiliikkeissä huollattaa jo nykyisin ja jos 4v välein joutuu teslassa puhdistamaan jarrut+jarrunesteet vaihdon teetättämään niin tuskin deal breaker.
 
Best Part is no Part Teslan mentaliteetilla vähemmän osia korjattavana on vain hyvä huollon kannalta ja kalliit osat mm. akku ja voimansiirto huoltovapaita ja tehty kestämään auton elinkaari. Toki jos tulee maanantai kappale ja hajoaa yli 10 vuotiaana niin eipä se auton arvokaan enää iso ole.
Auton huoltohinnat varsinkin tuntityön osuus kokoajan nousee ja sähköautoissa hyvä puoli kun jokainen kykenee vaihtamaan ne pyyhkijänsulat ja raitisilmasuodattimet YouTube videoiden avulla.
Ehkä se isoin kysymysmerkki on tuo infotainment pommi jos hajoaa niin ei selviä tonnilla tai umpiot, mutta autoilu maksaa eikä mikään ole ilmaista.
Jarrunesteet ja palat/levyt aika helppo monimerkkiliikkeissä huollattaa jo nykyisin ja jos 4v välein joutuu teslassa puhdistamaan jarrut+jarrunesteet vaihdon teetättämään niin tuskin deal breaker.
"Best Part is no Part Teslan mentaliteetilla vähemmän osia korjattavana"
Tuossa on vaan se miina että jos korvataan iso määrä osia yhdellä, eikä se todellisuudessa ole yksinkertaisempi, pienikin vika johtaa suuremman kokonaisuuden vaihtoon. Ja hinta sen mukainen.
Vrt. letkunpätkä versus kokonaisuus.
 
Wräppejä yms olen vähän tutkinut, mutta tuntuu, että kaikki ovat erillisen tarjouksen takana, joten olisi mukava kuulla hintatasoa Model 3/Y.
Osaavalla kunnolla tekevällä tyypillä Model 3 oli 3000-4000e riippuen vinyylistä. Oma oli lähempänä tuota alempaa skaalaa tuosta koska vinyyli ei ollut kiveniskuja suojaavaa vaan ihan vain värin vaihtoon suunniteltu kalvo. Itsellä tyyppi joka kalvotti veti takuuseen helmat uusiksi ja lisäsi kiveniskuja suojaavaa helmoihin ja takapyörän kaareen kun alle 500km ajolla paistoi valkoinen läpi ja omassa oli vielä kuraläpät jne (kaverin ensimmäinen Model 3). Itsellä oli valkoinen auto ja kalvon raja oli ulkopinta vs esim että avaat oven ja kynnyskotelokin olisi kalvotettu jne. Jotkut tarjosivat 2000e, jotkut 6000e kalvotuksia mutta kyselin hiukan ja tuo kenet valitsin oli taitava tekijä jolla oli kokemusta todella todella high end autoista jne ja oli silti asialliset hinnat.
20220630_174857 (1).jpg
signal-2022-04-13-17-55-13-000 (1).jpg
 
"Best Part is no Part Teslan mentaliteetilla vähemmän osia korjattavana"
Tuossa on vaan se miina että jos korvataan iso määrä osia yhdellä, eikä se todellisuudessa ole yksinkertaisempi, pienikin vika johtaa suuremman kokonaisuuden vaihtoon. Ja hinta sen mukainen.
Vrt. letkunpätkä versus kokonaisuus.
Toki ja siihen auttaa jossain määrin se 4v perustakuu esim tuo ilp härdelli.
 
Osaavalla kunnolla tekevällä tyypillä Model 3 oli 3000-4000e riippuen vinyylistä. Oma oli lähempänä tuota alempaa skaalaa tuosta koska vinyyli ei ollut kiveniskuja suojaavaa vaan ihan vain värin vaihtoon suunniteltu kalvo. Itsellä tyyppi joka kalvotti veti takuuseen helmat uusiksi ja lisäsi kiveniskuja suojaavaa helmoihin ja takapyörän kaareen kun alle 500km ajolla paistoi valkoinen läpi ja omassa oli vielä kuraläpät jne (kaverin ensimmäinen Model 3). Itsellä oli valkoinen auto ja kalvon raja oli ulkopinta vs esim että avaat oven ja kynnyskotelokin olisi kalvotettu jne. Jotkut tarjosivat 2000e, jotkut 6000e kalvotuksia mutta kyselin hiukan ja tuo kenet valitsin oli taitava tekijä jolla oli kokemusta todella todella high end autoista jne ja oli silti asialliset hinnat.
20220630_174857 (1).jpg
signal-2022-04-13-17-55-13-000 (1).jpg
Ihan makean näköinen ja piristävä. Vielä kun kestäis nuo kalvot niin kuin maali nii ei tarvitse muutaman vuoden päästä uusia
 
Ihan makean näköinen ja piristävä. Vielä kun kestäis nuo kalvot niin kuin maali nii ei tarvitse muutaman vuoden päästä uusia
En muista miten pitkä takuu tuossa oli mutta oli enemmän kuin 1v. Riippuu tosiaan kalvosta ainakin tuolla kaverilla ja ei ollut ikinä mitään mussuttamista jos tuli jotain pienintäkään ongelmaa vaan (pieniä kiveniskuja paikassa x, spoileri ei ollut 110% kiinni koska tehtaalta lähtien vähän kiero/vino ja hommat hoidettiin kuntoon asap. Kehtaan väittää että jos ongelmaa olisi ilmennyt parin vuoden kohdalla ja olisin näyttänyt tekijälle niin olisi joko tehnyt mukisematta ilmaiseksi kuntoon tai minimi hinnalla kuntoon. Kertakäyttöisiähän nuo silti ovat mutta toisaalta esim ei tarvitse selitellä ja ihmetellä jälleenmyynnissä että onko ns väärän värinen ja ei saa normi hintaa kuten oli ennen esim keltaisten autojen kanssa (Skoda ja Audi ainakin harrastivat noita itselle mieluisia sävyjä joita muut eivät halunneet).
 
Toki ja siihen auttaa jossain määrin se 4v perustakuu esim tuo ilp härdelli.
Helpottaa toki mutta täälläkin on varmaan sellaisia jotka ei katsele uutta työsuhdeautoa tai uutta santanderia vaan sitä käytettyä Teslaa missä perustakuut on jo ummessa, mahdollisesti vain akku ja moottoritakuuta jäljellä.

Lisäyksenä jos on robottien kasaama kapine niin puolivalmiit moduulit on varsin isoja.
Jos siihen joutuu jonkun ison kokonaisuuden vaihtamaan niin saattaa olla varsin suuri purkaminen edessä kun siihen on lätkäisty päälle joku muu kokonaisuus mikä/mitkä joutuu purkamaan edestä pois.
 
Viimeksi muokattu:
"Best Part is no Part Teslan mentaliteetilla vähemmän osia korjattavana"
Tuossa on vaan se miina että jos korvataan iso määrä osia yhdellä, eikä se todellisuudessa ole yksinkertaisempi, pienikin vika johtaa suuremman kokonaisuuden vaihtoon. Ja hinta sen mukainen.
Vrt. letkunpätkä versus kokonaisuus.
Tuo osakokonaisuuksien kasvaminen on ollut autotehtaiden trendinä jo pitkään. Auto on halvempi valmistaa kun siinä on vähemmän osia, mutta samalla se varosa tulee kalliimmaksi.

Yksinkertaisena esimerkkinä voi käyttää esim tukivarsia joissa on nivelet kiinteästi. Kun nivel väljistyy pitää vaihtaa koko tukivarsi.
 
Tuo osakokonaisuuksien kasvaminen on ollut autotehtaiden trendinä jo pitkään. Auto on halvempi valmistaa kun siinä on vähemmän osia, mutta samalla se varosa tulee kalliimmaksi.

Yksinkertaisena esimerkkinä voi käyttää esim tukivarsia joissa on nivelet kiinteästi. Kun nivel väljistyy pitää vaihtaa koko tukivarsi.
Totta, tosin yleisesti alatukivarteen voi vaihtaa alapallon joka on alkuperäisessä niitattu, niitit veke ja uusi pultti/mutteriliitoksella kiinni. Autosta riippuen.
Aika monen asian autossa voi tehdä korjausystävällisestikin vaikka olis kuinka suurista "palasista" koottu.
Jos suunnittelussa on asiaan mielenkiintoa. Merkkikohtaista.
 
Totta, tosin yleisesti alatukivarteen voi vaihtaa alapallon joka on alkuperäisessä niitattu, niitit veke ja uusi pultti/mutteriliitoksella kiinni. Autosta riippuen.
Aika monen asian autossa voi tehdä korjausystävällisestikin vaikka olis kuinka suurista "palasista" koottu.
Jos suunnittelussa on asiaan mielenkiintoa. Merkkikohtaista.
Niittaamalla niitä niveliä ja osia on liitetty "aina", tarkoitin nyt näitä joissa se nivel on samaa valuosaa koko tukivarren kanssa, ja edellyttäisi hitsaamista (kiellettyä), jos sen vaihtaisi yksinään.
 
Niittaamalla niitä niveliä ja osia on liitetty "aina", tarkoitin nyt näitä joissa se nivel on samaa valuosaa koko tukivarren kanssa, ja edellyttäisi hitsaamista (kiellettyä), jos sen vaihtaisi yksinään.
Joo onhan niitä. Jotkut jutut on fiksusti suunniteltu ja joskus tulee sellaisiakin että suorastaan tahallaan on tehty homma vaikeaksi. Suurin osa on varmaan sellaista että asialle ei juuri ole ajatusta uhrattu.
 
Noniin uusi auto alla ja n. 700 km ajon jälkeen ihan positiivisilla fiiliksillä. Luovutus oli kyllä jouheva, en oo varma olisiko edes tarvinnut käydä siellä Lempäälän toimistolla ollenkaan, hyväksyminen aktivoitui tilillä n. tuntia ennen varattua aikaa ja avaimet oli siellä auton sisällä odottelemassa. Vielä ei ole löytynyt mitään ongelmaa, kaikki toimii kuten olettaa voi. Alusta myös, nypytys ja pintakovuus check ;). Eli varsin kotoinen tunnelma -21 M3 LR jälkeen, mitä nyt hieman rauhallisempi tehojen suhteen, M3:ssa kun oli acceleration boosti.

Yleisesti ottaen laatu tuntuu hyvältä, ei ylimääräisiä ääniä ja muutenkin aavistuksen parempaa kuin edellisessä. Varsinkin ovet tuntuu jotenkin sivistyneemmiltä ja pehmeämmiltä. Luultavasti ainakin osasyy se että auto on uusi, aika näyttää mitä ilmenee. Melun osalta parempi, edellisessä oli kyllä Hakka 10 EV nastat joten se vaikuttaa, tässä R5 kitkat. Kitkojen osalta toimi minusta kyllä hyvin vaihtelevissa tieoloissa, säädin huolto-valikosta talvirengasasetuksen ja minusta auto käyttäytyy hyvin samaan tyyliin kuin M3.

Yks yllättävä ero on CCS liitin: vanhassa se oli tiukempi ja pikalatureilla se liitin piti osata laittaa suht oikeassa kulmassa jotta meni sujuvasti perille asti. Tässä liitin menee oikeastaa yrittämättä oikein eli joko liitin sopivasti löysempi tai vanhassa oli jotain ylimääräistä liittimessä.

Parit softapäivitykset jo tullut, viimeisin olikin tuo parkkivision viritelmä. Näkyy olevan että jos takakamera paskassa niin ei toimi ollenkaan joten sitä joutuu puhdistamaan jos on tarve että toimii. Testasin tuohon taloyhtiön ahtaaseen talliin ja sen osalta toimivuus riittävä minulle, näkee oviaukon reunat varsin hyvin. Mutta kuten monessa tuubissa nähdyssä revikassa niin eteen se ei osaa etäisyyttä mitata, tilaa olis vielä jotain vajaa metri ja tuon mielestä ollaan jo seinässä ainakin 10cm :poop:. Ja lumipenkat aiheutti vähintääkin mielenkiintosta viivojen generointia :D. Noh eka viritykseksi omiin tarpeisiin vaikuttaa riittävän, saas nähdä paraneeko jatkossa.
 
Mutta kuten monessa tuubissa nähdyssä revikassa niin eteen se ei osaa etäisyyttä mitata, tilaa olis vielä jotain vajaa metri ja tuon mielestä ollaan jo seinässä ainakin 10cm
Mulla on 90% ajoista ja kerroista tullut vain ilmoitus, että ”pysäköintiavustin ei käytössä”. Mutta tänään tuo toimi katokseen pysäköitäessä kerran ja näytti, että keulan ja seinän välissä olisi 32cm. No tietenkin hain sisältä mittanauhan ja mittanauha näytti 36cm. Mielestäni hyvä suoritus. Saisi vaan toimia useammin kuin kerran kymmenestä kerrasta.
 
Mulla on 90% ajoista ja kerroista tullut vain ilmoitus, että ”pysäköintiavustin ei käytössä”. Mutta tänään tuo toimi katokseen pysäköitäessä kerran ja näytti, että keulan ja seinän välissä olisi 32cm. No tietenkin hain sisältä mittanauhan ja mittanauha näytti 36cm. Mielestäni hyvä suoritus. Saisi vaan toimia useammin kuin kerran kymmenestä kerrasta.

Joo tuon softan asensin eilen ja tänään testasin eka kertaa ja heti alkuun se herjasi myöskin tuota. Takakamera oli kyllä täysin tukossa tuolloin ja alko tosiaan toimimaan kun sen puhdistin. Tallissa on myös päätyseinällä kaikenlaista romua mikä varmaan vaikuttaa etäisyysmittaukseen. Mitä muuten ulkona pyöritellyt niin ajottain tuntuu toimivan ihan fixusti, välillä taas ihan selkeästi väärin. Noh onneksi jo vanhan kanssa ehti tottua siihen kilkatukseen kaikesta mikä on vähänkään auton mielestä liian lähellä niin ihan kotoinen fiilis tuonkin osalta.
 
Eilen ja tänään toiminut joka kerta tuo parkkitutka. Alkuun oli kokoajan ilmoitus että ei käytössä. Olisiko jotain kalibrointia tms tuossa alkuun ollut? Ihan kohtuu hyvin toimii mielestäni kyllä nyt. Välillä kyllä omituisuuksia ja vääriä mittoja.
 
Eilen ja tänään toiminut joka kerta tuo parkkitutka. Alkuun oli kokoajan ilmoitus että ei käytössä. Olisiko jotain kalibrointia tms tuossa alkuun ollut? Ihan kohtuu hyvin toimii mielestäni kyllä nyt. Välillä kyllä omituisuuksia ja vääriä mittoja.
Jos yhtään kuten autopilot niin vaatii tosiaan kalibroinnin. En muista miten pitkään piti ajella teillä missä oli selkeät kaistamerkinnät, kunnes toimi kalvotuksen jälkeen (kamerat irti=tarvitsee kalibroinnin) ja jos tuo tosiaan käyttää vain kameroita niin eiköhän tuo ole aikalailla samaa settiä ap:n kalibroinnin kanssa.
 
Eilen ja tänään toiminut joka kerta tuo parkkitutka. Alkuun oli kokoajan ilmoitus että ei käytössä. Olisiko jotain kalibrointia tms tuossa alkuun ollut? Ihan kohtuu hyvin toimii mielestäni kyllä nyt. Välillä kyllä omituisuuksia ja vääriä mittoja.

Ihan mahdollista tuokin, kävin ennen takakameran putsausta ajamassa jonkun 10km ja sitten kotosalla ennen talliin ajoa putsaus -> alkoi toimimaan käytännössä heti.

Luvatut loot box krediititkin tuli muistaakseni jo eilen tilille, mutta ei suoraan lataukseen. Nyt hoksasin että ne pitää lunastaa ilmaisiksi kilometreiksi tai voi käyttää johonkin muuhun. Olin jo vähällä liipasta boosti-päivityksen (9500 krediittiä hinta) mutta ehkäpä tuota pitää vielä miettiä :). Lisää krediittejä saisi mm. ostamalla lisää Tesloja, 5000 krediittiä per auto tais olla. Ja tietenkin referral...
 
Oliko Tesloissa mahdollisuutta ns. tyhmään vakkariin eli sellainen joka pitää vain halutun nopeuden vai onko se aina adaptiivinen?
 
Tesla toimitti 422000 ja valmisti 440000 autoa q1 2023. Tasaisella vauhdilla 2023 koko vuoden toimitusmääräksi tulee 1.69 miljoonaa autoa ja valmistusmääräksi 1.76miljoonaa . 2022 toimitusmäärä oli 1.31miljoonaa ja valmistusmäärä oli 1.37miljoonaa. Q4 raportin yhteydessä 2023:lle ennustettiin yli 1.7miljoonan auton myyntiä 2023 vuodelle.

Onhan tuossa vara vielä kiristää, jos/kun tesla normaaliin tapaan tehostaa etenkin berliinin ja texasin tehtaiden toimivuutta.

lähde: Breaking: Tesla delivers 422k and produces 440k vehicles in Q1 2023
 
Tesla toimitti 422000 ja valmisti 440000 autoa q1 2023. Tasaisella vauhdilla 2023 koko vuoden toimitusmääräksi tulee 1.69 miljoonaa autoa ja valmistusmääräksi 1.76miljoonaa . 2022 toimitusmäärä oli 1.31miljoonaa ja valmistusmäärä oli 1.37miljoonaa. Q4 raportin yhteydessä 2023:lle ennustettiin yli 1.7miljoonan auton myyntiä 2023 vuodelle.

Onhan tuossa vara vielä kiristää, jos/kun tesla normaaliin tapaan tehostaa etenkin berliinin ja texasin tehtaiden toimivuutta.

lähde: Breaking: Tesla delivers 422k and produces 440k vehicles in Q1 2023
2022 q1 nähden kasvua 45% jos tuolla menee loppu vuosi niin tuotanto 1.99 milj. Taitaa komponenttipula hellittää ja akkupulaa ei näkyvissäkään enää ole.
 
Oliko Tesloissa mahdollisuutta ns. tyhmään vakkariin eli sellainen joka pitää vain halutun nopeuden vai onko se aina adaptiivinen?
Ei ole koska ihminen. Jos sinulla on adapiivinen vakkari ja käytät sitä. Sen jälkeen vaihdat tyhmään, niin tulee vain kolareita. Joko tai.
 
Ei ole koska ihminen. Jos sinulla on adapiivinen vakkari ja käytät sitä. Sen jälkeen vaihdat tyhmään, niin tulee vain kolareita. Joko tai.
Tämä varmaan pitää hyvin paikkansa, ja varmaan myös autopilotti/vakkari hommassakin tulee vähän ongelmia. Välillä ihmetyttää kuinka auto ajautuu niin lähelle viivaa ja sitten vasta huomaa että niin joo pelkkä vakkari päällä. Varmaan tulisi peräänajoja jos olisi mahdollisuus perusvakkariin kun olisi ensin ajellut pitkään adaptiivisella.
 
2022 q1 nähden kasvua 45% jos tuolla menee loppu vuosi niin tuotanto 1.99 milj. Taitaa komponenttipula hellittää ja akkupulaa ei näkyvissäkään enää ole.
Mullakin fiilis, että jos ei tule ongelmia matkanvarrella niin teslan 2023 valmistusmäärä on lähellä kahta miljoonaa. Ei uskalla silti tuota odottaa, kun viime vuosina on tullut yllättäviä ongelmia vasemmalta ja oikealta. Voi olla, että jos maailmantalous menee lamaan/kysyntä ei riitä niin tesla ei edes yritä maksimaalisesti lisätä tuotantomääriä.
 
Saakohan tuota ovien automaattilukitusta (kun auto liikkuu) millään pois?
 
Saakohan tuota ovien automaattilukitusta (kun auto liikkuu) millään pois?
Ei. Mietinpähän vain mitä haittaa tuosta kenellekään olisi? Lukituksenhan saa auki vaikka painamalla oven kahvan avauspainiketta auton liikkuessa. Näin ovi on heti avattavissa kun pysähtyy nappaamaan jonkun kyytiin.

Ohjekirjasta: "Model 3 lukitsee kaikki ovet (mukaan lukien tavaratilojen luukut) automaattisesti, kun auton nopeus ylittää 8 km/h."
 
Se, että pitää itse huomata joka ikinen kerta napauttaa auto auki kun ihminen on tulossa kyytiin.

Joka.
Ikinen.
Kerta.
 
Se, että pitää itse huomata joka ikinen kerta napauttaa auto auki kun ihminen on tulossa kyytiin.

Joka.
Ikinen.
Kerta.
Tuskailin ittekkin tuon kanssa, mutta näyttäisi toimivan hyvin niin että kun pysähdyt ottamaan kyytiin, laita parkille äläkä jää jarrun tai paikallaanpitoavustimen kanssa odottamaan.
 
Auto alkaa myös valittamaan jos on vaihde päällä ja ovi auki, eli haluaa selkeästi parkin päälle
 
Itse tuntuisi etta 3 saisi olla 10te halvempi jotta olisi yhta kiinnostava kuin Y.
Itse pidän kolmosta kiinnostavampana kuin Y jo nykyisillä hinnoilla, pienemmän kulutuksensa ja näin paremman kantamansa takia. Lisäksi kolmosella on mielestäni hauskempi ajaa, vähemmän laivamainen fiilis. Mutta olen selkeästi vähemmistöä mielipiteeni kanssa kun myyntilukuja katsoo, 720kpl Y ja 170kpl 3 myyntejä maaliskuussa, vaikkakin kolmosissa oli jopa 5000e lisäalennuksia ja välitön saatavuus.
 
Itse pidän kolmosta kiinnostavampana kuin Y jo nykyisillä hinnoilla, pienemmän kulutuksensa ja näin paremman kantamansa takia. Lisäksi kolmosella on mielestäni hauskempi ajaa, vähemmän laivamainen fiilis. Mutta olen selkeästi vähemmistöä mielipiteeni kanssa kun myyntilukuja katsoo, 720kpl Y ja 170kpl 3 myyntejä maaliskuussa, vaikkakin kolmosissa oli jopa 5000e lisäalennuksia ja välitön saatavuus.
Lisänä vielä ulkonäkö. Kolmosta vielä katsoo ja voi sanoa jopa tietyistä kulmista kauniiksi. Model Y:tä en ole saanut näyttämään miltään muulta kuin helvetin rumalta.
 
Tesla toimitti 422000 ja valmisti 440000 autoa q1 2023. Tasaisella vauhdilla 2023 koko vuoden toimitusmääräksi tulee 1.69 miljoonaa autoa ja valmistusmääräksi 1.76miljoonaa ....
Ehkä jo mainittukin, mutta Tesla Model Y oli maaliskuussa eniten rekisteröity automalli Suomessa:
...
Itse tuntuisi etta 3 saisi olla 10te halvempi jotta olisi yhta kiinnostava kuin Y.
Voiko Tesla pitää nykyisellä hinnoittelulla samaa kysyntää koko vuoden, kun varastopuskuriakin syntyy? Minusta paine on ainakin model 3:n reippaalle hinnanalennukselle (huomioiden uuden version julkaisu) ja mahdollisesti MY:n osalta myös hinnanlasku joskus Q3 aikana. On se aikamoista, kun viimeiset pari viikkoa sai minuutin vaivalla ostettua 1) m3 rwd 40k€, 2) m3 awd 50k€, 3) my rwd 49 k€ ja 4) my awd 56k€ ja kaikissa oli tarjolla heti toimitukseen olevia autoja. Kulimalleja toki edellä mainitut.

Uskon, että MY:n myyntiä edistää tilavien sähkäreiden vähäinen määrä ja esim. jenkkien halu ajaa mahdollisimman isolla autolla. Nämä siis ilmeisten perhevankkuri- ja suv- kategorioiden lisäksi verrattuna model 3:een. Mitenkään modernin tai hienon näköisiä ei minusta kumpikaan ole. My:n katto-kontti-osion ja perän muotoilu on ihan ok.
 
Voiko Tesla pitää nykyisellä hinnoittelulla samaa kysyntää koko vuoden, kun varastopuskuriakin syntyy? Minusta paine on ainakin model 3:n reippaalle hinnanalennukselle (huomioiden uuden version julkaisu) ja mahdollisesti MY:n osalta myös hinnanlasku joskus Q3 aikana. On se aikamoista, kun viimeiset pari viikkoa sai minuutin vaivalla ostettua 1) m3 rwd 40k€, 2) m3 awd 50k€, 3) my rwd 49 k€ ja 4) my awd 56k€ ja kaikissa oli tarjolla heti toimitukseen olevia autoja. Kulimalleja toki edellä mainitut.

Uskon, että MY:n myyntiä edistää tilavien sähkäreiden vähäinen määrä ja esim. jenkkien halu ajaa mahdollisimman isolla autolla. Nämä siis ilmeisten perhevankkuri- ja suv- kategorioiden lisäksi verrattuna model 3:een. Mitenkään modernin tai hienon näköisiä ei minusta kumpikaan ole. My:n katto-kontti-osion ja perän muotoilu on ihan ok.
Tuskin ammattilainenkaan tietää miten inflaation aikana saavat sähköautonvalmistajat myytyä romunsa.
Aika onnistuneesti Tesla sai hinnan alennuksilla varastonsa myytyä kun alle 18k tehtyä jäi lojumaan mistä melkein puolet oli s/x joten nuo 3/y menee kuin kuumille kiville vielä. Toki tätä hintojen ja korkojen hintapainetta riittää varmaan tämä vuosi, ehkä vuodenvaihteessa saattaa korot olla laskusuunnassa ja ensi keväänä talous lähtee hieman piristymään, jolloin ei enää Teslan tarvitse alennuksilla ruokkia ostovoimaa.
Jenkeissä on hyvä sähköautotuki, mutta kiina ja Eurooppa tarvitsisi hankintatuet takaisin tähän tilanteeseen niin ei olisi tarvetta alennuksilla houkutella ostoksille. Tilanteen mukaan Tesla kyllä hinnat tiputtaa että kaiken saa myytyä.
 
Tuskin ammattilainenkaan tietää miten inflaation aikana saavat sähköautonvalmistajat myytyä romunsa.
Aika onnistuneesti Tesla sai hinnan alennuksilla varastonsa myytyä kun alle 18k tehtyä jäi lojumaan mistä melkein puolet oli s/x joten nuo 3/y menee kuin kuumille kiville vielä. Toki tätä hintojen ja korkojen hintapainetta riittää varmaan tämä vuosi, ehkä vuodenvaihteessa saattaa korot olla laskusuunnassa ja ensi keväänä talous lähtee hieman piristymään, jolloin ei enää Teslan tarvitse alennuksilla ruokkia ostovoimaa.
Jenkeissä on hyvä sähköautotuki, mutta kiina ja Eurooppa tarvitsisi hankintatuet takaisin tähän tilanteeseen niin ei olisi tarvetta alennuksilla houkutella ostoksille. Tilanteen mukaan Tesla kyllä hinnat tiputtaa että kaiken saa myytyä.
Ei sähköautotukea. Se on vain nostaa autojen hintoja ja ei edistä kasvua.
 
Voiko Tesla pitää nykyisellä hinnoittelulla samaa kysyntää koko vuoden, kun varastopuskuriakin syntyy? Minusta paine on ainakin model 3:n reippaalle hinnanalennukselle (huomioiden uuden version julkaisu) ja mahdollisesti MY:n osalta myös hinnanlasku joskus Q3 aikana. On se aikamoista, kun viimeiset pari viikkoa sai minuutin vaivalla ostettua 1) m3 rwd 40k€, 2) m3 awd 50k€, 3) my rwd 49 k€ ja 4) my awd 56k€ ja kaikissa oli tarjolla heti toimitukseen olevia autoja. Kulimalleja toki edellä mainitut.

Uskon, että MY:n myyntiä edistää tilavien sähkäreiden vähäinen määrä ja esim. jenkkien halu ajaa mahdollisimman isolla autolla. Nämä siis ilmeisten perhevankkuri- ja suv- kategorioiden lisäksi verrattuna model 3:een. Mitenkään modernin tai hienon näköisiä ei minusta kumpikaan ole. My:n katto-kontti-osion ja perän muotoilu on ihan ok.

Mielenkiintoisesti puolet noista myymättömistä autoista oli model s/x. Teslan sivuilta. Osa myymättömyydestä voi johtua siitäkin ettei tehtaalta vain keretty saada kuun viimeisinä päivinä autoja asiakkaiden käsiin. Autoja tulee tehtaalta ulos myös kvartaalin viimeisenä päivänä isoja määriä.
1680525561833.png


En jaksa kaivaa oikeita marginaaleja tähän hätään, mutta joskus voi olla parempi myydä enemmän halvemmalla kuin vähän kalliilla. Tyyliin, jos saat 5k voittoa per myyty tuote ja myyt 10 kappaletta tai 3k per tuote voittoa ja myy 20 kappaletta. 20 kappeleen myynnin tapauksessa voittoa tulikin 60ke ja 10 kappaleen myynnillä vain 50k. Teslan pitkän tähtäimen tavoite myydä 20 miljoonaa autoa/vuosi. Kai tesla ottaa ennemmin marginaalissa turpaan kuin vähentää autojen myyntiä.

texasin tehdas taitaa pukata nyt ulos n. 4k/autoa viikko ja berliini 5k/autoa viikko. Molemmat noista tehtaista käyvät karkeasti sanoen puolella suunnitellusta kapasiteetista ennen kuin otetaan huomioon tulevaisuuden hypoteettisia laajennuksia. Lienee mahdollista n. 10k/autoa viikko tahti molemmissa tehtaissa. Berliiniinhän on huhuttu laajennusta mikä mahdollistaisi 20k/autoa viikko valmistustahdin. Meksikoon ollaan pykäämässä next gen vehicle platform tehdasta mistä voi tulla ekat autot ulos 2024 loppupuolella tai todennäköisemmin kuluttajien käsiin 2025 vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
Model3 saanee jo nyt uutta hardista ja faceliftin ja Y seuraa heti perästä. Eli oisko tänne q3 toimitettavat kolmoset jo uudistettuja ja kysyntä elpynee. Nykymallin kysyntä säilynee alhaisena joten hyviä diilejä jos USS-puute harmita.
 
Itse pidän kolmosta kiinnostavampana kuin Y jo nykyisillä hinnoilla, pienemmän kulutuksensa ja näin paremman kantamansa takia. Lisäksi kolmosella on mielestäni hauskempi ajaa, vähemmän laivamainen fiilis. Mutta olen selkeästi vähemmistöä mielipiteeni kanssa kun myyntilukuja katsoo, 720kpl Y ja 170kpl 3 myyntejä maaliskuussa, vaikkakin kolmosissa oli jopa 5000e lisäalennuksia ja välitön saatavuus.
Sama, kolmonen kiinnostaisi Y:tä enemmän. Mutta kun kävin katsomassa tilat, niin Y on paljon järkevämpi valinta kokonsa puolesta. Y:n takakontti on oikeasti käytettävä sekä lastausaukon että koon takia. Korkeammassa Y:ssä istutaan normaalisti tilavasti jalat koukussa, kun kolmosessa ollaan kuin mikroautossa. Fiilikseksi jäi että kolmonen on hieno pieni pulkka, kun Y on käytännöllinen hassu pallukka. En halua Y:tä, mutta en pysty perustelemaan itselleni kolmosta, kun Y:n saa käytännössä samaan hintaan. Onneksi ei ole erityistä kiirettä auton vaihtoon, niin voi vielä pohtia ja yrittää pidätellä ostoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 110
Viestejä
4 502 261
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom