- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 9 875
Käytettyä osaa. Tesla ei myy juuri mitään uutta ulkopuoliselle taholle.^näkisin että juurikin jatkossa Teslan Y&3 saa DIY-ohjetta, osaa ja varustetta koska sitä tehdään ja myydään niin laajasti ympäri pallon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Käytettyä osaa. Tesla ei myy juuri mitään uutta ulkopuoliselle taholle.^näkisin että juurikin jatkossa Teslan Y&3 saa DIY-ohjetta, osaa ja varustetta koska sitä tehdään ja myydään niin laajasti ympäri pallon.
Pätee myös lataushybrideihin. Passat GTE jakohihnan vaihto on kalliimpi kuin normi-passatin, koska tarvitsee olla sähköluvilla oleva tekijä. Siksi hihnanvaihdossa ei nyrkkipajat kilpaile ja vaihto on 200-500€ kalliimpi.Sähköauton huolto ei ole sama kuin polttiksen kun vaaditaan sähköluvat jne.
Daciat menestyy tosi ”hyvin” kaikissa euroncap jne kolaritesteissä, onnittelut kaikille rohkeille jos sellaisen tänä päivänä joutuu uutena ostamaan.
Se nähdään sitten kun takuut jättää Teslasta että paljonko pitää huoltaa jne. Kalliita ne tulee olemaan kyllä.Pätee myös lataushybrideihin. Passat GTE jakohihnan vaihto on kalliimpi kuin normi-passatin, koska tarvitsee olla sähköluvilla oleva tekijä. Siksi hihnanvaihdossa ei nyrkkipajat kilpaile ja vaihto on 200-500€ kalliimpi.
Toisaalta sähköautojen kalliimmat huollot kompensoituvat sillä, että niitä tarvitsee kovin vähän huoltaa.
Luulisi, että tarvikkeena etenkin 3/y alkaa saamaan jollain aikavälillä about kaikki varaosat mitä muihinkin autoihin. (joo ehkä moottori ja akusto jää teslan itse hoidettavaksi) Kyllä halpisosavalmistajat markkinaraon haistaa.Se nähdään sitten kun takuut jättää Teslasta että paljonko pitää huoltaa jne. Kalliita ne tulee olemaan kyllä.
Valkoinen (ilmainen) helmiäisväri on hiusnaarmujen ja keston kannalta fiksu sekä ihan hyvännäköinen. Saatavuus nopea.Ainakin Model 3 on valkoisena uusi Nissan Primera. Saa olla tarkkana että koulusta lapsia haettaessa tulee oikeat muksut kyytiin, kun mokovat arpovat autojen välillä missä mahtaa olla omat vanhemmat....
Kuten muillakin sähkiksillä. En usko, että halvalla pääsee, kun koko ajan näiden autojen älli kasvaa. Ehkä joku ripustuksen fiksaus onnistuu halvalla Teslallakin, kun palikkaa löytynee yleisyyden takia.Se nähdään sitten kun takuut jättää Teslasta että paljonko pitää huoltaa jne. Kalliita ne tulee olemaan kyllä.
Plus, nykyään värin vaihto ei ole enää sama kuin ennen ja itsekin laitatin vinyylit pintaan. Suojaa maalia ja koska ei ole pysytää niin uskaltaa valita jonkun törkeämmän värin sillä rahalla minkä säästi tilatessa vakio värisen. Itsellä oli varsin mahtava molten orange tyyppinen oranssi vinyyli pinnassa koska olin aina halunnut oranssin auton. Jos nykyinen ei olisi museokilpinen niin vetäisin siihenkin jonkun normista poikkeavan värin joka toisi auton muotoja esiin ja antaisi sille vähän särmää.Valkoinen on ilmeisesti kovin (tai ainakin melkein) Teslan väri ja muut värit ovat varsin tyyriitä, joten itse ainakin lähes varmasti hommaan valkoisen. Varsinkin kun Teslalla on ainakin ollut ongelmia maalin kanssa niin paras pelaa varman päälle.
Wräppejä yms olen vähän tutkinut, mutta tuntuu, että kaikki ovat erillisen tarjouksen takana, joten olisi mukava kuulla hintatasoa Model 3/Y.Plus, nykyään värin vaihto ei ole enää sama kuin ennen ja itsekin laitatin vinyylit pintaan. Suojaa maalia ja koska ei ole pysytää niin uskaltaa valita jonkun törkeämmän värin sillä rahalla minkä säästi tilatessa vakio värisen. Itsellä oli varsin mahtava molten orange tyyppinen oranssi vinyyli pinnassa koska olin aina halunnut oranssin auton. Jos nykyinen ei olisi museokilpinen niin vetäisin siihenkin jonkun normista poikkeavan värin joka toisi auton muotoja esiin ja antaisi sille vähän särmää.
Yleinen hintataso taitaa olla siellä 3000e eteenpäin.Wräppejä yms olen vähän tutkinut, mutta tuntuu, että kaikki ovat erillisen tarjouksen takana, joten olisi mukava kuulla hintatasoa Model 3/Y.
Best Part is no Part Teslan mentaliteetilla vähemmän osia korjattavana on vain hyvä huollon kannalta ja kalliit osat mm. akku ja voimansiirto huoltovapaita ja tehty kestämään auton elinkaari. Toki jos tulee maanantai kappale ja hajoaa yli 10 vuotiaana niin eipä se auton arvokaan enää iso ole.Valkoinen (ilmainen) helmiäisväri on hiusnaarmujen ja keston kannalta fiksu sekä ihan hyvännäköinen. Saatavuus nopea.
Musta on raportoidusti pehmeä ja pöly sekä hiusnaarmut näkyvät helposti.
Syvä metallinsininen jakaa mielipiteitä. Toimitusaika?
Harmaa on ihan hieno, mutta kallis ja harmaa. Toimitusaika ok.
Punainen on hieno, mutta kallis ja toimitusaika pitkä muihin nähden
Kuten muillakin sähkiksillä. En usko, että halvalla pääsee, kun koko ajan näiden autojen älli kasvaa. Ehkä joku ripustuksen fiksaus onnistuu halvalla Teslallakin, kun palikkaa löytynee yleisyyden takia.
"Best Part is no Part Teslan mentaliteetilla vähemmän osia korjattavana"Best Part is no Part Teslan mentaliteetilla vähemmän osia korjattavana on vain hyvä huollon kannalta ja kalliit osat mm. akku ja voimansiirto huoltovapaita ja tehty kestämään auton elinkaari. Toki jos tulee maanantai kappale ja hajoaa yli 10 vuotiaana niin eipä se auton arvokaan enää iso ole.
Auton huoltohinnat varsinkin tuntityön osuus kokoajan nousee ja sähköautoissa hyvä puoli kun jokainen kykenee vaihtamaan ne pyyhkijänsulat ja raitisilmasuodattimet YouTube videoiden avulla.
Ehkä se isoin kysymysmerkki on tuo infotainment pommi jos hajoaa niin ei selviä tonnilla tai umpiot, mutta autoilu maksaa eikä mikään ole ilmaista.
Jarrunesteet ja palat/levyt aika helppo monimerkkiliikkeissä huollattaa jo nykyisin ja jos 4v välein joutuu teslassa puhdistamaan jarrut+jarrunesteet vaihdon teetättämään niin tuskin deal breaker.
Osaavalla kunnolla tekevällä tyypillä Model 3 oli 3000-4000e riippuen vinyylistä. Oma oli lähempänä tuota alempaa skaalaa tuosta koska vinyyli ei ollut kiveniskuja suojaavaa vaan ihan vain värin vaihtoon suunniteltu kalvo. Itsellä tyyppi joka kalvotti veti takuuseen helmat uusiksi ja lisäsi kiveniskuja suojaavaa helmoihin ja takapyörän kaareen kun alle 500km ajolla paistoi valkoinen läpi ja omassa oli vielä kuraläpät jne (kaverin ensimmäinen Model 3). Itsellä oli valkoinen auto ja kalvon raja oli ulkopinta vs esim että avaat oven ja kynnyskotelokin olisi kalvotettu jne. Jotkut tarjosivat 2000e, jotkut 6000e kalvotuksia mutta kyselin hiukan ja tuo kenet valitsin oli taitava tekijä jolla oli kokemusta todella todella high end autoista jne ja oli silti asialliset hinnat.Wräppejä yms olen vähän tutkinut, mutta tuntuu, että kaikki ovat erillisen tarjouksen takana, joten olisi mukava kuulla hintatasoa Model 3/Y.
Toki ja siihen auttaa jossain määrin se 4v perustakuu esim tuo ilp härdelli."Best Part is no Part Teslan mentaliteetilla vähemmän osia korjattavana"
Tuossa on vaan se miina että jos korvataan iso määrä osia yhdellä, eikä se todellisuudessa ole yksinkertaisempi, pienikin vika johtaa suuremman kokonaisuuden vaihtoon. Ja hinta sen mukainen.
Vrt. letkunpätkä versus kokonaisuus.
Ihan makean näköinen ja piristävä. Vielä kun kestäis nuo kalvot niin kuin maali nii ei tarvitse muutaman vuoden päästä uusiaOsaavalla kunnolla tekevällä tyypillä Model 3 oli 3000-4000e riippuen vinyylistä. Oma oli lähempänä tuota alempaa skaalaa tuosta koska vinyyli ei ollut kiveniskuja suojaavaa vaan ihan vain värin vaihtoon suunniteltu kalvo. Itsellä tyyppi joka kalvotti veti takuuseen helmat uusiksi ja lisäsi kiveniskuja suojaavaa helmoihin ja takapyörän kaareen kun alle 500km ajolla paistoi valkoinen läpi ja omassa oli vielä kuraläpät jne (kaverin ensimmäinen Model 3). Itsellä oli valkoinen auto ja kalvon raja oli ulkopinta vs esim että avaat oven ja kynnyskotelokin olisi kalvotettu jne. Jotkut tarjosivat 2000e, jotkut 6000e kalvotuksia mutta kyselin hiukan ja tuo kenet valitsin oli taitava tekijä jolla oli kokemusta todella todella high end autoista jne ja oli silti asialliset hinnat.
En muista miten pitkä takuu tuossa oli mutta oli enemmän kuin 1v. Riippuu tosiaan kalvosta ainakin tuolla kaverilla ja ei ollut ikinä mitään mussuttamista jos tuli jotain pienintäkään ongelmaa vaan (pieniä kiveniskuja paikassa x, spoileri ei ollut 110% kiinni koska tehtaalta lähtien vähän kiero/vino ja hommat hoidettiin kuntoon asap. Kehtaan väittää että jos ongelmaa olisi ilmennyt parin vuoden kohdalla ja olisin näyttänyt tekijälle niin olisi joko tehnyt mukisematta ilmaiseksi kuntoon tai minimi hinnalla kuntoon. Kertakäyttöisiähän nuo silti ovat mutta toisaalta esim ei tarvitse selitellä ja ihmetellä jälleenmyynnissä että onko ns väärän värinen ja ei saa normi hintaa kuten oli ennen esim keltaisten autojen kanssa (Skoda ja Audi ainakin harrastivat noita itselle mieluisia sävyjä joita muut eivät halunneet).Ihan makean näköinen ja piristävä. Vielä kun kestäis nuo kalvot niin kuin maali nii ei tarvitse muutaman vuoden päästä uusia
Helpottaa toki mutta täälläkin on varmaan sellaisia jotka ei katsele uutta työsuhdeautoa tai uutta santanderia vaan sitä käytettyä Teslaa missä perustakuut on jo ummessa, mahdollisesti vain akku ja moottoritakuuta jäljellä.Toki ja siihen auttaa jossain määrin se 4v perustakuu esim tuo ilp härdelli.
Tuo osakokonaisuuksien kasvaminen on ollut autotehtaiden trendinä jo pitkään. Auto on halvempi valmistaa kun siinä on vähemmän osia, mutta samalla se varosa tulee kalliimmaksi."Best Part is no Part Teslan mentaliteetilla vähemmän osia korjattavana"
Tuossa on vaan se miina että jos korvataan iso määrä osia yhdellä, eikä se todellisuudessa ole yksinkertaisempi, pienikin vika johtaa suuremman kokonaisuuden vaihtoon. Ja hinta sen mukainen.
Vrt. letkunpätkä versus kokonaisuus.
Totta, tosin yleisesti alatukivarteen voi vaihtaa alapallon joka on alkuperäisessä niitattu, niitit veke ja uusi pultti/mutteriliitoksella kiinni. Autosta riippuen.Tuo osakokonaisuuksien kasvaminen on ollut autotehtaiden trendinä jo pitkään. Auto on halvempi valmistaa kun siinä on vähemmän osia, mutta samalla se varosa tulee kalliimmaksi.
Yksinkertaisena esimerkkinä voi käyttää esim tukivarsia joissa on nivelet kiinteästi. Kun nivel väljistyy pitää vaihtaa koko tukivarsi.
Niittaamalla niitä niveliä ja osia on liitetty "aina", tarkoitin nyt näitä joissa se nivel on samaa valuosaa koko tukivarren kanssa, ja edellyttäisi hitsaamista (kiellettyä), jos sen vaihtaisi yksinään.Totta, tosin yleisesti alatukivarteen voi vaihtaa alapallon joka on alkuperäisessä niitattu, niitit veke ja uusi pultti/mutteriliitoksella kiinni. Autosta riippuen.
Aika monen asian autossa voi tehdä korjausystävällisestikin vaikka olis kuinka suurista "palasista" koottu.
Jos suunnittelussa on asiaan mielenkiintoa. Merkkikohtaista.
Joo onhan niitä. Jotkut jutut on fiksusti suunniteltu ja joskus tulee sellaisiakin että suorastaan tahallaan on tehty homma vaikeaksi. Suurin osa on varmaan sellaista että asialle ei juuri ole ajatusta uhrattu.Niittaamalla niitä niveliä ja osia on liitetty "aina", tarkoitin nyt näitä joissa se nivel on samaa valuosaa koko tukivarren kanssa, ja edellyttäisi hitsaamista (kiellettyä), jos sen vaihtaisi yksinään.
Mulla on 90% ajoista ja kerroista tullut vain ilmoitus, että ”pysäköintiavustin ei käytössä”. Mutta tänään tuo toimi katokseen pysäköitäessä kerran ja näytti, että keulan ja seinän välissä olisi 32cm. No tietenkin hain sisältä mittanauhan ja mittanauha näytti 36cm. Mielestäni hyvä suoritus. Saisi vaan toimia useammin kuin kerran kymmenestä kerrasta.Mutta kuten monessa tuubissa nähdyssä revikassa niin eteen se ei osaa etäisyyttä mitata, tilaa olis vielä jotain vajaa metri ja tuon mielestä ollaan jo seinässä ainakin 10cm
Mulla on 90% ajoista ja kerroista tullut vain ilmoitus, että ”pysäköintiavustin ei käytössä”. Mutta tänään tuo toimi katokseen pysäköitäessä kerran ja näytti, että keulan ja seinän välissä olisi 32cm. No tietenkin hain sisältä mittanauhan ja mittanauha näytti 36cm. Mielestäni hyvä suoritus. Saisi vaan toimia useammin kuin kerran kymmenestä kerrasta.
Jos yhtään kuten autopilot niin vaatii tosiaan kalibroinnin. En muista miten pitkään piti ajella teillä missä oli selkeät kaistamerkinnät, kunnes toimi kalvotuksen jälkeen (kamerat irti=tarvitsee kalibroinnin) ja jos tuo tosiaan käyttää vain kameroita niin eiköhän tuo ole aikalailla samaa settiä ap:n kalibroinnin kanssa.Eilen ja tänään toiminut joka kerta tuo parkkitutka. Alkuun oli kokoajan ilmoitus että ei käytössä. Olisiko jotain kalibrointia tms tuossa alkuun ollut? Ihan kohtuu hyvin toimii mielestäni kyllä nyt. Välillä kyllä omituisuuksia ja vääriä mittoja.
Eilen ja tänään toiminut joka kerta tuo parkkitutka. Alkuun oli kokoajan ilmoitus että ei käytössä. Olisiko jotain kalibrointia tms tuossa alkuun ollut? Ihan kohtuu hyvin toimii mielestäni kyllä nyt. Välillä kyllä omituisuuksia ja vääriä mittoja.
M3/Y taitaa olla aina adaptiivinen, S/X en osaa sanoaOliko Tesloissa mahdollisuutta ns. tyhmään vakkariin eli sellainen joka pitää vain halutun nopeuden vai onko se aina adaptiivinen?
2022 q1 nähden kasvua 45% jos tuolla menee loppu vuosi niin tuotanto 1.99 milj. Taitaa komponenttipula hellittää ja akkupulaa ei näkyvissäkään enää ole.Tesla toimitti 422000 ja valmisti 440000 autoa q1 2023. Tasaisella vauhdilla 2023 koko vuoden toimitusmääräksi tulee 1.69 miljoonaa autoa ja valmistusmääräksi 1.76miljoonaa . 2022 toimitusmäärä oli 1.31miljoonaa ja valmistusmäärä oli 1.37miljoonaa. Q4 raportin yhteydessä 2023:lle ennustettiin yli 1.7miljoonan auton myyntiä 2023 vuodelle.
Onhan tuossa vara vielä kiristää, jos/kun tesla normaaliin tapaan tehostaa etenkin berliinin ja texasin tehtaiden toimivuutta.
lähde: Breaking: Tesla delivers 422k and produces 440k vehicles in Q1 2023
Ei ole koska ihminen. Jos sinulla on adapiivinen vakkari ja käytät sitä. Sen jälkeen vaihdat tyhmään, niin tulee vain kolareita. Joko tai.Oliko Tesloissa mahdollisuutta ns. tyhmään vakkariin eli sellainen joka pitää vain halutun nopeuden vai onko se aina adaptiivinen?
Tämä varmaan pitää hyvin paikkansa, ja varmaan myös autopilotti/vakkari hommassakin tulee vähän ongelmia. Välillä ihmetyttää kuinka auto ajautuu niin lähelle viivaa ja sitten vasta huomaa että niin joo pelkkä vakkari päällä. Varmaan tulisi peräänajoja jos olisi mahdollisuus perusvakkariin kun olisi ensin ajellut pitkään adaptiivisella.Ei ole koska ihminen. Jos sinulla on adapiivinen vakkari ja käytät sitä. Sen jälkeen vaihdat tyhmään, niin tulee vain kolareita. Joko tai.
Mullakin fiilis, että jos ei tule ongelmia matkanvarrella niin teslan 2023 valmistusmäärä on lähellä kahta miljoonaa. Ei uskalla silti tuota odottaa, kun viime vuosina on tullut yllättäviä ongelmia vasemmalta ja oikealta. Voi olla, että jos maailmantalous menee lamaan/kysyntä ei riitä niin tesla ei edes yritä maksimaalisesti lisätä tuotantomääriä.2022 q1 nähden kasvua 45% jos tuolla menee loppu vuosi niin tuotanto 1.99 milj. Taitaa komponenttipula hellittää ja akkupulaa ei näkyvissäkään enää ole.
Ei. Mietinpähän vain mitä haittaa tuosta kenellekään olisi? Lukituksenhan saa auki vaikka painamalla oven kahvan avauspainiketta auton liikkuessa. Näin ovi on heti avattavissa kun pysähtyy nappaamaan jonkun kyytiin.Saakohan tuota ovien automaattilukitusta (kun auto liikkuu) millään pois?
Tuskailin ittekkin tuon kanssa, mutta näyttäisi toimivan hyvin niin että kun pysähdyt ottamaan kyytiin, laita parkille äläkä jää jarrun tai paikallaanpitoavustimen kanssa odottamaan.Se, että pitää itse huomata joka ikinen kerta napauttaa auto auki kun ihminen on tulossa kyytiin.
Joka.
Ikinen.
Kerta.
Itse tuntuisi etta 3 saisi olla 10te halvempi jotta olisi yhta kiinnostava kuin Y.
Itse pidän kolmosta kiinnostavampana kuin Y jo nykyisillä hinnoilla, pienemmän kulutuksensa ja näin paremman kantamansa takia. Lisäksi kolmosella on mielestäni hauskempi ajaa, vähemmän laivamainen fiilis. Mutta olen selkeästi vähemmistöä mielipiteeni kanssa kun myyntilukuja katsoo, 720kpl Y ja 170kpl 3 myyntejä maaliskuussa, vaikkakin kolmosissa oli jopa 5000e lisäalennuksia ja välitön saatavuus.Itse tuntuisi etta 3 saisi olla 10te halvempi jotta olisi yhta kiinnostava kuin Y.
Lisänä vielä ulkonäkö. Kolmosta vielä katsoo ja voi sanoa jopa tietyistä kulmista kauniiksi. Model Y:tä en ole saanut näyttämään miltään muulta kuin helvetin rumalta.Itse pidän kolmosta kiinnostavampana kuin Y jo nykyisillä hinnoilla, pienemmän kulutuksensa ja näin paremman kantamansa takia. Lisäksi kolmosella on mielestäni hauskempi ajaa, vähemmän laivamainen fiilis. Mutta olen selkeästi vähemmistöä mielipiteeni kanssa kun myyntilukuja katsoo, 720kpl Y ja 170kpl 3 myyntejä maaliskuussa, vaikkakin kolmosissa oli jopa 5000e lisäalennuksia ja välitön saatavuus.
Tesla toimitti 422000 ja valmisti 440000 autoa q1 2023. Tasaisella vauhdilla 2023 koko vuoden toimitusmääräksi tulee 1.69 miljoonaa autoa ja valmistusmääräksi 1.76miljoonaa ....
Ehkä jo mainittukin, mutta Tesla Model Y oli maaliskuussa eniten rekisteröity automalli Suomessa:
...
Voiko Tesla pitää nykyisellä hinnoittelulla samaa kysyntää koko vuoden, kun varastopuskuriakin syntyy? Minusta paine on ainakin model 3:n reippaalle hinnanalennukselle (huomioiden uuden version julkaisu) ja mahdollisesti MY:n osalta myös hinnanlasku joskus Q3 aikana. On se aikamoista, kun viimeiset pari viikkoa sai minuutin vaivalla ostettua 1) m3 rwd 40k€, 2) m3 awd 50k€, 3) my rwd 49 k€ ja 4) my awd 56k€ ja kaikissa oli tarjolla heti toimitukseen olevia autoja. Kulimalleja toki edellä mainitut.Itse tuntuisi etta 3 saisi olla 10te halvempi jotta olisi yhta kiinnostava kuin Y.
Tuskin ammattilainenkaan tietää miten inflaation aikana saavat sähköautonvalmistajat myytyä romunsa.Voiko Tesla pitää nykyisellä hinnoittelulla samaa kysyntää koko vuoden, kun varastopuskuriakin syntyy? Minusta paine on ainakin model 3:n reippaalle hinnanalennukselle (huomioiden uuden version julkaisu) ja mahdollisesti MY:n osalta myös hinnanlasku joskus Q3 aikana. On se aikamoista, kun viimeiset pari viikkoa sai minuutin vaivalla ostettua 1) m3 rwd 40k€, 2) m3 awd 50k€, 3) my rwd 49 k€ ja 4) my awd 56k€ ja kaikissa oli tarjolla heti toimitukseen olevia autoja. Kulimalleja toki edellä mainitut.
Uskon, että MY:n myyntiä edistää tilavien sähkäreiden vähäinen määrä ja esim. jenkkien halu ajaa mahdollisimman isolla autolla. Nämä siis ilmeisten perhevankkuri- ja suv- kategorioiden lisäksi verrattuna model 3:een. Mitenkään modernin tai hienon näköisiä ei minusta kumpikaan ole. My:n katto-kontti-osion ja perän muotoilu on ihan ok.
Ei sähköautotukea. Se on vain nostaa autojen hintoja ja ei edistä kasvua.Tuskin ammattilainenkaan tietää miten inflaation aikana saavat sähköautonvalmistajat myytyä romunsa.
Aika onnistuneesti Tesla sai hinnan alennuksilla varastonsa myytyä kun alle 18k tehtyä jäi lojumaan mistä melkein puolet oli s/x joten nuo 3/y menee kuin kuumille kiville vielä. Toki tätä hintojen ja korkojen hintapainetta riittää varmaan tämä vuosi, ehkä vuodenvaihteessa saattaa korot olla laskusuunnassa ja ensi keväänä talous lähtee hieman piristymään, jolloin ei enää Teslan tarvitse alennuksilla ruokkia ostovoimaa.
Jenkeissä on hyvä sähköautotuki, mutta kiina ja Eurooppa tarvitsisi hankintatuet takaisin tähän tilanteeseen niin ei olisi tarvetta alennuksilla houkutella ostoksille. Tilanteen mukaan Tesla kyllä hinnat tiputtaa että kaiken saa myytyä.
Voiko Tesla pitää nykyisellä hinnoittelulla samaa kysyntää koko vuoden, kun varastopuskuriakin syntyy? Minusta paine on ainakin model 3:n reippaalle hinnanalennukselle (huomioiden uuden version julkaisu) ja mahdollisesti MY:n osalta myös hinnanlasku joskus Q3 aikana. On se aikamoista, kun viimeiset pari viikkoa sai minuutin vaivalla ostettua 1) m3 rwd 40k€, 2) m3 awd 50k€, 3) my rwd 49 k€ ja 4) my awd 56k€ ja kaikissa oli tarjolla heti toimitukseen olevia autoja. Kulimalleja toki edellä mainitut.
Uskon, että MY:n myyntiä edistää tilavien sähkäreiden vähäinen määrä ja esim. jenkkien halu ajaa mahdollisimman isolla autolla. Nämä siis ilmeisten perhevankkuri- ja suv- kategorioiden lisäksi verrattuna model 3:een. Mitenkään modernin tai hienon näköisiä ei minusta kumpikaan ole. My:n katto-kontti-osion ja perän muotoilu on ihan ok.
Sama, kolmonen kiinnostaisi Y:tä enemmän. Mutta kun kävin katsomassa tilat, niin Y on paljon järkevämpi valinta kokonsa puolesta. Y:n takakontti on oikeasti käytettävä sekä lastausaukon että koon takia. Korkeammassa Y:ssä istutaan normaalisti tilavasti jalat koukussa, kun kolmosessa ollaan kuin mikroautossa. Fiilikseksi jäi että kolmonen on hieno pieni pulkka, kun Y on käytännöllinen hassu pallukka. En halua Y:tä, mutta en pysty perustelemaan itselleni kolmosta, kun Y:n saa käytännössä samaan hintaan. Onneksi ei ole erityistä kiirettä auton vaihtoon, niin voi vielä pohtia ja yrittää pidätellä ostoa.Itse pidän kolmosta kiinnostavampana kuin Y jo nykyisillä hinnoilla, pienemmän kulutuksensa ja näin paremman kantamansa takia. Lisäksi kolmosella on mielestäni hauskempi ajaa, vähemmän laivamainen fiilis. Mutta olen selkeästi vähemmistöä mielipiteeni kanssa kun myyntilukuja katsoo, 720kpl Y ja 170kpl 3 myyntejä maaliskuussa, vaikkakin kolmosissa oli jopa 5000e lisäalennuksia ja välitön saatavuus.