Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei tässä siis muuta, mutta kyllähän se nyt harmittaisi jos ottaa auton ja sitten siitä lyhyen ajan päästä tulee joku todella paljon parempi versio samaan hintaan.
Tää on täälläkin käsitelty moneen kertaa, mutta ei tuo rautapäivitys siitä nyt mitään ”todella paljon parempaa” versiota tee. Jos sieltä tulee vaan päivityksiä ominaisuuksiin, mitä suomessa ei pystytä ottaa käyttöön. Jos et ole huomannut niin olet nyt jossain todella paksussa nörttikuplassa sisällä.

Et vielä vastannut, että mikä se mieluisin skenaario sinulle olisi? Miten toivoisit että asia etenee sinun ja tesla ostoksesi kanssa.
 
Tää on täälläkin käsitelty moneen kertaa, mutta ei tuo rautapäivitys siitä nyt mitään ”todella paljon parempaa” versiota tee. Jos sieltä tulee vaan päivityksiä ominaisuuksiin, mitä suomessa ei pystytä ottaa käyttöön. Jos et ole huomannut niin olet nyt jossain todella paksussa nörttikuplassa sisällä.

Et vielä vastannut, että mikä se mieluisin skenaario sinulle olisi? Miten toivoisit että asia etenee sinun ja tesla ostoksesi kanssa.
No toki mieleisin skenaario olisi, että ensi viikolla kerrotaan, että kaikissa Y malleissa on uusi rauta sisällä alkaen heti, oli se sitten mitä tahansa. Sitten jos sanotaan, että ensi vuonna on uutta rautaa niin otan sitten varmaankin nyt tuon nykyisen mallin. Sitten tietysti ikävin skenaario on, että ei sanota oikein mitään ja otan auton ja siitä sitten hetken päästä uusissa onkin uutta rautaa. Ja lisäyksenä vielä pahimpaan skenaarioon olisi että kerrottaisiin, että "parkkisensoreita" ei saada vanhalla raudalla toimimaan ikinä. Sitten olisi auto ilman parkkisensoreita ja ilman vision parkkisensoreita, eli varsinainen väliinputoaja malli.
 
FSD beta 11.3 mennyt teslan työntekijöille jakoon. Release notet alla lainauksessa. Single stack on todellisuutta, tunnistaa punaisista risteyksen läpi ajavat ja antaa niiden mennä eikä aja punaisia päin menevän eteen(toimii myös ei liikennevalot tilanteessa), occupancy network eli esteet ajoradalla saanut paljon tuunausta. Teslan release notet on kivat, kun kertovat edes hieman mistä parannukset tulevat eikä pelkkä lista asioita.

The following are Tesla’s FSD Beta V11.3 release notes:

  • Enabled FSD Beta on highway. This unifies the vision and planning stack on and off-highway and replaces the legacy highway stack, which is over four years old. The legacy highway stack still relies on several single-camera and single-frame networks, and was setup to handle simple lane-specific maneuvers. FSD Beta’s multi-camera video networks and next-gen planner, that allows for more complex agent interactions with less reliance on lanes, make way for adding more intelligent behaviors, smoother control and better decision making.
  • Added voice drive-notes. After an intervention, you can now send Tesla an anonymous voice message describing your experience to help improve Autopilot.
  • Expanded Automatic Emergency Braking (AEB) to handle vehicles that cross ego’s path. This includes cases where other vehicles run their red light or turn across ego’s path, stealing the right-of-way.
  • Replay of previous collisions of this type suggests that 49% of the events would be mitigated by the new behavior. This improvement is now active in both manual driving and autopilot operation.
  • Improved autopilot reaction time to red light runners and stop sign runners by 500ms, by increased reliance on object’s instantaneous kinematics along with trajectory estimates.
  • Added a long-range highway lanes network to enable earlier response to blocked lanes and high curvature.
  • Reduced goal pose prediction error for candidate trajectory neural network by 40% and reduced runtime by 3X. This was achieved by improving the dataset using heavier and more robust offline optimization, increasing the size of this improved dataset by 4X, and implementing a better architecture and feature space.
  • Improved occupancy network detections by oversampling on 180K challenging videos including rain reflections, road debris, and high curvature.
  • Improved recall for close-by cut-in cases by 20% by adding 40k autolabeled fleet clips of this scenario to the dataset. Also improved handling of cut-in cases by improved modeling of their motion into ego’s lane, leveraging the same for smoother lateral and longitudinal control for cut-in objects.
  • Added “lane guidance module and perceptual loss to the Road Edges and Lines network, improving the absolute recall of lines by 6% and the absolute recall of road edges by 7%.
  • Improved overall geometry and stability of lane predictions by updating the “lane guidance” module representation with information relevant to predicting crossing and oncoming lanes.
  • Improved handling through high speed and high curvature scenarios by offsetting towards inner lane lines.
  • Improved lane changes, including: earlier detection and handling for simultaneous lane changes, better gap selection when approaching deadlines, better integration between speed-based and nav-based lane change decisions and more differentiation between the FSD driving profiles with respect to speed lane changes.
  • Improved longitudinal control response smoothness when following lead vehicles by better modeling the possible effect of lead vehicles’ brake lights on their future speed profiles.
  • Improved detection of rare objects by 18% and reduced the depth error to large trucks by 9%, primarily from migrating to more densely supervised autolabeled datasets.
  • Improved semantic detections for school busses by 12% and vehicles transitioning from stationary-to-driving by 15%. This was achieved by improving dataset label accuracy and increasing dataset size by 5%.
  • Improved decision making at crosswalks by leveraging neural network based ego trajectory estimation in place of approximated kinematic models.
  • Improved reliability and smoothness of merge control, by deprecating legacy merge region tasks in favor of merge topologies derived from vector lanes.
  • Unlocked longer fleet telemetry clips (by up to 26%) by balancing compressed IPC buffers and optimized write scheduling across twin SOCs.
 
Viimeksi muokattu:
No toki mieleisin skenaario olisi, että ensi viikolla kerrotaan, että kaikissa Y malleissa on uusi rauta sisällä alkaen heti, oli se sitten mitä tahansa. Sitten jos sanotaan, että ensi vuonna on uutta rautaa niin otan sitten varmaankin nyt tuon nykyisen mallin. Sitten tietysti ikävin skenaario on, että ei sanota oikein mitään ja otan auton ja siitä sitten hetken päästä uusissa onkin uutta rautaa. Ja lisäyksenä vielä pahimpaan skenaarioon olisi että kerrottaisiin, että "parkkisensoreita" ei saada vanhalla raudalla toimimaan ikinä. Sitten olisi auto ilman parkkisensoreita ja ilman vision parkkisensoreita, eli varsinainen väliinputoaja malli.
Varmasti saat oikeamman vastauksen kysymällä Teslan myynnistä kuin täältä, kuinka kauan voit olla hyväksymättä asiaa. Ei heille tarvitse sanoa syytä miksi mietit, kysyt vain kuinka äkkiä vastaus tarvitaan.
 
Ja voithan sä tehdä sen peruutuksen vielä niin pitkään kuin luovutus tapahtuu ja senkin jälkeen on 14 päivää aikaa päättää.
 
Teslan myynnistä tulikin mieleen, että missä vaiheessa tesla on yhteydessä luovutukseen liittyen? Autoni pitäisi nyt olla Zeebruggessa odottamassa kuljetusta kohti Hankoa, eli ollaan ehkä muutaman viikon päässä luovutuksesta. Vielä ei siis ole kukaan soitellut ja ehdotellut mitään aikoja luovutukseen.
 
FSD beta 11.3 mennyt teslan työntekijöille jakoon. Release notet alla lainauksessa. Single stack on todellisuutta, tunnistaa punaisista risteyksen läpi ajavat ja antaa niiden mennä eikä aja punaisia päin menevän eteen(toimii myös ei liikennevalot tilanteessa), occupancy network eli esteet ajoradalla saanut paljon tuunausta. Teslan release notet on kivat, kun kertovat edes hieman mistä parannukset tulevat eikä pelkkä lista asioita.


Hyvältä kuulostaa. Sitten vaan odotellaan, että tulee laajempaan jakoon ja puolueettomaan testiin. Harmi, että eivät koske Suomea nämä, paitsi ehkä moottoritieajon osalta? Luulisi, että single stack auttaisi AP:n toimintaa yleisesti, vaikka ei olisikaan FSD:tä.

Sinänsä nuo punaisia päin ajavien tunnistukset ja esteiden tunnistus ajoradalla voisi tulla tännekin vähintään visualisoinnin tasolla. Sekin jo auttaisi, vaikkei auto sitten itse jarruttaisikaan edes.
 
Hyvältä kuulostaa. Sitten vaan odotellaan, että tulee laajempaan jakoon ja puolueettomaan testiin. Harmi, että eivät koske Suomea nämä, paitsi ehkä moottoritieajon osalta? Luulisi, että single stack auttaisi AP:n toimintaa yleisesti, vaikka ei olisikaan FSD:tä.

Sinänsä nuo punaisia päin ajavien tunnistukset ja esteiden tunnistus ajoradalla voisi tulla tännekin vähintään visualisoinnin tasolla. Sekin jo auttaisi, vaikkei auto sitten itse jarruttaisikaan edes.

Veikkaisin, että edelleen buginen, mutta ehkä menee oikeaan suuntaan pari askelta ja yhden taaksepäin.

Tuo fsd11 tulee kai eurooppaan. Huvittaa 90% done/samaa, kun kaikkihan tietää ettei viimeinen 10% ei ehkä valmistu koskaan. Tesla haki työntekijää suomeenkin fsd beta kehitystä varten.

Oma spekulaatio on, että tesla haluaa kaiken legacy koodin veks autoista ja tilalle tuo fsd beta 11 tms. Helpottas teslan tuotekehitystä, jos olisi vain yksi pino mitä kehittää. Kauanko tuohon eu julkaisuun sitten menee aikaa, en pidättele hengitystä. Single Stack:sta puhuttiin 1.5v sitten ja se alkaa ehkä nyt olemaan todellisuutta. Odottavan aika on pitkä.

Elon Musk: Tesla FSD Beta V11 Will Be Adapted For EU Roads & Submitted To Regulators, 90% Of Work Already Done

 
Viimeksi muokattu:
Hyvältä kuulostaa. Sitten vaan odotellaan, että tulee laajempaan jakoon ja puolueettomaan testiin. Harmi, että eivät koske Suomea nämä, paitsi ehkä moottoritieajon osalta? Luulisi, että single stack auttaisi AP:n toimintaa yleisesti, vaikka ei olisikaan FSD:tä.

Sinänsä nuo punaisia päin ajavien tunnistukset ja esteiden tunnistus ajoradalla voisi tulla tännekin vähintään visualisoinnin tasolla. Sekin jo auttaisi, vaikkei auto sitten itse jarruttaisikaan edes.
Single stack ei tänne tule kunnes saavat hyväksynnän jakaa. Ja tällöinkin se koskee FSDn ostajia ketkä saavat Betan.

EAP ei näitä saa.
 
Single stack ei tänne tule kunnes saavat hyväksynnän jakaa. Ja tällöinkin se koskee FSDn ostajia ketkä saavat Betan.

EAP ei näitä saa.
Olen käsityksessä, että tesla haluaisi korvata EAP:in FSD pohjaisella toteutuksella. Voi olla, että olen käsittänyt väärin. Vaikka en olisi käsittänyt väärin niin teslan softan kehitysnopeuden tuntien ei välttämättä koskaan toteudu tai saa ainakin odottaa vuosia ja vuosia.
 
Viimeksi muokattu:
Ole käsityksessä, että tesla haluaisi korvata EAP:in FSD pohjaisella toteutuksella. Voi olla, että olen käsittänyt väärin. Vaikka en olisi käsittänyt väärin niin teslan softan kehitysnopeuden tuntien ei välttämättä koskaan toteudu tai saa ainakin odottaa vuosia ja vuosia.
Näinhän se on, että haluavat tehdä sen mutta sitä ennen EU:n pitää hyväksyä tuo FSD Beta. Sitten vielä tuo, että miten EAP voidaan tuoda Single Stack, että se käsittää vain tuon NoA:n.
 
Näinhän se on, että haluavat tehdä sen mutta sitä ennen EU:n pitää hyväksyä tuo FSD Beta. Sitten vielä tuo, että miten EAP voidaan tuoda Single Stack, että se käsittää vain tuon NoA:n.
Luulisi että tosiaan helpointa olisi että kaikki toimisi täysin samalla softalla, mutta sitten lisää maksamalla saisi vaan lisää ominaisuuksia.
 
Luulisi että tosiaan helpointa olisi että kaikki toimisi täysin samalla softalla, mutta sitten lisää maksamalla saisi vaan lisää ominaisuuksia.
Kuvittelisi, että kunhan saavat FSD:n toimimaan niin EAP:n korvaaminen olisi vain räpsitään ominaisuuksia pois päältä säätö. Toivottavasti teslalla insinöörit on tienneet ton suunnitelman alusta lähtien ja softa suunniteltu modulaariseksi. Iso kysymys on millon FSD toimii tarpeeksi hyvin? Mielenkiinnolla odotan fsd 11:sta tuubivideoita.
 
Eiköhän tuo tule kaikkiin eri autopilottitasoihin sama softa kun ovat saaneet riittävän stabiiliksi.
 
No ei varmasti asenneta tällä hetkellä. Youtube yms olisi täynnä juttuja asiasta jos näin olisi
Niin, kiinasta autot tulee tänne pari kuukautta. Eli nyt tänne tulevat on tehty viime vuoden puolella. Tesla voi porrastaa valmistusta niin että ensimmäiset HW4 autot tulevat asiakkaille globaalisti q2 aikana. On vaan onnetonta että ottivat USS:t pois nyt ja HW4 on tulossa samalla. Toki jos HW4 ei saada riittävästi linjalta ulos niin Y:hyn niitä riittänee viimeiseksi. Nythän USA:ssa ei enää oteta uusia tilauksia Y:stä. Kolmonen oli jo aiemmin tarjolla rajoitetusti. Saksan tuotanto menee lähialueille joten siellä aletaan varmaankin tekemään muutoksia viimeisenä.
 
No toki mieleisin skenaario olisi, että ensi viikolla kerrotaan, että kaikissa Y malleissa on uusi rauta sisällä alkaen heti, oli se sitten mitä tahansa. Sitten jos sanotaan, että ensi vuonna on uutta rautaa niin otan sitten varmaankin nyt tuon nykyisen mallin. Sitten tietysti ikävin skenaario on, että ei sanota oikein mitään ja otan auton ja siitä sitten hetken päästä uusissa onkin uutta rautaa. Ja lisäyksenä vielä pahimpaan skenaarioon olisi että kerrottaisiin, että "parkkisensoreita" ei saada vanhalla raudalla toimimaan ikinä. Sitten olisi auto ilman parkkisensoreita ja ilman vision parkkisensoreita, eli varsinainen väliinputoaja malli.

Ihan sama milloin otat vastaan niin siellä on kolmen kuukauden päästä jokin muutos tullut. HW-tasojen osalta vielä kannattaa todella tiedostaa, että yhtään mikään noista hienoista ominaisuuksista ei toimi Suomessa eikä välttämättä tule toimimaan koko sinä aikana, kun auton omistat. Kaikki tähän mennessä FSD:n Suomessa ostaneet jostain viimeisen neljän vuoden ajalta ovat saaneet suunnilleen kauhallisen sontaa suuhun rahojensa vastineeksi.

Samoin kannattaa tiedostaa, että autossa jo myyntihetkellä olevat ominaisuudet saattavat yhtäkkiä kadota tai olla koskaan toimimatta. Teslalla ei esimerkiksi vieläkään ole toimivia automaattipyyhkijöitä, ja sikäli kuin olen netistä ymmärtänyt HW3:n autopilotti tuhottiin ykskaks automaattipitkien pakkosekoiluilla. Tesla on väärä automerkki, jos haluat ostaa valmiin tuotteen, joka toimii koko omistusajan ennustettavasti.
 
Ihan sama milloin otat vastaan niin siellä on kolmen kuukauden päästä jokin muutos tullut. HW-tasojen osalta vielä kannattaa todella tiedostaa, että yhtään mikään noista hienoista ominaisuuksista ei toimi Suomessa eikä välttämättä tule toimimaan koko sinä aikana, kun auton omistat. Kaikki tähän mennessä FSD:n Suomessa ostaneet jostain viimeisen neljän vuoden ajalta ovat saaneet suunnilleen kauhallisen sontaa suuhun rahojensa vastineeksi.

Samoin kannattaa tiedostaa, että autossa jo myyntihetkellä olevat ominaisuudet saattavat yhtäkkiä kadota tai olla koskaan toimimatta. Teslalla ei esimerkiksi vieläkään ole toimivia automaattipyyhkijöitä, ja sikäli kuin olen netistä ymmärtänyt HW3:n autopilotti tuhottiin ykskaks valosekoiluilla. Tesla on väärä automerkki, jos haluat ostaa valmiin tuotteen, joka toimii koko omistusajan ennustettavasti.
No toki aina on tulossa uutta. Itseasiassa Tesla on juuri oikea automerkki minulle. Auto on toissijainen asia, pääasia että on uutta tekniikkaa ja uusia softapäivityksiä. Aiemmin ei ole voinut autot vähempää kiinnostaa kunhan pääsen sinne minne olen menossa (tämä toki saattaa Teslan kanssa vaarantua kyllä, kaiken maailman lämpöpumppu yms vikoja on, tosin varmaan lähinnä ne on äänessä kenellä on vikoja eikä kaikilla tietenkään ole), mutta Teslassa kiinnostaa nimenomaan tekniikka ja softa.

Ja tuo on varmasti totta että FSD tuskin toimii vielä HW9 raudallakaan. Aika kaukana ollaan siitä että voisi itse mennnä takapenkille ottamaan nokoset. Sen sijaan toimivat parkkitutkat (tavalla tai toisella toteutettuina) olisivat kyllä tärkeä varuste johon HW4 auttaisi sikäli mikäli siinä on puskurissa lisää kameroita.
 
Kovasti pohdiskellut Model 3 hankintaa, mutta taisi tulla se viimeinen dealbreaker vastaan.
Vieläkö herran vuonna 2023 voidaan valmistaa autoja joita ei saa pestä harjallisessa konepesussa? Lueskelin että Model 3 saisi pestä vain käsin, tai jos laittaa johonkin "pesulamoodiin" niin voi pestä harjattomassa pesussa mutta siltikin varoitellaan että takuut menee jos jotain rikkoutuu pesun vuoksi.
Vieläkö tämä pitänee paikkansa?
 
Kovasti pohdiskellut Model 3 hankintaa, mutta taisi tulla se viimeinen dealbreaker vastaan.
Vieläkö herran vuonna 2023 voidaan valmistaa autoja joita ei saa pestä harjallisessa konepesussa? Lueskelin että Model 3 saisi pestä vain käsin, tai jos laittaa johonkin "pesulamoodiin" niin voi pestä harjattomassa pesussa mutta siltikin varoitellaan että takuut menee jos jotain rikkoutuu pesun vuoksi.
Vieläkö tämä pitänee paikkansa?
Takuut ei mene, vaan takuu ei korvaa jos auton rikkoo pesukadulla. Tuskin tämä käytännössä eroaa muista autoista mitenkään.



"Jos peset auton autopesulan pesuautomaatissa, käytä ainoastaan harjatonta pesua. Tällaisissa pesulinjastoissa ei ole Model 3 -auton pintaan koskevia osia, kuten harjoja. Joissakin kosketuksettomissa autopesuloissa käytetään emäksisiä liuoksia, jotka saattavat ajan mittaan värjätä auton ulkoverhoilua. Vältä auton altistumista saippuoille ja kemikaaleille, joiden pH-arvo on yli 13. Jos olet epävarma, tarkista tuote-etiketti tai pyydä apua autopesulan henkilöstöltä. Vääränlaisen pesutavan aiheuttamat vahingot eivät kuulu takuun piiriin."
 
Kovasti pohdiskellut Model 3 hankintaa, mutta taisi tulla se viimeinen dealbreaker vastaan.
Vieläkö herran vuonna 2023 voidaan valmistaa autoja joita ei saa pestä harjallisessa konepesussa? Lueskelin että Model 3 saisi pestä vain käsin, tai jos laittaa johonkin "pesulamoodiin" niin voi pestä harjattomassa pesussa mutta siltikin varoitellaan että takuut menee jos jotain rikkoutuu pesun vuoksi.
Vieläkö tämä pitänee paikkansa?
Olisit siis vienyt tuon hintaisen auton harjapesuun vai? Jos tosiaan noin haluat tehdä niin tuskin siitä ongelmaa tulee. Vakuutushan sen muutenkin korvaa jos jotain pesun aikana hajoaa ja jos hajoaa myöhemmin jotain, niin ei tesla sitä pysty todistamaan onko auto ollut harjapesussa ja se olisi aiheuttanut jotain vikaa.
 
ABC-pesussa olen valkoista kolmosta käyttänyt jonkun 6 kertaa vuoden aikana eikä ainakaan vielä ole hajonnut mitään. Pesutila on joo erikseen mikä kannattaa laittaa päälle, taitaa olla auton sensorit paniikissa muuten. Somessa tuntuu jakautuvan mielipiteet tuon asian osalta, osa pesee ja puunaa itse, osa käyttää surutta automaateissa. Ollut myös juttua noista maalipoinnoista, ilmeisesti valkoinen ois kestävin ja musta huonoin, en sitten tiedä miten eri pesutyylit vaikuttaa loppupeleissä...
 
Ollut myös juttua noista maalipinnoista, ilmeisesti valkoinen ois kestävin ja musta huonoin, en sitten tiedä miten eri pesutyylit vaikuttaa loppupeleissä...
Tuo saattaa edelleen pitää paikkansa. Joskus vuonna 2019, kun perus musta oli ilmainen perusväri, niin se heikko musta tuli sitten esiin. Tesla muuttikin perusväriksi tuon metallin valkoisen.
 
Pearl white color because it's a metallic paint and it's also a multi-coat. Only the solid black color has that problem since it's single coat and non-metallic paint.

Teslan valkoisella multi-coat pearl white värivalinnalla ei muuten ole mitään tekemistä autoissa yleensä ilmaiseksi tulevan valkoisen värin kanssa, joka on single coat ja ilman metallisävyjä.
Onhan se M3 valkoinen maali hienoa kun läheltä katsoo, varsinkin kun veti hyvät keraamiset pinnoitteet. Mutta tylsää että kaikki ovat saman näköisiä ja värisiä. Varmaan puolet Tesloista jotka tulee vastaan on valkoisia kolmosia.
 
Pearl white color because it's a metallic paint and it's also a multi-coat. Only the solid black color has that problem since it's single coat and non-metallic paint.

Teslan valkoisella multi-coat pearl white värivalinnalla ei muuten ole mitään tekemistä autoissa yleensä ilmaiseksi tulevan valkoisen värin kanssa, joka on single coat ja ilman metallisävyjä.
Siinä vaiheessa kun valkoisesta tuli muotiväri about 10-12 vuotta sitten ei juuri ole yhdessäkään tuon hintaluokan autossa ollut perusvalkoista väriä vaan helmiäis- ice- ties mitä metallivärejä ne on.
Joissain on ollut kumpikin vaihtoehto.
 
Onhan se M3 valkoinen maali hienoa kun läheltä katsoo, varsinkin kun veti hyvät keraamiset pinnoitteet. Mutta tylsää että kaikki ovat saman näköisiä ja värisiä. Varmaan puolet Tesloista jotka tulee vastaan on valkoisia kolmosia.
Ainahan se on niin että ilmainen väri on yleisin ja vaikka on auton näkyvin osa niin siitä ei olla valmiita maksamaan yhtään mikä johtaa sitten siihen että laturit täynnä santanderin valkoista.
Jos itse olisin nyt Y tilaamassa niin ihan ehdottomasti ruksaisin uuden kirsikkavärin ihan vaan koska erilainen ja ainakin mainoskuvissa ihan hieno. Livenä en ole nähnyt jos niitä nyt edes on vielä.
 
Tuo uusi quicksilver vähän kiinnostelisi, mutta en ala vaihtamaan tuota midnight silveriä enää tässä vaiheessa kun arvio toimituksesta on enskuun loppuun mennessä. Kai se cherry red olisi myös näyttävä, mutten ehkä punaisesta niin välitä...
 
Lähdettä tälle? Muutama uusi auto on tuona aikana tullut ostettua ja valkoinen tai punainen lähes aina perusväri ilman lisähintaa. Metallivärit erikseen, mukaanlukien helmiäisvalkoinen.
Tuota mä juuri tarkoitin. Esimerkiksi Fordissa on ollut Ice white metallic iät ajat mutta toki perusvalkoinen esim. viranomaiskäyttöön on varmaan ollut saatavana myös.
Etkös sä juuri tarkoittanut noita white metallic-värejä mitä on ollut kymmenen vuotta vähän joka merkissä perusvakoisen lisäksi? Vai mitä mä en ymmärtänyt?

Eihän niitä tosin kuraisena kyllä kauempaa erkkikään erota.
 
Perusväri valkoinen on useimmiten veloitukseton ja Teslan Pearl Whitea vastaavat helmiäis ja metallivärit valkoisena lisähintaan.
Tarkoitat siis että Teslassa ei ole edullista perusvalkoinen vaihtoehtoa?
Onhan noita erihintaisia värejä metalliväreissäkin ollut, ainakin Fordeissa. Eli vähintään kolmen hintaisia.
 
Tarkoitat siis että Teslassa ei ole edullista perusvalkoinen vaihtoehtoa?
Onhan noita erihintaisia värejä metalliväreissäkin ollut, ainakin Fordeissa. Eli vähintään kolmen hintaisia.
Teslan ainoa ilmainen väri on metallivalkoinen. Samalla myös ainoa valkoinen.
 
Teslan ainoa ilmainen väri on metallivalkoinen. Samalla myös ainoa valkoinen.
Niin siis halvin vaihtoehto perusväri puuttuu. Eihän se siitä ilmaista tee jos vakiovalkoista ei saa. Noh ei niitä valkoisia muutenkaan juuri erota toisistaan.
Aikoinaan kun katselin kolmosbemareita niin alkaen malli oli "business"-varustelu. Huono vaan että vaikka sitä mainostettiin niin sellaista ei pystynyt tilaamaan vaan siinä oli väkisin muuta lisähintaista tingeliä.
 
Niin siis halvin vaihtoehto perusväri puuttuu. Eihän se siitä ilmaista tee jos vakiovalkoista ei saa. Noh ei niitä valkoisia muutenkaan juuri erota toisistaan.
No metallivärillä maalaaminen ei ole valmistajalle käytännössä yhtään kalliimpaa. Eli kyllä se tekee siitä ilmaisen, noilla perus metalli/helmiäisväreillä rahastaminen on oikea kultakaivos autotehtaille.
Monilla valmistajilla kallein värivaihtoehto on pohjamaalin väri perustuen ei tietysti mihinkään.
 
No metallivärillä maalaaminen ei ole valmistajalle käytännössä yhtään kalliimpaa. Eli kyllä se tekee siitä ilmaisen, noilla perus metalli/helmiäisväreillä rahastaminen on oikea kultakaivos autotehtaille.
Monilla valmistajilla kallein värivaihtoehto on pohjamaalin väri perustuen ei tietysti mihinkään.

Juurikin näin. Hienolla mielikuvamarkkinoinnilla saadaan esim. 80-luvun pakettiauton kalsarinsininen myytyä 10000e erikoisvärinä (esim. MB G ”China Blue”)
 
Kovasti pohdiskellut Model 3 hankintaa, mutta taisi tulla se viimeinen dealbreaker vastaan.
Vieläkö herran vuonna 2023 voidaan valmistaa autoja joita ei saa pestä harjallisessa konepesussa? Lueskelin että Model 3 saisi pestä vain käsin, tai jos laittaa johonkin "pesulamoodiin" niin voi pestä harjattomassa pesussa mutta siltikin varoitellaan että takuut menee jos jotain rikkoutuu pesun vuoksi.
Vieläkö tämä pitänee paikkansa?

Uudesta asti pessyt Y:n harjapesussa parin viikon välein, olisko nyt 20kertaa about. Ei se siitä miksikään mene niinkun ei mikään muukaan auto ja ainahan voi muutaman vuoden päästä laittaa parisataa myllytykseen jos pesunaarmut haittaa
 
Tuo uusi quicksilver vähän kiinnostelisi, mutta en ala vaihtamaan tuota midnight silveriä enää tässä vaiheessa kun arvio toimituksesta on enskuun loppuun mennessä. Kai se cherry red olisi myös näyttävä, mutten ehkä punaisesta niin välitä...
Itse ehkä olisin ottanut quicksilverin jos se olisi ollut ilmainen. Tosin halunnut jo vuosia valkoisen auton, mutta ennen ostanut vaan käytettyjä eikä osunut kohdalle muuten sopivaa valkoista. Joten nyt sitten toki valitsin valkoisen Y:n. Kävin vetokujalla katsomassa tuota quicksilveriä ja hieno kyllä, mutta 3000€ aivan liikaa ja loppujen lopuksi tykkään enemmän valkoisesta.
 
Itse ehkä olisin ottanut quicksilverin jos se olisi ollut ilmainen. Tosin halunnut jo vuosia valkoisen auton, mutta ennen ostanut vaan käytettyjä eikä osunut kohdalle muuten sopivaa valkoista. Joten nyt sitten toki valitsin valkoisen Y:n. Kävin vetokujalla katsomassa tuota quicksilveriä ja hieno kyllä, mutta 3000€ aivan liikaa ja loppujen lopuksi tykkään enemmän valkoisesta.
Joo onhan tuolla hintaa, midnight silver oli 'vain' +1600 lisää hintaan. Tuntui että pakko saada muuta kuin valkoinen seuraavaksi, vaikka ei se sinänsä huonon näköinen ole, niitä on vain niin paljon jo liikenteessä. Tietenkin säästyneellä rahalla voi jotain teippausta miettiä, mutta rajumpi värimuutos maksaa sekin.
 
Niin oliko jollain tietoa, että missä vaiheessa toimitusta myyjät ovat yhteydessä teslalta? Kuinka kauan myyjän yhteydenotosta toimitukseen aika?
 
Jos ottaisi auton vastaan talvirengas aikana eikä ole tilauksella renkaita niin onko kokemuksia vaikka tuosta autoklinikasta, jos sinne tilaisi nettikaupasta talvirenkaat niin vaihtaisivatko ne alle maksua vastaan? Ei varmaan kovin kauas viitsisi lumella ajaa kesärenkailla ja tuo olisi samassa rakennuksessa. Jos nyt plussakelit ja kuiva asfaltti niin voisin ajella töihin vaihtamaan itse, mutta mahdoton tietysti sanoa millainen keli sattuu olemaan.
 
No metallivärillä maalaaminen ei ole valmistajalle käytännössä yhtään kalliimpaa. Eli kyllä se tekee siitä ilmaisen, noilla perus metalli/helmiäisväreillä rahastaminen on oikea kultakaivos autotehtaille.

Olen aina luullut että se itse metallinhohtomaali (taitaa olla jotain alumiinihilettä seassa) on vähän kalliimpaa ja lisäksi työläämpi tehtaalle. Mahdollisesti vaatii useamman kerroksen ja/tai lakan päälle?

Itsellä kaksi edellistä uutta autoa tylsiä perusvärin valkoisia kun käytin tinkauspanokset muuhun.
 
Olen aina luullut että se itse metallinhohtomaali (taitaa olla jotain alumiinihilettä seassa) on vähän kalliimpaa ja lisäksi työläämpi tehtaalle. Mahdollisesti vaatii useamman kerroksen ja/tai lakan päälle?

Itsellä kaksi edellistä uutta autoa tylsiä perusvärin valkoisia kun käytin tinkauspanokset muuhun.
Riippuu ihan mitä halutaan. Perusmetallinhohto vissiin vedetään samalla kaavalla kuin perusväritkin mutta kalliit erikoisvärit arvokkaissa autoissa monella kerroksella alkaen pohjamaalin päälle tulevasta "pintapohjamaalista", väristä ja jopa kuusi kuusi kerrosta lakkaa oli jossain "superautossa".
 
Teslan valkoinen on varsin kallis lisävaruste. Kun mustan ongelmat selvisi, vaihtui tilalle valkoinen koska se oli kovin väri mekaanisesti.
 
Uudet S & X spotattu ilman pysäköintitutkia sekä pyöreällä ratilla:
D68FBA24-4DD2-4D11-982A-12CFCCD9693D.jpeg482BA32D-3ED1-4451-AC8E-B1FD5A4D28B9.png
 
Onko sadetunnistin tulossa takaisin:

Tuolla siis kuvia uusista kameroista ja vertailu tuulilasikameroista yhdessä kuvassa. Ja siinä vanhassa mallissa ei kameroiden päällä ole mitään, mutta uudessa on ihan sadetunnistimen näköinen anturi?

Uss antureita ei enää ole ja tuon mukaan ei myöskään mitään kameraa etuspuskurissa/ajovalojen sisällä?
 
Teslan valkoinen on varsin kallis lisävaruste. Kun mustan ongelmat selvisi, vaihtui tilalle valkoinen koska se oli kovin väri mekaanisesti.

Hyvä valinta kun valkoinen on tutkitusti turvallisin väri, vähiten kolareita! Selitys ilmeisesti siinä että se näkyy parhaiten näkökentässä sivusilmälläkin.

Toisaalta musta auto puhtaana ja kiillotettuna on kyllä hieno.
 
Vähän hämärä kommentti minusta? Eikai tuo auto mitenkään kallis ole, ainakaan siinä määrin ettei sitä pestä uskaltaisi kun tarve tulee?
No se on täysin omistajasta kiinni. Itse ainakin olen sen verran persaukinen, että tesla on itselleni kallis. Tähän mennessä kallein omistamani auto ennen teslaa on ollut hinnaltaan 13k€ ja sitäkään en viitsinyt harjapesussa pestä, vaan aina käsin.

Nykyään tosin itselläni ei ole käsinpesuun mahdollisuutta niin hyvät vahat pintaan ja harjattomia pesuja.
 
Onko sadetunnistin tulossa takaisin:

Tuolla siis kuvia uusista kameroista ja vertailu tuulilasikameroista yhdessä kuvassa. Ja siinä vanhassa mallissa ei kameroiden päällä ole mitään, mutta uudessa on ihan sadetunnistimen näköinen anturi?

Uss antureita ei enää ole ja tuon mukaan ei myöskään mitään kameraa etuspuskurissa/ajovalojen sisällä?

Mahtaako olla sadeanturi, kun aika ylhäällä (sulka ei yletä?). Sivukameroissa sen sijaan IR-valolähde, vai onko vaan koriste kameran päällä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 842
Viestejä
4 485 443
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom