Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

No se on täysin omistajasta kiinni. Itse ainakin olen sen verran persaukinen, että tesla on itselleni kallis. Tähän mennessä kallein omistamani auto ennen teslaa on ollut hinnaltaan 13k€ ja sitäkään en viitsinyt harjapesussa pestä, vaan aina käsin.

Nykyään tosin itselläni ei ole käsinpesuun mahdollisuutta niin hyvät vahat pintaan ja harjattomia pesuja.

Ei sillä pesulla ole väliä, koska auton jälleenmyyntiarvo ei kasva eurollakaan oli se käynyt 200 kertaa automaattipesussa tai sitten käsipestynä pölyttömässä tilassa. Se on vain auto, ei sijoituskohde poislukien jotkut Ferrarit.
 
No se on täysin omistajasta kiinni. Itse ainakin olen sen verran persaukinen, että tesla on itselleni kallis. Tähän mennessä kallein omistamani auto ennen teslaa on ollut hinnaltaan 13k€ ja sitäkään en viitsinyt harjapesussa pestä, vaan aina käsin.

Nykyään tosin itselläni ei ole käsinpesuun mahdollisuutta niin hyvät vahat pintaan ja harjattomia pesuja.
Jos ottaa tuliterään Teslaansa (tms.) keraamiseen pinnoitteen, uskaltaisko silloin käyttää harjallisessa automaattipesulassa?
 
Ihan sama milloin otat vastaan niin siellä on kolmen kuukauden päästä jokin muutos tullut. HW-tasojen osalta vielä kannattaa todella tiedostaa, että yhtään mikään noista hienoista ominaisuuksista ei toimi Suomessa eikä välttämättä tule toimimaan koko sinä aikana, kun auton omistat. Kaikki tähän mennessä FSD:n Suomessa ostaneet jostain viimeisen neljän vuoden ajalta ovat saaneet suunnilleen kauhallisen sontaa suuhun rahojensa vastineeksi.

Samoin kannattaa tiedostaa, että autossa jo myyntihetkellä olevat ominaisuudet saattavat yhtäkkiä kadota tai olla koskaan toimimatta. Teslalla ei esimerkiksi vieläkään ole toimivia automaattipyyhkijöitä, ja sikäli kuin olen netistä ymmärtänyt HW3:n autopilotti tuhottiin ykskaks automaattipitkien pakkosekoiluilla. Tesla on väärä automerkki, jos haluat ostaa valmiin tuotteen, joka toimii koko omistusajan ennustettavasti.

Automaattipitkät korjaantuivat viime vuonna kyllä. Vastaantulijat väläyttelee enemmän kun ajaa ID4:llä kuin Teslalla nykyään

Jos ottaa tuliterään Teslaansa (tms.) keraamiseen pinnoitteen, uskaltaisko silloin käyttää harjallisessa automaattipesulassa?

Jos laitat keraamisen pinnoitteen, et tarvitse harjallista pesua. Lika lähtee jo harjattomassakin.
 
Mahtaako olla sadeanturi, kun aika ylhäällä (sulka ei yletä?). Sivukameroissa sen sijaan IR-valolähde, vai onko vaan koriste kameran päällä?
Eikö tuo sivukameran päällä oleva valo ole sivuvilkku? Ainakin kolmosessa se on tuossa kohtaa. Tuo sadeanturin näköinen on minustakin liian ylhäällä, mutta paha sanoa näkemättä pyyhkijän liikerataa. Voihan se tuonne yltääkin.
Automaattipitkät korjaantuivat viime vuonna kyllä. Vastaantulijat väläyttelee enemmän kun ajaa ID4:llä kuin Teslalla nykyään
Ainakin Tesla Björnin mukaan (ks. alempi postaus) myös Plaidin valoille vilkutellaan eli vissiin häikäisevät. Kuulemma myös ees taas räpsyttelyä esiintyy eli auto ei osaa päättää millä valoilla pitäisi ajaa. Kirsikkana kakun päällä monen sekunnin viive pitkien kytkennässä, kun vastaantulija mennyt ohi. Eli vielä on tekemistä. Toivoa sopii, että HW4:n paremmat kamerat auttaisi tähänkin ongelmaan.

Offtopicina omalle nykyiselle 2014 Bemarille ei ole vilkuteltu kertaakaan ja sen varjostus toimii silminnähden aika hyvin, vaikka onkin vanhaa Xenon tekniikkaa. Myös viiveet ovat melko pienet eli täysille valoille vaihdetaan heti vastaantulijan mentyä.
 
Automaattipitkät korjaantuivat viime vuonna kyllä. Vastaantulijat väläyttelee enemmän kun ajaa ID4:llä kuin Teslalla nykyään

Katsoin juuri äsken Tesla Bjornin Model S Plaid 1000 km challengea, ja hän ainakin valitti että automaattipitkät toimivat ihan surkeasti (videossa kohdasta 6 min 31 s eteenpäin):

 
Nyt oli auto rekisteröitynyt tuonne My Cargo ja ilmeisesti lähdössä Barcelonasta 1.3 Zeebruggeen, perillä pitäis olla 7.3, siitä sitten jollain aikataululla Suomen suuntaan kaiketi. Jännää tämä salapoliisityö vaikkei se auto sieltä sen nopeampaa tule... ;). Ei muuten tilillä näy vieläkään VIN, mutta lähdekoodissa ollut jo monta viikkoa.
 
Eikö tuo sivukameran päällä oleva valo ole sivuvilkku? Ainakin kolmosessa se on tuossa kohtaa. Tuo sadeanturin näköinen on minustakin liian ylhäällä, mutta paha sanoa näkemättä pyyhkijän liikerataa. Voihan se tuonne yltääkin.

Ainakin Tesla Björnin mukaan (ks. alempi postaus) myös Plaidin valoille vilkutellaan eli vissiin häikäisevät. Kuulemma myös ees taas räpsyttelyä esiintyy eli auto ei osaa päättää millä valoilla pitäisi ajaa. Kirsikkana kakun päällä monen sekunnin viive pitkien kytkennässä, kun vastaantulija mennyt ohi. Eli vielä on tekemistä. Toivoa sopii, että HW4:n paremmat kamerat auttaisi tähänkin ongelmaan.

Offtopicina omalle nykyiselle 2014 Bemarille ei ole vilkuteltu kertaakaan ja sen varjostus toimii silminnähden aika hyvin, vaikka onkin vanhaa Xenon tekniikkaa. Myös viiveet ovat melko pienet eli täysille valoille vaihdetaan heti vastaantulijan mentyä.

Mulla ei ole plaidia joten en siitä voi sanoa, kolmosessa kuitenkin toimii. Viivettä on välillä muutama sekunti kun laittaa takaisin, mutta sammuu kyllä hyvin ja pysyy, ei räpsyttele enää.
 
Pienellä jännityksellä oon pitänyt automaattipitkiä kolmosessa päällä, mutta paremmin nuo on toimineet kuin octavian matriisit. Ei ole vielä kertaakaan kukaan räpsytellyt valoja kolmosella ajaessa.
 
Mulla ei ole plaidia joten en siitä voi sanoa, kolmosessa kuitenkin toimii. Viivettä on välillä muutama sekunti kun laittaa takaisin, mutta sammuu kyllä hyvin ja pysyy, ei räpsyttele enää.
Oma havainto on, että ei nuo kyllä hyvin toimi edelleenkään. Takaisinkytkentäviive on edelleen ihan älytön (juurikin joku 3-4 sekuntia, jolla auto etenee toistasataa metriä). Aiempi softa kytki pitkät pois kun vastaantulija oli jo vähän turhan lähellä. Nykyinen taas kytkee pois jo kun vastaantulija on jossain kilometrin päässä horisontissa - ei hyvä tämäkään. Lisäksi pitkät kytkeytyy päälle valaistuilla tieosuuksilla ja yllättäen jopa liian alhaisissa nopeuksissa eivätkä kytkeydy pois vaikka autolla pysähtyisi.
 
jopa liian alhaisissa nopeuksissa

Tätä en kyllä komppaa, mielummin näin päin. Esim. e-tronissa menee päälle vasta ihan liian korkeassa nopeudessa, oliko peräti 50. Rantatien rajoitus 50, liukkaalla ei viitsi ajaa niin lujaa niin ei toimi pitkät koko tiellä. Mielummin pitkät päällä hitaassa vauhdissa kuin tyhjänpanttina pois päältä.
 
Tätä en kyllä komppaa, mielummin näin päin. Esim. e-tronissa menee päälle vasta ihan liian korkeassa nopeudessa, oliko peräti 50. Rantatien rajoitus 50, liukkaalla ei viitsi ajaa niin lujaa niin ei toimi pitkät koko tiellä. Mielummin pitkät päällä hitaassa vauhdissa kuin tyhjänpanttina pois päältä.
Samaa mieltä, että mieluummin näin päin. Useinhan nuo rajat ovat liian korkeita. Kuitenkin ollut ihan naurettavaa, kun automaattipitkät jääneet päälle ja roiskasee taajamassa talojen välissä ajaessa jollain 30 km/h nopeudella ne päälle eivätkä edes sammu kun pysähdyn risteykseen. Ehkä tässä se todellinen ongelma itselläni on se, että kytkee ne valaistulla tiellä päälle. Jos sama tapahtuisi oikeasti pimeässä, niin eipä se olisi mikään varsinainen ongelma.
 
Kesällä alkaa olemaan nykyisen auton rahoitus maksettu ja tässä mietin seuraavaa vaihtoehtoa. En ole aiemmin uutta autoa ostanut, mutta nyt kun lukuja pyörittelee niin Teslan Model Y vaikuttaisi kustannusten valossa hyvältä vaihtoehdolta, kun kilometrejä tulee se 25k vuodessa. Nykyisestä saisi sen 20k vaihdossa jolloin Teslan laskurin mukaan 60kk sopimuksella jäisi se noin 340 € kuussa maksettavaa, mutta itselle on epäselvää mitä tapahtuu tuon 60kk jälkeen kun Teslan laskuri ilmoittaa viimeiseksi suuremmaksi eräksi 19k euroa. Eikö autosta saa tuossa vaiheessa enempää? Vai saako autosta vielä tuossa vaiheessa jäännös erän kuitattua ja vaikkapa 10k€ käsirahan seuraavaan? Ja auton myyntiihän tarvitaan tuossa vaiheessa lupa rahoitusyhtiöltä, jotenkin koko tämä kuvio ei vain aukea minulle miten homma toimii.
 
Vieläkin tulee kyllä kohtuullisen uusia Model Y vehkeitä, joissa valot sojottaa miten sattuu. Kyllä ne yleensä tajuaa jotain kun vilauttaa valoja, muttei kyllä läheskään aina. Eniten niissä ihmetyttää usein se, että varsinkin kuskin ajovalo on se joka sojoittaa pisin mäkiä ja toinen valo taas on "himmeä". Ihan kuin osassa autoja automatiikka luulee, että on vasemmanpuoleinen liikenne ja toimii "peilikuvana".
 
Kesällä alkaa olemaan nykyisen auton rahoitus maksettu ja tässä mietin seuraavaa vaihtoehtoa. En ole aiemmin uutta autoa ostanut, mutta nyt kun lukuja pyörittelee niin Teslan Model Y vaikuttaisi kustannusten valossa hyvältä vaihtoehdolta, kun kilometrejä tulee se 25k vuodessa. Nykyisestä saisi sen 20k vaihdossa jolloin Teslan laskurin mukaan 60kk sopimuksella jäisi se noin 340 € kuussa maksettavaa, mutta itselle on epäselvää mitä tapahtuu tuon 60kk jälkeen kun Teslan laskuri ilmoittaa viimeiseksi suuremmaksi eräksi 19k euroa. Eikö autosta saa tuossa vaiheessa enempää? Vai saako autosta vielä tuossa vaiheessa jäännös erän kuitattua ja vaikkapa 10k€ käsirahan seuraavaan? Ja auton myyntiihän tarvitaan tuossa vaiheessa lupa rahoitusyhtiöltä, jotenkin koko tämä kuvio ei vain aukea minulle miten homma toimii.

Se on osittainen bullet-laina eli 19 k€ tulee maksuun tuolloin. Auton sen hetkisellä arvolla ei ole merkitystä tähän summaan.
 
Parikin kertaa tässä vikon/parin aikana itse ajellut edellä ja näkee että takana olevan Malli3:n kuskin valo osoittaa mihin sattuu. Vähän haastava vilkutella valoja takana tulevalle eikä tuo päivänvalossa niin haittaa mutta pistää silmään. Sinänsä vähän erikoista, että noita tuonkin verran tulee itsekin nähtyä. Pimeällä en niin edes osaisi sanoa minkä auton valot sekoilevat, mutta päivänvalossa jo kun suuntauksen virheen huomaa niin helpottaa tunnistamista.
 
Vieläkin tulee kyllä kohtuullisen uusia Model Y vehkeitä, joissa valot sojottaa miten sattuu. Kyllä ne yleensä tajuaa jotain kun vilauttaa valoja, muttei kyllä läheskään aina. Eniten niissä ihmetyttää usein se, että varsinkin kuskin ajovalo on se joka sojoittaa pisin mäkiä ja toinen valo taas on "himmeä". Ihan kuin osassa autoja automatiikka luulee, että on vasemmanpuoleinen liikenne ja toimii "peilikuvana".

Ei ole kyse automatiikasta, valot vaan on monessa säädetty päin mäkiä tehtaalta. Melkein kuin olisi säädetty väärän puoliselle liikenteelle. Nähnyt pari tälläistä itsekin

Maahantuontikatsastuksessahan tuo pitäisi huomata mutta ei näköjään syynätä niin tarkkaan
 
Aika vähän löysin (laiskalla) haulla teslan tuomisesta esim. saksasta, mutta sen perusteella asiaan ei liity mystiikkaa? Saksaan ensirekisteröidyn teslan takuu pelaa suomessakin ilmeisesti normaaliin tapaan?

Katselin tuossa pikaisesti että jos takuullisen 3 awd:n (~2020->, <60tkm) laittaa hakuehdoiksi niin suomesta sellaisen saa ~46keur ja saksasta ~36keur. Tuohon tuontiin tarvii tietty talvirenkaat vielä päälle, mutta tuolla hinnalla kannattaisi varmaan jo tuotattaa/hakea?

Eikö nuo palvelut ym. pelaa suomessa suoraan, jos auto on alunperin eu:hun ostettu?
 
Kesällä alkaa olemaan nykyisen auton rahoitus maksettu ja tässä mietin seuraavaa vaihtoehtoa. En ole aiemmin uutta autoa ostanut, mutta nyt kun lukuja pyörittelee niin Teslan Model Y vaikuttaisi kustannusten valossa hyvältä vaihtoehdolta, kun kilometrejä tulee se 25k vuodessa. Nykyisestä saisi sen 20k vaihdossa jolloin Teslan laskurin mukaan 60kk sopimuksella jäisi se noin 340 € kuussa maksettavaa, mutta itselle on epäselvää mitä tapahtuu tuon 60kk jälkeen kun Teslan laskuri ilmoittaa viimeiseksi suuremmaksi eräksi 19k euroa. Eikö autosta saa tuossa vaiheessa enempää? Vai saako autosta vielä tuossa vaiheessa jäännös erän kuitattua ja vaikkapa 10k€ käsirahan seuraavaan? Ja auton myyntiihän tarvitaan tuossa vaiheessa lupa rahoitusyhtiöltä, jotenkin koko tämä kuvio ei vain aukea minulle miten homma toimii.
Etkös voi myydä itse auton tuolloin ja jos saat siitä vaikka 25000€, niin maksat sillä sen 19k€ pois ja itselle jää loput.

Kai auton siis saa kesken sopimuskaudenkin myydä vaikka kolmen vuoden jälkeenkin?
 
Yleensähän autoliike tuon "velan" ostaa pois jos heille auton myy, eli kuittaavat tuon velan ja loput saat itse jos jotain jää yli.
 
Aika vähän löysin (laiskalla) haulla teslan tuomisesta esim. saksasta, mutta sen perusteella asiaan ei liity mystiikkaa? Saksaan ensirekisteröidyn teslan takuu pelaa suomessakin ilmeisesti normaaliin tapaan?

Katselin tuossa pikaisesti että jos takuullisen 3 awd:n (~2020->, <60tkm) laittaa hakuehdoiksi niin suomesta sellaisen saa ~46keur ja saksasta ~36keur. Tuohon tuontiin tarvii tietty talvirenkaat vielä päälle, mutta tuolla hinnalla kannattaisi varmaan jo tuotattaa/hakea?

Eikö nuo palvelut ym. pelaa suomessa suoraan, jos auto on alunperin eu:hun ostettu?

Pelaa kyllä, kuullut että mahdollisesti pitää pyytää Teslalta muuttamaan auton maata, kun esim. Youtube aukeaa saksan sivulle automaattisesti kun on alunperin saksalainen liittymä autossa.
 
Aika vähän löysin (laiskalla) haulla teslan tuomisesta esim. saksasta, mutta sen perusteella asiaan ei liity mystiikkaa? Saksaan ensirekisteröidyn teslan takuu pelaa suomessakin ilmeisesti normaaliin tapaan?

Katselin tuossa pikaisesti että jos takuullisen 3 awd:n (~2020->, <60tkm) laittaa hakuehdoiksi niin suomesta sellaisen saa ~46keur ja saksasta ~36keur. Tuohon tuontiin tarvii tietty talvirenkaat vielä päälle, mutta tuolla hinnalla kannattaisi varmaan jo tuotattaa/hakea?

Eikö nuo palvelut ym. pelaa suomessa suoraan, jos auto on alunperin eu:hun ostettu?

Pieni autovero noihin vielä napsahtaa päälle. Olisiko joitain 1500€. Ellei ole sitten loppuvuodesta 2021 tai sen jälkeen rekisteröity.
 
Onko sadetunnistin tulossa takaisin:

Tuolla siis kuvia uusista kameroista ja vertailu tuulilasikameroista yhdessä kuvassa. Ja siinä vanhassa mallissa ei kameroiden päällä ole mitään, mutta uudessa on ihan sadetunnistimen näköinen anturi?
Kondensaatiota poistamaan puhallin/lämmitin niin ei huuruunnu kamera ja turhaan pyyhkijät vatvo edestakaisin.
 
Lisääntyneen valotehon myötä tilapäisiä häikäisyjä on nykyään aiempaa enemmän. Jos takana on joku häiriötekijä niinkin yksinkertainen asia kuin nopeuden tilapäinen laskeminen auttaa pääsemään ongelmasta aika nopeasti eroon.

Jos noinkin mitättömät asiat aiheuttaa liikenteessä itselle ongelmia kannattaa siirtyä jalkaväkeen.

Jostain syystä tämä koskee vain yhtä autovalmistajaa, joten kyseessä on kyllä ongelma. Turhaa sitä on vetää herneitä nenään, vaikka tuokin ongelma on korjattavissa jos vaan halutaan. Muissa merkeissä tuollaista näkee äärimmäisen harvoin.
 
Ei sillä pesulla ole väliä, koska auton jälleenmyyntiarvo ei kasva eurollakaan oli se käynyt 200 kertaa automaattipesussa tai sitten käsipestynä pölyttömässä tilassa. Se on vain auto, ei sijoituskohde poislukien jotkut Ferrarit.
Juuri näin. Maalipinta on kulutustavaraa. Ihmetellen seuraan netissä näkyvää wrappaus, detailing - ja käsinpesuvimmaa. Ilmeisesti monilla on liikaa vapaa-aikaa tai aivan vääristynyt suhde käyttöesineeseen.

Harrastevehkeet erikseen. Model 3 on perus corolla joka kaipaa vaan kovaa ajoa.
 
Juuri näin. Maalipinta on kulutustavaraa. Ihmetellen seuraan netissä näkyvää wrappaus, detailing - ja käsinpesuvimmaa. Ilmeisesti monilla on liikaa vapaa-aikaa tai aivan vääristynyt suhde käyttöesineeseen.

Harrastevehkeet erikseen. Model 3 on perus corolla joka kaipaa vaan kovaa ajoa.

Itse tykkään kyllä pestä autoa käsin omassa pihassa. Terapeuttista hommaa parhaimmillaan, kun on kunnon välineet. Aina en toki jaksa, ja silloin ajelen lähistön pehmoharjapesussa mutkan.
 
Juuri näin. Maalipinta on kulutustavaraa. Ihmetellen seuraan netissä näkyvää wrappaus, detailing - ja käsinpesuvimmaa. Ilmeisesti monilla on liikaa vapaa-aikaa tai aivan vääristynyt suhde käyttöesineeseen.

Harrastevehkeet erikseen. Model 3 on perus corolla joka kaipaa vaan kovaa ajoa.

Asia jota olen myös miettinyt mutta en ole koskaan viitsinyt sanoa, tämä "pesen aina käsin hellyydellä kasvatetulla luomusienellä ja tislatulla lähdevedellä jossa ripaus rosmariinia, mistä löytyisi luomusaippua jonka ph on täsmällee 6.754?" -jengi on aina mennyt oli oman ymmärryksen jos kyseessä on ns. normiauto eikä vuoden 1957 Mercedes SL Gullwing. Sen auton arvo ei muutu miksikään vaikka kuinka pesisi kotona ja välttelisi konepesuja.
 
Asia jota olen myös miettinyt mutta en ole koskaan viitsinyt sanoa, tämä "pesen aina käsin hellyydellä kasvatetulla luomusienellä ja tislatulla lähdevedellä jossa ripaus rosmariinia, mistä löytyisi luomusaippua jonka ph on täsmällee 6.754?" -jengi on aina mennyt oli oman ymmärryksen jos kyseessä on ns. normiauto eikä vuoden 1957 Mercedes SL Gullwing. Sen auton arvo ei muutu miksikään vaikka kuinka pesisi kotona ja välttelisi konepesuja.

Ei kaikki ajattele vain sitä arvoa, useimmat pitää autoa sen verran kauan että arvoa ei vaihtaessa ole muutenkaan. Mutta juuri sen takia siitä pidetään huolta, kun se on omistuksessa pitkään. Kaikille auto ei ole vain kulutustavaraa jonka voi uusia 3 vuoden välein. Ja vaikka voisikin, onhan se nätimmän näköinen kun kiiltää. Ei se ole keneltäkään pois, joten itse en ymmärrä tätä vastaisuutta auton huolenpitoon.
 
Itse tykkään kyllä pestä autoa käsin omassa pihassa. Terapeuttista hommaa parhaimmillaan, kun on kunnon välineet. Aina en toki jaksa, ja silloin ajelen lähistön pehmoharjapesussa mutkan.
Kyllä minäkin pihassa kolmea autoa pesen. Tosin tärkein mun mielestä on se alustan pesu kauttaaltaan painepesurin alustasuutinvarrella. Ja aika monta alusta/helmamuovin koloa josta suhuuttaa sisään että maantie (savi/hiekka/suolaseos) tulee ulos. Onneksi vanhemmissa autoissa on vähemmän muoveja.
 
Kieltämättä hieman itseä ihmetyttänyt suomalaisissa Teslaryhmissä kun jotkut laittaneet 6-8te Model Y:n tai vastaavan kalvotuksiin. Jokainen saa tehdä toki ihan miten tykkää, mutta onhan toi aika hukkaan heitettyä rahaa jälleenmyyntiä ajatellen.

Se verran toki itsekin tykkään autoa pestä, että itse pesen auton pääosin kesäisin ja talvella käytän käsinpesussa (joka ei maksa sen enempää kuin konepesukaan, mutta tulee usein puhtaammaksi).
 
Ei kaikki ajattele vain sitä arvoa, useimmat pitää autoa sen verran kauan että arvoa ei vaihtaessa ole muutenkaan. Mutta juuri sen takia siitä pidetään huolta, kun se on omistuksessa pitkään. Kaikille auto ei ole vain kulutustavaraa jonka voi uusia 3 vuoden välein. Ja vaikka voisikin, onhan se nätimmän näköinen kun kiiltää. Ei se ole keneltäkään pois, joten itse en ymmärrä tätä vastaisuutta auton huolenpitoon.

Joo mutta ei ne nykyaikaiset konepesut kuluta sitä maalipintaa ja aina voi vetää harjattomalla jos normi tuntuu liian järeältä. Eli se käsinpesu ei varsinaisesti lisää mitenkään sitä huolenpitoa.

Mutta sen ymmärrän täysin jos haluaa säästää kustannuksissa ja/tai tykkää pesusta eli sellainen sopiva ajanviete. Ja käsinpesulla saa tietysti tarkemmin ne paikat jotka koneella jää usein pesemättä.
 
Juuri näin. Maalipinta on kulutustavaraa. Ihmetellen seuraan netissä näkyvää wrappaus, detailing - ja käsinpesuvimmaa. Ilmeisesti monilla on liikaa vapaa-aikaa tai aivan vääristynyt suhde käyttöesineeseen.

Harrastevehkeet erikseen. Model 3 on perus corolla joka kaipaa vaan kovaa ajoa.
Ihmetellen myös seuraan netissä tätä ”autot on kulutustavaraa”, ”ihmisillä on liikaa aikaa” keskustelua. Kai sitä huolta saa autoista pitää ja miten se vapaa-aika sitten pitäisi käyttää että se olisi internetin mielestä oikein käytetty?
 
Itse tykkään kyllä pestä autoa käsin omassa pihassa. Terapeuttista hommaa parhaimmillaan, kun on kunnon välineet. Aina en toki jaksa, ja silloin ajelen lähistön pehmoharjapesussa mutkan.

Jooh itsellä on kanssa pesuvehkeet kyllä ja kesäisin tuo on ihan kivaa touhua. Talvella taas jaksa välittää ja harjapesuun vaan.
 
Onko sadetunnistin tulossa takaisin:

Tuolla siis kuvia uusista kameroista ja vertailu tuulilasikameroista yhdessä kuvassa. Ja siinä vanhassa mallissa ei kameroiden päällä ole mitään, mutta uudessa on ihan sadetunnistimen näköinen anturi?

Uss antureita ei enää ole ja tuon mukaan ei myöskään mitään kameraa etuspuskurissa/ajovalojen sisällä?

On vanhoissakin toi ylöspäin osoittava juttu, tässä omasta 9/2021 M3 kuvaa. En tiedä mikä se on, mutta ilmeisesti ei ainakaan sadeanturi jos näissä ei kerran niitä ole.
 

Liitteet

  • 7A7BA927-EB08-4956-AC6A-6ED3ACD9440C.jpeg
    7A7BA927-EB08-4956-AC6A-6ED3ACD9440C.jpeg
    360,5 KB · Luettu: 66
Kieltämättä hieman itseä ihmetyttänyt suomalaisissa Teslaryhmissä kun jotkut laittaneet 6-8te Model Y:n tai vastaavan kalvotuksiin. Jokainen saa tehdä toki ihan miten tykkää, mutta onhan toi aika hukkaan heitettyä rahaa jälleenmyyntiä ajatellen.

Se verran toki itsekin tykkään autoa pestä, että itse pesen auton pääosin kesäisin ja talvella käytän käsinpesussa (joka ei maksa sen enempää kuin konepesukaan, mutta tulee usein puhtaammaksi).
Jos pitää autoa itsellään oikein kauan, niin ei se 6000€ nyt aivan hirmuinen hinta ole. Jos on jotenkin omaan makuun parempi. Mutta myydessä ei kyllä vaikuta yhtään mitään teippaukset tai muut suoja pinnoitukset.

Tuossa 7160€ PPF kalvolla teipattu musta ja valkoinen. On kyllä huikea hinta. Lisäksi itse en tuosta valkoisesta oikein edes erota, että jotain muutosta olisi autoon tehty. Mustassa sentään huomaa, kun PPF on matta.

Itse en teippauksesta maksanut, kun tuli auton mukana. Mutta eipä sitä teippiä viitsisi oikein poiskaan ottaa, kun sitten olisi auto kuin muutkin. Lisäksi valkoisessa näkyisi lika paljon herkemmin, kuin tuollaisessa "kirjavassa".

Toki on jo niin likainen, että ei tuo väritys pelasta.
Screenshot_2023-02-22-15-01-32-050_com.miui.gallery.jpg

Valkoisena auto olisi (toki) hienompi.
Screenshot_2023-02-22-15-30-54-005_com.opera.browser.jpg

Kai omaan tyyliin sitten sopii tuollainen sotkuinen auto, tai sitten on vain hyvin laiska. Muut ei kiiltele, kuin nuo uudet ajovalot :) Käyttöä varten kumminkin tehty, niin itseä ei nyt pahemmin kiinnosta juuri nyt. Ei ole vielä Teslan huollosta vastattu (etumoottorin öljypumpusta?), Mutta eipä ole vikaakaan näkynyt uudelleen.
Screenshot_2023-02-22-15-41-52-294_com.miui.gallery.jpg
 
^ kai se käsin pesu on vaan monelle terapiaa ja tunne siitä että saa jotain aikaiseksi kun monen työelämäkin aika abstraktia pienenä osana koneiston rattaissa. Tuskin sitä rahan (säästön) takia tehdään. Sama kuin autojen ropaus yleensäkin niille jotka sellaista harrastaa.

Teslahan on terapeuttinen/työllistävä kun sitä ei saisi viedä automaattiseen harjapesuun! Kyllä se Musk vaan on visionääri, heh.
 
Kyllähän se on mielihyvää tuottavaa päästä heittämään snowfoamit auton päälle ja jynssäämään ite, mutta kyllä tuosta keraamisella pinnoitetusta maalipinnasta lähtee hyvin liikennefilmi ihan harjattomassa autopesukoneessakin.
 
Onko muuten model 3 käytettyjen hinnat taas nousussa? Jossain vaiheessa muistelen katsoneeni että tuollainen vm 2020 sr+ 50-60k ajettuna olisi ollut 33-35k€ paikkeilla mutta nyt taas pyynnit likempänä 40k. Voi olla että muistan väärin ja 35 oli mitä autoliike tarjosi vaihdossa äksään.

Onko joku ostohousut jalassa oleva seurannut tarkemmin?
Tähän vielä palatakseni, vaihtotarjoukset liikkeistä on noussut muutamalla tonnilla pohjilta ja nettiautossa hintapyynnöt tosiaan alkaa lähestyä 40k€. Model X hinnat sen sijaan edelleen olleet edelleen pienessä laskusuunnassa. Ihan näillä hetkillä model 3sr+ päivittyy täällä Model x 100d tai Long Range malliin.
 
Jos pitää autoa itsellään oikein kauan, niin ei se 6000€ nyt aivan hirmuinen hinta ole. Jos on jotenkin omaan makuun parempi. Mutta myydessä ei kyllä vaikuta yhtään mitään teippaukset tai muut suoja pinnoitukset.

Tuossa 7160€ PPF kalvolla teipattu musta ja valkoinen. On kyllä huikea hinta. Lisäksi itse en tuosta valkoisesta oikein edes erota, että jotain muutosta olisi autoon tehty. Mustassa sentään huomaa, kun PPF on matta.

Itse en teippauksesta maksanut, kun tuli auton mukana. Mutta eipä sitä teippiä viitsisi oikein poiskaan ottaa, kun sitten olisi auto kuin muutkin. Lisäksi valkoisessa näkyisi lika paljon herkemmin, kuin tuollaisessa "kirjavassa".

Toki on jo niin likainen, että ei tuo väritys pelasta.
Screenshot_2023-02-22-15-01-32-050_com.miui.gallery.jpg

Valkoisena auto olisi (toki) hienompi.
Screenshot_2023-02-22-15-30-54-005_com.opera.browser.jpg

Kai omaan tyyliin sitten sopii tuollainen sotkuinen auto, tai sitten on vain hyvin laiska. Muut ei kiiltele, kuin nuo uudet ajovalot :) Käyttöä varten kumminkin tehty, niin itseä ei nyt pahemmin kiinnosta juuri nyt. Ei ole vielä Teslan huollosta vastattu (etumoottorin öljypumpusta?), Mutta eipä ole vikaakaan näkynyt uudelleen.
Screenshot_2023-02-22-15-41-52-294_com.miui.gallery.jpg

Ja minä ku luulin et asianajajilla on hyvät tuntiliksat, mutta näköjään kalvopojat on omassa sarjassaan. Kyl on apinalta koijattu rahat...
 
Riippuu kalvosta. Erikoisemmat on äkkiä 2-3k pelkästään materiaaleissa, kun normikalvon päälle tulostetaan kuvio
 
Eikä tuo pelkkä PPF kamakaan mitään halpaa ole. Taitaa olla jopa huomattavasti kalliimpaa kuin nuo teipit.
 
Kyselin tuossa yhdeltä virmalta lähinnä PPF suojausta kriittisiin osiin. Nämä ovat tietysti firman edustajan kommentteja

Ovien alaosien kalvotus on mielestäni tarpeen, kuten totutusti kolmosissakin (siinä ehkä enemmän tarpeen). Heti uutuuttaan takaoven alaosassa on valmiiksi hainevän muotoinen teippi, joka on aika pieni sille alueelle. Takaoven alaosan mallipalassani on lisäksi samanlainen hainevä, mutta malliltaan leveämpi ja korkeampi. Ovien kynnykset ovat auton etu- ja takapenkkien käyttäjistä riippuen tarpeelliset. Lastaussuoja on perinteinen vakiotuote, ja yyssä teippi alkaa puskurin ja luukun välistä -> puskurin mustaan alamuoviin. No, ajovalojen kalvot ovat merkkiin katsomatta yleistyneet.

Esimerkkinä: ovien alaosat, lastaussuoja, ajovalot, ovien kynnykset 385,00 € sis. alv. Pitäen sisällään huolellisen pesun.

Sitten raskaamman kautta auton koko keulan voi teipata. Tässä kohtaa kustannus on karvan vaille 1500 verollista euroa.

Maali- lasi- ja muovipintojen suoja-ainekäsittelyt ovat myös yleisiä toimenpiteitä. Tietenkin luukku- ja ovivälit on suotavaa samalla käsitellä. Pinnoitteet eivät tietenkään ehkäise kiveniskuja, mutta antaa helpotusta puhtaanapitoon. Näissä palveluissa on viisainta toimia omistajan pesutottumusten mukaisesti ja siten järkeillä kustannustehokas työsuunnitelma.
 
Kyselin tuossa yhdeltä virmalta lähinnä PPF suojausta kriittisiin osiin. Nämä ovat tietysti firman edustajan kommentteja
Tuosta puuttuu takaovien osalta siihen lukon kohdalle PPF. Vieläkään saatu tuota korjattua ja se hankaa maalin pois.
 
Niinpä. Se määrä mitä jengi tännekkin käyttää aikaansa tyhjänpäiväiseen lätinään olisi käsinpessyt oman autonsa ihan mainiosti. Vaihtoautoriveissä kyllä näkee, että vähemmistössä ovat ne jotka autoistaan jaksavat tai haluavat huolta pitää.
Moottoripyörän puunaukseen tietenkin. Autot on harmaan tuulipukumassan harrastus.
 
Tässä muutama päivitys Tesla Android Projectiin (ks. Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä)
  • Hiljattain julkaisiin version 2023.7.1, joka korjasi kaikki grafiikkaongelmat. Homma toimii nyt, kuten pitääkin, kaikin puolin.
  • En saanut mikkiä toimimaan Carlinkitin kautta langattomassa AA:ssa, joten ostin kympin ulkoisen mikin ja kytkin sen Pi:n USB-porttiin: https://www.amazon.de/dp/B08RP88ZHW. Tällä mikki toimii sekä natiivissa Androidissa että Android Autossa, jolloin myös Google Assistantin äänikomennot (englanniksi tietty) ovat käytettävissä.
  • Kehittäjän mukaan hänellä on backlogilla myös auton mikin integroiminen selaimen kautta, minkä pitäisi olla suhteellisen yksinkertaista.
  • Uusin versio tukee myös OTA-päivityksiä, joten periaatteessa ei enää tarvitse uusia versioita varten fläshätä uutta imagea ja konffata sen jälkeen kaikkea uusiksi tai asentaa vaihtoehtoisesti vaikeammin manuaalisesti ADB:lla päivitetyt komponentit. Tätä en ole kuitenkaan kokeillut vielä.
  • Mainitsin virheellisesti edellisessä viestissä, että bluetooth-äänet menisivät AA:ssa suoraan Teslan BT:n kautta, mutta kyllä ne ainakin langattomassa AA:ssa menevät Carlinkit-donglen BT:n ja siitä edelleen selaimen kautta. Äänenlaatu on minusta kuitenkin kelvollinen.
  • Sekin on hyvä huomata, että natiivi Android ei saa GPS-sijaintia, jolloin navigointi pitää tehdä AA:n / Carplayn kautta. Tämän osalta en tiedä, onko selaimen kautta myöhemmissä versioissa mahdollista saada lokaatiota.
Ajelin tällä viikolla 2*300 km ja systeemi toimi ihan mallikkaasti ilman ensimmäistäkään kaatumista tai muuta ongelmaa.

Nyt sitten odottelemme, että Tesla julkaisee vihdoin sen Tesla AppStoren ja tekee tämän tarpeettomaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 739
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom