Lähtökohtaisesti moderni tekoäly suoriutuu ihmistä merkittävästi paremmin tehtävästä kuin tehtävästä jos tekoälylle kyetaan tarjoamaan kaikki oleellinen data mitä ihminenkin saa.
Jos ”epätosi”, niin ”mitä tahansa”. Kuten tähänkin ketjuun on viimeksi tällä eilen linkitetty, niin tuosta modernien kuvantunnistustekoälyjen ihmiseen nähden ylivertaisesta suorituskyvystä ei taideta olla vielä ihan yksimielisiä. Se niiden käyttämä tunnistustapa kun on oleellisesti erilainen kuin ihmisaivojen (sis. verkkokalvon tekemä prosessointi) käyttämä menetelmä. Tämän takia se nykyinen tekoälyn toteutus ei välttämättä saa (esikäsittelyvaiheensa jälkeen) kaikkea oleellsita dataa minkä ihminen saa. Se nykyisen ”parhaan tunnetun” lähestymistavan esikäsittely hukkaa tämän tiedon.
Teoriassa datan keruuseen pitäisi riittää se sensorisetti mitä Tesloissa on. En ota kantaa kuinka laadukkaita kamerat on, teoriatasolla ajateltuna kameroiden pitäisi olla vähintään samalla tasolla kuin ihmissilmä TAI ainakin kyetä poimimaan se oleellinen data yhtä tehokkaasti. Sitten tulee se itse koodin kirjottaminen, mikä on sitten ihan toinen juttu. Hardware siis pitäs kyllä riittää. Kaiken maailman lidareita ja kovakoodattuja systeemeitä valmiiks mapattuihin karttoihin voi tehdä joka merkittävästi helpottaa, ikään kuin oikasee tuon koodin kirjoituksen vaikeuden, mutta ei ole mun mielestä se paras tapa luoda autonomiaa. Autonomian pitäis kyetä itsenäisesti adaptoitumaan muuttuvaan ympäristöön: tietyöt, muutokset tieverkostoon yms.
Miksi meidän tarvitsee puhua ns. yleiskielen ”teoriatasolla” kun käytetty rauta on pääosin ihan yleisesti tiedossa. Tesla käyttää 8 kamerasensoria, joista ainakin se tärkein, eli eteenpäin osoittava kolmen kameran sensori koostuu kolmesta 1/3" CMOS kennosta. Eli, siis hieman pienempiä kennoja kuin älypuhelimissa. Toki, optiikka näyttäisi olevan pykälän parempaa, ja megapikseleitä on huomattavasti tarkoituksenmukaisempi 1,2 (
Products - ON Semiconductor ).
Itse epäilen noiden riittävyyttä ns. kaikkien kelien 24/7 käytössä. Viimeksi viime tai ehkä toissa talvena kokeilin vastaavan pikselikoon kennolla (minulla 3,7 µm vs. Teslan 3,75 µm) kaivaa kevyesti lumipeitteisen tien reunat lumisateessa maantievauhdissa (manuaalisesti kameran asetukset optimoiduista kuvista). Syynä oli ihan oma mielenkiinto aiheeseen, siis valokuvaukseen, kamerateknologiaan, ja tekoälyyn.
Paikan päällä ihmissilmä näki tien siis vielä vaivoin (eli hieman maantievauhdista hidastamalla sitä tietä pystyi ajamaan siedettävästi), mutta eipä sitä tietä nähnyt niistä kameran kuvista... ei edes ihmissilmä, ei ainakaan normaalilla autolla.
Syitä oli toki monia, joista osa olisi algoritmisesti ratkottavissa. (Kuten, että ihmissilmä ei luonnollisessa ympäristössä tutki yksittäisiä kuvia, vaan prosessointi hyödyntää sen silmien näkemän ”videosignaalin”.) Mutta, ne olot olivat myös ihan haastavat saada kuviin missään määrin tolkullinen määrä muuta kuin kohinaa...
Hohhoijaa.. here we go again. Laitetaanko sanoja mun suuhun vai mitä? Lueppa uudestaan. Ja ei, tekoäly ei tänä päivänä suoriudu läheskään kaikista tehtävistä ihmistä paremmin, onko joku niin väittänyt?
”Lähtökohtaisesti moderni tekoäly...” taitaa tarkoittaa juuri tuota. Olisiko ehkä kannattanut vaikka sanoa ”Ideaalitapauksessa ideaalinen, ei vielä kehitetty, tekoäly...” jos tarkoituksena ei ollut sanoa noiden jo kehitettyjen ”modernien” teknologioiden olevan jo ihmistä parempia..
Tarkoitta sitä että jos se saatu data on selvästi tulkittavissa niin moderni AI pesee ihmisen 100-0. Tällä hetkellä kameradatan tulkinta ei ole riittävällä tasolla vielä. Siksi Muskin kommentti "Once we solve vision things will be easy". Käytännössä tarkottaa että kun tuo data osataan tulkita riittävällä tehokkuudella. Helppoa se ei ole mutta nykysensoripaketti Tesloissa kyllä riittää. Toki niitä voidaan aina parantaa kuten Model Y:ssä jo hiukan ollaan tehty (ylempi kommentti kempparilta).
Jos ”epätosi”, niin... tällä hetkellä kameradata tai sen tulkinta ei ole vielä. (Ihmissilmä käyttää huomattavan erilaista tapaa kuvata, kuin kameroiden tapa valottaa sarja yksittäisiä kuvia.)
Oletko nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että Teslan sensorit ovat ihmissilmää parempia vaikeissa oloissa?
Lopetan keskustelun tähän koska ymmärrät sanomani väärin, en tiedä onko tahallista vai ei. Ennustan loputonta juupas eipäs väittelyä. Ei kiitos.
Hyvä. Tämä lienee vahvin versio oman virheesi myöntämisestä mitä internetkeskustelussa voi olettaa. Itse näin tuon ensimmäisen lauseesi tähän avaukseen ilmeisen samalla tavalla kuin nuo muutama muukin sinulle siitä maininnut.