Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En tiedä linkkasiko joku tämän jo, mutta tässä variaatio jossa tollanen valkonen rekka on kyljellään sivuttain. Ei oikein autopilotilta onnistunut. Mutta ihan seinä-idiootti kuski on oltava myös jos tuolla tavalla käy.


Allegedly. Ei muuten reagoinut tuohon ihmiseenkään, mikä kyllä vähän viittaisi kuskin paniikissa yrittäneen syyllistäneen muita omasta virheestä. (Mikä se tietysti olikin joka tapauksessa, oli autopilot päällä tai ei).

Aika itsetuhoista menoa kyllä jengillä autopilotin kanssa. Toisaalta kyllähän meilläkin osa tuijottaa kännykkää kesken ajon seilaten pitkin useita kaistoja ihan ilman mitään ajoapujakaan.
 
90k autoa toimitettu Q2 vaikka tehdas oli osan ajasta kiinni. Tätä tahtia arvo on kohta enemmän kuin muut merkit yhteensä :)
Onhan tuo hieno saavutus. Kiinnostaisi tietää montako noista palaa heti "korjaukseen". Twitterissa on ollut aika monta Y:ta ja 3:sta mitä ei ole otettu vastaan tai samana päivänä laitettu jo huoltoon.
Näyttäähän ne tilastot hyvältä kun kerrotaan, että kyllä me nää korjataan mutta paljonko sitten otetaan takkiin oikeasti kun tekisi kerralla kuntoon. Kohta tulee muiltakin tilastot vissiin ulos.
 
Miten niin allegedly? Eikös sen pitäs pysähtyä oli AP päällä tai ei? Aika turha kampe jos ei. Väistämiset sitten erikseen.
Jos kaikki apulaitteet on poissa päältä niin miten ajoneuvo voi pysähtyä itsekseen? Eikös se silloin ole nimen omaan 100 prosenttisesti kuskin vastuulla?
 
Jos kaikki apulaitteet on poissa päältä niin miten ajoneuvo voi pysähtyä itsekseen? Eikös se silloin ole nimen omaan 100 prosenttisesti kuskin vastuulla?
Eikö Model 3:ssa ole AEB (autom.hätäjarrujärj.)?
 
Miten niin allegedly? Eikös sen pitäs pysähtyä oli AP päällä tai ei? Aika turha kampe jos ei. Väistämiset sitten erikseen.
Kun ne ei toimi aina, oli sitten valmistajan nimi Tesla tai mikä tahansa muu. Youtubesta voi hakea esim. "emergency brake assist fails" ja voi todeta ettei ne toimi luotettavasti aina joka tapauksessa. Teslankin osalta löytyy ihan onnistumisia kuten niitä ikävämpiä tapauksia.

Hienoa, jos joskus tulee joltain valmistajalta idioottivarma järjestelmä, mutta siihen asti - eyes on the road.


Edit. joku näitä tutkinutkin ja todennut, että luotettavuus on aika heikolla tasolla:
 
Miten niin allegedly? Eikös sen pitäs pysähtyä oli AP päällä tai ei? Aika turha kampe jos ei. Väistämiset sitten erikseen.

Kyllä se hätäjarrutus meni päälle tuossa videossa. Suht kepeä tussahdus tuo lopulta oli kun vauhti oli ehtinyt hidastua merkittävästi.
 
Varmasti on muitakin keillä se ei aina toimi. Ei se silti tee tuosta kolarista vähemmän hyväksyttävää — aijaa ok, ei volkkarissakaan futaa, no ei sitten mitään.
Tää on totta. Itseäni vain hiukan ärsyttää tietyntyyppinen asenne suuntaan jos toiseenkin. Tuo kolari tuotiin esille viestillä "ei oiken onnistunut autopilotilta" mikä selvästi vihjaa ettei TESLAN autopilot osannut jarruttaa ajoissa ja törmäsi rekkaan. Eli sormella osoitus Teslan epäonnistumiseen. Keskustelusta kuitenkin tulee ilmi että kyseessä on automaattisen hätäjarrutuksen epäonnistuminen mikä on tiedossa kautta valmistajien olevan riittämätön. Kyse siis tässä tapauksessa osoitus että Teslan automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on yhtä epäluotettava kuin muillakin valmistajilla, ei mikään synninpäästö ettei olis tarvinukkaan toimia.
 
Vai tuliko? Onko nyt faktaa että AP oli päällä tai pois päältä? Jos AP oli päällä niin tuo kolari oli ihan megalomaaninen munaus, jos ei ollut niin menee varmasti hätäjarrutusjärjestelmän piikkiin. Tuossa ylempänä mainittiin että hätäjarrutus on tässä ilmeisesti toiminut mutta ei toki pystynyt täysin pysäyttämään mikä nyt ei ole epänormaalia.
Niin siis tuota just tarkotin. Kun ei ole faktoja vielä niin mustamaalataan. Mutta kaikki mitä tuossa sanot on totta ja samaa mieltä. Eli jos AP oli päällä niin iso munaus (eikä edes ensimmäinen APn vastaava). Mutta niin kauan kun ei faktoja ole niin oletetaan että vähintään se hätäjarrutus toimi huonosti. Viestisi kuvastaa juurikin tätä asennoitumista. Vaikka itse fanitan Muskia ja Teslaa niin yritän asennoitua faktoihin faktoina. Laatu on paskaa, en ostas Teslaa ennen ku laatuasiat on kunnossa. AP ei ole lähelläkään valmista, en uskaltas ite sitä käyttää ja jos joku käyttää tulis vahtia taukoamatta. Asiakaspalvelu on surkeeta, sekin pitäs tiedostaa jos Teslan kanssa asioi. Nää on faktoja jotka tiedostan vaikka fanitankin, paljon on työmaata Teslalla noissa.
 
Ei kannata mun kommentista hakea mitään erityistä asennetta puolesta tai vastaan. Olen kohta vuoden ajanu model kolmosella. Itse autosta diggaan täysin ehdoitta enkä ikinä vaihtas. Mutta on se autopilotti buginen ja glitchaa ja säikyttelee vähän väliä. Minun mielestä se on vain glorifioitu kaistavahti. Ilmeisesti tällanen toiminto ei ole mitenkään erikoinen nykypäivänä muillakaan valmistajilla. Vois Tesla lopettaa hourailut jostain autonomisesta ajamisesta.

Se "auto pilotti" toimii loistavasti motarilla ja osaa hienosti vahtia turvaväliä ja kaiken maailman eteen ja taakse liian lähelta koukkaajia sun muita kikkailijoita. Lisäksi se on yllättävänkin tasalaatuinen ajotavassaan ja hauskalla tavalla osottaa kuinka epäkonsistentisti ihmiset tuolla ajelee.

En kuitenkaan uskalla antaa sille autonomiaa juurikaan. Eikä sitä laki edes salli. Käsi on oltava ratilla.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan vastaus MCU ongelmia kärsiville oli, että vaihtavat kyllä mutta ovat tiputtaneet takuun näiden osalta 2v tai 25000km. Aikaisemmin näille annettiin 4v takuu. Ei toki koske jos alkuperäinen takuu voimassa mutta silti outo veto heti kun tuota ongelmaa alettiin tutkimaan.

 
Musk lupailee, että level 5 autonomia olisi heillä tänä vuonna.

 
Viimeksi muokattu:
Musk lupailee, että level 5 autonomia olisi heillä tämä vuonna.


Niin no lähinnä kai tuo selittelee, että 5 tason valmius, aika kaukana millon toiminnassa, puhumattakaan EU:n lainsäädännön purkaminen kestää jo muutaman vuoden JOS toimisi tänä vuonna. Kyllä muutaman vuoden päästä alkaa olla beta vaiheet ohi ja siirtyvät alfaan ;D löytyy muiltakin 4/5 tasoista softaa -24 vuonna. Tuossa artikkelissa hauskinta minusta oli Muskin selvittelyt, että ne pikkujutut kun saa kuntoon niin se alkaa toimimaan....tuli mieleen aikoinaan nuo java peliserverit kun ne selitteli ja korjaili aina niitä pikkubugeja ja koskaan tullut täysin toimivaa ^^
 
Niin no lähinnä kai tuo selittelee, että 5 tason valmius, aika kaukana millon toiminnassa, puhumattakaan EU:n lainsäädännön purkaminen kestää jo muutaman vuoden JOS toimisi tänä vuonna. Kyllä muutaman vuoden päästä alkaa olla beta vaiheet ohi ja siirtyvät alfaan ;D löytyy muiltakin 4/5 tasoista softaa -24 vuonna. Tuossa artikkelissa hauskinta minusta oli Muskin selvittelyt, että ne pikkujutut kun saa kuntoon niin se alkaa toimimaan....tuli mieleen aikoinaan nuo java peliserverit kun ne selitteli ja korjaili aina niitä pikkubugeja ja koskaan tullut täysin toimivaa ^^
Tässä on se kuluttajaa kiinnostava pointti. Ite uskoin muutama vuos sitten että 2020 tai viimeistään 2021 olis 5 tason teknologia valmiina (ei käytössä) ja sitten se X määrä vuosia että hyväksytään käyttöön ja sitten se X potenssiin Y määrä vuosia ennen kuin tulee Suomeen. Monia asia voi muistuttaa monia asioita, ei se tarkoita että asiat menee samalla tavalla, viitaten siis tuohon java kommenttiin.
 
Suolan kera saa ottaa nuo asiat. Ehkä tulee, ehkä ei. Kukaan ei vielä tiedä mitä se koodin uudelleen kirjoitus tuo. Senhän pitäisi tulla vuoden loppuun mennessä myös. Epäilen silti vahvasti, että nykyinen tekniikka ei vaan riitä.
 
En usko että esim. Model 3 kamerat riittää autonomiseen ajamiseen hetkeäkään. Waymolla - joka sentään jo oikeasti tekee autonomista taksikeikkaa - on ihan eri luokan kamerat ainakin. Ne on lisäks mallintanu ne ajettavat kaupungit osittain - eli vaarallisemmat paikat mitä idiootti koneet ei vielä pysty päättelemään on tosiaan ihmisten kovakoodaamia sinne. Eli ei suinkaan pelkän googlemapsin ja kameroiden varassa aja.
 
En usko että esim. Model 3 kamerat riittää autonomiseen ajamiseen hetkeäkään. Waymolla - joka sentään jo oikeasti tekee autonomista taksikeikkaa - on ihan eri luokan kamerat ainakin. Ne on lisäks mallintanu ne ajettavat kaupungit osittain - eli vaarallisemmat paikat mitä idiootti koneet ei vielä pysty päättelemään on tosiaan ihmisten kovakoodaamia sinne. Eli ei suinkaan pelkän googlemapsin ja kameroiden varassa aja.

Itse uskon, että kamerat ja neuroverkot voivat sinänsä riittää, mutta koska kameroille ei ole mitään puhdistusmekanismia, autonominen ajaminen olisi nykymalleilla toimiessaankin mahdotonta puolet vuodesta. Lisäksi lainsäädäntöprosessi on niin hidas, ettei nykyisen M3:n omistaja todennäköisesti juuri pääsisi tästä kehityksen hedelmästä nauttimaan.

Lidar-ratkaisut taas ovat liian kalliita, kankeita ja skaalautumattomia, että niilläkään tämä homma pieniä rajattuja alueita lukuun ottamatta ratkeaisi. Vai käykö mallinnusauto keilaamassa esim. koko Suomen tietyöt kesän kynnyksellä tai talviset lumipenkat, kun iso myräkkä iskee? Malli on varmasti hieno ja tarkka toimiessaan, mutta kun sen pitäisi vastata teiden todellisuutta alati muuttuvissa tilanteissa.
 
Lähtökohtaisesti moderni tekoäly suoriutuu ihmistä merkittävästi paremmin tehtävästä kuin tehtävästä jos tekoälylle kyetaan tarjoamaan kaikki oleellinen data mitä ihminenkin saa. Teoriassa datan keruuseen pitäisi riittää se sensorisetti mitä Tesloissa on. En ota kantaa kuinka laadukkaita kamerat on, teoriatasolla ajateltuna kameroiden pitäisi olla vähintään samalla tasolla kuin ihmissilmä TAI ainakin kyetä poimimaan se oleellinen data yhtä tehokkaasti. Sitten tulee se itse koodin kirjottaminen, mikä on sitten ihan toinen juttu. Hardware siis pitäs kyllä riittää. Kaiken maailman lidareita ja kovakoodattuja systeemeitä valmiiks mapattuihin karttoihin voi tehdä joka merkittävästi helpottaa, ikään kuin oikasee tuon koodin kirjoituksen vaikeuden, mutta ei ole mun mielestä se paras tapa luoda autonomiaa. Autonomian pitäis kyetä itsenäisesti adaptoitumaan muuttuvaan ympäristöön: tietyöt, muutokset tieverkostoon yms.
 
Vai käykö mallinnusauto keilaamassa esim. koko Suomen tietyöt kesän kynnyksellä tai talviset lumipenkat, kun iso myräkkä iskee? Malli on varmasti hieno ja tarkka toimiessaan, mutta kun sen pitäisi vastata teiden todellisuutta alati muuttuvissa tilanteissa.

Tätä oon just miettiny, että mikä palvelu tuottaa karttaan tarkennukset, koska nykynenkin "AI" pohjaa osan päätelmistään siihen. Esim. auton nopeus tulee ihan googlemapsista ja olenkin jo saanut yhdet ylinopeussakot kun autopilotin mielestä 60kmh alueella sai mennä 80kmh, kun en itse reagoinut tohon kämmiin tarpeeksi nopeasti. Tämän maksullisen opetussession jälkeen onkin tullut vaikka kuinka paljon vastaan tilanteita joissa jopa 40kmh alueella auton mielestä sais mennä 80kmh! Siis jossain huonosti auratulla metsätiellä talvella se "AI" kuvittelee olevansa Tommi Mäkinen. :lol:
 
Ainii ja siis ei se auto nyttenkään suostu autopilotoimaan huonosti auratulla metsätiellä tai talvella usein muutenkaan, koska tien rajat ei näy, mutta tuo on hyvä esimerkki ongelmista mitä niitten pitää ratkoa.
 
Musk on puhunut itseajavista autoista täyttä tuubaa jo vuosikaudet. Tänä vuonna piti mm. nähdä miljoona teslan robotaksia liikenteessä. Autonominen USA:n poikki matkustaminen piti onnistua jo vuosia sitten. Valitettavasti neuroverkot soveltuvat huonosti turvallisuuskriittiseen käyttöön eikä teslan kamerat + nv lähestymistavalla tule valmista koskaan.

 
Itse uskon, että kamerat ja neuroverkot voivat sinänsä riittää, mutta koska kameroille ei ole mitään puhdistusmekanismia, autonominen ajaminen olisi nykymalleilla toimiessaankin mahdotonta puolet vuodesta. Lisäksi lainsäädäntöprosessi on niin hidas, ettei nykyisen M3:n omistaja todennäköisesti juuri pääsisi tästä kehityksen hedelmästä nauttimaan.

Lidar-ratkaisut taas ovat liian kalliita, kankeita ja skaalautumattomia, että niilläkään tämä homma pieniä rajattuja alueita lukuun ottamatta ratkeaisi. Vai käykö mallinnusauto keilaamassa esim. koko Suomen tietyöt kesän kynnyksellä tai talviset lumipenkat, kun iso myräkkä iskee? Malli on varmasti hieno ja tarkka toimiessaan, mutta kun sen pitäisi vastata teiden todellisuutta alati muuttuvissa tilanteissa.
En tiedä onko mallinnusauto tarpeen, mutta varmasti erilaisia liikenteeseen liittyviä käyntäntöjä tullaan muokkaamaan autonomise(mma)n liikenteeen tarpeeseen. Tai onhan niin jo tehty, esim. valkoisten sulkuviivojen perusteenahan uudessa oli, se, että ne ovat koneelle helpompia nähdä.

Eli miksi esim. tietyötietoja ei tuotaisi autojen tietoon, varsinkin kun nuo halutaan jo nyt ihan reittioptimoinnin takia tietää. Tai toisinpäin, jos liikenne automatisoituu, niin miksi kyltin pystyttäminen olisi edeleen se paras viestintäväylä liikenteelle? Jollakin tapaahan tietöistä pitää nytkin ilmoittaa kuljettajille.

Samoin pienet rajatut ja helpot alueet toisi jo paljon hyötyä. Eniten autonomiaa kaipaa ainakin minusta pitkillä taipaleillla maanteillä ja stop&go liikentessä kaupunkiruuhkissa. Edelliseen riittäisi siis hyvin se että päätiet toimivat, jälkimmäisessä taas ajonopeudet on niin alhaisia, että se helpottaa. Minä ainakin uskon, että autonomisoituminen etenee liikenneympäristön ja ajoneuvojen yhteiskehityksellä, ei millään Muskin softapäivityksellä, joka maagisesti muuttaa olemassaolevat autot autonomisiksi.

Lähtökohtaisesti moderni tekoäly suoriutuu ihmistä merkittävästi paremmin tehtävästä kuin tehtävästä jos tekoälylle kyetaan tarjoamaan kaikki oleellinen data mitä ihminenkin saa. Teoriassa datan keruuseen pitäisi riittää se sensorisetti mitä Tesloissa on. En ota kantaa kuinka laadukkaita kamerat on, teoriatasolla ajateltuna kameroiden pitäisi olla vähintään samalla tasolla kuin ihmissilmä TAI ainakin kyetä poimimaan se oleellinen data yhtä tehokkaasti. Sitten tulee se itse koodin kirjottaminen, mikä on sitten ihan toinen juttu. Hardware siis pitäs kyllä riittää. Kaiken maailman lidareita ja kovakoodattuja systeemeitä valmiiks mapattuihin karttoihin voi tehdä joka merkittävästi helpottaa, ikään kuin oikasee tuon koodin kirjoituksen vaikeuden, mutta ei ole mun mielestä se paras tapa luoda autonomiaa. Autonomian pitäis kyetä itsenäisesti adaptoitumaan muuttuvaan ympäristöön: tietyöt, muutokset tieverkostoon yms.
No kytketään se moderni tekoäly nettiin, ne se voi tulla tänne kertomaan kuinka asia menee?

Olaan kyllä todella, todella, todella, todella kaukana siitä, että tekoäly suoriutuisi kaikista tehtävistä ihmistä paremmin. Miksipä kukaan muuten tekisi etätoitä päätteellä, kun kaikki päätteellä oleva tieto on kyllä saatavana digitaalisena tekoälyllekin. Ja olen kyllä siitäkin vahvasti eri mieltä, että olisi joku itseisarvo toteuttaa automatiikka mahdollisimman samalla tavalla kuin ihminen asian tekisi. Ja ei sen puoleen, kyllähän se ihmiskuskikin mielellään ottaa vastaan lisätietoa auton sensoreilta tai ulkomaailmasta omaa ajosuoritusta parantaakseen. Toisin sanoen, miksi ihmisen rajoitteet pitäisi ehdoin tahdoin kopioida koneeseen? Eihän nyt tietoliikenteessäkään ole lähdetty siitä, että paras tapa kahden koneen väliselle kommunikoinnille on ihmiskieltä käyttäen kuuloalueen ääniaalloilla.

Toki turvallisen autonomian on pystyttävä myös tunnistamaan tilanteet josta se ei selviydy ja jolloin on pysähdyttänä, aivan kuten ihmisenkin. Ja toki koneelle tälläinen tilanne on myös se kun joku tarvittava tieto puuttuu.
 
Viimeksi muokattu:
Olaan kyllä todella, todella, todella, todella kaukana siitä, että tekoäly suoriutuisi kaikista tehtävistä ihmistä paremmin. Miksipä kukaan muuten tekisi etätoitä päätteellä, kun kaikki päätteellä oleva tieto on kyllä saatavana digitaalisena tekoälyllekin.
Hohhoijaa.. here we go again. Laitetaanko sanoja mun suuhun vai mitä? Lueppa uudestaan. Ja ei, tekoäly ei tänä päivänä suoriudu läheskään kaikista tehtävistä ihmistä paremmin, onko joku niin väittänyt?

Ja olen kyllä siitäkin vahvasti eri mieltä, että olisi joku itseisarvo toteuttaa automatiikka mahdollisimman samalla tavalla kuin ihminen asian tekisi. Ja ei sen puoleen, kyllähän se ihmiskuskikin mielellään ottaa vastaan lisätietoa auton sensoreilta tai ulkomaailmasta omaa ajosuoritusta parantaakseen. Toisin sanoen, miksi ihmisen rajoitteet pitäisi ehdoin tahdoin kopioida koneeseen? Eihän nyt tietoliikenteessäkään ole lähdetty siitä, että paras tapa kahden koneen väliselle kommunikoinnille on ihmiskieltä käyttäen kuuloalueen ääniaalloilla.
Jos oikeen kovasti mietit niin löydät varmaan syyn. Tämän takia Muskilla on oikea lähestymistapa aiheeseen. Toki jos vedetään kaikki sileeks ja rakennetaan uusiks niin voidaan unohtaa paljon siitä tekniikasta millä autonomiaa ajoliikenteseen nyt puljataan.

Jos nyt ihan ensin tunnistetaan ongelma ennen kuin aletaan pohtimaan ratkaisua, jooko?
 
Itse uskon, että kamerat ja neuroverkot voivat sinänsä riittää, mutta koska kameroille ei ole mitään puhdistusmekanismia, autonominen ajaminen olisi nykymalleilla toimiessaankin mahdotonta puolet vuodesta. Lisäksi lainsäädäntöprosessi on niin hidas, ettei nykyisen M3:n omistaja todennäköisesti juuri pääsisi tästä kehityksen hedelmästä nauttimaan.

Lidar-ratkaisut taas ovat liian kalliita, kankeita ja skaalautumattomia, että niilläkään tämä homma pieniä rajattuja alueita lukuun ottamatta ratkeaisi. Vai käykö mallinnusauto keilaamassa esim. koko Suomen tietyöt kesän kynnyksellä tai talviset lumipenkat, kun iso myräkkä iskee? Malli on varmasti hieno ja tarkka toimiessaan, mutta kun sen pitäisi vastata teiden todellisuutta alati muuttuvissa tilanteissa.
Totta, nykyinen kamera, ultraäänianturi ja tutka yhdistelmä takaa riittävän tason teslalla toimiakseen autonomisesti. Y mallissa kenties pitempäänkin kuin mainitsemaan puolivuotta vuodesta, koska siinä on lämmitettävät anturit samaan tapaan löytyy mesen eqc400.
Lidar kaipaa toimiakseen myös muita antureita, mutta en muista tmc foorumilla on taulukko mikä anturi noista piti olla rinnalla. Lidarit voi olla yksi varteenotettava vaihtoehto muutamassa vuodessa halpenessaan satoihin euroihin kpl. Nehän on jo tippuneet kymppitonneista tonniin ja kehitys kehittyy niin luulisi -25 olevan jo satasia. Tosin tämä neuroverkko sikäli kiehtovampi ideana kuin lidarin kankea sen hetkinen tilanne taju.
 
Hohhoijaa.. here we go again. Laitetaanko sanoja mun suuhun vai mitä? Lueppa uudestaan. Ja ei, tekoäly ei tänä päivänä suoriudu läheskään kaikista tehtävistä ihmistä paremmin, onko joku niin väittänyt?
No mitä tarkoittaa että se lähtökohtaisesti suoriutuu paremmin, kun oikeasti sitten ei suoriudukkaan? Loppujen lopuksi tekoäly kuitenkin suoriutuu huomattavasti huonommin ajotehtävistä, etenkin vaativista sellaisista, kuin ihminen vaikka molemmilla olisi käytössään sama data, siis vaikkapa sama kamerakuva.

Monessa nykypäivän tekoälykeskustelussa on juuri se ongelma, että esitetään että tekoäly on oikeasti äärettömästi ihmistä fiksumpi, kunhan se vaan saa tarpeeksi dataa jolla harjoitella. Jostain syystä sitten kuitenkaan näin ei ikinä käy, vai täsmälleen sama dataset olisi sekä ihmisen että koneen käytössä. Tekoäly on hyvä siinä missä koneet ovat olleet aina hyviä: Nopeudessa ja väsymättömyydessä. Varsinaisessa älyssä ne ovat niin paljon jäljessä, että punaisen valon, kaistan tai jalankulkijan tunnistaminen on jo liian paha nakki niin luotettavasti, että sen varaan uskaltaisi henkensä laittaa.
Jos oikeen kovasti mietit niin löydät varmaan syyn. Tämän takia Muskilla on oikea lähestymistapa aiheeseen. Toki jos vedetään kaikki sileeks ja rakennetaan uusiks niin voidaan unohtaa paljon siitä tekniikasta millä autonomiaa ajoliikenteseen nyt puljataan.

Jos nyt ihan ensin tunnistetaan ongelma ennen kuin aletaan pohtimaan ratkaisua, jooko?
Minun pitää pohtia, että löydän syyn miksi sinun argumenttisi olisi oikeassa? Varsinkin kun aika moni alan ammattilainen vaikka Waymolla tai GM:llä on Muskin kanssa voimakkaasti eri mieltä oikeasta lähetysmistavasta, mutta silti asia on niin itsestäänselvä ettei sitä tarvitse edes perustella?

Ja on olemassa myös välimuotoja välillä "pistetään kaikki uusiksi" vs. "mitään ei muuteta autonomista liikennettä varten". Kuten sanottu niin tätä muutosta tehdään jo alkaen niistä sulkuviivojen värin vaihtamisesta Suomessa. Tottakai liikenneympäristö kehittyyy liikenteen mukana ja sitä varten, aivan kuten tähän astikin on tapahtunut. On aika suppeata ajattelua, että valmiita kartoituksia ei voi hyödyntää koska tietyöt. Varsinkin kun yhtälailla se Muskin visio nojaa myös valmiiseen karttadataan ja GPS:ään. En nyt väitäkään tietäväni miten ja koska autonominen (level 5) liikenne toteutuu (vai toteutuuko), mutta en edelleenkään usko hetkeäkään että se tapahtuu vuonna 2020 tai minään lähivuonna nykyisten autojen softapäivityksellä, jonka jälkeen ne ajavat robotaksia niin kuin Musk on esittänyt. Todennäköisemmin se tapahtuu autojen (ja niiden välisen viestinnän) ja liikenneympäristön (ja sen ja autojen välisen viestinnän) yhteiskehityksellä pikkuhiljaa vuosikymmenien kuluessa. Ja ei, kehitys ei tarkoita sitä, että tuhotaan kaikki nykyinen ja aloitetaan 0:sta uudestaan (toki jokin yksittäinen tekniikka tai lähestymistapa voidaankin haudata).
 
Viimeksi muokattu:
Totta, nykyinen kamera, ultraäänianturi ja tutka yhdistelmä takaa riittävän tason teslalla toimiakseen autonomisesti. Y mallissa kenties pitempäänkin kuin mainitsemaan puolivuotta vuodesta, koska siinä on lämmitettävät anturit samaan tapaan löytyy mesen eqc400.
Lidar kaipaa toimiakseen myös muita antureita, mutta en muista tmc foorumilla on taulukko mikä anturi noista piti olla rinnalla. Lidarit voi olla yksi varteenotettava vaihtoehto muutamassa vuodessa halpenessaan satoihin euroihin kpl. Nehän on jo tippuneet kymppitonneista tonniin ja kehitys kehittyy niin luulisi -25 olevan jo satasia. Tosin tämä neuroverkko sikäli kiehtovampi ideana kuin lidarin kankea sen hetkinen tilanne taju.
800€ iPadissa on solid state lidar, joten oikea lähtöhinta on maksimissaan kymppejä. Toki iPadin lidar on liian pienitehoinen autoon, mutta lidar se on silti ja olisi skaalattavissa isommaksi.
 
Totta, nykyinen kamera, ultraäänianturi ja tutka yhdistelmä takaa riittävän tason teslalla toimiakseen autonomisesti. Y mallissa kenties pitempäänkin kuin mainitsemaan puolivuotta vuodesta, koska siinä on lämmitettävät anturit samaan tapaan löytyy mesen eqc400.
Lidar kaipaa toimiakseen myös muita antureita, mutta en muista tmc foorumilla on taulukko mikä anturi noista piti olla rinnalla. Lidarit voi olla yksi varteenotettava vaihtoehto muutamassa vuodessa halpenessaan satoihin euroihin kpl. Nehän on jo tippuneet kymppitonneista tonniin ja kehitys kehittyy niin luulisi -25 olevan jo satasia. Tosin tämä neuroverkko sikäli kiehtovampi ideana kuin lidarin kankea sen hetkinen tilanne taju.
Puhutaan vaan ultraäänistä? Kun. Ei vissiin se tutka ainakaan ole jos ymmärsin. Näitä lämmitettäviä.
 
No mitä tarkoittaa että se lähtökohtaisesti suoriutuu paremmin
Tarkoitta sitä että jos se saatu data on selvästi tulkittavissa niin moderni AI pesee ihmisen 100-0. Tällä hetkellä kameradatan tulkinta ei ole riittävällä tasolla vielä. Siksi Muskin kommentti "Once we solve vision things will be easy". Käytännössä tarkottaa että kun tuo data osataan tulkita riittävällä tehokkuudella. Helppoa se ei ole mutta nykysensoripaketti Tesloissa kyllä riittää. Toki niitä voidaan aina parantaa kuten Model Y:ssä jo hiukan ollaan tehty (ylempi kommentti kempparilta).

Minun pitää pohtia, että löydän syyn miksi sinun argumenttisi olisi oikeassa? Varsinkin kun aika moni alan ammattilainen vaikka Waymolla tai GM:llä on Muskin kanssa voimakkaasti eri mieltä oikeasta lähetysmistavasta, mutta silti asia on niin itsestäänselvä ettei sitä tarvitse edes perustella?
Väännetään rautalangasta. Koko maailman tieverkosto on rakennettu ihmiselle ja nimen omaan ihmissilmän havaittavaksi. On ehdottomasti paras ratakaisu alkaa rakentaa autonomiaa matkien sitä prosessia miten ihminen liikenteessä suoriutuu. Poimii datan silmillään ja tekee päätökset siitä datasta. Tottakai autonomiaa varten voidaan tehdä parannuksia tieverkostoon ja tehdäänkin. Siitä huolimatta tulee globaalilla tasolla tilanteita missä näitä parannuksia ei ole saatavilla ja sen autonomian pitää niistä tilanteista selvitä ilman lisäapuja, samoilla eväillä millä ihminenkin niistä selviää = tulkitaan mitä silmä näkee ja tehdään päätös. Waymon taktiikka on oikoa tiettyjä asioita teknisillä ratkaisuilla jotka rajottavat sitä missä tämä "täydellinen" autonomia voi toimia. Se on täydellinen autonomia vain jos joka ikisessä maailman tieverkostossa on samat tekniset avut saatavilla. Hyvin rajoittunut lähestymistapa.
 
Tarkoitta sitä että jos se saatu data on selvästi tulkittavissa niin moderni AI pesee ihmisen 100-0. Tällä hetkellä kameradatan tulkinta ei ole riittävällä tasolla vielä. Siksi Muskin kommentti "Once we solve vision things will be easy". Käytännössä tarkottaa että kun tuo data osataan tulkita riittävällä tehokkuudella. Helppoa se ei ole mutta nykysensoripaketti Tesloissa kyllä riittää. Toki niitä voidaan aina parantaa kuten Model Y:ssä jo hiukan ollaan tehty (ylempi kommentti kempparilta).
Tämä "once we solve vision things" on käytännössä sama kuin että tekoälystä ei puutu kuin se äly. Joo, teko"äly" osaa käyttää kaasua, jarrua ja ohjausta, kun joku vaan kertoo sille miten miten. Tuo tilannekuvan muodostaminen ja sen perusteella päätösten tekohan on 99,99% siitä mitä rutiini ajamisessa älyllisesti pitää tehdä. Sääntöjen noudattaminen tämän jälkeen ei enää älyä sitten vaadikaan. Poikkeustilanteet nyt ovat sitten vielä pahempia, kun niissä pitäisi pystyä tyhjästä kehittämään oikea toimintamalli tilanteeseen, jota ei kehityksessä ole ollenkaan huomioitu tai jotka vaihtelevat huomattavasti ja konteksti ja yleiskuva tilanteesta pitää huomioida.
Väännetään rautalangasta. Koko maailman tieverkosto on rakennettu ihmiselle ja nimen omaan ihmissilmän havaittavaksi. On ehdottomasti paras ratakaisu alkaa rakentaa autonomiaa matkien sitä prosessia miten ihminen liikenteessä suoriutuu. Poimii datan silmillään ja tekee päätökset siitä datasta. Tottakai autonomiaa varten voidaan tehdä parannuksia tieverkostoon ja tehdäänkin. Siitä huolimatta tulee globaalilla tasolla tilanteita missä näitä parannuksia ei ole saatavilla ja sen autonomian pitää niistä tilanteista selvitä ilman lisäapuja, samoilla eväillä millä ihminenkin niistä selviää = tulkitaan mitä silmä näkee ja tehdään päätös. Waymon taktiikka on oikoa tiettyjä asioita teknisillä ratkaisuilla jotka rajottavat sitä missä tämä "täydellinen" autonomia voi toimia. Se on täydellinen autonomia vain jos joka ikisessä maailman tieverkostossa on samat tekniset avut saatavilla. Hyvin rajoittunut lähestymistapa.
Miksi Teslassa on siis tutka ja infraäänisensorit, jos ainoa oikea tapa havainnoida liikennettä on näkyvän valon aaltopituudet? Ja jos taas tämä on ok, niin miksi vaikka lidar tai verkon kautta etähavainnointi ei ole?

Ei tieverkostoa ole rakennettu havainnoitavaksi silmällä, tieverkko on vaan rakennettu. Sitä voi havainnoida vaikka kuinka monella eri tavalla luotettavasti, joista ihminen pystyy vain tiettyyn osaan. Mitään globaalia kaikki maailman kulkuväylät ja tilanteet kerralla osaavaa autopilottia ei ole tulossa yhdellä rysäyksellä. Vai mihin ne tiet on rakenennettu, jotka ovat havainnoitavissa vain ihmissilmällä, eivät esim. tutkalla tai lasertutkalla? Moniko älyauto osaa etsiä reittejä teitä pitkin, joita ei ole kartoitettu?

Toki auton pitää osata selvitä oudoista tilanteista, mutta se tarkoittaa aina viimekädessä pysähtymistä. Eli juurikin sitä, että rajoitetaan sitä missä (olosuhteissa, paikoissa, tilanteissa) tämä täydellinen automatiikka voi toimia.

Kyllähän tieinfra piti käytännössä rakentaa uudestaan vuosikymmenten kuluessa silloinkin kun siirrytiin hevoskärryistä autoihin, ei yhdessä yössä, ei purkaen kaikki vanha vaan pikkuhiljaa autoliikenteen tarpeet huomioiden. Samalla tavalla luultavasti menee nyttenkin. Ja pidän kutakuinkin varmana, että yksikään nyky-tesla tai muukaan liikenteessä oleva auto ei tule näkemään täysautonomista liikennettä. Noh, ehkä museokilvissä, jos siellä vielä antiikkiautot sekaan sallitaan.
 
Tämä "once we solve vision things" on käytännössä sama kuin että tekoälystä ei puutu kuin se äly. Joo, teko"äly" osaa käyttää kaasua, jarrua ja ohjausta, kun joku vaan kertoo sille miten miten. Tuo tilannekuvan muodostaminen ja sen perusteella päätösten tekohan on 99,99% siitä mitä rutiini ajamisessa älyllisesti pitää tehdä. Sääntöjen noudattaminen tämän jälkeen ei enää älyä sitten vaadikaan. Poikkeustilanteet nyt ovat sitten vielä pahempia, kun niissä pitäisi pystyä tyhjästä kehittämään oikea toimintamalli tilanteeseen, jota ei kehityksessä ole ollenkaan huomioitu tai jotka vaihtelevat huomattavasti ja konteksti ja yleiskuva tilanteesta pitää huomioida.

Miksi Teslassa on siis tutka ja infraäänisensorit, jos ainoa oikea tapa havainnoida liikennettä on näkyvän valon aaltopituudet? Ja jos taas tämä on ok, niin miksi vaikka lidar tai verkon kautta etähavainnointi ei ole?

Ei tieverkostoa ole rakennettu havainnoitavaksi silmällä, tieverkko on vaan rakennettu. Sitä voi havainnoida vaikka kuinka monella eri tavalla luotettavasti, joista ihminen pystyy vain tiettyyn osaan. Mitään globaalia kaikki maailman kulkuväylät ja tilanteet kerralla osaavaa autopilottia ei ole tulossa yhdellä rysäyksellä. Vai mihin ne tiet on rakenennettu, jotka ovat havainnoitavissa vain ihmissilmällä, eivät esim. tutkalla tai lasertutkalla? Moniko älyauto osaa etsiä reittejä teitä pitkin, joita ei ole kartoitettu?

Toki auton pitää osata selvitä oudoista tilanteista, mutta se tarkoittaa aina viimekädessä pysähtymistä. Eli juurikin sitä, että rajoitetaan sitä missä (olosuhteissa, paikoissa, tilanteissa) tämä täydellinen automatiikka voi toimia.

Kyllähän tieinfra piti käytännössä rakentaa uudestaan vuosikymmenten kuluessa silloinkin kun siirrytiin hevoskärryistä autoihin, ei yhdessä yössä, ei purkaen kaikki vanha vaan pikkuhiljaa autoliikenteen tarpeet huomioiden. Samalla tavalla luultavasti menee nyttenkin. Ja pidän kutakuinkin varmana, että yksikään nyky-tesla tai muukaan liikenteessä oleva auto ei tule näkemään täysautonomista liikennettä. Noh, ehkä museokilvissä, jos siellä vielä antiikkiautot sekaan sallitaan.
Lopetan keskustelun tähän koska ymmärrät sanomani väärin, en tiedä onko tahallista vai ei. Ennustan loputonta juupas eipäs väittelyä. Ei kiitos.
 
Lähtökohtaisesti moderni tekoäly suoriutuu ihmistä merkittävästi paremmin tehtävästä kuin tehtävästä jos tekoälylle kyetaan tarjoamaan kaikki oleellinen data mitä ihminenkin saa.

Jos ”epätosi”, niin ”mitä tahansa”. Kuten tähänkin ketjuun on viimeksi tällä eilen linkitetty, niin tuosta modernien kuvantunnistustekoälyjen ihmiseen nähden ylivertaisesta suorituskyvystä ei taideta olla vielä ihan yksimielisiä. Se niiden käyttämä tunnistustapa kun on oleellisesti erilainen kuin ihmisaivojen (sis. verkkokalvon tekemä prosessointi) käyttämä menetelmä. Tämän takia se nykyinen tekoälyn toteutus ei välttämättä saa (esikäsittelyvaiheensa jälkeen) kaikkea oleellsita dataa minkä ihminen saa. Se nykyisen ”parhaan tunnetun” lähestymistavan esikäsittely hukkaa tämän tiedon.

Teoriassa datan keruuseen pitäisi riittää se sensorisetti mitä Tesloissa on. En ota kantaa kuinka laadukkaita kamerat on, teoriatasolla ajateltuna kameroiden pitäisi olla vähintään samalla tasolla kuin ihmissilmä TAI ainakin kyetä poimimaan se oleellinen data yhtä tehokkaasti. Sitten tulee se itse koodin kirjottaminen, mikä on sitten ihan toinen juttu. Hardware siis pitäs kyllä riittää. Kaiken maailman lidareita ja kovakoodattuja systeemeitä valmiiks mapattuihin karttoihin voi tehdä joka merkittävästi helpottaa, ikään kuin oikasee tuon koodin kirjoituksen vaikeuden, mutta ei ole mun mielestä se paras tapa luoda autonomiaa. Autonomian pitäis kyetä itsenäisesti adaptoitumaan muuttuvaan ympäristöön: tietyöt, muutokset tieverkostoon yms.

Miksi meidän tarvitsee puhua ns. yleiskielen ”teoriatasolla” kun käytetty rauta on pääosin ihan yleisesti tiedossa. Tesla käyttää 8 kamerasensoria, joista ainakin se tärkein, eli eteenpäin osoittava kolmen kameran sensori koostuu kolmesta 1/3" CMOS kennosta. Eli, siis hieman pienempiä kennoja kuin älypuhelimissa. Toki, optiikka näyttäisi olevan pykälän parempaa, ja megapikseleitä on huomattavasti tarkoituksenmukaisempi 1,2 ( Products - ON Semiconductor ).

Itse epäilen noiden riittävyyttä ns. kaikkien kelien 24/7 käytössä. Viimeksi viime tai ehkä toissa talvena kokeilin vastaavan pikselikoon kennolla (minulla 3,7 µm vs. Teslan 3,75 µm) kaivaa kevyesti lumipeitteisen tien reunat lumisateessa maantievauhdissa (manuaalisesti kameran asetukset optimoiduista kuvista). Syynä oli ihan oma mielenkiinto aiheeseen, siis valokuvaukseen, kamerateknologiaan, ja tekoälyyn.

Paikan päällä ihmissilmä näki tien siis vielä vaivoin (eli hieman maantievauhdista hidastamalla sitä tietä pystyi ajamaan siedettävästi), mutta eipä sitä tietä nähnyt niistä kameran kuvista... ei edes ihmissilmä, ei ainakaan normaalilla autolla.

Syitä oli toki monia, joista osa olisi algoritmisesti ratkottavissa. (Kuten, että ihmissilmä ei luonnollisessa ympäristössä tutki yksittäisiä kuvia, vaan prosessointi hyödyntää sen silmien näkemän ”videosignaalin”.) Mutta, ne olot olivat myös ihan haastavat saada kuviin missään määrin tolkullinen määrä muuta kuin kohinaa...

Hohhoijaa.. here we go again. Laitetaanko sanoja mun suuhun vai mitä? Lueppa uudestaan. Ja ei, tekoäly ei tänä päivänä suoriudu läheskään kaikista tehtävistä ihmistä paremmin, onko joku niin väittänyt?

”Lähtökohtaisesti moderni tekoäly...” taitaa tarkoittaa juuri tuota. Olisiko ehkä kannattanut vaikka sanoa ”Ideaalitapauksessa ideaalinen, ei vielä kehitetty, tekoäly...” jos tarkoituksena ei ollut sanoa noiden jo kehitettyjen ”modernien” teknologioiden olevan jo ihmistä parempia..


Tarkoitta sitä että jos se saatu data on selvästi tulkittavissa niin moderni AI pesee ihmisen 100-0. Tällä hetkellä kameradatan tulkinta ei ole riittävällä tasolla vielä. Siksi Muskin kommentti "Once we solve vision things will be easy". Käytännössä tarkottaa että kun tuo data osataan tulkita riittävällä tehokkuudella. Helppoa se ei ole mutta nykysensoripaketti Tesloissa kyllä riittää. Toki niitä voidaan aina parantaa kuten Model Y:ssä jo hiukan ollaan tehty (ylempi kommentti kempparilta).

Jos ”epätosi”, niin... tällä hetkellä kameradata tai sen tulkinta ei ole vielä. (Ihmissilmä käyttää huomattavan erilaista tapaa kuvata, kuin kameroiden tapa valottaa sarja yksittäisiä kuvia.)

Oletko nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että Teslan sensorit ovat ihmissilmää parempia vaikeissa oloissa?

Lopetan keskustelun tähän koska ymmärrät sanomani väärin, en tiedä onko tahallista vai ei. Ennustan loputonta juupas eipäs väittelyä. Ei kiitos.

Hyvä. Tämä lienee vahvin versio oman virheesi myöntämisestä mitä internetkeskustelussa voi olettaa. Itse näin tuon ensimmäisen lauseesi tähän avaukseen ilmeisen samalla tavalla kuin nuo muutama muukin sinulle siitä maininnut.
 
Tämä lienee vahvin versio oman virheesi myöntämisestä mitä internetkeskustelussa voi olettaa.
Jokainen tulkitsee vetäytymiseni miten tahtoo. Ongelma on lähinnä kommunikaatiotaitojen puuttellisuus foorumikeskusteluissa. Niin monta vuotta näitä käyneenä tunnistan millon keskustelu on ajautumassa juupas eipäs väittelyksi, tai jatkuvaksi "en minä tuota tarkoittanut" väännöksi. Kokemuksista viisaantuneen siirryn taka vasemmalle.

Kiitos kuitenkin hyvästä vasta-argumentoinnista. Oli asiallista luettavaa.
 
Please don't be "that guy" that blocks Tesla deliveries and staff for hours while going over your new car with a microscope! You can report all of the above after you get home, at your leisure: you have a day/100 miles.
Onkohan Suomessa tuota päivä/100km olemassa?
 
Volvo taisi mennä waymon kelkkaan itseajavissa? Mut toki siellä insinööreillä silti kiinnostaa mitä tesla on puuhannut.
 

Tässä "checklist" kaikille tuleville omistajille!

Eli sama juttu kun model 3 kanssa että antaa early adoptereiden beta testata tuota ensin puoltoista vuotta ja sit voi harkita tilausta sisään. Tämä ainakin oman M3 kohalla osottautu toimivaks ja priimaa tuli.
 
Eli sama juttu kun model 3 kanssa että antaa early adoptereiden beta testata tuota ensin puoltoista vuotta ja sit voi harkita tilausta sisään. Tämä ainakin oman M3 kohalla osottautu toimivaks ja priimaa tuli.
Olisikohan liian optimistista toivoa, että Berliinin tehtaan lähtiessä käyntiin kaikki parannukset olisi jo mukana. Ainakin parannuksia on Elon luvannut rungon valmistusprosessien parannuksien lisäksi, mikäli haluaa uskoa.
 
Autopilot keskusteluun ihan mielenkiintoinen video, Tesla vs Openpilot:




Videolla on Openpilotin softasta otettua materiaalia mukana miten se hahmotti ajolinjat ja kommentoijat tuntui olevan hyvin perillä molemmista järjestelmistä. Varsinkin videon loppupään kapeat ja mutkaiset kadut näyttää hyvin mitkä tilanteet on vaikeita ja miksi Autopilot välillä ajaa pysäköidyn auton perään. Tossa videolla se oli Openpilot joka meinasi feilata kyseisen tilanteen, mutta toisaalta pärjäsi joissakin tilanteissa Autopilottia paremmin.
 
Autopilot keskusteluun ihan mielenkiintoinen video, Tesla vs Openpilot:




Videolla on Openpilotin softasta otettua materiaalia mukana miten se hahmotti ajolinjat ja kommentoijat tuntui olevan hyvin perillä molemmista järjestelmistä. Varsinkin videon loppupään kapeat ja mutkaiset kadut näyttää hyvin mitkä tilanteet on vaikeita ja miksi Autopilot välillä ajaa pysäköidyn auton perään. Tossa videolla se oli Openpilot joka meinasi feilata kyseisen tilanteen, mutta toisaalta pärjäsi joissakin tilanteissa Autopilottia paremmin.

Toi Openpilot suoritui kyl tosi hyvin ottaen huomioon, että se perustuu vaan yhteen kameraan. Eli aika pitkälle varmaan pääsisi jo 2-3 kameralla, jotka kuvaa vähän eri suuntiin eli saadaan mutkat kuvattua paremmin. Toki oli vielä monta tilannetta, missä kumpikaan järjestelmä ei osannut mennä oikein, mutta olin silti yllättänyt, että järjestelmät on noinkin pitkällä. Muutaman vuoden päästä voi olla jo ihan päteviä toteutuksia useammaltakin valmistajalta, jos sama kehitys jatkuu :hmm:
 
Eli sama juttu kun model 3 kanssa että antaa early adoptereiden beta testata tuota ensin puoltoista vuotta ja sit voi harkita tilausta sisään. Tämä ainakin oman M3 kohalla osottautu toimivaks ja priimaa tuli.
Eihän M3 ole vieläkään priimaa.

Nyt ainakin Berliinin tehtaaseen kun aukee niin MY muuttuu rakenteeltaan ja pitäisi tulla parempi naalausprosessi.
 
Eihän M3 ole vieläkään priimaa.

Nyt ainakin Berliinin tehtaaseen kun aukee niin MY muuttuu rakenteeltaan ja pitäisi tulla parempi naalausprosessi.

Mulle kuulostaa aivan vieraalta kaikki nillitys mitä olen lukenut M3 ongelmista. Mun autossa ei ole ollu sekalaisia softabugeja lukuunottamatta mitään vikaa. Veikkaan, että tässä on kyse tyypillisestä internet aikakauden ilmiöstä, joissa muutamat pettyneet ja erittäin äänekkäät valittajat vääristää kuvaa siitä kuinka hyviä nuo autot oikeesti on.

Sen kyllä ymmärrän, että kun tuotantolinja lähtee käyntiin sieltä voi tulla aluksi sekundaa. Varmasti Teslalla on noiden käsittelyssä ja siihen liittyvässä asiakaspalvelussa parantamisen varaa. Eli just Model Y:n ostaminen on toistaseks huono idea.
 
Mun mielestä tärkein seikka on asiakaspalvelu. Eli vaikka ongelmia olis verrattain harvassa autossa niin sillon kun ongelmia on ne pitäs selvittää mutkitta. Tesla Jonin, Tegen ja monen muun kokemat ongelmat asiakaspalvelun suhteen on luotaan työntävää. Jos asiakaspalvelu olis moitteetonta niin ei kukaan välittäs jos kohdalle sattuu paska auto kun tietää et homma oikastaan ilman kauheeta tappelua.
 
Mulle kuulostaa aivan vieraalta kaikki nillitys mitä olen lukenut M3 ongelmista. Mun autossa ei ole ollu sekalaisia softabugeja lukuunottamatta mitään vikaa. Veikkaan, että tässä on kyse tyypillisestä internet aikakauden ilmiöstä, joissa muutamat pettyneet ja erittäin äänekkäät valittajat vääristää kuvaa siitä kuinka hyviä nuo autot oikeesti on.

Sen kyllä ymmärrän, että kun tuotantolinja lähtee käyntiin sieltä voi tulla aluksi sekundaa. Varmasti Teslalla on noiden käsittelyssä ja siihen liittyvässä asiakaspalvelussa parantamisen varaa. Eli just Model Y:n ostaminen on toistaseks huono idea.

Esim tavarantarkastaja on väärässä toleranssien ja maalipinnan kanssa yms? Ja muut raportoinnit laadusta. Toki ymmärrän ettei kaikki kehtaa omaa ostostansa haukkua.


SÄHKÖAUTOVALMISTAJA Tesla on leikannut uuden Model Y -katumaasturinsa hintaa 3 000 dollarilla eli yli 2 600 eurolla yrittäessään pitää myynnin vauhdissa, kertoo uutistoimisto Reuters.
 
Mulle kuulostaa aivan vieraalta kaikki nillitys mitä olen lukenut M3 ongelmista. Mun autossa ei ole ollu sekalaisia softabugeja lukuunottamatta mitään vikaa. Veikkaan, että tässä on kyse tyypillisestä internet aikakauden ilmiöstä, joissa muutamat pettyneet ja erittäin äänekkäät valittajat vääristää kuvaa siitä kuinka hyviä nuo autot oikeesti on.

Niin, se on väärin jos ulkoinen laatu ei vastaa esim. täällä laadun mittapuuna pidettyä Daciaa.

Esim tavarantarkastaja on väärässä toleranssien ja maalipinnan kanssa yms? Ja muut raportoinnit laadusta. Toki ymmärrän ettei kaikki kehtaa omaa ostostansa haukkua.


Päinvastoin, M3 on ihan hirveä ränkylä laadullisesti mutta silti paras auto mitä minulla on ollut.
 
Mulle kuulostaa aivan vieraalta kaikki nillitys mitä olen lukenut M3 ongelmista. Mun autossa ei ole ollu sekalaisia softabugeja lukuunottamatta mitään vikaa. Veikkaan, että tässä on kyse tyypillisestä internet aikakauden ilmiöstä, joissa muutamat pettyneet ja erittäin äänekkäät valittajat vääristää kuvaa siitä kuinka hyviä nuo autot oikeesti on.

Sen kyllä ymmärrän, että kun tuotantolinja lähtee käyntiin sieltä voi tulla aluksi sekundaa. Varmasti Teslalla on noiden käsittelyssä ja siihen liittyvässä asiakaspalvelussa parantamisen varaa. Eli just Model Y:n ostaminen on toistaseks huono idea.
Laatu heittää liikaa kolmosessa vieläkin. Ei tiedä mitä saa ja osa katsoo asioita läpi sormien. Sama alkanut vaivaamaan muitakin malleja; S ja X.

Lista on hieno asia kun Tesla ulkoistanut sen ostajalle tyhjin lupauksin.

Mun mielestä tärkein seikka on asiakaspalvelu. Eli vaikka ongelmia olis verrattain harvassa autossa niin sillon kun ongelmia on ne pitäs selvittää mutkitta. Tesla Jonin, Tegen ja monen muun kokemat ongelmat asiakaspalvelun suhteen on luotaan työntävää. Jos asiakaspalvelu olis moitteetonta niin ei kukaan välittäs jos kohdalle sattuu paska auto kun tietää et homma oikastaan ilman kauheeta tappelua.
Asiakaspalvelu on yksi mutta myös se, että tulisi tasaista kamaa ulos.
 
Minulls on yksi roska maalissa (ei kiinnosta) ja takalasi piti vaihtaa valmistusvirheen vuoksi. Muuten ei vuoden ja 23 000 kilometrin jälkeen muuta kuin hyvää sanottavaa. En edelleenkään tiedä, mihin autoon tästä edes teoreettisesti vaihtaisin.
 
Tämmöinen suunnittelumoka, että M3 takapuskuriin pääsee enemmän vettä kuin sieltä ulos ja sitten kiinnikkeet pettää. Ei sinällään yllätä koska olihan tuossa tuo yksi tubevideo missä kaikki sora ja muukin menee sinne hyvään talteen.

Uutisesta saa myös tiedon, että Teslan mukaan tunnettu vika mutta asiaa ei ole korjattu. Tosin tämäkin tieto saatu vasta kun Teslaa kovisteltu asianajajien kautta.


Tämä video tuli tänään vastaan kun Y:ssa sama ongelma ollut kuin tässä 3kk vanhassa M3:ssa.



Suomessa ei ole näytä raportoitu mutta kuvia nähnyt kun saumoista tulee lika ja vesi läpi. Siellä sitten muhii kankaiden alla. En yhtään ihmettele näitä videoita joissa auto on homeessa.
 
Tämmöinen suunnittelumoka, että M3 takapuskuriin pääsee enemmän vettä kuin sieltä ulos ja sitten kiinnikkeet pettää. Ei sinällään yllätä koska olihan tuossa tuo yksi tubevideo missä kaikki sora ja muukin menee sinne hyvään talteen.

Uutisesta saa myös tiedon, että Teslan mukaan tunnettu vika mutta asiaa ei ole korjattu. Tosin tämäkin tieto saatu vasta kun Teslaa kovisteltu asianajajien kautta.


Tämä video tuli tänään vastaan kun Y:ssa sama ongelma ollut kuin tässä 3kk vanhassa M3:ssa.



Suomessa ei ole näytä raportoitu mutta kuvia nähnyt kun saumoista tulee lika ja vesi läpi. Siellä sitten muhii kankaiden alla. En yhtään ihmettele näitä videoita joissa auto on homeessa.


Onneksi suomessa on totuttu homeongelmiin, nyt sitten autoissakin jatkossa. Täällä taisi olla video missä taustapeilin yläpuolelta vuoti vettä solkenaan. Tuo puskurin irtoaminen oli jo eeppistä:lol:
Faneja ei haittaa moiset pikkuongelmat tietenkään, mutta jää nähtäväksi missä kunnossa nuo on muutaman vuoden käytön jälkeen, ja onhan niitä ruosteita jo nähty kun maalit on jo karanneet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 522
Viestejä
4 510 151
Jäsenet
74 411
Uusin jäsen
ööne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom