Teslan Model 3:n laadusta käräjöidään nyt Kanadassa – Täsmälleen samat viat vaivaavat Suomessakin
9.6.202005:30
Kurantti? Tesla Model 3:n maalipinta puhuttaa jälleen.KUVA: JARI KAINULAINEN
Model 3:n omistaja vaatii oikeusteitse korvauksia autonsa uudelleenmaalaamisesta sekä aiheutuneesta haitasta ja vaivannäöstä.
Lukuaika noin 2 min
Amerikkalainen sähköautonvalmistaja
Tesla painii edelleen vakavien laatuongelmien kanssa.
Viimeisin takaisku tapahtui Kanadan Quebecissä, jossa Tesla joutuu vastaamaan
Model 3:n rapistuvaa maalipintaa koskevaan ryhmäkanteeseen. Kanteen nostanut
Jean-François Bellerose hankki mustan Model 3:n viime vuoden kesäkuussa 56 300 eurolla,
InSideEV´s-julkaisu kertoo.
Auton ulkomuoto vaikutti moitteettomalta aina helmikuuhun 2020, jolloin omistaja havahtui huomaamaan auton maalipintaan ilmestyneet vauriot. Yhteydenotto Teslan suuntaan ei tuottanut toivottua tulosta. Amerikkalaisyhtiö ei suostunut korjaamaan tai korvaamaan vaurioitunutta maalipintaa.
MAINOSDNA
Uudisrakennusten 3d-mallinnus miellyttää tulevia käyttäjiäMiten tietomalli, 3d-mallinnus ja IoT-automaatio liittyvät yhteen, kun tavoitteena on Suomen kestävin rakennushanke?
Ryhmäkanne voi tulla kalliiksi
Kun yhteisymmärrystä ei löytynyt, Bellerose päätti ajaa asiaa oikeusteitse. Nyt hän vaatii yhtiöltä reilun 4 000 euron korvausta auton maalipinnan uusimisesta.
Tämän päälle kanteessa Teslalta vaaditaan erikseen kahta vajaan 500 euron korvausta. Ensimmäistä perustellaan tapauksen kantajalle aiheuttamalla mielipahalla.
Toinen liittyy kantajan näkemykseen, jonka mukaan Tesla oli jo hyvin tietoinen autojensa maalipintoja vaivaavista laatuongelmista viime kesänä, jolloin Bellerose hankki oman Teslansa. Kanteen mukaan yhtiön olisi pitänyt kertoa asiakkaalle laatuongelmista auton hankkimisen yhteydessä.
Teslan kannalta tilanteen tekee ongelmalliseksi se, että kyse on ryhmäkanteesta. Mikäli kantaja voittaa, Tesla on ryhmäkanteen periaatteiden mukaan velvollinen korvaamaan kaikille Quebecin alueella vastaavista ongelmista kärsineille asiakkailleen yhtäläisen korvauksen.
Kanteen mukaan Quebecin alueella oli toukokuussa yhteensä 6 293 Model 3-mallia. Mikäli esimerkiksi puolelle omistajakunnasta tuomittaisiin Bellerosen vaatima korvaussumma, kyse olisi 16,5 miljoonan euron summasta.
Mahdollinen tuleva päätös on kuitenkin lainvoimainen vain Quebecin alueella. Kanadan muissa osissa on lukuisia vastaavia tapauksia.
Ainakaan toistaiseksi Model 3:n laatuongelmat eivät ole vaikuttaneet auton suosioon Kanadassa. Vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana Model 3 oli ylivoimaisesti myydyin sähköauto Kanadassa yli 4 000 uudella autolla.
”Ei kestä normaalikäyttöä”
Suomessakin useat Model 3:n omistajat ovat olleet tyytymättömiä autojensa laatuun ja maalipintojen viimeistelyyn. Kaksi Model 3:n suomalaista omistajaa luovutti autonsa keskuskauppakamarin virallisen tavarantarkastajan syyniin viime vuonna.
Arvio oli Teslan kannalta korutonta kertomaa. Auton tarkastanut Keskuskauppakamarin valtuuttama virallinen tavarantarkastaja
Heikki Nurmela piti tuolloin tapausta poikkeuksellisena.
”Näyttää siltä, että auto ei kestä normaalia käyttöä. Autolla oli ajettu noin 2 000 kilometriä, kun omistaja havaitsi kulumat. Tämä ei missään tapauksessa ole normaalia”,
hän sanoi viitaten tarkastamaansa yksilöön.
Nurmelan mukaansa auton maalipinta ei myöskään ollut tasalaatuinen. Pohjamaali paistoi useissa kohdissa pintamaalin läpi. Joissakin kohdissa pintamaali puuttui kokonaan.
[/ISPOILER]