Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Et huomannu mun vastausta sulle @Tege

 
Viimeksi muokattu:
Et huomannu mun vastausta sulle @Tege

Kiitos. Lukaistaan läpi.
 
Kokeilinpa huvikseni tuota kolmosen automaatti-ilmastoinnin vaihtamista manuaalille. Puhaltimen nopeus kakkosella olot kabiinissa eivät muuttuneet yhtään huonommiksi mutta kulutuslukemien sanoisin pudonneen luokkaa 3 kWh satasella.

Ilmastoinnin toimintaa olisi todellakin syytä kehittää tänne kylmempään ilmanalaan.
Samaa "vikaa" Passatin ilmastoinnissa. Automaattiasennolla tuulettimet pöhöttävät melkein täysillä ja lämmittimen käyttämä energia jää alun täydestä 5 kW:sta tiputtuaan n. 4 kW:iin pitkäksi aikaa, vaikka lämpötilaksi on pyydetty 17 C. Jos lämpöasetusta naksuttaa tuosta alemmas, alkaa ilmastointi viilentämään. Manuaaliasennolla lämmityskin rauhoittuu ja sen käyttämä energia putoaa alle 2 kW:iin.
 
Samaa "vikaa" Passatin ilmastoinnissa. Automaattiasennolla tuulettimet pöhöttävät melkein täysillä ja lämmittimen käyttämä energia jää alun täydestä 5 kW:sta tiputtuaan n. 4 kW:iin pitkäksi aikaa, vaikka lämpötilaksi on pyydetty 17 C. Jos lämpöasetusta naksuttaa tuosta alemmas, alkaa ilmastointi viilentämään. Manuaaliasennolla lämmityskin rauhoittuu ja sen käyttämä energia putoaa alle 2 kW:iin.
Eikö passatissa ole ECO moodia kuten melkein kaikissa muissa vag vehkeissä on?Siis ainakin niissä joissa on automaatti ilmastointi. Omassa A3 ssa ECO moodi menee päälle kun pitää Ilmastoinnin AUTO nappia pohjassa.

Olettaisin että tuostakin löytyy ilmalämmitin joka menee päälle kun moottori ei tee tarpeeksi lämmintä kylmällä. Ts. sähkövastuksella lämmitetään ilmaa että kaniini lämpeää nopeammin. ECO moodi ottaa tuon pois päältä ja muuttaa käsittääkseni myös lämmityksen PID säätöä loivemnaksi.
 
Eikö passatissa ole ECO moodia kuten melkein kaikissa muissa vag vehkeissä on?Siis ainakin niissä joissa on automaatti ilmastointi. Omassa A3 ssa ECO moodi menee päälle kun pitää Ilmastoinnin AUTO nappia pohjassa.

Olettaisin että tuostakin löytyy ilmalämmitin joka menee päälle kun moottori ei tee tarpeeksi lämmintä kylmällä. Ts. sähkövastuksella lämmitetään ilmaa että kaniini lämpeää nopeammin. ECO moodi ottaa tuon pois päältä ja muuttaa käsittääkseni myös lämmityksen PID säätöä loivemnaksi.
5 kW sähkövastushan sieltä tosiaan löytyy, ja sähköllä ajellessa ei moottori paljoa lämpöä tarjoile. Eco-moodi on kyllä, mutta en tiennyt että sen saisi pyydettyä päälle koko autoon. Tuo näyttää eco-merkkiä toiselle puolelle etupenkkiä silloin, kun ei ole matkustajaa kyydissä. Toiminnasta ei mitään tietoa. Pitääpä kokeilla pitää auto-nappia pohjassa.
 
Samaa "vikaa" Passatin ilmastoinnissa. Automaattiasennolla tuulettimet pöhöttävät melkein täysillä ja lämmittimen käyttämä energia jää alun täydestä 5 kW:sta tiputtuaan n. 4 kW:iin pitkäksi aikaa, vaikka lämpötilaksi on pyydetty 17 C. Jos lämpöasetusta naksuttaa tuosta alemmas, alkaa ilmastointi viilentämään. Manuaaliasennolla lämmityskin rauhoittuu ja sen käyttämä energia putoaa alle 2 kW:iin.
Siis onko sinulla tässä skenaariossa A/C nappi pohjassa vai ei?

Itse käyttänyt tuota niin, että vain kuumia kesäkelejä lukuunottamatta A/C on aina pois (oletan että tällöin ilmastoinnin kompura ei pyöri) mutta muuten ilmanvaihto on Auto -asennossa. Luulisin, että sama metodi toimii "säästömoodina" kaikissa sähköllä liikkuvissa autoissa.
 
Siis onko sinulla tässä skenaariossa A/C nappi pohjassa vai ei?

Itse käyttänyt tuota niin, että vain kuumia kesäkelejä lukuunottamatta A/C on aina pois (oletan että tällöin ilmastoinnin kompura ei pyöri) mutta muuten ilmanvaihto on Auto -asennossa. Luulisin, että sama metodi toimii "säästömoodina" kaikissa sähköllä liikkuvissa autoissa.
A/C on päällä. Muuten vetää näillä nollakeleillä välittömästi huuruun auto kun sinne tuo kenkien pohjissa ja lasten haalareissa ämpärillisen vettä. Pitää kokeilla tuonkin vaikutusta, mutta en kyllä heti keksi, miksi se vaikuttaisi lämmityselementin käyttöön. Kompura ei oletettavasti montaa kilowattia kuluta.
 
A/C on päällä. Muuten vetää näillä nollakeleillä välittömästi huuruun auto kun sinne tuo kenkien pohjissa ja lasten haalareissa ämpärillisen vettä. Pitää kokeilla tuonkin vaikutusta, mutta en kyllä heti keksi, miksi se vaikuttaisi lämmityselementin käyttöön. Kompura ei oletettavasti montaa kilowattia kuluta.
No ei se kompura itsessään varmaan paljon kuluta, mutta lisäähän se vielä lämmitystarvettakin jos ennen lämmitystä ulkoilmaa jäähdytetään entisestään.

Ei mulla ole mitään ongelmia ollut huurtumisen kanssa. Tosin täällä etelässä ei pahemmin lunta ole koko talvena ollut niin sisätilat on pysyneet kuivina.
 
Ei kompura edes lähde käymään autoissa missään nolla lämpötiloissa vaan pitää olla useita asteita lämmintä, että se edes lähtee päälle. Ei siitä mitään hyötyä nollakeleissä edes ole.
 
Testasin A/C:n vaikutusta. Tulos: 100 wattia, kun ulkolämpötila oli 2 C. Tämä siis Passat GTE:llä, esimerkiksi otsikon mukaisissa ajoneuvoissa homma saattaa mennä eri tavalla.
 
Tuossa Hybrid Passatissahan ilmastoinnin kompura taitaa olla sähköinen joten sitä voi hyvinkin mahdollisesti ajaa helposti eri tehoilla.
 
@TeslaJoni ollut aika kauan hiljaa. Parempi olla kirjoittamatta ettei lipsahda jotain "kiellettyä" negatiivista uusista ongelmista?

Jos nyt oikein kuulin Youtube-videolla niin huollon piha melko täynnä ja Jonin auto ollut jo 3vko tms pajalla?
Hieno automerkki, kun vain 1 valtuutettu huolto Suomessa. Tampereelle joskus tulossa toinen. Huonosti on huoltopalvelut hoidettu myytyyn automäärään nähden. Lähde nyt jostain Rovaniemeltä Vantaalle huollattamaan autoa.
 
Hieno automerkki, kun vain 1 valtuutettu huolto Suomessa. Tampereelle joskus tulossa toinen. Huonosti on huoltopalvelut hoidettu myytyyn automäärään nähden. Lähde nyt jostain Rovaniemeltä Vantaalle huollattamaan autoa.

Mitään vuosihuoltojahan ei tarvitse tehdä. Jarruneesteen ja raitisilmasuodattimen saa itsekin vaihdettua. Ainoastaan jos jotain hajoaa niin täytyy mennä Vantaalle. Jos tulee peltivahinkoa niin esim. autoklinikka voi korjata.

Se on sinänsä hienoa että Teslaa verrataan jo "legacy" automerkkeihin jotka ovat jopa yli 100 vuotta tehneet autoja. Itse ainakin olin ihan tietoinen ostaessani Teslan että kyseessä on uusi automerkki, jolla ei ole joka paikkakunnalla valtuutettua huoltoa. Auto on itselleni niin hyvä että olen valmis hyväksymään sen. Muut automerkit ovat olleet liian hitaita tässä sähköautojen kehityksessä. Vieläkään ei ole toista sedania joka kilpailisi Model 3:n tai S:n kanssa. Itseltä mennyt täysin maku muihin valmistajiin, vaikka huoltopisteitä löytyykin.

Jopa Rovaniemellä on ihmisiä jotka ovat samaa mieltä.
 
Mitään vuosihuoltojahan ei tarvitse tehdä. Jarruneesteen ja raitisilmasuodattimen saa itsekin vaihdettua. Ainoastaan jos jotain hajoaa niin täytyy mennä Vantaalle. Jos tulee peltivahinkoa niin esim. autoklinikka voi korjata.

Se on sinänsä hienoa että Teslaa verrataan jo "legacy" automerkkeihin jotka ovat jopa yli 100 vuotta tehneet autoja. Itse ainakin olin ihan tietoinen ostaessani Teslan että kyseessä on uusi automerkki, jolla ei ole joka paikkakunnalla valtuutettua huoltoa. Auto on itselleni niin hyvä että olen valmis hyväksymään sen. Muut automerkit ovat olleet liian hitaita tässä sähköautojen kehityksessä. Vieläkään ei ole toista sedania joka kilpailisi Model 3:n tai S:n kanssa. Itseltä mennyt täysin maku muihin valmistajiin, vaikka huoltopisteitä löytyykin.

Jopa Rovaniemellä on ihmisiä jotka ovat samaa mieltä.

Ehkä uskovaiset niitä vertaavatkin, mutta ei muut. Ei laatu voi olla noin paskaa jos vertaa oikeisiin autonvalmistajiin
 
Tässä alkaa näkymään mun ennustukseni. "Halpoja" tai sanotaanko riittävän edullisesti saavutettavia Tesloja (3/Y) alkaa näkymään riittäviä määriä, mutta huoltopaikkoja ei ole riittävästi menekkiin nähden.

Kysyy hermoja omistaa. :kahvi:
 
Tässä alkaa näkymään mun ennustukseni. "Halpoja" tai sanotaanko riittävän edullisesti saavutettavia Tesloja (3/Y) alkaa näkymään riittäviä määriä, mutta huoltopaikkoja ei ole riittävästi menekkiin nähden.

Kysyy hermoja omistaa. :kahvi:
Eihän sähköautoja tarvi huoltaa....

/s
 
Eihän sähköautoja tarvi huoltaa....

/s
Ei tietenkään vaan tesla on keksinyt ikiliikkujan.
Ihan samat huoltokohteet siinä, on kuin polttomoottorissa, kun jätät vain polttomoottorin vaativat kaikki kohteet pois.

hyvin tulee ilmi jos omistajilla on se mielipide ettei mitään huollettavaa ole miksi katsastustilastoissa teslat on hylätty esimerkiksi toimimattomien jarrujen takia. Ihan yhtälailla ne vaativat teslassakin huoltoa mielellään vuosittain herkistely niin jarrut toimivat kunnolla jatkossakin.
 
Olenkin miettinyt, miten Autopilotti reagoi varsin yleisesti Suomen maanteillä esiintyviin bussipysäkkeihin ja muihin levennyksiin, joissa ei näy reunaviivan jatketta, mutta tuoltahan se vastaus löytyikin: "Koeajon aikana ohjausavustus puolestaan olisi useampaan kertaan ajanut suoraa liikenteenjakajaan tai vääntänyt itsensä oikean puoleista viivaa seuraten bussipysäkille sen sijaan, että olisi kytkenyt järjestelmä pois päältä epävarmuuden vuoksi."
 
Olenkin miettinyt, miten Autopilotti reagoi varsin yleisesti Suomen maanteillä esiintyviin bussipysäkkeihin ja muihin levennyksiin, joissa ei näy reunaviivan jatketta, mutta tuoltahan se vastaus löytyikin: "Koeajon aikana ohjausavustus puolestaan olisi useampaan kertaan ajanut suoraa liikenteenjakajaan tai vääntänyt itsensä oikean puoleista viivaa seuraten bussipysäkille sen sijaan, että olisi kytkenyt järjestelmä pois päältä epävarmuuden vuoksi."
Autopilotilla on vielä paljon opittavaa
 
Autopilotilla on vielä paljon opittavaa
No se nyt on sanomattakin selvää, mutta voisiko sen harjoittelun suorittaa vaikka kuvatun materiaalin perusteella, eikä pilotoida alfa-tasolla olevaa tuotetta liikenteen seassa, autoissa joissa on eläviä ihmisiä kyydissä.
 
No se nyt on sanomattakin selvää, mutta voisiko sen harjoittelun suorittaa vaikka kuvatun materiaalin perusteella, eikä pilotoida alfa-tasolla olevaa tuotetta liikenteen seassa, autoissa joissa on eläviä ihmisiä kyydissä.
Ongelmaa ei ole jos kuski huolehtii osuudestaan, oli autopilottia tai ei.
 
Ongelmaa ei ole jos kuski huolehtii osuudestaan, oli autopilottia tai ei.

Sitten on näitä kuskeja mitkä laittaa jonkun pullon ratin ja jonkun väliin huijaamaan järjestelmää, siinä on hyvä ottaa torkut tai lukea kirjaa. Jos jo muutenkin on kuskeja mitä ei pitäisi olla liikenteessä ollenkaan koska hälläväliä, ikää, sairauksia, kännissä/aineissa.
Päivittäin kuolee kuitenkin noin 3500 ihmistä tieliikenteessä.

Sitten jos kääntää asian toisinpäin, niin toimiva autopilotti oikeassa infrassa ei ole ollenkaan hassumpi keksintö.

Keskeneräinen väärissä käsissä ei ole ideaali tilanne.
 
Keskeneräinen väärissä käsissä ei ole ideaali tilanne.
Näinhän se on. Pätee ihan kaikkeen vaaralliseen = väärissä käsissä ei ole ideaali tilanne. Kuten teräaseet, ampuma-aseet, ajoneuvot joilla voi kulkea reilusti kovempaa kuin noepusrajoitukset (miksi näitä edes on suomessa laillisesti?). On paljon asioita jotka vois vaan kieltää koska ihmiset on keskimäärin ihan helvetin tyhmiä/välinpitämättömiä. Autopilotissa nyt ymmärrän livedatan keräämisen, tosin olis ehkä pitkäkestosempi ja turvallisempi tapa kouluttaa sitä videomateriaalista ensin kunnes riittävä taso saavutetaan ja sitten jatkokouluttaa livetilanteissa. Pelkän simulaation varaan en laskisi tätä oppimista.
 
No se nyt on sanomattakin selvää, mutta voisiko sen harjoittelun suorittaa vaikka kuvatun materiaalin perusteella, eikä pilotoida alfa-tasolla olevaa tuotetta liikenteen seassa, autoissa joissa on eläviä ihmisiä kyydissä.

Ihan samalla tavalla Optiman kaistavahti vai mikä lie nimeltään vetää bussipysäkille tai liittymää. Ei toki aina, mutta jos viivat niin antaa ymmärtää.
 
Myös auton avustinjärjestelmien toiminta herättää nopeasti ärtymystä. Teslan nimellä Autopilot, eli aktiivisen vakionopeudensäätimen kaistallapitoavustimen yhdistelmä toimii todella kulmikkaasti, eikä tykkää työskennellä yhdessä kuljettajan kanssa. Vakionopeudensäädin on näistä paremmin toimiva osa, mutta etenkin sillä tuntui monissa tilanteissa olevan vaikeaa ylläpitää tasaista nopeutta toisen ajoneuvon takana. Tämä aiheutti auton liikkeeseen jatkuvia kiihdytyksia ja hidastuksia, mitkä tekevät matkustamisesta epämukavaa. Koeajon aikana ohjausavustus puolestaan olisi useampaan kertaan ajanut suoraa liikenteenjakajaan tai vääntänyt itsensä oikean puoleista viivaa seuraten bussipysäkille sen sijaan, että olisi kytkenyt järjestelmä pois päältä epävarmuuden vuoksi. Hyvienkin tiemerkintöjen osuuksilla auton tekemät ohjausliikkeet ovat varsin teräviä, mikä tekee kuljettajan työskentelystä normaalia stressaavampaa. Näistä syistä apujärjestelmien käyttö lähinnä nosti kuljettajan stressitasoa, ja matkustajienkin kannalta eteneminen oli huomattavasti miellyttävämpää ja pehmeämpää kuljettajan ajamana.

Jotkut olennaiset osat boldattu Teknavin jutusta. Itseasiassa ohjelma tulee telkusta juuri nyt, menee boxille ja katson yhden leffan jälkeen.
Jos se Teslalla on noin huonosti toimiva, niin kuinkahan huonosti muilla sitten toimii. Optima jo mainittu, enkä epäile etteikö muillakin olisi ongelmia. Ja tämähän ei ole edes sähköautojen juttu kun samaa löytyy muillakin voimanlähteillä.
 
Siis Tesloissa nopeusnäyttö tossa kympin tabletissa?

Ei Hudia saatavana? Huh huh mitä paskaa jos noin.
 
Missä autossa on keskikonsolissa nopeusmittari?
Ei taideta hakea Primeraa?
3611480-14.jpg
 
Ihan samalla tavalla Optiman kaistavahti vai mikä lie nimeltään vetää bussipysäkille tai liittymää. Ei toki aina, mutta jos viivat niin antaa ymmärtää.
Koeajoin kerran uusikoppaista Volvo S90 jossa kaista-avustin teki samaa. Oli muutenkin melko levoton ja tuntui että avustin vaan poukkoili viivojen välissä. Käyttökelvoton muuten kuin ehkä yksitoikkoisella motarisiivulla.
 
Keskikonsolin määrittelisin tuohon vaihdekepin tienoille, mutta ei nyt aleta tästä vääntämään, asia tuli selväksi:)
No jokatapauksessa se ei ole ratin takana, vaan keskellä autoa, joten en itse tuossa Teslan tavassa niin ongelmaa näe, kun siinäkin näyttö tulee erittäin ylös.
 
Miksi? Edellisessä autossani nopeusmittari oli vain numeroina keskikonsolissa, enkä ikinä kaivannut mitään muuta tapaa näyttää nopeutta.

Onpa ihan helvetin vammaista ajoa jos noin.

Kerran kun on hudi, niin seuraavaa autoa ilman sitä ei tule otettua.
 


Toivottavasti laatu paranee valmistusmäärien myötä...

E: Oli upannut videon uusiksi syystä tahi toisesta. Korjattu linkki.
 
Viimeksi muokattu:
Model Y ja peräkonttilove. Täytyy sanoa, että näin "supisuomalaisena" tuo Model Y on tuon kontin/tavaratilan takia vahva kyllä. Samoin Model S, mutta vastaavasti Tesla 3 ei kiinnosta yhtään kontin pienuuden takia.
Toivottavasti tuosta tulee hyvä auto kaikkinensa.
 
Tuo tosiaan vastaisi kyllä lähimmäksi suomalaisten suosimaa farkkua. Itselläkään ei ole ollut ainuttakaan sedania eikä varmaan tule.

Sääli, että Y maksaa aika paljon vs. 3 vaikka kuitenkin todella paljon samoja osia. No pitää kahtella jahka CT alkaa tulemaan markkinoille mikä tilanne silloin ja onko vielä ostohousut sen suhteen jalassa. Y on kuitenkin sitä samaa vanhaa. Ei näytä mitenkään ihmeelliseltä. Katumaasturia nähnytkään, ennemin joku hiivalla kohotettu 3. Aika tylsä tapaus ulkoisesti.
 
Sähkömusse on melkoisen 1/1 tuon mY:n kanssa, mielenkiinnolla odottelen mediassa vertailua.
 
Jaa siis hetkinen

w4Ousk8.jpg


Siinäkö yli 60k € autossa olikin pölykapselit?

Kuvan YouTube.

E: osaisikohan tuurilla linkittää...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 563
Viestejä
4 511 392
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom