Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Luulen että VW uskoo että tämä ID sarja on heidän sunnanmuutos. Mutta silti mennään polttisten ehdoilla (päästökrediitit yms.)

Tässä on näkyvissä jompi kumpi kahdesta skenaariosta:

1. VAG/mersu yms. eivät halua tehdä kunnollista sähköautoa, koska heidän polttismallit myyvät vielä hyvin.

2. He eivät yksinkertaisesti kykene tekemään kunnollista sähköautoa.
Kyse on mielestäni siitä, että pystytäänkö tekemään sähköauto, jota voidaan myydä voitolla. Jos ei pystytä, niin kannattaa valmistaa niitä vain sen verran, että ei tule rangaistuksia päästörajan ylityksestä. Itse uskon, että kyllä nämä valmistajat ovat ihan tosissaan mukana, mutta pääpaino tulee olemaan polttomoottoriautoissa vielä pitkään. Muita kuin Teslaa tuntuu vaivaavan erityisesti akkujen rajallinen saatavuus.
 
Jes. Moni itku puuttuvasta nopeusmittarista, tai siis väärin sijoitetusta nopeusmittarista, olisi HUD:n kautta jäänyt pois.

Ilmoittaudun itsekkin väärin sijoitetun nopeusmittarin perään itkeväksi. HUD olisi ollut helppo ja paljon normaalia mittaristoa edullisempi valinta eteen sijoitetulle nopeusnäytölle, minkähän takia tämä mahdollisuus on jätetty kokonaan pois? Tämähän ei olisi monimutkaistanut tuota simppeliksi suunniteltua hyttiä yhtään, että design puoleenkaan ei voi vedota tässä.
 
Ilmoittaudun itsekkin väärin sijoitetun nopeusmittarin perään itkeväksi. HUD olisi ollut helppo ja paljon normaalia mittaristoa edullisempi valinta eteen sijoitetulle nopeusnäytölle, minkähän takia tämä mahdollisuus on jätetty kokonaan pois? Tämähän ei olisi monimutkaistanut tuota simppeliksi suunniteltua hyttiä yhtään, että design puoleenkaan ei voi vedota tässä.

Jos en täysin väärin muista niin tässä oli sama homma kuin esim. nopeusrajoituskylttien lukemisessa eli joku muu omistaa patentin eikä Tesla halua/pysty sitä lisensoida.

En nyt ihan satavarma ole koska lähdettä en enää löydä, mutta mutuna olis ollu tollanen homma
 
Jos en täysin väärin muista niin tässä oli sama homma kuin esim. nopeusrajoituskylttien lukemisessa eli joku muu omistaa patentin eikä Tesla halua/pysty sitä lisensoida.

En nyt ihan satavarma ole koska lähdettä en enää löydä, mutta mutuna olis ollu tollanen homma

Hmm, tuossa saattaa olla jotain perää. Jonkinlaista infoa löytyy että se olisi jenkkien sisällä oleva patentti/patentit joka koskee siellä suunniteltuja/valmistettuja autoja.
 
Aika kova joo, mutta esim. VW:llä meni hylsyyn enemmän kuin Tesloja katsastettiin ylipäätään :D

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää minkä takia meni hylsyyn. Voisko olla jarruista kiinni? Tuskin päästöistä ainakaan :D
 
Aika kova joo, mutta esim. VW:llä meni hylsyyn enemmän kuin Tesloja katsastettiin ylipäätään :D

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää minkä takia meni hylsyyn. Voisko olla jarruista kiinni? Tuskin päästöistä ainakaan :D

Jarruja veikkaisin itsekin. Niitä on muutenkin taidettu rempata Tesloissa eniten käytön puutteen takia...
 
Jo heinäkuussa 2017 markkinoille saapunut Tesla Model 3 ei kuitenkaan ole esisarjan autoja. Siitä huolimatta testiryhmämme ei saanut Model 3:a pysähtymään esteeseemme edes alhaisimmilla nopeuksilla.

HAVAINTO HERÄTTI HÄMMENNYSTÄ testivastaava Olli Laitisessa ja hänen aisaparissaan Pekka Rantasessa, sillä auton kamerajärjestelmä kyllä havaitsee tielleen osuvan esteen ja piirtää sen näytölle toisena autona. Näyttöön piirtyvät myös merkkikeilat, joita käytämme testissä mitataksemme etäisyyttä, jolloin auto antaa esteestä ennakkovaroituksen.

Lisäksi Tesla antaa kuljettajalle äänivaroituksen. Jostain syystä auto ei kuitenkaan edes yritä estää törmäystä jarruttamalla automaattisesti.

Seuraavina päivinä Teslan aeb-järjestelmää testattiin myös päivänvalossa, mutta tulos oli paremmista olosuhteista huolimatta aina sama. Hieman yllättäen Tesla kuitenkin pysähtyi esteen eteen silloin, kun auton vakionopeudensäädin oli kytketty päälle.

Ivalon lentokentän ympäristössä Test Worldin testikeskuksessa päätimme kokeilla, pysähtyisikö Tesla, jos törmäysesteemme liikkuisi.


Alla olevalla videolla Laitinen ja autotoimittajamme Ragnar Mehisto havainnollistavat Teslan aeb-järjestelmän puutteita:

Tekniikan Maailma

En jaksanut katsella videoita ja muutenkin puolihuolimattomasti luin jutun kun koko testi on vielä kesken.
 
Nivelet, puslat, raidetangon päät, tukivarret.

Eli laiskojen tai mitään autosta tietämättömien omistajien tyypilliset viat kulkineessaan, viedään auto asemalle hakemaan hylky, vaikka montuissa kopisee. Ts. ranskalaistyylisiä pikkuvikoja, helppo ennakoida ja laittaa kuntoon "jos." :kahvi:
 


Pesulle mentäessä kumpparit matkaan? Ja rapakot kannattaa kiertää myös kaukaa.

Car And Driver: Customers Complaining—and Posting Video—of Teslas Taking in Puddle Water


Hyvä ne matotkin on pestä joskus:bored: Käyttöohjeissa kait kielletty muutenkin menemästä pesukoneeseen, joten ihan user error. Tuolla laadulla sateella ajaminenkin alkaa tuntua riskialttiille.

Aikaa sitten Lada 1200L aiheutti yllätyksen kun autopesu yllätti ja yllättävän tulvan sattuessa jouduin hyppäämään takapenkille. Sitten keksin että auto koneeseen ja sekunnissa poistuminen ulos koko hässäkästä ettei tule itselle ylimääräistä suihkua.

Mutta hyvä se on kun tarpeeksi itselleen uskottelee:hungry:
 
Itsellä on tammikuussa haettu model 3 ja on käyty pesukoneessakin eikä ole tullut vettä sisään muutenkin tyytyväinen laatuun ja varsinkin ajettavuuteen. Takana on pelkästään edellisellä autolla 250tkm (e mersu) ja parempi tämä on ajaa. Sähköinen voimalinja on kyllä niin bueno, että vaikka illalla käy ajamassa vain pihalta talliin niin meinaa hymyilyttää.
 
Asensin softapäivityksen 2020.4.1 Model 3 malliin joka tuo ominaisuuden jolla näkee mm. auton autopilot tietokoneen version. Harmikseni huomasin version olevan vain 2.5 eikä 3.0, vaikka auto ostettu vain muutama kuukausi sitten. Tesla käsittääkseni päivittää näitä tietokoneita 3.0 versioon FSD autoihin ilmaiseksi. Ei kait Suomessa vielä kuitenkaan tehdä päivityksiä? Ei ilmeisesti ole iso operaatio.
 
Asensin softapäivityksen 2020.4.1 Model 3 malliin joka tuo ominaisuuden jolla näkee mm. auton autopilot tietokoneen version. Harmikseni huomasin version olevan vain 2.5 eikä 3.0, vaikka auto ostettu vain muutama kuukausi sitten. Tesla käsittääkseni päivittää näitä tietokoneita 3.0 versioon FSD autoihin ilmaiseksi. Ei kait Suomessa vielä kuitenkaan tehdä päivityksiä? Ei ilmeisesti ole iso operaatio.
Juu, jos otit sen FSD-paketin niin päivittävät tietokoneen sitten joskus.
 
Itsellä on tammikuussa haettu model 3 ja on käyty pesukoneessakin eikä ole tullut vettä sisään muutenkin tyytyväinen laatuun ja varsinkin ajettavuuteen. Takana on pelkästään edellisellä autolla 250tkm (e mersu) ja parempi tämä on ajaa. Sähköinen voimalinja on kyllä niin bueno, että vaikka illalla käy ajamassa vain pihalta talliin niin meinaa hymyilyttää.
Muistaa vaan korvatulpat niin rengasmelukin varmaan samoissa kuin e mersussa..

Juu, jos otit sen FSD-paketin niin päivittävät tietokoneen sitten joskus.

Olettaen että auto on edes ajossa enää kun FSD on valmis. :)

Meilläkään ei Teslaan tule vettä sisään pesussa mutta mersuun tulee :D

Munkin bemarista tulee kovalla sateella (jos auto parkissa ja sade jatkuu pitkään) vasemmalta puolelta jostain syystä. Huollossa meinas että johtui noista jälkiasenteisen äänentoiston läpivienneistä tms. Mun mielestä siellä oven sisällä oleva semmonen tiiviste on jotenkin huonossa kunnossa.

Availinkin noi ja koitin liimailla niitä kaikkialta mistä oli irti. Jonkun aikaa tuntui auttavan, mutta nyt taas välillä tulee sisään. Ihme systeemi.
 
Munkin bemarista tulee kovalla sateella (jos auto parkissa ja sade jatkuu pitkään) vasemmalta puolelta jostain syystä. Huollossa meinas että johtui noista jälkiasenteisen äänentoiston läpivienneistä tms. Mun mielestä siellä oven sisällä oleva semmonen tiiviste on jotenkin huonossa kunnossa.

Availinkin noi ja koitin liimailla niitä kaikkialta mistä oli irti. Jonkun aikaa tuntui auttavan, mutta nyt taas välillä tulee sisään. Ihme systeemi.

Ei liity bemariin, mutta H korin astrassa tuli vedet sisään kun kajarin kehyksen tiiviste oli rikki...
 
Kun täällä tuntuu olevan Teslan omistajia niin asuuko kukaan kerrostalossa? Itseäni mietityttää lataus. Ideana olisi latailla töissä jos siellä paikka olisi saatavilla ja myös eri ostoksien yhteyksissä mutta sitten kotona kun auto kuitenkin seisoo useita tunteja ulkona, niin kiinnostaisi sekin hyödyntää.

Normaalit tolpat on ja ne+kaapelointi uusittiin jokunen vuosi sitten.
 
Kun täällä tuntuu olevan Teslan omistajia niin asuuko kukaan kerrostalossa? Itseäni mietityttää lataus. Ideana olisi latailla töissä jos siellä paikka olisi saatavilla ja myös eri ostoksien yhteyksissä mutta sitten kotona kun auto kuitenkin seisoo useita tunteja ulkona, niin kiinnostaisi sekin hyödyntää.

Normaalit tolpat on ja ne+kaapelointi uusittiin jokunen vuosi sitten.
minä lataan lähes pelkästään töissä, vaikka kotona pystyisinkin. Kotona lataan vain jos viikonloppuna tulee ajettua paljon. Pärjäisin mainiosti ilman kotilataustakin, joskus harvoin pitäisi käydä julkisilla latureilla sen sijaan. 120km yleensä tulee ajettua per arkipäivä. Ja onnistui tämä sama 40kWh Zoella ja Leafillakin. Nyt ~65kWh netto Teslalla ei tarvi ladata edes täyteen, 70-80% välille pistelen normaalisti, perjantaina lataan aina täyteen viikonloppua varten.
 
Kun täällä tuntuu olevan Teslan omistajia niin asuuko kukaan kerrostalossa? Itseäni mietityttää lataus. Ideana olisi latailla töissä jos siellä paikka olisi saatavilla ja myös eri ostoksien yhteyksissä mutta sitten kotona kun auto kuitenkin seisoo useita tunteja ulkona, niin kiinnostaisi sekin hyödyntää.

Normaalit tolpat on ja ne+kaapelointi uusittiin jokunen vuosi sitten.
Kannattaa myös kysellä hallitukselta ja isännöitsijältä voiko laittaa jonkun mittarin tms. tolpan tilalle omalla kustannuksella. Itse asun kerrostalossa, asennutin Teslan Wall Chargerin, ja maksan pari kymppiä kuussa taloyhtiölle sähköstä. Sähkömaksut tasataan sitten kerran vuodessa. Lataus kotona on kuitenkin superkätevää, jos vaikka vaihtaakin työpaikkaa.
 
minä lataan lähes pelkästään töissä, vaikka kotona pystyisinkin. Kotona lataan vain jos viikonloppuna tulee ajettua paljon. Pärjäisin mainiosti ilman kotilataustakin, joskus harvoin pitäisi käydä julkisilla latureilla sen sijaan. 120km yleensä tulee ajettua per arkipäivä. Ja onnistui tämä sama 40kWh Zoella ja Leafillakin. Nyt ~65kWh netto Teslalla ei tarvi ladata edes täyteen, 70-80% välille pistelen normaalisti, perjantaina lataan aina täyteen viikonloppua varten.
Mikä lataus töissä?
Kannattaa myös kysellä hallitukselta ja isännöitsijältä voiko laittaa jonkun mittarin tms. tolpan tilalle omalla kustannuksella. Itse asun kerrostalossa, asennutin Teslan Wall Chargerin, ja maksan pari kymppiä kuussa taloyhtiölle sähköstä. Sähkömaksut tasataan sitten kerran vuodessa. Lataus kotona on kuitenkin superkätevää, jos vaikka vaihtaakin työpaikkaa.
Tarkoitus olisi laittaa alkuun omakustanteinen lataustolppa eli se normi tolpan pää vaihtoon.

Toki voisin kysellä saisiko laturinkin.
 
hiiriä varmaankin voi pesiytyä mihin autoon vaan, mutta tässä videossa oli minulle kiinnostavaa kuinka epäkäytännölliset normaaliin arkeen on nuo X:n ovet. Onkohan niin että Elon (ja muut Teslassa päättävässä asemassa olevat) ovat niin paljon halunneet todistaa kykynsä tehdä parempaa kuin perinteiset autonvalmistajat, etteivät tajunneet pysähtyä miettimään että kannattaako kuitenkaan. Sääli, (paitsi minulle henk. Koht aivan yks haile, operoin täysin eri hintaluokassa) X on hyvän kokoinen, hyvännäköinen auto jossa moni asia kondiksessa.
 
hiiriä varmaankin voi pesiytyä mihin autoon vaan, mutta tässä videossa oli minulle kiinnostavaa kuinka epäkäytännölliset normaaliin arkeen on nuo X:n ovet. Onkohan niin että Elon (ja muut Teslassa päättävässä asemassa olevat) ovat niin paljon halunneet todistaa kykynsä tehdä parempaa kuin perinteiset autonvalmistajat, etteivät tajunneet pysähtyä miettimään että kannattaako kuitenkaan. Sääli, (paitsi minulle henk. Koht aivan yks haile, operoin täysin eri hintaluokassa) X on hyvän kokoinen, hyvännäköinen auto jossa moni asia kondiksessa.


Eipä ihmetytä kyllä lainkaan tuo surkea laatu, koska se on tyypillistä amerikkalaisille.

Toki näitä ostaa it-alan tyypit, jotka ymmärtävät autoista vähemmän, kuin sika satelliitista. Tärkeintä autossa tuntuu olevan se, että 80-luvun opelin kojelautaan on liimattu kulmaraudoilla mahdollisimman iso denverin tabletti, muulla ei väliä. Paskaako sillä on väliä jos auton on maalannut 5-vuotias ja koripaneelit asentanut ghettoasukki pilvessä.

Merssssu teki nuo ovet paremmin 1954 SL300 mallissaan. Nyt kaikki nörtit hehkuttaa teslaa edistyksellisyydestä? Hah hah
 
Onko tuo yleistäkin tätä nykyä, että ihan normaaleissa käyttöautoissa on kehyksettömät ikkunat? Erikoinen ratkaisu, karsii varmasti ostajia kylmistä maista. En ostaisi tuollaista autoa mihinkään käyttöön jossa autolla mahdollisesti reissataan talvella ja auto jää yöksi suojatta. Urheiluautoissa täysin ymmärrettävä ja näyttävä ratkaisu toki.
 
Onko tuo yleistäkin tätä nykyä, että ihan normaaleissa käyttöautoissa on kehyksettömät ikkunat? Erikoinen ratkaisu, karsii varmasti ostajia kylmistä maista. En ostaisi tuollaista autoa mihinkään käyttöön jossa autolla mahdollisesti reissataan talvella ja auto jää yöksi suojatta. Urheiluautoissa täysin ymmärrettävä ja näyttävä ratkaisu toki.

Ihan normaaliaratkaisu ollut jo iät ja ajat.

Miksi et ostaisi? Ihan samalla tavalla ne aukeaa kuin karmillisissakin.
 
Katsoin. Muissa autoissa ei ole noita typeriä kahvoja. Bemarin GT:ssä ainakin karmittomat ovet toimii ihan normaalisti.

En nyt muista GT:n ratkaisua, mutta monissa karmittomissa nuo ikkunat liikkuvat hieman ylös/alas kun ovea avataan. Se ei ole kovin toimiva ratkaisu Suomessa, ei ole ensimmäinen joka jäätyy (ja pahimmillaan rikkoo itsensä).
 
Ihan normaaliaratkaisu ollut jo iät ja ajat.

Miksi et ostaisi? Ihan samalla tavalla ne aukeaa kuin karmillisissakin.
Voin vahvistaa, että ikkunat aukeaa ihan samallalailla kuin karmillisissakin, eli sopivalla kelillä eivät aukea vaikka kuinka olisi laittanut silikonia. Harmillista on tietenkin että jos ikkuna ei aukea, niin ovikaan ei aukea. :D Teslassa vielä hauskana lisänä nuo kahvat, jotka eivät myöskään aukea jos päällä on jäätä. Muutenkin tuntuu, että noiden kahvojen kanssa on keksimällä keksitty pyörä uudelleen, vähän vähemmän pyöreänä :D Tuttavapiiristä löytyy Model S ja siihen on 3/4 kahvaa jo jouduttu vaihtamaan, eikä ole ihan halpoja.

Hyvä auto tietenkin monilta muilta osin, muttei jääkelillä ei kovin mukava, jos pitää vaikka äkkiä lähteä johonkin. Esilämmittällä ovet kyllä aukeavat hienosti.

 
Viimeksi muokattu:
Itellä yhessä autossa ollut karmittomat ja ne oikeesti on aika huonot jos talvella joutuu ulkona pitämään. Siis joo aukeaahan se ovi mutta ei se ikkunamekanismi mitään toimi kun on jäässä.
 
Ei ole vielä kertaakaan jäänyt ovet aukeamatta kun repäisee kovempaa. Karmittomia ei voi samalla tavalla pakottaa
;)
 
Ajelin viisi ja puoli vuotta VW CC:llä jossa karmittomat ikkunat. Ei mitään probleemaa niiiden kanssa ja olivat todella tiiviit. Kärcher K7:lla sai pestä huoletta eikä ikinä tullut pisaraakaan sisään. Muutaman kerran kävin harjattomassa pesussa eivätkä vuotaneet sielläkään.

Helposti voisin ostaa jatkossakin auton karmittomilla ikkunoilla, jos on yhtä hyvin toteutettu kuin CC:ssä.
 
Karmittomat eivät ole ihanteelliset Suomen talveen. Irtoavat kyllä pakkasellakin, kun lämppärin lyö sovelluksesta hetkeksi täysille. Äkkilähdöissä silti toisinaan ärsyttävä. Kolmosessa kahvat eivät ole niin ongelma, koska aukeavat vähän napauttamalla tai voimakkaalla painalluksella.
 
Itellä yhessä autossa ollut karmittomat ja ne oikeesti on aika huonot jos talvella joutuu ulkona pitämään. Siis joo aukeaahan se ovi mutta ei se ikkunamekanismi mitään toimi kun on jäässä.

Mulla oli kans yhdessä Subarussa karmittomat, en muista että olis ollu mitään ongelmaa noiden kanssa talvella. Kerran tai pari siellä oli jotain roskaa tiivisteen ja lasin välissä ja pesussa tuli vähän vettä sisään kyllä. Siitä selvisi, kun putsasi ja hoiti niitä. Voi olla etteivät kaikki toteutukset ole yhtä hyviä.
 
Mulla ollut subaru ja vw karmittomat, eikä ikinä mitään ongelmaa. Varsinaisesti en edes sitä tuolla aiemmalla viestillä tarkoittanut, vaikkakin sekin näyttää olevan jostain syystä Teslalla vaikeuksia tuottava asia. Mutta takaovien rakenteesta johtuva lukkomodulin sijoittaminen oven alimpaan kohtaan, johon kaikki paska valuu, ja talvella jäätyy, tuntuu niin surkealta jutulta, että vaikea ymmärtää miten se on voitu perustella ”tavis” autoon. Lamborghinit ja koenigseggit on erikseen, harvoin niillä tarvii talvipakkasella alepaan ajella pihalla kylmillään olevalla autolla niitä puuttuvia kananmunia hakemaan.
 
Mikäs on ruostesuojauksen suositus? Luin että jos sen tekee Tesla ei enää korvaa mitään jos tuleekin jotain.
 
Onkos toi tesla tehty alumiinista? Jos on niin eihän se tarvii silloin ruosteensuojausta.
 
Valitettavasti ajoneuvoissa alumiinikin syöpyy. Ei alumiinikorin kanssa pääse "ruosteesta" eroon.
 
Ymmärtääkseni S ja X on ainakin käytetty alumiinia aika paljon. 3 sitten alumiinia ja terästä.

Tai sitten ei mieti asiaa ja ajaa. Nykyinen kiituri ollut alla 4 vuotta ja se on kestänyt ilman extraa ihan hyvin.
 
Tänään oli taas tämmöinen aamu täällä Mikkelissä. Eli eilen satoi räntää ja vettä ja ties mitä niin aamulla -5. Auto aivan huurteen ja jään peitossa kun taivasalla joutuu lepäämään. Onneksi ei karmittomia ikkunoita autossa kun joutui webaston jälkeen repäisemään ihan voimalla etuoveakin että sai auki.

edit. Eli siis kyllä miä tuommoiselle karmittomalle vähintään katospaikkaa hakisin.
 
Itse olen käyttänyt puolipeitettä karmittomien ikkunoiden kanssa. Silloin ei ovet ja ikkunat jäädy. Ainoa vaan, että onhan tuon kanssa aina ekstravirittely laittaa se päälle ja lähtiessä ottaa pois.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 576
Viestejä
4 512 017
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom