Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
Ja ehkä sillee omista kokemuksista nyt kahden Y:n osalta. Voisin ottaa pienemmänkin akun kuin AWD:ssä on. Ihan hyvin voisi tehdä meidän 300km suuntaansa sukulaisreissu niin kesäisin kuin talvisinkin niin, että lataisi sen pysähdyksen aikana, kun nyt ei käytännössä tarvi ladata. Mutta nelivedosta olisi hieman tylsä luopua...
 
  • Tykkää
Reactions: id1
Vähän vajaa 2 vuotta ajellut WRD Y:llä ja LFP-akulla. Ei tuossa mitään ongelmaa ole vaikka kotona on ollut vain hidaslataus. Reissussa harvemmin tulee ajettua muutenkaan ensimmäiseen tuntiin pariin laturille. Talvella on tullut ainakin valovuosia vauhdikkaammin virtaa kun kollegoiden alkupään MEBeillä. Talvella range on mitä tahansa 100-300 väliltä. 100 kilsaa on lähempänä totuutta kun lähdetään kylmällä akulla liikkeelle ja esilämmitetään koko kokonaisuus. Kabiinin/akun lämmitys vie miehekkäästi akkua. Akun lataaminen aina 100% ja arkiajojen vastaava akkukapasiteetti AWD-malliin verrattuna saisivat edullisuuden nimissä valitsemaan RWD:n uudestaankin.

Kun en ole nelivedolla ajanut, niin en sitä osaa kaivatakkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: id1
Vähän vajaa 2 vuotta ajellut WRD Y:llä ja LFP-akulla. Ei tuossa mitään ongelmaa ole vaikka kotona on ollut vain hidaslataus. Reissussa harvemmin tulee ajettua muutenkaan ensimmäiseen tuntiin pariin laturille. Talvella on tullut ainakin valovuosia vauhdikkaammin virtaa kun kollegoiden alkupään MEBeillä. Talvella range on mitä tahansa 100-300 väliltä. 100 kilsaa on lähempänä totuutta kun lähdetään kylmällä akulla liikkeelle ja esilämmitetään koko kokonaisuus. Kabiinin/akun lämmitys vie miehekkäästi akkua. Akun lataaminen aina 100% ja arkiajojen vastaava akkukapasiteetti AWD-malliin verrattuna saisivat edullisuuden nimissä valitsemaan RWD:n uudestaankin.

Kun en ole nelivedolla ajanut, niin en sitä osaa kaivatakkaan.
Joo, kyllä tuossa takavetoisesa mallissa on paljon hintaansa nähden. Kajarit toki putoaa vähemmäksi. Seki on... Perhe-isin kultakorvahetket päiväkodin ja työpaikan välillä menis... :D Toisaalta se 7-kaiuttimen pakettikin on yllättävän hyvä, olen sitä uudessa Model 3 kokeillut. Subbarit ehkä ainoa minkä selvästi huomaa puuttuvan. Kyllä sillä pärjäis näillä ajoilla.
 
  • Tykkää
Reactions: id1
Kyllä tuolla 23 vuoden RWD:lläkin saa muovit pärisemään hyvinkin maltillisella basson korostuksella equsta. Eikä nuo muovit kuhean helpolla päristä. Nuo tuhnummat kajarit kauhersi alkuun omaakin mieltä kunnes puolen vuoden omistamisen jälkeen löysin equn ja sai huomattavasti enemmän lämpöä saundiin. Enää ei harmita:)

Sitten vielä se yksi ero, eli teho. Puolet vuodesta tuosta takavedostakaan ei voi läheskään kaikkea tehoa käyttää ilman että pyörii ympäri, ja ilmeisesti samaa se tekee nelivedossakin. Ehkä juniperissa se toimii paremmin? Ei oikein taida olla vielä referenssiä tähän. Kesällä tuon rwd:n teho ”loppuu” joskus kun kiihdyttää täyttä kaasua liittymään. Mutta todellisuudessa sitä vauhtia kertyy täysin riittävästi normaalikäyttäjällä.
 
Kokenusta vain LR AWD mallista mutta en vaihtaisi RWD malliin. Lisänä vielä acceleration boost. Toki riippuu raha tilanteestakin, onhan tuo takavetoinen halvempi, mutta omalla kohdalla ei ollut rahalla juurikaan väliä, mieluusti maksoin enemmän jo siitäkin ettei tarvitse joka kerta autoon mennessä harmitella että olisiko pitänyt ottaa AWD malli. Puhutaan kuitenkin vain alle kymppi tonnista

Lisäksi pienempi akku ei riittäisi kun ajan paljon pitkää matkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: id1
Kiitoksia vastauksista, pistetään pohdintaan!

Joo, kyllä tuossa takavetoisesa mallissa on paljon hintaansa nähden. Kajarit toki putoaa vähemmäksi. Seki on... Perhe-isin kultakorvahetket päiväkodin ja työpaikan välillä menis... :D Toisaalta se 7-kaiuttimen pakettikin on yllättävän hyvä, olen sitä uudessa Model 3 kokeillut. Subbarit ehkä ainoa minkä selvästi huomaa puuttuvan. Kyllä sillä pärjäis näillä ajoilla.

Näin hifistinä subbarit olisi hyvä lisä, mutta niin vähän tulee musiikkia oikeasti kuunneltua tien päällä, ettei se nyt mielettömästi haittaisi, oletuksella että muuten hyvä setuppi.

Kokenusta vain LR AWD mallista mutta en vaihtaisi RWD malliin. Lisänä vielä acceleration boost. Toki riippuu raha tilanteestakin, onhan tuo takavetoinen halvempi, mutta omalla kohdalla ei ollut rahalla juurikaan väliä, mieluusti maksoin enemmän jo siitäkin ettei tarvitse joka kerta autoon mennessä harmitella että olisiko pitänyt ottaa AWD malli. Puhutaan kuitenkin vain alle kymppi tonnista

Lisäksi pienempi akku ei riittäisi kun ajan paljon pitkää matkaa.
Jos rahalla ei olisi väliä, ostaisin jonkun ihan muun auton 😉

Jos mietityttää ja lompakko ei narise liikaa nelivedosta niin AWD:tä tilaukseen. ;) Ite kerkesin hetken ajamaan lumella AWD Juniperillani, oli ihan siisti se uus nelivetomoodi.
Minkäsmoinen moodi kyseessä?

Erikoisesti eräs youtube-kanava saanut testeissään enemmän rangea pikkuakkuisella takavedolla kuin dual motorilla. Vaikea uskoa vaikka myös vanhassa Y:ssä kulutus oli matalampi. Kts:
 
Kiitoksia vastauksista, pistetään pohdintaan!



Näin hifistinä subbarit olisi hyvä lisä, mutta niin vähän tulee musiikkia oikeasti kuunneltua tien päällä, ettei se nyt mielettömästi haittaisi, oletuksella että muuten hyvä setuppi.


Jos rahalla ei olisi väliä, ostaisin jonkun ihan muun auton 😉


Minkäsmoinen moodi kyseessä?

Erikoisesti eräs youtube-kanava saanut testeissään enemmän rangea pikkuakkuisella takavedolla kuin dual motorilla. Vaikea uskoa vaikka myös vanhassa Y:ssä kulutus oli matalampi. Kts:

Nelivetopainotteinen mutta ajoavustimet mukana. Slippery surface mode.

Slippery Surface distributes traction evenly across all tires to provide more traction and stability during slippery conditions, such as rain, snow, or ice.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 438
Viestejä
4 758 320
Jäsenet
77 475
Uusin jäsen
JP18347

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom