- Liittynyt
- 09.12.2016
- Viestejä
- 1 525
Miten mittaat akun lämpöä? Oliko alemmassa esimerkissä akussa yli 20%? Oliko kummassakaan testissä auto piuhassa ja mikä on piuhan latauskyky?Muutama viikko nyt Y:n kanssa nyt eletty ja tuo akun esilämmityksen käyttö ei meille aukene.
Puoliso lähti autolla lauantaina ensimmäistä kertaa pidemmälle reissulle ja sääennusteessa oli pakkasta joten laitoimme ajastuksen lauantai aamuksi klo 9. Ymmärrykseni oli, että auton pitäisi lämmittää akku sopivaan ajolämpöön ja ohjaamo säädettyyn +19 lämpöön niin että auto on valmis ajoon klo 9. Sovellus ilmoitti n. klo 8:50 että ohjaamo on nyt +19. Ihmettelin hieman reilu 10min etuajassa tulevaa ilmoitusta ja lämmitystä, mutta ajattelin kaiken olevan muuten ok. Yhdeksän maissa autolle, kamat kyytiin ja auto ajoon, akku täysin kylmä. Mitään lämmitystä ei käsittääkseni ollut tapahtunut. Olisiko akun lämmitys vasta alkanut klo 9? Ohjaamo kuitenkin oli lämmin jo 8:50, miksi?
Nyt puoliso kokeili lämmitystä toisen kerran, ajasti sen klo 14:ksi. Auto lähti lämmittämään akkua n. klo 13:45, sovellukseen ilmestyi keltaiset viivat ja niitä tökkäämällä sovellus kertoi että akun lämpötilaa valmistellaa optimaaliseksi, hienoa. Kuitenkin klo 14 kabiini oli kylmä, akun lämmitys loppui eikä sovellus ilmoittanut mitään.
Miten tätä käytetään?
Tässä on ohje tähän: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/fi_fi/GUID-76995CEC-6402-4BFF-99FA-CEFA36E64A19.html
En ole itse tuota ihan noin tarkasti miettinyt, kun suurin osa lähdöistä on lämpimästä ja työpaikalta lähdettäessä pitää pörrätä kaupungissa ensin vähän, niin ei tule mietittyä sitä huipputehomittariakaan. Yleensä itse olen laittanut auton "sulamaan" jos lähden töistä, se voi tehdä tuon eri tavalla. Itsellä on kovillakin pakkasilla riittänyt sulatusnapin painaminen 5-10min ennen lähtöä, että auto on lämmin ja sulanut.
Olisiko se niin, että se esilämmitys ei lämmitä sitä akkua niin paljoa, että huipputehot olisi kuitenkaan heti käytössä, eli jos sitä mittaria alussa katsot, niin ei välttämättä poistu se rajoitus täysin esilämmityksellä täysin ainakaan.
Toiseen esimerkkiin en keksi kyllä, että miksi tekisi noin, ellei akun varaus ole ollut alle 20%. Olisikohan vahingossa painanut kahdesti sitä esilämmitysnappia ja se toinen painallus on tullut voimaan vasta sen jälkeen kun on kerenyt jo vilkaista että aloitti lämmittämään tai sitten auto on muistanu siitä kohteesta jonkun toisen vakioesilämmitysajan tjs. ja se on mennyt siksi pieleen? Tai sitten kun tökitte sitä esilämmitysikonia niin siinä vahingossa painanut sen pois samalla jotenkin.
Viimeksi muokattu: