Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
Muutama viikko nyt Y:n kanssa nyt eletty ja tuo akun esilämmityksen käyttö ei meille aukene.

Puoliso lähti autolla lauantaina ensimmäistä kertaa pidemmälle reissulle ja sääennusteessa oli pakkasta joten laitoimme ajastuksen lauantai aamuksi klo 9. Ymmärrykseni oli, että auton pitäisi lämmittää akku sopivaan ajolämpöön ja ohjaamo säädettyyn +19 lämpöön niin että auto on valmis ajoon klo 9. Sovellus ilmoitti n. klo 8:50 että ohjaamo on nyt +19. Ihmettelin hieman reilu 10min etuajassa tulevaa ilmoitusta ja lämmitystä, mutta ajattelin kaiken olevan muuten ok. Yhdeksän maissa autolle, kamat kyytiin ja auto ajoon, akku täysin kylmä. Mitään lämmitystä ei käsittääkseni ollut tapahtunut. Olisiko akun lämmitys vasta alkanut klo 9? Ohjaamo kuitenkin oli lämmin jo 8:50, miksi?

Nyt puoliso kokeili lämmitystä toisen kerran, ajasti sen klo 14:ksi. Auto lähti lämmittämään akkua n. klo 13:45, sovellukseen ilmestyi keltaiset viivat ja niitä tökkäämällä sovellus kertoi että akun lämpötilaa valmistellaa optimaaliseksi, hienoa. Kuitenkin klo 14 kabiini oli kylmä, akun lämmitys loppui eikä sovellus ilmoittanut mitään.

Miten tätä käytetään?
Miten mittaat akun lämpöä? Oliko alemmassa esimerkissä akussa yli 20%? Oliko kummassakaan testissä auto piuhassa ja mikä on piuhan latauskyky?

Tässä on ohje tähän: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/fi_fi/GUID-76995CEC-6402-4BFF-99FA-CEFA36E64A19.html

En ole itse tuota ihan noin tarkasti miettinyt, kun suurin osa lähdöistä on lämpimästä ja työpaikalta lähdettäessä pitää pörrätä kaupungissa ensin vähän, niin ei tule mietittyä sitä huipputehomittariakaan. Yleensä itse olen laittanut auton "sulamaan" jos lähden töistä, se voi tehdä tuon eri tavalla. Itsellä on kovillakin pakkasilla riittänyt sulatusnapin painaminen 5-10min ennen lähtöä, että auto on lämmin ja sulanut.

Olisiko se niin, että se esilämmitys ei lämmitä sitä akkua niin paljoa, että huipputehot olisi kuitenkaan heti käytössä, eli jos sitä mittaria alussa katsot, niin ei välttämättä poistu se rajoitus täysin esilämmityksellä täysin ainakaan.

Toiseen esimerkkiin en keksi kyllä, että miksi tekisi noin, ellei akun varaus ole ollut alle 20%. Olisikohan vahingossa painanut kahdesti sitä esilämmitysnappia ja se toinen painallus on tullut voimaan vasta sen jälkeen kun on kerenyt jo vilkaista että aloitti lämmittämään tai sitten auto on muistanu siitä kohteesta jonkun toisen vakioesilämmitysajan tjs. ja se on mennyt siksi pieleen? Tai sitten kun tökitte sitä esilämmitysikonia niin siinä vahingossa painanut sen pois samalla jotenkin.
 
Viimeksi muokattu:
En ole mitannut akun lämpöä mitenkään. Ylemmässä viestissä mainitsemani lauantain kylmä akku oli oma päättelyni sen perusteella että akun kulutusta/regeniä näyttävä palkki oli täynnä (siihen regen/kulutus väliin asti) niitä pisteitä, jotka käsittääkseni ilmoittavat sitä että akun takaisinlataus "jarrutuksissa" ei onnistu koska akku on kylmä. Kulutus oli kylmällä akulla lähtiessä kova. Lauantain esimerkissä akku oli 99% ja auto oli lisäksi auton mukana toimitettavan hidaslaturin päässä kiinni (wall connector odottaa asentajaa). Myöhemmässä esimerkissä auto ei ollu kiinni missään piuhassa ja akun varaus oli n. 45%.

Olen itse tähän asti käyttänyt defrost-nappia sovelluksesta ja se onkin ollut hyvä napsauttaa esim. kaupan kassalla päälle, ennen kun lähtee kaupasta ajamaan n. 5 km kotiin. Tätä akun esilämmitystä tulisi käsittääkseni käyttää vain pidemmillä ajoilla, joita meillä tulee kymmenkunta per talvi. Odotin että esilämmityksestä tulisi joku ilmoitus sovellukseen, tuleehan defrostistakin sovellukseen ilmoitus kun ohjaamo on lämmin. Lisäksi teslan ohjesivulla mainittiin esilämmityksen pitävän sisällä ohjaamon lämmitys.

Kai tässä joku user error on kun mielestäni sovellus ajastukseen ja käyttämiseen on hyvin selkeä ja muutenkin teslan ominaisuuksista tämän pitäisi olla niitä yksinkertaisimpia.
 
Jos se akku on täynnä, niin se ei silloin anna regeneroida. En nyt ihan muista että miltä se näyttää silloin vrt. kylmä akku. Veikkaisin että tuo akun esilämmitys ei lämmitä akkua kuitenkaan niin paljoa, etteikö kulutus silti olisi lähtiessä normaalia isompi pakkasella. Sitten siihen päälle tuo regeneroinnin poissaolo, niin kulutus on senkin takia vähän isompi, jos ajossa ei ole voinut hyödyntää rullaamista.

Tuossa toisessa esimerkissä ei pitäisi ulkopuolisten muuttujien osalta olla mitään estettä että olisi toiminut. Ehkä siihen todennäköisin syy on tosiaan joku vahinkotökkäys tai joku muu ajastusvirhe.
 
Viimeksi muokattu:
Jos akku on kylmä niin siinä on sininen lumihiutale. Regenerointia ei tapahdu jos +90% varaustaso. Laita widgettiin propelli valikkoon, eri kuin defrost ja vaan käynnistää ilmanvaihdon.
 
Onkos porukka nyt funtsinu tota nelivedon mahdollista muutosta? Onko enemmän neliveto vai ei? Itse olisin vieläkin sitä mieltä että kyllä.
 
Onko nyt niin, että näistä ei ole paukahdellut entisessä määrin niitä lämpöpumppuja? Lapissa on ollut nyt tiukempiakin pakkasia, mutta etelässä syksy on vasta nyt päättymässä, mikä saattaa vaikuttaa asiaan.
 
Oma alusava fiilis nelivedosta on, että ei ole kovin merkittävästi muuttunut. Tosin liukasta on ollut edelleen aika vähän ja liikenneympyrätkin olleet suolattuja aina kun olisi voinut oikeasti testata.

Ainakin yhden kerran sen klassisen "hidastan kotiliittymään ja perä lähtee irti regenillä heti kun alkaa kääntyä ja auto korjaa asemaansa paukauksen kera" saa edelleen, ja samoin kiihdyttäessä perän saa irti. Mutta käsitin että argumentti oli, että sen ekan lipsuttelukerran jälkeen nelivedon voisi toivoa toimivan paremmin?
 
Tuosta on aika mahdotonta päästä jyvälle kun kaikki eivät ole esim Model Y ryhmässä FB. Pumppuja ilmeisesti poksahtelee, mutta harvemmin ja erittäin pieni määrä kokonaistuotannosta.
 
Oliko MYP tosiasiallisesti jokin juttu miksi siihen ei käy esim 19" Gemini vanteet(Teslan mukaan)? Noita kuitenkin taitaa olla monella käytössä?
 
Onko nyt niin, että näistä ei ole paukahdellut entisessä määrin niitä lämpöpumppuja? Lapissa on ollut nyt tiukempiakin pakkasia, mutta etelässä syksy on vasta nyt päättymässä, mikä saattaa vaikuttaa asiaan.

Paras arvaushan lämpöpumpun rikkoutumisen totennäköisyydestä on Miksun epätieteellinen valoshow gallup. Siellähän noita oli noin 5% lämpöpumpullisen Teslan omistajista.

Ihan merkittävä vikaprosentti mutta kirjoittelun pohjalta voisi joku kuvitella korkeampaakin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 528
Viestejä
4 524 062
Jäsenet
74 641
Uusin jäsen
Repolaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom