Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
Olen huomannut, että autoon istumisen jälkeen pakki ei mene heti päälle vaan pitää muutaman kerran vetää viikseä ennen kuin menee päälle? En tiedä onko tuossa vain jotain viivettä käynnistymisessä vaikka näyttö yms on jo päällä.
 
Olen huomannut, että autoon istumisen jälkeen pakki ei mene heti päälle vaan pitää muutaman kerran vetää viikseä ennen kuin menee päälle? En tiedä onko tuossa vain jotain viivettä käynnistymisessä vaikka näyttö yms on jo päällä.
Jalka kunnolla jarrulla?
 
Se on se 2s "turvakäynnistys" josta joskus aiemmin kritisoin, jarrupoljinta pohjaan kunnes system check on mennyt läpi ja varoitusvalopatteristo sammunut.
 
Se on se 2s "turvakäynnistys" josta joskus aiemmin kritisoin, jarrupoljinta pohjaan kunnes system check on mennyt läpi ja varoitusvalopatteristo sammunut.

Tuo on vähän ärsyttävä juu. Tulee aina välillä rämpytettyä ”vaihdekeppiä” kunnes suostuu aloittamaan ajotoimet..
 
Toinen asia mikä välillä ihmetyttää, mikä sanelee sen, että useimmiten saat vaihdettua suuntaa 'lennosta' kun auto pysähtyy > D:ltä R:lle ja takaisin; välillä tulee virheilmo ja pitää painaa jarrua, että saat vaihdettua pakille, vaikka auto seisookin. :confused:
 
Hyviä ehdotuksia. Minäpä koitan saada paikat pärisemään kotimatkalla ja tökkiä noita kohtia. Toki ei ole samanlaista hellettä tänään, niin saa nähdä tuleeko meteliä.
Tässä oli taas lämmintä viime viikolla ja pärinät uusiutuivat. Äänen sain hiljenemään taustapeilin takaa muoveista painamalla. Aika pienestä tuntui olevan kiinni, mutta iloksi sain todeta että kevyellä painalluksella ääni katosi toistaiseksi.
 
Silmämääräisesti 19" renkaiden ulkoreunat kuluneet enemmän kuin aikaisemmilla autoilla, onko muilla vastaavia kokemuksia? Nelipyöräsuuntauksessa käytetty melkein sen jälkeen kun auto tuli tehtaalta. Suunnattu perseelleen vai onko 9,5" vanne vähän turhan leveä 255 renkaalle ja tässä lopputulos?
 
Teslas on 20mm liian kapeat renkaat vanteisiinsa jokatapauksessa vakiona.
 
Silmämääräisesti 19" renkaiden ulkoreunat kuluneet enemmän kuin aikaisemmilla autoilla, onko muilla vastaavia kokemuksia? Nelipyöräsuuntauksessa käytetty melkein sen jälkeen kun auto tuli tehtaalta. Suunnattu perseelleen vai onko 9,5" vanne vähän turhan leveä 255 renkaalle ja tässä lopputulos?
itsellä Y:ssä 19" 8,5" vanteet (minimileveys tuolle 255:lle). 50tkm mittarissa (toinen setti kesärengasta meni juuri jokin aika sitten alle kun alkup Hankook hajosivat), ei mitään erikoista epätasaista kulumista ja säädöt tehtaalta. Paineet aina about ~3.0bar, nyt kylmällä näyttää 2,8..
ihmo parempi tuo tuuman kapeampi vanne, niin ei ota esmes kanttariin heti ensimmäisenä. Ja kevyempikin. ET:kin vakio 45(?), niin ei silti näytä mitenkään pöljältä (että rengas liian sisällä).
Eli itse en ole havainnut mitään erikoista epätasaista kulumaa -- muuta kuin että rengasta kyllä taka-akselilla kuluu koska regen.

(talvirenkailla Y:n vakiovanne 9,5" ja Nokian HKPL 10ev.. pintaa 1. talven jälkeen +8,5mm - ei mitään ylim kulumavikaa niissäkään)
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä talvipyörät 8,5" vanteella ja tosiaan ihan niin reipasta kulumista ei ole kyljistä ollut. Mutta tietysti seos ja ajoympäristökin hellempi talvipyörille. Kesällä taas 9,5" OEM-vanteet
 
Osittain yrittänyt seurailla markkinaa; onko nyt niin että ne noin 49k hinnat Tesla Y Long Rangelle tehdastoimituksissa jäivät "toistaiseksi halvimmiksi nähdyiksi hinnoiksi?
Ja nyt sitten ollaan ilmeisestkin halvimmillaan se 53,5k Long Range AWD ?
 
Model Y LR käväällä 23 uutena ostettu. Vakio tehtaan kesäkumit ja vanteet. Ekana kesänä ihmettelin että jotain on alustassa oikein kun ei 255 eturenkaista huolimatta vetele urissa. Toki pintakovuus ja muu välillä häiritsi ja häiritsee. Kun tämän vuoden keväällä laitatin kesäkumit takaisin alle, sovittiin että laitetaan ne missä enemmin kuviota taakse kun tuo syö takarenkaita enemmin.
Jumankekka että keväällä veteli urissa. mutta rauhoittui sitten kilometrien myötä.
Luultavasti siis kumien reunojen piti kulua hieman että alkoi kulkemaan suoraan, kun oli vaihtunut edestä taakse.

Nyt autossa 1,5 vuoden jälkeen 45tkm mittarissa ja kesäkumeissa vielä pintaa jäljellä. Mutta vieläkään auto ei ole niin suuntavakaa kuin oli ekana kesänä.
Mietin että onkohan vika alkuperäisrenkaissa vai voikohan olla nivelissä sanomista? Kun vaihdatan talvikumit rengashotelli/huoltoliikkeessä saavat katsoa rengaskulma ja tutkia onko välystä samalla.

Muistelen että täälläkin foorumeilla oli noita alkuperäisiä hankookkeja haukuttu jonkin verran, onko noissa jotain mikä voisi tuon aiheuttaa?
 
Voi olla niveljumppaa jo tiedossa, on keskusteluissa mennyt joillakin pienilläkin kilometreillä.

Katsastusaseman kuntotarkistus löytää viat (pystytukivarsi takana) ja sillä lapulla voi turvallisin mielin tilata huoltoajan takuuseen.
 
Voi olla niveljumppaa jo tiedossa, on keskusteluissa mennyt joillakin pienilläkin kilometreillä.

Katsastusaseman kuntotarkistus löytää viat (pystytukivarsi takana) ja sillä lapulla voi turvallisin mielin tilata huoltoajan takuuseen.
Jep, tuo pitää tarkastuttaa. Oliko noissa alkup hankookeissa jotain ongelmia, puhuiko joku joskus että ei kestäisi hiekkatiellä ajamista? Vai muistanko ihan väärin?
 
On nois ryhmis näkyny useampiakin reportaaseja kuvineen, että päävesiurasta painunu kivensiru läpi. Itsekin kohtasin asiakkaan joka tuskaili LR:än renkaiden kanssa maaseudulla kun neljästi oli jo puhjennut, vaihtoi omasta ja rengasliikkeen suosituksesta CC2 Michelineihin.
 
Mitäs 18" - talvirengassettejä täällä on ihmisillä alla? Mistä hommasitte ja mitä maksoi? Erityisesti PKS:n meiningit / puljut kiinnostaa.

235/55R18 on ilmeisesti yleisimmin käytetty vaihtoehtoinen talvirengaskoko Y-tesloissa, mutta onko kenelläkäään vielä vähän läskimpiä 235/60 renkaita? Ulkomaisilta foorumeilta lueskelin, että pitäisi ilmeisesti vielä mahtua? Pehmentävä lisäkumi ja pieni korotus maavaraan olisivat plussaa näillä meikäläisillä paskateillä.
 
235/55R18 on tosiaan se yleisin, koska mittarivirhettä ei juurikaan tule. 60 korkea varmaankin mahtuu alle mutta voi loskakelissä olla aika raskas ajettava kun rengaskaareen pakkautuu kaikki paska.

Muutoinkin suosittelen vielä harkitsemaan 18" jos visuaalinen ilme mitenkään kiinnostaa. Tuohon kormalliin jopa tuo 19" on auttamatta liian pieni vanne.
 
235/55R18 on tosiaan se yleisin, koska mittarivirhettä ei juurikaan tule. 60 korkea varmaankin mahtuu alle mutta voi loskakelissä olla aika raskas ajettava kun rengaskaareen pakkautuu kaikki paska.

Muutoinkin suosittelen vielä harkitsemaan 18" jos visuaalinen ilme mitenkään kiinnostaa. Tuohon kormalliin jopa tuo 19" on auttamatta liian pieni vanne.

Ei kiinnosta ulkonäkö juurikaan, eli varmaan jotkut aika hinnat-alkaen 18" vanteet lähtee tulille. Jos jotain, niin minusta isot vanteet näyttävät yleensä lähinnä typeriltä ja sähköautoissa niissä ei vielä ole oikein järkeäkään, kun kasvattavat kulutusta ja tekevät kyydistä vielä epämukavamman.
 
Oletteko vaihtaneet konepellin alla olevia suodattimia? Meinasin että viikonloppuna voisi vaihtaa renkaat ja katsoa samalla miltä suodattimet näyttävät ja ainakin ensi hätään puhallella ne puhtaiksi. Hinnat vaan noissa ilmeisen erikoiset, eli jos ostaa motonetistä pelkät suodattimet niin ne ovat kalliimmat kuin että Rangeri tulisi vaihtamaan suodattimet. Voisin periaatteessa tilata siis rangerin, mutta koska homma on n. 5 min homma niin mieluummin vaihtaisin itse kun tuo ajan sopiminen ja varaaminen on aika hankalaa sekin kun en tiedä yhtään missä olen auton kanssa vaikka viikon päästä jne. Mutta saako Teslalta jotenkin ostettua vain noita suodattimia erikseen, jos siis sieltä saisi järkihintaan?
 
Oletteko vaihtaneet konepellin alla olevia suodattimia? Meinasin että viikonloppuna voisi vaihtaa renkaat ja katsoa samalla miltä suodattimet näyttävät ja ainakin ensi hätään puhallella ne puhtaiksi. Hinnat vaan noissa ilmeisen erikoiset, eli jos ostaa motonetistä pelkät suodattimet niin ne ovat kalliimmat kuin että Rangeri tulisi vaihtamaan suodattimet. Voisin periaatteessa tilata siis rangerin, mutta koska homma on n. 5 min homma niin mieluummin vaihtaisin itse kun tuo ajan sopiminen ja varaaminen on aika hankalaa sekin kun en tiedä yhtään missä olen auton kanssa vaikka viikon päästä jne. Mutta saako Teslalta jotenkin ostettua vain noita suodattimia erikseen, jos siis sieltä saisi järkihintaan?
Teslalta saa tilattua varaosia sähköpostilla. Katsot osanumeron ja hinnan (hinnat alv 0) epc.tesla.com.

HVAC - COMBINATION FILTER 1107681-00-C 19,92€

Ja jompikumpi:

HEPA FILTER ASSEMBLY
For MY00 vehicles -28-C & -96-B can be considered as fully interchangeable. For MY01 use only -28-C.

1495167-96-B

184,88 €


HEPA FILTER ASSEMBLY
For MY00 vehicles -28-C & -96-B can be considered as fully interchangeable. For MY01 use only -28-C.

1495167-28-C

184,88€
 
Tuleeko Y:n mukana matot vai pitääkö ne erikseen ostaa? Kaaravaruste ja Vempele ainakin myy noita. Onko suosituksia mitkä kannattaa ostaa ja mitkä ei?

Tilaus Y:lle on sisässä ja vielä ei toimituksesta tietoa. Model 3 ollut 3v käytössä.
 
Itse en ole osannut kaivata kumimattoja tähän autoon. Edellisessä autossa oli kumimatot ja ne oli aina törkyisen näköisiä. Jäähän kangasmattoihin neulaset tms kiinni, mutta käyttöönhän tämäkin auto on tehty.

Iskin tänään yhden talven rullatut Hakkapelitta kympit alle, ja ai että mikä meteli taas ajaessa. Reiluuden nimissä sanottakoon, että kakkosauton mikälie nastat pitää vieläkin kovempaa meteliä. Osaapahan sitten taas ensikeväänä nauttia hiljaisemmasta menosta taas.

Aina välillä on kyselyä pyyhkijöistä, niin voin suositella motonetin Silencioita. Taisi olla hetki sitten tarjouksessa alle kolmenkympin/pari ja ovat kyllä nimensä mukaisesti hiljaiset.
 
Meilläkää ei oo kumimattoja. Mikähän se nykynen konsensus on kumimatto vs kangasmatto talvella jos mietitään sulavaa lunta ja lämmintä autotallia. Kulkeutuuko kumimaton alle kosteutta joka jää sinne elämään? Tai kuivuuko ne kangasmatot kuitenkaan tarpeeksi nopeaa?

Ei tule kauheasti kyllä tuota tutkittua, mutta semmonen fiilis on että kangasmatot on pysyneet kuivina eikä siihen mitään hirveää määrää lunta kyllä ikinä kerry.
 
Teslan kaukalot on aika hyvät, mutta kerronpa yleiseen jakoon vanhan automiehen vinkin eli sanomalehti maton alle, nätisti asetettuna päällekin.

Lumi sulaa lehteen, helppo heittää menemään kun 'aika on.' Sanomalehti maton alla sitoo kosteuden jos sitä ohitse pääsee.
 
Meilläkää ei oo kumimattoja. Mikähän se nykynen konsensus on kumimatto vs kangasmatto talvella jos mietitään sulavaa lunta ja lämmintä autotallia. Kulkeutuuko kumimaton alle kosteutta joka jää sinne elämään? Tai kuivuuko ne kangasmatot kuitenkaan tarpeeksi nopeaa?
Itse laitan kumimatot heti kun alkaa märät kelit. Autoissa käytettävä lattian eriste imee loputtomasti vettä kangasmattojen läpi.
 
M3 mukana tulleet kangasmatot ei tahtonu pysyä paikallaa kuskin puolella. Muotoon valetut kaukalomatot ollu ny kesät talvet
 
Omassa ceedissä ei ole kangasmatot olleet koskaan käytössä, kun kerran jo liikkeessä laittoivat kumimatot valmiiksi. En heti keksi miksi pitäisi niitä kangasmattoja laittaa missään vaiheessa. Ehkä takapenkillä voisi tietyissä tilanteissa olla, mutta kumimatto on ihan lämmin jos meinaa ilman kenkiä olla (kunhan se sitten ei ole vain kovaa muovia tms.).

Helpompi noi on ollut puhtaana pitää kuin edellisen auton kangasmatot. Kestivät tosin nekin auton käyttöiän (eli sen 350000), joten kait tuo on lähinnä henkilökohtainen valinta millaisissa oloissa autoa käyttää.

Ehkä objektiivisesti hyödyllisin on ollut takakontin suojakaukalo ja siksikin kaikki tason alapuolelle jäävät säilytystilat ovat aika meh.
 
Kangasmatot toimineet hyvin kesät/talvet, paljon mukavammat jalan alla eikä mene märäksi talvellakaan.
 
Kangasmatot toimineet hyvin kesät/talvet, paljon mukavammat jalan alla eikä mene märäksi talvellakaan.
Jeps. Noi muovikaukalot on ihan kauheita automerkistä ja mallista riippumatta. Taitaa noiden kangasmattojen hinta vielä olla tyyliin joitakin kymppejä, niin vaihtelee vaikka vuoden välein, jos ei halua että näyttävät kauhtuneelta.
 
Itelle ei muovimattoja autoon enää tule. Kangasmatot paljon paremmat omaan makuun.
 
Kangasmattoja minäkin olen aina käyttänyt. Muovi/kumimatot vaan karmeat ja halvan näköiset. Kangasmatto pysyy pyhtaamman näköisenä käytössä an on ennekaikkea paljon siistimmän näköiset.

Toki jos tapana on astella mutaisilla saappailla autoon, niin sitten muovikaukalot paikallaan.
 
Toki jos tapana on astella mutaisilla saappailla autoon, niin sitten muovikaukalot paikallaan.
Tämä. Kun on muksuja, joilla vaatteet ja erityisesti kengät ravassa, niin muovimatot ovat paikallaan syksy- ja talvikaudella. Lisäksi kun harrastuksiini kuuluu syksyisin ryynätä pitkin metsiä, en voisi kuvitellakaan kangasmattoja. Toisaalta muovimatot voi viskata tallin nurkkaan ja käyttää alla olevia kangasmattoja, jos haluaa kiiltonahkakengissä lähteä paremmalle reissulle.
 
Itse laitoin ecoautomatto kumimatot. Periaatteessa tykkäsin enemmän niistä mukana tulleista kangasmatoista, mutta niihin jää kaikki neulaset sun muut niin helposti kiinni ja nopeasti näyttävät varsin likaiselta niin siksi vaihdoin kumimattoihin.

Mutta ehkä joku päivä vaihdan takaisin.
 
Teslalta saa tilattua varaosia sähköpostilla. Katsot osanumeron ja hinnan (hinnat alv 0) epc.tesla.com.

HVAC - COMBINATION FILTER 1107681-00-C 19,92€

Ja jompikumpi:

HEPA FILTER ASSEMBLY
For MY00 vehicles -28-C & -96-B can be considered as fully interchangeable. For MY01 use only -28-C.

1495167-96-B

184,88 €


HEPA FILTER ASSEMBLY
For MY00 vehicles -28-C & -96-B can be considered as fully interchangeable. For MY01 use only -28-C.

1495167-28-C

184,88€
Otin kotelon auki tänään, päälimmäisissä oli vähän lehtiä ym. Imuroin ja puhalsin paineilmalla puhtaaksi ja pistin takaisin. Alemmat oli ihan puhtaan näköiset.

Ehkä vuoden päästä voisi ajatella vaihtoa.

Jarrut piti huoltaa kanssa, mutta oli ihan erilaiset kun youtube videoilla niin jäi tekemättä toistaiseksi.

Videoilla lyötävät tapit edessä, mutta mulla 4 torx ruuvia pitää paloja. Myöskin koko satula pitää ottaa pois että saa palat pois.

Ehkä tästäkin mallista löytyy videoita?
 
Otin kotelon auki tänään, päälimmäisissä oli vähän lehtiä ym. Imuroin ja puhalsin paineilmalla puhtaaksi ja pistin takaisin. Alemmat oli ihan puhtaan näköiset.

Ehkä vuoden päästä voisi ajatella vaihtoa.

Jarrut piti huoltaa kanssa, mutta oli ihan erilaiset kun youtube videoilla niin jäi tekemättä toistaiseksi.

Videoilla lyötävät tapit edessä, mutta mulla 4 torx ruuvia pitää paloja. Myöskin koko satula pitää ottaa pois että saa palat pois.

Ehkä tästäkin mallista löytyy videoita?
Luulis tuolta löytyvän ohjeet.

 
Onko täällä kenelläkään käytännön kokemuksia tuosta karvalakki RWD Y:stä LFP akuilla?
Minkälaiset on olleet todelliset ranget ja miten takavedolla on pärjännyt talvella?
Hieman houkuttelisi Y tuolla korkotarjouksella. Tulisi kakkosautoksi, tilantarve + koukku polkupyörille plussana.
 
Onko täällä kenelläkään käytännön kokemuksia tuosta karvalakki RWD Y:stä LFP akuilla?
Minkälaiset on olleet todelliset ranget ja miten takavedolla on pärjännyt talvella?
Hieman houkuttelisi Y tuolla korkotarjouksella. Tulisi kakkosautoksi, tilantarve + koukku polkupyörille plussana.
Paremmin tuolla takavedolla on pärjännyt talvella kuin talouden kakkosautolla etuvetoineen ja matalampine maavaroineen.

-30 asteiden lähestyessä ja pätkäajoa ajaessa esilämmityksillä alkaa ranget olemaan sketsitasoa. Esilämmitys vie hurjasti virtaa kovemmilla pakkasilla, niin jos työmatka on 20km/päivä niin vaikka range olisi talvella 200kilsaa, niin ei sillä pääse kuin ehkä 5 päivää ajamaan sitä matkaa. Tämä nyt seikkana, jota itse en osannut oikein ajatella ennen sähköautoa. Näin vuoden jälkeen jos olisin ostamassa, niin ostaisin edelleen model yyn takavetona ja nimenomaan LFP akulla.

Niin ja se range, siinä on 100 ja 1 muuttujaa, mutta talvella puolet wltp rangesta on jo hyvä saavutus.
 
Aika samat havainnot omalla blade akullisella yyllä. Pätkäajo syö akkua kyllä, tosin käytän camp modea enkä esilämmitä autoa niin tuo auttaa jonkin verran rangeen.
Matka ajossa 250km on sellanen luku että pääsee melkein aina omalla ajo tyylillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 193
Viestejä
4 472 162
Jäsenet
73 896
Uusin jäsen
halfbrite

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom