Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
Kulutusdataa talven matkalta: lämpimästä tallista, ulkona -3 astetta 270km 16,7kwh (2 aikuista ja lapsi ja auto täynnä tavaraa) ja kylmästä startti parin päivän päästä perus esilämmityksellä -6 astetta 170km 18,3kwh (3 aikuista ja lapsi ja auto täynnä tavaraa). Perus 80km/h rajoitusta pitkälti.
Täältä myös hieman viime aikojen kokemuksia ja tuloksia. MYLR 2023.

Kaksi aikuista ja ”joulun romppeet” isolla tiellä 80-100kmh vaihtelevilla nopeuksilla.

Lähtiessä kylmästä hallista -5C ja auton esilämmitys (akku + hytti 18 celsiusta) Teslan omalla sovelluksella noin 30min ennen starttia - noin 22 kwh/100km. Suolattu ja vähän märkä/sohjonen tie.

Sama reitti takaisin kotiin pestyllä (ja ennen kaikkea sulatetulla) autolla, yön yli lämpimässä ja Superilla latausta sekä hieman akun lämmitystä siinä samalla, kuiva pakkaskeli -6C ja keskikulutus 16,5kwh/100km.

Suurin ero kulutuksessa tässä tapauksessa lienevät akun kunnollinen lämmitys ennen ajoa, kuivempi ajoväylä sekä ”tehdaskuiva” auto kaikesta jäästä ja lumesta alustassa. Ihan ihmetytti, että miten paljon sitä kertyy pystyykin kertymään alustaan näin talvella kun kelit sen sallivat.
 
Kuinka moni on luopunut hattuhyllystä kokonaan? En vieläkään voi tajuta miten surkea yritelmä se onkaan ja miksei se ei vaan voi olla perinteinen kontin luukun mukana nouseva räppänä. Vaikka on millaista pyyhkijä- ja ja parkkitutkafloppia niin tuon on kyllä totaalinen rimanalitus. Tässä pyhinä kun pitänyt lastata taas vähän isompia tavaroita takakonttiin niin "halvalla" saa vihanhallintakoulutusta kun ihmettelee että miten se onkaan taas valahtanut jumiin takapenkin selkänojan väliin ja mitenkäs sen saa pois sieltä. Helpottaisi huomattavasti jos hylly ei olisi sivusuuntaan niin millitarkkaan tehty niin jumitilanteissa olisi hieman pelivaraa.
 
Viimeksi muokattu:
En ole luopunut, mutta ketuttaa. Bemarin automaattiseen rullaverhoon verrattuna aivan luokaton tekele, toki säästö tässäkin on takana. Tuo taittolevy ei maksa mitään verrattuna saksalaisten systemiin.
 
Joo itsellänikin on ollut aikaisemmin Germaanien automaattisia rullaverhoja, ja sitä ennen perinteisiä hatchback hattuhyllyjä, jotka nousevat niillä naruilla kontin mukana ylös. Eipä noitakaan aikaisemmin osannut arvostaa, mutta nyt :bored: Kaikista ärsyttävintä on tilanteet jolloin kaupasta hakee esim korkean paperikassillisen tavaraa, joka ei mahdu lipan alle muttei myöskään toivoisi että lippa kauheasti painaa tavaraa kasaan. Sitten alkaakin ihmettely, että pysyykö hattuhylly kotimatkan siellä takana "lytyssä", valahtaako tavaroiden päälle vai tipahtaako sinne selkännojan väliin jumiin.
 
Itse olen oppinut elämään läpän kanssa. Ei se kauhean hyvä ole, mutta on suorittamut tehtäväänsä ilman suurempia murheita.
 
Omassa -22 vuoden Y:ssä tuota hyllyä ei tullut vielä mukana ja toisaalta ihan hyvä niin, tuo olisi kuitenkin lentänyt varaston perukoille kuten aikaisemmankin auton hattuhylly. Naurettava viritelmä kyllä tuo Y:n vakio.
 
Mahtavan lämmin auto MYP -23, +19°C pyynnillä ajelin nyt kylmimmän kelin -24°C, odotan innolla -30 kelejä.
 
Mahtavan lämmin auto MYP -23, +19°C pyynnillä ajelin nyt kylmimmän kelin -24°C, odotan innolla -30 kelejä.
MYLR -23 myös, taitaa n. -20 olla kylmin tähän mennessä. Superille akkua lämmittäessä pari päivää sitten lämpöä riitti myös, mutta sivuikkunat veti huuruun. En alkannut säätämään ilmastointia automaatilta. Latauksen jälkeen ei ongelmaa.
Tänään tai huomenna olisi paluumatka Ouluun edessä. -28 tänään vs. -30 huomenna lähtöpaikkakunnalla joten pääsee koeponnistamaan miten kestää :). Pakko myöntää että aavistuksen jännittää vaikka niinpä se näissä keleissä taisi olla polttomoottorillisen kanssa myös. Tuo ilppi nyt vaan on sellanen jokerikortti tässä pakassa että onneksi on kunnola vaatetta mukana...
 
MYLR -23 myös, taitaa n. -20 olla kylmin tähän mennessä. Superille akkua lämmittäessä pari päivää sitten lämpöä riitti myös, mutta sivuikkunat veti huuruun. En alkannut säätämään ilmastointia automaatilta. Latauksen jälkeen ei ongelmaa.
Tänään tai huomenna olisi paluumatka Ouluun edessä. -28 tänään vs. -30 huomenna lähtöpaikkakunnalla joten pääsee koeponnistamaan miten kestää :). Pakko myöntää että aavistuksen jännittää vaikka niinpä se näissä keleissä taisi olla polttomoottorillisen kanssa myös. Tuo ilppi nyt vaan on sellanen jokerikortti tässä pakassa että onneksi on kunnola vaatetta mukana...
Laitahan tietoa tosielämän rangesta sitten. Ja että mistä lähettiin ja millä spekseillä :). Kiinnostaa itseäkin, kuitenkin rapakat pakkaset! Kylmiä ei oo itellä ollut omat polttomoottoritkaan ikinä, ja nykyinenkin lämmin oli ohjaamoon astuessa (toki esilämmitys päällä sovelluksesta).
Model Y Juniperi lienee todennäköisin seuraava auto meidänkin taloudessa, toki pitkän ajan homma.. Ellei sitten ID.7 tai EQS/EQE-Suv laske hintaa käytettynä niin rajusti, että voi niitäkin harkita.. Tuskinpa.
 
Laitahan tietoa tosielämän rangesta sitten. Ja että mistä lähettiin ja millä spekseillä :). Kiinnostaa itseäkin, kuitenkin rapakat pakkaset! Kylmiä ei oo itellä ollut omat polttomoottoritkaan ikinä, ja nykyinenkin lämmin oli ohjaamoon astuessa (toki esilämmitys päällä sovelluksesta).
Model Y Juniperi lienee todennäköisin seuraava auto meidänkin taloudessa, toki pitkän ajan homma.. Ellei sitten ID.7 tai EQS/EQE-Suv laske hintaa käytettynä niin rajusti, että voi niitäkin harkita.. Tuskinpa.
Pitääpä raportoida reissun jälkeen. Lisäkulutusta tuo Bilteman pyöräteline ja sähköfätti peräkoukussa. Tulomatkalla en kattonut lukemia, mutta n. 180km matkalla akku putosi 99% -> 43% joten ei ihan kauhea kulutus kuitenkaan. Huomenna on pakko käydä lataamassa Pyhäjärven Superilla niin ainakin akku on lämmin matkalle joten arvioisin että joku 22-25kWh/100km.
Niin ja taas on jäässä ilmaottoaukossa joko tuuletin tai ilmanoton läppä, en osaa sanoa miten tuo vaikuttaa...
 
Eilen piti ns extemporee reissu tehdä, edestakaisin noin 200kilsaa.

auto ldattiin 90% mutta esilämmitys tehtiin akusta ja tähän meni noin 9%

puolimatkan jälkeen akku ~80% -> ~47% kulutus oli jotain 25/100km

paluumatkalle lyhyt esilämmitys (ei latausmahdollisuutta). Kotona akkua jäljellä ~9%
PXL_20231231_152041778_Original.jpeg

Lämpötila näytti auton mukaan -15- -18 astetta.

varmaan tuota olisi saanut menomatkalla tiputettua reilusti jos olisi 11kw laturista ottanut lämmityssähkön, tosin pörssi oli vähän hinnakasta. Noh en laskenut kumpi olisi ollut halvempaa
 
Lauantaina meinasi tulla ensimmäistä kertaa kunnolla toimintaa kabiiniin, kun etulasi pamahti kesken ajon alhaalta ylös syväjäähän ja lämmitystehoa ei saanutkaan riittävän nopeasti ikkunaan.

Tilanne eskaloitui, kun matkaan lähdettiin perheen voimin täydessä ulkoiluvarustuksessa niin piti laskea ilmastoinnin pyyntilämpöä 17 asteeseen. Motarilla vauhtia vajaa 120km/h, ulkona reipas -10 ja rupesi satamaan hyvin kevyttä pakkaslunta, joka tietysti rupesi tuossa lämpötilassa ja nopeudessa jäätämään lasia.

Ulkomuistista tuli painettua huurretoiminto päälle, mutta sehän ei tässä mitään auta, kun näin kantapään kautta opittuna se itsessään ei nosta pyyntilämpötilaa. Eipä tullut tuollaistakaan arkiajossa huomattua kun silloin lämpötila aina vakio 20. Tässä kohdassa oltiin jo hetki toivottu pelastusta, mutta jääraja vain nousi nousemistaan. Ärräpäiden säestämänä tuli sitten löydettyä myös huurteenpoiston MAX-asetus, joka tulee kun huurteenpoistoa näpsäyttää kaksi kertaa nopeasti. Tällöin lämpötila muuttui HI-asetukselle, mutta mitään ei tapahdu... Ei se auttanut kun vetää auto tien sivuun kun lasista ei nää yhtään mitään, ja alkaa manuaaliasetuksilla ihmettelemään, että milläs tämän lasin saa sulamaan. Kovin hitaasti ilppi tuntui saavan lämpöä ja odottavan aika on tietysti pitkä. Lopulta manuaalisäädöillä lasi saatiin sulamaan ja matka jatkumaan.

Mutta sellainen käytännön huomio jälkikäteen testattuna, että vaikka huurretoiminnon osaisi laittaa MAX-tilaan ja tämä nostaa pyyntilämmön maksimiin niin silti kestää todella kauan nostaa myös tehot maksimiin. Tämä viive oli luokkaa minuutti. Eli jos on oikeasti hätä niin manuaalisesti säätämällä lämpötila maksimiin ja tuulettimen nopeus arvoon 10. Siinä 120km/h vauhdissa alko jo kaivata manuaalisia säätimiä kosketusnäytön sijaan :lol: Vanhoissa polttiksissa missä oli tuollainen MAX-lämmitys niin se nosti puhallusnopeuden välittömästi maksimiin, siksi ihmetys oli aikamoinen, kun nyt ei mitään tapahtunutkaan. Ja tietysti tämän vuoksi rupesi veivaamaan asetuksia edes takaisin.

Ja se pyyhkijöiden "lämmitys" on ihan hupitoiminto, ilmeisesti siis lämittää vain sitä tuulilasin alareunaa jossa pyyhkijät ovat alhaalla lepoasennossa.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä olen samaa mieltä, että rankkaan ilmanvaihdon säädöt esim BMW E/F/G sarjoissa käytettävyydeltään edelle vrt tämä kosketusnäyttöihanne;

Rullalla lämpötila puoliasteittain, napista voi synkata kaikki samalle säädölle, (nelialue) erillinen nappi huurteenpoistoon sekä maksimijäähdytykselle, säädöt puhallinnopeuspreferenssiin ym. Helppo ja äärimmäisen nopea, vaikka paksut talvisormikkaat kädessä.
 
Noin 3000km ja eritoten Hämeenlinna - Oulu - Iisalmi - Hämeenlinna reissu nyt takana ja kokemusta rikkaampana ajattelin taas jakaa ajatuksia Model Y:stä. Osin Model Y sidonnaista, osin talvisähköautolua yleensä jne.

Kotilaturia ei ole vielä ehditty asentaa, joten kotona latailu 100% matkalaturilla ennen lähtöä ja matkaan 26.12.

Asioitiin hieman tuossa kaupungilla, ei kuitenkaan auto "sammunut" kertaakaan. Hukattiin noin 10% kuitenkin akusta esilämmityksineen sun muineen. Navi olisi halunnut ajaa Äänekoskelle, mutta koska sekä ABC että Teslan laturit näytti koko ajan siellä täyttä, niin otettiin Jyväskylässä pysähdys Superchargerilla, joka oli juuri täyttynyt joten vaihtoehto B muuttui C:ksi ja viereisen tyhjän K-Latauksen hyödyntämiseksi. Pari autoa näytti olevan jonossa Superille ja appi ennusti 5min jonotusta. Ohjelmassa oli joka tapauksessa ruokailu + bio ja akkua tuli noin 40min pysähdyksellä liikaa tarpeisiin nähden. Seuraava stoppi navin ohjeistamana Kärsämäellä ja siellä vessatauon aikana tuli sen verran virtaa, että perillä Oulusta hieman eteenpäin oli jäljellä jopa noin 30%. Kulutukset oli ekalla pätkällä noin 32/100km ekaan stoppiin, toiselle noin 28/100km ja viimeinen pätkä noin 16/100km. Eli akkua esilämmitettiin ja paljon.

Oulusta matka jatkui Iisalmeen 31.12, lähtiessä virtaa akussa noin 60% koska edellisten päivien satunnaisajeluita ei ollut ehtinyt valua matkalaturilla vielä akkuun takaisin. Teslan ensimmäinen navin heikkoudet tulivatkin kynsille, koska navi ei osannut lämmittää Pulkkilan ABC:n teholaturille. Ei sinällään vaikutusta esilämmitykseen, koska otettiin osoitteeksi Kärsämäki ja pysähdyksen aikana navigointi vain nollattiin. Itse laturilla en huomannut, että miten olisin voinut istua ABC -laturissa ja pyytää navia korvaamaan tuon yhden stopin tällä stopilla. Jouduin kiertämään ongelmaa kieltämällä navilta välilataukset ja navigoimalla suoraan seuraavaan itse päättämääni kohteesen, joka toki tässä tapauksessa se tavoite Iisalmi: Tällöin kohteessa jäljellä arviosta saattoi päätellä milloin voi lähteä. Alkeellista ja kankeaa, sanoisin. Tehtävissä, toki. Iisalmessa käytiin täyttämässä akkua kauppareissulla noin 71%, koska yöpaikassa ei latausta.

Aamulla -26c:ssa oli jäljellä 68% ja noin 30min ennen lähtöä huomasin laittaa auton akun voimin "pre-condition" to start, ei siis pelkkä climaten käynnistys vaan ajoitus jolloin akkua lämmitetään ensin ja sisus vasta myöhemmin. Tämä on varmasti erinomainen ominaisuus. Ohjaus oli hieman kankeahko ja alusta paukkui normaalia enemmän, mutta muutoin auto todella nopeasti mukavan ajettava - aivan eri planeetalta kuin polttomoottoriautot, vaikka itselläni on ollut etäwebasto sen 10v. Ensi stoppi Kuopiossa, jossa joka toimijan appi kertoi joka laturissa olevan ihan täyttä, Teslan navikin kehoitti välttämään Kuopion Superia jonojen takia ( = 15min apin mukaan ). Ionity oli mukava poikkeus ja sieltä latausta sai mukavasti aluksi yli 200kw teholla. Vessatauon aikana hintaa tuli 0,39e/kwh, ehdottomasti hyvä vaihtoehto tällaisena kiireaikana. Ionityt vaikuttaisi olevan muita useammin tyhjänä kiireaikana, varmaan koska hitaat pitkiä aikoja laturien tukkoina olevat välttävät niitä. Toinen stoppi otettiin jälleen Jyväskylässä Keljossa, jossa jälleen kaikki ( K, ABC ja Superit ) latauspaikat ihan täynnä. Päädyttiin jonottamaan Teslan laturille noin 5minuuttia minkä appi ennustikin ihan oikein. Ruokatauon aikana virtaa taas liikaa tankkiin, kotona jäljellä 22%. Kulutukset olivat stinteille mielenkiintoiset noin 40/100km, 31/100km ja 23/100km. Lämmöt matkalla alussa -28c, lopulta Hämeenlinnassa sitten noin -24c ja suurin vaikuttava tekijä paljonko akkua esilämmitettiin.

Latauksesta luulen oppineeni paljon: On tärkeää saada akku lämpimäksi, mielellään jo ennen lähtöä. Paremman toiminnan lisäksi auton akku toimii varsin selvästi ainakin Teslassa lämpöenergiapankkina ja täten "akun jatkeena". Jos haluat tehdä mahdollisimman nopean pitkän matkan, on alkupisteessä hyvä olla tehokas kotilaturi ( tai lämmi talli ), millä voit esilämmittää auton. Arvaan, että paras taktiikka on ladata yöllä vaikka 90% ja laittaa esim. paria tuntia ennen lähtöä raja 100% ja esilämmitys ajoitetuksi kohdalleen. Silloin akku on mahdollisimman lämmin ja myös täynnä. Matkalaturilla näin ei voi kylmällä oikein tehdä, koska sen teho ei riitä kattamaan esilämmitystä. Tesla vaikuttaa olevan erittäin hyvä käyttämään kaiken lämmön akustakin hyödykseen - talvikulutus suorastaan romahtaa jos käyt pikalatailemassa ja jos käyt tarpeeksi useasti, kulutus pysyy paremmin matalana. Käytännössä esihifistelyllä lienee aika harvoin merkitystä, jos laturilla joutuu edes sen kerrankin käymään.

Vilkuilin kaikilla latureilla muiden merkkien autojen latausnopeuksia, ja Teslat yleensä olivat jopa ylivoimaisen hyviä. Selvästi akunhallinta on erittäin hyvä ja muilla siinä on tekemistä.

Muutoin aiemmat kokemukset Teslan teknisestä takamatkasta normaalina auton vahvistuivat matkan aikana. Uskaltaisin sanoa, että Tesla on menossa 2010 luvun alussa todella monessa perusjutussa. Takamatka on todella merkittävä.

Valoautomatiikka on suunnilleen 2010 vuoden tasolla. Eroa tietenkin korostaa, että parissa aiemmassa autossa oli matriisit. Muistelisin että ainakin 2013 Octaviassa oli paremmat automaattivalot. Käytännössä ero näkyy siinä, että valot välkkyvät päälle kun niiden ei soisi ja sitten kun auto on ajanut ohi, kestää luvattoman kauan saada valot takaisin päälle. Vaimo totesi että "käyttökelvoton, en aio koskaan käyttää". Itse käytän, mutta edellisiin matriiseihin verrattuna tietenkin ero on ihan massiivinen. Valotehon osalta valot ovat ihan OK.

Pyyhkijät ovat edelleen naurettavan huonot. Ei näin huonoa yksinkertaisesti ole muualla nähty automaattisena, uskon. Sekoilu sinällään sai logiikkaa: Kameran vaikuttaa käskyttävän jos ilmassa on lumihiukkasia, pölyä, aurinko paistaa suoraan kameraan, on sumua tai mitä tahansa vastaavaa. Toisaalta tosiaan sopivan hajanaisella vesisateella se ei usein tahdo millään ruveta pyyhkimään vaikka näkyvyys on ihan nolla.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin on myös selkeästi jäljessä kaikkia muita itse ajamiani autoja - puhutaan jostain 2005 - 2010 välin luotettavuudesta. Auto nelisen kertaa hidasti rajusti ihan hetkisen vastaantulleen auton jälkeen, lisäksi ehkä ?varjot ja heijastukset? aiheuttavat myös hidastuksia. Kuopion kohdalla ajelimme reissulla vahvaa vasta-aurinkoon, ja vakkari tipahti pois päältä kymmenisen kertaa, aina kun aurinko tuijasi tiukasti kameraan. Tilannekomiikkaa korosti, kun liki jokaisen adaptiivisen vakkari uudelleenkytkennän jälkeen alkoivat pyyhkijät liki kirkkaassa ja täysin sateettomassa -30 asteessa, aivan massiivisen pärinän kera, viuhtomaan tuota auringon valoa pois. Kaksijakoisesti toimiessaan adaptiivinen vakkari on mielestäni mukavasti reagoiva, rauhallisesti nopeutta säätelevä ja kaikkineen muutoin toimiva peli - parempi jopa kuin aiemman Audini. Toimintavarmuus taasen... Autopilot on kaikkien testieni perusteella vastaava - pahasti jäljessä muita toimijoita ja vaikka kaasun annostelu on vastaavasti hyvin tehty, niin ohjaukseltaan se on todella epävarman oloinen.

Nopean lämmityksen suhteen sähköauto on ihan ylivoimainen: Se lämpeää nopeasti ja tehokkaasti. -25c jälkeen kuitenkin Teslassa automatiikka ei osaa enää hommaansa riittävän hyvin, auto tuntui hohkaavan kylmää liikaa ja asetettu 20c ei riittänyt. Hanskaa teki mieli laittaa päälle, ja ajelin pääosan matkaa ratinlämmitin päällä - mitä en aiemmissa autoissani todellakaan ole tehnyt. Pitää koettaa tutustua että voisiko tuota lämpöä ohjata jotenkin fiksummin, jotta tuo lämpö riittäisi tuolla lähempänä -30c myös. Eritoten jalkatilassa oli kyllä sen verran vilpoinen, että ilman kalsareita olisi palellut jo kovasti. Teoriassa toki lämmityslaitteen tehokin voi loppua, vaatii lisää ajelua.
 
Adaptiivinen vakionopeudensäädin on myös selkeästi jäljessä kaikkia muita itse ajamiani autoja - puhutaan jostain 2005 - 2010 välin luotettavuudesta. Auto nelisen kertaa hidasti rajusti ihan hetkisen vastaantulleen auton jälkeen...
Hyvä postaus, mukava lukea seikkaperäisiä kokemuksia.
Tuo vastaantulevan auton jälkeen jarruttelu alkoi minulla lomapäivityksen jälkeen. Jokin pirun bugi, joka toivottavasti korjataan.
 
Hyvää tarinointia ja vaikea olla eri mieltä kommenteista liittyen automatiikkaan. Luulen, että osa sattaa pettyä pahastikin todellisuuteen, kun ovat kuvitelleet saavansa "pyörillä kulkevan tietokoneen", jossa juuri automaatikan luulisi olevan kunnossa. Itse taas en autopilotista tykkää noin lähtökohtaisestikaan, joten ainoa harras toive olisi, että adaptiivinen vakkari saataisiin toimimaan pommin varmasti ilman mitään turhaa lisä"älyä". Eli pystyisi laittamaan optionaaliseksi kaikki karttadata- tai nopeuskylttipohjaisuuden ja mennä pelkästään etäisyydellä edellä ajaviin. Mutta mahtaa olla turha toivo.

Tämän päivän tilannekuva, molempien sivukameroiden lasit sisäpuolelta jäässä jonka seurauksena luonnollisesti kaistallapitoavustin poissa käytöstä :D Auto oli tunnin esilämmityksessä, joten tuskimpa sulavat muutoin kun lämpimässä tallissa. ILP myös rutisee niin ikävällä tavalla, että ihme on jos selviää kesään asti. Onko jotain suositeltavia hoitotoimenpiteitä jolla tuota ilppi voisi pitää paremmin elossa?

IMG_1158 Medium.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Tämänhetkinen softaan liittyvä toivelistani tärkeysjärjestyksessä kuntoon laitettavista asioista huomioiden, että en autopilottia käytä:
1. Karttadatan hyödyntäminen pois tai asettaminen valinnaiseksi vakionopeussäätimellä ajaessa, jotta jarruttelut loppuisivat.
2. Näyttöasettelun muuttaminen käyttäjäystävälliseksi ajon aikana eli isot valintanappulat ja valintojen karsintaa jne. Helvettiin 1/3 näytöstä vievä auton kuva.
3. Matriisivalotoiminnallisuuden tuominen valoihin, toimivan sellaisen.
4. On/off kytkin akun lämmitykselle ja akun maksimilataustehon näyttäminen jatkuvasti latauksen/lämmityksen suunnittelua varten.
5. Regenin säätömahdollisuus.
6. Pyyhkijöiden automatiikan parantaminen. Ei ole omalla kohdalla ongelma, mutta loppuisi jatkuvat keskustelut asiasta.
 
Tuo toimi hyvin siihen saakka kunnes kaikessa viisaudessaan menivät disabloimaan radarin niistä joissa se oli ja korvasivat sen keskentekoisella kameratunnistuksella. Tuo hidastaminen liittyy usein siihen, että auto tulkitsee vastaantulevan auton olevan kaistaviivoilla ja ennakoi törmäystä. Varsinkin rekkojen tullessa vastaan tätä ilmenee. Nykyään useammin kuin ennen.
Minusta kyse ei ole kuvailemastasi vaan heti vastaantulijan sivuuttamisen jälkeen tapahtuvasta hidastumisesta/jarruttamisesta. Tätä ei ole minulla tapahtunut ~20tkm aikana kertaakaan ja lomapäivityksen jälkeen useita kertoja. Autossani ei ole tutkaa.
 
Ajelin joulun jälkeen alas pohjoisesta, ja latasin kaupan pihassa abc:llä ilman esilämmitystä, eikä mennyt kuin hetki ja Y lataili yli 100 kW:n teholla. Pakkasta taisi olla viitisentoista, ja akussa oli virtaa kymmenkunta prosenttia. Viidensadan kilometrin matkalla latauksiin kului aikaa yhteensä 25 minuuttia. Lähdössä virtaa oli 96 % ja perillä 6 %. Akkua ei käytännössä saanut esilämmitettyä, kun lähtöä edeltäneenä yönä lataaminen tapahtui sukolla (12 A). Itselläni talvikulutus on pyörinyt maantieajossa n. 22 kWh:n tienoilla.
 
Ajelin joulun jälkeen alas pohjoisesta, ja latasin kaupan pihassa abc:llä ilman esilämmitystä, eikä mennyt kuin hetki ja Y lataili yli 100 kW:n teholla. Pakkasta taisi olla viitisentoista, ja akussa oli virtaa kymmenkunta prosenttia. Viidensadan kilometrin matkalla latauksiin kului aikaa yhteensä 25 minuuttia. Lähdössä virtaa oli 96 % ja perillä 6 %. Akkua ei käytännössä saanut esilämmitettyä, kun lähtöä edeltäneenä yönä lataaminen tapahtui sukolla (12 A). Itselläni talvikulutus on pyörinyt maantieajossa n. 22 kWh:n tienoilla.
Kun akun lataus laskee 20-25 prosentiin, alkaa lämpötila nousemaan pakkasessakin. Minulla akun lämpötila nousi n. 17 asteeseen reippaan kymmenen asteen pakkasessa n. 14 % kohdilla, mutta ei sitä korkeammalle, vaikka ajoin akun alle kymmenen prosentin. Ajappa kylmällä 40% akulla laturille.

Sen olen myös huomannut, että noin 15 asteen pakkasessa 3-5 kilometrin matka normaaleilla 80-100 km/h teillä laskee akun lämpötilaa asteella (kunhan varaus ei ole alhainen).

EDIT: korjattu kirjoitusvirhe
 
Viimeksi muokattu:
Noniin reissu Pyhäsalmesta Ouluun takana, olikin hieman vaiherikkaampi kuin odotin. Josko tätä vähän koittas raportoida... auto siis MY LR -23 ja peräkoukussa pyöräteline jossa sähköfätti. Pakkasta auton mukaan -32 ja -29 välillä.

Koska auto oli pakkasessa pari päivää eikä mahdollisuutta ladata ja akkukin hieman tyhjä nii oli tarvetta käydä lataamassa Pyhäjärven ABC:n Superilla. Esilämmittelyn ja ikkunoiden rappauksen jälkeen (~15 min) autoon ja navigointi laturille. Hokasin myös tsekata S3XY dashboardilta tietoja: akun lämpötila -21.5 ja max output power 44kW. Oli aika tahmea kulkemaan meinaan tuo auto, onneksi ei noilla tienoilla ole sellasia valoja että ois tarvinnu kisailla paikallisten bensalenkkareiden kanssa :D. Noh pääsi yli 80 km/h sentään niin en ollu tientukkona.
Laturilla akun lämpötila oli noussut jo -17 tienoille. Kulutus n. 5km matkalla yli 50kWh/100km. Lataus ihan akun suuntaan alkoi vasta n. 20 min myöhemmin ja koska latasin n. 80% asti niin ehti pelata Mahjongia. Latauksen jälkeen akun lämpötila n. 49 astetta muistaakseni.

Lähtö Oulun suuntaan tapahtui ruoka- ja pakkaustauon jälkeen jolloin akku oli ehtinyt viilentyä 26.5 asteiseksi. Naviin kotiosote ja se ohjasikin suoraan Kärsämäen Superille jotta varmasti riittää. Pyhäsalmi - Kärsämäki kulutus 38.9kWh/100km. Akku lämpeni 26.5 -> 36 tuossa välillä ja pikkuveli valitteli vänkärin paikkalla että jalkoja palelee. Minulla oli toppahousut yms. niin en huomannut suuremmin.

Noin 10 min latauksen jälkeen (Mahjong jatkuu, on vmäinen kenttä menossa) matka jatkui ja kulutus loppumatkalle oli 29.8kWh/100km. Sivuikkunat veti taas huuruun melko pian, sain vänkärin puolen ikkunan pysymään suht sulana noita ilmavirtauksia näytöltä huispaamalla mutta sama ei toiminut kuskin puolelle. Myös tuulilasin yläosaan alkoi muodostua kuuraa, tuosta saattoi johtua että pyyhkijät halus vispata aina vakkarin kanssa. Aamulla huomasin autoa skrapatessa että tuo etukameran kohta ei ollut sulana, en muistanut tuota tsekata myöhemmin. No vakkari toimi hyvin kun pisti pyyhkijät offille.

Kotona akkua jäljellä 14%. Kävin Kaijonharjun Tokmannilla Autoliiton laturissa (Virta) lataamassa samalla kun oli muitakin asioita. Jossain näin 200kW maininnan, mutta vaikutti että kaikki 4 CCS letkua oli max 50kW. Noh Mahjongg jatkui enkä päässyt edelleenkään kenttää läpi. Positiivinen huomio oli että auto ei lämmittänyt akkua kuin johonkin ~25 asteeseen kerta oli hitaampi laturi kyseessä.

Lämmitys yleisesti ottaen toimi ihan ok. Laturille navigoidessa on ennenkin ollut satunnaista viileyttä kuten tänäänkin. Koitin ensimmäistä kertaa manuaalilla säätää lähinnä noiden ikkunoiden takia kunnes auto n. 10 min jälkeen alkoi kitistä jotain tyyliin että "Manuaaliset asetukset rasittaa ilmastointia, laitappa automaatille". Automaatille siis, eipä nuo manuaalisäädöt auttaneet vaikka muuten oli hieman lämpimämpi. Automaatillakaan ei kyllä kylmä ollut vaikka ehkä aavistuksen jäi 20 asteen pyynnistä.

Muita huomioita:
- ajonopeus liikenteen mukaan eli 80-110, ei himmailtu
- lämpöpumpun murina tuntui koko matkan, mutta ei kuulostanut mitenkään sairaalta. Kaippa sitä ajettiin ns. vaihevinosti tai jotain...
- kulutus korkeampi kuin oletin, mutta onhan tuo kelikin kyllä aika rankka. Voipi kyllä olla tuo keulan aukko ja se läppä aika tukossa, en tiedä vaikuttaako asiaan.
- Kärsämäen jälkeen akku 41 astetta ja putosi 9.5 asteeseen n. 40km ajon jälkeen. Motarilla polkaisun jälkeen nousi 10.5 asteeseen.
- ohjaus oli satunnaisesti hieman tahmean tuntoinen. Lieneekö pakkasen syytä...
- huurteenpoisto oli Kärsämäen jälkeen päällä koko ajan kunnes koitin manuaalisäätöjä hetken aikaa. Paluu automaatille ja huurteenpoisto ei aktivoitunut vaikka ikkunat oli huurteessa. Great success.
- peilien kääntö ei toimi enää. Lieneekö jäässä vai viimeisimmän päivityksen syy joka tuli n. viikko sitten. En saanut autoa talliin tuon takia enkä jaksanut rattiboottia enempää asiaa tutkia. Perkele.
- Tokmannin laturilta kun otin piuhan irti ja oli lähdössä, huomasin että auto oli laskenut vasemman takaikkunan melkein alas jostain syystä. Bugiko?

Pitänee taas keksiä asiaa keskustaan jotta saa auton parkkihalliin sulamaan. Mutta kaippa tuolla kovassakin pakkasessa ajaa jos on pakko
 
Viimeksi muokattu:
Tekeekö Tesla nämä pumput itse vai joku alihankkija? :hmm:
 
Pajamies HP:n uudenkarhean Model Y:n lämpöpumppu näköjään porsinut. Samanlaista epäkuranttia paskaa lähtee tehtaalta näköjään edelleen ulos. Aika jännä ettei omassa -21 80tkm ajetussa Made in USA kolmosessa ole pumpussa (vielä) mitään vikaa. Just kävin heittämässä lenkin 25 asteen pakkasessa.
Tekikö videon?
 
Tesla saisi kyllä joskus tosiaan lähettää koodariarmeijaansa Laphiin lämmityslaitteen, puhaltimien ja ilmastoinnin softan kimppuun. Pari päivää ajellut nyt pätkäajoa -24c korvilla ja lämmitys koko ajan ollut +20c asetuksella toppatakissa ilman pipoa ja hanskoja melkein liian lämmin. Ajappa pitempi pätkä ja auto alkaa jostain syystä pudottamaan lämpöjä ja tulee kylmä - liekö yrittää säästellä?

Ei tämä nyt kuitenkaan missän nimessä kummassakaan tilanteessa mikään katastrofi ole. Ihan OK.
 
Epäilen, että nää härvelit lähettää ihan jokainen dataa ympäri vuotta vähän kaikesta mielenkiintoisesta, plus ne vielä, jotka huollossa käyvät.

Eri asia kuinka paljon sitä dataa kiinnostaa käyttää pohjoisen alueen tuotekehitykseen. :smoke:
 
Siellä edessä kun on se kenno niin mitä jos se on ihan jäässä? Olisiko hyvä sulatella? Mietin vaan että vaikuttaako ilpin tms toimintaan?
 
Siellä edessä kun on se kenno niin mitä jos se on ihan jäässä? Olisiko hyvä sulatella? Mietin vaan että vaikuttaako ilpin tms toimintaan?
Tätä pähkäillyt itsekin. Luulisi että ei tuo ainakaan optimaalisesti toimi jos sitä ilmanottoa ei voi säätää ja/tai tuuletin ei pyöri.
Facessa oli jotkut mm de-iceriä tuonne ilmaottoon laittaneet. Kun tässä täytyy muutenkin käydä parkkihallissa sulattelemassa kun nuo peilit ei toimi, voisi samalla koittaa tuotakin.
 
Tesla saisi kyllä joskus tosiaan lähettää koodariarmeijaansa Laphiin lämmityslaitteen, puhaltimien ja ilmastoinnin softan kimppuun. Pari päivää ajellut nyt pätkäajoa -24c korvilla ja lämmitys koko ajan ollut +20c asetuksella toppatakissa ilman pipoa ja hanskoja melkein liian lämmin. Ajappa pitempi pätkä ja auto alkaa jostain syystä pudottamaan lämpöjä ja tulee kylmä - liekö yrittää säästellä?

Ei tämä nyt kuitenkaan missän nimessä kummassakaan tilanteessa mikään katastrofi ole. Ihan OK.
Tesla priorisoi akkua. Chill mode voi auttaa mutta talvella esilämmitys tärkeää joska akku on se mistä saa lämpöä.
 
Ajelin eilen vajaan parin tunnin lenkin parhaimmillaan hieman päälle 30:n pakkasessa. Minulla on kyllä aina chill-mode päällä, ja lämmitys oli säädetty 18 asteeseen, ja puhallus kaikille kolmelle korkeudelle. Ikkunat pysyivät sulana ja autossa oli pyydetyt 18 astetta, eli autossa pärjäsi kyllä ilman takkia, hanskoja tai pipoa. Kenno kannattaa kyllä pitää sulana ja lumettomana.
 
Auttaisko tuo mitään jos tekis perinteisen viimasuojan corollajormien tyyliin karjalakeissistä tuonne keulaan? Jos kerran nyt sulattas parkkihallissa ja sitten viimesuoja kiinni niin ei lumi ja jää pääsis sinne?
 
Mites tämä asia oikeasti menee? Eikö se ole niin että chill modella akkua ei lämmitetä niin agressiivisesti, tai ollenkaan? Eikös silloin käy niin että kylmästä akusta johtuen kulutus suurempaa kun akusta ei saa kaikkea virtaa ulos. Ja lämpöpumppu ei voi ottaa akusta lämpöä kabiiniin.
Eikö tuo chill mode ole talvella huono tästä syystä? Vai ymmärränkö asiat jotenkin väärin. Siis jos halutaan kohtuullinen range ja lämpöä hyttiin.

edit: vai voiko chill modella säästää niinpaljon talvella sähköä että se olisi kuitenkin taloudellisempaa?
 
Viimeksi muokattu:
Mites tämä asia oikeasti menee? Eikö se ole niin että chill modella akkua ei lämmitetä niin agressiivisesti, tai ollenkaan? Eikös silloin käy niin että kylmästä akusta johtuen kulutus suurempaa kun akusta ei saa kaikkea virtaa ulos. Ja lämpöpumppu ei voi ottaa akusta lämpöä kabiiniin.
Eikö tuo chill mode ole talvella huono tästä syystä? Vai ymmärränkö asiat jotenkin väärin. Siis jos halutaan kohtuullinen range ja lämpöä hyttiin.

edit: vai voiko chill modella säästää niinpaljon talvella sähköä että se olisi kuitenkin taloudellisempaa?
Näin sanoo ohjekirja:

”Voit tehostaa ohjaamon lämmitystä valitsemalla rauhallisemman kiihtyvyystilan. Tällöin lämpöpumppujärjestelmä pystyy hyödyntämään akusta saatavaa energiaa ohjaamon tehokkaaseen lämmitykseen sen sijaan, että akusta saatava energia käytettäisiin ensisijaisesti kiihdytystehon tuottamiseen. Näin pystytään varmistamaan taloudellinen ajotapa kylmällä säällä. Kun myöhemmin valitaan tehokkaampi kiihtyvyystila, akun lämmitystarpeen vuoksi kestää jonkin aikaa ennen kuin tehokkaampi kiihtyvyystila on käytettävissä.”
 
Näin sanoo ohjekirja:

”Voit tehostaa ohjaamon lämmitystä valitsemalla rauhallisemman kiihtyvyystilan. Tällöin lämpöpumppujärjestelmä pystyy hyödyntämään akusta saatavaa energiaa ohjaamon tehokkaaseen lämmitykseen sen sijaan, että akusta saatava energia käytettäisiin ensisijaisesti kiihdytystehon tuottamiseen. Näin pystytään varmistamaan taloudellinen ajotapa kylmällä säällä. Kun myöhemmin valitaan tehokkaampi kiihtyvyystila, akun lämmitystarpeen vuoksi kestää jonkin aikaa ennen kuin tehokkaampi kiihtyvyystila on käytettävissä.”
Hmmm, täytyypä tehdä ihmiskokeita tänään. Oma ajoprofiili duunissa on paljon pätkäajoa ja auton seisomista. Akku hupenee silmissä. Riittänyt kyllä aina, mutta saa jokapäivä latailla. Pitääpä testata kuluuko prosentteja vähemmin chillillä.
 
Laitetaan tännekin omia kokemuksia MY LR autosta näin 120tkm jälkeen (vastaanotettu 2/22). pääosin kokemukset olleet positiivisia, mutta tiettyjä kehityskohteitakin löytyy. Kuitenkin tähän mennessä hintaluokassaan erinomainen auto kokoonsa ja ominaisuuksinsa nähden. Aikaisempi auto oli V90 T8 hybridi, joka oli hankintahinnaltaan suurin piirtein samassa luokassa.

Aloitetaan positiivisista asioista. Säilytystilat on vertaansa vailla, hämmennystä herätti hattuhyllyn/lastaussuojan puute tämän hintaluokan autossa (maksoin autosta 69k). Tämä kuitenkin korjaantui tarvikevarusteen ostamisella muutaman satasen hintaan, ja paransi hieman rengasääniä takaata. Kiihtyvyys Acceleration boost paketin ostamisen jälkeen on todella hyvä, enkä oikeastaan kaipaisi edes enempää ottaen huomioon auton muut ominaisuudet (alusta, rengastus jne.). Volvossa teho oli vakiona about sama, mutta polttomoottori aiheutti pientä viivettä kiihtyvyydessä mitä Teslassa ei ole. Sain Acc. boost paketin ostettua referral koodien avulla, joten en käytännössä maksanut siitä mitään. Käyttöliittymä on todella toimiva (tämä auto oli ensimmäisiä AMD ryzen MCU -piirillä varustettuja autoja Suomessa). Sujuva ja kaikin puolin toimiva. Pikalatausteho akun esilämmityksen vuoksi on ollut todella hyvää, ja käytän sitä aina pidemmillä reissuilla. Autopilot vakkari on toiminut hyvin, enkä ole kärsinyt kuivan tuulilasin pyyhkimisestä missään vaiheessa. Tässä autossa on myös parkkitutkat, joten pysäköinti sujuu auton koko huomioiden helposti. Uusimmissa ei niitä enää ole, joten en osaa sanoa niiden puuttumisesta oikeastaan mitään. Mobiiliäppi ja -avain on toiminut Applen puhelimilla todella hyvin, ja latauksen + lämmityksen ajastus on todella helppoa sen avulla. Kotona minulla on TWC v3 laturi, mikä on myöskin toiminut hyvin. Latausluukku toimii paljon paremmin Teslassa kuin Volvossa, eikä ole käytännössä koskaan ollut sen suuremmin jäässä vaikka olen säilyttänyt autoa pelkästään ulkona. Volvossa se jäätyi pienilläkin pakkasilla tuon tuosta. Mobiilihuolto kotipihassa on toiminut myöskin hyvin pienten takuukorjausten tekemiseen, mutta muuten isompaa kokemusta huollosta ei ole.

Sitten kehityskohteet. Alusta, se on aivan surkea verrattuna Volvoon. Nypyttää, kolahtelee ja pomppii talvisilla urilla vaarallisesti. Moottoritiellä ajaessa Volvo eteni kuin laiva, ilman sen suurempaa tarvetta keskittyä ohjaukseen. Teslassa se ei ole mahdollista, ratista täytyy pitää kunnolla kiinni varsinkin talvella, mutta myös kesällä. Tesla on parantanut alustaa uudemmissa malleissa, mutta en osaa sanoa että minkä verran. Yleisesti kokoonpanon laatu on huonompi kuin Volvossa, listat on lievästi vinossa ja esimerkiksi istuinten materiaali on heikkoa verrattuna Volvon nahkapenkkeihin. Maalipinnan laatu mustana oli sekä Volvossa että Teslassa pehmeää, joten mikronaarmuja löytyy joka paikasta. Tämä ei kuitenkaan itseäni haittaa. Lämmityslaite Teslassa on todella surkea, välillä palelee jalat ja välillä on todella kuuma. En myöskään ymmärrä automaattisen huurteenpoiston toimintaa, joka tekee sähkön kulutuksesta kohtuuttoman korkeaa varsinkin näillä pakkasilla. Lämmityslaitteen hurina on jotain melko koomista, edes Volvon polttomoottori ei pitänyt niin kovaa ääntä (?!) näillä keleillä. Valot oli myöskin Volvossa paljon paremmat, ja automaattipitkät toimivat paremmin.

TL;DR: En hankkisi autoa uudestaan, vaikka varmasti osa asioista on jo korjattu. Kun tulee seuraavan auton hankinnan aika, katson MB/BMW/Volvon tarjontaa siinä tilanteessa, mutta mennään nyt tällä vielä jonkin aikaa.
 
Kävin keskustassa ja auto oli parkkihallissa n. tunnin verran. En kyllä osaa sanoa miten lämmin tuolla sitten oli, pari kertaa vilkaisin applarista ja auto sanoi että sisällä -12 ja ulkona 5, vähän myöhemmin ulkona 0. No ei auttanut peilien käännön toimimattomuuteen eikä eilinen softapäivityskään ilmeisesti. Hokasin kuitenkin että nuo saa käännettyä käsin eli ainakaan eivät ole jäätyneet jumiin ja sain auton talliin kuitenkin. En ole vielä kokeillut muuta kuin rattiboottia, pitänee joku rengasbootti kokeilla kun jaksaa.
Pakkasta oli päivällä -30 lähtiessä eli rapsakkaa edelleen. Ilppi tuntui hyrspyttävän ihan normaalisti vaihteeksi eli olisiko tuo ihan itsestään sulanut jossain kohtaa? No de-icer suihkupullo oli ainakin jäässä niin en sitten sitä ruutaillut mihinkään :D. No suutin oli, muuten sula...
Näissä keleissä kun akun saa lämpöiseksi niin mukava nurkka-ajossa, lämmintä riittää ja käyttäytyy ihan normaalisti. Ainoa vaan että kulutukset on ihan uusilla lukemilla ja schukosta 10A ei viitti ladata kun suurin osa menee akun lämmitykseen.
Latasin Prisman ABC-laturilla kauppareissun ajan ja sain vihdoin tuon vmäisen Mahjongg-kentänkin läpi. Unohdin vain alottaessa muuttaa latausrajan, oli 50% jottei schukosta ota turhia niin joutui sitten käynnistämään kesken kaiken uudestaan.
Kuvassa tuo massiivinen piikki mikä menee skaalan yli ja reippaasti taitaa olla matka keskustasta kauppaan akun esilämmityksen kanssa.
IMG20240104141009_20240104161740.jpg
 
Tuli itsekkin käytyä asioilla ja auto pääsi kolmeksi tunniksi halliin, mutta ei ollut riittävästi saamaan kaikkea jäätynyttä lunta pois eturitelikön takaa. Ensimmäistä kertaa tuli myös kurkittua mitä puskurin takana on niin siinä ritilä takana olevat vaakasuuntaiset läpät ovat kyllä iloisesti auki: oli ilmastointi päällä tai ei, olipa auto kylmässä tai kuumassa. Mikäs noita ohjaa ja koska niiden pitäisi olla kiinni tai auki?
 
Uusi reissu lämpöiseen talliin, ja pitää kyllä todeta ettei tuosta ilmastoinnin sielunelämästä ota aivan selvää.

Laitoin aluksi defrost-moden päälle, ja se toimi kuten pitikin ja sisälämpö nousi appin mukaan 28c. Tämän jälkeen annoin auton jäähtyä, ja juuri ennen lähtöä sovellus sanoi lämpötilaksi: ulkona +5 ja sisällä +10. Napsautin ilmastoinnin hetkeksi päälle ja pyynti oli 18c. Autolle päästyä sisälämpötila oli aivan jotain muuta kuin 10c tai 18c, varmasti lähempänä 25 tai jopa tuota 28c astetta. Joten epäilys on että sovelluksen näyttämät lämpötilamittaukset ovat mitä sattuu mutta miksei auto jäädyttänyt itseään tuohon pyydettyyn lämpöön?

Toinen mikä ihmetyttää, että auto ei selvästikään saa jäähdytettyä kabiinia kovin nopeasti, kun koko 10min kotimatkan aikana ilmastoinnista ei tuntunut tulevan selvästi viileä ilmaa vaikka pyyntö oli 17c. Ulkolämpötila oli -20, joten luulisi kylmää ilmaa olleen saatavilla. Onko tämä jotain energiatehokkuuden maksimointia ja onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
Noniin keli meni plussalle ja peilien kääntö alkoi taas toimi. Eli jäässähän ne. Jännä että toimi ennen todella kovia pakkasia, voi tietenkin olla että reissu joulun viettoon pisti jäihin...
 
Onko kellään tiedossa paljonko Y:hun maksaa maksullinen Helvetia lisätakuu kustantaa?
 
Onko kellään tiedossa paljonko Y:hun maksaa maksullinen Helvetia lisätakuu kustantaa?

Onko tietoa että korvaako myös se mitään?

Tuntuu että moni myy Fragusta, Finntakuuta yms.
Sitten kun pitäisi jotain korvauksia hakea niin on rajattu sopimuksen ulkopuolelle.
 
MIkähän noita Teslan lämpöpumppuja vaivaa? Ei mene montaa tuntia kun Facebookin Model Y ryhmässä aina joku valittaa, että pumppu hajosi nyt kun kunnon talvi on Suomen vallannut. Ironisesti joku jolta oli pumppu hajonut ja sai vara-auton, hajosi tämän vara-autonkin pumppu kohta. :-D

Lämpöpumppuja on kuitenkin kodit täynnä ja sähköautoissakin vaikka kuinka monessa. Y:ssä lämpumppu taisi olla intergoitu jotenkin siihen Teslan hienosti suunnittelemaan octovalve systeemiin? Toivottavasti vika selviää ja korjaantuu Jupiter päivitykseen...
 
MIkähän noita Teslan lämpöpumppuja vaivaa? Ei mene montaa tuntia kun Facebookin Model Y ryhmässä aina joku valittaa, että pumppu hajosi nyt kun kunnon talvi on Suomen vallannut. Ironisesti joku jolta oli pumppu hajonut ja sai vara-auton, hajosi tämän vara-autonkin pumppu kohta. :-D

Lämpöpumppuja on kuitenkin kodit täynnä ja sähköautoissakin vaikka kuinka monessa. Y:ssä lämpumppu taisi olla intergoitu jotenkin siihen Teslan hienosti suunnittelemaan octovalve systeemiin? Toivottavasti vika selviää ja korjaantuu Jupiter päivitykseen...

-21 joulun aikaan oli hauska seurata somea kun pumppuja hajoili vielä enemmän mitä nyt. Hauskaa myös siinä mielessä että alla oli n. 1.5kk saksan tuonti refresh Model 3 LR joka myös sekoili lämmityksen kanssa :). Omassa yksilössä ei sentään ollut pumppu sinänsä hajalla, mutta ainakin softavikaa sekä takaisinkutsu paineventtiilien vaihdosta odotti korjausta. Model 3 ja Y pumpputoteutus lienee identtinen.
Nyt kun siis jo kolmas talvi näiden pumpullisten kanssa ja edelleen hajoilee huolestuttavissa määrin niin täytyy kyllä ihmetellä miten eivät ole saaneet tuota ratkaistua. Onhan tuo tosiaan suht monimutkainen systeemi niin lieneekö edelleen jotain softavikaa ja sitten miten paljon ilmanoton läpän jäätyminen vaikuttaa. Mutta voipi olla että kattelen auton vaihtoa ennen takuun umpeutumista...
 
Peräpohjola sen verran marginaalimarkkinaa, niin kannattaako siinä paljon mitään oikeasti tehdä. Takuukulut lopulta varmaan alle mitä menisi resursseja koko roskan korjaamiseen. Asiakkaille voi lirkutella "korjaamme ongelmaa KORKEALLA PRIORITEETILLA, niin hölmöt uskoo heidän murheiden painavan minkään firman taseessa.
 
Lämpöpumppuja on kuitenkin kodit täynnä ja sähköautoissakin vaikka kuinka monessa. Y:ssä lämpumppu taisi olla intergoitu jotenkin siihen Teslan hienosti suunnittelemaan octovalve systeemiin? Toivottavasti vika selviää ja korjaantuu Jupiter päivitykseen...

Tässä pitää nyt huomata, että ihmiset tykkää puhuessaan sotkea asian siihen yleisesti tutumpaan sanaan; Teslan lämpöpumppu ei ole ilmalämpöpumppu, vaikka se syyskeleillä voi ilmastakin lämpöä kerätä. Se ottaa lämmön talteen jäähdytysnesteestä.

Mitä olen keskusteluissa huomannut, "tietävämmät" (minä en tiedä mitään :joy: ) kehuvat, että lämpöpumpun, jonka osa se kasitieventtiili on, putkien sisäpinnoite on viallista ja irtoaa -> jostain palikat laukeaa.

Mutta aivan samaa mieltä, sais alkaa korjaantumaan.
 
En ole vielä kikkaillut ja käynyt kaikkea läpi, ajanut vain, mutta nyt alkoi nyppiä keli; täällä on polanteita reilusti ja lunta tulee taivaan täydeltä. MYP on jotenkin irtonainen noiden polanteiden urista hyppiessä eikä ihan tiedä haluaisko olla etu/taka/neliveto.

Nappasin maastoavustuksen päälle ja johan parani ajettavuus pöperössä.
 
Eilen tuli lunta ilmeisesti tarpeeksi vaakatasossa ja parkkipaikoilla oli sen verran syvästi lunta, että gemini polykapseleiden taakse kertyi reilusti lunta. Moottoritielle lähtiessä ratti vatkasi nin hervottomasti, että piti nousta ensimmäiseltä rampilta pois ja harjailla vanteita vähemmälle lumelle niin helpotti. Ei toki pelkästään teslan ominaisuus vaan varmasti muillakin samaa onkelmaa näillä keleillä. Pitäisi varmaan näillä keleillä ajella ilman pölykapseleita

Keleihin liittyen; huomaa kyllä kankean kääntösäteen kun lumi on kaventanut teitä entisestään. Huomaa olevansa usein tilanteissa, joissa saa vatkailla edestakaisin. Toki tätä saa, kun on pitkä akseliväli ja takarenkaat ei käänny.

Joka tapauksessa MY23 kanssa ollut mukava viettää näitä kylmiä ja lumisia talvipäiviä. Etenemiskyky on vähintäänkin riittävä takatupparillakin. Ainoa tilanne, missä käytännössä kaipailisi nelivetoa on moottoritielle liittyessä. Kun pitää maltin mukana, eikä koita hosua, niin kyllähän sielläkin pärjää. Esimerkiksi liikennevaloissa liikkeellelähtö ei tuota käytännössä koskaan ongelmia, kun vertaa samana päivänä samoissa valoissa talouden etuvetoautolla.
 
Paksuun sohjoon ylämäkeen peruuttaminen ei oikein luonnaa, jotenkin auto ei haluaisi laittaa voimaa läpi. Kyllä se lopulta reilulla saappaalla kiipesi, mutta ei "sujuvasti."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 438
Viestejä
4 512 259
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom