Noniin reissu Pyhäsalmesta Ouluun takana, olikin hieman vaiherikkaampi kuin odotin. Josko tätä vähän koittas raportoida... auto siis MY LR -23 ja peräkoukussa pyöräteline jossa sähköfätti. Pakkasta auton mukaan -32 ja -29 välillä.
Koska auto oli pakkasessa pari päivää eikä mahdollisuutta ladata ja akkukin hieman tyhjä nii oli tarvetta käydä lataamassa Pyhäjärven ABC:n Superilla. Esilämmittelyn ja ikkunoiden rappauksen jälkeen (~15 min) autoon ja navigointi laturille. Hokasin myös tsekata S3XY dashboardilta tietoja: akun lämpötila -21.5 ja max output power 44kW. Oli aika tahmea kulkemaan meinaan tuo auto, onneksi ei noilla tienoilla ole sellasia valoja että ois tarvinnu kisailla paikallisten bensalenkkareiden kanssa
. Noh pääsi yli 80 km/h sentään niin en ollu tientukkona.
Laturilla akun lämpötila oli noussut jo -17 tienoille. Kulutus n. 5km matkalla yli 50kWh/100km. Lataus ihan akun suuntaan alkoi vasta n. 20 min myöhemmin ja koska latasin n. 80% asti niin ehti pelata Mahjongia. Latauksen jälkeen akun lämpötila n. 49 astetta muistaakseni.
Lähtö Oulun suuntaan tapahtui ruoka- ja pakkaustauon jälkeen jolloin akku oli ehtinyt viilentyä 26.5 asteiseksi. Naviin kotiosote ja se ohjasikin suoraan Kärsämäen Superille jotta varmasti riittää. Pyhäsalmi - Kärsämäki kulutus 38.9kWh/100km. Akku lämpeni 26.5 -> 36 tuossa välillä ja pikkuveli valitteli vänkärin paikkalla että jalkoja palelee. Minulla oli toppahousut yms. niin en huomannut suuremmin.
Noin 10 min latauksen jälkeen (Mahjong jatkuu, on vmäinen kenttä menossa) matka jatkui ja kulutus loppumatkalle oli 29.8kWh/100km. Sivuikkunat veti taas huuruun melko pian, sain vänkärin puolen ikkunan pysymään suht sulana noita ilmavirtauksia näytöltä huispaamalla mutta sama ei toiminut kuskin puolelle. Myös tuulilasin yläosaan alkoi muodostua kuuraa, tuosta saattoi johtua että pyyhkijät halus vispata aina vakkarin kanssa. Aamulla huomasin autoa skrapatessa että tuo etukameran kohta ei ollut sulana, en muistanut tuota tsekata myöhemmin. No vakkari toimi hyvin kun pisti pyyhkijät offille.
Kotona akkua jäljellä 14%. Kävin Kaijonharjun Tokmannilla Autoliiton laturissa (Virta) lataamassa samalla kun oli muitakin asioita. Jossain näin 200kW maininnan, mutta vaikutti että kaikki 4 CCS letkua oli max 50kW. Noh Mahjongg jatkui enkä päässyt edelleenkään kenttää läpi. Positiivinen huomio oli että auto ei lämmittänyt akkua kuin johonkin ~25 asteeseen kerta oli hitaampi laturi kyseessä.
Lämmitys yleisesti ottaen toimi ihan ok. Laturille navigoidessa on ennenkin ollut satunnaista viileyttä kuten tänäänkin. Koitin ensimmäistä kertaa manuaalilla säätää lähinnä noiden ikkunoiden takia kunnes auto n. 10 min jälkeen alkoi kitistä jotain tyyliin että "Manuaaliset asetukset rasittaa ilmastointia, laitappa automaatille". Automaatille siis, eipä nuo manuaalisäädöt auttaneet vaikka muuten oli hieman lämpimämpi. Automaatillakaan ei kyllä kylmä ollut vaikka ehkä aavistuksen jäi 20 asteen pyynnistä.
Muita huomioita:
- ajonopeus liikenteen mukaan eli 80-110, ei himmailtu
- lämpöpumpun murina tuntui koko matkan, mutta ei kuulostanut mitenkään sairaalta. Kaippa sitä ajettiin ns. vaihevinosti tai jotain...
- kulutus korkeampi kuin oletin, mutta onhan tuo kelikin kyllä aika rankka. Voipi kyllä olla tuo keulan aukko ja se läppä aika tukossa, en tiedä vaikuttaako asiaan.
- Kärsämäen jälkeen akku 41 astetta ja putosi 9.5 asteeseen n. 40km ajon jälkeen. Motarilla polkaisun jälkeen nousi 10.5 asteeseen.
- ohjaus oli satunnaisesti hieman tahmean tuntoinen. Lieneekö pakkasen syytä...
- huurteenpoisto oli Kärsämäen jälkeen päällä koko ajan kunnes koitin manuaalisäätöjä hetken aikaa. Paluu automaatille ja huurteenpoisto ei aktivoitunut vaikka ikkunat oli huurteessa. Great success.
- peilien kääntö ei toimi enää. Lieneekö jäässä vai viimeisimmän päivityksen syy joka tuli n. viikko sitten. En saanut autoa talliin tuon takia enkä jaksanut rattiboottia enempää asiaa tutkia. Perkele.
- Tokmannin laturilta kun otin piuhan irti ja oli lähdössä, huomasin että auto oli laskenut vasemman takaikkunan melkein alas jostain syystä. Bugiko?
Pitänee taas keksiä asiaa keskustaan jotta saa auton parkkihalliin sulamaan. Mutta kaippa tuolla kovassakin pakkasessa ajaa jos on pakko