Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
Näköjään auton mukana tulleiden roiskeläppien kiinnitysniitejä tipahtanut lumikasojen mukaan matkan varrelle. Onkos noita vastaavia kukaan bongannut jostain hyllytavarana? Vempeleellä näytti olevan valikoimassa, mutta luonnollisesti loppu.
Moi @Nereid, itselle tuli nyt sama homma vastaan. Mihin muoviniittiin päädyit lopulta, mikä oli sopiva koko/malli?
 
Mun mielestä ihan varteenotettava vaihtoehto on pistää roiskeläpät popniiteillä kiinni, esim. alla olevilla muoville tarkoitetuilla. Varmasti pysyy kiinni, mutta eivät tietenkään ole uudelleenkäytettävissä - toisaalta jatkuva irrottamisen tarve ei liene kovin suuri. Roiskeläpät joutuvat aika kovalle rasitukselle, joten ihan kaikki kiinnikkeet eivät tahdo pysyä. Talviajossa roiskeläpät ottavat "maaosumaa" lähes pakosti.


Edit. Niitit toki reiän koon mukaan, esim. yllä olevat Bilteman niitit ovat 5mm reikään, joten ei niitä kannata isommissa käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Onko suosituksia takaikkunoiden aurinkosuojiksi? Kesä lähestyy ja peräpenkkikäiset lastenistuimissa rupeaa valittelemaan auringonpaisteesta silmiin.
 
Model Y:n osto harkinnassa. Kannattaako tuota parannettua autopilottia ostaa? Saako tuossa mitään vastinetta rahalle? Adaptiivinen vakionopeudensäädinhän taitaa tulla mukana ihan tuossa perusversiossa?
 
Model Y:n osto harkinnassa. Kannattaako tuota parannettua autopilottia ostaa? Saako tuossa mitään vastinetta rahalle? Adaptiivinen vakionopeudensäädinhän taitaa tulla mukana ihan tuossa perusversiossa?
Perus autopilot on hyvä ja sisältää adaptiivisen vakkarin. En maksaisi noista parannelun version ominaisuuksista.
 
En ostanut, koska hyöty minimaalinen. Ja jos rupeaa kutkuttamaan, saahan sen ostettua myöhemmin.
 
Noh saat noita parit setit samalla hintaa kuin Teslalta yhdet "aidot". Ei nuo ole sen huonommat kuin Teslan omatkaan.
 
Pysyykö nuo virtasen matot paikallaan? Useampi kommentoinut, että liukuvat mihin sattuu. Nuo caravankaupan matot vaikuttaisi vähän paremmalta ainakin siinä mielessä että jatkuisivat edestä pidemmälle.
 
Pysyykö nuo virtasen matot paikallaan? Useampi kommentoinut, että liukuvat mihin sattuu. Nuo caravankaupan matot vaikuttaisi vähän paremmalta ainakin siinä mielessä että jatkuisivat edestä pidemmälle.
Hyvin pysyivät paikallaan, en huomannut ongelmia. Tuleehan siinä kiinnikkeetkin mukana jos ei pysy.
 
Itsellä ollut nuo Ecomatot käytössä kolmisen vuotta. Kuskinpuoleinen mennyt koppuraksi. Mieluummin ostaisit sellaiset kaukalomalliset kuten Teslan omat kumit.
 
Riippuu varmaan vähän kuinka osaa jalkojaan koputella talvella. Kaukalomatto täynnä vettä on aika ikävä tyhjentää, ecoautomaton salmiakit pitää veden paremmin hallinnassa kun sitä alkaa irrottamaan lattiasta ja kippaamaan ympäri auton ulkopuolella. :comp:
 
Itse voin ainakin suositella näitä Ecoautomattoja. Ecoautomatto - ECO mattojen valmistus autoihin ja veneisiin
Toimitusaika noissa on toki hieman pidempi, mutta tosi hyvät, helppo puhdistaa ja keräävät kivasti noihin koloihin kaikki roskat. Näihin saattaa löytää jonkun alekoodin Facebookin Tesla-ryhmistä, muistaakseni Tesla Clubin yksi yhteistyökumppani.
Minulla ollut nämä noin vuoden suunnilleen. Muuten sinänsä todella hyvät, mutta kun tulevat likaisiksi niin vaikea puhdistaa. Irtoroskat saa toki helposti kipattua pois, mutta tuota kennorakennetta ei saa käytännössä puhtaaksi pölystä ym. moskasta muuten kuin painepesurilla. Tai kai nyt jollain rätilläkin saisi pyyhittyä mutta jokainen kenno erikseen niin menisi varmaan päivä tuohon.

Mutta suosittelen kyllä ja olen tyytyväinen, pesen painepesurilla pari kertaa vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan asentanut Teslan pohjaan mitään alustasuojaa? Tulee jonkun verran mökille ajeltua hiekkatietä pitkin ja kivet pelottaa ettei akulle kävisi mitään. Onkohan Model Y edes toimivaa alustasuojaa joka estäisi kivien iskuja?

Onhan Y:ssä ihan kohtalainen maavara toki, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin pienellä hiekkatiellä kiveen kolauttaa.
 
Onko kukaan asentanut Teslan pohjaan mitään alustasuojaa? Tulee jonkun verran mökille ajeltua hiekkatietä pitkin ja kivet pelottaa ettei akulle kävisi mitään. Onkohan Model Y edes toimivaa alustasuojaa joka estäisi kivien iskuja?

Onhan Y:ssä ihan kohtalainen maavara toki, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin pienellä hiekkatiellä kiveen kolauttaa.
Vakiona akkupaketissa on jo alustasuoja.
 
En suomi tubettajia itse jaksa katsella, mutta tämä oli ihan kiinnostava video jossa katsottiin Model Y:n pohja läpi:



Eli kyllä siellä tuollainen muovinen suoja on. Muovinen on varmaan siitä hyvä, että se ei ole kovin kallis vaihtaa jos naarmuuntuu?
 
Koukun luukusta tein oman painoksen alkukesästä. Tarkoitus oli käyttää magneetteja, sen takia tuo erillinen kehikko mutta ei riittänyt teho magneeteissa mitä ostin Puuilosta. Nyt puuruuveilla kiinni, ehkä jatkokehittelen jos innostuu vielä.

Tesla_1.jpgTesla_2.jpgTesla_3.jpg

Vuoden verran oli käytössä tuo puolivalmis viritys ja mikäpä ettei hyvin toimi, mutta kieltämättä nuo ruuvit oli hieman ärsyttävät vaikkakin mieluummin tuota käyttää kuin Y:n alkuperäistä luukkua.
Löytyi aikaa ja intoa jatkokehittää ja löytyi sopivat magneetit millä luukku tuntuisi pysyvän paikoillaan riittävän tehokkaasti että uskaltaa painaa pitkin Suomea. Tai no katsotaan kesälomareissujen jälkeen onko lärpäkkeet vielä mukana... ;)
3D mallit löytyy tuolta: Printables

IMG20240610214728_20240610214750.jpgIMG20240615161430_20240618221508.jpgIMG20240615161426_20240618221508.jpg
 
Mites porukalla on yleisesti nuo 19" Hankookit kestäneet? Teslalangassa oli jotain juttua. Meille tuli auto 9/23 ja olin mittailevani jotain +6mm syvyyttä noista meidän renkaista kun laitoin ne keväällä alle. Ei mahda olla 8mm nuo Hankookit uutena? Ootteko mittaileet ja millä kilsoilla?
 
Muihin merkkeihin ja malleihin verrattuna näyttäisivät Y:t pitävän nyt kohtuullisen hyvin arvonsa, kun katselee käytettyjen hintapyyntiä verraten uusien hintoihin viimeisen 1½ vuoden ajalta.
 
Muihin merkkeihin ja malleihin verrattuna näyttäisivät Y:t pitävän nyt kohtuullisen hyvin arvonsa, kun katselee käytettyjen hintapyyntiä verraten uusien hintoihin viimeisen 1½ vuoden ajalta.
Samaa olen itse seuraillut. Saa nähdä paljonko 2v päästä kesällä on n. 50tkm ajetun Y LR arvo.
 
Samaa olen itse seuraillut. Saa nähdä paljonko 2v päästä kesällä on n. 50tkm ajetun Y LR arvo.
Vuoden 2026 kesällä rytisee, kun iso kasa valkoisia MY liisareita iskeytyy vaihtoautoriviin ja juniperia on (jo yli?) vuosi myyty.

Silloin 3v ja ~60tkm ajetun MY LR:n arvo luulisi liikkuvan noin tai hieman yli 30k€.
 
Vuoden 2026 kesällä rytisee, kun iso kasa valkoisia MY liisareita iskeytyy vaihtoautoriviin ja juniperia on (jo yli?) vuosi myyty.

Silloin 3v ja ~60tkm ajetun MY LR:n arvo luulisi liikkuvan noin tai hieman yli 30k€.
Saapa nähdä, miten käy. Ratkaisevaa on mielestäni se, että laskeeko uuden Y:n hinta Juniperin myötä. Y:n ominaisuudet riittävät useimmille tällaisenaan. Hieman pidempi range tai penkkien tuuletus tuskin lisäävät merkittävästi myyntiä varsinkin, jos auton hinta nousee. Ulkonäkö tai parantuneet ajo-ominaisuudet saattavat merkitä enemmänkin.
 
Luulisi että Yn isoin jälleenmyyntiongelma on ilmapumppumaine. Niin kauan kuin takuuta on tuon osalta jäljellä niin jälkeenmyyntihinta on ihan hyvä. Tämän jälkeen omistamisen riski kasvaa merkittävästi. Näitä voisi tietty verrata erilaisiin moottori yms. remontteihin, mutta ongelma on että pumput paukkuvat edelleen ja usean kerran samoissa autoissa Teslan korjauksen jälkeen (joka kertoo ettei oikeata korjausta joko ole tehty tai se ei toimi riittävällä luottamuksella). Jos voisi luottaa siihen, että ennaltaehkäisy tuohon olisi olemassa (tai korjauksen jälkeen se ei menisi uudestaan) niin kyse olisi lähinnä lisävarautumisesta.

Juniperin isoin riski hinnan lisäksi on rattinappulat, joka kaventaa jälleenmyynnissä kohderyhmää. Mutta uutena versiona ostajia todennäköisesti riittää käytetylle tuosta huolimatta.
 
Niin monta muuttujaa, että turha miettiä... -26 vuonna voi olla jo polttoaineen hinnat taas sellaisissa lukemissa, että sähköautomarkkina on uudelleen lämmin kuin hellanlevy, silloin ei ole siististi pidetylle Teslallekaan jälleenmyyntiongelmia.
 
Vuoden 2026 kesällä rytisee, kun iso kasa valkoisia MY liisareita iskeytyy vaihtoautoriviin ja juniperia on (jo yli?) vuosi myyty.

Silloin 3v ja ~60tkm ajetun MY LR:n arvo luulisi liikkuvan noin tai hieman yli 30k€.

Saa nähdä mitä tuo iso massa tekee hinnalle. Jos automalli jatkaa suosituimman auton matkaa myös ensimmäisen erän käytettynä, niin hinnat varmaan pysyvät aika hyvällä tasolla. Jos taas n. 30-40ke käytetyin auton ostajat karttavat sähköautoja vielä 2v päästä, niin hinnat voivat ehkä hieman laskea nykyisestä käytettyjen tasosta. Ymmärtääkseni sähköautot ovat tuossa hintaluokassa menneet aika hyvin kaupaksi tähän mennessä. Tällä hetkellä näyttää n. 60tkm 3v vanhat MY LR olevan myynnissä n. 40ke hintaan. Eli autoliike voisi ostaa n. 35-37ke ehkäpä pois käsistä?

Saapa nähdä, miten käy. Ratkaisevaa on mielestäni se, että laskeeko uuden Y:n hinta Juniperin myötä. Y:n ominaisuudet riittävät useimmille tällaisenaan. Hieman pidempi range tai penkkien tuuletus tuskin lisäävät merkittävästi myyntiä varsinkin, jos auton hinta nousee. Ulkonäkö tai parantuneet ajo-ominaisuudet saattavat merkitä enemmänkin.

Toivottavasti Jupiter laskee Model Y:n hintoja, niin seuraava auto on taas pidoltaan halvempi arvon alenemisen osalta. :)
 
Toivottavasti Jupiter laskee Model Y:n hintoja, niin seuraava auto on taas pidoltaan halvempi arvon alenemisen osalta. :)
40-50 ke voisi olla sopiva hintaväli siten, että yläpäässä olisivat nelivetomallit. Jostain performancesta voisi kai maksaa enemmänkin, jos sellaista tarvitsee.
 
Tuli käytyä koeajamassa Raision toimipisteellä Model Y. Oli tuo omatoimimen koeajo.

Pieniä ongelmia alussa päästä autoon sisään, mutta tesla sovelluksen uudelleen käynnistys auttoi. Vieressä oli Model 3 ja siinä myös koeajajilla sama ongelma oli.

Autona oli ihan mukava, alussa kesti hetken tottua yhden polkimen ajoon. Kiihtyvyys ei ollut niin rajua mitä odotin, mutta en tiedä oliko siinä joku rajoitettu tila käytössä.(luki näytössä rajoitettu tila 140km/h) enkä katsonut oliko neliveto vai takaveto versio longrangesta.

Tunnissa nyt ei paljon ehtinyt autoon tutustumaan ja monet asiat jäi kokeilematta. Jos autokuume tästä vielä nousee niin täytyy vielä uudelleen käydä testaamassa.
 
Onko muilla huomiota, että peräkotin sulkemisnappi ei välillä lähde laskemaan konttia vaikka mielestäsi sitä on painettu ihan normaalisti? :D Tai että nappia pitää painaa todella reippaasti, että ottaa kontaktin.

Itsellä tulee viikottain tilanteita, että lievässä kiiressä nappia painaa liian kevyesti tai sen reunasta ja lähtee jo kävelemään kohti kuskin ovea, kun huomaa että eihän se kontti menekkään kiinni. Suunnitteluvirhettä vai onko ruvennut jo kytkin löystymään?
 
Onko muilla huomiota, että peräkotin sulkemisnappi ei välillä lähde laskemaan konttia vaikka mielestäsi sitä on painettu ihan normaalisti? :D Tai että nappia pitää painaa todella reippaasti, että ottaa kontaktin.

Itsellä tulee viikottain tilanteita, että lievässä kiiressä nappia painaa liian kevyesti tai sen reunasta ja lähtee jo kävelemään kohti kuskin ovea, kun huomaa että eihän se kontti menekkään kiinni. Suunnitteluvirhettä vai onko ruvennut jo kytkin löystymään?

Tai se mikrokytkin on rikki?
 
Onko muilla huomiota, että peräkotin sulkemisnappi ei välillä lähde laskemaan konttia vaikka mielestäsi sitä on painettu ihan normaalisti? :D Tai että nappia pitää painaa todella reippaasti, että ottaa kontaktin.

Itsellä tulee viikottain tilanteita, että lievässä kiiressä nappia painaa liian kevyesti tai sen reunasta ja lähtee jo kävelemään kohti kuskin ovea, kun huomaa että eihän se kontti menekkään kiinni. Suunnitteluvirhettä vai onko ruvennut jo kytkin löystymään?
Ei kuulosta normaalilta, vikaa napissa tms.
 
Onko muilla huomiota, että peräkotin sulkemisnappi ei välillä lähde laskemaan konttia vaikka mielestäsi sitä on painettu ihan normaalisti? :D Tai että nappia pitää painaa todella reippaasti, että ottaa kontaktin.

Itsellä tulee viikottain tilanteita, että lievässä kiiressä nappia painaa liian kevyesti tai sen reunasta ja lähtee jo kävelemään kohti kuskin ovea, kun huomaa että eihän se kontti menekkään kiinni. Suunnitteluvirhettä vai onko ruvennut jo kytkin löystymään?
Aina on toiminut ekalla painalluksella. Nappi/johdot tms rikki jotenkin sinulla?
 
Onko muilla huomiota, että peräkotin sulkemisnappi ei välillä lähde laskemaan konttia vaikka mielestäsi sitä on painettu ihan normaalisti? :D Tai että nappia pitää painaa todella reippaasti, että ottaa kontaktin.

Itsellä tulee viikottain tilanteita, että lievässä kiiressä nappia painaa liian kevyesti tai sen reunasta ja lähtee jo kävelemään kohti kuskin ovea, kun huomaa että eihän se kontti menekkään kiinni. Suunnitteluvirhettä vai onko ruvennut jo kytkin löystymään?
Itsellä on pari ihan satunnaista kertaa tehnyt tuon, mutta parempi puolisko valittelee tätä toistuvasti. Muiden vastauksia kuunnellessa pitänee varmaan itsekin tehdä tuosta tiketti. Täytyy käydä kokeilemassa ihan asiakseen, että miten tuo ottaa painallukset. Olen tässä vaan sivuuttanut asian ja sysännyt syyn käyttäjälle.

Asiasta toiseen. Nyt kun vuosi on tulossa täyteen MY23 RWD:n kanssa, niin on alkanu kuulla tietyissä nopeuksissa (60-80kmh) epätasaisella asfaltilla erittäin ärsyttävää narinaa/natinaa näytön takaa/alueelta. Vaikea paikantaa tarkkaa kohtaa itse ajaessa. Täytyy koittaa pistää toinen kuski ajamaan ja itse koittaa paikantaa äänilähde. Ääni tulee vastoin odotuksia vain, jos on kuuma. Viileällä ääntä ei tule. Onkohan muilla pärissyt parta saman suunnan meteleiden kanssa?
 
Asiasta toiseen. Nyt kun vuosi on tulossa täyteen MY23 RWD:n kanssa, niin on alkanu kuulla tietyissä nopeuksissa (60-80kmh) epätasaisella asfaltilla erittäin ärsyttävää narinaa/natinaa näytön takaa/alueelta. Vaikea paikantaa tarkkaa kohtaa itse ajaessa. Täytyy koittaa pistää toinen kuski ajamaan ja itse koittaa paikantaa äänilähde. Ääni tulee vastoin odotuksia vain, jos on kuuma. Viileällä ääntä ei tule. Onkohan muilla pärissyt parta saman suunnan meteleiden kanssa?

Itse olen huomannut jonkinlaista ärsyttävää ääntä taustapeilin suunnalta nyt kesän aikana. Ääni lakkaa, kun ottaa taustapeilistä kiinni kädellä. Lämpötilasta vaikutuksesta en ole tehnyt havaintoja, mutta pääsääntöisesti tänä kesänä on ollut lämmin.
 
Koittakaapa painaa/kopauttaa sitä kamerakoteloa tauatapeilin etupuolella kun natinaa ilmenee. Itsellä on hyvin satunnaisesti, mutta en ole siihen viitsinyt alkaa kiinnittämään huomiota.
 
Itsellä on pari ihan satunnaista kertaa tehnyt tuon, mutta parempi puolisko valittelee tätä toistuvasti. Muiden vastauksia kuunnellessa pitänee varmaan itsekin tehdä tuosta tiketti. Täytyy käydä kokeilemassa ihan asiakseen, että miten tuo ottaa painallukset. Olen tässä vaan sivuuttanut asian ja sysännyt syyn käyttäjälle.

Asiasta toiseen. Nyt kun vuosi on tulossa täyteen MY23 RWD:n kanssa, niin on alkanu kuulla tietyissä nopeuksissa (60-80kmh) epätasaisella asfaltilla erittäin ärsyttävää narinaa/natinaa näytön takaa/alueelta. Vaikea paikantaa tarkkaa kohtaa itse ajaessa. Täytyy koittaa pistää toinen kuski ajamaan ja itse koittaa paikantaa äänilähde. Ääni tulee vastoin odotuksia vain, jos on kuuma. Viileällä ääntä ei tule. Onkohan muilla pärissyt parta saman suunnan meteleiden kanssa?
Itsekin olen huomannut samaa ongelmaa tuon kontin sulkunapin kanssa. Suurimman osan ajasta toimii kyllä, mutta välillä jättää painalluksen noteeraamatta. Menee hyvin yhteen muiden Teslan automaatioiden kanssa, toimii hyvin 95% ajasta. :)
 
Hyviä ehdotuksia. Minäpä koitan saada paikat pärisemään kotimatkalla ja tökkiä noita kohtia. Toki ei ole samanlaista hellettä tänään, niin saa nähdä tuleeko meteliä.
 
Ensi viikolla olisi uuden MY SR:n haku edessä. Jätin Teslan kautta talvirengaspaketin ostamatta, kun kiinnostaisi kokeilla talveksi 18" rengastusta alle. Minkälaista kantavuutta tms. speksejä pitäisi huomioida vanteita valitessa? 18*8,5" varmaan kokona OK jos 225/235 rengastusta miettii ja ET tuolla yhdistelmällä pitäisi olla jotain 35-40 luokkaa?
 
Ensi viikolla olisi uuden MY SR:n haku edessä. Jätin Teslan kautta talvirengaspaketin ostamatta, kun kiinnostaisi kokeilla talveksi 18" rengastusta alle. Minkälaista kantavuutta tms. speksejä pitäisi huomioida vanteita valitessa? 18*8,5" varmaan kokona OK jos 225/235 rengastusta miettii ja ET tuolla yhdistelmällä pitäisi olla jotain 35-40 luokkaa?

Kannattaa varmistaa myös, että uusissa vanteissa on Teslan bluetooth anturit.
 
Ensi viikolla olisi uuden MY SR:n haku edessä. Jätin Teslan kautta talvirengaspaketin ostamatta, kun kiinnostaisi kokeilla talveksi 18" rengastusta alle. Minkälaista kantavuutta tms. speksejä pitäisi huomioida vanteita valitessa? 18*8,5" varmaan kokona OK jos 225/235 rengastusta miettii ja ET tuolla yhdistelmällä pitäisi olla jotain 35-40 luokkaa?

235/55R18 on se OEM-rengasta lähin koko ja tosiaan kantavuudet pitäisi olla 750kg/vanne. Taitaa löytyä riittävä kantavuus sekä 8” että 8,5” valsseista.

Itselläni oli samat aatokset mutta valitettavasti (omaan silmään) 18” vanne on liian pieni tuohon möhköfanttiin. 19” on myös siinä rajoilla, mutta niillä nyt menty
 
235/55R18 on se OEM-rengasta lähin koko ja tosiaan kantavuudet pitäisi olla 750kg/vanne. Taitaa löytyä riittävä kantavuus sekä 8” että 8,5” valsseista.

Itselläni oli samat aatokset mutta valitettavasti (omaan silmään) 18” vanne on liian pieni tuohon möhköfanttiin. 19” on myös siinä rajoilla, mutta niillä nyt menty

Puhtaasti käytännön ja kustannusten kannalta olen tuota vanne asiaa lähestynyt. Onhan se 18” pieni tuon malliseen ja kokoiseen autoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 748
Viestejä
4 564 419
Jäsenet
75 015
Uusin jäsen
Eepe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom