Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kyllä minulla ainakaan vaikuttanut mitenkään liikenneympyrässä vilkun käyttäytymiseen, edelleen pitää ottaa itse vilkku pois.

Noin muuten automaatti vilkku on loistava ja olisi hankalaa olla ilman kun tuohon on tottunut.
Ei oo ite viel päässy testaa. Siel on ainakin huoltovalikko myös uudistunut ja sit tullut valinta et ap saa päälle kun viiksestä vetää kerran jne. Aika iso pätsi siis ollut.
 
Ei oo ite viel päässy testaa. Siel on ainakin huoltovalikko myös uudistunut ja sit tullut valinta et ap saa päälle kun viiksestä vetää kerran jne. Aika iso pätsi siis ollut.
Tuossa postauksessa puhuttiin 38.6 softasta joka siis itselläkin on jo. Nuo sinun mainitsemasi ovat 38.8 versiossa vasta. Sitä ei minullakaan ole vielä. Tiedä sitten olisiko tuo liikenneympyrä asia vasta siinä?
 
Tuossa postauksessa puhuttiin 38.6 softasta joka siis itselläkin on jo. Nuo sinun mainitsemasi ovat 38.8 versiossa vasta. Sitä ei minullakaan ole vielä. Tiedä sitten olisiko tuo liikenneympyrä asia vasta siinä?
Juu totta, itellä on kyllä jo 8, mutta ei oo ehtiny testailee ollenkaan.
 
Kuulema toi myös automaatti vilkkuihin vihdoin liikenneympyröiden tunnistuksen. Ei oi itel viel tullu liikenneympyrää vastaan pätsin jälkeen ni en tiedä.
En kyllä ole huomannut mitään ero aiempaan kolmosella 2023.38.6:lla, ihan vastaavasti kuin ennen pitää tehdä pieni vastaohjausliike että menee pois päältä. Tuon ratin liikkeen kun opettelee niin vilkku menee 90% ympyräistä pois päältä ilman viikseen koskemista.
 
En kyllä ole huomannut mitään ero aiempaan kolmosella 2023.38.6:lla, ihan vastaavasti kuin ennen pitää tehdä pieni vastaohjausliike että menee pois päältä. Tuon ratin liikkeen kun opettelee niin vilkku menee 90% ympyräistä pois päältä ilman viikseen koskemista.
Taitaa olla tosiaan vasta tuossa 38.8:ssa. Ei oo viel itel vaan osunu liikenneympyröitä vastaa päivityksen jälkeen.
 
Eilen tuota .6:sta sai nyt testattua ja kyllä tuo nyt ainakin noissa parissa ympyrässä osasi autovilkun ottaa pois päältä, kun aikaisemmin ei osannut.

S3XY buttonsien uudessa firmwaressa ja softassa on nyt tullut myös mahdollisuus kytkeä takavalot automaattisesti päälle kun etuvalot ovat päällä

Screenshot_2023-11-18-09-45-12-78_1a1f3e2c036c217f23a31ab5d51a47fc.jpg
 
Ei kyllä minulla ainakaan vaikuttanut mitenkään liikenneympyrässä vilkun käyttäytymiseen, edelleen pitää ottaa itse vilkku pois.

Noin muuten automaatti vilkku on loistava ja olisi hankalaa olla ilman kun tuohon on tottunut.
No nyt testailin lisää ja kyllä 38.6 on muutosta sittenkin tullut. Vaikuttaisi siltä, että jos ympyrästä poistuminen on tarpeeksi jyrkkä käännös niin vilkku menee pois, mutta jos liian loiva niin ei mene pois.

Ennen ei mennyt koskaan vilkku pois ympyrästä poistuttaessa.

Voisi lisätä softaan vielä jonkun tunnistuksen siitä että jos kartan mukaan ollaan ympyrässä ja vilkku on päällä niin se menisi pois kun ei olla enää kartan mukaan ympyrässä tms. Tosin vaatisi varmaan että karttadatassa olisi ympyrät jotenkin merkittynä ympyröiksi, en tiedä onko näin? Varmaankin kun navigoinnissa kyllä puhutaan mistä exitistä pitää mennä ulos. Pelkkä ratin asento kun ei aina kerro poistumista ympyrästä.
 
Muutama pieni kiveniskemä puskurissa näin 30tkm jälkeen. Vempeleeltä saisi valkoista paikkamaalia, mutta se on aina loppu varastosta joten käytännössä ei siis saa. Mutta mistä saisi?

Ymmärrän että ei tule yhtä hyvä kun koko puskurin maalaamisella ja lakkaamisella jne. Mutta siihen en lähde, eli siis ihan perus maalinpaikkaus purkki riittää tälläerää kunhan olisi vaan mahdollisimman lähellä tuota alkuperäistä valkoista väriä.
 
Muutama pieni kiveniskemä puskurissa näin 30tkm jälkeen. Vempeleeltä saisi valkoista paikkamaalia, mutta se on aina loppu varastosta joten käytännössä ei siis saa. Mutta mistä saisi?

Ymmärrän että ei tule yhtä hyvä kun koko puskurin maalaamisella ja lakkaamisella jne. Mutta siihen en lähde, eli siis ihan perus maalinpaikkaus purkki riittää tälläerää kunhan olisi vaan mahdollisimman lähellä tuota alkuperäistä valkoista väriä.
Tuolta saa Teslan maaleja, tilasin ite just valkosen ja siinä oli pohja ja helmiäismaali kummatki: AUTOMAALI JA -TARVIKE Lakka pitää ostaa osta lisäksi. Ite käytän volkkarista jäänyttä lakkapurkkia.

 
Viimeksi muokattu:
Tuolta saa Teslan maaleja, tilasin ite just valkosen ja siinä oli pohja ja helmiäismaali kummatki: AUTOMAALI JA -TARVIKE Lakka pitää ostaa osta lisäksi. Ite käytän volkkarista jäänyttä lakkapurkkia.

Täytyypä käydä hakemassa tuolta kun Porvoossa seuraavan kerran käyn.
 
Onko suosituksia mitkä toiminnot ja kombot ratin takana oleviin sexy buttoneihin ovat olleet toimivimmat?
 
Onko suosituksia mitkä toiminnot ja kombot ratin takana oleviin sexy buttoneihin ovat olleet toimivimmat?
Vielä ei ole buttonit tulleet kun vasta tilasin, mutta oma ajatukseni ratin taakse:
Oikealla yksi napautus laittaa autopilotin päälle ja pitkä painallus ottaa pyyhkijät pois autopilotilla.

Vasemmalle ehkä pitkät valot päälle? Tosin ihan hyvin on automaattikin toistaiseksi toiminut, mutta en ole oikein varma saako pitkiä pakotettua päälle, ei kai ainakaan autopilotilla? Ja sitten vaikka tuplaklikkauksella pitkät pois?

Akunlämmitys sitten varmaan tuohon keskikonsolin kannen etuosan alle piiloon.

Muita en ole vielä keksinyt mitä laittaisin.
 
Itselleni buttonit tulivat kaksi päivää tilauksesta. Asettelin neljä niistä siten, että
1. Ratin takana vasemmalla puolella lyhyellä painalluksella pyyhkijät pois ja päälle. Pitkällä painalluksella sumuvalot päälle ja pois.
2. Ratin takana oikealla puolella lyhyellä painalluksella autopilot päälle ja pois. Pitkällä painalluksella auton kaikki sisävalot päälle.
3. Keskinäytön vasemmassa reunassa lyhyellä painalluksella sivupeilien tilt-ominaisuus, pitkällä painalluksella akun esilämmitys.
4. Keskinäytön oikeassa reunassa lyhyellä painalluksella hansikaslokero auki. Pitkällä painalluksella takakontti auki (nämä vaimon erityisestä toiveesta).

Katsotaan miten nuo vielä hioutuu tässä kun tulee oikeasti käyttökokemuksia.
 
Itsellä ollut nyt ratin vasemmalla puolella yhdellä klikkauksella pyyhkijät portaittain nopeammaksi ja tuplaklikkauksella hiljemmaksi. Oikealla puolella yhdellä klikkauksella vakkari päälle ja tuplaklikkaus autopilot. Ja sitten softasta laitettu että kun vakkari tai autopilot menee päälle niin pyyhkijät on off.

Tuntuu pääsääntöisesti toimivan, mutta varmaan voisivat olla vielä optimaalisemminkin, kun softan kautta voi tehdä niin paljon erilaisia komboja.
 
Ovatkos muut huomanneet sellaista "ominaisuutta", että kylmällä ensimmäinen reilumpi käännös aiheuttaa selkeän kolahduksen joka tulee jostain pyöräntuennasta/apurungosta? Pakkasten tultua olen ihmetellyt tätä, kun omalta pihatieltä pitää tehdä tiukka 90 asteen käännös niin lähes aina lähtiessä kuuluu selkeä naksahdus kuskin puolelta. Aluksi luulin, että pyöränkaariin olisi paakkuntunut lunta, joka sitten tippuu kolisten tielle, mutta näin ei ole.

Onkohan näissä ollut esim raidetangon päät kuinka kertakäyttötavaraa?
 
Ovatkos muut huomanneet sellaista "ominaisuutta", että kylmällä ensimmäinen reilumpi käännös aiheuttaa selkeän kolahduksen joka tulee jostain pyöräntuennasta/apurungosta?
Täällä sama. Ei tule aina, mutta välillä kuuluu.
 
Nyt kun näitä pakkasia alkaa taas olemaan niin tuntuu nuo paineanturit kyllä jäätyvän ja sitten auto alkaakin valittelemaan anturivikaa.
 
Ovatkos muut huomanneet sellaista "ominaisuutta", että kylmällä ensimmäinen reilumpi käännös aiheuttaa selkeän kolahduksen joka tulee jostain pyöräntuennasta/apurungosta? Pakkasten tultua olen ihmetellyt tätä, kun omalta pihatieltä pitää tehdä tiukka 90 asteen käännös niin lähes aina lähtiessä kuuluu selkeä naksahdus kuskin puolelta. Aluksi luulin, että pyöränkaariin olisi paakkuntunut lunta, joka sitten tippuu kolisten tielle, mutta näin ei ole.

Onkohan näissä ollut esim raidetangon päät kuinka kertakäyttötavaraa?
Täällä sama. Ei tule aina, mutta välillä kuuluu.
Se vakio "joka auton" ongelma eli kallistuksenvakain? Joku holkki siellä väljänä kun käännetään rengas maksimiin niin kolahtaa. Huoltoon vaan ettei ala isommin hakkaamaan. Ensin kolisee käännettäessä ja sitten kolisee nypyissä ja lopuksi kolisee koko ajan.
 
Ku ei oo tolle kolmoselle omaa mallikeskustelua ja aikalailla sama auto kuitenkin kolmosen kanssa ni laitan tänne. Tuli eilen ajeltua Aviloon akkutesti. Aikalailla tuo varmaan on linjassa tuon ikäiseen.
IMG_2630.jpeg
 
Ku ei oo tolle kolmoselle omaa mallikeskustelua ja aikalailla sama auto kuitenkin kolmosen kanssa ni laitan tänne. Tuli eilen ajeltua Aviloon akkutesti. Aikalailla tuo varmaan on linjassa tuon ikäiseen.
IMG_2630.jpeg
Voisin varmasti googlailla että miten tuonkaltainen prosessi ja testaus siis toimii, mutta keskustelua ja tiedonvaihtoahan täällä ylläpidetään, niin pystyisitkö hieman kertomaan itse testistä? Antaako testi siis mitään tarkempaa dataa akkukennoista vai onko kyseessä lähinnä tuo jonkinlaiseen prosentuaaliseen degradaatioon viittaava tulos?
 
Voisin varmasti googlailla että miten tuonkaltainen prosessi ja testaus siis toimii, mutta keskustelua ja tiedonvaihtoahan täällä ylläpidetään, niin pystyisitkö hieman kertomaan itse testistä? Antaako testi siis mitään tarkempaa dataa akkukennoista vai onko kyseessä lähinnä tuo jonkinlaiseen prosentuaaliseen degradaatioon viittaava tulos?
Boxi tulee obd pistokkeella kiinni autoon. 7 päivän aikana saa ajella akun täydestä alle 10%iin. Mä vaan halusin katsoa talvirangea ni vedin yhdeltä istumalta.
aviloolta on myös pikatesti olemassa jossa mitataan paikallaan ollessa jotenkin.

Tuon enempää tuosta ei tietoa saa. Hiukan akun lämpöjä ja kennojen jännitteitä, mutta ei tuon yksityiskohtaisemmin.
 
Muutamia sekalainen huomio LR Y:stä talviautona, kun on saanut hetken päästellä kunnon olosuhteissa. Pitkän linjan sähköautoilijoille osa varmaan ihan päivänselvää, mutta oma tulokulma suoraan polttomoottorimaalista. Renkaina premium kitkat:
  • "Neliveto" on omaan makuun kohtalaisen onneton tekele, kun aina lähdetään pelkällä takavedolla liikkeelle. Etupää rupeaa vetämään liian pitkällä viiveellä tai sitten ei ollenkaan. Peräpää on monesti jo irti, kun etuveto tulee peliin, jolloin on vaikea saada tehoja tiehen vaikka on huomattavasti leveämpää rengasta alla ja autossa painoa. Edelliset verrokkiautot ovat olleet saksalaisia erinäisillä nelivetotekniikoilla, mutta jopa parjatulla haldexilla veto realisoitui paremmin liikkeeksi ja takapää oli välittömästi auttamassa etenemistä.
  • Takavetopainotteisuus antaa kyllä mahdollisuuden pikkunäppäriin takapään irroitteluun, mutta jos meinaa vähänkään enemmän päästättää sivumyötäisessä niin ajotietokone pilaa kaiken ilon.
  • Regenistä varmaan turha mainita mitään. Jos ei tiedä mitä odottaa niin voi tulla isoja ylläreitä kun perä lähtee täysin alta.
  • Akun lämpötilan vaikutus regeniin. Jos tätäkään ei tiedosta tai osaa lukea näytöltä niin voikin tulla yllärinä, että tällä kertaa siinä autosssa ei olekaan sitä one pedal driveä
  • Auto kyllä lämpeää ILP:llä todella nopeasti, mutta kun konepellin alla ei ole satojen kilojen rautamöykkyä niin se myös jäähtyy yhtä nopeasti kuin on lämmennytkin. Tämän huomaa varsin hyvin jos lyhyessä nurkkapyörityksessä, jos käy vaikka pikaisesti kaupassa niin sen 10min aikana auto on kerinnyt jäähtyä jo niin paljon, että uusi lumi on kerinnyt jäätyä lasiin eikä ilmastoinnista tule heti niin lämmintä ilmaa mihin on tottunut. Näin ollen liikenteeseen lähdetään niin, että pyyhkijöillä koitetaan hinkuttaa jäätynyttä lasia ja keritään melkein kotiin asti, kun ILPstä tulee taas riittävän lämmintä ilmaa. Kaipaisi ehdottomasti lämmitettävää tuulilasia.
  • "Tukat" ja kamerat. Henkisesti on hyvä asennoitua siihen, että talvikelissä ei ole minkäänlaisia tutkia tai peruutuskameraa. Aikaisemmissa autoissa oli merkin taakse kääntyvä kamera (muutoinkin 360 systeemit) ja täytyy sanoa, että kertaakaan ei talven aikana tarvinnut sitä puhdistella. Tässä se on jatkuvasti paskassa ja näkyvyys on mitä on. Ruudulla näkyvä varoitus siitä että avustusjärjestelmät eivät toimi kunnolla on kohtalaisen huvittavaa, kun se on siinä ihan jatkuvasti :D
Jos kesäkelissä auto on todella huoleton ja yksinkertainen ajaa niin talvella asiat tuntuu olevan aika päinvastoin. Omasta mielestä vain korkeintaan keskinkertainen auto talvikeliin ja kuskin pitää olla todellakin hereillä mikä auton tila on milläkin hetkellä. Itselläni ei niin ole ongelmaa tämän kanssa, mutta en voisi kyllä suositella vaikka eläkkeellä olevalle äidilleni.

Monet "ongelmat" pystyisi korjaamaan ihan vaan paremmalla softalla: Model 3sta tuttu snow mode, mahdollisuus pakottaa jatkuvaan nelivetoon, mahdollisuus ottaa halutessaan luistonesto pois päältä ja talvikeliin säädettävä regen niin monetkin noista saataisiin ruksittua yli. Muutoinkin tätä ajamista optimoitu turhan paljon kulutuksen ehdoilla, normaalissa arkiajossa LRn kanssa kulutus on kuitenkin aika triviaali juttu, kun ei tule ajettua satoja kilometerjä per päivä.
 
Viimeksi muokattu:
S3xy-buttoneilla saa regenin säädettävyyden haltuun, ilmastoinnin pidä-asennolla taas nopeat pysähtymiset niin, että auto pysyy lämpimänä. S3xy-nappiin voi myös asettaa maasto-asetuksen liukkaille keleille, niin ei tarvitse valikon kautta sitä asettaa. On sitten yhden napin takana, kun on tarvetta. Akun lämpötilan ja varauksen vaikutus OPD pitää olla todellakin tarkkana. Varoitus tästä pitäisi ehdottomasti olla symbolina isompi ja keltaisella tai punaisella.

Sinänsä samaa mieltä, että ei tässä neliveto näy positiivisessa mielessä talviolosuhteissa.

EDIT: Ja pitäisihän nämä olla suoraan Teslan softalla tuettuna ilman toisen valmistajan kikkareita.
 
Viimeksi muokattu:
S3xy-buttoneilla saa regenin säädettävyyden haltuun, ilmastoinnin pidä-asennolla taas nopeat pysähtymiset niin, että auto pysyy lämpimänä. S3xy-nappiin voi myös asettaa maasto-asetuksen liukkaille keleille, niin ei tarvitse valikon kautta sitä asettaa. On sitten yhden napin takana, kun on tarvetta. Akun lämpötilan ja varauksen vaikutus OPD pitää olla todellakin tarkkana. Varoitus tästä pitäisi ehdottomasti olla symbolina isompi ja keltaisella tai punaisella.

Sinänsä samaa mieltä, että ei tässä neliveto näy positiivisessa mielessä talviolosuhteissa.

Napit löytyykin jo, mutta olen yrittänyt antaa Elonille mahdollisuuden tarjota tämä huikea sähköautokokemus näin vaniljan muodossa ;) Mutta pitänee koittaa, kun visinöörin näkemys ei toimi välttämättä näin kaukana kaliforniasta.

Eikös tuo maasto-asetus lähde pois päältä, jos laittaa vakkarin päälle vai toimiiko tämä eri tavalla jos sen on kytkenyt nappien kautta? Ja sitäkään ei taida saada siten, että olisi aina vakiona päällä.
 
Maasto asetus disabloi luistoneston ja APn kanssa se ei ole käytössä. Ei ehkä paras normaaliajoon.
 
Eikös tuo maasto-asetus lähde pois päältä, jos laittaa vakkarin päälle vai toimiiko tämä eri tavalla jos sen on kytkenyt nappien kautta? Ja sitäkään ei taida saada siten, että olisi aina vakiona päällä.
Taitaa se lähteä pois päältä eikä jää vakioksi päälle.
 
jos käy vaikka pikaisesti kaupassa niin sen 10min aikana auto on kerinnyt jäähtyä jo niin paljon, että uusi lumi on kerinnyt jäätyä lasiin eikä ilmastoinnista tule heti niin lämmintä ilmaa mihin on tottunut. Näin ollen liikenteeseen lähdetään niin, että pyyhkijöillä koitetaan hinkuttaa jäätynyttä lasia ja keritään melkein kotiin asti, kun ILPstä tulee taas riittävän lämmintä ilmaa. Kaipaisi ehdottomasti lämmitettävää tuulilasia.
No tähän on olemassa varsin helppo ratkaisu, jota tulee itse käytettyä talvi- ja kesäaikaan tarpeen mukaan: Jätä ilmastointi päälle lyhyiden pysähdysten ajaksi. Hieman pidemmillä pysähdyksillä lämmitys/jäähdytys päälle muutama minuutti ennen autoon takaisin menoa.
 
No tähän on olemassa varsin helppo ratkaisu, jota tulee itse käytettyä talvi- ja kesäaikaan tarpeen mukaan: Jätä ilmastointi päälle lyhyiden pysähdysten ajaksi. Hieman pidemmillä pysähdyksillä lämmitys/jäähdytys päälle muutama minuutti ennen autoon takaisin menoa.

Eihän tämä tosiaan iso juttu ole, mutta vaan asioita jotka pitäisi muistaa tehdä itse. En lähtökohtaisesti haluaisi räplätä keskinäyttöä tai puhelinta yhtään enempää kuin on pakko. Softalla tämäkin voisi helposti ratkaista: jos kamera tunnistaa sadetta miinusasteilla niin voisi automaattisesti asettaa ilmastoinnin pysymään päällä x minuuttia (esim 5) autosta poistumisen jälkeen.
 
Kuten Fact0ry sanoi ja laita liukkaalla valikosta slip mode päälle niin ei takapää lipsuttele.
 
Eihän tämä tosiaan iso juttu ole, mutta vaan asioita jotka pitäisi muistaa tehdä itse. En lähtökohtaisesti haluaisi räplätä keskinäyttöä tai puhelinta yhtään enempää kuin on pakko. Softalla tämäkin voisi helposti ratkaista: jos kamera tunnistaa sadetta miinusasteilla niin voisi automaattisesti asettaa ilmastoinnin pysymään päällä x minuuttia (esim 5) autosta poistumisen jälkeen.
Ajattelitkohan ihan loppuun asti ideaasi? Se kun vain tuhlaisi energiaa niissä tapauksissa, joissa autolle ei palata x minuutin kuluessa. Ei se auto nyt vaan voi tietää oletko poissa 5, 15 vai 55 minuuttia, joten vaikea tuohon on mitään oikeasti toimivaa automaatiota kehittää. Jos olemassaolevia asetuksia ei halua/muista/osaa käyttää, niin sitten vallitsevan tilan kanssa on elettävä. Ei tuohon "pidä ilmastointi päällä" napin painamiseen nyt viittä sekuntia pidempään mene vaikka pitäisi ottaa hanskakin pois kädestä sitä varten. Suuressa osassa muita sähköautoja tällaista ominaisuutta ei valitettavasti edes ole.
 
Ajattelitkohan ihan loppuun asti ideaasi? Se kun vain tuhlaisi energiaa niissä tapauksissa, joissa autolle ei palata x minuutin kuluessa. Ei se auto nyt vaan voi tietää oletko poissa 5, 15 vai 55 minuuttia, joten vaikea tuohon on mitään oikeasti toimivaa automaatiota kehittää. Jos olemassaolevia asetuksia ei halua/muista/osaa käyttää, niin sitten vallitsevan tilan kanssa on elettävä. Ei tuohon "pidä ilmastointi päällä" napin painamiseen nyt viittä sekuntia pidempään mene vaikka pitäisi ottaa hanskakin pois kädestä sitä varten. Suuressa osassa muita sähköautoja tällaista ominaisuutta ei valitettavasti edes ole.

No siksi juuri asettavan arvon pitäisi olla niin pieni (5-15min), että tällä ei ole mitään väliä mutta niin että taklaisi tuollaiset lyhyet pitstopit. Kyllähän auto saattaa pihassakin huutaa 30-60min "turhaan", kun ei pääsekään lähtemään juuri sillä ajan hetkellä kun on ajatellut lähtevänsä enkä ole kauheasti huolissani energian tuhlaamisesta. Vähemmän sähköä se silti vie kun vanhanajan sisälämppärit jotka saattoivat välillä olla tuntikausia turhaan päällä.

Mutta koko pointti tässä nyt oli se, että polttiksella tällaistakaan asiaa ei ole tarvinnut miettiä tai asian kanssa kärsiä, kun mökky itsessään on varannut riittävästi lämpöä. Enkä ole asiasta kauheasti jaksanut ressata, hyvin sitä ajelee jäisellä tuulilasillakin, mutta pieniä käytännön juttuja, joita ei huomaa koeajoilla tai testejä lukiessa. Lämmitettävä tuulilasi olisi tietysti se helpoin vaihtoehto

EDIT: Tosin tämähän voisi itse tehdä iOS shortcutseilla :hmm: Kun BT-yhteys autoon katoaa -> start preconditioning -> 5min mennyt ja BT-yhteys ei ole palannut -> stop preconditioning. Ulkolämpötilankin saa varmasti nuuhkittua jostain yleisestä sääpalvelusta
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on ihan totta tuo perän pidon menetys hetkeksi ennen ajonhallinnan puuttumista, jos kiihyttää mutkaan vaikka kun kääntyy nollavauhdeista LR mallilla. Toisaalta itsellä ei ole kokemusta saksalaisista bensanelivedoista. Kuiteski itselle tärkein asia nelivedossa on se, että huonoilla keleillä pystyy etenemään hiljaa lumessa ym. ja liikennevalolähdöissä se nappaa kyllä huolettomasti vedon eteen jos ei meinaa heti lähteä liikkeelle. Normiajossa ei huomaa, että on takavetopainotteinen aina ensin. Eli en tavallaan osaa nähdä tuota huonona, ettei voi kiihdytellä tavallaan 50/50 nelivedolla mutkissa ilman mitään pidon menetystä.
 
Näköjään auton mukana tulleiden roiskeläppien kiinnitysniitejä tipahtanut lumikasojen mukaan matkan varrelle. Onkos noita vastaavia kukaan bongannut jostain hyllytavarana? Vempeleellä näytti olevan valikoimassa, mutta luonnollisesti loppu.
 
Näköjään auton mukana tulleiden roiskeläppien kiinnitysniitejä tipahtanut lumikasojen mukaan matkan varrelle. Onkos noita vastaavia kukaan bongannut jostain hyllytavarana? Vempeleellä näytti olevan valikoimassa, mutta luonnollisesti loppu.
Motonetissa saattaisi olla.
 
Olipas tylsää kun taas toimi pyyhkimet auto-tilassa vakkarilla koko sukulointireissun. On ne joskus tietyssä iltaisessa hämärässä pyyhkiny omiaan, mutta nytpä ei. Ei päässyt nauttimaan uudesta off-tilan luksuksesta. Uusi parkkisofta on toiminut mahtavasti! Ainakin meille auton kaksi suurinta vikaa poistuivat tässä päivityksessä. Vaikkakin nuo pyyhkijät eivät olleet meille ongelma kuin pari kertaa.
 
Noin 1300km alkaa olla Tesla Model Y:llä Performancella takana, joten arvelin koota ensikosketukset autoilusta Teslan vision reaalitoteuman mukaan. Ajelusta pääosa pätkäajoa, mutulla noin 30 siirtymää ja siihen päälle muutama pätkä motaria ja pari maantiepätkää.

Päällimäisenä automaattipyyhkijöiden toiminta - ihan naurettavan huono tuo automaatti, siis paljon huonompi kuin odotin ja olin kyllä haasteista tietoinen. Hieman videoita nykykokemuksen näkökulmasta selailin ja sinällään kyllä näyttäisi olevan linjassaan. En kyllä jaksa muistaa että 2000 -luvun autoissa olisi koskaan ollut näin huonoa ratkaisua, joskin aika on voinut kullata muistot kun niitä on voinut aina säätää. Viimeisin kokemus -21 Audi A4:stä ja siinä muisti sanoo ettei tarvinnut koskea koko aikana, toimi kuin ajatus.

Jos noin 40 pätkää on ajettu, niin 35 ajokertaa pyyhkijät ei ole toiminut toivotusta. Kelitkin on kyllä olleet ”haastavat”, selvää aurinkoista keliä on ollut ehkä 3 kertaa ja silloin homma on pelannut. Noin puolilla reissuista yksittäisiä kertoja pyyhkijät ovat ajoittain komean pärinän kera pyyhkineet kuivaa lasia, ehkä jotain lumihiukkasia mitä ei silmä näe? Lopuilla pääosalla sumu tai jokin muu ilmankosteus, mikä on sinällään loogista, tuntuu aiheuttavan että ihan kuivaa lasia hinkataan silloin tällöin. Kaksi noin 100km reissua käytännössä jatkuvasti tai lähes koko ajan hinkuteltiin kuivaa lasia, kun tarvetta olisi ollut aina ehkä kerran viidessä minuutissa ohi menee rekan kosteus huiskaista pois. Lisäksi kolme 100km reissua on ollut kosteaa lumisadetta/vettä tai muuta kuraa, ja näissä ei oikein millään sitten suostuttu sitä lasia hinkkaamaan, sai koko jatkuvasti kelin muuttuessa olla naputtamassa manuaalisesti. Ja odotin kyllä kunnes ei vain nähnyt mitään. Kaikkineen ihan ällistyttävän huono suoritus, vaikka uskon kelien tosiaan olleen hieman haastavat. Mutun perusteella odotan keskimääräisesti toimivan paljon tätä paremmin, mutta toiminnan taso on että semmoiset helpoimmat kelit osaa hoitaa ja sitten 50% keleistä on ihan arpapeliä.

Isompana kritiikkinä lisäksi pari kertaa Lahdessa sillan alla sekä tunneliin saapuessa auto veti liinat kiinni motarilla/monikaistaisella tiellä täysin ilman syytä. Ei mitään hätäjarrutusta onneksi, mutta todella pelottavia liikkeitä jos ei olisi ensikerran jälkeen osannut jo ?varjoja? ennakoida.

Muutoin seurannan osalta autopilotti / adaptiivinen vakkari on toiminut mielestäni loogisesti. Verrattuna viimeisimpänä itselle tutuimpaan Audin ratkaisuun ehkä ratkaisu on hieman varovainen ja ”epävarma”, jos ohittelee esimerkiksi motarilla autoa ja viereinen vaikuttaa valuvan kohti samaa kaistaa tai jotain vastaavaa.

Autopilotin ohjaus tuntuu myös todella epävarmalta, mitä sitä kaistaviivojen näkyessä on päässyt testaamaan. Verrattuna Audiin ratkaisu tuntuu ajelevan kuin vähän turhankin tarkasti ja levottomasti koko ajan kaistojen välissä rattia pikkiriikkisesti säätäen. Audi tuntui selkeästi pidemmälle viedyltä sekä seurannan että ohjauksen osalta - ihan kuin Tesla ei olisi varma ollenkaan missä pitäisi ajaa. Kaistavahti taas on Teslassa mielestäni oikein hyvä ja säätö on omaan makuun sopiva. Levennysten yms. viivaepäselvyyksien kanssa sekoilee samalla tavalla kuin Audi.

Voimalinja on erittäin hyvä, suorastaan erinomainen. Tätä ei oikein voi liikaa kehua, tykkään todella paljon. Auton menoa on todella helppo säädellä ja myös painavaksi autoksi omaan makuun luistonestot ynnä muut ovat pelanneet näin talvisäätä mukavasti ja loogisesti. Verrokkina emäntä pitää menoa aivan liian agressiivisena, koska perä pääsee irti varsin helposti - minusta se on lähinnä sopivan hauska.

Ohjaus on muhjuinen verrattuna VAGggineisiin, mutta ihan OK. Alusta rämisee ja on kokonaisuudessa OK tai ehkä välttävä. Ei innosta ajella muuta kuin suoraa tietä. Ohjaus lienee mielipidekysymys, alusta tuskin, jos on paremmilla ajanut. Auto on yllättävän kankea, tai oikeastaan varmaan vain normaali. Nykysähköautoissa on vain nähty todella hienoja isoja autoja kääntösäteen osalta.

Lataus on erittäin hyvä, tämä on suurin syy miksi ostin Teslan. Kaikilla kerroilla lataus on toiminut nopeasti ja odotetusti. Manuaalista esilämmitystä vaille erinomainen suoritus.

Infotainment on erittäin hämmentävä yhdistelmä markkinoiden parasta ja 2000 -luvun alkua. Samaan aikaan se on nopea ja helppokäyttöinen, mutta siitä uupuu todella paljon merkittäviä ominaisuuksia mitä kaikki muut autot osaavat ( useimmiten Carplayn/AA:n kautta ’ilmaiseksi’ ).

Navigaattori ei osaa suomea, kadunnimet mongerretaan englanniksi ja puheohjaus on esim. navissa turha näin Suomessa. Kalenteriin, muistioon eikä to-do listoihin pääse intuitiivisen hyvin käsiksi eikä päivän hallinta ratissa puheella onnistu entiseen mallin. Tuntuu kuin olisi taas vuosi 2015… Toisaalta navi on todella nopea, se osaa asiansa hyvin ja reitit sekä ruuhkien ohitus tuntuu toimivan hyvin. Kameratolppahälyt yms. taitavat uupua edelleen, vaikka viimeisin päivitys niitä kartalle toikin. Onneksi viimeisimmässä päivityksessä tuli Apple Podcast, nyt omista perusohjelmista uupuu vain em. ja Youtube Music.

Puhelinappi on myös kaksijakoinen kokemus, se on minulla toiminut erittäin hyvin ja eritoten nopeasti bluetoothilla. Toisaalta vaimolla se on ollut epävarma ja puhelin on täytynyt sallia 3 kertaa avaimeksi jo tässä muutaman viikon aikana. Aamulla puhelimella sisään ja työpäivän jälkeen illalla vain kortilla pääsee liikenteeseen. Lisäksi pari kertaa komennot jääneet menemättä läpi etänä. Ei herätä vielä luottamusta vrt. Audi, mikä lämmitti autoa useamman kerran päivässä talvet 3v ajan ja ovia tuli myös avattua satoja kertoja, toiminta 100%. Hidashan tuo Audin yhteys oli, toki ja VAG mennyt huonoon suuntaan uusissa autoissaan huhujen perusteella.

Kaiken kaikkiaan mun kokemusta kuvaisi ehkä että infotainment on kuin 2010 -vuoden iOS puhelin. Jos olet peruskäyttäjä, se on loistava ja sujuva kokemus. Jos olet tottunut monipuolisempaan, tuntuu ratkaisu rampautetulta. Auto itsessään on muutoin täysin päinvastoin: Se on kuin 2010 alun Android, kaikenlaista ominaisuutta on tehty vaikka minkälaisella kokeellisella systeemillä mutta vain aniharva ominaisuus on viimeistelty ja laadukkaan tuntuinen.

Oma suosituksena on että osta Tesla Model 3 tai Y jos haluat auton 45 - 55k€ luokassa, osta ID 7 jos enemmän ja joku kiinalainen jos vähemmän. Tuolla alle hintaluokassa ei oikein näy mitään mielenkiintoista. Aja kaikki vaihtoehdot joka tapauksessa, sähköautoissa ei ole tarjollla vielä niitä kokonaisuudeltaan erinomaisia vaihtoehtoja ja eri tarpeisiin tai makuun eri auto voi olla hyvä.
 
Tesla apista hallintalaitteet -> aloita napista saat auton ajovalmiuden päälle. Ei tarvitse korttia näyttää jos ei kännykkää tunnista.
 
Tesla apista hallintalaitteet -> aloita napista saat auton ajovalmiuden päälle. Ei tarvitse korttia näyttää jos ei kännykkää tunnista.
Ongelmana vain se, että auto ei aina ota komentoja vastaan. Odottelee aikansa ja heittelee jotain errroria, kuulemma.

Asenneltu itse appikin jo useamman kerran uudestaan, useamman eri ohjeen kera.
 
Ongelmana vain se, että auto ei aina ota komentoja vastaan. Odottelee aikansa ja heittelee jotain errroria, kuulemma.

Asenneltu itse appikin jo useamman kerran uudestaan, useamman eri ohjeen kera.
Sama alkoi täällä jokunen viikko sitten jo. Pitää app sammuttaa välissä ja avata että ottaa mitään vastaan.

Sen tietää jo siitä että kun haluaa lämmittää autoa mutta mitään ei tapahdu vaikka auto näkyy onlinessa.
 
Noin 1300km alkaa olla Tesla Model Y:llä Performancella takana, joten arvelin koota ensikosketukset autoilusta...
Kiitos, oli hyvä postaus ja kiinnostavaa luettavaa.

...Päällimäisenä automaattipyyhkijöiden toiminta...

...pari kertaa Lahdessa sillan alla sekä tunneliin saapuessa auto veti liinat kiinni motarilla/monikaistaisella tiellä täysin ilman syytä. Ei mitään hätäjarrutusta onneksi, mutta todella pelottavia liikkeitä ...

...Ohjaus on muhjuinen verrattuna VAGggineisiin, mutta ihan OK. Alusta rämisee ja on kokonaisuudessa OK tai ehkä välttävä...
Samaa mieltä. Pyyhkijät eivät ole itselläni ongelma, äkkijarrutukset kyllä. Alustan ja ohjauksen osalta yhdyn sanomaasi. Talvella alusta ja ohjaus on minusta kesää huonompi eli MY tuntuu liukkaalle ja tunnottomalle.

Voimalinja on erittäin hyvä, suorastaan erinomainen.

Lataus on erittäin hyvä.

Puhelinappi on myös kaksijakoinen kokemus, se on minulla toiminut erittäin hyvin...
Minusta nämä kolme asiaa + tilat ja softan jouhevuus ovat MY:n hintaluokassa Teslan kovimmat valtit.

Infotainment on erittäin hämmentävä yhdistelmä markkinoiden parasta ja 2000 -luvun alkua. Samaan aikaan se on nopea ja helppokäyttöinen, mutta siitä uupuu todella paljon merkittäviä ominaisuuksia mitä kaikki muut autot osaavat ( useimmiten Carplayn/AA:n kautta ’ilmaiseksi’ ).
Minulla alkaa olemaan fiilis, että infotainmentin mäntit ratkaisut ovat melkein haamujarrutuksien veroinen suoritus. FSD:n visualisointi pois ja ajon aikainen näkymä muokattavaksi sekä helpoksi käyttää. Ei voi vaikkapa puhelinluettelon luuripainike olla pikkurillin pään kokoinen sekä aivan oikeassa laidassa näyttöä. Käytettävyys?!?

Oma suosituksena on että osta Tesla Model 3 tai Y jos haluat auton 45 - 55k€ luokassa, osta ID 7 jos enemmän ja joku kiinalainen jos vähemmän.
Näin se vaikuttaisi olevan. Toivottavasti korealaiset ja esim. Skoda haastavat niin Teslaa kuin ID7:aa tulevaisuudessa.
 
Ongelmana vain se, että auto ei aina ota komentoja vastaan. Odottelee aikansa ja heittelee jotain errroria, kuulemma.

Asenneltu itse appikin jo useamman kerran uudestaan, useamman eri ohjeen kera.

Mikä puhelin vaimolla? Kaikki oikeudet kunnossa? Onko oma käyttäjä vai käytättekö samaa käyttäjää?

Pyyhkimien osalta tsekkaa nämä: käytättekö mitä pesuainetta? Monesti suositellaan Lasolia, huonot jättää kalvoja lasiin joka voi aiheuttaa ongelmia. Sitten tarkastakaa se etukameran kohdalla oleva lasi. Onko alla likaa? Voi olla tehtaalta jäänyt. Sen voi rangeri kai takuuseen käydä puhdistamassa ja sitten pitää tehdä kameran kalibrointi uudelleen.
 
Mikä puhelin vaimolla? Kaikki oikeudet kunnossa? Onko oma käyttäjä vai käytättekö samaa käyttäjää?

Pyyhkimien osalta tsekkaa nämä: käytättekö mitä pesuainetta? Monesti suositellaan Lasolia, huonot jättää kalvoja lasiin joka voi aiheuttaa ongelmia. Sitten tarkastakaa se etukameran kohdalla oleva lasi. Onko alla likaa? Voi olla tehtaalta jäänyt. Sen voi rangeri kai takuuseen käydä puhdistamassa ja sitten pitää tehdä kameran kalibrointi uudelleen.
Kiitos vinkeistä, pitää kokeilla!

iOS molemmilla ja puhelimet identtiset, asetuksia koetettu myös kopioida.

Tuo pesuainejäämäasia itseasiassa oli jo yhden puolen tunnin pärinänkuuntelun lopputulema paremman puolikkaan kanssa. Kävisi järkeen tuo kalvomainen jäämä kameran edessä, vaikka ei sitä oikein kyllä erota. Pitää kokeilla Lasolia. Tankissa on nyt tehtaalta tullutta ainesta, sehän on voinut olla vaikka ottanut itseensä merimatkalla.

Ja pitää tsekata tuo kamerakin. En pidätä
hengitystäni kyllä siltä osin.

Talvella alusta ja ohjaus on minusta kesää huonompi eli MY tuntuu liukkaalle ja tunnottomalle.

Minusta nämä kolme asiaa + tilat ja softan jouhevuus ovat MY:n hintaluokassa Teslan kovimmat valtit.

Minulla alkaa olemaan fiilis, että infotainmentin mäntit ratkaisut ovat melkein haamujarrutuksien veroinen suoritus. FSD:n visualisointi pois ja ajon aikainen näkymä muokattavaksi sekä helpoksi käyttää. Ei voi vaikkapa puhelinluettelon luuripainike olla pikkurillin pään kokoinen sekä aivan oikeassa laidassa näyttöä. Käytettävyys?!?

Hyvin sanoitat tässä omiakin tuntemuksia. Allekirjoitan softan ja tuntuman. Auto on siis oikein hyvä, mutta ei ehkä kuitenkaan erinomainen.

Missä autossa ollaan vuodessa 2023 tai edes sielläpäin?
Ei varmaan missään? Joko ominaisuuksia uupuu ( Tesla? ) tai UI on sekava, tai viimeistään se lagaa mahdottomasti.

Mikä on toki lienee ymmärrettävää kun verrokkina oli ohjelmiston maturiteetiltaan eri luokan tuote: Puhelimen käyttöjärjestelmä.
 
Ei varmaan missään? Joko ominaisuuksia uupuu ( Tesla? ) tai UI on sekava, tai viimeistään se lagaa mahdottomasti.

Mikä on toki lienee ymmärrettävää kun verrokkina oli ohjelmiston maturiteetiltaan eri luokan tuote: Puhelimen käyttöjärjestelmä.

Oma kokemukseni eri autojen UI:sta viime vuosina on se, että ne ovat mallia "pappa" (läpeensä kaikki perinnevalmistajat) tai sitten on Teslan tms kokeilevat ohjelmistot, jotka eivät kaikilta osin toimi odotetusti, mutta valmistaja uskaltaa tehdä asiat eri tavalla totuttuun nähden.

Ajatukseni ovat kuitenkin enemmän sillä puolella, että noista pappa mallin 1x2 ohjemistoista pitäisi päästä äkkiä pois (perinnevalmistajat). Ne ovat toimivuuden kautta todella suppeita ja kankeita. Ne ovat tavallaan tuttua ja toimivaa, ollen kuitenkin todella rajoittuneita.

Vähän kuin vertaisi Komodonvaraania ja ihmistä lajien syntyhetkillä. Komodonvaraanin syntyessä kai noin 99% sen aivoista on jo ohjelmoitu toimimaan tietyllä tavalla. Oli ympäristö mikä tahansa. Se joko menestyy tai kuolee sukupuuttoon ympäristössään. Toimintakyky on toki jo ensimmäisinä päivinä melko kova ikä huomioiden, mutta mikään ei tule muuttumaan, juuri koskaan. Olivat olosuhteet mitkä tahansa.

Ihminen puolestaan on syntyessään ohjemoitu noin 1% (todella karkeita arviointeja) ja loppu ohjelmoinnista muodostuu vuosien saatossa ympäristön ja tarpeen mukaan. Jolloin lähtökohta on jostavampi ajatellen muuttuvaa ympäristöä. Virheitä sattuu, mutta kuitenkin aikojen saatossa ohjelmistoa hioen lopputulos on ympäristöön ja tarpeisiin nähden jossain määrin sopusuhdassa.

Mutta joo...toivoisin, että autojen UI:t olisivat yhtä käytettäviä, joustavia, päivitettäviä yms kuin puhelimeni on tänä päivänä, mutta kai sitä pitää vielä odottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni Teslan UI on sinänsä hyvä, mutta monenlaisia asioita puuttuu, jotka vieläpä olisi todella helppo lisätä(en ole koodari, mutta ei voi olla vaikeaa) Plussaa siitä että tuo on oikeasti nopea kun vaikka karttaa siirtelee.
 
2023.44.30.5.1 tuli nyt sisään, 44.30 tuli nelisen päivää sitten vasta. Normaali päivitystahti.
 
Kulutusdataa talven matkalta: lämpimästä tallista, ulkona -3 astetta 270km 16,7kwh (2 aikuista ja lapsi ja auto täynnä tavaraa) ja kylmästä startti parin päivän päästä perus esilämmityksellä -6 astetta 170km 18,3kwh (3 aikuista ja lapsi ja auto täynnä tavaraa). Perus 80km/h rajoitusta pitkälti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 341
Viestejä
4 553 295
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom