Noin 1300km alkaa olla Tesla Model Y:llä Performancella takana, joten arvelin koota ensikosketukset autoilusta Teslan vision reaalitoteuman mukaan. Ajelusta pääosa pätkäajoa, mutulla noin 30 siirtymää ja siihen päälle muutama pätkä motaria ja pari maantiepätkää.
Päällimäisenä automaattipyyhkijöiden toiminta - ihan naurettavan huono tuo automaatti, siis paljon huonompi kuin odotin ja olin kyllä haasteista tietoinen. Hieman videoita nykykokemuksen näkökulmasta selailin ja sinällään kyllä näyttäisi olevan linjassaan. En kyllä jaksa muistaa että 2000 -luvun autoissa olisi koskaan ollut näin huonoa ratkaisua, joskin aika on voinut kullata muistot kun niitä on voinut aina säätää. Viimeisin kokemus -21 Audi A4:stä ja siinä muisti sanoo ettei tarvinnut koskea koko aikana, toimi kuin ajatus.
Jos noin 40 pätkää on ajettu, niin 35 ajokertaa pyyhkijät ei ole toiminut toivotusta. Kelitkin on kyllä olleet ”haastavat”, selvää aurinkoista keliä on ollut ehkä 3 kertaa ja silloin homma on pelannut. Noin puolilla reissuista yksittäisiä kertoja pyyhkijät ovat ajoittain komean pärinän kera pyyhkineet kuivaa lasia, ehkä jotain lumihiukkasia mitä ei silmä näe? Lopuilla pääosalla sumu tai jokin muu ilmankosteus, mikä on sinällään loogista, tuntuu aiheuttavan että ihan kuivaa lasia hinkataan silloin tällöin. Kaksi noin 100km reissua käytännössä jatkuvasti tai lähes koko ajan hinkuteltiin kuivaa lasia, kun tarvetta olisi ollut aina ehkä kerran viidessä minuutissa ohi menee rekan kosteus huiskaista pois. Lisäksi kolme 100km reissua on ollut kosteaa lumisadetta/vettä tai muuta kuraa, ja näissä ei oikein millään sitten suostuttu sitä lasia hinkkaamaan, sai koko jatkuvasti kelin muuttuessa olla naputtamassa manuaalisesti. Ja odotin kyllä kunnes ei vain nähnyt mitään. Kaikkineen ihan ällistyttävän huono suoritus, vaikka uskon kelien tosiaan olleen hieman haastavat. Mutun perusteella odotan keskimääräisesti toimivan paljon tätä paremmin, mutta toiminnan taso on että semmoiset helpoimmat kelit osaa hoitaa ja sitten 50% keleistä on ihan arpapeliä.
Isompana kritiikkinä lisäksi pari kertaa Lahdessa sillan alla sekä tunneliin saapuessa auto veti liinat kiinni motarilla/monikaistaisella tiellä täysin ilman syytä. Ei mitään hätäjarrutusta onneksi, mutta todella pelottavia liikkeitä jos ei olisi ensikerran jälkeen osannut jo ?varjoja? ennakoida.
Muutoin seurannan osalta autopilotti / adaptiivinen vakkari on toiminut mielestäni loogisesti. Verrattuna viimeisimpänä itselle tutuimpaan Audin ratkaisuun ehkä ratkaisu on hieman varovainen ja ”epävarma”, jos ohittelee esimerkiksi motarilla autoa ja viereinen vaikuttaa valuvan kohti samaa kaistaa tai jotain vastaavaa.
Autopilotin ohjaus tuntuu myös todella epävarmalta, mitä sitä kaistaviivojen näkyessä on päässyt testaamaan. Verrattuna Audiin ratkaisu tuntuu ajelevan kuin vähän turhankin tarkasti ja levottomasti koko ajan kaistojen välissä rattia pikkiriikkisesti säätäen. Audi tuntui selkeästi pidemmälle viedyltä sekä seurannan että ohjauksen osalta - ihan kuin Tesla ei olisi varma ollenkaan missä pitäisi ajaa. Kaistavahti taas on Teslassa mielestäni oikein hyvä ja säätö on omaan makuun sopiva. Levennysten yms. viivaepäselvyyksien kanssa sekoilee samalla tavalla kuin Audi.
Voimalinja on erittäin hyvä, suorastaan erinomainen. Tätä ei oikein voi liikaa kehua, tykkään todella paljon. Auton menoa on todella helppo säädellä ja myös painavaksi autoksi omaan makuun luistonestot ynnä muut ovat pelanneet näin talvisäätä mukavasti ja loogisesti. Verrokkina emäntä pitää menoa aivan liian agressiivisena, koska perä pääsee irti varsin helposti - minusta se on lähinnä sopivan hauska.
Ohjaus on muhjuinen verrattuna VAGggineisiin, mutta ihan OK. Alusta rämisee ja on kokonaisuudessa OK tai ehkä välttävä. Ei innosta ajella muuta kuin suoraa tietä. Ohjaus lienee mielipidekysymys, alusta tuskin, jos on paremmilla ajanut. Auto on yllättävän kankea, tai oikeastaan varmaan vain normaali. Nykysähköautoissa on vain nähty todella hienoja isoja autoja kääntösäteen osalta.
Lataus on erittäin hyvä, tämä on suurin syy miksi ostin Teslan. Kaikilla kerroilla lataus on toiminut nopeasti ja odotetusti. Manuaalista esilämmitystä vaille erinomainen suoritus.
Infotainment on erittäin hämmentävä yhdistelmä markkinoiden parasta ja 2000 -luvun alkua. Samaan aikaan se on nopea ja helppokäyttöinen, mutta siitä uupuu todella paljon merkittäviä ominaisuuksia mitä kaikki muut autot osaavat ( useimmiten Carplayn/AA:n kautta ’ilmaiseksi’ ).
Navigaattori ei osaa suomea, kadunnimet mongerretaan englanniksi ja puheohjaus on esim. navissa turha näin Suomessa. Kalenteriin, muistioon eikä to-do listoihin pääse intuitiivisen hyvin käsiksi eikä päivän hallinta ratissa puheella onnistu entiseen mallin. Tuntuu kuin olisi taas vuosi 2015… Toisaalta navi on todella nopea, se osaa asiansa hyvin ja reitit sekä ruuhkien ohitus tuntuu toimivan hyvin. Kameratolppahälyt yms. taitavat uupua edelleen, vaikka viimeisin päivitys niitä kartalle toikin. Onneksi viimeisimmässä päivityksessä tuli Apple Podcast, nyt omista perusohjelmista uupuu vain em. ja Youtube Music.
Puhelinappi on myös kaksijakoinen kokemus, se on minulla toiminut erittäin hyvin ja eritoten nopeasti bluetoothilla. Toisaalta vaimolla se on ollut epävarma ja puhelin on täytynyt sallia 3 kertaa avaimeksi jo tässä muutaman viikon aikana. Aamulla puhelimella sisään ja työpäivän jälkeen illalla vain kortilla pääsee liikenteeseen. Lisäksi pari kertaa komennot jääneet menemättä läpi etänä. Ei herätä vielä luottamusta vrt. Audi, mikä lämmitti autoa useamman kerran päivässä talvet 3v ajan ja ovia tuli myös avattua satoja kertoja, toiminta 100%. Hidashan tuo Audin yhteys oli, toki ja VAG mennyt huonoon suuntaan uusissa autoissaan huhujen perusteella.
Kaiken kaikkiaan mun kokemusta kuvaisi ehkä että infotainment on kuin 2010 -vuoden iOS puhelin. Jos olet peruskäyttäjä, se on loistava ja sujuva kokemus. Jos olet tottunut monipuolisempaan, tuntuu ratkaisu rampautetulta. Auto itsessään on muutoin täysin päinvastoin: Se on kuin 2010 alun Android, kaikenlaista ominaisuutta on tehty vaikka minkälaisella kokeellisella systeemillä mutta vain aniharva ominaisuus on viimeistelty ja laadukkaan tuntuinen.
Oma suosituksena on että osta Tesla Model 3 tai Y jos haluat auton 45 - 55k€ luokassa, osta ID 7 jos enemmän ja joku kiinalainen jos vähemmän. Tuolla alle hintaluokassa ei oikein näy mitään mielenkiintoista. Aja kaikki vaihtoehdot joka tapauksessa, sähköautoissa ei ole tarjollla vielä niitä kokonaisuudeltaan erinomaisia vaihtoehtoja ja eri tarpeisiin tai makuun eri auto voi olla hyvä.