Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
Noh tulipa tilattua Rally armorit, eipähän tartte miettiä asiaa. EDIT: peruin tilauksen, mietin vielä vaihtoehtoja
 
Viimeksi muokattu:
Model Y:stä kysyisin, että mitkä on suurimmat puutteet teistä siinä? Koeajolle piakkoin "ostohousut jalassa", mutta vielä yritän havannoida puutteita ja sitä, että kannattaako ns. "facelift model y odotella", jonka odottaisin tuovan ainakin paremmat penkin.
Kilpailevaa mallia ei oikein itsellä ole Model Y:lle, kun karkaavat sitten turhan kalliiksi itselle. MG5 yritin, mutta liian pieni kontti.
 
Model Y:stä kysyisin, että mitkä on suurimmat puutteet teistä siinä? Koeajolle piakkoin "ostohousut jalassa", mutta vielä yritän havannoida puutteita ja sitä, että kannattaako ns. "facelift model y odotella", jonka odottaisin tuovan ainakin paremmat penkin.
Kilpailevaa mallia ei oikein itsellä ole Model Y:lle, kun karkaavat sitten turhan kalliiksi itselle. MG5 yritin, mutta liian pieni kontti.
Facelift tulee ehkä ensi vuonna tai sitten ei. Jos ei autoa tarvitse niin voihan sitä odottaa, mutta jos autoa tarvitsee nyt niin en nyt ehkä jäisi vuodeksi odottelemaan?

Jos kolmosen faceliftiin vertaa niin ottaisin kyllä ilmastoidut penkit, mutta toisaalta menettäisi valo/pyyhkijä sekä vaihdevivut.

Tilat ovat hyvät ja konttiin on helppo lastata tavaraa, joka itselleni tärkeää, kun aukeaa isosti ylhäältä asti.
 
Vähän pompottava kyyti siinä on ainakin ollut (töyssyssä massan hallinta vähän hakee), aikaisemmissa myös aika kova mutta näistä viimeisimmistä en tiedä, penkkien sivutuki olematon (ja vähän lyhyt penkki jos jalat pitkät) ja muut negatiiviset puolet on ne samat mitä tesloissa yleisesti. Yksilökohtaisia eroja valmistuksessa, "mittaristo" vain keskellä, muoto on se mikä on, valot ja ratti vähän missä sattuu riippuen yksilöstä.

Faceliftin odotus on mielestäni tosin vähän niin ja näin kun vaikka muutama valo tulee niin menettää todennäköisesti ne viikset eikä tuota oikein mikään valo tai lisänäyttö taakse korvaa.
 
Model Y:stä kysyisin, että mitkä on suurimmat puutteet teistä siinä?
Kovahko alusta, penkkien materiaali ja reisituen puute, tunnoton ohjaus, näytön huono käyttöliittymä ajaessa ja äänieristys +100km/h nopeuksissa.

Positiivista tilat, teho, kulutus, käyttöliittymän jouhevuus, sovellus ja käytön helppous.
 
Teille ketä "valittaa" kovasta alusta. Niin pieni tarkentava kysymys.
Onko kyseessä Kiina vai Saksan malli. Näissä alustaissa snadi ero.

Toinen iso ero tulee onko 21" vai 20" vai 19" renkaat/vanteet. 19" ilmeisesti pitäisi tulla aika paljon pehmeämpää kyytiä jos valitaan vähän pulleampaa rengastusta.
 
Ei se tuota jousitusta korjaa vaikka pienempää rengasta olisikin. Pintakovuutta voi sinänsä vähentää, mutta epäilen vähän mahtaako auttaa riittävästi. Mutta tämähän on hyvin henkilökohtainen mielipide miltä auton pitäisi tuntua, mutta sanotaanko että siihen voisi ainakin koeajolla kiinnittää huomiota ja löytää sekä hidastetöyssyjä että vähän karumpaa asvalttia/hiekkatietä. Masokisti etsii mukulakiveä.
 
Teille ketä "valittaa" kovasta alusta. Niin pieni tarkentava kysymys.
Onko kyseessä Kiina vai Saksan malli. Näissä alustaissa snadi ero.

Toinen iso ero tulee onko 21" vai 20" vai 19" renkaat/vanteet. 19" ilmeisesti pitäisi tulla aika paljon pehmeämpää kyytiä jos valitaan vähän pulleampaa rengastusta.
Saksa, 19".

Kovahko eli hieman liian kova ja myös pintakova. Siihen tottuu kyllä, mutta kun käy välillä mersussa/bemarissa/Audissa, niin huomaa puutteet. Toki MY ei pyrikään olemaan saksalainen premium.
 
Teille ketä "valittaa" kovasta alusta. Niin pieni tarkentava kysymys.
Onko kyseessä Kiina vai Saksan malli. Näissä alustaissa snadi ero.
Tuo ero nykyisin niin minimaalinen että tuskin sitä edes huomaa. Molemmista tehtaista tulee ”uudempaa” alustaa.
 
Itse olen ajellut nyt lähiaikoina paljon uusimman mallin 1.5tsi variant Golfilla ja Audin A4 tdillä. Kun koeajoin 2022 mallin Y:tä, en edes muistanut miettiä tuota alustaa. En edes tiedä että oliko siinä vanha vai uusi alusta. Kai pakko olla uusi, kun sitä vanhaa pidettiin kovinkin kovana. Perus kaupunkiajia kokeilin. Ei se tuntunut oudon kovalta tai huonolta. Oli se jämäkämpi kuin kummatkin, mutta ihan mukavan pintaherkkä normiajossa, että ei se mikään amisalusta ole, niinkuin monien kirjoituksista tulee kuva. Siksipä suosittelen että kannattaa käydä oma mielipide hakemassa. Huonommista teistä en sen puolin osaa sanoa valitettavasti.

Kirjottelen tänne ens viikolla pitkän arvostelun autosta, kun käyn hakemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se tuota jousitusta korjaa vaikka pienempää rengasta olisikin. Pintakovuutta voi sinänsä vähentää, mutta epäilen vähän mahtaako auttaa riittävästi. Mutta tämähän on hyvin henkilökohtainen mielipide miltä auton pitäisi tuntua, mutta sanotaanko että siihen voisi ainakin koeajolla kiinnittää huomiota ja löytää sekä hidastetöyssyjä että vähän karumpaa asvalttia/hiekkatietä. Masokisti etsii mukulakiveä.
Onkohan näissä jotain yksilöeroja? Omasta MYLR23 saksassa tehdystä en vaan mitenkään pysty sanomaan että olisi kova alusta. 19" renkaat alla.

Varmaan siis joku mersun ilma-alusta on parempi, mutta ei tämä ole mitenkään kova. Jotenkin aina tuntuu että toiset puhuu ihan eri autosta välillä kun kertovat Y:stä verrattuna omaani.

Vai onko sitten vaan kiina/saksa niin iso ero tms?
 
Tuo hiekkatieajon vähäisyys varmasti vaikuttaa paljon. Olisikohan jollain kokemuksia paljosta hiekkatieajosta? Miten hyvin pysyny muuten puhtaana tuo valkoinen ilman pinnoitetta?
Itselläni valkoinen ilman pinnoitetta. Nyt oli juuri varmaan kahden kuukauden tauko pesemisestä sisältäen kaiken maailman hiekkatieajoakin välissä. Eihän tuosta valkoisessa pinnassa huomaa edes likaa. Lähinnä auto piti mennä pesemään vaan koska viimeisestä pesusta oli kulunut aikaa niin paljon.

Hyvin se puhdistuu ilman pinnoitettakin ja helpoin mahdollinen auto tuo tesla on pestä. Ensinäkin katto on lasia ja toisekseen kaikki muut pinnat on tasaisia, kun keula on lättänä ja oven kahvatkin on auton sisässä. Kuivaus myös helpompaa kuin edellisten autojen kanssa.
 
Saksan takaveto 19” vanteilla nyt 200 kilsan kokemuksella on, että alusta ei ole tosiaan mikään kivireki. Koeajossa kakkosautoksi oli alla ties mitä autoja, niin tuosta puuttuu se ”löysyys”, mikä on varmaan joidenkin mieleen. Toki itse pidän tuosta, että tietää vähän miten se tie menee alla, eikä niin että tuntuu kuin ajaisi taikamatolla. Monen mukaan todettu pituussuunnan jäykkyys ja pompottaminen on kyllä läsnä, mutta se ei voi olla mikään deal breaker.

Eli sama yhteenveto kuin muilla: kovuuden tuntuma riippuu omista mieltymyksistä ja/tai tottumuksista. Jos ei tiedä paremmasta, tämä on parasta.
 
LR koeajettu, eihän tuossa vajaassa puolessa päivässä nyt kaikkea ehtinyt tsekkaamaan mutta jonkinlaisen kuvan tässä nyt sai autosta. Ensifiiliksiä:
- ei niin muovisen tuntuinen kuin nettikeskustelujen perusteella luulisi
- ajaminen ja käyttöliittymä ainakin itselle helppoa, en osannut kaivata enempää fyysisiä painikkeita
- nykyiseen XC60:n verrattuna huonommat penkit, ei mitkään surkeat mutta huonommat
- vaikka ei ole hellekeli niin ymmärrän kyllä miksi penkkien materiaalia haukutaan. Volvossa nahkajakkarat mutta ei mitään hiostamisongelmia, Y:n penkeissä meinasi jo näin syyskeleillä selkä kastua - nämä toki vahvasti makuasioita
- ei ainakaan noilla 19" renkailla tuntunut omaan makuun liian kovalta, ihan kohtuullisen tasainen kyyti

Teslan kanssa oli sovittu MYP varaamisesta koeajoon mutta ei ollutkaan varattu kun hain autoa, olisi ollut mielenkiintoista kokeilla onko se niin paljon epämukavampi kuin keskusteluja seuraamalla luulisi.

Liisari vaihtuu maaliskuussa joten onhan tässä vielä aikaa miettiä vaihtoehtoja varsinkin jos Teslaan vaihtaa... Ehkä se MYP pitää vielä käydä syksyn mittaan koeajamassa niin voi päättää sen ja LR:n välillä.

Yksi asia jäi koeajolla varmistamatta, mutta onko tosiaan niin että Tesla ei osaa varoitella nopeuskameroista?
 
Onko jollain käytössä penkinsuoja kuskille Y:ssä, joka estäisi tuon selän hikoamisen? Jos, niin mistä ostettu ja pysyykö tuollainen paikallaan ja onko toimiva?
 
Oliko täällä jollakulla RWD ja testannut paljonko sen kanssa pääsee esim. 100km/h vauhdilla. Tiedän että nämä on tapauskohtaisia, riippuen tuulesta, painosta, rengastuksesta ja lämpötilasta yms.

350 km - Real Range

The specifications shown are for the Model Y RWD, variant Y6LR with CATL LFP60 battery. Some specifications shown are based on estimates as Tesla does not disclose official figures.

Lähde: EV Data
Tesla Model Y
 
Kävin eilen noutamassa oman tilaamani varastoteslan Lempäälästä. Nouto meni oikein täydellisesti, autossa en havainnut mitään ennakkoon varoiteltuja vikoja ja rattikin oli suorassa. Auton nouto ei ollut täysin mainostettu kontaktiton malli, koska annoin vanhan autoni heille vaihdossa. Prosessi meni niin, että kävelin myymälään sisään puoli tuntia ennen sovittua aikaa ja kerroin asiani. Sain heti uuden autoni korttiavaimet ja luovutin vanhan autoni avaimet heille.

Ehdin hyvin tarkastella omaa tulevaa autoani sillä välin kun henkilökunnan jäsen katsoi vanhan autoni kunnon, että se oli sovitussa ja kuvien kautta välittyneessä kunnossa. Sen hetken kilometrit he nappasivat ylös. Tämän jälkeen tehtiin kauppakirja vanhasta autosta ja Trafiln kautta tein sen auton luovutuksen (varmenteella).

Illalla vanhaa autoa ei enää löytynyt omistuksestani, joten siinä päivän aikana he siirsivät auton pois nimistäni, kuten arvata saattaa. Kotimatkaa uudella Teslalla olikin noin viiden tunnin verran. Otin heti premium connectivityn testiin kännykkäaplikaation kautta. Vaati rattibootin, että LTE-yhteys lähti toimimaan. Sitten saikin katsella satelliittikuvia reitin varrelta. Latasin matkalla autoa Testan superchargerilla noin 9 euron edestä, mutta latauksesta veloitettiin vain 1.4 euroa. Voisin olettaa, että lataushinta johtui tuosta 150 kilometrin supercharger crediteistä, joiden luvattiin ilmestyvän sovellukseen parin päivän sisällä.

Saas nähdä. Mutta kaiken kaikkiaan miellyttävä kokemus.
 
Mitä tämä tuo tullessaan ? Maksullien lisäpalveluko ? Kertaluonteinen maksu vai kk perusteinen ?
10e/kk

1694512531099.png


ekat 30 päivää ilmainen testaus
 
Kävin koeajamassa MY LR:n Lempäälässä muutama viikko sitten, mutta kun ajankohta osui keskelle kesää ja keskelle päivää, niin ajovalojen testaamista ei oikein voinut suorittaa.

Kysymys kuuluukin, että millaiset normi ajovalot ja pitkät näissä on? Tulee ajettua kohtalaisen paljon täysin pimeillä teillä, eli kaukana kaupungeista, taajamista ja muuten vain valaistuista teistä, jonka vuoksi tieto/kokemukset ovat varsin arvokkaita.
 
Kävin koeajamassa MY LR:n Lempäälässä muutama viikko sitten, mutta kun ajankohta osui keskelle kesää ja keskelle päivää, niin ajovalojen testaamista ei oikein voinut suorittaa.

Kysymys kuuluukin, että millaiset normi ajovalot ja pitkät näissä on? Tulee ajettua kohtalaisen paljon täysin pimeillä teillä, eli kaukana kaupungeista, taajamista ja muuten vain valaistuista teistä, jonka vuoksi tieto/kokemukset ovat varsin arvokkaita.
Valoteholtaan niissä ei pitäisi olla mitään nokan koputtamista. Hyvin usein näkee kun tesla ajaa vastaan että suuntaus on pielessä, eli toinen valoista loistaa kirkkaammin ja saattaa jopa häikiä. En tiedä kalibroiko auto itsestään jatkuvasti valoja pieleen vai onko vain heikkoa asennoitumista tehtaan päässä…? Jokatapauksessa, valot saa suunnattua itse valikon kautta, mutta jokin ohjearvo olisi hyvä olla.

Automaattipitkät ovat ymmärtääkseni myös kehnot. Esiintyy viivettä. Reagoi liian myöhään vastaantulevaan ajoneuvoon kun vaihtaa lyhyisiin ja vastaavasti taas ohiajettua pitkiin.

Matriisiominaisuus valoissa kai on, mutta se on softapäästä lukittu. Matriisiominaisuus on siis se että pitkillä ajaessa auto ei vaihda tuikkuja lyhyeen vaan sammuttelee yksittäisiä ledejä niin ettei valot häikäise vastaantulevaa liikennettä.

All in all, ajaa asiansa tuomaan valoa pimeyteen, mutta voit joutua suuntaamaan ne ja parhaiten pelaavat kun ajat niitä manuaalisesti.
 
Valoteholtaan niissä ei pitäisi olla mitään nokan koputtamista. Hyvin usein näkee kun tesla ajaa vastaan että suuntaus on pielessä, eli toinen valoista loistaa kirkkaammin ja saattaa jopa häikiä. En tiedä kalibroiko auto itsestään jatkuvasti valoja pieleen vai onko vain heikkoa asennoitumista tehtaan päässä…? Jokatapauksessa, valot saa suunnattua itse valikon kautta, mutta jokin ohjearvo olisi hyvä olla.

Automaattipitkät ovat ymmärtääkseni myös kehnot. Esiintyy viivettä. Reagoi liian myöhään vastaantulevaan ajoneuvoon kun vaihtaa lyhyisiin ja vastaavasti taas ohiajettua pitkiin.

Matriisiominaisuus valoissa kai on, mutta se on softapäästä lukittu. Matriisiominaisuus on siis se että pitkillä ajaessa auto ei vaihda tuikkuja lyhyeen vaan sammuttelee yksittäisiä ledejä niin ettei valot häikäise vastaantulevaa liikennettä.

All in all, ajaa asiansa tuomaan valoa pimeyteen, mutta voit joutua suuntaamaan ne ja parhaiten pelaavat kun ajat niitä manuaalisesti.
Joo, nuo automatiikat yms softa-asiat ei juurikaan kiinnosta, vaan puhdas valoteho ja näkyvyys pimeässä. Olen muutenkin ns. ”manuaalikliksuttelija”, eli pitää mielenkiinnon yllä ajamiseen kun itse niitä vaihtelen edes takaisin tilanteiden mukaan. :)
 
Hyvin lähellä oli että olisin tilannut eilen Y LR:n punaisella värillä, mutta vaimo sai toppuuteltua, joten tilaus jäi tekemättä. Nyt noita nelivetoja on enää kymmenkunta jäljellä, mutta ei yhtäkään punaista. Saattaa olla, että tilaan kuitenkin valkoisen. Jätin myös soittopyynnön Teslalle, mutta ei sieltä ole soiteltu. Olisin kysellyt, että milloin sen toimitusvalmiin auton ehkä saisi. Toinen asia mietityttää myös, eli rahoitustarjous päättyy myöhemmin syksyllä. Voisiko tämä mahdollisesti vastaavasti tarkoittaa hinnan alennusta.
 
Hyvin lähellä oli että olisin tilannut eilen Y LR:n punaisella värillä, mutta vaimo sai toppuuteltua, joten tilaus jäi tekemättä. Nyt noita nelivetoja on enää kymmenkunta jäljellä, mutta ei yhtäkään punaista. Saattaa olla, että tilaan kuitenkin valkoisen. Jätin myös soittopyynnön Teslalle, mutta ei sieltä ole soiteltu. Olisin kysellyt, että milloin sen toimitusvalmiin auton ehkä saisi. Toinen asia mietityttää myös, eli rahoitustarjous päättyy myöhemmin syksyllä. Voisiko tämä mahdollisesti vastaavasti tarkoittaa hinnan alennusta.
Nythän siis Q3 loppuu syyskuun vikapäivä, tämä on ihan normaalia, että nyt boostataan myyntiä. Sitten Q4:n lopussa taas näkee millä boostaavat myyntiä. Joko ale tai korkotarjous.
 
Joo, nuo automatiikat yms softa-asiat ei juurikaan kiinnosta, vaan puhdas valoteho ja näkyvyys pimeässä. Olen muutenkin ns. ”manuaalikliksuttelija”, eli pitää mielenkiinnon yllä ajamiseen kun itse niitä vaihtelen edes takaisin tilanteiden mukaan. :)
4/5.
 
Hyvin lähellä oli että olisin tilannut eilen Y LR:n punaisella värillä, mutta vaimo sai toppuuteltua, joten tilaus jäi tekemättä. Nyt noita nelivetoja on enää kymmenkunta jäljellä, mutta ei yhtäkään punaista. Saattaa olla, että tilaan kuitenkin valkoisen. Jätin myös soittopyynnön Teslalle, mutta ei sieltä ole soiteltu. Olisin kysellyt, että milloin sen toimitusvalmiin auton ehkä saisi. Toinen asia mietityttää myös, eli rahoitustarjous päättyy myöhemmin syksyllä. Voisiko tämä mahdollisesti vastaavasti tarkoittaa hinnan alennusta.
Itse lähestyin asiaa toiselta kannalta ja tilasin varastoauton, mikäli auton toimituspäivämäärä ei ole tiedossani riittävän ajoissa että uskon että auton toimitus ehtii syyskuun loppuun niin perun tilauksen. Tilausprosessi kertoo selkeästi mitä tapahtuu aina siihen asti kunnes rahat on maksettu, sen jälkeen täysi radiohiljaisuus Teslalta. Tässä olisi kyllä kehittämisen paikka ainakin varastoauton osalta joiden tila on valmis noudettavaksi.
 
Oletteko tilanneet talvirenkaat auton mukana? 3000 euroa tuntuu paljolta, mutta laaturenkaat vanteineen maksavat kyllä muuallakin.
 
Oletteko tilanneet talvirenkaat auton mukana? 3000 euroa tuntuu paljolta, mutta laaturenkaat vanteineen maksavat kyllä muuallakin.
En tilannut noita 3000 renkaita kun aika kalliit ja vanteet rumat. Maksoin muistaakseni noin 2300€ hienommista vanteista ja viking contact 7 renkaista antureineen toimitettuna.
 
En tilannut noita 3000 renkaita kun aika kalliit ja vanteet rumat. Maksoin muistaakseni noin 2300€ hienommista vanteista ja viking contact 7 renkaista antureineen toimitettuna.
En kuitenkaan malttanut odottaa, vaan pistin tilauksen vetämään noilla porvarivanteilla. Sampsa taisi tehdä samoin. Luovutuksen pitäisi tapahtua viikon tai kahden kuluttua kuukauden lopussa.
 
Maksoin muistaakseni noin 2300€ hienommista vanteista ja viking contact 7 renkaista antureineen toimitettuna.
Eli Teslassa on rengaspaineen valvonta erillisillä antureillä, ei ABS:n kautta ? Jos näin, niin onko ongelmitta sujuneet renkaanvaihdot ? ( eiks Tojoissa ollut jotain ylimääräistä puuhaa tämän kanssa ?)
 
Muut autot ei ole Toijotoita joten asiassa ei ole mitään erikoista ja outoa. :tongue:
 
Eli Teslassa on rengaspaineen valvonta erillisillä antureillä, ei ABS:n kautta ? Jos näin, niin onko ongelmitta sujuneet renkaanvaihdot ? ( eiks Tojoissa ollut jotain ylimääräistä puuhaa tämän kanssa ?)
Tesla käyttää BT antureita ja renkaissa tulee olla yhteensopivat anturit. Muuten ruudulla näkyy herja.
 
Ööh mitään jäsnyyttä ei vaadita eikä sellaista pysty edes hankkimaan.

”Olet automaattisesti Tesla Club Finland / Tesla Owners Finland jäsen, kun liityt Facebook-ryhmään. Jäseneksi päästäkseen ei tarvitse tehdä hakemusta.”
 
En tilannut noita 3000 renkaita kun aika kalliit ja vanteet rumat. Maksoin muistaakseni noin 2300€ hienommista vanteista ja viking contact 7 renkaista antureineen toimitettuna.
Yritän kuitenkin perua rengaspaketin. Tesla-sovelluksen kautta se ei näyttänyt onnistuvan.
 
Noihin valoihin liittyen. Nyt kun syksy alkaa pimenemään, niin voisi suuntauksen tarkistaa. Onko heittää joku hyvä ohje tähän, vai pystyykö tuota edes itse tehdä?

Toinen asia minkä huomasin (tiketti sisässä), että latausluukusta mennyt joku tunnisteanturi tms, koska ei enää aukea kosketuksella. Ainoastaan apista tai auton näytöltä.
 

”Olet automaattisesti Tesla Club Finland / Tesla Owners Finland jäsen, kun liityt Facebook-ryhmään. Jäseneksi päästäkseen ei tarvitse tehdä hakemusta.”
Juu mutta ei noihin etuihin tarvitse edes tuonne ryhmään liittyä.
 
Noihin valoihin liittyen. Nyt kun syksy alkaa pimenemään, niin voisi suuntauksen tarkistaa. Onko heittää joku hyvä ohje tähän, vai pystyykö tuota edes itse tehdä?
Tässä on Teslan säätöohje: https://tffdiscourseupload.s3.duals.../eb3716f68a60ffd4913c9892df17bfea33cb602d.pdf

Hyvä ainakin varmistaa, että valot ei sojota ylöspäin. Kun ajaa toisen auton perässä, niin valot ei oikeastaan saisi valaista edessä ajavan perää rekisterikilven yläpuolelta (eli korkeammalta kuin missä omat ajovalot sijaitsevat). Katso myös tästä ohjeesta kohdat 4-6 ajovalojen aleneman suhteen: Ajovalojen suuntaus | Tarkista auton valot

Tässä ohjetta myös videomuodossa:

 
Eli Teslassa on rengaspaineen valvonta erillisillä antureillä, ei ABS:n kautta ? Jos näin, niin onko ongelmitta sujuneet renkaanvaihdot ? ( eiks Tojoissa ollut jotain ylimääräistä puuhaa tämän kanssa ?)
En tiedä toyotasta mutta teslassa bt anturit. Mitään ei tarvitse tehdä kun vaihtaa renkaat. Tai no kannattaa valita valikosta onko talvi vai kesärenkaat alla, mutta en kyllä tiedä mitä tuo vaikuttaa?
 
En tiedä toyotasta mutta teslassa bt anturit. Mitään ei tarvitse tehdä kun vaihtaa renkaat. Tai no kannattaa valita valikosta onko talvi vai kesärenkaat alla, mutta en kyllä tiedä mitä tuo vaikuttaa?
Kaiketi muuttaa regeniä ja luistonestoa eli pitäisi toimia paremmin liukkaalla kelillä... en ole tuosta kyllä mitään virallista selitystä nähnyt, jotain somehuuteluja lähinnä.
 
Onko joku sovitellut keskikokoista soratiepyörää tai läskipyörää Y:n sisään (työreissulla tarpeellinen ominaisuus)?

Sopiiko etukiekon irroittamisella tai kokonaisena? Kattotelineille saanee laittaa parikin luomupyörää lomareissuilla?
 
Ranger kävi tuon Y:n nitinöitä ja natinoita ihmettelemässä heti aamutuimaan ja lopputulema on että within spec. Takaluukun tiiviste vaikuttaa olevan se mikä pahiten ääntää, eli kun ajaa epätasaisella alustalla ja runko elää niin myös luukku elää -> ääntää. Laittoi jotain hoitoainetta ja jotain vaimennusmateriaalia luukun muoviosan sisään mutta ei auttanut. Sääti myös noita luukun stoppereita, olivat kuulemma liian sisässä mikä auttoi muihin random-ääniin hieman. Suositteli ostamaan Wurthin kuminhoitotuotetta (ei silikonia), sitä on ollutkin tarkoitus ostaa jos aiemmin. Toivotaan että auttaa.
Tosiaan tuo auton vaimennus on yksi syy miksi nuo äänet ottaa korvaan herkemmin, rangerikin totesi että eron huomaa käsittelemättömään Y:hyn aika selkeästi. Eli win some, lose some...

Hmm johtuneeko viilestä kelistä vai mistä mutta en tänään huomannut tuota tiivisteen narinaa. Vai oisko jopa tuo Wurthin kuminhoitoaine 'ässehtinyt' jonkun aikaa ja alkanut vaikuttaa... pitää seurata miten jatkossa.

Parin viikon päästä olisi roadtrippiä tiedossa, pitäisi käydä Hartolassa, Ylöjärvellä, Espoossa, Lohjalla, Salossa (jos tuolla nyt SC on) ja varmaan parissa muussakin laturilla, ihan vaan koska voi. Ja siinä sivussa sukulaisia kattomassa mutta se nyt ole pääasia...
Sitten ois enää pohjosen uudet laturit niin ois taas kaikki Suomen SC:t koettu. Kunnes uutta pykäävät jonnekin....
 
En tilannut noita 3000 renkaita kun aika kalliit ja vanteet rumat. Maksoin muistaakseni noin 2300€ hienommista vanteista ja viking contact 7 renkaista antureineen toimitettuna.
Itse säädin niin, että tilasin kevyet ~10kg vanteet (19" koko siis tässä) kesärenkaille ja Teslan gemini-vakiovanteet jäi talvirenkaille. Nastarenkaiksi Nokian EV 10 ja anturit + rengastyöt päälle. Taisi maksaa 2700 e kaikkineen, mutta bonuksena pölykapseleita hienommat puoli-forged vanteet, joiden eron huomaa ainakin kaupunkinopeuksissa "kaasun" vasteessa. Ja talvirenkaat pitäisi olla ok, melua varmaan kuitenkin piisaa - mutta nastat pitää paikallisten kelien takia olla.
Ja jotkin kiinalaiset vaihtoehto-pölykapselitkin tuli tilattua gemini-vanteisiin, sellaiset jotka tulevat vanteen reunan yli. Saa nähdä jaksanko ottaa käyttöön.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 354
Viestejä
4 553 627
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom