Noiden
@AAtte käyttökokemusten innoittamana naputtelen nyt muutamat havainnot itsekin yleismmin puheenaiheena oleviin asioihin liittyen:
Itsellä (yhteisesti vaimon kanssa) Model Y Dual Motor LR ollut nyt noin 3,5 viikkoa, mittariin kertynyt vajaa 2500 km. Saksan tehtaalta valmistunut yksilö 19" vakiopyörillä. Ensimmäinen sähköauto ja myöskin uusi auto itsellä, erinäisillä sähköautoilla on kyllä tullut jonkin verran ajettua. Aiempaa autohistoriaa varmaan noin 50 auton verran, kaikki oikeastaan 10+ vuotiaita. Hankintakriteeneinä oli tilat (erityisesti tavaratila koirahäkille), neliveto, nahka/tekonahkasisusta muistilla, riittävä matkantekokyky ja tietysti budjetti (~50 k€ oli aika venytetty maksimi, toki rahoituskorko ja lopullinen kuukausierä oli ratkaiseva).
Kokonaisuudessaan ensimmäiset viikon on mennyt varsin mukavasti ja vaivattomasti ilman mainittavia ongelmia. Auto vaikuttaa sopivan suunniteltuun käyttötarkoitukseen erinomaisesti. Pääosin lataukset on tapahtuneet kotona, asennutin autokatokseen Defan Power-laturin. Nelisen kertaa taidan olla käynyt pikalaturilla, joista puolet Supereilla. Latausten suhteen ei ole ollut mitään ongelmaa. Yleensä meillä päiväajot 30-100 km luokkaa, jotka syövät akun varauksesta sen 10-20 %. Kulutus liikkunut 14-17 kwh/100km luokassa. Akku riittää hyvin ainakin näin kesäaikaan tyypillisimpiin Lempäälä-Pori-Lempäälä ja Lempäälä-Helsinki-Lempäälä -reissuihin, joiden aikana en yleensä halua/ehdi/pysty autoa välttämättä lataamaan. Tuo oli itselle aika tärkeä kriteeri, itseä ei hirveästi kiinnosta illalla työreissusta palatessa pysähtyä johonkin latausasemalle odottelemaan 15-30 minuutiksi - olen tuon ajan mieluummin kotona vaimon kanssa.
Sampsalla ollut jonkin verran ongelmia pyyhkijöiden kanssa, itsellä ei oikeastaan mitään mainittavaa. Joskus tuntuvat pyyhkäisevän pari "ylimääräistä" kertaa kun aktivoituvat, mutta eivät ole jääneet mihinkään looppiin tai turhaan päälle autopilotilla tms. Toiminta ei nyt ehkä aivan aiempien Bemarin ja Volvon automaattipyyhkijöiden tasoa, mutta ihan riittävän hyvä toistaiseksi.
Kokemukset alustasta ja ohjauksesta on vähän kaksijakoiset, jaan kyllä monen lehdistökoeajon näkemyksiä alustan puutteista. Toisaalta alusta on ihan hyvä meidän talouden ajoprofiilin tarpeisiin. Meillä ajo pääosin "suorahkoa tietä" 60-120 nopeuksilla ja sitten taajama-ajoa. Tuossa käytössä alusta on mielestäni ihan jees. Tuntuma ei ole pintakova, mutta aika pintanapakka ja jämäkkä, josta itse pidän. Kuopissa ja epätasaisuuksissa ei kuulu kolinoita tai muutakaan ylimääräistä, terävissä kuopissa tai hidasteissa vain laadukkaan pehmeä tömähdys. Joku toinen saattaisi kaivata hieman mukavuuspainotteisempaa pintapehmeämpää tuntumaa, joka nielisi kuopat ja epätasaisuudet huomaamattomammin.
Omien kokemusten perusteella alustan puutteet tulee vastaan tiukemmissa mutkissa kovemmalla vauhdilla, esimerkiksi motarin rampeissa ja mutkateillä. Pari viikkoa sitten ajelin pidemmän noin 50 km pätkän 80 km/h mutkateitä, jotka olisi esimerkiksi vanhalla e61 Bemarillani ollut nautinnollista ajettavaa, mutta tuolla Model Y:llä toivoin kyllä aika nopeasti tien vaihtuvan suoremmaksi. Alusta tuntuu noissa vauhdeissa regressiiviseltä, eli se tuntuu antavan sitä enemmän periksi/kallistuvan mitä sitä rasittaa mutkissa, joka ei herätä luottamusta autoon. Tähän lisäksi ohjauksen tuntuma on aika etäinen ja samalla sen ollessa melko nopeasti ja herkästi tehostettu, on ajotuntuma mutkatiellä ikävä - vähän kuin kumipallo olisi rattiakselin ja renkaiden välissä. Suoralla ja hitaammassa ajossa ohjaustuntuman kanssa pärjää ihan hyvin.
Suorituskykyä on mielestäni tähän koriin ja alustaan enemmän kuin riittävästi, tällä pärjää erinomaisesti kaikissa tilanteissa mitä normaalissa liikenteessä tulee vastaan ja ehkä tärkeimpänä hyötynä ohitukset saa hoidettua tarvittaessa nopeasti. Itse kun en koe tätä autoa mitenkään urheilullisena, niin en ole jaksanut sen kummemmin innostua noista tehoista muutaman alkupäivien täyskiihdytyksen jälkeen. Mulle olisi lopulta kokonaisuuden kannalta aika sama, vaikka kiihtyvyys olisi pari sekkaa hitaampikin. Enemmän saan ajamisen iloa Z4:llä kiihdytellessä, vaikka se kiihtyy sataseen 1,5 sekkaa hitaammin. Model Y on ennemminkin kliininen paikasta toiseen vaivattomasti siirtävä kulkine, johon se meillä ostettiinkin.
Adaptiivinen vakkari on toiminut melko hyvin, joissain tilanteissa vähän harmittaa sen verkkainen reagointi, esimerkiksi jos moottoritiellä auto väistyy edestä pois, niin vakkari kiihdyttää hyvin hitaasti. Nopeuden automaattisäätö nopeusrajoitusmerkkien perusteella on itselle edelleen mysteeri, joskus nopeus vaihtuu automaattisesti, monesti ei. Joskus se vaihtuu jopa vääräksi nopeudeksi, vaikka merkki tunnistuu oikein. Motarin digitaalisia merkkejä auto tuntuu tunnistavan huonosti. Autopilotin perusversio tuntuu toimivan kohtalaisen hyvin moottoritiellä ja suuremmilla pääteillä, jotka eivät ole liian mutkikkaita. Tiukemmalla mutkatiellä kaistaviivojen välissä pysyminen tuntuu hieman epävarmemmalta ja joihinkin mutkiin auto hidastaa vauhtia paljon enemmän kuin olisi tarve. Haamujarrutuksia ei ole tullut juurikaan - lähinnä yhdellä yöllä ajetulla matkalla pari, ja ne tapahtuivat moottoritiellä alikulussa katuvalojen muodostaman voimakkaan varjon kohdalla. Yleisesti ottaen kokemusten perusteella vaikutelma on se, että kamera ei vaan riitä kaikkeen ja auto kaipaisi keulalle yhden tutkan niiden avuksi.
Pysäköinti pelkkien kameroiden avulla on vähän hit'n'miss, hyvässä valossa käytän niitä apuna tarvittaessa, mutta navigoin silti pääosin perinteisesti peileistä ja päätä kääntäen. Useamman kerran on ollut jo tilanne, jossa auton pysäköintiavustin ei ole noteerannut lainkaan esimerkiksi parkkipaikalla oleva liikennemerkkiä/metallitolppaa. Hämärässä noista kameroista on vielä vähemmän luotettavaa apua. Ts. en luota lähellekään yhtä paljon kuin aiempien BMW:n ja Volvon tutkiin, joihin pystyi luottamaan varsin hyvin.
Tekniset toiminnot kuten vaikka puhelinavain ja auton etäohjaus yms ovat toimineet ihan hyvin, ei valittamista. Pariin kertaan nyt iPhonella käyttäessä ei auto ole tunnistanut puhelinavainta ennen sovelluksen avaamista näytölle, Android-puhelimilla tätä ongelmaa ei ollut. Esilämmitys ja viilennys ovat toimineet kuten pitää. Latauksen ajastus voisi olla vähän selkeämmin ja monipuolisemmin toteutettu sovelluksessa, mutta Defan laturin myötä en sitä onneksi enää varsinaisesti tarvi, koska ohjauksen voi tehdä laturin päästä. Auton äytön ja käyttöliittymän toiminta on autojen mittapuulla kiitettävää - ei hidasteluja eikä nykimistä, ihan kuin nykyaikaista taulutietokonetta käyttäisi.
Yleisestä laatuvaikutelmasta sen verran, että itsellä odotukset eivät olleet kovin korkealla mm. autokaupoissa kokeilemieni Model 3:sten ja nettivideoiden pohjalta, joten olin tähän autoon aika positiivisesti yllättynyt. Kaikki pellit ja saumat istuu hyvin, maalipinnassa ei ollut sanottavaa ja sisustassa viimeistely on asiallista. Halpuuttamisen toki näkee tietyissä kohdissa, kuten vaikkapa ovipaneelien prässäysten saumamassauksesta tai pellin paksuudesta esimerkiksi frunkin kannessa. Lisäksi tiettyjä käytännöllisiä lisävarusteita on pitänyt hankkia itse mm. tavaratilan suojaksi, lisälokeroita keskikonsoliin, PPF-lisäkalvoja ja isommat kuraläpät yms.
Sisällä ei kuulu ajossa mitään natinoita tai ylimääräisiä ääniä, edes kuoppatiellä. Ratin ja penkin automaattinen säätyminen ajoprofiilin mukaan on meillä ihan ehdoton ominaisuus, kun kuskeilla on pituuseroa 20 cm. Penkit on omaan makuun perus-ok - pehmustus on omaan makuun ihan hyvän napakka ja selkänojan sivutuki on ok, mutta istuinosassa sivutukea saisi olla enemmän ja reisituki on aivan liian heikko. Ristiseläntuessa saisi olla korkeudensäätö. Vanhan BMW e61:n sporttipenkit vie näitä ihan 100-0 %, mutta kyllä näillä pärjää.
Eli ehkäpä näin tiivistettynä en odottanut auton olevan lähellekään täydellinen, mutta ensimmäisten viikkojen perusteella se vaikuttaisi olevan parempi kuin odotin ja sopivan erinomaisesti siihen käyttöön mihin se hankittiin, vaikka puutteita sieltä täältä löytyykin. Seuraavaksi odotellaan mielenkiinnolla miten auto palvelee talvikäytössä ja kuinka pahasti pakkanen rajoittaa rangea. Odottelen sen putoavan johonkin 350 km:n tuntumaan tästä syys-kesäkelien 500 km:sta.