Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
Itse säädin niin, että tilasin kevyet ~10kg vanteet (19" koko siis tässä) kesärenkaille ja Teslan gemini-vakiovanteet jäi talvirenkaille. Nastarenkaiksi Nokian EV 10 ja anturit + rengastyöt päälle. Taisi maksaa 2700 e kaikkineen, mutta bonuksena pölykapseleita hienommat puoli-forged vanteet, joiden eron huomaa ainakin kaupunkinopeuksissa "kaasun" vasteessa. Ja talvirenkaat pitäisi olla ok, melua varmaan kuitenkin piisaa - mutta nastat pitää paikallisten kelien takia olla.
Ja jotkin kiinalaiset vaihtoehto-pölykapselitkin tuli tilattua gemini-vanteisiin, sellaiset jotka tulevat vanteen reunan yli. Saa nähdä jaksanko ottaa käyttöön.

Itsellä sama idea myös kun saan oman autoni. Michelin nastarenkaat kävin jo tilaamassa ja toimitus joskus lokakuun loppupuolella renkailla. Pitäisi olla todella hiljaiset nastat.
 
Voisiko joku kenties jaksaa mitata paljonko tuo kynnyskotelo on näkyvillä etu- & takaovissa?

Tilaisin ppf kalvoa mutta otanko 15cm leveän vai 20cm leveän teipin.
 
Onko Y hiljaisempi kuin kolmonen ? Eikös monesti nämän "SUV:t" ole hiljaisempia kuin matalat serkkunsa ?
 
Onko Y hiljaisempi kuin kolmonen ? Eikös monesti nämän "SUV:t" ole hiljaisempia kuin matalat serkkunsa ?
Vanhaan kolmoseen verrattuna on se vähän hiljaisempi, mutta faceliftiin verrattaessa oletettavasti uusi kolmonen on parempi/mukavampi.
 
Teslabjörnin lukemissa y on about desibelin hiljaisempi kuin 3 (80km/h) mutta Y vielä parin desibelin päässä esim. E-tronista. Uudesta kolmosesta vaikea sanoa, onko parempi kuin Y tuon osalta. Tokihan teslabjörnin testitkin lähinnä suuntaa antavia.
 
Noihin valoihin liittyen. Nyt kun syksy alkaa pimenemään, niin voisi suuntauksen tarkistaa. Onko heittää joku hyvä ohje tähän, vai pystyykö tuota edes itse tehdä?

Käy hiljaisena aikana katsastuskonttorilla näyttämässä, tuskin edes jaksavat ottaa maksua. Itse säädin muuhun autoon seinää vasten karkeasti ja hienosäädöt pienen ajolenkin jälkeen.
 
Käy hiljaisena aikana katsastuskonttorilla näyttämässä, tuskin edes jaksavat ottaa maksua. Itse säädin muuhun autoon seinää vasten karkeasti ja hienosäädöt pienen ajolenkin jälkeen.
Auto on menossa muutenkin huoltoon, niin käskin lisäillä tuon valojen säädön mukaan siihen. Valojen suuntauksen tarkastaminen maksaa n. 20€, mutta jos sieltä löytyy säädettävää, niin menee takuun piikkiin.
 
Onko Y hiljaisempi kuin kolmonen ? Eikös monesti nämän "SUV:t" ole hiljaisempia kuin matalat serkkunsa ?
Tuolla facebookin ryhmässä oli äänieristyksiä tekevä henkilö mitannut 3:n ja Y:n ennen ja jälkeen eristyksen.
Sähköautot – Nyt! | Moro!
"

Model 3: (3kpl ”faceliftin” keskiarvo)
Vaimentamattomana 80kmh 69.1dB ja 100kmh 72.6dB.
Ulkopyöränkaarien eristyksellä saatiin vähennettyä melua keskiarvolta 1.6dB.
Vaimennuspaketilla melua saatiin vähennettyä 80km/h nopeudessa 3dB ja 100km/h 3.5dB.
Model y:
Lähtökohta oli mittarilla jo tosi hiljainen, auto oli aivan uusi malli lähes suoraan tehtaalta. Autossa tuplalasit, joka auttaa jo paljon tuulen suhinoissa. Tähän asennettiin myös lisätiivisteet oviin.
Vaimentamattomana 80km/h nopeudessa 66.4dB, 100km/h 70dB.
Vaimennettuna 80km/h 63,6dB ja 100km/h 67.5.

"
 
Kuulostaa aika paljolta jos ovien lisätiivisteellä saa 2-3db pois auton melusta. Joku ei kyllä täsmää.
 
Juu ei tietenkään.

Mutta nuo mittauksethan nyt on lähinnä suuntaa-antavia, ei ne mitään eksaktin tarkkoja ole (eikä edes tekijä niin ole väittänytkään). Ja tuossahan mainitaan "myös lisätiivisteet" eli sinne on asennettu myös sama setti kuin kolmoseen (?)
 
Mitä ovat tuplalasit ? Tarkoitetaanko tässä sittenkin vain ääntävaimentamia laseja ?
 
Kuulostaa aika paljolta jos ovien lisätiivisteellä saa 2-3db pois auton melusta. Joku ei kyllä täsmää.
En viitsinyt koko tekstiä copy-pastea tänne kun linkistä löytyy kuvien kera, mutta...
"

Tuossa kesällä kävi useampi Tesla äänieristettävänä ja nyt on mittadataa käsissä
1f64c.png

Tässä tulokset ulkopyöränkaarien ja vaimennuspaketin tuloksista. Vaimennuspakettiin kuuluu etu- ja takaovet, tavaratila, etulattia, sisä- ja ulkopyöränkaarien eristys.
Mittaukset on 30sec ajon keskiarvoja.

"
 
Eikös uuteen kolmosen tullut ääntävaimentavat lasit. Onko ne nyt tupla ääntävaimentamat lasit ? vai pelkät ääntävaimentavat ?
 
En viitsinyt koko tekstiä copy-pastea tänne kun linkistä löytyy kuvien kera, mutta...
"

Tuossa kesällä kävi useampi Tesla äänieristettävänä ja nyt on mittadataa käsissä
1f64c.png

Tässä tulokset ulkopyöränkaarien ja vaimennuspaketin tuloksista. Vaimennuspakettiin kuuluu etu- ja takaovet, tavaratila, etulattia, sisä- ja ulkopyöränkaarien eristys.
Mittaukset on 30sec ajon keskiarvoja.

"
Tämä selittää eli paljon muutakin. Sitten asia ok.
 
Nyt on tullut 2000km ajettua Y:tä. Muutama 300km eestaas reissua ja sitten muuten kaupunkiajoa. Päkraundia sen verran, että tämä on kolmas oma auto nyt aikuisiällä, jos nuoruuden autoja ei lasketa. Aiemmat 2019 BMW 118i, toinen Golf 2021 Variant 1.5etsi Style ja nyt tämä 2023 (heinäkuun lopussa valmistettu) MY LR 19" valkoinen Saksasta. Nyt ajossa koko ajan ollut softa 2023.26.9, just tuli tuo uusin 2023.32.6 ja laitoin päivitykseen nyt kirjoittaessa. Siinä pitäisi parantua kameroiden feedin ja tallennuksen laatu vielä paremmaksi. Mielestämme ne on nytkin olleet jo hyvät. Ostin Samsung T7 1tb levyn niin mahtuu kuvaa, toimi heittämällä ilman mitään alustuksia tai kansioiden luontia.

Netissä paljon puhutaan pyyhkijöistä, kovasta alustasta, vakionopeudensäätimestä ja pysäköintiavustimesta. Kommentoin ensin niitä omasta näkökulmasta.

Pyyhkijät ovat toimineet koko ajan hyvin automaatilla, niin kuivalla kuin erilaisissa sateissa. Pitkän reissun jälkeen olen aina pyyhkäissyt hyttyset kameroiden edestä pois. Kävin testaamassa täysin pimeällä valottomalla tiellä kovassa sateessa myös, siellä pyyhkijät ilmoittivat, etteivät näe eivätkä toimi automaatilla. Pyyhkijät sai täysin pimeällä valottomalla tiellä päälle helposti manuaalisesti painamalla viiksen päästä nappia (jolloin se pyyhkäisee kerran) ja sen jälkeen kerran näytöltä manuaaliasetuksen nappia, joka ilmestyy näytölle, jos painaa pyyhkijän päästä. Ongelma oli siis helposti ratkaistu.

Alusta on jämäkkä, mutta ei mielestäni eikä testikuskienkaan mielestä epämukava. Auto ei niiaile kovemmassakaan vauhdissa mutkateillä ja auto on aina hyvin ryhdikäs. Fiilistelyajo mutkatiellä on erittäin mukavaa. Alusta ottaa myös hidastetöyssyt ym. hyvin, vaikka niihin ajaisi hieman lujempaa testiksi. Ei siis paukauta sellaisessakaan ajossa mitään hampaita irti. Sanoisin siis, että alusta on ainakin omasta mielestä ja tätä testiajaneiden mielestä hyvä. Ei tule yhtään paha mieli bemarin ja golffin jälkeen. Iso tehokas auto vaatii jämäkkyyttä ja tehot eivät väännä autoa kaksinkerroin.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin on toiminut todella hyvin. Ns. kameroiden näkövirheestä johtuvat haamujarrutukset eivät ole olleet meillä kertaakaan vielä ongelmana. Auto saattaa alkaa jarruttelemaan, jos tien vieressä on pysäköitynä auto vähän liian paljon tien puolella tai pyöräilijä huitelee ison tien reunalla. Tässä tilanteena siis 80-100 alue. Tämä kannattaa näissä tilanteissa ottaa huomioon ja pitää jalka kaasulla sen aikaa. Vakionopeudensäädin osaa todella hyvin nähdä edessäolevat autot myös todella isossa mutkassa, esim. Golf alkoi kiihyttämään jos oli tiukempi mutka pienessä vauhdissa eikä nähnyt autoa, Tesla tajuaa että edellä oleva auto on vaan vähän sivussa nyt. Eli toimii siis omassa käytössä paremmin, kuin Golfin aktiivivakkari. Säädöt vastaamaan nopeusrajoituksia ovat mukava lisä Golffin vakkariin painamalla viikseä. Nopeudet eivät aina ole oikein karttadatan takia, odotan innolla, että Tesla saisi Suomessakin luvan käyttää ihan niiden kylttien nopeuksia kameroiden avulla. Vakkari on pysynyt päällä pahimmassakin vesisateessa ja toiminut oikein silloinkin. Tätä itse epäilin, mutta ei ole ollut ongelmaa.

Autopilot on toiminut ihan hyvin myös. Autopilot osaa vaihtaa automaattisesti nopeuksien mukaan ja vähentää stressiä ohjailussa pitkällä matkalla motariajossa. Aina karttadatan nopeudet eivät ole oikein ja se joskus aiheuttaa jarrutuksia ja kiihdytyksiä väärissä paikoissa. Tämä siis otettava huomioon. Epäilen, että nämä väärät nopeudet ovat syy monien "haamujarrutuksiin". Itse ajelen aikalailla 50/50 autopilotilla ja normivakkarilla. Autopilotissa pitää olla hereillä.

Pysäköintiavustin vision only toimii ihan ok meidän käytössä. Me ei jouduta ajelemaan autoa mihinkään tiukkoihin paikkoihin. Semmoisessa ajossa varmaan olisi tarpeen ne tarkemmat tutkat. Taakse katellaan aina kameroista niin en ole niitä viivoja niin seuraillut ja eteen tuo vision only antaa yleensä STOP merkin sopivassa paikassa. Yleensä nuo senttiarviot on ollu tässä softassa noin 10-20cm liian isot, eli se arvioi vähän ylimääräistä. Mieluummin niin päin. Vision osaa nähdä aika hyvin tolppia ym. Mitä tutkat ei Golfissa nähneet. Autotalliin ajetaan aina nokka edellä ja pysähdytään stoppiin tai kun se sanoo että 30cm seinään. Meillä on pyörä seinää vasten auton ja seinän välissä, ei ole aiheuttanut ongelmaa. Toiminut siis ok.

Muuta yleistä:

Lataukset matkoilla ollaan tehty aina superchargerilla. Kotona 11kw laturi. SC:t ovat toimineet ja vauvan vaipan vaihdon aikana on aina ladannu 30(-40%)-80% ja ollaan sitten jatkettu matkaa. Odottelua ei ole ollut, lataus on ollut aina nopeampi kuin pysähdys. Ei tartte räplätä appeja vaan letku sisään ja kauppaan. Pysähtyminen ei olisi meidän 300km matkoilla pakollista rangen puolesta, mutta eipähän tartte näihin perus sukulaisreissuihin ladata autoa 100% ja vauva täytyy käyttää "huollossa" eniveis joka reissulla puolessa välissä. Ajelin kauheassa vesisateessa noin 15 asteessa 300km matkan ja akkua jäi 26%, eli worst case on myös testattu ja meidän perus kuukausireissut onnistuu siis varmasti ilman välilatausta, jos tarve. Tutun sähköautonkuskin mukaan vesisade on pahempi kuin pakkaset.

Sisältä auto on mielestämme laadukas, siellä on mukava matkustaa ja kaikki on toiminut yleisesti hyvin. Auto ei ole äänekäs motarivauhdissa, hankala verrata korvakuulolla. Ei aiheuta keskustelua puoleen tai toiseen Golffin jälkeen. Tehot ja sulava voimantuotto tuo selvästi positiivista maustetta arkeen ja talvea odotan kovasti nelivedon takia. Kattoikkuna on yllättävän mukava varuste, tuo valoa ja vielä enemmän tilan tuntua. Valot ovat Golfin performance ledejä paremmat. Kaiuttimet ovat todella hyvät. Puhelinavain on todella kiva. Etäohjaus toimii mainiosti, toisin kuin Golfissa. Penkit ovat mielestämme hyvät, emme ole vaimon kanssa kauhean pitkiä tai painavia. Takaluukku on aika pitkä ja nousee tallissa liian korkealla jos nosto-ovi on kiinni, piti rajoittaa sen verran alas sen takia varulta, että ollaan lyöty kumpikin otsamme siihen reunaan jo kerran. :D Se on ehkä suurin arjen haaste käytössämme kotona. Sen voi nostaa kuitenkin ylös asti kädellä helposti, jos ovi on kiinni. Mielenkiinnolla testaillaan autoa ja ihmettelin kyllä paljon kitinää auton ominaisuuksista netissä. Jos arvostelu auttoi, oma refelinkki löytyy tuolta refelangasta tai YV:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Noiden @AAtte käyttökokemusten innoittamana naputtelen nyt muutamat havainnot itsekin yleismmin puheenaiheena oleviin asioihin liittyen:

Itsellä (yhteisesti vaimon kanssa) Model Y Dual Motor LR ollut nyt noin 3,5 viikkoa, mittariin kertynyt vajaa 2500 km. Saksan tehtaalta valmistunut yksilö 19" vakiopyörillä. Ensimmäinen sähköauto ja myöskin uusi auto itsellä, erinäisillä sähköautoilla on kyllä tullut jonkin verran ajettua. Aiempaa autohistoriaa varmaan noin 50 auton verran, kaikki oikeastaan 10+ vuotiaita. Hankintakriteeneinä oli tilat (erityisesti tavaratila koirahäkille), neliveto, nahka/tekonahkasisusta muistilla, riittävä matkantekokyky ja tietysti budjetti (~50 k€ oli aika venytetty maksimi, toki rahoituskorko ja lopullinen kuukausierä oli ratkaiseva).

Kokonaisuudessaan ensimmäiset viikon on mennyt varsin mukavasti ja vaivattomasti ilman mainittavia ongelmia. Auto vaikuttaa sopivan suunniteltuun käyttötarkoitukseen erinomaisesti. Pääosin lataukset on tapahtuneet kotona, asennutin autokatokseen Defan Power-laturin. Nelisen kertaa taidan olla käynyt pikalaturilla, joista puolet Supereilla. Latausten suhteen ei ole ollut mitään ongelmaa. Yleensä meillä päiväajot 30-100 km luokkaa, jotka syövät akun varauksesta sen 10-20 %. Kulutus liikkunut 14-17 kwh/100km luokassa. Akku riittää hyvin ainakin näin kesäaikaan tyypillisimpiin Lempäälä-Pori-Lempäälä ja Lempäälä-Helsinki-Lempäälä -reissuihin, joiden aikana en yleensä halua/ehdi/pysty autoa välttämättä lataamaan. Tuo oli itselle aika tärkeä kriteeri, itseä ei hirveästi kiinnosta illalla työreissusta palatessa pysähtyä johonkin latausasemalle odottelemaan 15-30 minuutiksi - olen tuon ajan mieluummin kotona vaimon kanssa.

Sampsalla ollut jonkin verran ongelmia pyyhkijöiden kanssa, itsellä ei oikeastaan mitään mainittavaa. Joskus tuntuvat pyyhkäisevän pari "ylimääräistä" kertaa kun aktivoituvat, mutta eivät ole jääneet mihinkään looppiin tai turhaan päälle autopilotilla tms. Toiminta ei nyt ehkä aivan aiempien Bemarin ja Volvon automaattipyyhkijöiden tasoa, mutta ihan riittävän hyvä toistaiseksi.

Kokemukset alustasta ja ohjauksesta on vähän kaksijakoiset, jaan kyllä monen lehdistökoeajon näkemyksiä alustan puutteista. Toisaalta alusta on ihan hyvä meidän talouden ajoprofiilin tarpeisiin. Meillä ajo pääosin "suorahkoa tietä" 60-120 nopeuksilla ja sitten taajama-ajoa. Tuossa käytössä alusta on mielestäni ihan jees. Tuntuma ei ole pintakova, mutta aika pintanapakka ja jämäkkä, josta itse pidän. Kuopissa ja epätasaisuuksissa ei kuulu kolinoita tai muutakaan ylimääräistä, terävissä kuopissa tai hidasteissa vain laadukkaan pehmeä tömähdys. Joku toinen saattaisi kaivata hieman mukavuuspainotteisempaa pintapehmeämpää tuntumaa, joka nielisi kuopat ja epätasaisuudet huomaamattomammin.

Omien kokemusten perusteella alustan puutteet tulee vastaan tiukemmissa mutkissa kovemmalla vauhdilla, esimerkiksi motarin rampeissa ja mutkateillä. Pari viikkoa sitten ajelin pidemmän noin 50 km pätkän 80 km/h mutkateitä, jotka olisi esimerkiksi vanhalla e61 Bemarillani ollut nautinnollista ajettavaa, mutta tuolla Model Y:llä toivoin kyllä aika nopeasti tien vaihtuvan suoremmaksi. Alusta tuntuu noissa vauhdeissa regressiiviseltä, eli se tuntuu antavan sitä enemmän periksi/kallistuvan mitä sitä rasittaa mutkissa, joka ei herätä luottamusta autoon. Tähän lisäksi ohjauksen tuntuma on aika etäinen ja samalla sen ollessa melko nopeasti ja herkästi tehostettu, on ajotuntuma mutkatiellä ikävä - vähän kuin kumipallo olisi rattiakselin ja renkaiden välissä. Suoralla ja hitaammassa ajossa ohjaustuntuman kanssa pärjää ihan hyvin.

Suorituskykyä on mielestäni tähän koriin ja alustaan enemmän kuin riittävästi, tällä pärjää erinomaisesti kaikissa tilanteissa mitä normaalissa liikenteessä tulee vastaan ja ehkä tärkeimpänä hyötynä ohitukset saa hoidettua tarvittaessa nopeasti. Itse kun en koe tätä autoa mitenkään urheilullisena, niin en ole jaksanut sen kummemmin innostua noista tehoista muutaman alkupäivien täyskiihdytyksen jälkeen. Mulle olisi lopulta kokonaisuuden kannalta aika sama, vaikka kiihtyvyys olisi pari sekkaa hitaampikin. Enemmän saan ajamisen iloa Z4:llä kiihdytellessä, vaikka se kiihtyy sataseen 1,5 sekkaa hitaammin. Model Y on ennemminkin kliininen paikasta toiseen vaivattomasti siirtävä kulkine, johon se meillä ostettiinkin.

Adaptiivinen vakkari on toiminut melko hyvin, joissain tilanteissa vähän harmittaa sen verkkainen reagointi, esimerkiksi jos moottoritiellä auto väistyy edestä pois, niin vakkari kiihdyttää hyvin hitaasti. Nopeuden automaattisäätö nopeusrajoitusmerkkien perusteella on itselle edelleen mysteeri, joskus nopeus vaihtuu automaattisesti, monesti ei. Joskus se vaihtuu jopa vääräksi nopeudeksi, vaikka merkki tunnistuu oikein. Motarin digitaalisia merkkejä auto tuntuu tunnistavan huonosti. Autopilotin perusversio tuntuu toimivan kohtalaisen hyvin moottoritiellä ja suuremmilla pääteillä, jotka eivät ole liian mutkikkaita. Tiukemmalla mutkatiellä kaistaviivojen välissä pysyminen tuntuu hieman epävarmemmalta ja joihinkin mutkiin auto hidastaa vauhtia paljon enemmän kuin olisi tarve. Haamujarrutuksia ei ole tullut juurikaan - lähinnä yhdellä yöllä ajetulla matkalla pari, ja ne tapahtuivat moottoritiellä alikulussa katuvalojen muodostaman voimakkaan varjon kohdalla. Yleisesti ottaen kokemusten perusteella vaikutelma on se, että kamera ei vaan riitä kaikkeen ja auto kaipaisi keulalle yhden tutkan niiden avuksi.

Pysäköinti pelkkien kameroiden avulla on vähän hit'n'miss, hyvässä valossa käytän niitä apuna tarvittaessa, mutta navigoin silti pääosin perinteisesti peileistä ja päätä kääntäen. Useamman kerran on ollut jo tilanne, jossa auton pysäköintiavustin ei ole noteerannut lainkaan esimerkiksi parkkipaikalla oleva liikennemerkkiä/metallitolppaa. Hämärässä noista kameroista on vielä vähemmän luotettavaa apua. Ts. en luota lähellekään yhtä paljon kuin aiempien BMW:n ja Volvon tutkiin, joihin pystyi luottamaan varsin hyvin.

Tekniset toiminnot kuten vaikka puhelinavain ja auton etäohjaus yms ovat toimineet ihan hyvin, ei valittamista. Pariin kertaan nyt iPhonella käyttäessä ei auto ole tunnistanut puhelinavainta ennen sovelluksen avaamista näytölle, Android-puhelimilla tätä ongelmaa ei ollut. Esilämmitys ja viilennys ovat toimineet kuten pitää. Latauksen ajastus voisi olla vähän selkeämmin ja monipuolisemmin toteutettu sovelluksessa, mutta Defan laturin myötä en sitä onneksi enää varsinaisesti tarvi, koska ohjauksen voi tehdä laturin päästä. Auton äytön ja käyttöliittymän toiminta on autojen mittapuulla kiitettävää - ei hidasteluja eikä nykimistä, ihan kuin nykyaikaista taulutietokonetta käyttäisi.

Yleisestä laatuvaikutelmasta sen verran, että itsellä odotukset eivät olleet kovin korkealla mm. autokaupoissa kokeilemieni Model 3:sten ja nettivideoiden pohjalta, joten olin tähän autoon aika positiivisesti yllättynyt. Kaikki pellit ja saumat istuu hyvin, maalipinnassa ei ollut sanottavaa ja sisustassa viimeistely on asiallista. Halpuuttamisen toki näkee tietyissä kohdissa, kuten vaikkapa ovipaneelien prässäysten saumamassauksesta tai pellin paksuudesta esimerkiksi frunkin kannessa. Lisäksi tiettyjä käytännöllisiä lisävarusteita on pitänyt hankkia itse mm. tavaratilan suojaksi, lisälokeroita keskikonsoliin, PPF-lisäkalvoja ja isommat kuraläpät yms.

Sisällä ei kuulu ajossa mitään natinoita tai ylimääräisiä ääniä, edes kuoppatiellä. Ratin ja penkin automaattinen säätyminen ajoprofiilin mukaan on meillä ihan ehdoton ominaisuus, kun kuskeilla on pituuseroa 20 cm. Penkit on omaan makuun perus-ok - pehmustus on omaan makuun ihan hyvän napakka ja selkänojan sivutuki on ok, mutta istuinosassa sivutukea saisi olla enemmän ja reisituki on aivan liian heikko. Ristiseläntuessa saisi olla korkeudensäätö. Vanhan BMW e61:n sporttipenkit vie näitä ihan 100-0 %, mutta kyllä näillä pärjää.

Eli ehkäpä näin tiivistettynä en odottanut auton olevan lähellekään täydellinen, mutta ensimmäisten viikkojen perusteella se vaikuttaisi olevan parempi kuin odotin ja sopivan erinomaisesti siihen käyttöön mihin se hankittiin, vaikka puutteita sieltä täältä löytyykin. Seuraavaksi odotellaan mielenkiinnolla miten auto palvelee talvikäytössä ja kuinka pahasti pakkanen rajoittaa rangea. Odottelen sen putoavan johonkin 350 km:n tuntumaan tästä syys-kesäkelien 500 km:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Aika samanlaiset fiilikset näin noin 8kk omistamisen jälkeen kuin kahdella edellisellä kirjoittajalla.

Tosin kun talonyhtiössä asuu niin laturin saamisen kanssa sai tapella oikein urakalla ja nyt se vihdoin tuossa alkukuusta saatiin asennettua, joten julkiset laturit tullut hieman enemmän tutuksi, tosin työpaikalla sai ladattua ilmaiseksi niin pahimmat latauslaskut sinällään jäi tekemättä. Yleensä nuokin hoitui kaupassakäynnin yhteydessä kun sattui sopivasti olemaan suurteholatausasema kauppakeskuksen yhteydessä ja sen lisäksi muutama kerta eri supereilla.

Pyyhkijöiden ongelmatilanteet on toistaiseksi laskettavissa yhden käden sormilla, eikä nekään tulleet täyteen. Muutaman ylimääräisen pyyhkäisyn tuo tuntuu tekevän mutta muuten automatiikka on toiminut varsin hyvin, tosin välillä tuntuu että on aika aggressiivinen nostamaan nopeutta vaikkei kunnolla sataisikaan.

Autopilot ja vakkarikin tulleet näin kesäajoissa varsin tutuiksi kun viikottain ajelee ns pitkän viikonloppureissun mökille (n 150km suunta) ja toiminut hyvin. Suurimmat ongelmat olleet muutama tietty kohta jossa tien reunassa on bussipysäkki johon ei ole maalattu pysäkille tien puolelle viivaa jolloin AP tekee pienen "sivuttaisnykäsyn" kun tie levenee, mutta korjaa sitten linjan taas kaistan keskelle.

Ehkä tässä syksyllä kun tulee muutamia uusia reissuja tehtyä ns ei-tunnetulla reitillä niin tuosta saanee sitten paremman kuvan, mutta eipä tuo AP sinällään sitä ajamiseen keskittymistä sen enempää vähennä, ainakaan itsellä.

Alkuviikosta tuli uusi 2023.32.6 softaversio josta monet on sanonut että AP olisi alkanut hidastelemaan ja jarruttelemaan enemmän, joten saa nähdä onko tuossa nyt sitten ryssitty jotain, koska aiemmilla versiolla ei hirveästi ongelmia omilla ajoilla ole ollut.
 
Russla polkee hintoja. Voisi kuvitella, että tämäkin myy hyvin, kun ei se neliveto ihan pakollinen ole (edes Suomessa).

 
Viimeksi muokattu:
Onkos muilla usein puhelin yhdistetty tilassa? Tuntuu et usein on vaikka käynnistää puhelimen uudestaan niin silti on yhdistetty.


Oneplus 11 käytössä.
 
Yhdistetty jos on auton liepeillä, ei muuten.
 
Onkos muilla usein puhelin yhdistetty tilassa? Tuntuu et usein on vaikka käynnistää puhelimen uudestaan niin silti on yhdistetty.


Oneplus 11 käytössä.
Mitä haittaa tuosta on? Tuohan ei tarkoita sitä että esim ovet eivät olisi lukossa, ainoastaan että auto kuulee Bluetoothin.
 
Vaihdoin talvirenkaat alle ja ero 20" Induction + Michelin Pilot Sport -> 19" Gemini + Nokia R5 SUV kitkat olikin yllättävän iso rengasmelun osalta ja onhan tuo vähän pehmeämpi ajaakin. Keväällä kun tein vaihdon toisinpäin ero ei minusta ollut näin suuri, mutta silloin autoon ei vielä ollut tehty vaimennuskäsittelyä. Eli oikeastaan tuo vaimennus pääsee oikeuksiinsa kun rengasmelu ei ole liian kova.
Pitänee ihan tosissaan harkita josko vaihtaisi nuo 20" kesärenkaat tuumaa pienempiin.
 
Itsellä molemmat rengassarjat 19” ja pitää kyllä sanoa että äänitason ja mukavuuden osalta paras valinta.

Koeajoautoissa taisi olla 20” alla ja ainakin silloin auto ei tuntunut mitenkään erityisen hiljaiselta ja pintakovuutta oli selvästi enemmän havaittavissa. Vaikka kesärenkaatkin ovat pienemmässä koossa hiljaiset niin 19” kitkat on kuin sukkasillaan ajelis.
 
Muutama päivä sitten autoon tuli uusi päivitys, onko joku onnistunut tekemään havaintoja mitä uutta, kun muutoslogi ei kertonut mitään. Eräs tubettaja mainitsi tuoreella videollaan, että pyyhkijät saisi nyt ainakin kolmosessa pois päältä autopilotin kanssa, itse en ole tuota tajunnut nyt päivityksen jälkeen kokeilla
 
Muutama päivä sitten autoon tuli uusi päivitys, onko joku onnistunut tekemään havaintoja mitä uutta, kun muutoslogi ei kertonut mitään. Eräs tubettaja mainitsi tuoreella videollaan, että pyyhkijät saisi nyt ainakin kolmosessa pois päältä autopilotin kanssa, itse en ole tuota tajunnut nyt päivityksen jälkeen kokeilla
Eipä tainnut olla muuta kuin bugifixejä jos siis oli tuo 2023.32.9 päivitys?

Pyyhkijöitä ei saa tässäkään pois automatttiasennolta, en tiedä miten Ylhäinen tuossa olisi onnistunut, luultavasti kun hänellä on myös nuo napit käytössä niin voinee johtua siitä.
 
Eipä tainnut olla muuta kuin bugifixejä jos siis oli tuo 2023.32.9 päivitys?

Pyyhkijöitä ei saa tässäkään pois automatttiasennolta, en tiedä miten Ylhäinen tuossa olisi onnistunut, luultavasti kun hänellä on myös nuo napit käytössä niin voinee johtua siitä.
Jep tuota 32.9:siä tarkoitan. Sexy buttonseillahan nuo pyyhkimet on saanut jo aiemminkin pois autopilotilla, mutta ymmärsin videolta että päivityksen jälkeen saisi muutenkin. Harmi jos ei näin ole.
 
Jep tuota 32.9:siä tarkoitan. Sexy buttonseillahan nuo pyyhkimet on saanut jo aiemminkin pois autopilotilla, mutta ymmärsin videolta että päivityksen jälkeen saisi muutenkin. Harmi jos ei näin ole.
Ei saa pois päältä ja miksi saisi? Monella tuntuu olevan ongelma tämä pyyhkimien pois ottaminen. Ne ovat päällä koska haluavat suojella siten itseään, että kamera ei mene piiloon. Jos kamera ei näe moni automatiikka autossa loppuu.
 
Ei saa pois päältä ja miksi saisi? Monella tuntuu olevan ongelma tämä pyyhkimien pois ottaminen. Ne ovat päällä koska haluavat suojella siten itseään, että kamera ei mene piiloon. Jos kamera ei näe moni automatiikka autossa loppuu.
Koska monilla pyyhkijät hinkkaa kuivaa lasia vaikka ei olisi mikään tarve putsata lasia ja kamerat on puhtaat. Jos kameran näkyvyys häiriintyy, voisi auto kytkeä myös autopilotin siinä kohdassa pois päältä ja ilmoittaa siitä näytöllä. Beta-automaattipyyhkijät yhdistettynä ei-beta vakionopeudensäätimeen on järjetön pakotettu yhdistelmä. Varsinaisen autopilotin kanssa ymmärrän, koska sekin on beta.
 
Koska monilla pyyhkijät hinkkaa kuivaa lasia vaikka ei olisi mikään tarve putsata lasia ja kamerat on puhtaat. Jos kameran näkyvyys häiriintyy, voisi auto kytkeä myös autopilotin siinä kohdassa pois päältä ja ilmoittaa siitä näytöllä. Beta-automaattipyyhkijät yhdistettynä ei-beta vakionopeudensäätimeen on järjetön pakotettu yhdistelmä. Varsinaisen autopilotin kanssa ymmärrän, koska sekin on beta.
Tietoinen valinta kun ostaa Teslan. Ainut palautekanava on tehdä tiketti ja toivoa, että softa parantuu. Myös voi auton kuvaa näytöllä painaa niin siitä kaiketi lähtee joku palaute.
 
Veikkaan, että aika moni olisi tyytyväinen jos valikoista voisi erikseen halutessaan aktivoida käyttöön tyhmän vakionopeussäätimen:
  • Yksi pyyhkäisy viiksestä
    • tyhmä vakionopeudensäädin jossa ei adaptiivisuutta
    • vain ja ainoastaan pitää nopeuden vakiona
    • ei koskaan tapahdu haamujarrutusta
    • ei koskaan pakota pyyhkimiä päälle, koska kuski vastaa näkemisestä
  • Kaksi pyyhkäisyä viiksestä
    • sama kuin nykyinen adaptiivinen vakkari
  • Kolme pyyhkäisyä
    • sama kuin nykyinen autopilot
 
Veikkaan, että aika moni olisi tyytyväinen jos valikoista voisi erikseen halutessaan aktivoida käyttöön tyhmän vakionopeussäätimen:
  • Yksi pyyhkäisy viiksestä
    • tyhmä vakionopeudensäädin jossa ei adaptiivisuutta
    • vain ja ainoastaan pitää nopeuden vakiona
    • ei koskaan tapahdu haamujarrutusta
    • ei koskaan pakota pyyhkimiä päälle, koska kuski vastaa näkemisestä
  • Kaksi pyyhkäisyä viiksestä
    • sama kuin nykyinen adaptiivinen vakkari
  • Kolme pyyhkäisyä
    • sama kuin nykyinen autopilot
Hieno idea mutta näissä on vaarana että unohtuu mikä tila päällä ja ajaa perään kun ei ollutkaan adaptiivinen päällä. Sen takia ominaisuutta ei ole tai en ole törmännyt ainakaan sellaiseen jossa saisi tyhmän.
 
Hieno idea mutta näissä on vaarana että unohtuu mikä tila päällä ja ajaa perään kun ei ollutkaan adaptiivinen päällä. Sen takia ominaisuutta ei ole tai en ole törmännyt ainakaan sellaiseen jossa saisi tyhmän.
Vitosbemareissa tuollainen ominaisuus oli ja muutos ilmaistiin asianmukaisesti näytöllä. Pikkasen jurppi sen jälkeen ajaa satoja kilometrejä VW:n vehkeellä, jossa adaptiivisen pudottua pois (lumen pakkaannuttua keulaan) ei ollut vakkaria ollenkaan.
 
Vitosbemareissa tuollainen ominaisuus oli ja muutos ilmaistiin asianmukaisesti näytöllä. Pikkasen jurppi sen jälkeen ajaa satoja kilometrejä VW:n vehkeellä, jossa adaptiivisen pudottua pois (lumen pakkaannuttua keulaan) ei ollut vakkaria ollenkaan.
Joo loskassa se vitosen etututka meni aina lumeen/jäähän ja oli pakko käyttää normivakkaria. Oli kyllä hyvä ominaisuus.
 
Yyt ja kolmoset: kun teille vilkutetaan valoja ajaessa, se tarkoittaa sitä että teidän ledivaloista jotkin tai kaikki ovat vinksallaan.
Joo, varmasti ikävää saada se korjautettua, mutta vitun ikävää on ajaa auton kanssa joko teitä vastaan, tai ihmetellä sisäkaton täysvalaistumista kun olette 300-50 metrin päässä takapuskurista.

Kolmoset ja Y mallit, samat valot, samat ongelmat. Ei kaikissa, ei 30% edes, mutta väitän että 15% vähintään. Otanta tehty Turussa ja Helsingin seudulla ajaessa.


Edit: huomio, erotan kyllä helposti väärin suunnatun valon kuvion kirkkasta valosta. Nämä ovat kaksi eri asiaa.

Y ja 3 malleissa on kolme pää valoa per umpio. Näistä voi olla yksi tai kaksi liian ylös suunnattu. Huomaatte sen itsekin, kun ajoradan yläpuoleiset heijastimet heijastavat valoa kirkkaammin takaisin sinun oman ajoneuvon valoista vs muiden valoista. Koska ”ledlobe” sojottaa horisonttipisteen tasalle tai ylle.
 
Viimeksi muokattu:
Yyt ja kolmoset: kun teille vilkutetaan valoja ajaessa, se tarkoittaa sitä että teidän ledivaloista jotkin tai kaikki ovat vinksallaan.
Joo, varmasti ikävää saada se korjautettua, mutta vitun ikävää on ajaa auton kanssa joko teitä vastaan, tai ihmetellä sisäkaton täysvalaistumista kun olette 300-50 metrin päässä takapuskurista.

Kolmoset ja Y mallit, samat valot, samat ongelmat. Ei kaikissa, ei 30% edes, mutta väitän että 15% vähintään. Otanta tehty Turussa ja Helsingin seudulla ajaessa.
Osassa on selkeästi valot väärässä mutta myös sekin että ne on aika kirkkaat.
 
Se että ne on kirkkaat, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että ne osoittavat ylös päin.
 
Vitosbemareissa tuollainen ominaisuus oli ja muutos ilmaistiin asianmukaisesti näytöllä. Pikkasen jurppi sen jälkeen ajaa satoja kilometrejä VW:n vehkeellä, jossa adaptiivisen pudottua pois (lumen pakkaannuttua keulaan) ei ollut vakkaria ollenkaan.
Onko enää?
Se että ne on kirkkaat, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että ne osoittavat ylös päin.
Toki ja tähän päälle se vielä että auto unohtaa säädetyt asetukset.
 
Tietoinen valinta kun ostaa Teslan. Ainut palautekanava on tehdä tiketti ja toivoa, että softa parantuu. Myös voi auton kuvaa näytöllä painaa niin siitä kaiketi lähtee joku palaute. Ja sen takia juuri päivityksen uudistuksista kyselin, kun sain sen ymmärryksen että parannuksia olisi tehty.
Tapoja suhtautua asiaan on monia. En itse allekirjoita tuota "tietoista valintaa" tai yleensäkään nöyrtymistä hölmöön toteutukseen" ilman että sitä ei valmistaja voisi parantaa. Palautemahdollisuudet on kyllä tiedossa, ja itsellä ei onneksi ole ollut juuri ongelmia pyyhkijöiden kanssa.
Veikkaan, että aika moni olisi tyytyväinen jos valikoista voisi erikseen halutessaan aktivoida käyttöön tyhmän vakionopeussäätimen:
  • Yksi pyyhkäisy viiksestä
    • tyhmä vakionopeudensäädin jossa ei adaptiivisuutta
    • vain ja ainoastaan pitää nopeuden vakiona
    • ei koskaan tapahdu haamujarrutusta
    • ei koskaan pakota pyyhkimiä päälle, koska kuski vastaa näkemisestä
  • Kaksi pyyhkäisyä viiksestä
    • sama kuin nykyinen adaptiivinen vakkari
  • Kolme pyyhkäisyä
    • sama kuin nykyinen autopilot
Niin tai sitten vaan olisi se adaptiivinen vakkari lisävaihtoehto asetuksissa perusvakkaria käyttäessä. Tai tuo mitä jo yllä ehdotin, että pyyhkimet saa pois päältä, mutta auto lopettaa adaptiivisuuden käytön jos toteaa kameran olevan liian peittynyt/likainen. Kyllähän se muutenkin ilmoittelee noista toimintojen rajoituksista esim sadekelillä tai pimeässä, joten simppeli toteutus olisi tuohonkim yhteyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Tapoja suhtautua asiaan on monia. En itse allekirjoita tuota "tietoista valintaa" tai yleensäkään nöyrtymistä hölmöön toteutukseen" ilman että sitä ei valmistaja voisi parantaa. Palautemahdollisuudet on kyllä tiedossa, ja itsellä ei onneksi ole ollut juuri ongelmia pyyhkijöiden kanssa.
Ehkä tuo on fanaattisten valitusta. Aina kun vähän kertoo ”totuutta” niin ekana pitää myydä auto ja lopettaa valitus.

Teslasta saisi niin paljon paremman jos heitä kiinnostaisi asiakkaat mutta kun rahan kiilto silmissä mennään.
 
Muutama päivä sitten autoon tuli uusi päivitys, onko joku onnistunut tekemään havaintoja mitä uutta, kun muutoslogi ei kertonut mitään. Eräs tubettaja mainitsi tuoreella videollaan, että pyyhkijät saisi nyt ainakin kolmosessa pois päältä autopilotin kanssa, itse en ole tuota tajunnut nyt päivityksen jälkeen kokeilla
Täällä on yleensä aika hyvin kerrottu mitä päivityksessä muuttuu. Tesla Software Updates & Release Notes - Latest Tesla Updates
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 350
Viestejä
4 553 524
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom