Tesla Model 3 tyyppiviat sekä maalijutut

Jonin auto pitäisi kyllä Teslan ottaa varaosa-autoksi ja laittaa pojalle uusi kaara alle. Mutta olisi kyllä mukava tietää miten laaja ongelma tässä on kyseessä, mutta ainakaan Jonin ongelman kaltaisesti se ei kaikkia autoja koske.
Uutiset tietysti unohtaa asian mainita klikkiensä perässä (ja Joni huomion - minkä toisaalta ymmärrän kyllä).


Mikäli tätä ketjua ja muuta seurantaa sekä tutkimusraporttia oikein luin niin jäsentelisin ja tiivistäisin näin:


1) Yksilön viat / laatu. Todennäköisesti joku pienehkö prosentti autokannasta. Ostaja voi nämä pääosin havaita ennenkuin lunastaa auton. Nämä tulisi joka tapauksessa takuuseen hoitaa mukisematta.
Valtaosa autoista on kuitenkin maalin ja kasauksen osalta virheettömiä, nämä eivät vaan pidä meteliä asiasta!

- Maalin paksuus
- Maalaamattomat paikat
- Maalivirheet
- Kasausvirheet

Lakan pehmeys vähän ymmärtääkseni auki, taitaa olla speksissä tai lähellä pääosin ja osittain lakan tyypistä johtuva "ominaisuus". Sanotaan nyt että pehmeäkö enivei, mutta vaikuttaa lähinnä naarmuherkkyyteen.
(Vaikuttaneeko että Tesla toimittaa autojaan huomattavasti tehokkaammin mitä perinteiset valmistajat ja lakka ei ole vielä saavuttanut lopullista kovuuttaan kun on asiakkaan käsissä?) (mutu)


2) Design ongelmat. Koskevat kaikkia M3 autoja. Tämä on suurin yksittäinen syy kiveniskemiin yms.
- Renkaan ulkonema korista -> heittää tiestä irtoavaa ainesta lokasuojan metallireunaan ja auton kylkeen. Mikään maali ei kestä kivi- ja hiekkapuhallutusta.
Huomatkaa ero esim Skodan läpättömiin autoihin missä rengas on kokonaan lokasuojakourussa ja kaikki renkaasta lentävä tavara osuu helman alla olevaan muovilistaan!
upload_2019-8-13_0-42-49.png
(Tarkastusraportista lainattua.)


Tässä Esimerkki normaalista kulumisesta autossa missä on virheetön maali. Jälkiä on, muttei mitään Jonin auton kaltaista. 28t km ajettu talvea, soraa, suolaa yms.



Teslan tulisi tunnistaa design ongelma, asentaa uusiin autoihin läpät ja tarjota ratkaisua jo autonsaostaneille (Goodwilliä tai vähintään nollakate korjaus eli minimissään roiskeläpät)

-------------------

Nopeasti kalkuloiden jos oletetaan että noita uudelleen maalattavia autoja olisi vaikka Jonin esittämä n. 25 000kpl ja kustannus maalista olisi noin 4000e/ auto (riippuen maasta mutta ka) niin kokonaiskustannus n.100 milj. euroa. Tämä jaettuna parille-kolmelle kvartaalille niin ei pitäisi paljoa painaa Teslan pussissa saati vaikuttaa osakekurssiin. Tämä investointi Teslan kyllä ehdottomasti kannattaisi tehdä. Model Y:ssä tuo kivenheittodesign on muuten jo korjattu.
 
Viimeksi muokattu:
Jonin auto pitäisi kyllä Teslan ottaa varaosa-autoksi ja laittaa pojalle uusi kaara alle.
.....



Teslan tulisi tunnistaa design ongelma, asentaa uusiin autoihin läpät ja tarjota ratkaisua jo autonsaostaneille (Goodwilliä tai vähintään nollakate korjaus eli minimissään roiskeläpät)

-------------------

Kuvitellaanpa tilanne; Teslan omistaja menee Teslan huoltoon:

-Terve
-mmm... terve
-ostin Teslan noin kk sitten ja nyt olisi pieniä ongelmia
-mmm... millaisia?
-maalipinta tuntuu rapistuvan pois vähän joka puolelta
-mmm... se on normaalia kulumista
-ei se mielestäni tämän hintaluokan autossa voi tällaista olla, auto on käytännössä uusi, 2000km ajettu
-mmm...mistä se maali on kulunut pois?
-puskurista, kyljistä, konepelliltä eli vähän joka puolelta
-mmm... no jotta saadaan teidät tyytyväiseksi asiakkaaksi, niin varataan autolle aika huoltoon
-hienoa! maalaatte siiis auton uudelleen, kiitos!
-mmm, ei, ei... asennetaan maksutta kuraläpät, sopiiko jos tuotte auton ensi viikolla
 
Viimeksi muokattu:
(Vaikuttaneeko että Tesla toimittaa autojaan huomattavasti tehokkaammin mitä perinteiset valmistajat ja lakka ei ole vielä saavuttanut lopullista kovuuttaan kun on asiakkaan käsissä?) (mutu)

Tarkoittaako tehokkaammin laatua tarkastamatta ja virheistä välittämättä? Perinteiset merkit puskee päivässä ulos saman mitä Tesla viikossa ja mutuna paljon pienemmällä toleranssilla.
 
Tässä Esimerkki normaalista kulumisesta autossa missä on virheetön maali. Jälkiä on, muttei mitään Jonin auton kaltaista. 28t km ajettu talvea, soraa, suolaa yms.

Mikä nyt sitten on kenestäkin normaalia, mutta ei käytännössä mikään muu merkki edes tuollaiseen kuntoon mene alle 28k ajettuna ja vuoden vanhana. Varmasti laatu on vaihtelevaa, mutta jos tuo on hyvä yksilö, niin sitten se kyllä vaihtelee surkeaan ja katastrofaalisen surkean välillä. Kuten täällä on moni jo sanonut, niin moni auto on maalipinnaltaan paremmassa kunnossa kun sillä on ajettu 10+ vuotta ja 300k talvessa, sorassa ja suolassa. 28k ajettuna jokunen kiveniskemä keulassa on toki normaalia, mutta ei se, että koko maalipinta on naarmuilla saati sitten selkeät ruosteongelmat.

Kuraläpät voi lieventää ongelmaa, mutta ei ilman niitäkään maalin tuolla tavalla pitäisi kulua. Varsinkin kun osa vaurioista ei ole siellä "hiekkapuhallusalueella", plus että kyllä moni muukin auto kylkeen kuraa heitää.
 
Suurin ongelma tuossa videon kamppeessa lienee vähän sinne päin asennetut panelit, levottoman kokoiset raot ovien ja takapaksin saumoissa aiheuttavat sen, että tuota paskaa kertyy ja lopulta ruostetta alkaa puskemaan. Korostuu tietysti alueilla missä suolataan ja joskus hiekkaakin lentää. Eihän tuo maali ja auton kunto ole lähelläkään virheetöntä kun huomioi hintatason ja ajetun määrän, mutta lienee jossain määrin hyväksyttävissä kun suhteuttaa vaikkapa Jonin yksilön ongelmiin.
 
Toivotan menestystä Teslajonille tähän hankkeeseen!

Yleisellä tasolla täytyy sanoa, että Suomen kuluttajasuoja on heikolla tasolla. Kuluttajaviranomaiset antavat päätöksiä, mutta yritysten ei ole pakko noudattaa niitä. Ennen kaikkea meiltä puuttuu toimiva joukkokannemahdollisuus. Se puuttuu siksi, että yritykset osasivat lobata oikein omalta kannaltaan.

Itseänikin kiinnostaisi T3, mutta jos meno on tuollaista, niin jää haaveeksi toistaiseksi. Yhtiönä Tesla on näköjään uponnut syvemmälle kuin luulin ja se saa miettimään miten sen käy. Perusongelma kaiken taustalla on se, että sijoittajien pitää aina saada osuutensa. Tai ainakin suursijoittajien...

Ennustan, että Joni saa parhaimmillaan yksittäistapauksena korvauksen tavalla tai toisella ja siihen liitetään NDA. Jokainen siis saa Suomessa ja ehkä muuallakin tapella yksittäin, jos jaksaa. Oikeuteen meno on aina arpapeliä ja siinä voi hävitä kaiken.
 
Viimeksi muokattu:
(Vaikuttaneeko että Tesla toimittaa autojaan huomattavasti tehokkaammin mitä perinteiset valmistajat ja lakka ei ole vielä saavuttanut lopullista kovuuttaan kun on asiakkaan käsissä?) (mutu)

Teslat tulee laivalla jenkeistä missä menee niin kauan että ostamalla minkä tahansa eurooppalaisen auton se on ollut jo pitkään ajossa ennenkuin tesla on edes euroopassa niin tämä ei ainakaan voi olla syy.
(esim oma auto näköjään n. 2vk siitä kun rullannut tehtaalta ulos saksassa oli kilvissä suomessa).
 
Ennen kaikkea meiltä puuttuu joukkokannemahdollisuus. Se puuttuu siksi, että yritykset osasivat lobata oikein omalta kannaltaan.
OT mutta ei puutu. Toki se on rajattu niin, että kanteen voi nostaa vain kuluttaja-asiamies.
 
Enpä ollut aiemmin vielä tätä ketjua lukenut, mutta nyt sattui silmiini. Propsit Jonille siitä että olet jaksanut ottaa asian esille ja taistella brändiuskovaisia vastaan. Vastassa on varmasti paljon hihhuleita joilla on Tesla-lasit päässä ja pysyy.

--------

Mä voin ottaa tuossa joku päivä kuvia maailman suurimmasta autotehtaasta ulos tulleesta Hyundai i10:stä. Ajoneuvo maksoi uutena 11 000€ ja on suunnilleen saman ikäinen kuin TeslaJonin ajoneuvo.



Olettaisin, että tuossa ajoneuvossa pitäisi olla paljon laatuongelmia kun on noin kova tohina tehdä autoja ja auton hinta on noin alhainen. Katsotaan mitä selviää.

Tämä. Miten ihmeessä sen hinnan pitäisi korreloida tuolla tavoin? :D Siis ihan aiheellista siitä asiasta on valittaa, mutta ajatus siitä että tietyn hintaluokan tavarassa ei ole tietynlaisia vikoja, on typeryyttä, ellei sitten mennä oikeasti design-tavaraan ja kautta linjan käsityönä tehtäviin tuotteisiin.

Ihan itse, omaa tahtoaan sen auton on arvottanut sen hintaiseksi että siitä on kokenut olevan järkevää maksaa tietty summa. Kerta toisensa jälkeen joutuu työelämässäkin asiakkaille valitettavasti toteamaan, ettei tuotteen ovh-hinta korreloi laadun kanssa kuin ehkä korkeintaan käänteisesti.
 
Tietääkseni tilanne ei ole kehittynyt tästä Mitä kuluttaja voi tehdä, jos yritys ei noudata kuluttajariitalautakunnan päätöstä? mitenkään. Tarve kyllä olisi, itselläkin on valitus odottamassa käsittelyä. Tapaus Caruna.

Nämä voi niputtaa kaikki samaan eli pelote yrityksille on vähän niin ja näin. Siksi kirjoitin aiemmin, että hyvä jos yksittäiset henkilöt saavat jotain erikseen sovittuja korvauksia.
Vai onko joillakin tietoa 20/80% säännön muuttumisesta paremmaksi? Luvun pitäisi olla lähempänä 100%, sekä kuluttajariitakäsittelyjä paljon vähemmän, jos pelote aidosti toimisi.
 
Jonin auto pitäisi kyllä Teslan ottaa varaosa-autoksi ja laittaa pojalle uusi kaara alle. Mutta olisi kyllä mukava tietää miten laaja ongelma tässä on kyseessä, mutta ainakaan Jonin ongelman kaltaisesti se ei kaikkia autoja koske.
Uutiset tietysti unohtaa asian mainita klikkiensä perässä (ja Joni huomion - minkä toisaalta ymmärrän kyllä).


Mikäli tätä ketjua ja muuta seurantaa sekä tutkimusraporttia oikein luin niin jäsentelisin ja tiivistäisin näin:


1) Yksilön viat / laatu. Todennäköisesti joku pienehkö prosentti autokannasta. Ostaja voi nämä pääosin havaita ennenkuin lunastaa auton. Nämä tulisi joka tapauksessa takuuseen hoitaa mukisematta.
Valtaosa autoista on kuitenkin maalin ja kasauksen osalta virheettömiä, nämä eivät vaan pidä meteliä asiasta!

- Maalin paksuus
- Maalaamattomat paikat
- Maalivirheet
- Kasausvirheet

Lakan pehmeys vähän ymmärtääkseni auki, taitaa olla speksissä tai lähellä pääosin ja osittain lakan tyypistä johtuva "ominaisuus". Sanotaan nyt että pehmeäkö enivei, mutta vaikuttaa lähinnä naarmuherkkyyteen.
(Vaikuttaneeko että Tesla toimittaa autojaan huomattavasti tehokkaammin mitä perinteiset valmistajat ja lakka ei ole vielä saavuttanut lopullista kovuuttaan kun on asiakkaan käsissä?) (mutu)


2) Design ongelmat. Koskevat kaikkia M3 autoja. Tämä on suurin yksittäinen syy kiveniskemiin yms.
- Renkaan ulkonema korista -> heittää tiestä irtoavaa ainesta lokasuojan metallireunaan ja auton kylkeen. Mikään maali ei kestä kivi- ja hiekkapuhallutusta.
Huomatkaa ero esim Skodan läpättömiin autoihin missä rengas on kokonaan lokasuojakourussa ja kaikki renkaasta lentävä tavara osuu helman alla olevaan muovilistaan!
upload_2019-8-13_0-42-49.png
(Tarkastusraportista lainattua.)


Tässä Esimerkki normaalista kulumisesta autossa missä on virheetön maali. Jälkiä on, muttei mitään Jonin auton kaltaista. 28t km ajettu talvea, soraa, suolaa yms.



Teslan tulisi tunnistaa design ongelma, asentaa uusiin autoihin läpät ja tarjota ratkaisua jo autonsaostaneille (Goodwilliä tai vähintään nollakate korjaus eli minimissään roiskeläpät)

-------------------

Nopeasti kalkuloiden jos oletetaan että noita uudelleen maalattavia autoja olisi vaikka Jonin esittämä n. 25 000kpl ja kustannus maalista olisi noin 4000e/ auto (riippuen maasta mutta ka) niin kokonaiskustannus n.100 milj. euroa. Tämä jaettuna parille-kolmelle kvartaalille niin ei pitäisi paljoa painaa Teslan pussissa saati vaikuttaa osakekurssiin. Tämä investointi Teslan kyllä ehdottomasti kannattaisi tehdä. Model Y:ssä tuo kivenheittodesign on muuten jo korjattu.



Noh, muilla valmistajilla etenkin italialaisilla esim. Maserati, Alfa romeo on ollu iät ja ajat kokispullomuotoja eli huomattavasti radikaalimpia, kuin Koslassa ja ne eivät näytä 10 vuotta hiekkamyrskyssä olleilta.

Miten ne kuraläpät auttaa jos autot on päin vittu maalattu ympäriinsä. Tai siihen, että koripaneelit on asentanut TööMees Virosta korillisen Sakua nauttineena?

Teslan kassa on tyhjä. Jo tuollainen kustannus haittaa entisestään talousvaikeudessa olevaa hikipaja.

Ilmeisesti nyt koitetaan vaan pumpata apinoita jotta elon muski voi painella avaruussukkulalla marssiin polttelemaan pilveä ja vetämään kokkelia maalari Josen perskannikoista.
 
Hienoa toimintaa @TeslaJoni :n toimesta. Myrskyä päin, vaikka vähän pärskeitä lentääkin. :tup:

Viimeisimmän tiedon mukaan lähiplaneettojen tulevat esilennot edistyvät suunnitelmien mukaisesti. Muskin mukaan lähitulevaisuuden lennoille valitut pilotit ja matkustajat ovat valittu pohjoismaista ja ilmoitetaan valituille lähiaikona.

Muskin mukaan polttoaineen ja sen riittävyyden aiheuttama laskennallinen epäselvyys tuotannon sekä sijoittajien välillä aiheuttaa aavistuksen verran toleranssia, joka on hänen mielestään kuitenkin hyväksyttävissä.
 
Mä arvaan että tämä case tulee hautautumaan pikkuhiljaa jonnekin internetin syövereihin. Olettavasti saavat linjaston jossain vaiheessa kuntoon (tai ovat jo saaneet) joten kokonaisautomäärä jää suht pieneksi ja tästäkin porukasta hihavakiolta reilusti yli 50% ei vaan kiinnosta. Kiinnostuneista ½ tulee olemaan myynyt autonsa ennenkuin joku päätös tulee. Muut lukijat unohtavat jutun 2-5 vuotta kestävän mahdollisen rosisreissun aikana. Arvaisin että innokkaimmat oikeudenhakijat tullaan maksamaan hiljaiseksi...

Ei sillä että ylläolevia oikein olisi, mutta näin se vaan tuppaa menemään niin kauan kuin kantajina on ihmisiä jolle rahalla on jotain merkitystä, eri asia olisi jos joku miljardööri päättäisi että katsoo kortit todella loppuun kun 100ke kuluja ei tunnu missään...
 
Eikös tässä olla kuluttaja-asiamiestä ottamassa mukaan tapaukseen. Tällöinhän KKV viimekädessä haastaa firman oikeuteen eikä mikään yksityinen taho, mikäli todetaan, että tuote on ollut virheellinen ja sitä ei suostuta korjaamaan.

Ylipäätänsä täällä meillä Suomessa ei toimi oikeudenkäynti ihan samalla tavalla kuin Amerikassa. Oikeudenkäynti riita-asiassa ei kestä 2-5 vuotta, ketään ei makseta hiljaiseksi (varsinkaan Kilpailuvirastoa, jos tuo siihen menee) ja ei ole mitään lautamiehistöä jotka päättää pärstäkertoimella asioista. Jos kuluttajaviranomainen haastaa firman oikeuteen niin siinä ei myöskään tule tuotteen ostaneelle mitään oikeudenkäyntikuluja, paitsi mitä nyt tulonmenetyksiä todisteluista tulee.

Vähän epäilen myöskään, että ½ Suomessa 80k€ auton ostaneista vaan "unohtaa asian" :rofl: tai myy auton parin vuoden sisään -30k€ upealla arvonalenemisella.
 
Kuluttaja-asiamies ei välttämättä lähde mukaan, toisaalta se voi myös vain avustaa (tai siis olla tekemättä mitäänkään tai nostaa ryhmäkanteen) Kuluttajan avustaminen oikeudessa. Se on myös maailmanlaajuisesti ihan sama mitä kourallinen ihmisiä Suomessa tekee. Itse tiedän tällä hetkellä yhden riita-asian (ei koske tuotetta eikä liity kuluttajansuojaan mitenkään) jota on käsitelty nyt jo 2,5v ilman että se on mennyt edes istuntoon asti vielä. Tuosta sitten hovit ja KO:t päälle niin kyllä siinä odottavan aika pitkäksi tulee...
 
Yksittäisiä Tesla omistajia ottaa päähän? Lisäksi pelätään että uudet laturit perutaan, mutta ei kai nyt sellaista kumminkaan.

Voihan tuo myynti vähän olla jäissä, kun uutisointia on riittänyt. Oli myös verrattu Mersun ja Fordin vanhoihin takuukorjauksiin.

Toivottavasti siis ruostuu oikein pahasti, niin Teslan olisi pakko ruveta maalaustöihin ja takuukorjaamaan. :) Nyt kun autot on vielä tosi uusia. Facebookista pari pätkää:

"Parashan tässä on se, että osaavat vielä jäädyttää nuo superit tänne tämän loputtoman kohkaamisen takia. En yllättyisi, miksi ne tänne mitään asentelisi jos tuo vaikuttaa oikeasti myyntiin?
Minulta myös kysytään (tai siis minulle vittuillaan) maalista liki päivittäin. Toivottavasti saitte etua hoitaa tämä mediassa eikä oikeuden kautta. Me muut maksetaan tästä ihan saletisti aika kova hinta."

"Mielestäni kyse ei ole niinkään itse maalista vaan siitä miten valmistaja hoitaa takuut ja reklamaatiot."
 
Kommentoin tätä myös toisaalle, mutta tänne myös: Törmäsin tähän ketjuun Teslan omalla foorumilla.

"Took delivery of a 2018 Red Model 3 All Wheel Drive on October 14th. During initial inspection I noted many of the hinges - doors & trunks - were missing paint. My delivery specialist responded with "the robotics must not have been calibrated correctly" and said they could take care of this and for me to contact Service."

Tuossa tapaukssa saranoiden maalipuutteet olivat Teslan mielestä vikoja, jotka tulee korjata!

"Perhaps my expectations were too high but one assumes that before a $65K car is delivered an inspection would have noted and corrected prior to delivery. Instead, it now becomes MY issue to resolve as there is no "ownership"/ responsibility within Tesla."

Tämä on koko ajan ihmetyttänyt, eikö Tesla itse tarkista autoja ennen luovutusta ollenkaan? Toisin sanoen Vetokuja seuraa täysin Fremontista käsin määrättyä toimintamallia. Asiakkaalta on tärkeää vain saada rahat pois äkkiä.

"Upon arriving at the Service Center, I was told I would be without my car for at least 3 to 4 weeks as every door and both trunk lids needed to be removed to repaint the hinges! This seems absurd especially when I questioned the Service Advisor regarding time - his response was there were MANY ahead of me."

Kas kas, työruuhkaa korjauksissa. Missä kohtaa käytäntö on muuttunut, että väitetään umpisurkean maalaustyön olevan normaalia?? Vai ovatko EU-asiakkaat ö-luokkaa joista ei tarvitse huolehtia?

Ks. Multiple Hinges Missing Paint! | Tesla
 
Tämä on koko ajan ihmetyttänyt, eikö Tesla itse tarkista autoja ennen luovutusta ollenkaan? Toisin sanoen Vetokuja seuraa täysin Fremontista käsin määrättyä toimintamallia. Asiakkaalta on tärkeää vain saada rahat pois äkkiä.
Eikös Mr. Musk antanut kenkää kokeneille laaduntarkkailijoille, koska niille piti maksaa melko korkeaa palkka? Tilalle otettiin työntekijöitä, joilla ei ollut hajuakaan mitä piti tehdä - jos ylipäätään otettiin.
 
"Parashan tässä on se, että osaavat vielä jäädyttää nuo superit tänne tämän loputtoman kohkaamisen takia. En yllättyisi, miksi ne tänne mitään asentelisi jos tuo vaikuttaa oikeasti myyntiin?
Minulta myös kysytään (tai siis minulle vittuillaan) maalista liki päivittäin. Toivottavasti saitte etua hoitaa tämä mediassa eikä oikeuden kautta. Me muut maksetaan tästä ihan saletisti aika kova hinta."

Noihin lauseisiin tiivistyy se keskiverto Tesla-omistajan ajatusmaailma. "Minä, Minä, Minä!". Redditissäkin on ties kuinka monta kultin jäsentä jotka aina sanoivat kaikista ongelmista, että yksittäistapaus ja Tesla hoitaa kuntoon. Kunnes se "yksittäistapaus" tapahtui omalle kohdalle ja huoltoon saa ajan 3kk päähän ja auton on sitten pajalla toiset 3kk kun ei saa osia. Noin kärjistetysti.
 
TeslaJonin ja kohtalotoverien tapauksessa autoja ei edes suostuta korjaamaan! Ei vaikka vielä edellisenä syksynä tuon linkin mukaan vähäisempiäkin maalivikoja korjattiin, mitä nyt oli kovasti huollossa ruuhkaa...
 
Noihin lauseisiin tiivistyy se keskiverto Tesla-omistajan ajatusmaailma. "Minä, Minä, Minä!". Redditissäkin on ties kuinka monta kultin jäsentä jotka aina sanoivat kaikista ongelmista, että yksittäistapaus ja Tesla hoitaa kuntoon. Kunnes se "yksittäistapaus" tapahtui omalle kohdalle ja huoltoon saa ajan 3kk päähän ja auton on sitten pajalla toiset 3kk kun ei saa osia. Noin kärjistetysti.
Minä en ainakaan haluaisi kuulua siihen joukkoon, joka vaatii Teslalta, että laittakaa auto kuntoon. Ei olisi kivaa. Tesla taitaa olla hankalimmasta päästä autotehtaita.

Jep. Tuo lainaamani juttu olikin saanut 11 peukutusta, eli kärkipäätä. Tuossa on vedetty sitten kommentointi vähän leikiksi ja siinäkin 9 peukutusta.

Kyllä tuo maaliasia ja myös huonosti koottu auto olisi syytä korjata. Ei oikein ideaa ostaa tuollaista romua. (Teslan omistajan mielestä kaikkein huipuinta autoa)

"Vastaat vaan parilla ylisanalauseella samalla mitalla sen enempää miettimättä. Että paras auto mitä olet koskaan nähnyt, paras talvella ja pitkillä matkoilla, et ymmärrä miksi muita autoja enää myydään, näyttää muut tehtaat olevan menossa konkkaan kun eivät pysty samaan, on se kurja kun jossain joutui ajamaan perinneautolla vielä. Tai kysyy onko katsonut oman auton pohjassa maalia."

Samaa mieltä. :) "Mutta eikös sitä sanota myös että "All publicity is good publicity”."
 
Eikös Mr. Musk antanut kenkää kokeneille laaduntarkkailijoille, koska niille piti maksaa melko korkeaa palkka? Tilalle otettiin työntekijöitä, joilla ei ollut hajuakaan mitä piti tehdä - jos ylipäätään otettiin.

Tuotantolinjalta taidettiin tosiaan vähentää mm. QA-henkilöstöä muiden muassa. Mutta lisäksi myöskään Suomen päässä ei näemmä hääviä tarkastusta tehdä. Kun kerran tuollaiset autot menevät sukkana koko organisaation läpi asiakkaalle asti...
 
Toivottavasti siis ruostuu oikein pahasti, niin Teslan olisi pakko ruveta maalaustöihin ja takuukorjaamaan. :)

Ongelmahan tässä on se, ettei näitä saa korjattua "hyviksi". Jos vaan hiotaan ruosteet pois ja maalia päälle, niin kyllä se ruoste sieltä alta tulee pian takaisin. Koko kori pitäisi purkaa osiin, hiekkapuhaltaa ja sähkösinkitä uudelleen, koska se galvanointi pitää pellin ehjänä.

On nimittäin kokemusta noista ruostekorjauksista. Olen tehnyt itse (yrittänyt tehdä) vuosikausia ja välillä teettänyt ammattimaalaamoissa, mutta aina se puskee kukkasta parin talven jälkeen.
 
Ongelmahan tässä on se, ettei näitä saa korjattua "hyviksi". Jos vaan hiotaan ruosteet pois ja maalia päälle, niin kyllä se ruoste sieltä alta tulee pian takaisin. Koko kori pitäisi purkaa osiin, hiekkapuhaltaa ja sähkösinkitä uudelleen, koska se galvanointi pitää pellin ehjänä.

On nimittäin kokemusta noista ruostekorjauksista. Olen tehnyt itse (yrittänyt tehdä) vuosikausia ja välillä teettänyt ammattimaalaamoissa, mutta aina se puskee kukkasta parin talven jälkeen.

Näinhän se on, kuten aiemminkin olen sanonut, niin ei se vahaamalla ja teippaamalla parane tai muilla valohoidoilla. Kokonaan se pitää purkaa ja aloittaa alusta uudestaan. Siinä sitä on valmistajalle haastetta.

Tai oikeastaan epäonnistuneet yksilöt pitäisi lunastaa takaisin, joko rahalla tai toimittamalla uusi kunnolla tehty kärry entisen tilalle. Mutta milläs ne niitä teltoissa yhtäkkiä alkaisi tekemään kunnolla.
 
Tuotantolinjalta taidettiin tosiaan vähentää mm. QA-henkilöstöä muiden muassa. Mutta lisäksi myöskään Suomen päässä ei näemmä hääviä tarkastusta tehdä. Kun kerran tuollaiset autot menevät sukkana koko organisaation läpi asiakkaalle asti...

Suomen päädyssä ei ole koskaan tehty mitään laaduntarkkailua tai -kontrollia. Semmosta kuraa sieltä on läpi puskettu vuosien aikana äXiä ja äSsiä.
 
Noi vekottimet kun olis kunnolla tehtyjä niin kolmosta olisi voinut seuraavaksi autoksi vaikka harkita etenkin kun taloyhtiöltä tuli vihreätä valoa sähkisten lataukselle. Mutta ei nyt oikeesti rahaa viitsi maksaa jostain samaratason rotiskosta.

Näyttäisi olevan täysin luokattomia jopa amerikkalaisiksi.
 
Mutta ei nyt oikeesti rahaa viitsi maksaa jostain samaratason rotiskosta.

Samaraa valmistettiin myös Uudenkaupungin autotehtaassa jonkun aikaa. Laatu parani huomattavasti ja oli lähtökohtaan nähden ainakin vähän parempi olemukseltaan. Se kokeilu tosin kaatui hintaan, kun ei käynyt kaupaksi kalliimmalla hinnalla.
Itsellä kokemuksia aito(ryssä)Samarasta x monta, ja yhdestä EuroSamarasta, eron kyllä huomasi:cool:

yksikään noista ei ollut oma
 
Onkohan tämä ollut jo?

"Kumpi on kuvassa 320.000 km nähnyt suomen teitä volvo v50 ilman kuraläppiä? Ja kumpi 2000 kilsaa kesärenkailla nähnyt suomen teitä tesla model 3 ilman kuraläppiä?"

66580291_10219605762077783_6839783286290513920_o.jpg


Täytyisi oikeastaan ottaa vertailukuva omasta vanhasta autostakin, kun siinäkään ei ole roiskeläppiä (fiat "laatua").

Taitaa olla tuo oikea kuva tessukka.
 
Eikös tuo ole aika yleistä käyttäytymistä, että "hehkutetaan" sitä mitä tekee. On ostettu Tesla koska se on hyvä.

Nyt tuo Teslan huolto vähän tökkii ja muutamissa autoissa on valmistusvikaa. Se ei tietysti oikein sovellu tuohon ajatteluun. Eikä ole vielä mitään korjaavaa juttuakaan keksitty.

TeslaJonikin osti kalliin kolmosen, kun piti sitä hyvänä vehkeenä. Varmaan olisi hehkuttanutkin autoa, jos vastoinkäymisiä ei olisi tullut.
 
Omassa 2005 ja 152 tkm ajetussa fiat puntossa on vähän samaa vikaa, kun ei ole roiskeläppiä.

Sinkki on jollain lailla kumminkin kestänyt, kun ei ole aivan kokonaan ruostunut. Saa nähdä miten se Tesla ruostuu?


edit:

"Fiat-autojen ruosteenestokäsittely on kehitetty niin korkealuokkaiseksi, että voimme myöntää autollenne kuuden (6) vuoden puhkiruostumattomuustakuun." Loppunut siis 2011.
 
Viimeksi muokattu:
Se ruostuu näin:



3 vuoden päästä katsastusmies työntää piikin läpi ja antaa hylyn. Se siitä 12 vuoden puhkiruostumistakuusta. ; - )

Tesla tekeekin nyt tosiaan fiksusti valkoisia autoja, niin pohjamaali ei niin erotu. :)

Amerikkalaisissa ei taida muutenkaan olla mikään kaikkein parhain jälleenmyyntiarvo. Enkä ole (onneksi) yhtään omistanutkaan. Kalliiksi tulee maalauttaa, jos ei ole laittanut mitään suojauksia autoon heti uutena.
 
En osaa sanoa, mutta sanoisin, että tuhansia. Tuntemattomatkin tulee mulle sanoo menestystä. Eilen tuli rokkari sanomaan kotiparkkiksella, että komia auto ja sanoin, että meil on ottelu muskin kanssa menossa. Hän sanoi, että on seurannut.

Oikeastaan pitäisi muotoilla kysymys uudestaan. Kuitenkin videot ja uutiset on levinnyt pitkin maailmaa, niin se on aika monta tavoitettua lukijaa/näkijää ww. Oliko liioiteltua sanoa että useampia miljoonia tietää tapauksesta, todellisia lukijamääriähän ei ikinä saa tietää, mutta kyllähän niitä on.
 
Imo ei ole liioteltua kun katsot sivun 5 postauksia. Olen tavoittanut twitterin kautta noin 150.000-250.000 tuhatta ihmistä. Voinen sanoa, että koko eurooppa Tesla tyypit tietää musta. Oho hups. Tweettejä katsottu 635.000 kertaa.... :eek:

katso liitettä 263452


Portugalista tuli viestiä just, että susta puhutaan useassa mediassa myös Espanjassa mietitään, että heidän pitää myös tilata tälläinen tarkastus.

KS.

Pintura y óxidos
Stanan Joni, myin just Panameran pois ja ois ollut tarkoitus ostaa m3p. Näitä kun lukee, niin ei jaksa maksaa edes 2000e varausmaksua puoleksi suunnitellusta autosta. Pitänee pysytellä merkissä ja ostaa 911... Tai ehkä odotan taycaninin julkkaria. Kausiauto siiheksi :)
 
Tuo saksalaisen Nextmoven case on kyllä aika hurja, ei auta vaikka tilaat 100 autoa, ehjiä autoja tai kunnollista palvelua et saa :D

Tesla on julkaissut vastineen InsideEV:lle (sekä muille medioille) sen jälkeen kun julkaisivat artikkelin Nextmove:sta:

“Tesla’s vehicle quality has reached record highs, and our data does not indicate any unusual vehicle quality issues that are specific to Germany or anywhere else in the world. Although there is always a small chance that a car may occasionally encounter blemishes during final transport to a customer, that is not unique to Tesla and we address those issues quickly for anyone impacted. We are also in the process of scaling up service centers globally, including a more than 50% increase in Mobile Service vehicles and a five-fold increase in Mobile Service coverage just this year in Europe.

We set an extremely high bar for our cars, which is why any customer who is unhappy with theirs can return it for a full refund up to seven days after purchase. Our customer satisfaction data shows that German customers have largely been satisfied with their vehicles, including the quality and condition of their cars upon delivery.”

Offt. Onko Suomeen jo tullut Mobile Service ajoneuvoja?
 
Viimeksi muokattu:
InsideEV:lle Tesla on vastannut sen jälkeen kun julkaisivat artikkelin NextMove:sta:

“Tesla’s vehicle quality has reached record highs, and our data does not indicate any unusual vehicle quality issues that are specific to Germany or anywhere else in the world. Although there is always a small chance that a car may occasionally encounter blemishes during final transport to a customer, that is not unique to Tesla and we address those issues quickly for anyone impacted. We are also in the process of scaling up service centers globally, including a more than 50% increase in Mobile Service vehicles and a five-fold increase in Mobile Service coverage just this year in Europe.

We set an extremely high bar for our cars, which is why any customer who is unhappy with theirs can return it for a full refund up to seven days after purchase. Our customer satisfaction data shows that German customers have largely been satisfied with their vehicles, including the quality and condition of their cars upon delivery.”

Offt. Onko Suomeen jo tullut Mobile Service ajoneuvoja?

Mobile service tulee paukkupullolla paikkamaalaamaan auton puutteet kotipihalle :lol:
 
Tässä hyvää keskustelua kolmosen rungosta. Haastattelija on melkonen Teslahihhuli, mutta itse asiantuntijat ovat mielestäni ihan luotettavia autoalan vaikuttajia Detroitista. Täytyy palata asiaan kunhan saavat Y:n tehtaalta pihalle.
 
Tässä hyvää keskustelua kolmosen rungosta. Haastattelija on melkonen Teslahihhuli, mutta itse asiantuntijat ovat mielestäni ihan luotettavia autoalan vaikuttajia Detroitista. Täytyy palata asiaan kunhan saavat Y:n tehtaalta pihalle.

Siis tarkoitat, että saavat Y:n tehtaalta pihalle *ehjänä* ;)
 
Teslalla vähän työmaata saada maine laatuautona tällaisen episodin jälkeen. Eihän tällaista paskaa kukaan kehdannut tuoda markkinoille edes DDR.

Noh eiköhän oikeat valmistajat kohta saa vekottimensa markkinoille niin voi teslan puuhastelut unohtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 487
Viestejä
4 509 084
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom