Jonin auto pitäisi kyllä Teslan ottaa varaosa-autoksi ja laittaa pojalle uusi kaara alle. Mutta olisi kyllä mukava tietää miten laaja ongelma tässä on kyseessä,
mutta ainakaan Jonin ongelman kaltaisesti se ei kaikkia autoja koske.
Uutiset tietysti unohtaa asian mainita klikkiensä perässä (ja Joni huomion - minkä toisaalta ymmärrän kyllä).
Mikäli tätä ketjua ja muuta seurantaa sekä tutkimusraporttia oikein luin niin jäsentelisin ja tiivistäisin näin:
1) Yksilön viat / laatu. Todennäköisesti joku pienehkö prosentti autokannasta. Ostaja voi nämä pääosin havaita ennenkuin lunastaa auton. Nämä tulisi joka tapauksessa takuuseen hoitaa mukisematta.
Valtaosa autoista on kuitenkin maalin ja kasauksen osalta virheettömiä, nämä eivät vaan pidä meteliä asiasta!
- Maalin paksuus
- Maalaamattomat paikat
- Maalivirheet
- Kasausvirheet
Lakan pehmeys vähän ymmärtääkseni auki, taitaa olla speksissä tai lähellä pääosin ja osittain lakan tyypistä johtuva "ominaisuus". Sanotaan nyt että pehmeäkö enivei, mutta vaikuttaa lähinnä naarmuherkkyyteen.
(Vaikuttaneeko että Tesla toimittaa autojaan huomattavasti tehokkaammin mitä perinteiset valmistajat ja lakka ei ole vielä saavuttanut lopullista kovuuttaan kun on asiakkaan käsissä?) (mutu)
2) Design ongelmat. Koskevat kaikkia M3 autoja. Tämä on suurin yksittäinen syy kiveniskemiin yms.
- Renkaan ulkonema korista -> heittää tiestä irtoavaa ainesta lokasuojan metallireunaan ja auton kylkeen.
Mikään maali ei kestä kivi- ja hiekkapuhallutusta.
Huomatkaa ero esim Skodan läpättömiin autoihin missä rengas on kokonaan lokasuojakourussa ja kaikki renkaasta lentävä tavara osuu helman alla olevaan muovilistaan!
(Tarkastusraportista lainattua.)
Tässä Esimerkki normaalista kulumisesta autossa missä on virheetön maali. Jälkiä on, muttei mitään Jonin auton kaltaista. 28t km ajettu talvea, soraa, suolaa yms.
Teslan tulisi tunnistaa design ongelma, asentaa uusiin autoihin läpät ja tarjota ratkaisua jo autonsaostaneille (Goodwilliä tai vähintään nollakate korjaus eli minimissään roiskeläpät)
-------------------
Nopeasti kalkuloiden jos oletetaan että noita uudelleen maalattavia autoja olisi vaikka Jonin esittämä n. 25 000kpl ja kustannus maalista olisi noin 4000e/ auto (riippuen maasta mutta ka) niin kokonaiskustannus n.100 milj. euroa. Tämä jaettuna parille-kolmelle kvartaalille niin ei pitäisi paljoa painaa Teslan pussissa saati vaikuttaa osakekurssiin. Tämä investointi Teslan kyllä ehdottomasti kannattaisi tehdä. Model Y:ssä tuo kivenheittodesign on muuten jo korjattu.