Tesla Model 3 tyyppiviat sekä maalijutut

Mites kun tuossa videossa sanotaan, että näitä samoja vikoja näkyy kaikissa uusissa autoissa ja ei ole mitenkään Teslan yksinoikeus?

Ne mitä tuossa videossa on teipattuna lähtee myllyttämällä pois ja löytyy toki muistakin autoista. Mutta puuttuvaa maalia ei varmasti löydy muista tai puuttuvia korikiinnikkeitä.
 
Videolla sanottiin, että muissakin on vikoja? Joo, toki maalivikoja on monissa uusissa autoissa. Yleensä ne on appelsiinipintaa, roskia maalin joukossa, naarmuja, valumia yms. Tätä Model 3:n keissiä lukuunottamatta en ole *ikinä* bongannut kokonaan puuttuvaa maalia vaikkapa ovien alta, ovien saranoista, luukkujen saranoista...

Saatika että maali on niin heikkoa, pehmeää ja ohutta että muutamassa viikossa tulee mittavia vaurioita yksinkertaisesti ajamalla autolla asvaltilla... Ja esim. Mersun, Fordin ja Mazdan joidenkin vuosien takaiset ongelmat korikitin ja maalin pysyvyyden kanssa eivät ilmenneet tuliteristä autoista, vaan useinmiten ensimmäisen talven jälkeen vasta. Ne oli kuitenkin muistettu ja viitsitty maalata kauttaaltaan tehtaalla...
 
Juridisesti olisi toki mielenkiintoista kuulla kuinka iso vastuu auton vastaanottotilanteessa lankeaa ostajalle, joka hyväksyy auton sellaisenaan kuin se on ja reklamoi jälkikäteen. Periaatteessa luulisi, että valmistaja on itsensä suojannut tehokkaasti tämänkaltaisilta toimenpiteiltä kun pistää nimensä paperiin auton luovutustilanteessa.
Ei niin minkäänlaista vastuuta, eikä valmistajalla ole keinoja suojautua (ts. vetäytyä vastuusta), ainakaan Suomessa. Kuluttajansuojalain mukaan asiakkaan on reklamoitava virheestä vain "kohtuullisessa ajassa", vaikka virhe ilmenisikin vasta luovutuksen jälkeen. Virhevastuuta ei voi vähentää edes sopimuksella, vaan laki on pakottava.

Jos tavarassa ilmenee virhe alle 6 kuukautta vaaranvastuun siirtymisen (eli käytännössä luovutuksen) jälkeen, oletetaan virheen olleen tavarassa jo ennen luovutusta, ellei myyjä osoita toisin. Myöhemminkin ilmenevät virheet ovat virhevastuun piirissä, jos ne ovat olleet tavarassa ennen luovutusta, mutta myöhemmin näyttövastuu siirtyy kuluttajalle.

Takuu on sitten vielä asia erikseen: sillä voidaan vielä laajentaa myyjän ja valmistajan vastuuta tavaran huonontumisesta, vaikka se olisi ollut virheetön luovutushetkellä.
 
Maalauslinjastoa on syytäkin uusia ja laajentaa... Mutta miksi sen piti tulla näin myöhään? Amatöörit...

Tuo lakan alta näkyvä RAIDER (?) on kyllä kans varsinainen rimanalitus, siihen on varmaan riittänyt rasvainen sormi...
 
I agree. Onko Tesla ja/tai Musk lähestynyt sinua vieläkään asian tiimoilta sovittelevaan sävyyn?

Onko Teslalla enää oikeastaan syytä mihinkään sovitteluun? Casesta on tullut globaalisti tunnettu, joten siltä osin vahinko on jo tapahtunut, ellei kaapissa ole lisää luurankoja. Muhkea sovitteluratkaisu vain kannustaisi kaikkia muitakin vaatimaan samaa.
 
Poistin juuri toiseen kertaan toistakymmentä viestiä offtopicia. Ketjun aihe on Model 3 tyyppiviat, muu yleinen sähköautokeskustelu yms hoidetaan jossain muussa ketjussa! Seuraavista lähiaikoina tulevista offtopiceista tulee suoraan varoitus.
 
Niin, DURR on oman mainoksensa mukaan toimittanut 13000 maalausrobottia. Ohjelmoinnista siis tosiaan täytyy olla kyse. Lyhemmät liikeradat ja vähemmän maalia jne.

Ja osa noista maalivioista esim. saranoiden ympärillä on aika outoja. Esim tässä:
sarana.jpg


Oven puolella olevassa kiinnikeraudassa on maalia, mutta siinä ympärillä itse ovessa ei ole.

Vaan luulisi että myös itse kiinnikkeestä puuttuis maalit miltei kokonaan jos on ollut maalatessa ovessa kiinni, mutta ei puutu. Ja jos se ei maalatessa ole ollut tuossa paikallaan, miksi senkin kohdalta puuttuu pintamaalia...? Tahallaan siis ohjelmoitu robotti jättämään maali siitä kohtaa ovea pois, kun kiinnikerauta peittää (tai on peittävinään) ton kohdan!?
 
Viimeksi muokattu:
Niin, DURR on oman mainoksensa mukaan toimittanut 13000 maalausrobottia. Ohjelmoinnista siis tosiaan täytyy olla kyse. Lyhemmät liikeradat ja vähemmän maalia jne.

Ja osa noista maalivioista esim. saranoiden ympärillä on aika outoja. Esim tässä:
sarana.jpg


Oven puolella olevassa kiinnikeraudassa on maalia, mutta siinä ympärillä itse ovessa ei ole.

Vaan luulisi että myös itse kiinnikkeestä puuttuis maalit miltei kokonaan jos on ollut maalatessa ovessa kiinni, mutta ei puutu. Ja jos se ei maalatessa ole ollut tuossa paikallaan, miksi senkin kohdalta puuttuu pintamaalia...? Tahallaan siis ohjelmoitu robotti jättämään maali siitä kohtaa ovea pois, kun kiinnikerauta peittää (tai on peittävinään) ton kohdan!?

Kyllä ne ovet/luukut on maalatessa paikoillaan autotehtaalla. Robotti avaa ne ovet/luukut maalausprosesissa ja osaa suihkia maalit oikeisiin paikkoihin jos laitteet vaan toimivat.
 
Yleensä ne onkin paikallaan kuten totesit, esim. helmiäisvärit olisi vaikea saada näyttämään samalta korin ja luukkujen osalta jos ne maalattaisiin erikseen. Ennen vanhaan maalattiin enemmänkin noita erillään, tai ovet roikkuivat kyllä samalla maalauslinjalla mutta eivät autossa kiinni... Toisessa mustan Model 3:n kuvassa "konepellin" sarana taas näyttää siltä että maalisuihku on tullut vasemmalta ja oikea puoli on jäänyt ilman väriä. Tuo oven saranan kohta vaan näyttää mun silmään oudolta...
 
Niin, DURR on oman mainoksensa mukaan toimittanut 13000 maalausrobottia. Ohjelmoinnista siis tosiaan täytyy olla kyse. Lyhemmät liikeradat ja vähemmän maalia jne.

Ja osa noista maalivioista esim. saranoiden ympärillä on aika outoja. Esim tässä:
sarana.jpg


Oven puolella olevassa kiinnikeraudassa on maalia, mutta siinä ympärillä itse ovessa ei ole.

Vaan luulisi että myös itse kiinnikkeestä puuttuis maalit miltei kokonaan jos on ollut maalatessa ovessa kiinni, mutta ei puutu. Ja jos se ei maalatessa ole ollut tuossa paikallaan, miksi senkin kohdalta puuttuu pintamaalia...? Tahallaan siis ohjelmoitu robotti jättämään maali siitä kohtaa ovea pois, kun kiinnikerauta peittää (tai on peittävinään) ton kohdan!?
Kävi mielessä sekin ettei staattista sähköä ole otettu huomioon.

Maalaus näyttää jokseenkin samalta kuin yrittäisit harrastepaineilmamaaliruiskulla saada maalattua ilmavirran estäen maalin menon kaikkialle pyörteillessään. Ongelma jota ei samall tavalla ole ilmattomilla suurpaineruiskuilla joissa suuttimesta tulee pelkästään maalia. Joita kuitenkin olettaisi olevan noi maalamon ruiskut.
 
Jospa siellä on tietoisesti jätetty tietyt paikat maalaamatta, että autoja saadaan nopeammin läpi kokoonpanolinjalta. Laadunvalvonnan pitäisi puuttua noihin mutta kun autot ovat jo maailmalla asiakkailla niin eiköhän koko maaligate ole tietoisesti tehty.
 
Laadunvalvonnan pitäisi puuttua noihin mutta kun autot ovat jo maailmalla asiakkailla niin eiköhän koko maaligate ole tietoisesti tehty.
Todennäköisesti siellä on jokainen auto saanut 99 korjauskohtaa ja joku pomo (Elon?) hiiltynyt ja käskenyt korjauttaa vain kriittisimmät viat. Laadunvalvonta ei tietenkään ole tykännyt ja eiköhän sielläkin ovi ole käynyt.

Eli Tesla tosiaan toimittaa tieten tahtoen noita viallisia ja toivoo vain myyvänsä riittävästi ennen konkurssia. Ei tuollainen muuten selity yhtään millään.
 
Zemppiä vaan jatkossa, sitä tarvitaan (ja ehkä pari jaksuhalia). Hienoa, että olet nämä asiat tuonut esiin näin aktiivisesti. Ei uuden auton kanssa pitäisi missään tapauksessa joutua tällaisista maaliongelmista kärsimään oli se valmistaja kuka tahansa, tuo jälki on aivan luokatonta.
 
Huh sentään, oma saksalainen jolla paahdettu ~100tkm kolmosmotaria ja yhteensä kohta 200tkm 8v aikana on ottanut melkoisesti kiveniskemiä sähkönsiniseen helmiäisväriinsä, mutta ei paljon ressaa kun miettii tätä kalifornialaistekelettä... Tässä mennään kyllä erään toisen kalifornialaisfirman jalanjäljillä laadun, fanikunnan ja brändi-imagon kanssa turhankin paljon käsi kädessä.
 
Onhan tuo maali ihan järkyttävää. Juuri heitetty keraaminen pinnoite 6 vuotta vanhaan bmw autoon ja ei siitä nyt herranjumala mitään hiekkapuhallus jälkeä vieläkään löydy. Maalia on tietysti irtoillut konepellin reunasta yms. mutta niin on tuulilasissakin n. 5 reikää, eli kiviä on tullut kovaa. Pienellä, nimenomaan pienellä myllytyksellä kyljet aivan priimaa ja kilometrejä se 140tkm...
Miltähän tuo tesla näyttää samoilla kilometreillä, voi ruoste jo oikeasti kukkia kun pohjat on tuota tasoa. Ainakin lakkapinta on todella pehmeää kun ottaa naarmuja vastaan, tesla kuitenkin hinnoiteltu premium autoksi niin oletushan olisi sitä myös korin osalta.

Omiin ajosuoritteisiin tesla sopisi oikein hyvin mutta pakko katsella mitä tulevan pitää, mieluummin ajellaan polttiksella hetki ja katsotaan että saako täys sähköisiin laatua miltä merkeiltä....
 
No jos tuosta koittaa jotain positiivista hakea niin kolmosen hyvä kuntoisia käytettyjä akkuja tulee jossain vaiheessa olemaan ylitarjonta. Kori kun ruostuu alta ja muutenkin tekniikka lahoaa pikavauhtia. Niin voi saada halpoja powerwalleja niistä kun kolmas osapuoli tekee vaan suoraan plug&play palikat jolla helppo kytkeä.
 
Huhu. Löysin eilen tämän. Tämä auto luovutettu 16.12.2018. Ongelmat tehtaalla kovuuden suhteen alkanut jo silloin.
4.5 kk ajoa ja videolla jäljet.
Hyvä kommentti tuossa videossa... Ei taida kiillotuskoneella kiveniskemät korjaantua. On tainnut olla putkinäkö ja on katsellut vain naarmuja eikä itse ongelmaa.
"Buff it out and install ppf, thats what i did on my P3D, those scratches will come off completely."
 
Siis. Ekaksi lavetilla suojaukseen tai riippuu jos jenkkilässä ostanut, et miten uusi on et pitääkö maalin viel kovettua... Esim. Uutta maaliahan ei saa pinnoittaa & teipata ennen kuin 2-3 vkn päästä :D
Ei taida mitkään pienet palat kiveniskuteippiä auttaa vaan tuostahan pitäisi purkaa osia ja kääriä se teippi pellin reunan ympäri.

Tuohon (heti uutena) olisi aika täydellinen tuo Tavarishin videossa esitelty ruiskutettava pinnoite:
 
Jos jaksat niin tee 4K video ja postaa mulle vaikka video alkuperäisessä muodossa, niin voin laittaa tubeen vertailtavaksi.

Jotkut yrittää vaan kusettaa mua, että joo on ihan normaalin näköinen ja vi**** ole.. :D
Jos tuo on jonkun mielestä normaalin näköistä 10 000 km ajetulle autolle, niin ei siinä taida vertailukuvat enää auttaa. Tuollainen naarmutus on normaalia ehkä 500 000 km ajetussa autossa, jos ei ole myllytetty. Hiekkapuhallus ei oikein normaalia siinäkään.

Pihasta löylyy ~350tkm ajettu musta "suomiauto", ja paremmassa kunnossa siinäkin maalipinta on, varsinkin jos katsotaan kuita osia kuin keulaa (keulaan luonnollisesti kilsat tuo kiveniskemiä).
 
Huhu. Löysin eilen tämän. Tämä auto luovutettu 16.12.2018. Ongelmat tehtaalla kovuuden suhteen alkanut jo silloin.

4.5 kk ajoa ja videolla jäljet.

Jos teslalta ostaa auton, ni se pitää viedä lavetilla ekaksi teipattavaksi. Mitä vit?

Tulee olemaan paljon ruosteisia kolmosia liikenteessä...

Mitkä osat Teslan korista on alumiinia ja mitkä rautaa? Mietin vaan että mitkä paikat siinä ruostuu ja mitkä ei (niin paljoa)

Ymmärtäisin jos alumiiniset korinosat olisi jätetty tarkoituksella vähemmälle maalille.

Toki alumiinikin syöpyy suojaamattomana mutta ei niin herkästi kuin rauta.
 
Eihän kukaan autovalmistaja ole vuorannut kiveniskuteipillä koko autoa? Ehkä Teslan pitäisi, kun eivät osaa tuota maalausta..

Kuitenkin uusissakin autoissa voi olla kiveniskuteippiä valmiina kriittisissä paikoissa ja Yhdessä Ford Focuksessa oli värimaali lähtenyt pois takarengaiden kaarelta molemmilta puolilta pieneltä alueelta, kun kivet todennäköisesti iskeytynyt viedet maalit mennessään sinkkikuoren tai taisi olla vielä pohjamaali pinnassa, kun niin harmaata oli vielä. Muuten musta auto.
 
Tämä maalikeissi on saanut minut tiputtamaan Teslan kokonaan pois potentiaalisten autojen listalta. Siihen vielä lisänä ettei Suomessa ole kuin yksi huoltopiste. Miten ne siellä muka ehtivät järjellisessä ajassa korjaamaan autoja, nyt kun niitä on myyty moninkertainen määrä entiseen verrattuna? Ja Elonin "best service is no service" -politiikka on katastrofi muutenkin, miten asioit huollon kanssa johon et saa yhteyttä? :)

Mielenkiinnolla voi odottaa, miltä Model 3:t alkavat näyttää Eurooopassa ensimmäisen talven jälkeen...
 
Miten teslan kanssa hinausvakuutus toimii? Hinataan lähimmälle korjaamolle taitaa yleisin ehto olla. Viedäänkö autot jostain ivalostakin helsinkiin lavetilla vai miten toimivat?
 
Mielestäni tuo on lillukan varsiin takertumista; ikänä ei täällä tule rikostutkintaa tuosta, emme ole Yhdysvallat, enkä usko, että edes KRP:llä olisi riittävät resurssit kuin EU yhteistyön kautta tutkia moinen aspekti. Paskaa laatua saa tehdä ja myydä, mutta siitä voi joutua kuluttajansuojan kanssa tekemisiin korvausvastuun kautta.

Eri asia olisi, jos vika olisi vaarallinen käyttäjälleen, nyt se ei uhkaa kuin lompakolle. Himmaa hiukan ja anna sen kuluttaja-asiamiehen hoitaa. :tup:
 
Miten teslan kanssa hinausvakuutus toimii? Hinataan lähimmälle korjaamolle taitaa yleisin ehto olla. Viedäänkö autot jostain ivalostakin helsinkiin lavetilla vai miten toimivat?
kolaritapauksissa lähimmälle sopivalle peltipajalle, ainakin isommissa kaupungeissa olevat autoklinikat ovat kouluttaneet porukkaa sähköautoille. teknisen vian sattuessa lavetilla sitten vantaalle asti. mutta samahan tilanne on esim porschella. pohjoisin huoltopiste löytyy tampereelta eli takuuikäiset kiikutetaan miltei automaattisesti aina sinne. porschella toki on oma tiepalvelukin joka nämä kattaa takuuaikana, teslan vastaavasta en tiedä muuta kuin että sinne ei läpi pääse :tup:
 
Tarkoitatko sitä, ettei Teslan tiepalveluun pääse läpi jonon takia?
kerran "päässyt" kokeilemaan miten Teslan RSA toimii, tai siis olisi voinut toimia. Tovi tästä on jo kyllä aikaa, call center oli ainaki silloin briteissä ja 30min odotuksen jälkeen lopetin jonottamisen.
 
Mitkä osat Teslan korista on alumiinia ja mitkä rautaa? Mietin vaan että mitkä paikat siinä ruostuu ja mitkä ei (niin paljoa)

Ymmärtäisin jos alumiiniset korinosat olisi jätetty tarkoituksella vähemmälle maalille.

Toki alumiinikin syöpyy suojaamattomana mutta ei niin herkästi kuin rauta.

Kyllä alumiini kuplii mukavasti maalin alta ruosteen tavoin. Laakkosella nää on ihan arkipäivää ja esim. Bmw korvaa nämä ihan mukisematta. Uudehkoja F-sarjalaisia maalailtu kiltisti koritakuuseen mm. Kaikki ovet, luukut yms.

Laatumerkeillä homma toimii.
 
Kyllä alumiini kuplii mukavasti maalin alta ruosteen tavoin. Laakkosella nää on ihan arkipäivää ja esim. Bmw korvaa nämä ihan mukisematta. Uudehkoja F-sarjalaisia maalailtu kiltisti koritakuuseen mm. Kaikki ovet, luukut yms.

Laatumerkeillä homma toimii.

Eikös olisi pikemminkin niin että laatumerkeillä tuollaisia laatu ongelmia ei pitäisi päästä tapahtumaan?
 
Työkaveri oli sitten mennyt tilaamaan valkoisen model 3:sen. Pitääpä tutkailla maalipintaa ja tuota lokari ongelmaa kunhan saapuu.. En tiedä onko ollut tietoinen laatuongelmista.
 
Näin mustan Model 3:sen parkkipaikalla ja tämän ketjun lukeneena katselin maalinpintaa tarkemmin sillä silmällä. Auto oli vahvasti vahattu tai muuten käsitelty (pinnassa voimakas kiilto) mutta mielestäni maalaus näytti selkeästi keskivertoa uutta autoa paremmalta. Helmojen alle (heh) en kuitenkaan tohtinut kurkistaa.
 
Isot toleranssit... joskus pienetkin. Teslassa ei nimittäin sentään tarvitse lyödä pajavasaralla vaihdetta sisään, niin kuin T-34 panssarissa (vasara tuli tehtaalta panssarin mukana "vakiovarusteena") :D Olivat uutena niin jäykkiä...

Näyttäisi, että lokkarin nurkka on valmiiksi tehtaalta kiinni korin puolella kitissä/maalissa asti, ja se sitten kuluu kivasti puhki. Muovipuskurin reuna taas näyttää että siitä lähtee säleinä maalit irti. Vähän niin kuin tee-se-itse -miesten spraypullomaalauksissa. Joustavassa muovissa pitää olla joustava pohjamaali alla ettei lähde kuorimaan irti. Toisaalta saattaa olla että muovia ei ole putsattu kunnolla, tai että siitä tihkuu "rasvaa" läpi joka on estänyt maalin kiinnittymisen. Ts. ei ole tehty kaikkia tarvittavia työvaiheita ennen maalausta. Joka ei sinänsä ihmetyttäisi, kun on niin kiire vaan saada autoa linjalta ulos...
 
Uusia juttuja...
Ihan kuin joku kolariauto jonka nyrkkipaja on kasannut vähän sinnepäin.

Mutta eikö tuo kannattaisi itse korjata? Väännät vaan vähän sitä paneelia ja laitat jotain teippiä väliin. Tesla ilmeisesti ei mitään korjaa ja tuo varmaankin on taas "toleranssien" sisällä, niin ei tuon kannata antaa ruostua. Ruostekohtia varmaan on ensi keväänä jo muutenkin ihan riittävästi...
 
Työkaveri oli sitten mennyt tilaamaan valkoisen model 3:sen. Pitääpä tutkailla maalipintaa ja tuota lokari ongelmaa kunhan saapuu.. En tiedä onko ollut tietoinen laatuongelmista.

Mene nyt äkkiä vinkkaamaan työkaverillesi tästä ketjusta että kerkeää perumaan kaupat vielä :)
Ei voi kuin ihmetellä ketä vielä uskaltaa Model 3:sta ostaa näitten juttujen jälkeen.

@TeslaJoni
Sullaki o varmaa jo alkanu melkone paintissue hiusten värissä :vihellys::D
 
Mulla on hauskaa.

Elon Musk totesi taannoin, että Model 3 on tehty kestämään ja kori on suunniteltu kuin kaupallinen kuorma-auto miljoonan mailin elinkaareen.
Mutta silti, autot ruostuvat alle kuudessa kuukaudessa ja hauskinta, että takuu häviää silloin kun auton ajaa ulos kaupasta. Aivan täyttä paskaa sanon minä.






Johonkin pitkää reittiä ajavaan kuorma-autoon voi se miljoona tulla mittariin jo parissa vuodessa. Kestäähän tuo ruosteen kehittyminenkin vuosia, kunnes alkaa läpi tulemaan.
 

Vaihdetaan kilometreihin. 1600000km. 730 vuorokautta. ~2200km vuorokausi, joka ikinen päivä ja yö. Yli 91km/tunti, joka ikinen tunti, joka ikinen päivä kaksi vuotta putkeen. Onnittelut, pääsit listalle. Heihei.

Jos unohdetaan laboratorio olosuhteet niin joku 8-12 vuotta lienee mihin tuollaisella viitataan. Noilla kilometreillä olis kovemmatkin bemarit ja mersut aika hiotun näköisiä, Teslan 3 puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 462
Viestejä
4 508 321
Jäsenet
74 404
Uusin jäsen
japejoku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom