Ei niitä autoja tehdä käsityönä. Jos parissa on paljastunut, että koko koria ei ole maalattu kokonaan vaan "päältä sutaisten" niin niitä kohtalokavereita on tuhansia. Kymmeniä tuhansia.
Autotehdas kuitenkin toistaa samat prosessit, samassa järjestyksessä. Kaikki korit käyvät sinkkialtaassa. Kaikkiin koreihin asennetaan ovet ja luukut samoissa pisteissä. Kaikki käyvät läpi samanlaisen lopputarkastuksen.
Ihan oikeasti nyt; jos ensimmäisillä alkaa auto ruostua käsiin puolessa vuodessa, meinaat, että sieltä nousee viiden vuoden päästä satoja "pioneereja" nostamaan käsiään "Oon ajanu puol miljoonaa, eikä mun autoni ruostu!" Samasta tehtaasta, samalla aikajänteellä valmistettu, samoilla prosesseilla.
Kuten tuol eri ketjussa mainitsin, moni autotehdas olis ollu konkurssissa jos ne olisivat tehneet saman fiban kuin Mersu teki kokeillessaan sähköhydraulisia jarruja vuostuhannen alussa. (SBC) Mut siinä olikin se (ne) kaks pikku juttua; Silloinen DaimlerChrysler ja Bosch. Kummankin pinkka kesti paikata sen virheen jälkiseuraukset.
Sama linja louskuttaa samoja autoja, samasta, vielä ainoasta tehtaasta ulos, samoilla prosesseilla. Ensi kesänä olemme todellakin viisaampia. Esim Kiinassa ei riittänyt VAG:n toteamus, että "takuuaika päättynyt" kun DSG:t poksahteli ja TSI:t porsi. Ei sen puoleen auttanu Yhdysvalloissakaan...