Tesla Model 3 tyyppiviat sekä maalijutut

Huh, on kyllä aikamoista luettavaa, itse olin jo reilut vuosi sitten maksanut 1000€ varausmaksun kolmosesta, haaveissa oli ostaa "nolla polttoainekuluinen" auto ja pitää se itsellään pitkään, ajattelin ajavani vähintään 10 vuotta ao autolla. Peruin kuitenkin varauksen ensimmäisten ongelmien tullessa julki ja päätin jäädä odotuskannalla, onneksi. 10 vuodessa ei korista nykymenolla ole mitään jäljellä :D
 
Asia vaikuttaa keräävän "momentumia". Toivotaan, että negatiivinen julkisuus saa vauhtia Teslaan. Totahan voisi, jos ei ole jo, kokeilla levittää Twitterissä isommille ulkomaisille autoalan julkaisuille tai miksei suoraan Muskillekin.
 
Muskia ei kiinnosta paitsi jos lähette auttaa mua... Oon kyllä yrittänyt ja niin moni muukin.

Tämä keräsi noin 45.000 katselukertaa.

Tämä keräsi noin 30.000 katselukertaa.


Hiljaa hyvä tulee, ja isot laivat kääntyy hitaasti. Nythän on huomio saatu, TM™ julkaisi jo jutun. Maailmalla muitakin saman asian kanssa olevia. Itse kun en ole somen ahkerampia käyttäjiä, niin en tiedä mikä kanava poikisi parhaammaan tuloksen. Mutta joka tapauksessa eikohän asia saa tunnettuvuutta ja leviä pitkin nettiä, päiviä ja viikkoja se vaatii vähintään. Vielä kun on rekkuli kesken asian tiimoilta.

Hyvässä tapauksessa pääset koko maailman kartalle, ja tarkoitan että hyvässä mielessä. Don´t fuck the Finns:tup:
Kunhan USA:n media ottaa tästä tärpin, niin sitten vaan odotellaan.:cigar2:
 
Kyllähän tuo riittää, turhaa (imo) enää siihen aikaansa ja energiaansa käyttää. Ensi vuonna Jonilla on kuitenkin kohtalotovereita ympäri teollisuusmaita, eihän nuo mitään "hajaosumia" ole; samat viat (liki) kaikissa eli "perästä kuuluu."

e:
toivottavasti kuluttajavirasto auttaa sinua ja pääset irti mahdollisimman pienin taloudellisin vahingoin.
 
Ei ne ota. Ne ylistää Teslaa. Suurin osa noista Thedrive.comin jenkkien kommenteista on selkeästi puolustuskannalla. Kohta Trump kirjoittaa että hiljentäkää se suomalainen.

En ole jenkkien kommentoihin perehtynyt. Onhan siellä nyt paljon Fake news juttuja, mitä olen kuullut. Mutta Trumpin kommenttia odotellessa toki. Ei kaikkea voi lakaista maton alle. Onhan ne itsestään syttyvät model äSsätkin kai ihan julkista kauraa. Sitä odotellessa kun kun joku kieltää niiden kieltämisen parkkihalliin, laivaan, tunneliin, parkkipaikalle. Monia yksittäistapauksia valmistusmääriin nähden tietenkin. Ehkä jenkeissä tuollainen voisi mennä jopa läpi, onhan siellä paljon oudompiakin lakeja ja kieltoja.
 
Lol olis kyllä torille matskua jos Trumpetti kommentois tätä .)

Sitä odotellessa, tosin en tiedä yhtään mitä Trump on ylipäätään mieltä Teslasta. No Muskilla on noita muitakin juttuja jotka on onnistuneet paremmin, SpaceX hommat ei ole mennyt yhtä reisille ja Nasaakin kiinnostaa.

Sivuhuomautuksena, Teslaa tuskin tullaan valmistamaan Uudenkaupungin autotehtaalla. Lada Euro Samaralla tuli kokeiltua, laatu parani kyllä, mutta hinta karkasi, ja sen myötä asiakkaat. Olihan se euro samara parempi mitä itänaapurissa tuotettu toki, ainakin joiltain osin. Yhdellä sellaisella ajanut pari päivää, ja ryssän vehkeillä useammallakin yksilöllä, mikä ei ollut kovin vakuuttavaa.
 
TeslaJoni edustaa juurikin sellaista periksiantamatonta ihmistyyppiä, joita tarvitaan Suomeen lisää jottei kuluttajien oikeuksia poljeta mennen tullen. Kiitos sinulle pioneerityöstä, joka hyödyttää meitä muitakin. En povaa Teslalle kovin kummoista jatkoa. Fiksu firma nimittäin olisi hoitanut asian kaikessa hiljaisuudessa kuntoon, varsinkin kun kävi ilmi että Joni oli tehnyt läksynsä ja perehtynyt asiaan. Nyt se on myöhäistä ja damage control ei enää toimi.

Itsekin olin erittäin lähellä pistää Teslan tilaukseen. Näin jälkiviisaana päätös olisi todennäköisesti lihottanut vain juristini pankkitiliä.

Tämä on minusta ehkä se olennaisin asia: kulukuuri ei saa tarkoittaa, että maanantaikappaleiden kanssa luistellaan vastuusta. Se tulee pitkällä aikajänteellä paljon kalliimmaksi.

Muutenhan tässä ketjussa on läsnä niitä perinteisiä päättelyvirheitä, joita kaikissa autokeskusteluissa on kuten induktiivinen päättely: naapurin Opelista meni jakoketju 80 000 kilometrissä, siispä kaikista Opeleista menee. Se on selvää, että Jonin M3:ssa on valmistusvirhe. Lisäksi auton muotoilu yleisesti altistaa maalipintaa tavanomaista suuremmalle kulutukselle, millä voi olla ilman korjausta/auton suojausta merkitystä auton pitkän aikavälin kestävyydelle.

Lyhyellä aikajänteellä tästä ei kuitenkaan seuraa mitään erityisen dramaattista. Trump ei kommentoi, eivätkä muutamat kymmenet suomalaiset ja kanadalaiset saa määräänsä suurempaa painoarvoa satojen tuhansien muiden ostajien rinnalla. Jos Tesla on viisas, se kuitenkin hoitaa tämän pienemmän porukan autot kuntoon, sillä kielteiset kokemukset kyllä kantavat paljon laajemmalle kuin myönteiset.
 
Ei niitä autoja tehdä käsityönä. Jos parissa on paljastunut, että koko koria ei ole maalattu kokonaan vaan "päältä sutaisten" niin niitä kohtalokavereita on tuhansia. Kymmeniä tuhansia.

Autotehdas kuitenkin toistaa samat prosessit, samassa järjestyksessä. Kaikki korit käyvät sinkkialtaassa. Kaikkiin koreihin asennetaan ovet ja luukut samoissa pisteissä. Kaikki käyvät läpi samanlaisen lopputarkastuksen.

Ihan oikeasti nyt; jos ensimmäisillä alkaa auto ruostua käsiin puolessa vuodessa, meinaat, että sieltä nousee viiden vuoden päästä satoja "pioneereja" nostamaan käsiään "Oon ajanu puol miljoonaa, eikä mun autoni ruostu!" Samasta tehtaasta, samalla aikajänteellä valmistettu, samoilla prosesseilla.

Kuten tuol eri ketjussa mainitsin, moni autotehdas olis ollu konkurssissa jos ne olisivat tehneet saman fiban kuin Mersu teki kokeillessaan sähköhydraulisia jarruja vuostuhannen alussa. (SBC) Mut siinä olikin se (ne) kaks pikku juttua; Silloinen DaimlerChrysler ja Bosch. Kummankin pinkka kesti paikata sen virheen jälkiseuraukset.

Sama linja louskuttaa samoja autoja, samasta, vielä ainoasta tehtaasta ulos, samoilla prosesseilla. Ensi kesänä olemme todellakin viisaampia. Esim Kiinassa ei riittänyt VAG:n toteamus, että "takuuaika päättynyt" kun DSG:t poksahteli ja TSI:t porsi. Ei sen puoleen auttanu Yhdysvalloissakaan...
 
Ei niitä autoja tehdä käsityönä. Jos parissa on paljastunut, että koko koria ei ole maalattu kokonaan vaan "päältä sutaisten" niin niitä kohtalokavereita on tuhansia. Kymmeniä tuhansia.

Autotehdas kuitenkin toistaa samat prosessit, samassa järjestyksessä. Kaikki korit käyvät sinkkialtaassa. Kaikkiin koreihin asennetaan ovet ja luukut samoissa pisteissä. Kaikki käyvät läpi samanlaisen lopputarkastuksen.

Ihan oikeasti nyt; jos ensimmäisillä alkaa auto ruostua käsiin puolessa vuodessa, meinaat, että sieltä nousee viiden vuoden päästä satoja "pioneereja" nostamaan käsiään "Oon ajanu puol miljoonaa, eikä mun autoni ruostu!" Samasta tehtaasta, samalla aikajänteellä valmistettu, samoilla prosesseilla.

Kuten tuol eri ketjussa mainitsin, moni autotehdas olis ollu konkurssissa jos ne olisivat tehneet saman fiban kuin Mersu teki kokeillessaan sähköhydraulisia jarruja vuostuhannen alussa. (SBC) Mut siinä olikin se (ne) kaks pikku juttua; Silloinen DaimlerChrysler ja Bosch. Kummankin pinkka kesti paikata sen virheen jälkiseuraukset.

Sama linja louskuttaa samoja autoja, samasta, vielä ainoasta tehtaasta ulos, samoilla prosesseilla. Ensi kesänä olemme todellakin viisaampia. Esim Kiinassa ei riittänyt VAG:n toteamus, että "takuuaika päättynyt" kun DSG:t poksahteli ja TSI:t porsi. Ei sen puoleen auttanu Yhdysvalloissakaan...

Ostaahan ne jotkut ylihintaisia applen tuotteitakin vaikka laatu on sutta ja sekundaa. Samaan aikaan vielä kehuvat kuinka hyviä ovat.

Sähköautoilijatkin kuvittelee olevansa parempia ihmisiä ja planeetan pelastajia, enkä yhtään ihmettelisi että nämä ihmiset alkaa puolustuskannalle vaikka miten vikoja ilmenisis ja haukutaan muita, kun kehtaavat muskin tuotteita arvostella.
 
Applen tuotteet on kyllä pääsääntöisesti laadukkaita ja loppuun asti mietittyjä. En tiedä mihin perustat väitteesi "sutta ja sekundaa".

Korvasipa valmistaja minulle hiljattain kokonaan uuden laitteen vaikka takuu oli jo umpeutunut. Ja tämä oli 10 vuoden ajanjaksolla ensimmäinen Applen laite , joka minulla hajosi.

Esim. Näppämistöongelmista kärsivien Macbookien takuu on nostettu 4 vuoteen. Tämä ei mielestäni osoita vastuun pakoilua, kuten Tesla tekee syyttämällä käyttäjiä, teitä, suolaa ja milloin mitäkin.
Taisi olla pakko nostaa "takuuaikaa" kun lakitupa alkoi täyttyä...
Suosittelen tutustumaan tämän kaverin videoihin:
Louis Rossmann
Voi muuttua mielipide Applen laadusta ja asiakaspalvelusta, ainakin jos on yhtään järkeä päässä.

Tuntuu kyllä että fanipoikia on niin IT puolella kuin autojenkin seassa. Omaa tuotetta/brändiä puolustetaan viimeiseen henkäykseen ja muita syytellään ja haukutaa joka välissä. Johan tämä Teslan tapauskin todistaa että osa uskoo mieluummin satuihin kuin jonkun random suomalaisen "muka asiantuntijan" virallisiin mittauksiin. Kohta Trumppi ilmoittaa twitterissä että lähettää asianajajan vähän juttelemaan ja kertomaan "faktoja". :D

Mutta hieno homma että osa jaksaa ja kehtaa näistä valittaa ihan julkisesti. Nykymaailmassa kun tarvitaan julkinen valitus ja vielä todisteiden kera niin alkaa monesti tapahtua. Katsotaan mitä tässä tapauksessa käy.
 
Aika ontuva vertaus sillä niistä tosiaan meni ja valmistaja muutti jälkikäteen jakohihnan vaihtovälin Astra G tiettyihin malleihin 120tkm -> 60tkm.
No joo, ajattelin ehkä vähän tuoreempia malleja. Toki myös laajoja valmistusvirheitä on, ja tämäkin voi paljastua sellaiseksi. Tämänhetkinen todistusaineisto ei siihen kuitenkaan vielä riitä. Yhdysvalloissa ensimmäiset Model 3:t rullasivat ulos linjalta 2017, joten niitä talviakin on jokunen auto maan pohjoisosissa ehtinyt nähdä. Aika näyttää, millaisessa laajuudessa ongelmia on.
 
Tämä on minusta ehkä se olennaisin asia: kulukuuri ei saa tarkoittaa, että maanantaikappaleiden kanssa luistellaan vastuusta. Se tulee pitkällä aikajänteellä paljon kalliimmaksi.

Muutenhan tässä ketjussa on läsnä niitä perinteisiä päättelyvirheitä, joita kaikissa autokeskusteluissa on kuten induktiivinen päättely: naapurin Opelista meni jakoketju 80 000 kilometrissä, siispä kaikista Opeleista menee. Se on selvää, että Jonin M3:ssa on valmistusvirhe. Lisäksi auton muotoilu yleisesti altistaa maalipintaa tavanomaista suuremmalle kulutukselle, millä voi olla ilman korjausta/auton suojausta merkitystä auton pitkän aikavälin kestävyydelle.

Lyhyellä aikajänteellä tästä ei kuitenkaan seuraa mitään erityisen dramaattista. Trump ei kommentoi, eivätkä muutamat kymmenet suomalaiset ja kanadalaiset saa määräänsä suurempaa painoarvoa satojen tuhansien muiden ostajien rinnalla. Jos Tesla on viisas, se kuitenkin hoitaa tämän pienemmän porukan autot kuntoon, sillä kielteiset kokemukset kyllä kantavat paljon laajemmalle kuin myönteiset.

Kysehän ei ole maanantaikappakeesta vaan jokainen voi käydä toteamassa autokaupan pihassa näitä samoja vikoja.

Teslahan ei ole mikään automerkki vaan se on yhden kannabispään epärealistinen bisnes johon on kasattu iso tiimi amatöörejä, jotka kasaavat näitä yhtä huonoissa olosuhteissa, kuin lapset Niken kenkiä hikipajoissa.

Ammattimaisuus puuttuu mitä oikeilla autonvalmistajilla on. Vähän sama kun joku Gas Monkey alkaisi valmistaa autoja massatuotantona kylläkin sillä erotuksella, että osaavat maalata ja tehdä korinvälit paljon laadukkaammin, kuin Tesla.
 
No joo, ajattelin ehkä vähän tuoreempia malleja. Toki myös laajoja valmistusvirheitä on, ja tämäkin voi paljastua sellaiseksi. Tämänhetkinen todistusaineisto ei siihen kuitenkaan vielä riitä. Yhdysvalloissa ensimmäiset Model 3:t rullasivat ulos linjalta 2017, joten niitä talviakin on jokunen auto maan pohjoisosissa ehtinyt nähdä. Aika näyttää, millaisessa laajuudessa ongelmia on.

On täysin mahdollista ja jopa todennäköistä, että nuo ensimmäiset autot on parempia mitä tällä hetkellä ulos tulevat. Teslalla on joku käsittämätön kiima nostaa kokoajan valmistusnopeutta laadun kustannuksella. Linjojen nopeutta kasvatetaan ja työntekijät ei kerkeä enää edes kiinnittää kaikki osia paikalleen. Tuo ovien ja luukkujen välien maalaamattomuuskin on täysin tietoinen valinta, ensimmäinen sellainen auto kun tulee maalauslinjalta niin sadat henkilöt kerkevät näkemään viat ennen kuin auto on edes valmis. Mutta eipä Teslaa sellainen kiinnosta kun sillä on saatu säästöä maalin määrässä ja mikä parasta, maalauslinjalta tulee autoa pihalle entistä nopeampaa tahtia kun jätetään osa autosta kokonaan maalaamatta.
 
On täysin mahdollista ja jopa todennäköistä, että nuo ensimmäiset autot on parempia mitä tällä hetkellä ulos tulevat. Teslalla on joku käsittämätön kiima nostaa kokoajan valmistusnopeutta laadun kustannuksella. Linjojen nopeutta kasvatetaan ja työntekijät ei kerkeä enää edes kiinnittää kaikki osia paikalleen. Tuo ovien ja luukkujen välien maalaamattomuuskin on täysin tietoinen valinta, ensimmäinen sellainen auto kun tulee maalauslinjalta niin sadat henkilöt kerkevät näkemään viat ennen kuin auto on edes valmis. Mutta eipä Teslaa sellainen kiinnosta kun sillä on saatu säästöä maalin määrässä ja mikä parasta, maalauslinjalta tulee autoa pihalle entistä nopeampaa tahtia kun jätetään osa autosta kokonaan maalaamatta.
Se kiima johtuu siitä, että Tesla tekee sen ~2500 dollaria tappiota per myyty auto.

Tämän aloituspostaajan auto osoittaa vain yhden asian. Teslan valmistus- ja kokoonpanolinjastot ovat niin laaduttomia, että paneeleita ei voida maalata toisistaan riippumatta. Jos näin olisi, niin voidaan olla varmoja, että samanväriset ovet, lokasuojat, konepellit jne tulevat samanväriseen koriin. Sutta ja sekundaa tulee niin paljon, että kasataan ensin ja maalataan sitten.
 
On täysin mahdollista ja jopa todennäköistä, että nuo ensimmäiset autot on parempia mitä tällä hetkellä ulos tulevat. Teslalla on joku käsittämätön kiima nostaa kokoajan valmistusnopeutta laadun kustannuksella. Linjojen nopeutta kasvatetaan ja työntekijät ei kerkeä enää edes kiinnittää kaikki osia paikalleen. Tuo ovien ja luukkujen välien maalaamattomuuskin on täysin tietoinen valinta, ensimmäinen sellainen auto kun tulee maalauslinjalta niin sadat henkilöt kerkevät näkemään viat ennen kuin auto on edes valmis. Mutta eipä Teslaa sellainen kiinnosta kun sillä on saatu säästöä maalin määrässä ja mikä parasta, maalauslinjalta tulee autoa pihalle entistä nopeampaa tahtia kun jätetään osa autosta kokonaan maalaamatta.
Taitaa olla ihan kohtalaisen realistinen video lopputarkastuksestakin:
Tässä videota Teslan lopputarkastuksesta

 
joskus aikoinaan ensimmäinen asia mitä autoille tehtiin oli kolmannen osapuolen ruostesuojauskäsittely. Mahtaisiko Model 3:n pelastaa jos veisi suoraan maalaamoon? Ympärimaalaus kustantaa jonkun 5k€, mikä ei nyt sinänsä enää tuon hintaluokan autossa ole iso juttu.

Sinänsä erikoista että ilmeisesti vain 3 kärsii näistä ongelmista. Oliko se niin että S ja X kasataan käsin edelleen?
 
Miksi Elon vaihtoi mustan värin pois?
Varmaan siitä syystä että musta on ihan paska. S ja X musta taitaa olla parempi, mutta sama muutos tehtiin samalla 3, S ja X malleihin, niin on yhtenäistä. Itse oon nähnyt vain pari mustaa S ja valkoisen X. Kolmosia ei ole vielä näkynyt.
 
joskus aikoinaan ensimmäinen asia mitä autoille tehtiin oli kolmannen osapuolen ruostesuojauskäsittely. Mahtaisiko Model 3:n pelastaa jos veisi suoraan maalaamoon? Ympärimaalaus kustantaa jonkun 5k€, mikä ei nyt sinänsä enää tuon hintaluokan autossa ole iso juttu.

Sinänsä erikoista että ilmeisesti vain 3 kärsii näistä ongelmista. Oliko se niin että S ja X kasataan käsin edelleen?

No ei se ympärimaalauskaan auta, kun koko auto pitäisi purkaa alkutekijöihin, ja maalata nekin paikat mitä ei muuten näy. Gas Monkeylle jos veisi tuollaisen, niin mitähän maksaisi. Toki Richard Rawlings voisi ottaa haasteen vastaan joltain Teslan omistajalta.
 
No ei se ympärimaalauskaan auta, kun koko auto pitäisi purkaa alkutekijöihin, ja maalata nekin paikat mitä ei muuten näy. Gas Monkeylle jos veisi tuollaisen, niin mitähän maksaisi. Toki Richard Rawlings voisi ottaa haasteen vastaan joltain Teslan omistajalta.
Roiskeläpät + teippaus + keraaminen pinnoite. Tuollaisiahan ne laittaa uusiin Model 3 autoihin ainakin. Maalaaminen ei taida olla kumminkaan kovin fiksua.

Välistähän saa jättää Teslan kiillotukset ja muut ja viedä auto suoraan tuonne fiksattavaksi suorinta reittiä, niin säästyy vähän työtä. Itsehän olen niin laiska että jäisi tuollainen säätäminen tekemättä ja siis autokin ostamatta. Toki myös värillä on väliä. Ei kannata ainakaan mustaa valita.
 
Roiskeläpät + teippaus + keraaminen pinnoite. Tuollaisiahan ne laittaa uusiin Model 3 autoihin ainakin. Maalaaminen ei taida olla kumminkaan kovin fiksua.

Välistähän saa jättää Teslan kiillotukset ja muut ja viedä auto suoraan tuonne fiksattavaksi suorinta reittiä, niin säästyy vähän työtä. Itsehän olen niin laiska että jäisi tuollainen säätäminen tekemättä ja siis autokin ostamatta. Toki myös värillä on väliä. Ei kannata ainakaan mustaa valita.

Eipä tuossa enää vahaaminen ja wunderbaum auta. Vahinko kävi jo valmistusvaiheessa, ensimmäiset tulokset, eli ruosteet jo nyt nähtävissä. Loput muutaman vuoden päästä.

Enkä oikein usko että noita voi vetää pois markkinoiltakaan, tyyliin mitä volkkarille kävi jenkeissä päästöhuijauskampanjan kanssa. Oliko satoja tuhansia kappaleita mitkä lunastettiin omistajilta pois, ja makaavat kai vieläkin jossain erämaassa. Kun eihän niitä voi myydä edes afrikkaan. Tuo seikkailu maksoi paljon, mutta kassa kesti sen. Teslan kassa ei kestä jos nuo tyyliin kaikki menisi paaliin, niin konkurssi olisi varma.

Samalla tuli mieleen, jos mustia kolmosia ei ole enää saatavilla sattuneesta syystä, niin epäilen että ne on myyty viimeiseen kappaleeseen saakka. Ehkä purettu pikaisesti, eli akut ja muu tekniikka talteen mitä voi hyödyntää, loppujäte puristimeen. Kunhan spekuloin tämän asian kanssa.
 
Eipä tuossa enää vahaaminen ja wunderbaum auta. Vahinko kävi jo valmistusvaiheessa, ensimmäiset tulokset, eli ruosteet jo nyt nähtävissä. Loput muutaman vuoden päästä.

Enkä oikein usko että noita voi vetää pois markkinoiltakaan, tyyliin mitä volkkarille kävi jenkeissä päästöhuijauskampanjan kanssa. Oliko satoja tuhansia kappaleita mitkä lunastettiin omistajilta pois, ja makaavat kai vieläkin jossain erämaassa. Kun eihän niitä voi myydä edes afrikkaan. Tuo seikkailu maksoi paljon, mutta kassa kesti sen. Teslan kassa ei kestä jos nuo tyyliin kaikki menisi paaliin, niin konkurssi olisi varma.

Samalla tuli mieleen, jos mustia kolmosia ei ole enää saatavilla sattuneesta syystä, niin epäilen että ne on myyty viimeiseen kappaleeseen saakka. Ehkä purettu pikaisesti, eli akut ja muu tekniikka talteen mitä voi hyödyntää, loppujäte puristimeen. Kunhan spekuloin tämän asian kanssa.
Nyt siis Pearl White -monikerrosmetalliväri on hinnat alkaen vaihtoehto. Muut värit maksaa sitten lisää.
Musta +800€
Hopea +1100€
Sininen +1100€
Punainen monikerrosmetalliväri +2200€

Mitä Teslan facebook sivuilta oon katsonut, niin valkoinen ja punainen olisi kestävimmät värit. Mutta ei nekään kunnolla kestä, vaan olisivat silti parhaita vaihtoehtoja. Siihen sitten teippaus päälle ja roiskeläpät suojaamaan enimmiltä osumilta.

Saa siis mustaakin, mutta ei sitä varmaan kukaan enää huoli?

Ainoastaan valkoisena saa alle 50k€ SR+ mallia, eli siihen saa 2000€ sähköauton hankintatukea. 2000€ saa jo tehtyä jonkunlaisia suojauksia maalipintaan ja roiskeläpät ei tietenkään paljoa maksa. Aika kallishan tuo silti on verrattuna laatuun.
 
Kyllä vedän sellaisen linjauksen itse, että jos ei 50K hintaisen auton maali kestä normaalia liikenneajoa, ostan jonkin muun auton. Olipa millainen ihmeauto muuten tahansa.
Nyt nuo vanhimmat "paremmin tehdyt" Teslat on 6 vuotta, vm2013. Model S maalipinta on kai aika kestävä, kun siitä ei ole kuulunut pahemmin valituksia. Saa nähdä miten pahoilta näyttää Model kolmoset käytettynä vuonna 2025. Varmaankin siis vaikuttaa jälleenmyyntiin kolmosissa tai vaatisi korjausmaalausta.

Mielenkiinnosta kyllä käyn katsomassa 2025 kolmosia. kun nyt löytyy vaan ässää, jossa ei mitään isompaa vikaa näy.


Tuossa facebookista pätkä. Heikolta näyttää peltien kestävyys. Jos kerran paksua sinkitystä ei ole. Mahtaa mun 14v Fiat voittaa Teslan. :D :nb: Ilmeisesti ruostesuojatakin pitäisi.
Aiemmin kokonaan alumiinia ja nyt paljon terästä. Kun katsoo kuvia maalivikaisista yksilöistä Kanadassa, niin kohtuu herkästi on lähtenyt ruostumaan, eli ei ole paksua sinkitystä. Koteloissa suoja-ainetta niukasti. Summa summarum suosittelen Suomessa suojaamaan. Pieni kustannus suhteessa ostohintaan tai korjauskuluihin.
 
Viimeksi muokattu:
Työporukassa pyörii massimiehiä jotka on ajaneet tesloilla jo pitkän aikaa, model s ja x omistajia siis. En muista että kukaan olisi kehunut autoa laadukkaasti rakennetuksi ja runsaslukuiset takuuhuollot on olleet erityisen hauskoja aikojen alussa kun Suomessa ei edes ollut virallista tesla huoltoa tai jälleenmyyjää.

Tuntuu kuulema vaimon kauppakassi volkkarikin laatupeliltä verrattuna monta kertaa kalliimpaan teslaan.

Jos jotain teslan eduksi voi lukea niin takuu on pitkä ja viat kyllä korjataan aika hyvin. Puuttuu se volkkari mainen venkoilu joka asiasta. Mutta se ei poista sitä faktaa että auton laatu on kehno ja nyt eletään niitä aikoja että suurempia määriä tesloja putoaa takuun ulkopuolelle ikänsä puolesta.
 
Aika oudolta kuulostaa että yritettäisiin säästää jättämällä maalia tai lakkaa pois ei-niin-näkyvistä paikoista tai tekemällä ohuempia kerroksia, tuollaisessa säästö varmaan joitain kymppejä per auto niilä voluumeilla joilla maalia ostavat :confused: Vielä jos lakka pehmeää niin taitaa vaan pahoja vikoja olla linjastolla.
 
UMV uutisoi asiasta myös.

Suomalaisen Tesla-omistajan maalivalitus kerää kansainvälistä huomiota [Video]

Aika oudolta kuulostaa että yritettäisiin säästää jättämällä maalia tai lakkaa pois ei-niin-näkyvistä paikoista tai tekemällä ohuempia kerroksia, tuollaisessa säästö varmaan joitain kymppejä per auto niilä voluumeilla joilla maalia ostavat :confused: Vielä jos lakka pehmeää niin taitaa vaan pahoja vikoja olla linjastolla.

Niin, johtuneeko tämä paska maali kalifornian tiukista päästömääräyksistä, mikä pakottaa säästämään väärissä paikoissa? Toki nuo tuhoutuneet maalirobotkin aiheuttaa omat ongelmansa. Miten on ne sitten korvattu? Onko siellä yksi mies heilumassa maaliruiskun kanssa :vihellys:
 
Lisää näkyvyyttä Insideevs ! Suomi mainittu!

Finnish Goods Inspection Finds Tesla Model 3 Paint Is Soft And Thin

"We thought Tesla Model 3 paint problems were long gone, especially after Tiaan Krige, owner of AP3 Paint Protection Services and a specialist in paint protection, said the problems were probably just a production hiccup. Perhaps, but this hiccup was shipped to Europe and has just been delivered to new owners that are very displeased to notice them. Such as Joni Savolainen."
Toivottavasti tämä mediahuomio saa pääkonttorin miettimään, miten asioita hoidetaan jatkossa. Muutaman ostajan kaltoinkohtelu voi tarkoittaa tuhansia menetettyjä kauppoja.
 
Lisää näkyvyyttä Insideevs ! Suomi mainittu!

Finnish Goods Inspection Finds Tesla Model 3 Paint Is Soft And Thin

"We thought Tesla Model 3 paint problems were long gone, especially after Tiaan Krige, owner of AP3 Paint Protection Services and a specialist in paint protection, said the problems were probably just a production hiccup. Perhaps, but this hiccup was shipped to Europe and has just been delivered to new owners that are very displeased to notice them. Such as Joni Savolainen."
Oho. Teslan 3. pravda laittaa uutista tästä asiasta! Jos saadan 1. CleanTechnica ja 2. Teslarati niin luulisi, että alkaa Elonin kokaiinipussi tutista!
 
Toivottavasti tämä mediahuomio saa pääkonttorin miettimään, miten asioita hoidetaan jatkossa. Muutaman ostajan kaltoinkohtelu voi tarkoittaa tuhansia menetettyjä kauppoja.

Tässähän ongelmana ei ole mahdollisesti laskeva myynti vaan se, että kenties suurellekin määrälle jo toimitettuja autoja on ehkä tehtävä jotain korjaavia toimia. Kestääkö Teslan tai sijoittajien kassa, jos tulee joku laajempi ylimaalauskampanja?
 
Teslan osake on nyt 229,2 USD. Saa nähdä mihin se tuosta menee.

Teslahan yrittää nyt kasvattaa S ja X myyntiä, koska niihin saa ilmaisen latauksen, jos tilaa uuden auton. Ilmeisesti tuo isompien autojen myynti on vaan niin heikkoa ja jotain porkkanaa täytyy antaa ostajille. Onhan se 3 ja S mallien hintaero aika suuri. Lisäksi S ja X saattaa uudistua jossain vaiheessa?
 
S ja X mallien myynti on ollut heikkoa pitkään. S ja X mallin myynti ei ole kasvanut yhtään kolmeen vuoteen vaikka sähköautomarkkina kasvaa voimakkaasti. Viimeisellä kahdella kvartaalilla S ja X mallien valmistusmäärät on pudonneet jyrkästi.

Screen_Shot_2019_07_24_at_5.00.34_PM.png
 
Taas mennään. Kannattaa katsoa videot.

Vmp....


Huh huh. Tasalaatuisen surkeaa laatua, kun värikin on sama. Noita Teslan maaliongelmia on aivan selvästi vähätelty ja erittäin paljon. Ja siis sitäkin, että pintamaalin maalausta ei ole ollenkaan, vaan pelkkä pohjamaalaus. Se tarkastajakaan ei ollut 30 000 auton kokemuksella nähnyt mitään vastaavaa ennen. Tuokin auto oli vain 14 tkm ajettu.

vmp kuvaa kyllä hyvin :D

---
Ei tullut tarkastettua juuri ollenkaan uutta valkoista 2018 mallista Ford Fiesta Titaniumia vuosi sitten, mutta onneksi siitä autosta ei ole löytynyt mitään puutteita, eikä ole tarvinnut korjatakaan mitään. Siihen tuli valittua ostovaiheessa eteen roiskeläpät.
 
Roiskeläpät kannattaa aina ottaa, autoon kuin autoon. Joo, joskus on alkuperäiset hieman suolaiset hinnaltaan, mutta kokonaisuutena ihan rusinoita kustannuksissa. Vaikka asuisikin kaupungissa, sielläkin hiekoitetaan ja suolataan talvella.
 
Roiskeläpät kannattaa aina ottaa, autoon kuin autoon. Joo, joskus on alkuperäiset hieman suolaiset hinnaltaan, mutta kokonaisuutena ihan rusinoita kustannuksissa. Vaikka asuisikin kaupungissa, sielläkin hiekoitetaan ja suolataan talvella.
Yleensä ne tulee jo auton mukana ainakin eteen.

Teslalle on ilmeisesti tärkeämpää muutama kilometri rangeen lisää kuin maalipinnan pysyminen kunnossa.
 
Myös ruostesuojaus kannattaa harkita jos haluaa että pysyy kunnossa.
Samalla voi äänieristää ja pistää keramisen pinnoitteen maalipinnalle ja pesu helpottuu eikä tarvitse vahata autoa.
 
Eka pitäisi saada kumminkin auto maalattua uudelleen ja pitää maalata myös nuo piilossa olevat kokonaan maalaamattomat kohdat.

Sitten voisi alkaa miettimään ruostesuojausta omalla rahalla, kun Teslassa sitä suojausta ei taida pahemmin olla.

Ruostesuojaus kumminkin lopettaa auton takuun. (Teslassa ei ole takuuta :) ).
 
Olisipa mielenkiintoinen tilanne, jos joku toimittaja alkaisi tätä asiaa selvittämään vähän kattavammin.

Jos esimerkiksi paljastuisi ( => Eikös ala olla selvää, että näin on. Todisteet vain pöytään. ), että jokaikisestä Model 3:sta uupuu maalit tietyistä paikoista ja että tietyissä paikoissa maalipinta on aina liian pehmeää. Luultavasti silloin myös 'Murican lehdistö alkaisi laajemmaltikin kiinnostua. Jos neuvottelupöydässä olisi koko tietyn värisen autokannan maalipinnan laatu vaikka 50-100 auton otannalla, olisi väitteiden perustus jo varsin vahvalla pohjalla.

Teslahan todennäköisesti jo ongelman tietää, mutta ratkaisumahdollisuudet ovat varsin heikot. Pinkka ei takuulla ole VAGin tai Mersun luokkaa, ja ainut todellinen ratkaisu lienisi takaisinkutsu koko auton purkuun ja maalaukseen.
 
Facebookista pätkä, jossa kerrotaan teslan nykyisestä takuukäytännöstä. Mitään ei enää korjata, vaikka eka on voitu vahingossa luvatakin. Näyttövikoja S/X. S 85 "akkuvikoja".

Lainaus:
Eniten itseäni ketuttaa Teslan surkea suhtauminen ongelmiin. Yhtään asiaa ei ole hoidettu. Etuikkuna on edelleen kohta 4kk jälkeen naarmuilla vaikka on jopa luvattu vaihtaa. Hölmönä uskoin fanien ylistystä kuinka Tesla hoitaa ongelmat mukisematta ja sitten totuus on se että ikinä ei ole ollut tällaista kyykytystä ja taistelua minkään muun merkin kanssa. Kerran jouduin Opelilla ärähtämään jälkimarkkinointipäällikölle, mutta takuuhommat hoituivat sen jälkeen mukisematta. Teslalla ei hoidu mikään ja asiakas on aina väärässä. Joko asiat ovat perusteellisesti muuttuneet tai sitten tarinat Tesla fanboy-kulttuurista pitävät täysin paikkaansa. Ehkä kuitenkin tuo ensimmäinen kun S/X omistajiakin nyt vedetään huolella kölin ali näyttövikojen osalta ja monet 85 akkuiset alkavat olla käyttökelvottomia matkantekoon kun Tesla säätelee kapasiteettia ja latausnopeutta miten haluaa.

Olisipa mielenkiintoinen tilanne, jos joku toimittaja alkaisi tätä asiaa selvittämään vähän kattavammin.

Jos esimerkiksi paljastuisi ( => Eikös ala olla selvää, että näin on. Todisteet vain pöytään. ), että jokaikisestä Model 3:sta uupuu maalit tietyistä paikoista ja että tietyissä paikoissa maalipinta on aina liian pehmeää. Luultavasti silloin myös 'Murican lehdistö alkaisi laajemmaltikin kiinnostua. Jos neuvottelupöydässä olisi koko tietyn värisen autokannan maalipinnan laatu vaikka 50-100 auton otannalla, olisi väitteiden perustus jo varsin vahvalla pohjalla.

Teslahan todennäköisesti jo ongelman tietää, mutta ratkaisumahdollisuudet ovat varsin heikot. Pinkka ei takuulla ole VAGin tai Mersun luokkaa, ja ainut todellinen ratkaisu lienisi takaisinkutsu koko auton purkuun ja maalaukseen.
Se on jo korjattu, eli maalia on näkymättömissä paikoissa. Koskee siis noita jo ostettuja autoja.

Paitsi että maalipinta on edelleen jokapaikasta liian pehmeää. Ainakin Model 3.
 
Se on jo korjattu, eli maalia on näkymättömissä paikoissa. Koskee siis noita jo ostettuja autoja.

Paitsi että maalipinta on edelleen jokapaikasta liian pehmeää. Ainakin Model 3.

Luonnollisesti.

Ongelmien alkuajankohta oli jo tiedossa, onkos loppuajankohta?
 
Oletin että kaikkien uusien autojen maalipinta on nykyään todella surkeaa, esim oman 8kk/15tkm ajetun Focuksen keula on täynnä maalipinnan rikkoneita kiveniskemiä. Näyttää samalta kuin 10 vuotta vanhan auton keula. :confused:
Tuosta on turha edes lähteä reklamoimaan koska se on "normaalia kulumista" mutta maalin laatu nykyään on vaan paskaa.

Toki, Tesla vetää tässä asiassa kyllä ihan uudet pohjat. :D
 
^ toki tuohon vaikuttaa osaltaan myös oma ajotapa, jos ajaa lähellä edelläajavia, tulee ihan eri tavalla kiveniskemää kuin pitämällä vähän pidempää väliä.

Fordilla ei nyt kuitenkaan ihan pehmein maali ole markkinoilla. Itsellä kyllä edellinen Ford kesti aika hyvin, ei mulla tullut siihen kiveniskemiä kovinkaan monta muutaman vuoden ja 60t aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 515
Viestejä
4 509 941
Jäsenet
74 410
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom