Tesla Model 3 tyyppiviat sekä maalijutut

Teslahan nyt hieman nokittaa Warreen nähden kun jo luovutushetkellä maali paskana ja helmat lentelee jo 2t km:n ajon jälkeen. :rofl:
 
Niin ja siis tuo autonominen ajaminen on kokoajan kehittyvä ominaisuus. Se seuraava aste/luokka tulee ymmärtääkseni vuoden sisään eli isoja parannuksia voi odottaa. Toivotaan parasta.

Toivottavasti saavat ominaisuuden, että auto ohittaa kaikki hidastelijat, niin ei tartte puuttua ajamiseen enää missään muodossa. Asetat lähtiessä tavoitenopeuden (+0-5 km yli sallitun) ja auto ajaa sitä A:sta B:hen muun liikenteen nopeudesta välitämättä paitsi silloin kun nopeusrajoitukset vaatii hidastamaan tai tiemerkinnät estävät ohittamisen. Siinä olisi sitä jouhevaa kulkemista kun saadaan nämä systeemit pelaamaan. Jonkinlainen GPS seuranta toki kaikkiin autoihin, että tietää jo kaukaa ettei ole vastaantulijoita. Jokunen hirvi voi tietty eteen tulla, mutta kaikkea ei voi ennakoida.
 
Yks juttu mikä teki vaikutuksen oli et antoivat etänä maksimi ranget Floridassa oleville autoille hurrikaanin aikaan että porukka pääsee pois. Mitä vastaavaa vaikka Audi on tehnyt? Aika hiljaista sillä rintamalla.
Miksi Audin tarvisi tehdä vastaavaa kun Audin autoilla pääsee pois ihan ilman valmistajan apuakin. Publicity stuntejahan noi on, joita Tesla koittaa hyödyntää markkinoinnissa. Saa helposti palstatilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän nuo ennenvanhaan autot ruostui heti pystyyn. Kuplavolkkarissa näki asfaltin muutaman vuoden jälkeen kun pohja ihan läpipuhki kabiiniin.

Sellainen muistikuva että kyllä ne 80-luvulla kalliitkin autot oli todella ruman näköisiä viisivuotiaina, ellei ollut todella hyvällä pidolla, jopa Saabi ja Volvo kukki, mutta niissä auttoi niin paksut pellit ettei heti tullut läpi puhki, toisin kuin japseissa.

Kunnon galvanointi teki heti ihmeitä ja uskomattomia parannuksia laadussa. 90-luvun alussa naurettiin kuinka Ooppeleista katosi pellit hetkessä, mutta sitten tuli esim. G-Astra 98- ja sitä ei saanut millään ilveellä ruostumaan. Ennenvanhaan saattoi myös auttaa kunnon tujut myrkkymaalit, kun nykyään pitää vesiväreillä pelleillä.
 
En tiedä et pitäisikö itkeä vai nauraa. Löysin tänään, että multa uupuu muttereita & kiinnitysosia autosta. Lisäsin nämä ongelma listaan.



Salee mun auto on rakennettu teltassa ja jätetty osia laittamatta koska hashtag #kiire.

Tesla employees say they took shortcuts and worked through harsh conditions to meet Model 3 goals


Saatko tuota autoa mitenkään nosturille? Olisi helpompi kuvata paikkoja, ja samalla katsoa mitä muuta puuttuu, tai löytyy.

Sääntöjen mukaanhan jos hybridi tai sähköauto menee huoltohalliin, niin kaikkien muiden on poistuttava tilasta, vain valtuutettu mekaanikko saa olla paikalla. Muiden autojen huollot tai korjaukset siksi aikaa seis, kun sähköllä kulkeva on sisällä hallissa. Käytöntö sitten eri.
 
En tiedä et pitäisikö itkeä vai nauraa. Löysin tänään, että multa uupuu muttereita & kiinnitysosia autosta. Lisäsin nämä ongelma listaan.



Salee mun auto on rakennettu teltassa ja jätetty osia laittamatta koska hashtag #kiire.

Tesla employees say they took shortcuts and worked through harsh conditions to meet Model 3 goals


Ne mitä sieltä edestä puuttuu on muovisia nastoja. Oletko aiemmin kiinnittänyt huomiota onko ne puuttunut sieltä aina. Niiden on mahdollista periaatteessa tippuakin jos ne on huolimattomasti laitettu paikoilleen ja ne voi myös hajotakin.

Sama myös takaa puuttuvien kanssa, mutta varmasti tehtaalla unohtuneet, kun noin monesta paikasta puuttui.
 
Mulla ei oo kavereita suoraan kenellä olisi nosturia. Kyllähän tuolta voisi löytyä kaikenlaista kivaa esim. jesaria jne jos vähän purkaisi noita paneeleita auki.



Joku TI-halli, jos siis noissa on edes nostureita. Jotkut ovat päässeet katsastuskonttorille hiljaisina päivinä katsurin kanssa tutkimaan mitä alhaalta katsoen löytyy. Kyllä joku tuon nostaa ylös vaikka ihan mielenkiinnosta.

Edit: tai no jos tuo ei onnistu, tai haluat mennä pidemmälle asian kanssa, niin kyllähän joku iltapäivälehti järjestää paikan ja tarvittaessa jonkun asiantuntijan vilkaisemaan autoa. Vähän lisää näkyvyyttä siinä samalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin koska kukaan muu ei tee parempaa siis akuston, tekniikan, drivetrain, ota päivitysten ja turvallisuuden suhteen. Uskoin, että 1.5 vuodessa tuotanto ongelmat olisi korjattu ja 220.000 tuhatta autoa olisi jo nähnyt tarkastelua, mutta väärin meni...

Nämä maaliongelmat alkoivat leviämään enemmän tämän vuoden maalis & huhtikuussa.
Sitten aloinkin selvittelemään tätä asiaa isommin kun tajusin, että meitähän on kusetettu ihan täysin. Onhan se hieno auto, mutta liian monta vikaa perusjutuissa... Nyt autojen vinit pyörivät noin 430.000 kohdalla.

Ei kannata ostaa sikaa säkissä:

 
Mitään logiikkaahan noissa ei taida olla, että eiköhän siellä ole ammuta sokkona ilmapistoolilla näppikseen ja katsota mihin osui?
 
Mitään logiikkaahan noissa ei taida olla, että eiköhän siellä ole ammuta sokkona ilmapistoolilla näppikseen ja katsota mihin osui?
Alkuperäinen "logiikka" oli, että Musk haluaa mallisarjasta nimen sexy (tuli s3xy, kun e-kirjainta ei saanut käyttää kun Ford kielsi). Miten sitten jatkuu, niin se jää nähtäväksi.
 
Sitä kyllä vähän ihmettelen asiaan enempiä perehtymättä, miksi auto on otettu vastaan jos luovutuksessa oli jo ton luokan maalivauriot mitä tossa esiteltiin.
Samaa mietin, tuon hintaluokan autoa jos yritettäisiin tuossa kunnossa minulle tarjota niin nauraisin kyllä räkäisesti ja poistuisin paikalta :rofl:
 
Ostin koska kukaan muu ei tee parempaa siis akuston, tekniikan, drivetrain, ota päivitysten ja turvallisuuden suhteen. Uskoin, että 1.5 vuodessa tuotanto ongelmat olisi korjattu ja 220.000 tuhatta autoa olisi jo nähnyt tarkastelua, mutta väärin meni...

Väittäisin, että ainakin Audi E-tron pätkii Teslan model X:n noilta osin helposti, ainakin omien kokemusten perusteella. Parempaa laatua, voimansiirto toimii siistimmin, hiljaisempi, parempi ohjaustuntuma. Ainoa missä Audi häviää on teho/suorituskyky ja ajomatka(joka minusta ylivoimaisesti suurin miinustekijä).

E-tron GT:ltä voinee odottaa samaa vs. model S.
 
Tesla's Screen Saga Shows Why Automotive Grade Matters

Kannattaa lukea tuo artikkeli ja miettiä, että kuinka hyvä valinta tuollainen Tesla olisi omaksi autoksi.

TL;DR Auto käyttöön(Iso lämpötilojen vaihtelu) ei ollut tarjolla noin isoa näyttöä, mutta sehän ei Teslaa haittaa. Muita valmistajia kylläkin joten eivät ole noita isoja näyttöjä autoihin laittaneet. Nyt niihin mahdollisesti tulee keltaiset rajat. Tesla ei hirveän innokkaasti korvaa niitä takuuseen.
 
Liekö tuota tuotekehityksen huipulle tulevaa avolavaa saa altistaa vesisateelle? :D
Riippuu yksilöstä: jos lavan pohjan vietto on perän suuntaan, niin vesi valuu perästä ulos = saa käyttää. Mutta jos kohdalle sattuu yksilö, jossa lava on vinossa toiseen suuntaan, niin vesi hölskyy kyydissä kunnes helteet sen kuivattaa = ei saa käyttää.
 
Wartburgit olivat kovia ruostumaan. Ihan viimeisimmät yksilöt seisoivat jälleenmyyjien pihalla niin pitkään että olivat jo lopulta kukkasia täynnä, kunnes loppuviimein menivät jotenkin kaupaksi. Olihan niissä kaikkea muutakin, muttei mitään mitä ei olisi voinut itsekin korjata. Takuu 3kk...

Näin kertoi siis entinen warrekauppias, nyt jo eläkkeellä.

Vähän ontuu vertaus. Warre oli varmaan yks halvimpia idän ihmeitä. Tesla ei.
 
Vähän ontuu vertaus. Warre oli varmaan yks halvimpia idän ihmeitä. Tesla ei.

Hinnasta viis, mutta jos ruostuu paikalleen tai parin kuukauden ajon jälkeen alkaa ruostetta pukkaamaan, ja lisää on luvassa kun vuoden päivät ajeltu... niin kertoohan se kummankin laaduttomuudesta. Tosin warrea kun ei enää ole, niin saa vinkata jos tulee toinen samanlainen mieleen, mikä on koottu ja maalattu vähän sinnepäin suunnilleen.
 
Hinnasta viis, mutta jos ruostuu paikalleen tai parin kuukauden ajon jälkeen alkaa ruostetta pukkaamaan, ja lisää on luvassa kun vuoden päivät ajeltu... niin kertoohan se kummankin laaduttomuudesta. Tosin warrea kun ei enää ole, niin saa vinkata jos tulee toinen samanlainen mieleen, mikä on koottu ja maalattu vähän sinnepäin suunnilleen.

Totta tämäkin. Mut kalliimman pashan ostajaa ottaa kupoliin kai enemmän kuin halvan pashan ostajaa.
 
Tesla's Screen Saga Shows Why Automotive Grade Matters

Kannattaa lukea tuo artikkeli ja miettiä, että kuinka hyvä valinta tuollainen Tesla olisi omaksi autoksi.

TL;DR Auto käyttöön(Iso lämpötilojen vaihtelu) ei ollut tarjolla noin isoa näyttöä, mutta sehän ei Teslaa haittaa. Muita valmistajia kylläkin joten eivät ole noita isoja näyttöjä autoihin laittaneet. Nyt niihin mahdollisesti tulee keltaiset rajat. Tesla ei hirveän innokkaasti korvaa niitä takuuseen.
Olen sanonut ennenkin ja sanon uudelleen:
Totuttuun nähden valtavan kokoinen kosketusnäyttö, johon toiminnot ja säädöt on ympätty... Loistavaa, kerrankin jotain järkevää!

...eiku kyseessä olikin auto, toimintoja käytetään liikenteessä, mitä helvetin perkelettä? :bored:
Laatuongelmat, myös näytön osalta, voidaan korjata, ainakin se on mahdollista. Tuon ongelman korjaaminen on jo eri savotta. Kyseinen seikka lakkaa olemasta ongelma, kun autot kruisailee täysin itsenäisesti.

Ei siinä, Tesla on imo mielenkiintoinen projekti ja hattu nousee omaa rahaa käyttävien asiakkaiden edessä. Eräänlaisia pioneereja.
 
Mitä itse kokeillut ja vierestä seuraillut niin ainakaan Model S:n kanssa toi näyttö ei ole mitenkään hankala sinänsä. Viiksissä ja ratissa on hyvin toiminnot mitä tarttee (mersun viikset kun on ;))
En epäile hetkeäkään, ettei olisi helppokäyttöinen. Hankala silti uskoa, että päihittäisi käytettävyydessä perinteiset tavat. Tai pääsisi edes lähelle.

Muutenkin nykyään kosketusnäyttöjä käytetään liian paljon, myös siellä, missä niitä ei pitäisi käyttää. Johtunee valmistuskustannuksista.
 
Kustannuksiahan tuolla Teslan isolla kosketusnäytöllä on pyritty leikkaamaan, ohessa tullut futuristinen ulkonäkö on pelkkää plussaa.
Käytössä kunnon perinteiset napit ja rullat voittavat sen 100-0, ainakin niissä Model S:issä, mitä olen itse kokeillut on tuon kosketusnäytön toiminta ollut melko tahmeaa.
Tosin ne ovat olleet vuosilta 2013-2017, joten aivan uusista ei ole kokemusta.
 
Wartburgit olivat kovia ruostumaan. Ihan viimeisimmät yksilöt seisoivat jälleenmyyjien pihalla niin pitkään että olivat jo lopulta kukkasia täynnä, kunnes loppuviimein menivät jotenkin kaupaksi. Olihan niissä kaikkea muutakin, muttei mitään mitä ei olisi voinut itsekin korjata. Takuu 3kk...

Näin kertoi siis entinen warrekauppias, nyt jo eläkkeellä.

Faijavainaa osti aikoinaan 70-80 luvun vaihteessa tommosen Warre 353:sen uutena ( tais olla ainoo johon oli varaa uutena ostaa ), totesi muutaman vuoden päästä kun sai sen myytyä eteenpäin että oli semmoinen kasa paskaa koko auton irvikuva että ei tosikaan, mutta yksi hyvä puoli siinä oli ollut se että oli pakkaset millaset tahansa kun vaan muisti sammuttaa sen ryyppy päällä niin rin-tin-tin lähti aamulla käyntiin kun palmun alta, kaks-tahtikoneen etuja ilmeisesti.
 
Audi ja laatu :vihellys::facepalm:

Laatuvaikutelma ja laatu on muuten kaksi eri asiaa.

Ainakin Bemarin voittaa, molempia omistaneena...
6 Audia itse omistaneena ja 21kpl lähipiirissä(1978-2019 välillä), niin voin sanoa aika laajalla kokemuksella, että pelkällä huollolla ja perusjarru&laakerirempoilla mennyt paria paskempaa yksilöä lukuunottamatta kaikki.

Ja menepä etsimään uudesta audista tuollaisia virheitä, kun aloittajan Teslasta. Väitän, että noin paskaa yksilöä viimeistelyltään et löydä mistään. Itse en moista todellakaan olisi vastaan ottanut, todennäköisesti olisin hakenut kaupan purkua.

Laitetaan vielä esimerkki keväällä ostamastani kolmosesta. Yhdessä sisäilmasuuttimen venttiilissä oli pieni lohmu, huomasin viikon jälkeen kun auton sain. Pyysin vaihdettavan ja vaihtoivat mukisematta.
Tuo on ainut virhe mitä autosta on löytynyt.
IMG_20190527_173209.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kumpi sitten on tyhmempi, Tesla, vai se joka ostaa Teslan auton?:tup:
 
Audit on koriltaan varsin hyvin tehtyjä. Myös ajettavuus ja laatuvaikutelma on ehdotonta alan kärkeä. Teknisesti valitettavasti moni moottori ja vaihteisto on luokattoman huonoja erinäisten suunnitteluvirheiden takia. Lisäksi alusta on rakennettu suhteettoman monimutkaiseksi, josta aiheutuu iän myötä varsin kalliita alustaremontteja. Jarrut (sähköinen seisontajarru) on kertakäyttökamaa sillä satuloihin ei myydä esim. korjaussarjoja.

Volkswagen konsernin surullisenkuuluisat TSI ja DSG on sellaisenaan käytössä myös Audissa nimikeillä TFSI ja S-tronic.

Turkulaisen Audi-miehen hermot menivät maahantuojaan – Aloitti yhden auton mielenosoituksen
Leipiintynyt Audi-mies teippasi autonsa protestiksi: "Moottorin tyyppivikaa korjattu 6 900 eurolla"
TSI-moottorien viat raivostuttavat - näin maahantuoja vastaa

Kyllä minä silti pitäisin Audia kokonaisuutena Teslaa paremmin tehtynä.

Jep kaikki tyyppiviat kyllä tiedossa, kun pitkälti vanhemmat yksilöt korjattu omassa tallissa.
Esimerkiksi tuon 1.8/2.0tfsi männänrenkaiden öljyreikien karstottumisen umpeen pystyy kyllä vaikuttamaan, jos vaihtaa öljyt 10-15tkm välein uudesta alkaen. (tuollainen 1.8tfsi 2009 löytyy isäukolta, yli 300tkm ajettu ei ongelmaa öljynkulutuksen kanssa vielä tänäkään päivänä)
Ja esimerkiksi DSG/S-tronic on huomattavasti mainettaan parempi laatikko, jos ei valitse pienintä konetta 7-vaihteisella kuivakytkimellä. DQ250, DL501, DQ381 kestävät vertailun kestävyydessä esim ZF:n 8-vaihteiseen. (toki mikään näistä ei vedä vertoja manuaalille)
Mutta joo, keskimäärin ollaan vältelty "pommiyhdistelmiä" koneen ja vaihteiston suhteen.

Alustaremppoja ei ole tarvinnut tehdä kertaakaan B6 koristen jälkeen. Ja noissakin riitti ylätukivarsien vaihto, itse tehtynä alle 200€ kustannuksiltaan. Ensimmäisen sukupolven A4 vikoja nuo tukivarsirempat pitkälti, tässä näkee miten pitkään paska maine kantaa, kun B5 korista ei ole valmistettu enää 18vuoteen.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain vaiheessa suunnittelin 3:n hankintaa, en suunnittele enään:)
Toyota taitaa olla seuravaa auto, Teslahan tekee ihan kuraa eikä edes suostu takuukorjaukseen.
 
Nonni. HTT-Tavarantarkastuskertomus saatu autosta. Maalipinnan paksuus ei vastaa edes Teslan omia standardeja.....

Mitä tavarantarkastaja tekee? - Kauppakamari

Saati pohjamaalit paistaa läpi useasta paikasta. :D

TavarantarkastuskertomusTesla_YLG_880_maalipinta.pdf
Aika heikko laatu, kun tuo maalin paksuus vaihtelee niin paljon. Paitsi että mustaa puuttuu tosiaan, näyttää laaduttomalta + muut ongelmat :)

Lainaus:
keskimääräinen paksuus μm

Oik. etulokasuoja 10 141
Oik. etuovi, yläosa 11 98
Oik. etuovi, alaosa *) 13 74
Oik. takaovi, yläosa 10 96
Oik. takaovi, alaosa *) 12 72
Oik. takalokasuoja 10 146
Etukansi 9 135
Vas. etulokasuoja 8 120
Vas. etuovi, yläosa 13 92
Vas. etuovi, alaosa *) 9 71
Vas.takaovi, yläosa 13 108
Vas. takaovi, alaosa *) 12 72
Vas. takalokasuoja 12 156
KOKONAISMÄÄRÄ /
KESKIARVO 106,23 μm

*) Alaosalla tarkoitetaan tässä oven alaosan ulkonevaa osaa, jossa oli huomattava määrä kiveniskemiä.

Auton maalipinnan kovuus mitattiin takarekisterikilven alta. Kovuudeltaan F-luokan lyijykynä kuljetettuna noin 45 asteen kulmassa pintaan nähden noin 5 cm/s nopeudella tunkeutui maalipinnasta läpi koko matkan osalta.

Jossain vaiheessa suunnittelin 3:n hankintaa, en suunnittele enään:)
Toyota taitaa olla seuravaa auto, Teslahan tekee ihan kuraa eikä edes suostu takuukorjaukseen.
Melkoinen Tesla fani täytyy olla, että tohtii Model kolmosen ostaa. Ehkä valkoinen roiskeläpillä ja teipattuna ei olisi niin paha, mutta esim musta näyttää kyllä tosi surkealta. Eikä ole raaskittu maalata kokonaan. Kummiskin kalvonpaksuus maalaamattomista kohdista on nolla tai siis varmaan siinä pohjamaalin paksuus vain näkyy.
 
Itsekin mustaisin dokumentista henkilötiedot, ellei sinulla ole kaikilta lupa julkaisuun.

Itse rapsahan on melko surullista luettavaa. Sitä vois kuvitella, että ns. normaali yritys ymmärtäisi että nyt on sattunut kohdalle maanantaikappale ja korjaisi asian. Tosin osaahan noi perinteisetkin valmistajat vastuitaan pakoilla. Heillä lienee tällaiset perusprosessit kuitenkin maalaus hieman paremmalla tolalla.
 
Virallinen dokumentti ei ole lupaa muokata kyllä mitään. Ainoastaan tuossa on mun hlökohtainen numero. Kaikki muut yritys numeroita...
Et tietenkään omaa kappaletta sotke, mutta verkkoon levitettävästä tietenkin saa sotkea... toisaalta saako noita edes julkaista verkossa. Noh tiedät varmaan paremmin tämän tapauksen.
 
Täältäkin vahva suositus siivoamaan ainakin henkilötiedot raporteista. Julkaistuna on kuitenkin sähköposteja ynnä muuta ja joillekin tähän ongelmaan reagointi voi mennä yli äyräiden.

Jos tietokonepeleistä saadaan tappouhkauksia aikaan, en ihmettelisi yhtään, jos autot aiheuttaisivat pieniä tunneryöppyjä osalle kansaa.

Muutoin respectiä, että Joni jaksat painia monikansallisen superyhtiön kanssa tällaisesta asiasta. Äkkiseltään uutisten ja 'pöhinän' määrästä päätellen homma saattaa jopa toimia.
 
Täytyy kyllä sanoa että hintaisekseen ja muutenkin, luokattoman huonoa laatua noi teslat. Meillä kävi alkuvuonna pakkauusi model3 maalipinnan käsittelyssä, ja mikrokuituliinakin jätti siihen jälkiä, ihankuin kovete olis puuttunut lakasta. Tuossa yksilössä oli myös lasikatto etureunasta halki, ilman kolhuja.
 
Jonkun paukkupurkilla maalatun prototyypinkö ne on kiireessä myyneet? Ei kyllä Teslan laatu vakuuta. Hattua nostan silti näille uudisraivaajille, jotka tekevät tietä sähköautoille. Mitä noihin vikoihin tulee, niin pakkohan niitten on kuulua virhevastuun piiriin. Ei uudessa autossa saa/voi olla tuollaisia lapsuksia.
 
Mitähän Tesla oikeasti kuvittelee saavuttavansa tällä toiminnalla? Tesla kaivaa tällä hetkellä itselleen melko syvää kuoppaa ja melkoisella tahdilla. Alussa saadaan kovan hypen saattelemana paskakin myytyä sille innokkaimmalle porukalle, mutta kun pitäsi niitä autoja oikeasti alkaa myymään sille isolle massalle niin joka paikka on täynnä tietoa millaista paskaa Tesla on niin eihän noita osta kukaan. Myös ensimmäiset Teslan ostajat vaihtavat muualle kun tajuavat auton vaihdossa, että käsissä on kasa paskaa joka ei kelpaa vaihdossa mihinkään ja siitä ei saa mistään järkevää hyvityshintaa.
 
Mitähän Tesla oikeasti kuvittelee saavuttavansa tällä toiminnalla?
Tesla tietää suoltaneensa pihalle valtavat määrät sekundaa ja yrityksen talous ei kestä niiden takaisinkutsusta ja korjauksesta aiheutuvaa valtavaa taloudellista taakkaa. Joten ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin yrittää kieltää kaikki ongelmat ja väittää vian olevan käyttäjissä.
 
Eiköhän Musk pistä kohta pillit pussiin, kun alkaa sijoittajien mielenkiinto hyytyä ja ylihintaisen romun ostaneet jää nuolemaan näppejään.
 
Ei asia mulle kuulu, mutta onkohan fixua, että pdffässä näkyy noi asianomistajien autojen yksilöintitunnukset
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 518
Viestejä
4 510 020
Jäsenet
74 410
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom