Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Verenpaine kannattaa mittauttaa.Onko mitään hajua, kun kauppaan kävelee niin pari kertaa pyörtynyt nyt viikon aikana? Painetta tuntuu sitä ennen päässä, ja alle 4min ollu kanveesissa.
Tuo kuulostaa ihan huuhaalta, mutta uskokaa tai älkää, niin täsmälleen tämän nykyisen oireiluni aikana mulla on pyörinyt keittiössä banaanikärpäsiä enemmän kuin koskaan. Olin juuri kiinnittänyt asiaan huomiota ennen kuin kurkkukipu alkoi. Tietääkö joku tarkemmin mihin tuo väitetty yhteys banaanikärpäsiin perustuu?Pikkuruiset hedelmäkärpäset tai banaanikärpäset aiheuttavat nimenomaan äkillisen toispuoleisen kurkkukivun johon ei välttämättä liity mitään muita oireita ja se voi mennä myös äkisti ohitse.
Edelleen sama vaiva, tosin nyt sattuu jatkuvasti kaikkiin vasemman puolen paikkoihin (korva, leuka, kieli, hampaat, nielu, kurkku). Vasen korva tuntuu olevan jatkuvasti "lukossa" eli kuulo on alentunut merkittavasti. Kavin amerikkalaisella drive-in terveysasemalla, jossa mulle maarattiin korvaan tiputettavaa antibioottia. Korvassa nakyi jotain tulehduksen merkkeja, toisin kuin esim. kurkussa/nielussa. Hoitaja myos puhdisti vahat pois korvasta, mutta se ei parantanut kuuloa yhtaan. (Vuosia sitten mulla oli samantapainen kuulo-ongelma, joka johtui siita, etta vaha oli kokonaan tukkinut korvakaytavan.)
Saa nahda auttaako antibiootti, mutta jotenkin en osaa olla kauhean optimistinen. Miten ulkokorvan tulehdus voisi tuntua kurkun alaosassa asti?
Kyllä ainakin omaan korvaan kuulostaisi lihasperäiseltä vaivalta. Ettei vain olisi joku purentalihas jumissa ja tulehtunut? Helposti voi ottaa myös kaulanlihaksia mukaan. Hoitona tuohon kannattaa ottaa hieroja joka on erikoistunut kaulan ja purentalihasten hierontaan.Edelleen sama vaiva, tosin nyt sattuu jatkuvasti kaikkiin vasemman puolen paikkoihin (korva, leuka, kieli, hampaat, nielu, kurkku). Vasen korva tuntuu olevan jatkuvasti "lukossa" eli kuulo on alentunut merkittavasti. Kavin amerikkalaisella drive-in terveysasemalla, jossa mulle maarattiin korvaan tiputettavaa antibioottia. Korvassa nakyi jotain tulehduksen merkkeja, toisin kuin esim. kurkussa/nielussa. Hoitaja myos puhdisti vahat pois korvasta, mutta se ei parantanut kuuloa yhtaan. (Vuosia sitten mulla oli samantapainen kuulo-ongelma, joka johtui siita, etta vaha oli kokonaan tukkinut korvakaytavan.)
Saa nahda auttaako antibiootti, mutta jotenkin en osaa olla kauhean optimistinen. Miten ulkokorvan tulehdus voisi tuntua kurkun alaosassa asti?
Nyt tuli kokeiltua parina kertana niin, että istun rauhassa viitisen minuuttia ennen mittausta. Paineet ovat nyt luokkaa 125/70. Eli vika taisi olla siinä, että minuutti tai kaksi ei riitä.
Outoa on tosin se, että rauhoittumisella ei ole sykkeeseen vaikutusta, ainoastaan verenpaineeseen.
Ei paras ketju mutta tarpeeksi lähellä.
Onko muita jotka eivät ole käyneet tosi pitkään hammaslääkärissä? Itse en varmaan ole käynyt liki 15 vuoteen. Mä luulen että 12 vuotta voisi olla lähellä. En osaa edes sanoa miksi se noin pitkään on mennyt, yleensä ei ole tarkastuksissa mitään muuta ollut kuin hammaskiveä hitosti, eikä oikein ole oireita ollut mistään. Ei ole vaan tullut mieleen käydä. En ole kauhean hyvin muutenkaan hampaita hoitanut, mä olen se joka näitä miesten keskiarvoja vetää alaspäin. Mutta jotkut elintavat on kohtuulliset hampaiden suhteen, juon paljon kahvia mikä kai hieman voi häiritä bakteereja, en juo mitään limuja pl. tomaattimehua välillä. Syön kyllä paljon suolaista ruokaa mutta erikseen en käytä suolaa tai sokeria yhtään, harmittaa vaan että kaikessa ruuassa on kumpaakin joka tapauksessa. Sitten syön yleensä paljon kerrallaan eli ei kauheasti pitkin päivää.
Toki nyt sitten parin päivän päästä olisi aika. Vähän luulen että tuota kertynyttä hammaskiveä on niin paljon että se on voinut jotain aiheuttaa, korosiota tms. tuonne ienrajoihin.
Onko muita jotka eivät ole käyneet tosi pitkään hammaslääkärissä? Itse en varmaan ole käynyt liki 15 vuoteen. Mä luulen että 12 vuotta voisi olla lähellä. En osaa edes sanoa miksi se noin pitkään on mennyt, yleensä ei ole tarkastuksissa mitään muuta ollut kuin hammaskiveä hitosti, eikä oikein ole oireita ollut mistään. Ei ole vaan tullut mieleen käydä. En ole kauhean hyvin muutenkaan hampaita hoitanut, mä olen se joka näitä miesten keskiarvoja vetää alaspäin. Mutta jotkut elintavat on kohtuulliset hampaiden suhteen, juon paljon kahvia mikä kai hieman voi häiritä bakteereja, en juo mitään limuja pl. tomaattimehua välillä. Syön kyllä paljon suolaista ruokaa mutta erikseen en käytä suolaa tai sokeria yhtään, harmittaa vaan että kaikessa ruuassa on kumpaakin joka tapauksessa. Sitten syön yleensä paljon kerrallaan eli ei kauheasti pitkin päivää.
Toki nyt sitten parin päivän päästä olisi aika. Vähän luulen että tuota kertynyttä hammaskiveä on niin paljon että se on voinut jotain aiheuttaa, korosiota tms. tuonne ienrajoihin.
Varsin monen hiiren kohtaloksi koitunutta likaista metallista hiirenloukkua virittäessä loukku napsahti sormille ja peukaloon tuli haava loukun sahalaitaisesta reunasta. Pesin haavan huolellisesti saippualla ja vedellä, sekä laitoin lopuksi käsidesiä.
Onko syytä hankkia jonkinlainen rokote varmuuden vuoksi?
Leegopuolelle liittyy omatkin kysymykset. Onko jollekulle laitettu hammasimplanttia? Itseltä halkesi harmillisesti tuossa muutama viikko sitten sivuhammas, joka siis jouduttiin poistamaan. Ajattelin tuohon implantin laittaa niin missä hinnoissa nuo pyörii ts. onko hintahaitari sellainen, että kilpailuttaminen kannattaa? Kysyin omalta hammaslääkäriltä ja vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä, 2350 EUR. Ei tosin käyty läpi, että kuuluuko tuohon ihan kaikki mitä implantti nyt vaatii (röntgenit, mallinnukset tms.) ja implantti sekä kruunu, mutta olettaisin hinnan puolesta. Tallinnaan en kuitenkaan ajatellut mennä laitattamaan, ihan niin kova luotto "velipoikiin" ei ole.
Esim. tuolla mainostetaan Hammasimplantti hinta Helsingissä 1350€ - Hammasklinikka Medident 1350EUR, mutta tuota erittelystä puuttuu tuo etukäteen tehtävä tutkimus. Käsittääkseni tuo aika tarkasti mallinnetaan ennen toteutusta.
Hammasimplantit yksityisellä hammaslääkärillä | Nyt alkaen 999 € Tai tuossa alkaen 999 EUR. Tuolla mainittu hinnastossa erikseen konsultaatiokäyntiin kuuluvat röntgen ja kktt.
Noh, tammikuuhun asti pitää ainakin odotella että tuo poistetun hampaan kohta luutuu.
Veikkaisin lihasperäistä, lämpöä jumppaa ja muutama kevyempi päivä rymistelystä
No joo kävin siellä konsultaatiossa 2kk sitten rinologilla ja sanoi että kyllä selvästi kuuluu julkiselle. Suoraan leikkaus jonoon edes ilman röntgeneitä ja ilmanvirtausmittaus testejä. Oma lähtökohta ehkä kun googleen broken nose, nose fracture hakusanalla niin melko lievästä päästä. 3-4h nukutettuna koko toimenpide ja yö sairaalassa. 3vk-1kk saikku. Kaikki nenän rakenteet melkeen siirtyneet ja vääntyneet virhe asentoihin sellaisiin ettei kirurgille suotuisia korjata anatomisesti oikein..kuulemma taltalla hakataan luut irti ja väännetään väkisin oikein, rustot muotoilla ja neulotaan oikein, väliseinä irroitetaan ja hakataan suoraksi myös ehkä ruston siirteitä korvasta/kylkiluusta..ihoon tehdään avoviilto josta väkisin kammetaan sivuun iho nenän päältä pois tieltä jotta kaikki tuo saadaan tehtyä..Kirjottelehan kommentteja kun tulee valmista. Itellä aikalailla sama homma mutta ei ole kukaan lääkäri siitä maininnut enkä ole edes ajatellut että tolla tavalla voisi fiksata.
Minä oon nyt lihasjumeja iteltäni hieronut enempi ja vähempi eroon jumeista youtuube videoiden avulla ja oli kovaa päänsärkyä jne. Ja ilmankin. Kannattaa kokeilla.
Avovaimolle kehittyi hitaasti dysfagia ... eilen ottivat lopulta osastolle kun hän suostui jäämään pakon edessä, ja nyt löydettiin ruokatorvesta 5 cm kasvain, lajista ei vielä tänään varmuutta.
Voi helv ... hyvästi, helppo elämä ja tervetuloa painajaiset. Toivotaan parasta.
Osta semmotti removax missä on se pumppupullo, illalla korvaan ja aamulla huuhtelet, toista muutama kerta.Onhan tämä pientä edellisiin verrattuna, mutta korva meni lukkoon ja hoidin sitä ceridalilla. Sitten ei enää sekään auttanut ja eikun yksityiselle. Tärykalvon pintaan jäi vaikkukerros ja imuri sattui vähän saatanasti, joten se jäi sinne. Korva soinut nyt 2vkoa ja remowax ei auta. Kyllä tällä korvalla paremmin kuulee kuin aivan tukossa olevalla, mutta tuo vinkuminen ottaa päähän.
Osta semmotti removax missä on se pumppupullo, illalla korvaan ja aamulla huuhtelet, toista muutama kerta.
Tästä on nyt kuusi viikkoa, ja vasemman korvan kuulo ei ole yhtään parantunut (muttei myöskään huonontunut). Kuten lainauksessa lukee, niin en ole ihan varma, että oliko vasemmassa ja oikeassa korvassa eroa ennen tuota sairastelua eli korvatulehdusta tai mikä se ongelman aiheuttaja nyt olikaan. Vasemmasta korvasta puhdistettiin vahat tuolloin antibioottien määräämisen yhteydessä, eli sen puolesta vasemmalla korvalla pitäisi nyt kuulla jopa paremmin kun ennen sairastelua.En tiedä johtuiko antibiooteista vai ei, mutta nyt olo on täysin normaali eikä satu mihinkään. Vasen kuulo tosin on tämän mukaan vielä heikentynyt. Eron huomaa 7 kHz:ssa ja oikeastaan mitään ei kuulu vasemmalla korvalla enää 12 kHz:ssa. Kokeilin kuulokkeita myös väärinpäin varmistaakseni ettei ero johdu laitteistosta. En osaa täysin varmuudella sanoa toimiko vasen korva paremmin ennen tätä oireilua. Pitää tarkkailla paraneeko se kuulo tuosta.
Antibioottikuurin aikana oli pari päivää vähän "poskiontelontulehdusmainen" olo eli jotain limaa tuli kurkusta. Se meni kuitenkin nopeasti ohi. Jäi kyllä nyt vähän epäselväksi että johtuiko oireilu jostain lihasperäisestä vaivasta, allergisesta reaktiosta, viisaudenhampaasta vai jostain muusta.
Oma kokemukseni oli samanlainen. Olin varma, että jos olisin laittanu käden takaraivolle, niin olisin tuntenut tikun pään. Sai siinä hetken puhaltaa ennenku pysty lähtemään. Kirveli ja poltti vielä parin tunnin päästäkin. Hyi saakeli!Mulla on vasen sierain vieläkin kipeä ja arka torstaisen korona-testin jäljiltä ja se säteilee silmiin ja muualle. Hemmetin kiva juttu... Olisi pitänyt jättää menemättä, ei mulla ollut kuin lievää kurkkukipua, enkä ollut altistunut eikä ollut muutakaan erityistä syytä epäillä koronaa.
Pitää kai mennä apteekkiin ostamaan nenätippoja ensimmäistä kertaa elämässäni. Aika hyvin on ilmankin pärjännyt tähän mennessä. Mutta eipä mua olekaan aiemmin nasaalipenetroitu.
Pysyyhän se kun työntää korvaan pumpulia riittävän kokoisen tukon. Kannattaa kastella pumpuli remowaxilla, ettei se korvassa oleva tavara imeydy kuivaan pumpuliin.Tästä haluaisin tietää miten neste pysyy korvassa yön yli, tai edes sekunnin jos liikkuu. Kerran kokeillut ja eihän siitä mitään tullut. Arvauskeskuksessa sitten huuhtelivat moskat pois, removaxilla ei mitään tekemistä asian kanssa kun fysiikan lait isekee vastaan.
Omalle emännälle kasvoi leukaan patti ja itse jo itkin itseni uneen kun ajattelin pahinta mahdollista, lopullisissa kokeissa paljastui että hyvälaatuinen, mutta sylkirauhanen ja imusolmuke piti poistaa että kasvaimen sai kokonaan pois. Jäljelle jäi että naama on nyt oikealta puolelta "turvonnut" kun imusolmuketta ei ole enää, itseä ei haittaa mutta puolisoa luonnollisesti hieman häiritsee.Juu, nämä pirulaiset on kuulema sellaisia.
Mitta tarkentunut 8 cm, ei metastaaseja. Sytostaatit ja solusalpaajat alkaa ensi viikolla, periaatteessa leikattavissa myöhemmin pehmityshoidon jäljeen, leikkausriskien laskettua.![]()
Joo ja näin pari vuotta myöhemmin sitä ei ulkopuolinen edes tajua että on leikkaushaava.@Dr. Who ompa nätti haava ^_^
Onko muita jotka eivät ole käyneet tosi pitkään hammaslääkärissä? Itse en varmaan ole käynyt liki 15 vuoteen. Mä luulen että 12 vuotta voisi olla lähellä...
Hammaskiven kertyminen ilmeisesti aika yksilöllistä. Itselläni pisin väli hammaslääkärikäyntien välissä oli noin 10v.
Luulin että tulee suurempikin remontti, mutta hammaskiveäkään ei löytynyt kuin yksi pieni palanen ikenen alta/rajasta joka aiheutti siihen kohtaan verenvuotoa pestessä.
Enkä tosiaan mielestäni erityisen hyvin noita hoida. Viikonloppuisin saattaa helposti jäädä pesemättä.
Toispuoleinen kurkkukipu ollut muutaman päivän. Alussa kipua ei oikeastaan tuntunut kurkussa, vaan lähinnä takimmaisten hampaiden ja leukanivelen kohdalla. Myös korva oli jossain vaiheessa kipeä. Vieläkin sattuu vähän korvaan ja leukaniveleen, mutta kivun "keskus" tuntuu nyt olevan kurkussa. Kaikki kivut ovat tuntuneet vain vasemmalla puolella naamaa.
Mulla ei ole viisaudenhampaille tehty ikinä mitään eli kipu saattaisi kai olla sieltä peräisin. Leukanivelet mulla on aina olleet huonot ja joskus pahasti lonksuvat (viime aikoina toimineet aika hyvin). Lisäksi hammaslääkärit ovat aina huomauttaneet siitä, että nähtävästi puren hampaita yhteen nukkuessa. Proppuja (siis sitä valkoista töhnää) on myös säännöllisesti, ja itse asiassa nykyinen kipu tuntuu samalta kuin proppuihin liittyvä kipu. Eli sellaista paineen tunnetta eikä niinkään kirvelyä. Asun koronaherkällä alueella USA:ssa, joten koronaakaan ei kai voi kokonaan sulkea pois.
Googlettelin toispuoleista kurkkukipua ja löysin äärimmäisen luotettavasta kaksplussasta tällaisen:
Tuo kuulostaa ihan huuhaalta, mutta uskokaa tai älkää, niin täsmälleen tämän nykyisen oireiluni aikana mulla on pyörinyt keittiössä banaanikärpäsiä enemmän kuin koskaan. Olin juuri kiinnittänyt asiaan huomiota ennen kuin kurkkukipu alkoi. Tietääkö joku tarkemmin mihin tuo väitetty yhteys banaanikärpäsiin perustuu?
Edelleen sama vaiva, tosin nyt sattuu jatkuvasti kaikkiin vasemman puolen paikkoihin (korva, leuka, kieli, hampaat, nielu, kurkku). Vasen korva tuntuu olevan jatkuvasti "lukossa" eli kuulo on alentunut merkittavasti. Kavin amerikkalaisella drive-in terveysasemalla, jossa mulle maarattiin korvaan tiputettavaa antibioottia. Korvassa nakyi jotain tulehduksen merkkeja, toisin kuin esim. kurkussa/nielussa. Hoitaja myos puhdisti vahat pois korvasta, mutta se ei parantanut kuuloa yhtaan. (Vuosia sitten mulla oli samantapainen kuulo-ongelma, joka johtui siita, etta vaha oli kokonaan tukkinut korvakaytavan.)
En tiedä johtuiko antibiooteista vai ei, mutta nyt olo on täysin normaali eikä satu mihinkään. Vasen kuulo tosin on tämän mukaan vielä heikentynyt. Eron huomaa 7 kHz:ssa ja oikeastaan mitään ei kuulu vasemmalla korvalla enää 12 kHz:ssa. Kokeilin kuulokkeita myös väärinpäin varmistaakseni ettei ero johdu laitteistosta. En osaa täysin varmuudella sanoa toimiko vasen korva paremmin ennen tätä oireilua. Pitää tarkkailla paraneeko se kuulo tuosta.
Antibioottikuurin aikana oli pari päivää vähän "poskiontelontulehdusmainen" olo eli jotain limaa tuli kurkusta. Se meni kuitenkin nopeasti ohi. Jäi kyllä nyt vähän epäselväksi että johtuiko oireilu jostain lihasperäisestä vaivasta, allergisesta reaktiosta, viisaudenhampaasta vai jostain muusta.
Tästä on nyt kuusi viikkoa, ja vasemman korvan kuulo ei ole yhtään parantunut (muttei myöskään huonontunut). Kuten lainauksessa lukee, niin en ole ihan varma, että oliko vasemmassa ja oikeassa korvassa eroa ennen tuota sairastelua eli korvatulehdusta tai mikä se ongelman aiheuttaja nyt olikaan. Vasemmasta korvasta puhdistettiin vahat tuolloin antibioottien määräämisen yhteydessä, eli sen puolesta vasemmalla korvalla pitäisi nyt kuulla jopa paremmin kun ennen sairastelua.
Onkohan tuolle mitään tehtävissä? Jos rehellisiä ollaan, niin yllättävän vähän tuo kyllä häiritsee. Tätä kirjoittaessakin piti erikseen varmistaa tuolla samalla YouTube-testillä, että ero on yhä olemassa. Mutta toisaalta nyt ei ole kyllä enää yhtään "turvamarginaalia" kuulossa, ja musiikkia tarkasti kuunneltaessa haitta voi jo nyt olla oleellinen.
Ei, enkä tiedä mitä tuollainen tarkastus sisältäisi. Mitään suupielien roikkumista tms. ei ole.Onko kasvojesi hermotuksen toimintaa tarkastettu?
Ei, enkä tiedä mitä tuollainen tarkastus sisältäisi. Mitään suupielien roikkumista tms. ei ole.
On muuten jännä, kun tällaisesta asiasta, mikä ei edes kovin arkaluontoinen mun mielestä ole, ei saada minkäänlaista valtakunnallista kantaa aikaiseksi!? Edes sellaista josta itse voisi asian tarkistaa.Ainakin tarkistaa onko jäykkäkouristusrokote voimassa. Itse kävin piikillä varmuudeksi kun en muista, enkä löytänyt mitään tietoa mistään koska viimeksi sellaisen saanut.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.