Terveyshuolet

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Juu, nämä pirulaiset on kuulema sellaisia.

Mitta tarkentunut 8 cm, ei metastaaseja. Sytostaatit ja solusalpaajat alkaa ensi viikolla, periaatteessa leikattavissa myöhemmin pehmityshoidon jäljeen, leikkausriskien laskettua. :tdown::thumbsup:
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
542
Onhan tämä pientä edellisiin verrattuna, mutta korva meni lukkoon ja hoidin sitä ceridalilla. Sitten ei enää sekään auttanut ja eikun yksityiselle. Tärykalvon pintaan jäi vaikkukerros ja imuri sattui vähän saatanasti, joten se jäi sinne. Korva soinut nyt 2vkoa ja remowax ei auta. Kyllä tällä korvalla paremmin kuulee kuin aivan tukossa olevalla, mutta tuo vinkuminen ottaa päähän.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 653
Onhan tämä pientä edellisiin verrattuna, mutta korva meni lukkoon ja hoidin sitä ceridalilla. Sitten ei enää sekään auttanut ja eikun yksityiselle. Tärykalvon pintaan jäi vaikkukerros ja imuri sattui vähän saatanasti, joten se jäi sinne. Korva soinut nyt 2vkoa ja remowax ei auta. Kyllä tällä korvalla paremmin kuulee kuin aivan tukossa olevalla, mutta tuo vinkuminen ottaa päähän.
Osta semmotti removax missä on se pumppupullo, illalla korvaan ja aamulla huuhtelet, toista muutama kerta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
Osta semmotti removax missä on se pumppupullo, illalla korvaan ja aamulla huuhtelet, toista muutama kerta.
Tästä haluaisin tietää miten neste pysyy korvassa yön yli, tai edes sekunnin jos liikkuu. Kerran kokeillut ja eihän siitä mitään tullut. Arvauskeskuksessa sitten huuhtelivat moskat pois, removaxilla ei mitään tekemistä asian kanssa kun fysiikan lait isekee vastaan.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
627
En tiedä johtuiko antibiooteista vai ei, mutta nyt olo on täysin normaali eikä satu mihinkään. Vasen kuulo tosin on tämän mukaan vielä heikentynyt. Eron huomaa 7 kHz:ssa ja oikeastaan mitään ei kuulu vasemmalla korvalla enää 12 kHz:ssa. Kokeilin kuulokkeita myös väärinpäin varmistaakseni ettei ero johdu laitteistosta. En osaa täysin varmuudella sanoa toimiko vasen korva paremmin ennen tätä oireilua. Pitää tarkkailla paraneeko se kuulo tuosta.

Antibioottikuurin aikana oli pari päivää vähän "poskiontelontulehdusmainen" olo eli jotain limaa tuli kurkusta. Se meni kuitenkin nopeasti ohi. Jäi kyllä nyt vähän epäselväksi että johtuiko oireilu jostain lihasperäisestä vaivasta, allergisesta reaktiosta, viisaudenhampaasta vai jostain muusta.
Tästä on nyt kuusi viikkoa, ja vasemman korvan kuulo ei ole yhtään parantunut (muttei myöskään huonontunut). Kuten lainauksessa lukee, niin en ole ihan varma, että oliko vasemmassa ja oikeassa korvassa eroa ennen tuota sairastelua eli korvatulehdusta tai mikä se ongelman aiheuttaja nyt olikaan. Vasemmasta korvasta puhdistettiin vahat tuolloin antibioottien määräämisen yhteydessä, eli sen puolesta vasemmalla korvalla pitäisi nyt kuulla jopa paremmin kun ennen sairastelua.

Onkohan tuolle mitään tehtävissä? Jos rehellisiä ollaan, niin yllättävän vähän tuo kyllä häiritsee. Tätä kirjoittaessakin piti erikseen varmistaa tuolla samalla YouTube-testillä, että ero on yhä olemassa. Mutta toisaalta nyt ei ole kyllä enää yhtään "turvamarginaalia" kuulossa, ja musiikkia tarkasti kuunneltaessa haitta voi jo nyt olla oleellinen.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 210
Mulla on vasen sierain vieläkin kipeä ja arka torstaisen korona-testin jäljiltä ja se säteilee silmiin ja muualle. Hemmetin kiva juttu... Olisi pitänyt jättää menemättä, ei mulla ollut kuin lievää kurkkukipua, enkä ollut altistunut eikä ollut muutakaan erityistä syytä epäillä koronaa.

Pitää kai mennä apteekkiin ostamaan nenätippoja ensimmäistä kertaa elämässäni. Aika hyvin on ilmankin pärjännyt tähän mennessä. Mutta eipä mua olekaan aiemmin nasaalipenetroitu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
542
Mulla on vasen sierain vieläkin kipeä ja arka torstaisen korona-testin jäljiltä ja se säteilee silmiin ja muualle. Hemmetin kiva juttu... Olisi pitänyt jättää menemättä, ei mulla ollut kuin lievää kurkkukipua, enkä ollut altistunut eikä ollut muutakaan erityistä syytä epäillä koronaa.

Pitää kai mennä apteekkiin ostamaan nenätippoja ensimmäistä kertaa elämässäni. Aika hyvin on ilmankin pärjännyt tähän mennessä. Mutta eipä mua olekaan aiemmin nasaalipenetroitu.
Oma kokemukseni oli samanlainen. Olin varma, että jos olisin laittanu käden takaraivolle, niin olisin tuntenut tikun pään. Sai siinä hetken puhaltaa ennenku pysty lähtemään. Kirveli ja poltti vielä parin tunnin päästäkin. Hyi saakeli!
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
542
Tästä haluaisin tietää miten neste pysyy korvassa yön yli, tai edes sekunnin jos liikkuu. Kerran kokeillut ja eihän siitä mitään tullut. Arvauskeskuksessa sitten huuhtelivat moskat pois, removaxilla ei mitään tekemistä asian kanssa kun fysiikan lait isekee vastaan.
Pysyyhän se kun työntää korvaan pumpulia riittävän kokoisen tukon. Kannattaa kastella pumpuli remowaxilla, ettei se korvassa oleva tavara imeydy kuivaan pumpuliin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Juu, nämä pirulaiset on kuulema sellaisia.

Mitta tarkentunut 8 cm, ei metastaaseja. Sytostaatit ja solusalpaajat alkaa ensi viikolla, periaatteessa leikattavissa myöhemmin pehmityshoidon jäljeen, leikkausriskien laskettua. :tdown::thumbsup:
Omalle emännälle kasvoi leukaan patti ja itse jo itkin itseni uneen kun ajattelin pahinta mahdollista, lopullisissa kokeissa paljastui että hyvälaatuinen, mutta sylkirauhanen ja imusolmuke piti poistaa että kasvaimen sai kokonaan pois. Jäljelle jäi että naama on nyt oikealta puolelta "turvonnut" kun imusolmuketta ei ole enää, itseä ei haittaa mutta puolisoa luonnollisesti hieman häiritsee.

Voimia teille!
 

Liitteet

Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Se olisi tulevalla viikolla hammaslääkärille varattu aika sitten.. Pitää nyt toivoa että noille pahasti lohkenneille voi yhä tehdä jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 721
Mulla on kanssa hampaiden ulkoinen hoito hyvällä tolalla. Sain kuukauden päähän ajan hygienistille hammaskiven poistoon.(tai nyt se on jo alle kuukausi) Vähän yllätyin että noin nopeasti sai kunnalta ajan, olisin odottanut sitä 6 kuukauden jonoa. Itse tarkastus oli palvelusetelinä yksityiselle, senkin sai jossain kolmessa viikossa. (ajan siis sai lähes heti, sen setelin saaminen kesti)

Todella pitkään kun viimeksi olen käynyt.
 

FallenOne

Make ATK Great Again
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
113
Ei paras ketju mutta tarpeeksi lähellä.

Onko muita jotka eivät ole käyneet tosi pitkään hammaslääkärissä? Itse en varmaan ole käynyt liki 15 vuoteen. Mä luulen että 12 vuotta voisi olla lähellä...
Toki nyt sitten parin päivän päästä olisi aika. Vähän luulen että tuota kertynyttä hammaskiveä on niin paljon että se on voinut jotain aiheuttaa, korosiota tms. tuonne ienrajoihin.
Hammaskiven kertyminen ilmeisesti aika yksilöllistä. Itselläni pisin väli hammaslääkärikäyntien välissä oli noin 10v.
Luulin että tulee suurempikin remontti, mutta hammaskiveäkään ei löytynyt kuin yksi pieni palanen ikenen alta/rajasta joka aiheutti siihen kohtaan verenvuotoa pestessä.
Jotain vanhaa armeijassa laitettua paikkaa vielä hioi joutessaan ja soittelivat kolmen vuoden päästä uudestaan tarkastukseen. Tällöinkään ei mitään putsattavaa. Kolmen vuoden päästä taas uusi aika.

Enkä tosiaan mielestäni erityisen hyvin noita hoida. Viikonloppuisin saattaa helposti jäädä pesemättä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 721
Hammaskiven kertyminen ilmeisesti aika yksilöllistä. Itselläni pisin väli hammaslääkärikäyntien välissä oli noin 10v.
Luulin että tulee suurempikin remontti, mutta hammaskiveäkään ei löytynyt kuin yksi pieni palanen ikenen alta/rajasta joka aiheutti siihen kohtaan verenvuotoa pestessä.

Enkä tosiaan mielestäni erityisen hyvin noita hoida. Viikonloppuisin saattaa helposti jäädä pesemättä.
Itselläni on aina ollut paljon hammaskiveä poistettavana. Ja hoidan itse hampaitani valitettavasti vielä huonommin kuin miehet keskimäärin, menemättä yksityiskohtiin. Muutama suojaava tekijä kyllä on, en ole juonut koskaan mitään limuja, tomaattimehua kyllä tulee silloin tällöin juotua. Ja syön yleensä paljon kerralla, ts. en syö usein. Mielestäni vain lapsena sain pari paikkaa suuhun, reikiä en ole koskaan odottanut eikä tälläkään kertaa sellaisia ollut.
Joskus kymmenisen vuotta sitten kyllä hampaita vihloi tiettyjä juttuja syödessä mutta kun sain hoitoajan muutaman kuukauden päähän, ei siellä mitään näkynyt.

Mä löysin kyllä nyt muuttaessa jonkun paperin että jossain tarkastuksessa mä olin käynyt reilu 8 vuotta sitten, vastoin noita alkuperäisiä muisteluitani. Ehkä tuolloin jopa kävin hygienistillä, koska mä muistan jonkun tarkistuksen jossa oli joku virolainen lääkäri ja että sen jälkeen kävin saman paikan hygienistillä, ja tuo lasku 2012 näytti olevan luultavasti siltä virolaiselta hammaslääkäriltä. Nykyisinhän noi arkistoituu tuonne nettiin. Silti kahdensankin vuotta on vähän liikaa.
 
Liittynyt
13.03.2019
Viestejä
30
menin elokuun lopussa lääkärille voimakkaan väsymyksen ja painon laskun takia ja verikokeista paljastui korkeat maksa arvot
P-ALAT 2035
P-GT 525
P-AFOS 147
P-ASAT 1288
ottivat pariksi päiväksi suoraan osastolle ja lähetettä maksan näytepalan ottoon, nyt maksan näytepalan tulos vahvisti syyksi autoimmuunimaksatulehduksen.
viimeiset kolme viikkoa menty kortisonilla ja maksa arvot laskeneet huomattavasti P-ALAT 300, maksan vauriot vähäisiä ja arvojen pitäisi toipua normaaleiksi.
lääkäreiden jatkuvat utelut alkoholin käytöstä ärsyttää koska tuossahan immuunipuolustus hyökkää maksasolujen kimppuun eikä syytä sen tarkemmin tiedetä
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 381
Täs jotain omaa

Ajoittaista runsasta alkoholin käyttöä. Edeltävästi reilu pari kk tipattomalla. Nyt neljä päivää sitten lopettanut reilun viikon juomaputken. Kertoo juoneensa noin pullon viiniä/pv vähintään. Nyt hengitysvaikeutta, kurkkukipua. Herännyt epäily koronasta, kertoo tulevansa lähinnä testiin. Muutama päivä sitten oksentanut, vatsa ollut löysällä.

Yt hyvä. Motorisesti levottoman oloinen, hieman liikehtii levottomasti. Kuitenkin asiallisesti keskustelee. Nielu siisti. Sydän- ja keuhkoauskultaatiot siistit. Vatsa pehmeä ja myötäävä, aristamaton. Periferia lämmin.

COVID-näyte otettu. Infektion suhteen ei minkäänlaista sairaalahoidon tarvetta. Yllättäen nyt kuitenkin reiluhko hypokalemia. Annetaan Kaleorid 2 g p.o. Lisäksi NaCl 1000 ml + 40 mmol/l KCl tippumaan. Kontrolloidaan elektrolyytit ja EKG klo 06. Aamusta tavoitteena kotiutua. Vieroitusoireisiin tarvittaessa Propral ja Diapam. Kerta-annos Neuramin 250 mg i.v.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
627
Spoilerissa korvaan/naamaan liittyvät viestini viimeisen n. kahden kuukauden ajalta:
Toispuoleinen kurkkukipu ollut muutaman päivän. Alussa kipua ei oikeastaan tuntunut kurkussa, vaan lähinnä takimmaisten hampaiden ja leukanivelen kohdalla. Myös korva oli jossain vaiheessa kipeä. Vieläkin sattuu vähän korvaan ja leukaniveleen, mutta kivun "keskus" tuntuu nyt olevan kurkussa. Kaikki kivut ovat tuntuneet vain vasemmalla puolella naamaa.

Mulla ei ole viisaudenhampaille tehty ikinä mitään eli kipu saattaisi kai olla sieltä peräisin. Leukanivelet mulla on aina olleet huonot ja joskus pahasti lonksuvat (viime aikoina toimineet aika hyvin). Lisäksi hammaslääkärit ovat aina huomauttaneet siitä, että nähtävästi puren hampaita yhteen nukkuessa. Proppuja (siis sitä valkoista töhnää) on myös säännöllisesti, ja itse asiassa nykyinen kipu tuntuu samalta kuin proppuihin liittyvä kipu. Eli sellaista paineen tunnetta eikä niinkään kirvelyä. Asun koronaherkällä alueella USA:ssa, joten koronaakaan ei kai voi kokonaan sulkea pois.

Googlettelin toispuoleista kurkkukipua ja löysin äärimmäisen luotettavasta kaksplussasta tällaisen:

Tuo kuulostaa ihan huuhaalta, mutta uskokaa tai älkää, niin täsmälleen tämän nykyisen oireiluni aikana mulla on pyörinyt keittiössä banaanikärpäsiä enemmän kuin koskaan. Olin juuri kiinnittänyt asiaan huomiota ennen kuin kurkkukipu alkoi. Tietääkö joku tarkemmin mihin tuo väitetty yhteys banaanikärpäsiin perustuu?
Edelleen sama vaiva, tosin nyt sattuu jatkuvasti kaikkiin vasemman puolen paikkoihin (korva, leuka, kieli, hampaat, nielu, kurkku). Vasen korva tuntuu olevan jatkuvasti "lukossa" eli kuulo on alentunut merkittavasti. Kavin amerikkalaisella drive-in terveysasemalla, jossa mulle maarattiin korvaan tiputettavaa antibioottia. Korvassa nakyi jotain tulehduksen merkkeja, toisin kuin esim. kurkussa/nielussa. Hoitaja myos puhdisti vahat pois korvasta, mutta se ei parantanut kuuloa yhtaan. (Vuosia sitten mulla oli samantapainen kuulo-ongelma, joka johtui siita, etta vaha oli kokonaan tukkinut korvakaytavan.)

Saa nahda auttaako antibiootti, mutta jotenkin en osaa olla kauhean optimistinen. Miten ulkokorvan tulehdus voisi tuntua kurkun alaosassa asti?
En tiedä johtuiko antibiooteista vai ei, mutta nyt olo on täysin normaali eikä satu mihinkään. Vasen kuulo tosin on tämän mukaan vielä heikentynyt. Eron huomaa 7 kHz:ssa ja oikeastaan mitään ei kuulu vasemmalla korvalla enää 12 kHz:ssa. Kokeilin kuulokkeita myös väärinpäin varmistaakseni ettei ero johdu laitteistosta. En osaa täysin varmuudella sanoa toimiko vasen korva paremmin ennen tätä oireilua. Pitää tarkkailla paraneeko se kuulo tuosta.

Antibioottikuurin aikana oli pari päivää vähän "poskiontelontulehdusmainen" olo eli jotain limaa tuli kurkusta. Se meni kuitenkin nopeasti ohi. Jäi kyllä nyt vähän epäselväksi että johtuiko oireilu jostain lihasperäisestä vaivasta, allergisesta reaktiosta, viisaudenhampaasta vai jostain muusta.
Tästä on nyt kuusi viikkoa, ja vasemman korvan kuulo ei ole yhtään parantunut (muttei myöskään huonontunut). Kuten lainauksessa lukee, niin en ole ihan varma, että oliko vasemmassa ja oikeassa korvassa eroa ennen tuota sairastelua eli korvatulehdusta tai mikä se ongelman aiheuttaja nyt olikaan. Vasemmasta korvasta puhdistettiin vahat tuolloin antibioottien määräämisen yhteydessä, eli sen puolesta vasemmalla korvalla pitäisi nyt kuulla jopa paremmin kun ennen sairastelua.

Onkohan tuolle mitään tehtävissä? Jos rehellisiä ollaan, niin yllättävän vähän tuo kyllä häiritsee. Tätä kirjoittaessakin piti erikseen varmistaa tuolla samalla YouTube-testillä, että ero on yhä olemassa. Mutta toisaalta nyt ei ole kyllä enää yhtään "turvamarginaalia" kuulossa, ja musiikkia tarkasti kuunneltaessa haitta voi jo nyt olla oleellinen.

Nyt on jälleen täsmälleen samat oireet kuin tuolloin pari kuukautta sitten. Tällä kertaa korva oli ensimmäinen osa, johon hieman satttuu. Voi toki olla, että oli vielä muistissa tuo edellinen tapaus joten osasin heti huomata että jotain on pielessä. Kurkku/kieli/leuka on nyt tulossa kipeäksi. Ei vielä kovin paha, mutta ihan selvästi sama ongelma kuin pari kuukautta sitten. Banaanikärpäsiäkin on.

Mitäs nyt teen? Samalle lääkärillekö ja samat antibiootit taas?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 369
Nyt on jälleen täsmälleen samat oireet kuin tuolloin pari kuukautta sitten. Tällä kertaa korva oli ensimmäinen osa, johon hieman satttuu. Voi toki olla, että oli vielä muistissa tuo edellinen tapaus joten osasin heti huomata että jotain on pielessä. Kurkku/kieli/leuka on nyt tulossa kipeäksi. Ei vielä kovin paha, mutta ihan selvästi sama ongelma kuin pari kuukautta sitten. Banaanikärpäsiäkin on.

Mitäs nyt teen? Samalle lääkärillekö ja samat antibiootit taas?
Onko kasvojesi hermotuksen toimintaa tarkastettu?
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Purenta kiskoa kannattaa miettiä. Itsellä ollut moninaisia kipuja päässä. Kisko auttoi niihin. Ei tosin toispuoleista kurkku kipua.
Ei, enkä tiedä mitä tuollainen tarkastus sisältäisi. Mitään suupielien roikkumista tms. ei ole.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
627
No, kävin lääkärissä ja sain samat korvaan tiputettavat antibiootit kuin edellisellä kerralla. Lääkäri suositteli myös purentakiskoa eli pitää kai varata hammaslääkäriin aika myös. Mulle ei kyllä vieläkään ole selvää miten ulkokorvan tulehdus ja purentakisko liittyvät toisiinsa. Virallinen diagnoosi molemmilla kerroilla siis H60.332 "Acute swimmer's ear of left side".
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 217
On kyllä ollu vuosi huhhuh. Vuos sitten syksyllä akuutti munuaisten vajaatoiminta. 10 viikkoo osastolla ja viikko tehohoidossa, dialyysia ja muuta settiä. -15kg keveempänä kotiin jouluksi, sitten 4kk hoitoinfuusioita 2-3krt viikkoon. Nyt vuoden verran osa-aikaista. Menee kuulema kolme kertaa sairastamisen verran toipumiseen eli sellainen 1,5v palautuminen edessä.

No nyt päästä siihe kuntoo et jaksaa pyöräillä. Tästä se lähtee kohti uusia pettymyksiä.
 
Viimeksi muokattu:

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Ainakin tarkistaa onko jäykkäkouristusrokote voimassa. Itse kävin piikillä varmuudeksi kun en muista, enkä löytänyt mitään tietoa mistään koska viimeksi sellaisen saanut.
On muuten jännä, kun tällaisesta asiasta, mikä ei edes kovin arkaluontoinen mun mielestä ole, ei saada minkäänlaista valtakunnallista kantaa aikaiseksi!? Edes sellaista josta itse voisi asian tarkistaa.

Homma pelaa ihan täysin omien muistikuvien ja lippulappujen varassa. Montakohan kertaa tuokin on tullut otettua turhan takia kun mitään hajua ei ole ollut. Ja varmaan taas seuraavakin kerta kun kysytään, taas on pakko sanoa etten nyt ihan 100% muista oliko se 5 vaiko 10 vuotta sitten kun sen sain, vai spekuloitiinko silloin vain sen ottamisella kun ei silloinkaan muistanut...

Tarvis varmaan tatuoida nahkaansa nuo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
On muuten jännä, kun tällaisesta asiasta, mikä ei edes kovin arkaluontoinen mun mielestä ole, ei saada minkäänlaista valtakunnallista kantaa aikaiseksi!? Edes sellaista josta itse voisi asian tarkistaa.

Homma pelaa ihan täysin omien muistikuvien ja lippulappujen varassa. Montakohan kertaa tuokin on tullut otettua turhan takia kun mitään hajua ei ole ollut. Ja varmaan taas seuraavakin kerta kun kysytään, taas on pakko sanoa etten nyt ihan 100% muista oliko se 5 vaiko 10 vuotta sitten kun sen sain, vai spekuloitiinko silloin vain sen ottamisella kun ei silloinkaan muistanut...

Tarvis varmaan tatuoida nahkaansa nuo.
Niin, no vaikka omakanta.fi olisi ihan soveltuva alusta, tuskin tarvisi isompia säätöjä tehdä. Tuollaiset perusjutut voisi sinne laittaa. Nyt kun tuo psykoterapia jutun takia kaikki on vähän varpaillaan, niin arkalauontoisemmat ja muut tarkemmin talteen.

Olipa siinäkin juttu kun aikoinaan jäin työterveyden paskasta palvelusta pois, ja arvauskeskus halusi sen aikaiset epikriisit. Niin kun menin niitä papereita kyselemään, niin oli vähän wtf kun sanoivat että "kai nää nyt voi sulle antaa vissiin". Todellisuudessa taitaa olla niin että kaikki omat tiedot saa kun pyytää.

Ja mitä niitä silmäilin niin vmp mitä tekstiä, sen päälle mitä myöhemmin erään hoitovirheeksi luokiteltavan jutun tekstejä luin, niin voi voi. Eihän noita saa oiottua mitenkään kun lekuri on näköjään ollut omissa maailmoissaan ja mikään juteltu ei pidä paikkaansa, elä nyt sitten loppuikä noiden kanssa mitä on kirjattu ylös. No luottamus puoskareihin nolla nykyään.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 210
Mulla on kanssa hampaiden ulkoinen hoito hyvällä tolalla. Sain kuukauden päähän ajan hygienistille hammaskiven poistoon.(tai nyt se on jo alle kuukausi) Vähän yllätyin että noin nopeasti sai kunnalta ajan, olisin odottanut sitä 6 kuukauden jonoa. Itse tarkastus oli palvelusetelinä yksityiselle, senkin sai jossain kolmessa viikossa. (ajan siis sai lähes heti, sen setelin saaminen kesti)

Todella pitkään kun viimeksi olen käynyt.
Eihän siellä kukaan uskalla nyt korona-aikaan käydä, ja kiireettömiä käyntejä on ehkä muutenkin karsittu, sitä paitsi mun käsittääkseni ne ei voi nyt poratakaan vaan käyttävät jotain hitaampia menetelmiä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
176
Purenta kiskoa kannattaa miettiä. Itsellä ollut moninaisia kipuja päässä. Kisko auttoi niihin. Ei tosin toispuoleista kurkku kipua.
Kerrotko hieman tarkemmin? Itsellä erikoisia kipuja kasvoissa yms. tutkittu monenmoista, mitään ei löytynyt. Hammaslääkäri nyt varattuna. Niskat ja purentalihakset on todella jumissa.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
No, kävin lääkärissä ja sain samat korvaan tiputettavat antibiootit kuin edellisellä kerralla. Lääkäri suositteli myös purentakiskoa eli pitää kai varata hammaslääkäriin aika myös. Mulle ei kyllä vieläkään ole selvää miten ulkokorvan tulehdus ja purentakisko liittyvät toisiinsa. Virallinen diagnoosi molemmilla kerroilla siis H60.332 "Acute swimmer's ear of left side".
Jos on epävarma haluaako heti hommata ne usean sadan kiskot, aluksi voi testata mm LuxmedIQ Professional Aufbissschienen Set (4 Knirscherschienen, 2 Größen) inkl. Box, BPA frei, Zahnschutz beim nächtlichen Zähneknirschen, Zahnschiene: Amazon.de: Drogerie & Körperpflege

Toimii ja saattavat kestää kuukausia ennen hajoamista, käytän yöllisen hampaiden yhteen puremisen ja narskuttelun estoon.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
No sellasta jomotusta ja vihlontaa. Välillä oli kuin ois hiekkaa leuassa nivelissä jne. Erilaista kuin migreeni. Stressihän se pahentaa. Ja tavan kipulääkkeet ei aina avita. Suosittelen kokeilemaan noita aiemmin mainittuja jumit veks youtube videoiden venytyksiä mulla ne avitti niska jumeihin.. Mulla oli viimeksi jännityspäänsärkyä ja se helpotti sitten kun tajusin kipulääkkeet jättää pois. Purentalihakset kipeytyy sen takia kun yöllä purraan hampaita toisiaan vasten. Mulla kiskot ja jatkuva lääkitys pitää kivut poissa aika hyvin. Aikoinaan tutkittiin kokopää kun syytä etsittiin. Varsinaisesti ei mitään löytynyt. Olin kroonisten kipujen takia kipupolillakin.
Kerrotko hieman tarkemmin? Itsellä erikoisia kipuja kasvoissa yms. tutkittu monenmoista, mitään ei löytynyt. Hammaslääkäri nyt varattuna. Niskat ja purentalihakset on todella jumissa.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
243
Keskisormen isompi nivel ollut viimeisen kuukauden jäykkä ja sattuu koukistaessa. Sattuu myös kun niveltä puristaa. En mielestäni ole lyönyt sitä mihinkään. Ei tuollaisella taida terkkari/lääkäri mitään tehdä muuta kuin määrätä joku rohto? Ei iso murhe, mutta välillä ärsyttävä.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 653
Keskisormen isompi nivel ollut viimeisen kuukauden jäykkä ja sattuu koukistaessa. Sattuu myös kun niveltä puristaa. En mielestäni ole lyönyt sitä mihinkään. Ei tuollaisella taida terkkari/lääkäri mitään tehdä muuta kuin määrätä joku rohto? Ei iso murhe, mutta välillä ärsyttävä.
Kannattaa kokeilla pari vk kohtalaisella annoksella Buranaa, jos se vain sopii sulle.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 316
Itsellä lähes samaa vasemman käden keskisormessa. Toki tiedän että alun perin alkanut kiipeily-harrastuksesta. Röntgenien ja magneetin jälkeen kandi diagnosoi jänteen kiinnityspisteen venähdykseksi tms. (oireena oli vielä napsahdus kun koukisti sormea)
Vaihtoehdot oli 6 viikon kipsi tai lasta. Kokeilussa tuo lasta minkä voi ottaa pois töiden ajaksi koska 6vk sairasloma ei oikein kiinnosta. Jos ei parane niin sitten harkitaan leikkausta ja tuota 6 viiikon kipsiä.

Ai niin, tämä alkoi 2kk sitten ja viikko sitten sain itseni lääkäriin.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
425
Ettei olisi ns napsusormi? Itsellä oikean käden rystysen kohdalla kämmenen puolella napsui/klonksui, puristit käden nyrkkiin niin muut sormet meni, mutta keskisormi tuli viivellä ja klonksui, välillä sattui, välillä ei, sen pystyi esim jättämään koukkuun laittamalla. Leikattiin, 13min kesti leikkaus ja hyvä tuli. Kortisoonia sain suoraan niveleen enkä tähän päivään mennessä ole kokenut sellaista kipua mitä se aiheutti. Ekalla kerralla sain tosiaan kortisonia, toisella kerralla sanoin ettet pistä yhtäkään piikkiä enää, vastaus tähän oli että me näemme seuraavaksi leikkauspöydällä. 4vk saikkua tuli leikkauksesta, toki puudutus suoraan niveleen sattui enemmän kuin kortisoni. Puudutus kesti aamu 8 ilta 23, jolloin nukahdin sormi puuduksissa. Yleisellä leikeltiin, epshp Seinäjoki.
 

cco

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
80
Itsellä lähes samaa vasemman käden keskisormessa. Toki tiedän että alun perin alkanut kiipeily-harrastuksesta. Röntgenien ja magneetin jälkeen kandi diagnosoi jänteen kiinnityspisteen venähdykseksi tms. (oireena oli vielä napsahdus kun koukisti sormea)
Vaihtoehdot oli 6 viikon kipsi tai lasta. Kokeilussa tuo lasta minkä voi ottaa pois töiden ajaksi koska 6vk sairasloma ei oikein kiinnosta. Jos ei parane niin sitten harkitaan leikkausta ja tuota 6 viiikon kipsiä.

Ai niin, tämä alkoi 2kk sitten ja viikko sitten sain itseni lääkäriin.
Jos kiipeilyvamma niin täältä voisi löytyä osviittaa, Kiipelijä -lehti 2/17 s. 22 http://climbing.fi/lehdet/2017/Kiipeily_2_17.pdf
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Avovaimolle kehittyi hitaasti dysfagia ... eilen ottivat lopulta osastolle kun hän suostui jäämään pakon edessä, ja nyt löydettiin ruokatorvesta 5 cm kasvain, lajista ei vielä tänään varmuutta.

Voi helv ... hyvästi, helppo elämä ja tervetuloa painajaiset. Toivotaan parasta.
Juu, nämä pirulaiset on kuulema sellaisia.

Mitta tarkentunut 8 cm, ei metastaaseja. Sytostaatit ja solusalpaajat alkaa ensi viikolla, periaatteessa leikattavissa myöhemmin pehmityshoidon jäljeen, leikkausriskien laskettua. :tdown::thumbsup:
Pitipähän tämäkin viesti nähdä :cry:
Hautajaiset ensi viikon lauantaina, lepää rauhassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Meillä löytyi puolisolta reilu kuukausi sitten harvinainen synoviaalisarkooma. Eteni nopeasti tutkimukset. Ei ollut levinnyt keuhkoihin kuten tuolla yleensä tapana. 14.12. oli leikkaus ja jouluaattona kotiutui. Nyt sillä on yksi toimiva raaja periaatteessa kun jalasta leikattu kasvain pois ja paikkauspaloja otettu toisesta jalasta ja kädestä.

Ei pitäisi valittaa mutta aika rankkaa tämä ainoalla lomalla omaishoitajuus ja samalla lapsen perään katsoa niin oma jaksaminen aika heikoilla. Korona nyt tuo omat rajoitukset ettei hirveästi ulkopuolista apua tässä voi hyödyntää. Kohtapuolin selvinnee tuleeko sädehoidot jne.

Enpä edes muista koska nukkunut hyvin. Kilojakin tässä tippunut kun ei ruoka maistu oikein jne.
 
Liittynyt
03.12.2018
Viestejä
30
Itselläni harvinaisen outo vaiva. Posken sisäosassa pieni valkoinen laikku joka on täysin tasainen ja edes sormenpäällä sitä ei tunne. Mutta samantien kun syö jotain kirpeää tai tulista jossa syljentuotanto lisääntyy siihen kasvaa samantien limarakkulan tyylinen patti. Tämä sitten häviää itsestään muutaman minuutin kuluttua.

Tätä kävin kertaalleen jopa hammaslääkärissä näyttämässä, mutta hän nopeasti kolusi suun läpi ja sanoi ei täällä mitään ole.
Olenkin itse tullut sellaiseen johtotulokseen , että olen onnistunut puremaan niin monta kertaa poskessa saman kohtaan ,että siellä on tullut pysyvää arpikudosta yms. Ja jostain syystä
sylki tuolla sylkikanavassa nyt osittain poistuu sitten sellaisesta paikasta missä ulospääsylle ei olekkaan reikää valmiina.

En tiedä vähän ehkä sekavasti selitetty. Sopisi limarakkulaan (Mukoseele) täysin oireet muuten paitsi että tämä uusiutuu aina samaan kohtaan ja on tosiaan ollut useita kuukausia.
Kyse lähinnä häiritsevästä asiasta, koska kyse tuskin mistään vakavasta on kun tuo turvotus/täyttyminen esiintyy ainoastaan ruokailun yhdessä ja vain reilusti sylkeä erittäviän ruokien kanssa.

Mutta sinäsä jännä että yleensä tarpeeksi pitkään kaluamalla internetistä löytyy kohtalontovereita samoilla oireilla, mutta nyt on valitettavan hankalaa ollut.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
655
Onko joku täällä käynyt rasitus-EKG:ssä eli kliinisessä rasitustesti? Mulla ollu vuoden ajan ennemmän tai vähemmän kokoajan pitkittyneen flunssan oireta (kurkussa vaaleta limaa ja liman tunnetta, nenän tukkoisuutta iltaisin ja aamuisin, jonkin verran kipua / painetta rinnassa sekä tuntuu että fyysinen kunto olisi laskenut). Oireet vahvistuvat varsinkin jos treenaa kovempaa. Käynyt pari kertaa työterveyssä, mutta siellä otetaan perusverenkuva ja todetaan, että kaikki kunnossa vaikka itse tunnen, että en ole 100% kunnossa (ellei vika nyt päässä). Olen koko ikänä harrastanut kilpailutasolla urheilu ja viimisen vuoden aikana tiputtanut painoa, treenan paremmin kuin koskaan, mutta tuntuu että kehitystä ei tapahtdu ollenkaan. Kovempi tai tempo treeni vie mehut aika nopeasti. Monesti itse voisin lopettaa treenit jo, kun taas kaverit voisvat jatkaa pitkääkin.

Tässä mietin vähän, että mihin ja mitä tekisi seuraavaksi kun työterveydestä ei oikein mitään saa irti enkä tiedä kuuluisiko Kardiologi tai keukolääkäri työterveydenpiiriin, joille pitäisi varmaan päästä juttelemaan ja siitä "oikeisiin" testeihin. Tuli vähän omat oireet mieleen IS:n artikkelistä: Cooperin testissä 3 800 metriä juossut Justus Lehto, 23, ajautui kauhujen kierteeseen: syke nousi sängyssä asentoa vaihtaessa. Ties vaikka olisi jotakin lievää ylirasitusta? Omalla kohdalla liikkunta onnistuu mutta tuntuu, että 100% en saa itsestäni.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 251
Onko joku täällä käynyt rasitus-EKG:ssä eli kliinisessä rasitustesti? Mulla ollu vuoden ajan ennemmän tai vähemmän kokoajan pitkittyneen flunssan oireta (kurkussa vaaleta limaa ja liman tunnetta, nenän tukkoisuutta iltaisin ja aamuisin, jonkin verran kipua / painetta rinnassa sekä tuntuu että fyysinen kunto olisi laskenut). Oireet vahvistuvat varsinkin jos treenaa kovempaa. Käynyt pari kertaa työterveyssä, mutta siellä otetaan perusverenkuva ja todetaan, että kaikki kunnossa vaikka itse tunnen, että en ole 100% kunnossa (ellei vika nyt päässä). Olen koko ikänä harrastanut kilpailutasolla urheilu ja viimisen vuoden aikana tiputtanut painoa, treenan paremmin kuin koskaan, mutta tuntuu että kehitystä ei tapahtdu ollenkaan. Kovempi tai tempo treeni vie mehut aika nopeasti. Monesti itse voisin lopettaa treenit jo, kun taas kaverit voisvat jatkaa pitkääkin.

Tässä mietin vähän, että mihin ja mitä tekisi seuraavaksi kun työterveydestä ei oikein mitään saa irti enkä tiedä kuuluisiko Kardiologi tai keukolääkäri työterveydenpiiriin, joille pitäisi varmaan päästä juttelemaan ja siitä "oikeisiin" testeihin. Tuli vähän omat oireet mieleen IS:n artikkelistä: Cooperin testissä 3 800 metriä juossut Justus Lehto, 23, ajautui kauhujen kierteeseen: syke nousi sängyssä asentoa vaihtaessa. Ties vaikka olisi jotakin lievää ylirasitusta? Omalla kohdalla liikkunta onnistuu mutta tuntuu, että 100% en saa itsestäni.
Varmaan kannattaa kokeilla jättää ne liikunnat pois ja ottaa rauhallisemmin. Jos olet ylikuntoon itsesi mennyt vetämään niin palautumisessa voi kestää vaikka miten pitkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
822
Onko joku täällä käynyt rasitus-EKG:ssä eli kliinisessä rasitustesti? Mulla ollu vuoden ajan ennemmän tai vähemmän kokoajan pitkittyneen flunssan oireta (kurkussa vaaleta limaa ja liman tunnetta, nenän tukkoisuutta iltaisin ja aamuisin, jonkin verran kipua / painetta rinnassa sekä tuntuu että fyysinen kunto olisi laskenut). Oireet vahvistuvat varsinkin jos treenaa kovempaa. Käynyt pari kertaa työterveyssä, mutta siellä otetaan perusverenkuva ja todetaan, että kaikki kunnossa vaikka itse tunnen, että en ole 100% kunnossa (ellei vika nyt päässä). Olen koko ikänä harrastanut kilpailutasolla urheilu ja viimisen vuoden aikana tiputtanut painoa, treenan paremmin kuin koskaan, mutta tuntuu että kehitystä ei tapahtdu ollenkaan. Kovempi tai tempo treeni vie mehut aika nopeasti. Monesti itse voisin lopettaa treenit jo, kun taas kaverit voisvat jatkaa pitkääkin.

Tässä mietin vähän, että mihin ja mitä tekisi seuraavaksi kun työterveydestä ei oikein mitään saa irti enkä tiedä kuuluisiko Kardiologi tai keukolääkäri työterveydenpiiriin, joille pitäisi varmaan päästä juttelemaan ja siitä "oikeisiin" testeihin. Tuli vähän omat oireet mieleen IS:n artikkelistä: Cooperin testissä 3 800 metriä juossut Justus Lehto, 23, ajautui kauhujen kierteeseen: syke nousi sängyssä asentoa vaihtaessa. Ties vaikka olisi jotakin lievää ylirasitusta? Omalla kohdalla liikkunta onnistuu mutta tuntuu, että 100% en saa itsestäni.
On tullut käytyä, kaksi hoitajaa taisi olla vierellä päivystämässä kun pyörällä sutkin menemään ja ekg-lätkät+verenpaineenmittaus samalla, sitten tuloksen mukaan katsotaan lopuksi missä kunnossa sitä ollaan ikätasoon nähden. Toki poikkeavuuksiahan tällä taidetaan hakea jos tulee oireita tmv. niin syyn pitäisi näkyä mikäli sydänperäistä. Itse olin siis epämääräisten rytmihäiriöiden/nopealyöntisyyskohtausten takia tässä testissä. Myös holter-seurantoja muutamia tuli tehtyä.

@Freeze tsemppiä, voimia!
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
425
Meinaa ferritiini arvot olla koholla. 400 näyttäis olevan maksimi viitearvoissa. Kesäkuussa oli 600, Heinäkuussa 700 ja nyt Joulukuussa 600. Lääkäri meinas heinäkuussa että jos olis tuhansia niin hän huolestuisi, mutta itseä lähinnä kiinnostaa mistä tälläinen johtuu. Kaikki on asiat on OK.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 653
Meinaa ferritiini arvot olla koholla. 400 näyttäis olevan maksimi viitearvoissa. Kesäkuussa oli 600, Heinäkuussa 700 ja nyt Joulukuussa 600. Lääkäri meinas heinäkuussa että jos olis tuhansia niin hän huolestuisi, mutta itseä lähinnä kiinnostaa mistä tälläinen johtuu. Kaikki on asiat on OK.
Joku tämmönen tai sitten joku tulehdusprosessi, olettaen ettet saa ylimäärää rautaa ravinnosta:

 
Liittynyt
13.03.2019
Viestejä
30
Meinaa ferritiini arvot olla koholla. 400 näyttäis olevan maksimi viitearvoissa. Kesäkuussa oli 600, Heinäkuussa 700 ja nyt Joulukuussa 600. Lääkäri meinas heinäkuussa että jos olis tuhansia niin hän huolestuisi, mutta itseä lähinnä kiinnostaa mistä tälläinen johtuu. Kaikki on asiat on OK.
itellä oli S-Ferrit 4533 syyskuussa ja maksatulehdus, tuskin lievästä ylityksestä kannataa huolestua
 
Liittynyt
13.03.2019
Viestejä
30
Joku tämmönen tai sitten joku tulehdusprosessi, olettaen ettet saa ylimäärää rautaa ravinnosta:

jos ei sukurasitetta niin tuskin mutta geenitestillä tuo kai selviää, omalla kohdalla tuota epäiltiin mutta olikin jotain muuta
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
425
Kiitos vastauksista, tosiaan en syö mtn rautalisiä. En polta, en käytä keskikaljaa kummempaa ja sitäkin lavallisen vuodessa.
Äidillä ei tähän viittavaa ole, isä meni muutama vuosi sitten haimatulehdukseen, sen enempää en tiedä kun viimeksi näin ohi mennen 1991.
Saakohan tähän geenitutkimukseen työterveydestä lähetteen?
Kesällä paikattiin hammas ja tehtiin juurihoito, joten silloin epäiltiin sitä arvojen syyksi. Nyt on 20.1 HHoitolassa inventaario aika joten selviää hampaiden kunto ja voisi löytyä syy ja seuraus arvojen nousulle.
Väsynyt olen toki työpäivän jälkeen, ikää 42v.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 653
Kiitos vastauksista, tosiaan en syö mtn rautalisiä. En polta, en käytä keskikaljaa kummempaa ja sitäkin lavallisen vuodessa.
Äidillä ei tähän viittavaa ole, isä meni muutama vuosi sitten haimatulehdukseen, sen enempää en tiedä kun viimeksi näin ohi mennen 1991.
Saakohan tähän geenitutkimukseen työterveydestä lähetteen?
Kesällä paikattiin hammas ja tehtiin juurihoito, joten silloin epäiltiin sitä arvojen syyksi. Nyt on 20.1 HHoitolassa inventaario aika joten selviää hampaiden kunto ja voisi löytyä syy ja seuraus arvojen nousulle.
Väsynyt olen toki työpäivän jälkeen, ikää 42v.
Työterveyslääkäri voi konsultoida hematologia, että tutkitaanko lisää vai seuraillaanko. Jos erikoislääkäripalvelut eivät kuulu soppariin, niin sitten konsultaatio ohjautuu julkiselle.
 
Liittynyt
13.03.2019
Viestejä
30
Kiitos vastauksista, tosiaan en syö mtn rautalisiä. En polta, en käytä keskikaljaa kummempaa ja sitäkin lavallisen vuodessa.
Äidillä ei tähän viittavaa ole, isä meni muutama vuosi sitten haimatulehdukseen, sen enempää en tiedä kun viimeksi näin ohi mennen 1991.
Saakohan tähän geenitutkimukseen työterveydestä lähetteen?
Kesällä paikattiin hammas ja tehtiin juurihoito, joten silloin epäiltiin sitä arvojen syyksi. Nyt on 20.1 HHoitolassa inventaario aika joten selviää hampaiden kunto ja voisi löytyä syy ja seuraus arvojen nousulle.
Väsynyt olen toki työpäivän jälkeen, ikää 42v.
omat oireet oli keväällä alkanut hidas painon lasku ja virtsan tummuminen mutta en mennyt lääkäriin, elokuussa iski voimakas väsymys ja siinä vaiheessa menin lääkäriin mutta kesti vielä viikkoja ennen kuin lääkäri laittoi lähetteen laajoihin verikokeisiin josta tuo sairaus sitten pienen arpomisen jälkeen selvisi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 518
Viestejä
4 202 211
Jäsenet
70 918
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom