Teräksiset paistinpannut (ruostumaton, hiiliteräs, valurauta)

Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
272
Lukee kickstarterissa, esim:
Löysinkin kohdan. Isompi pannu olisi noin 200 dollaria tai noin 185€ toimitettuna veroineen päivineen suomeen (pitäisi kysyä heitä lisäämään suomen oikeat kulut listaan).

Pienempi pannu ei varmaan helposti väänny sopivan kokoisella liedellä, mutta isomman pannun pohja on 24.765 cm niin voisikohan se vääntyä 21.5 cm liedellä ?

Mulla kokemusta parista ruostumattomattomasta "clad-pannusta" jotka vääntyivät yllättävän helposti käyttökelvottomiksi niin ehkä en uskaltaisi 200€ tuohon upottaa. Ja pienemmän koon pannua en tarvitse kun ei noin 20.3 cm varustettu hiiliteräspannu niin hirveästi paina, vertailun vuoksi mun Darto 25 Jossa 21 cm paistopinta-ala painaa 1.8 kg eikä tunnu itselleni mitenkään liian painavalta normikäytössä.

Edit: Stratan pienempi pannu painaa vain noin 1.04 kg ja isompikin vain noin 1.4 kg. Eli ovat kyllä hyviä jos haluaa kevyen ja silti ilmeisesti hyvin toimivan pannun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
27
Löysinkin kohdan. Isompi pannu olisi noin 200 dollaria tai noin 185€ toimitettuna veroineen päivineen suomeen (pitäisi kysyä heitä lisäämään suomen oikeat kulut listaan).

Pienempi pannu ei varmaan helposti väänny sopivan kokoisella liedellä, mutta isomman pannun pohja on 24.765 cm niin voisikohan se vääntyä 21.5 cm liedellä ?

Mulla kokemusta parista ruostumattomattomasta "clad-pannusta" jotka vääntyivät yllättävän helposti käyttökelvottomiksi niin ehkä en uskaltaisi 200€ tuohon upottaa. Ja pienemmän koon pannua en tarvitse kun ei noin 20.3 cm varustettu hiiliteräspannu niin hirveästi paina, vertailun vuoksi mun Darto 25 Jossa 21 cm paistopinta-ala painaa 1.8 kg eikä tunnu itselleni mitenkään liian painavalta normikäytössä.

Edit: Stratan pienempi pannu painaa vain noin 1.04 kg ja isompikin vain noin 1.4 kg. Eli ovat kyllä hyviä jos haluaa kevyen ja silti ilmeisesti hyvin toimivan pannun.
Ei näkynyt Suomea shipping destination kohdassa ja aika kalliita näyttää olevan kulut Europpaan. Norjaan 110$ toimitus... Suomi varmaan asettuisi samoihin, siihen vielä sitten voinee olettaa tullit päälle, vai onkohan jotain järjestelyjä tehneet? Varmaan mukavan nopsasti tuo Strata lämpiäisi ja pikkasen tasaisemmin kun perus hiiliteräs. Sen verran kuitenkin tykkään mun de Buyereista ja Dartoista, niissä on fiilistä, että en tätä Strataa tilaisi, jäisi käyttämättä loppuviimein varmaan.

Itellä ei tälläisistä peruspaksuuden alu-clad pannuista ole kokemusta, mutta omat Falkin copper coret ei ole vääntynyt, vaikka käytin ~24cm pohjaista 28cm pannua "21cm" induktiolla aikanaan, vaikka se lämmittääkin paljon pienemmän alueen kuin tuo 21cm. Toki pidin järjen mukana lämmön säädön ja esilämmityksen kanssa, mutta ei tuo pannu toiminut järin hyvin sillä liedellä, liian iso oli pohja. Keraamisista liesistä mulla ei juuri ole kokemusta, mutta jotain perus halppista kokeilleena tuntui pumppaavan sitä lämpöä kyllä sen verran hämärästi, että en ihmettelis jos oot (oletettavasti keraamisella) clad pannun onnistunut vääntämään. Huono säkä voisi käydä tuon isomman Stratankin kanssa sitten, varsinkin jos aiemmat pannusi olivat pienempiä. Ehkä maltillisella alkulämmityksellä kuitenkin menis, sehän se on tärkeää tuota vääntymistä estämään.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
272
[...]sitten voinee olettaa tullit päälle, vai onkohan jotain järjestelyjä tehneet?
Kuulemma nuo toimitushinnat sisältävät kaikki verot kyseiseen maahan, eli ei ekstra tulleja pitäisi tarttea maksaa. Eli vähän kun Darto pannuissa että myyjä maksaa ennakkoon tullit kuljetusfirmalle.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
272
Sen sijaan että tilasin (ainakin tässä vaiheessa) noita Strata pannuja tilasin kahvan mun kevyimmälle Gräwe takoteräs pannulle. Pannu on 28 cm kokoiseksi varsin kevyt 1,637 kg ja kestänyt tosi kuumalla grillillä ja sähköliedellä vääntymättä. Ainoa epämukava siinä on kahva. En tiedä onko saatavilla just samaa mallia enää saksan amazonista ostin 4 vuotta sitten.
 
Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
27
Sen sijaan että tilasin (ainakin tässä vaiheessa) noita Strata pannuja tilasin kahvan mun kevyimmälle Gräwe takoteräs pannulle. Pannu on 28 cm kokoiseksi varsin kevyt 1,637 kg ja kestänyt tosi kuumalla grillillä ja sähköliedellä vääntymättä. Ainoa epämukava siinä on kahva. En tiedä onko saatavilla just samaa mallia enää saksan amazonista ostin 4 vuotta sitten.
Oli tuolla niitten kaupassa joku vastaavan näköinen pannu. Itse haluisin jonkun tälläisen s mitä Gräwe myy, matalareunainenkin oli, vähän isommalla pohjalla, mutta tän korkeampi reunaisen ehkä mieluummin ottaisin kuitenkin. Vaan eipä oikein oo varsinaisesti taas tarvetta. Darto kun joskus tekis n30 paellan.. veis vähemmän tilaa kun tämä, mutta vähän enempi pohjaa, sekä kahvat jämptisti kiinni rungossa, yhtä palaa.
eisenpfanne-freisteller-7132-hg-mig-3150x2000_800x800.jpg


Sais mukavasti nakattua liedeltä uuniin tälläsen.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
272
Mulla ei vielä paljon kokemuksia kahden kahvan pannuista paitsi että itse yllättynyt Darto 35 paellapannusta että vaikka on iso ja raskas 4mm paksu ei se minulle tunnu niin raskaalta laittaa uuniin ja ottaa se pois koska on kaksi kahvaa. Vielä enemmän yllätyin 35 cm:n kanssa siitä että kun ei ole pitkää kahvaa on peseminen jopa helpompaa keittiön tiskialtaassa kun pannu mahtuu vähän sivuttain paremmin altaaseen kuin että jos isossa pannussa olisi pitkä kahva. Taisivat vähän nostaa pannun hintaa nyt 150 USD + toimitus ja verot 15 USD ilman alennuksia.

Edit: olihan se Petromax pannukahva Gräwe pannuuni saapunut etuovelle eikä postilaatikkoon ja vaikuttaa kyllä melko toimivalta magneettikiinityksineen ja mukavan otteen saa puisesta kahvasta:
IMG_20240129_234159_edit_35679106838304.jpg
IMG_20240130_003600_edit_38097307974915.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
27
Mulla ei vielä paljon kokemuksia kahden kahvan pannuista paitsi että itse yllättynyt Darto 35 paellapannusta että vaikka on iso ja raskas 4mm paksu ei se minulle tunnu niin raskaalta laittaa uuniin ja ottaa se pois koska on kaksi kahvaa. Vielä enemmän yllätyin 35 cm:n kanssa siitä että kun ei ole pitkää kahvaa on peseminen jopa helpompaa keittiön tiskialtaassa kun pannu mahtuu vähän sivuttain paremmin altaaseen kuin että jos isossa pannussa olisi pitkä kahva. Taisivat vähän nostaa pannun hintaa nyt 150 USD + toimitus ja verot 15 USD ilman alennuksia.

Edit: olihan se Petromax pannukahva Gräwe pannuuni saapunut etuovelle eikä postilaatikkoon ja vaikuttaa kyllä melko toimivalta magneettikiinityksineen ja mukavan otteen saa puisesta kahvasta:
Komia on kahvan kanssa.

Tuo Darto n35 tosiaan on kyllä hyvä, ja käyttöä sille löytyy jatkuvasti. Tosin vaan uunissa ja grillissä, sen verran iso on. Kun oli -50 preorder päivät Dartolla viimeksi, niin läheltä piti, etten tilannut toista kappaletta, että sais kiertoilmalla molemmat yhtäaikaa :).

Ehkä jonain päivänä mahtuu keittiöön isompi keittotaso, niin sitten vois harkita jotain 32cm kokoista elementtiä siihen. Noin 60cm koossa ei sellaisia ole, joissa muutoin olis järkevän kokeiset sitten ne pienemmät. Harkitsin kyllä nykyistä induktio tasoa ostaessa, että olisinko tälläisen laittanut, missä koko alueen alla on pieniä pyöreitä elementtejä: Miele - KM 7667 FL musta – Keittotasot

1706625455418.png



Aika tyyris vaan ja en tiedä kuinka hyvin pelittäis, jos jollain sattuu löytyä joku vastaava, niin kiinnostaisi kyllä kokemukset.
 
Liittynyt
27.04.2023
Viestejä
35
En ole viitsinyt enempää korjailla tuota minun valurautapannuani, kun pitäisi porakone ja hiomapaperia ostaa sitä varten, ja olen muutenkin erittäin "peukalo keskellä kämmentä" -tyyppiä, niin olen sitten vaan ollut kokkailematta ilman mitään pannua koko tänä vuonna. Nyt on alkanut tulla jo liian ikävä jauhelihaa, niin ajattelin ostaa ensi hätään kokonaan uuden pannun. Joskus myöhemmin sitten koitan korjata valurautapannun ongelmat.

Yksi mitä mietin, oli rosteripannu. Mutta jotkut/joku täällä kertoili, että niilläkin voi olla jotain terveyshaittaa, esim. nikkelin ja kromin muodossa. (Alzhaimer-riskit jne) Toisaalta houkuttelisi pannun helppokäyttöisyys. En tiedä, miten hyvä rosteri on jauhelihan paistamisessa. Tätä olin harkitsemassa. HEMKOMST Paistinpannu, ruostumaton teräs, 28 cm - IKEA Mitä mieltä tästä?

Tefloneita olen käyttänyt varmaan +10 vuotta jo, ja olen aika kyllästynyt siihen, miten usein pannua piti vaihtaa, ja muutenkaan ei tefloni myöskään hyvää tee varmaankaan. Niin, ja teflonilla ei uskaltanut kuumalla paistaa niin kuin esim. valuraudalla, jonka takia esim. jauhellhan valmistuksessa meni aina kolme kertaa kauemmin aikaa.

Hiiliterästä mietin jo viime vuonna, mutta se taitaa olla jopa vaikeampi käyttää kuin valurautapannu, siinäkin pitää kikkailla ja stressata sen pintakerroksen kanssa jne. Ehkä jopa enemmän kuin valuraudan kanssa?

Joka tapauksessa tässä olisi muutenkin hyvä hommata toinen paistinpannu kotitalouteen. Mutta millainen kannattaisi valita?

Huomiona vielä muuten ongelmalleni sen valurautapannun kanssa, yksi virhe? mitä saatoin tehdä myös liikaa, oli käyttää normaalia vessapaperia oliiviöljyn levittämiseen pitkin pannua. Kai siitä joskus todella pientä nukkaa irtosi pintaan, mutta en kokenut koskaan sitä minua haittaavaksi asiaksi. Olisiko se voinut olla yksi tekijä tuon oudon ongelmani kanssa? Laitoin siitä pannusta kuvia n. 2 sivua taaksepäin tässä threadissa. Koitin tosin aina tehdä sen rasvan levityksen todella varovaisesti, että ei irtoaisi mitään nukkaa paperista pannulle, taitoin paperinpalan aina kahtia jne.

Näin siis hoidin ja käytin pannua yleensä:

- Laitan esim. jauhelihapaketin lämpenemään huoneenlämpöön. - Lisään pannulle hieman oliiviöljyä (paitsi silloin jos pannu oli jo rasvainen pinnalta aiemman käytön jälkeisen rasvaamisen vuoksi), ja samalla laitan hellanlevyn kolmoselle (asteikko 1-6). - Odotan jonkin aikaa, sitten laitan hellan vitoselle. Sitten odotan hetken, kunnes alkaa kevyesti tulla savua pannulta. Sitten liha pannulle, painelen puulastalla lihan päältä vähän ja sitten käännän lihan. Sitten alan pikku hiljaa pilkkoa lihaa vähän ajan päästä yhä pienempiin osiin ja laitan hellan ehkä neloselle tai joskus suoraan kolmoselle. Sitten pudotan lämmöt kakkoselle ja lopulta nollaan. Sitten lisään sipulin, sekoittelen. (Tykkään raaemmasta sipulista) - Kaavittuani ruoat pannulta pois, hinkkaan puulastalla vähän, jos pinnalle jäi jotain. Sitten kuumaa vettä ja hanan alle ja hankaan puulastaa pannua vasten kuumassa vedessä. Jos oli tarttunut enemmän jotain, niin sitten käytin tiskiharjaa ilman pesuainetta. Sitten kun näytti puhtaalta, (joskus jauhelihan jälkeen pannussa oli ehkä jossain kohtaa pientä ruskeaa väriä pinnalla, mutta ei mitään ruokaa) laitoin pannun liedelle, kuivasin pyyhkeellä huolella kaikkialta. Tai vaihtoehtoisesti pyyhin vain hieman, ja sitten laitoin liedelle lämpöä, ja annoin siinä kuivua. Sitten lopuksi lisäsin oliiviöljyä vessapaperin palasella, välillä tosin en jaksanut/muistanut laittaa, vaan laitoin sitten vasta ennen seuraavaa kokkauskertaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
272
Huomiona vielä muuten ongelmalleni sen valurautapannun kanssa, yksi virhe? mitä saatoin tehdä myös liikaa, oli käyttää normaalia vessapaperia oliiviöljyn levittämiseen pitkin pannua. Kai siitä joskus todella pientä nukkaa irtosi pintaan, mutta en kokenut koskaan sitä minua haittaavaksi asiaksi. Olisiko se voinut olla yksi tekijä tuon oudon ongelmani kanssa? Laitoin siitä pannusta kuvia n. 2 sivua taaksepäin tässä threadissa. Koitin tosin aina tehdä sen rasvan levityksen todella varovaisesti, että ei irtoaisi mitään nukkaa paperista pannulle, taitoin paperinpalan aina kahtia jne.

Näin siis hoidin ja käytin pannua yleensä:

- Laitan esim. jauhelihapaketin lämpenemään huoneenlämpöön. - Lisään pannulle hieman oliiviöljyä (paitsi silloin jos pannu oli jo rasvainen pinnalta aiemman käytön jälkeisen rasvaamisen vuoksi), ja samalla laitan hellanlevyn kolmoselle (asteikko 1-6). - Odotan jonkin aikaa, sitten laitan hellan vitoselle. Sitten odotan hetken, kunnes alkaa kevyesti tulla savua pannulta. Sitten liha pannulle, painelen puulastalla lihan päältä vähän ja sitten käännän lihan. Sitten alan pikku hiljaa pilkkoa lihaa vähän ajan päästä yhä pienempiin osiin ja laitan hellan ehkä neloselle tai joskus suoraan kolmoselle. Sitten pudotan lämmöt kakkoselle ja lopulta nollaan. Sitten lisään sipulin, sekoittelen. (Tykkään raaemmasta sipulista) - Kaavittuani ruoat pannulta pois, hinkkaan puulastalla vähän, jos pinnalle jäi jotain. Sitten kuumaa vettä ja hanan alle ja hankaan puulastaa pannua vasten kuumassa vedessä. Jos oli tarttunut enemmän jotain, niin sitten käytin tiskiharjaa ilman pesuainetta. Sitten kun näytti puhtaalta, (joskus jauhelihan jälkeen pannussa oli ehkä jossain kohtaa pientä ruskeaa väriä pinnalla, mutta ei mitään ruokaa) laitoin pannun liedelle, kuivasin pyyhkeellä huolella kaikkialta. Tai vaihtoehtoisesti pyyhin vain hieman, ja sitten laitoin liedelle lämpöä, ja annoin siinä kuivua. Sitten lopuksi lisäsin oliiviöljyä vessapaperin palasella, välillä tosin en jaksanut/muistanut laittaa, vaan laitoin sitten vasta ennen seuraavaa kokkauskertaa.
Minä käytän pannun öljyämiseen ihan tavallista vessapaperia useimmiten eikä ongelmia tule hiotulla valuraudalla tai hiiliteräspannulla. Ehkä rosoisella valuraudalla olisi paras käyttää varovasti jopa talouspaperia, 100% puuvilla kangas, vaikka pala vanhasta t-paidasta olisi paras. Mutta ei sitä pannua välttämättä tarvitse öljyllä käsitellä -tärkein on että pitää pannun puhtaana ja varoo ettei pannuun ilmesty liikaa hiiltä joka kannattaa heti poistaa jos sormenpäällä tuntee kohoumia.

Suosittelisin lämmittämään rautapannut ennen kuin öljyä lisää (2-10 minuuttia korkeintaan keskilämmöllä), oliiviöljy varsinkin voi palaa helposti.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
272
Saksalaisiin Stur valurautapannuihin satuin netissä törmäämään. Noin 200€ toimitettuna suomeen STUR® - Nachhaltige Design-Klassiker für Deine Küche .Vaikuttaa hyviltä, vaikka hintavilta ja kaatoreuna puuttuu. Onkohan täällä kellään kokemusta näistä pannuista? Melkein meinasin tarttua amazon.com tarjoukseen vuoden alussa Stargazer valurautapannuun (160€ suomeen toimitettuna silloin) mutta kyllä pitäisi olla todella omasta mielestä täydellinen pannu jos reippaasti yli 100€ vielä investoisin lisää uusiin pannuihin..
 
Liittynyt
27.04.2023
Viestejä
35
Ostin tuon linkkaamani rosterin nyt sitten, tarjolla oli myös kasaria rosterina korkeammilla reunoilla, mutta todella harvoin leikittelen millään kastikkeilla, niin kelpuutin tämän normaalin paistinpannun. Onko tälla rosterilla mitään erityistä, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun sitä käyttää vaikka jauhelihaa paistaessa? Esim. lämpötiloista jne? Sen tiedän, että munakkaita on rostereilla vaikeampia tehdä. Pitännee lukea taas enemmän tätä hyvää ketjua, kun en enää muista mitä rostereista oltiin sanottu.

Käytän perus sähköliettä.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
272
Ostin tuon linkkaamani rosterin nyt sitten, tarjolla oli myös kasaria rosterina korkeammilla reunoilla, mutta todella harvoin leikittelen millään kastikkeilla, niin kelpuutin tämän normaalin paistinpannun. Onko tälla rosterilla mitään erityistä, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun sitä käyttää vaikka jauhelihaa paistaessa? Esim. lämpötiloista jne? Sen tiedän, että munakkaita on rostereilla vaikeampia tehdä. Pitännee lukea taas enemmän tätä hyvää ketjua, kun en enää muista mitä rostereista oltiin sanottu.

Käytän perus sähköliettä.
Ikean Sensuell pannu vaikuttaisi turvallisemmalta hankinnalta, kun tuossa Hemkonstissa ei ole paljoa painoa 28 pannuksi. Mutta ellei pannu väänny käytössä voihan se olla ihan hyväkin.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
296
Ostin tuon linkkaamani rosterin nyt sitten, tarjolla oli myös kasaria rosterina korkeammilla reunoilla, mutta todella harvoin leikittelen millään kastikkeilla, niin kelpuutin tämän normaalin paistinpannun. Onko tälla rosterilla mitään erityistä, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun sitä käyttää vaikka jauhelihaa paistaessa? Esim. lämpötiloista jne? Sen tiedän, että munakkaita on rostereilla vaikeampia tehdä. Pitännee lukea taas enemmän tätä hyvää ketjua, kun en enää muista mitä rostereista oltiin sanottu.

Käytän perus sähköliettä.
Pannu kunnolla kuumaksi ennen öljyä, vesitesti kertoo kun lämpö on hyvä. Ruoka jää kylmään pannuun helposti kiinni. Liha ottaa alkuun pannuun vähän kiinni, mutta irtoaa kyllä hetken päästä.

Vähän harjoittelua se ottaa ennen kuin pääsee jyvälle.
 
Liittynyt
03.02.2024
Viestejä
13
Onko vinkkejä mistä kannattaa ostaa laadukkaita rosteripannuja kuten esim. Demeyere?
 
Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
27
Onko vinkkejä mistä kannattaa ostaa laadukkaita rosteripannuja kuten esim. Demeyere?
Itsellä on kaksi Demeyeren pannua ja Ellokselta sain parhaaseen hintaan ne viime black fridayna. Bestsale.be on yleisesti vissiin se halvin paikka muutoin Demeyerelle, jotain tarjouksia voi löytyä vaikka kitchenone, meestersjlipers ja berondiltakin. Kaikista noista oon jotain ostanut aikanaan ja homma on toiminut. Amazon.de kannattaa vilkaista myös, ei välttis Demeyeren vuoksi, mutta muutoin.

Valitset tuotteen tai tuotteet ja etsit sitten parhaat hinnat, hakukoneet käyttöön tietty. Muita "laatu"-pannuja induktiolle esim Fissler Profi, Lagostina Accademia Lagofusion. Kaasulle vaikka Falkin bi-metal kuparia jos ei hinta pelota ja löytyy niiltä induktiollekkin, mutta kannattaa varautua, että ovat isopohjaisia, ei kannata ostaa Falkin 28cm paistinpannua 21cm induktiolle.
 
Liittynyt
03.02.2024
Viestejä
13
Ostinkin Fisslerin Steelux Pro 28cm amazon.de:stä, toivotaan että oli hyvä ostos
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
947
Joskus katselin Heirolin rosteripannuja ja vaikuttivat laadukkailta. Niitä löytyy ainakin Kärkkäiseltä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 780
De buyerin mineral b:tä vai opan heavy metal hiiliterästä? Liekkö noissa peruspannuissa hirveästi eroja käytännössä? 26cm pannu hakusessa.

Edit: näköjään mineral b 28cm koossa 4mm paksua vs opan 2mm.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 624
De buyerin mineral b:tä vai opan heavy metal hiiliterästä? Liekkö noissa peruspannuissa hirveästi eroja käytännössä? 26cm pannu hakusessa.

Edit: näköjään mineral b 28cm koossa 4mm paksua vs opan 2mm.
On niissä eroja ainakin magneettisuuden suhteen induktiolla. DeBu on oman kokemuksen perusteella paras hiiliteräspannu induktiolle eikä toki muutenkaan huono.
 
Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
27
De buyerin mineral b:tä vai opan heavy metal hiiliterästä? Liekkö noissa peruspannuissa hirveästi eroja käytännössä? 26cm pannu hakusessa.

Edit: näköjään mineral b 28cm koossa 4mm paksua vs opan 2mm.
Joo tuo opa on ohuempi ja vääntynee helpommin, tod näk tehty Kiinassa, toki kevyempi sitten myös. Mineral b pro tai edullisempi carbone plus rosterikahvalla (5130.28) 28cm koossa olis pohjaltaan samaa kokoluokkaa kuin tuo OPAn 26cm. Nuo de buyerit on tuossa koossa 3mm.

Perus mineral b:ssä kahva on pinnoitettu, niin sitä en ehkä ostaisi jos uunissakin käyttäisit, saati jos grilliin ajattelit, vaikka saahan sen kait poltettua poiskin. Monet sanonut, että kestää enemmän, mutta valmistaja on arvottanut tuolle b:lle uunissa 200c 10 minuuttia.

Darto n25 vois olla myös hyvä vaihtoehto, vie vähemmän tilaa liedellä, vaikka suunnilleen samaa kokoa pohjaltaan, mutta mun ääni muutoin menee de buyerille. Sitten jos isompaa tarttee, niin Darto n30 on hyvä kyl, isompi kun db 32cm.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
947
De Buyerilta carbon sarjaa niin saa samanlaisen kahvan kuin Mineral B:ssä mutta halvemmalla ja kestää uunia koska emaloitu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 780
Kiitos vinkeistä, taitaa mennä ulkomailta tilaamiseksi jos haluaa muuta kun tuota mineral b:tä. Pitääpä tsekata toi carbone sarja ja dartot, uunikäyttö ois ihan kätevä ominaisuus
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 624
Siis...sekä Carbonia että Mineral B:tä saa joko normaalilla lätyskäkahvalla tai Pro-kahvalla, joka on ergonomisempi ja kestää paremmin uunittamisia, eikös?
 
Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
27
Siis...sekä Carbonia että Mineral B:tä saa joko normaalilla lätyskäkahvalla tai Pro-kahvalla, joka on ergonomisempi ja kestää paremmin uunittamisia, eikös?
B Pro kahva on mukava ainakin. Se carbone plussan rosterikahva on vähän erimallinen, mutta molemmat joo kestää uunittamista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Myös se mineral B lätyskäkahva kestää uunitusta vaikka siinä jokin läpikuultavan emaloinnin tapainen pinnoite onkin. Oma pannu on ollut käytössä about 5 vuotta ja nähnyt uunia ihan säännöllisesti.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
947
Puhuin lätkäkahvoista molempien pannujen kohdalla. Carbon Plus on halvempi kuin Mineral B joten en näe yhtään syytä miksi ostaa Mineral B. Pannut ovat muuten identtiset, mutta toisessa on joku hyödytön mehiläisvahakäsittely ja kahva jollain pinnoitteella (lakka tai epoxi vs emalointi) joka luo rajoitteita käyttää uunissa. Miksi siis ostaa sellainen? No onhan Mineral B:ssä parempi kate ja se silikoninen koriste kahvassa :).

Mineral B on suunnattu kuluttajille ja Carbon Plus ammattilaiskäyttöön.

Mineral B 20cm 41,60€ ja 28cm 68,80€

Carbon Plus 20cm 32,80€ ja 28cm 48,80€
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 624
Vaikka valmistaja noille kahvoille jotain rajoitteita voi ilmoittaakin, niin kaikki mun DeBuyerit on 250+ asteista uunia nähnyt kahvan mallista riippumatta ja myös se Lacor, jossa on kanssa joku kiiltävä lakkamainen emalointi tmv. kahvassa. Mikään noista ei ole mennyt miksikään.

Pro-kahva on kiva yhden käden käyttöä varten, mutta 20-senttisessä jo vähän turhankin painava ja takapainoiseksi vääntävä osa pannua. Lätyskäkahva on epäergonomisempi pitää, mutta pituutensa ansiosta mahdollistaa isommilla pannuilla käsivartta vasten tukemisen, kunhan otteen ottaa (mielellään pyyhkeen kanssa) tarpeeksi läheltä pannun reunaa. Jos kuitenkin hommaa sen kokoista pannua, jossa jo tulee apukahva mukana ottaisin ehdottomasti pro-kahvan kompaktimman kokonsa vuoksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 780
Puhuin lätkäkahvoista molempien pannujen kohdalla. Carbon Plus on halvempi kuin Mineral B joten en näe yhtään syytä miksi ostaa Mineral B. Pannut ovat muuten identtiset, mutta toisessa on joku hyödytön mehiläisvahakäsittely ja kahva jollain pinnoitteella (lakka tai epoxi vs emalointi) joka luo rajoitteita käyttää uunissa. Miksi siis ostaa sellainen? No onhan Mineral B:ssä parempi kate ja se silikoninen koriste kahvassa :).

Mineral B on suunnattu kuluttajille ja Carbon Plus ammattilaiskäyttöön.

Mineral B 20cm 41,60€ ja 28cm 68,80€

Carbon Plus 20cm 32,80€ ja 28cm 48,80€
Toi Eiring menikin täysin ohi multa, taidan tuolta laittaa tuon 26cm carbonen. Keraamisen lieden isoin levy on ~18cm niin tuo 26cm (pohja 18,5cm) taitaa olla paras siihen. Vielä vaikka kärkkäiseltä sitten tuo chain mail scrubberi mukaan ja eiköhän noilla pärjää.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 624
Toi Eiring menikin täysin ohi multa, taidan tuolta laittaa tuon 26cm carbonen. Keraamisen lieden isoin levy on ~18cm niin tuo 26cm (pohja 18,5cm) taitaa olla paras siihen. Vielä vaikka kärkkäiseltä sitten tuo chain mail scrubberi mukaan ja eiköhän noilla pärjää.
Ota se 28. Hintaero on merkityksetön ja 28 kuitenkin käytännössä huomattavasti tilavampi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Puhuin lätkäkahvoista molempien pannujen kohdalla. Carbon Plus on halvempi kuin Mineral B joten en näe yhtään syytä miksi ostaa Mineral B. Pannut ovat muuten identtiset, mutta toisessa on joku hyödytön mehiläisvahakäsittely ja kahva jollain pinnoitteella (lakka tai epoxi vs emalointi) joka luo rajoitteita käyttää uunissa. Miksi siis ostaa sellainen? No onhan Mineral B:ssä parempi kate ja se silikoninen koriste kahvassa :).

Mineral B on suunnattu kuluttajille ja Carbon Plus ammattilaiskäyttöön.

Mineral B 20cm 41,60€ ja 28cm 68,80€

Carbon Plus 20cm 32,80€ ja 28cm 48,80€
Noissakin on kummassakin kuitenkin toi kahva jotenkin pinnotettu. En oo nyt ihan varma, et onkohan toi oma mineral b joku vähän vanhempi malli, kun jotenkin tuntuu noi ilmoitetut koot vähän vierailta ja olisin muistellut jotain 25 sentin halkaisijaa, mut voin toki olla väärässäkin. Metallia noi lattateräskahvat kuitenkin on siinä missä pannukin, että jos ongelmia tulee niin samalla lailla se rasvapoltolla hoituu, kuin itse pannukin. Ostaisin toki sen mikä edullisempi on.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
947
Noissakin on kummassakin kuitenkin toi kahva jotenkin pinnotettu. En oo nyt ihan varma, et onkohan toi oma mineral b joku vähän vanhempi malli, kun jotenkin tuntuu noi ilmoitetut koot vähän vierailta ja olisin muistellut jotain 25 sentin halkaisijaa, mut voin toki olla väärässäkin. Metallia noi lattateräskahvat kuitenkin on siinä missä pannukin, että jos ongelmia tulee niin samalla lailla se rasvapoltolla hoituu, kuin itse pannukin. Ostaisin toki sen mikä edullisempi on.
Vanhempi Carbon Plus oli sellainen karkeapintainen, ehkä polttomaalattu, ja kuluu pois (kiillottuu) kohdasta jossa pienempi pannu päällä osuu kahvan kurviin kun pannut on sisäkkäin. Tykkäsin tästä pinnoitteesta koska ei ole yhtään liukas vaan päinvastoin. Tämä uudempi on selkeästi emaloitu lasimainen pinta ja kestää käsittelyä erittäin hyvin, mutta on hieman liukkaampi. Tuo emalointi on selkeästi erilainen kuin Mineral B:n kahva, joka vaikuttaa lakalta tai epoksilta ollen "läpinäkyvä".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 780
Noissakin on kummassakin kuitenkin toi kahva jotenkin pinnotettu. En oo nyt ihan varma, et onkohan toi oma mineral b joku vähän vanhempi malli, kun jotenkin tuntuu noi ilmoitetut koot vähän vierailta ja olisin muistellut jotain 25 sentin halkaisijaa, mut voin toki olla väärässäkin. Metallia noi lattateräskahvat kuitenkin on siinä missä pannukin, että jos ongelmia tulee niin samalla lailla se rasvapoltolla hoituu, kuin itse pannukin. Ostaisin toki sen mikä edullisempi on.
Carbone plussasta näytti olevan rosterikahvaversio, otin sen 28cm koossa. Kestääpä vaikka sitten nuotiolla ja uunissa miten päin vain.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
947
Carbone plussasta näytti olevan rosterikahvaversio, otin sen 28cm koossa. Kestääpä vaikka sitten nuotiolla ja uunissa miten päin vain.
Varmasti mukavampikin. Toi lättänä kahva on vähän karu kädelle noissa painavammissa pannuissa. Carbon Plussan lättänä kahva kyllä kestää kuumuutta koska on emaloitu kuten jotkut valurautapadat.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Vanhempi Carbon Plus oli sellainen karkeapintainen, ehkä polttomaalattu, ja kuluu pois (kiillottuu) kohdasta jossa pienempi pannu päällä osuu kahvan kurviin kun pannut on sisäkkäin. Tykkäsin tästä pinnoitteesta koska ei ole yhtään liukas vaan päinvastoin. Tämä uudempi on selkeästi emaloitu lasimainen pinta ja kestää käsittelyä erittäin hyvin, mutta on hieman liukkaampi. Tuo emalointi on selkeästi erilainen kuin Mineral B:n kahva, joka vaikuttaa lakalta tai epoksilta ollen "läpinäkyvä".
Se mineral b:n kahvan pinnoite on myös jonkinsortin emalia, mulla jostain kolhusta lohkesi pala sitä irti, mutta loppukahva ei oo ollu esim uunituksista millänsäkään eli ei voi mitään lakkaa tai muuta vastaavaa olla. Väritys on kyllä sellanen läpikuultava.
 
Liittynyt
17.04.2018
Viestejä
79
Saksalaisiin Stur valurautapannuihin satuin netissä törmäämään. Noin 200€ toimitettuna suomeen STUR® - Nachhaltige Design-Klassiker für Deine Küche .Vaikuttaa hyviltä, vaikka hintavilta ja kaatoreuna puuttuu. Onkohan täällä kellään kokemusta näistä pannuista? Melkein meinasin tarttua amazon.com tarjoukseen vuoden alussa Stargazer valurautapannuun (160€ suomeen toimitettuna silloin) mutta kyllä pitäisi olla todella omasta mielestä täydellinen pannu jos reippaasti yli 100€ vielä investoisin lisää uusiin pannuihin..
Osta vanhempaa Skeppshultia, jos kirpparilta löydät. Parempaa valua ja paremmin koneistettua pohjaa saa etsiä. Kuvan perusteella Sakemannin pohjaa ei ole koneistettu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Skeppshultin valurautapannut on kyllä melkeinpä parhaita kaikin puolin mitä vastaan on tullut. Yhdestä on ajan saatossa hajonnut mulla se rosterikahvapötkö, varmaan joku metallipariongelma sen valuraudan kanssa että hapettunut paskaksi sieltä juuresta. En selvittänyt korjattavuutta kun oli sellanen pikkupannu.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
272
Osta vanhempaa Skeppshultia, jos kirpparilta löydät. Parempaa valua ja paremmin koneistettua pohjaa saa etsiä. Kuvan perusteella Sakemannin pohjaa ei ole koneistettu.
Kiitos vinkistä. Eli oli jo aika kokeilla vuosia sitten kirppikseltä ostamaani Rönneby Bruk 28cm syvää valurautapannua. En tainnut ikinä siinä vielä edes pihviä paistanut, mutta olihan se nyt hyvä siinä vaikka keikkukin alussa vähän liedellä (en muista että olisi keikkunut aiemmin tai sitten kokeilinkin sitä vain kaasuliedellä). Nyt kokkailun jälkeen ei keikkumista enää havaitse? Painoa pannulla ~100g enemmän kun Debuyer Mineral Pro pannulla ja tämä on jo sen verran painava että ehkä ei viitsisi käyttää ihan päivittäin. Mutta joo turhaan minä valurautapannua mietin vaikka esim kuumottaisi "vaimolle" hankkia ZhenSanHuan wokki liesikäyttöön https://www.amazon.it/gp/aw/d/B085HHQYTR/ vaikka meillä jo 4 wokkiakin jo on :D
 
Liittynyt
17.04.2018
Viestejä
79
Kiitos vinkistä. Eli oli jo aika kokeilla vuosia sitten kirppikseltä ostamaani Rönneby Bruk 28cm syvää valurautapannua. En tainnut ikinä siinä vielä edes pihviä paistanut, mutta olihan se nyt hyvä siinä vaikka keikkukin alussa vähän liedellä (en muista että olisi keikkunut aiemmin tai sitten kokeilinkin sitä vain kaasuliedellä). Nyt kokkailun jälkeen ei keikkumista enää havaitse? Painoa pannulla ~100g enemmän kun Debuyer Mineral Pro pannulla ja tämä on jo sen verran painava että ehkä ei viitsisi käyttää ihan päivittäin.
Näyttää myös Ronnebyssa olevan koneistettu pohja (juttu vuodelta 2013). Joissain uudemmissa Skeppshulteissa ei ollut koneistettua pohjaa. De Buyerit on surkeita induktiolla ja välttäviä keraamisella, pitäs käyttää ainoastaan kaasulla. Koneistettu valu toimii huomattavasti paremmin keraamisella ja induktiolla.


 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
272
... De Buyerit on surkeita induktiolla ja välttäviä keraamisella, pitäs käyttää ainoastaan kaasulla. Koneistettu valu toimii huomattavasti paremmin keraamisella ja induktiolla.
Cook Culture videon testissä valurauta oli induktiolla selvästi tehokkaampi ihan sipulin paistamisessa. Tämä oli itselleni yllätys kun ajattelin että hiiliteräs olisi nopeampi lämpiämään:
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
895
IR lämpömittari on hieman epätarkka keskenään erilaisten pintojen kanssa, emissiviisyysarvo vaihtelee noissa pannuissakin varmaan paljon (josta syystä saadaan kummia lukemia).
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
755
Komia on kahvan kanssa.

Tuo Darto n35 tosiaan on kyllä hyvä, ja käyttöä sille löytyy jatkuvasti. Tosin vaan uunissa ja grillissä, sen verran iso on. Kun oli -50 preorder päivät Dartolla viimeksi, niin läheltä piti, etten tilannut toista kappaletta, että sais kiertoilmalla molemmat yhtäaikaa :).

Ehkä jonain päivänä mahtuu keittiöön isompi keittotaso, niin sitten vois harkita jotain 32cm kokoista elementtiä siihen. Noin 60cm koossa ei sellaisia ole, joissa muutoin olis järkevän kokeiset sitten ne pienemmät. Harkitsin kyllä nykyistä induktio tasoa ostaessa, että olisinko tälläisen laittanut, missä koko alueen alla on pieniä pyöreitä elementtejä: Miele - KM 7667 FL musta – Keittotasot




Aika tyyris vaan ja en tiedä kuinka hyvin pelittäis, jos jollain sattuu löytyä joku vastaava, niin kiinnostaisi kyllä kokemukset.
Mä tilasin tuolta kaverin kotiin Saksaa ML 7678 FR version, eli 6:lle astialle ja ne lähetti sen postissa tänne 70 €:lla. Eivät siis myyneet Suomeen . Silloin hinta oli 1999 € muistaakseni ja Suomen Mielestä sanoivat, etteivät pysty toimittamaan tuota FR mallia, eli rst reunoilla, Suomeen. Virosta olisi kyllä saanut, mutta Suomen Miele ei viittinyt tilata mistään tänne. Niin tuolta sitten.
Edit. Niin siis ihan loistava levyään tuo on ollut. Ei hurise, vingu tai muutoinkaan pidä ääntä oikeestaan ollenkaan verrattuna entisiin tasoihin. Ohuet peltilootatkin ottaa lämmöstä kiinni ja 80 mm halkaisija riittää voinsulatuskipolle pohjan halkaisijana. Entinen Siemens induktio ei löytänyt noita ohuita peltiastioita ollenkaan ja voit piti sulatella pienimmässä kattilassa, kun tuo kaatonokka kippo ei kelvannu sekään. Teho 11 kW, niin oli pakko vetää uusi johto , kun entisestä vedosta oli 1 vaihe otettu uunille.
Äkkiseltään sanoisin kuitenkin, että aika hyvä taso tuo 7678 ollut, kun tottunut käyttöön.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
272
IR lämpömittari on hieman epätarkka keskenään erilaisten pintojen kanssa, emissiviisyysarvo vaihtelee noissa pannuissakin varmaan paljon (josta syystä saadaan kummia lukemia).
Luvut eivät kyllä luotettavia, mutta sipuli oli fyysisesti nähtävissä nopeampaa valuraudassa (olisikohan hiiliteräksellä kestänyt joku 5 min kauemmin sen jälkeen kun tehoa väännettiin asteella ylös induktioliedellä).
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
895
Juu lähinnä otin kantaa tuohon mittaustulosten ihmettelyyn videossa, eikö tuo kuitenkin "näppituntumalla" arvioinut että pannut aika saman lämpöiset.

Jos molemmilla pannuilla olisi tasainen kerros öljyä, niin lukemat olisi paremmin vertailukelpoisia. Taisi ruokaöljyssä emissiivisyys olla 0,90 tms. kun esim. kiillotetun kuparin on vain 0,01, tämä nyt vaan esimerkkinä.

Videossa mitataan pannulta lämpötilaa kun sipulit on siirretty keskeltä syrjään, ja siinä sitten pannulla on jossain kohti öljyä ja jossain ei, siksi ne lukemat siinä näyttää mitä sattuu. Ja toki se mittarin mittauskeila on kartio, joten etäisyys pannusta pitäisi ottaa huomioon.

Musta omaa arvon 1 joten se on erinomainen säteilijä kun käytetään IR mittaria tai lämpökameraa. Tuolta löytyy listaa eri materiaaleista:

 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 624
Verkkiksessä ois ihan hyvään hintaan Tefalin 28-senttinen virtuoso rosteripannua kaipaavalle.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 120
Viestejä
4 299 985
Jäsenet
71 780
Uusin jäsen
Riksa82

Hinta.fi

Ylös Bottom