Tekoäly

Minua on alkanut kyrsimään koko AI-hype jo hetken aikaa sitten. Some/netti on täynnä AI-profiileita, AI-videoita, deepfakeja, AI-taidetta, AI-musiikkia jne. jne. Ainakin vielä nuo tunnistaa suhteellisen helposti, mutta koko ajan AI-mallit paranevat ja huimalla vauhdilla. Työpaikalla taas kyrsii tuo jatkuva AI-hype ja joka väliin on tulossa milloin minkälaista hanketta. Alkaa menemään jo yli tämä homma. Jarruja voisi vähän painella.
Tavallaan hyvä aika, kun some on muutenkin mennyt ihan paskaksi. Ainakin FB’ssä lienee Metan päätös tunkea ihmisten feedit täyteen random sisältöä. Jotkut varmaan tekee hyvän tilin luomalla AI generoitua sisältöä, mut jälleen Metalla olisi kyky laittaa jarrua - ovat vaan liian ahneita tehdäkseen sen. Eli siitä on sitten tullut kilvanjuoksu kuka tuottaa eniten paskaa näytettäväksi ihmisille jotka eivät halua sitä katsoa.

Joo, tosta voi tietysti yrittää syyttää tekoälyä. Mun mielestä ongelma on kyllä puhtaasti Meta’n ahneus joka tarkoittaa, että he ovat valmiita antamaan käyttäjille huonon kokemuksen lisätäkseen mainostuloja. Jotenkin luulis että tajuavat kyllä ongelman, eivät varmaan vaan ole keksineet tapaa varmistaa kasvun jatkuminen hyvällä kokemuksella.

Sehän se tosiaan tästä vielä puuttuisi jos oma työ korvattaisiin väkisin jollakin AI-härvelillä. Sitäkin on alkanut etenevissä määrin ilmeisesti tapahtumaan....

Eiköhän semmoiset työt jotka on helppo automisoida / hoitaa tekoälyllä tavalla joka on rahallisesti kannattavaa rupea korvaantumaan pian? Monesti kyse tietysti on tehostamisesta ennemmin kuin kaikkien korvaamisesta. Esim. tuo sairaala yllä voi tapahtua niin, että kalliita lääkäreitä korvataan. Samoin kaikki devaajat jotka ovat käyttäneet tekoälyä enemmän varmaan hahmottavat jo kuinka se voi nopeuttaa osaa työstä.

Tuntuu kuitenkin että ei kai tässä olla kuitenkaan menossa perse edellä puuhun? Mitäpä jos AI-enginet joutuvat vaikkapa rikollisten/terroristien/diktaattorien käsiin? Ja kun niitä aletaan hyödyntämään ikävillä tavoilla (sotimiseen, terrorisoimiseen, jne. epämoraaliseen toimintaan)?

Eiköhän ne ole jo. Useimpiin kaupallisiin engineihin on rakennettu suojauksia sisään, mutta avoimista suojaukset voi poistaa.

Viime viikolla kävin Hyppösen puheen kuuntelemassa aiheesta. Aika selkäpiitä karmivia skenaarioita siellä on kyllä pahimmillaan tarjolla....
Jep

Heh, tuntuu että esimerkiksi Gemini tuntuu menevän tavallisissa kysymyksissä koko ajan jotenkin huonommaksi, hallusinoi päivä päivältä enemmän ja tuntuu että koko ajan tulisi enemmän puutaheinää vastaukseksi vaikka luulisi että kehitys menisi toiseen suuntaan.

Tosin, vasta tänään kysäisin Geminiltä ehkä noin parin-kolmensadan merkin mittaisella promptilla ratkaisua yhteen ohjelmointijuttuun (jonka olisin voinut itsekin koodailla mutta olisi pitänyt kaivella dokumentaatiosta asioita jne) ja tuli parin sadan rivin python-koodi laakista täysin toimivana vastaukseksi, nopeasti silmäiltynä en olisi itse parempaa kirjoittanut. Itselläni tuon koodin kirjoittamiseen kaikkien tarvittavien dokumenttien selailun sun muiden kera olisi varmasti kestänyt tunti-pari mutta Gemini pullautti sen muutamassa sekunnissa.

Tuo on kyllä vähän ärsyttävä kehityssuunta että AI:ta pitää väkisin työntää joka paikkaan, ihan viimeisimpiä vitsauksia on kyllä kaikenlaiset asiakaspalvelija-chatbotit jotka eivät ymmärrä yhtään mitään mitä niille yrittää sanoa. Toinen on nuo kaikki somet jotka alkavat olla pelkkää ai-bottien generoimaa paskaa täynnä. Itse tosin jätin facebookit sun muut jo muutama vuosi sitten mutta mitä joskus olen satunnaisesti jonkun google-tuloksen perusteella jonnekin fb-sivulle päätynyt niin alkaa olla aika käyttökelvotonta kamaa.

Tavallaan toi on aika relevanttia. Monet mittaa AI’n laatua koittamalla keskustella / kysymällä matemaattisia kysymyksiä jne. Vaikka kysyntää varmaan riittäisikin virtuaaliselle kumppanille tai asiakaspalvelijalle - niin se että kaikki tommoset ovat olleet paskoja ei tarkoita etteikö se voisi olla todella hyvä jossakin muussa asiassa.

AI buumi tekee sen, että tuota tungetaan vähän kaikkeen. Syynä lienee se, että päätösten tekijät eivät ymmärrä riittävästi siitä mitä se tekee hyvin, mut puskevat sitä kaikkeen koska FOMO.

Ennemmin tai myöhemmin rupeaa lisääntymään jutut joissa se oikeasti toimii hyvin. Ne taas tulee inspiroimaan muita.

Loppujen lopuksi paskat AI featuret / toteutukset kertovat vain toteuttajasta, ettei heillä ole kovin hyvää suodatinta. Ne eivät sinällään kerro itse teknologian hyödyllisyydestä muuta kuin sen ettei sillä kannata välttämättä yrittää ratkaista ihan kaikkia ongelmia.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
270 645
Jäsenet
76 654
Uusin jäsen
Tonichu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom