Tekoäly

No juu, nuo kehotteet kyllä käy ulkona. Ja omalla koneella kun ei pysty mitään LLM:ää ja Comfyä pyörittämään yhtäaikaa niin paikallinen käännös ei oikein onnistu. Mutta tuskin ne, tai ainakaan toivottavasti, ei niihin kehotteisiin mitään arkaluontoista laita.

Ja tuli tuossa heti vastaan negatiivisen promptin ongelma kun T2I työhön käytin Z-Image Turbo mallia, niin se ei lue negatiivista promptia ollenkaan, niin sieltähän tuli alaston nainen ihan vaan pyytämällä. No Geminin avustuksella lisättiin filtteri sivustolle, että ei edes lähetä komentoa jos sisältää tiettyjä sanoja. Tosin siinä on myös se pelote, että kaikki kuvat mitä ne generoi jää mun tietokoneen output kansioon josta sitten näen mitä on luotu.

Tällanen pätkä lisättiin sivun koodiin:

# --- KIELLETYT SANAT JA FRAASIT (NSFW Filter) ---
BANNED_WORDS = [
# Yksittäiset englannin sanat
"nude", "naked", "nsfw", "sex", "porn", "boobs", "breasts",
"vagina", "penis", "dick", "cock", "pussy", "nipples", "ass",
"erotic", "lust", "gore", "blood", "violence", "kill", "murder",
"bare", "topless", "bottomless", "undressed",

# Englannin fraasit
"no clothes", "without clothes", "not wearing clothes", "no shirt", "no pants",

# Yksittäiset suomen sanat
"alaston", "seksi", "porno", "tissit", "pimppi", "pippeli",
"veri", "väkivalta", "tappaa", "paljas", "paljaat",

# Suomen fraasit (Bypass estot)
"ei vaatteita", "ilman vaatteita", "vaatteita ei", "ilman paitaa",
"paita pois", "ilman housuja", "housut pois"
]

def tarkista_sisalto(prompti: str) -> bool:
"""Palauttaa True jos prompti on puhdas, False jos sisältää kiellettyjä sanoja."""
if not prompti:
return True
Toi filteri on kyl fiksu idea. IItel just mietityttää et miten saa estettyä kaikki kiertotiet, ku noi muksut on vaan niin luovia. Tosin toi otuput-kansion seuranta on varmaan se tehokkain tapa, näeke suoraan mitä on tehty. Pitääpä itekki miettii tota samaa systeemiä, vaikka en ookkaan vielä saanu aikaiesks.
 
No juu, nuo kehotteet kyllä käy ulkona. Ja omalla koneella kun ei pysty mitään LLM:ää ja Comfyä pyörittämään yhtäaikaa niin paikallinen käännös ei oikein onnistu. Mutta tuskin ne, tai ainakaan toivottavasti, ei niihin kehotteisiin mitään arkaluontoista laita.
Helsinki-NLP Suomi-Englanti voisi riittä tuossa tapauksessa. On nopea ja kevyt käyttää.
 
Tullut vähän räpellettyä lisää Geminin kanssa tuota "AI Studiota". Lisäsin toisen kuvanluontimahdollisuuden Flux.1 dev mallille ja inpaint mahdollisuuden myös käyttäen Flux.1 filliä (toimii muuten tosi hyvin). Videon luonnin ja animoinnin vaihdoin Hunyuan malleille. Prompteja paransin sitten hieman lisää, kun eihän kukaan perheestä jaksa/osaa sellaista kehotetta kirjoittaa joita nämä nykyiset mallit osaa hyötykäyttää, niin koska nuo kehotteet jo muutenkin käy kotiverkon ulkopuolella, niin laitoin 15€ OpenRouter palveluun ja nyt nuo suomenkieliset kehotteet käy kunnon LLM mallin luona (laitoin perhe versioon käyttöön 4o-minin ja sensuroimattomaan "admin" versioon nousresearch/hermes-4-405b mallin) ja tulee käännettynä ja sopivasti ehostettuna takasin joka sitten välitetään ComfyUI:lle. Lisäsin myös edistymispalkin, että näkee koska kuva on tulossa valmiiksi. Seuraavaksi voisi sitten hieman modernimmaksi tuota UI:ta kehitää.

Edit:

jokohan se nyt toimis...
Eli tuollanen nykyään:
 
Viimeksi muokattu:
Jotain vuotoa Applen oman tekoälyn kehittämisestä, tarkemmin sen hienosäädöstä ja siitä, kuinka paljon se vaatii ihmistyötunteja. Kyseessä on erittäin matalapalkkainen työ.

Tekoälyt tunnetusti hallusinoivat sisältöä, joka ei pidä paikkansa. MOT:n haastattelemat kouluttajat uskovat, että Applen tekoälyä on hienosäädetty esimerkiksi Chat GPT:n virheellisillä tiedoilla.
– Olisi etiikan ja moraalin kannalta välttämätöntä, että ihminen tarkistaa vastaukset joka kerta. Itse en myisi tällaista paskaa asiakkaalle, karua kieltä käyttääkseni, Timo sanoo.Timo muistuttaa, että tekoälyn vastauksissa oli faktavirheitä isompia ongelmia. Pahimmillaan tekoäly tuotti sisältöä, joka järkytti.


Tuolla myös juttua kuinka Applen tekoälylle nämä ihmiset kouluttavat etiikkaa ja moraalia, kertovat mitkä aiheet ovat tekoälyltä kiellettyjä yms. ja yleisemminkin tekoälyn hienosäädöstä, toimi joka on vastuussa siitä että tekoälyistä tuoli "kaiken kansan huvia". Nähtävästi MOT tänään pureutuu siis tähän aiheeseen.
 
Gemini on keksinyt keskipetovoiman.
Näiden voimien summa toimii keskipetohakuisena voimana (sentripetaalivoimana):

Halkaisijat ja säteet menevät iloisesti sekaisin.
Aivan oikein, korjataanpa tilanne! Tehtävätekstissä mainittiin pituuden $L$ olevan narun pituus, mikä tarkoittaa ympyräradan sädettä ($R = L$).

Tosin kaikki oppikirjatkin ovat samanlaisia virheitä täynnä. Joten AI jatkaa samalla tiellä.
 
En muista enää milloin viimeksi gemini olisi tarjonnut järkeviä vastauksia. Viimeiset puoli vuotta pahenevaa halusinointia. Onkohan se dementoitunut?
 
Mä huomasin yhtäkkiä etten käytä enää ChatGPT:tä ollenkaan vaan pelkkää Geminiä. Itse olen saanut ehkä vähän järkevämpiä vastauksia geminiltä omiin pulmiini, mutta en ole asiaa vertaillut suoraan jollain täsmälleen samalla pulmalla.
 
Hyvä puhe keinoälystä ja matematiikan tulevaisuudesta. Jos tuosta jää jotain mieleen niin jäätävän nopeasti lähtenyt keinoälyn matemaattiset kyvyt kasvamaan kun ketsuppipurkki saatu auki. Benchmarkit saturoituvat nopeasti. Uusien ennestään ratkaisemattomien asioiden kohdalla ollaan vasta ottamassa ensiaskeleita. Samassa symposiumissa terence tao ja kumppanit puhuvat miten keinoälystä on alkanut tulemaan käytettävä työkalu ja mikä matematiikan tulevaisuus voisi olla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=gf1uwCH0HUU
1778955352534.png
 
Mä huomasin yhtäkkiä etten käytä enää ChatGPT:tä ollenkaan vaan pelkkää Geminiä. Itse olen saanut ehkä vähän järkevämpiä vastauksia geminiltä omiin pulmiini, mutta en ole asiaa vertaillut suoraan jollain täsmälleen samalla pulmalla.
Itse käytän noiden ilmaisversioita erilaisiin tiedonhakuihin.

Gemini juttelee mukavia, höpöttelee, esittää kaveria. Hallusinoi paljon faktoissa.

Chatgpt:sta on tullut melko kuiva ja kyyninen. Usein vastaa kieltävästi. Kysyin toimiiko yleismalliset led-vilkut tietyssä bmw moottoripyörässä x. Ei toimi, koska bmw can-väylä vaatii elektroniikkaa vilkkuihin, jotta se osaa vastata ohjausyksikölle tietyllä tavalla jne. Ei pidä paikkansa. Hyvin toimii.

Kysyin erään oskilloskoopin soveltuvuudesta harrastekäyttöön. Geminin mukaan kuule siinä sulle loistava harrastetason skooppi millä pärjää missä tahansa. Chatgpt mukaan ihan surkea ja speksit surkeat mihinkään käyttöön.

Töissä on copilot pro ja se researcher ominaisuus on aika hyvä laajempiin analyyseihin.
 
Itse käytän noiden ilmaisversioita erilaisiin tiedonhakuihin.

Gemini juttelee mukavia, höpöttelee, esittää kaveria. Hallusinoi paljon faktoissa.

Chatgpt:sta on tullut melko kuiva ja kyyninen. Usein vastaa kieltävästi. Kysyin toimiiko yleismalliset led-vilkut tietyssä bmw moottoripyörässä x. Ei toimi, koska bmw can-väylä vaatii elektroniikkaa vilkkuihin, jotta se osaa vastata ohjausyksikölle tietyllä tavalla jne. Ei pidä paikkansa. Hyvin toimii.

Kysyin erään oskilloskoopin soveltuvuudesta harrastekäyttöön. Geminin mukaan kuule siinä sulle loistava harrastetason skooppi millä pärjää missä tahansa. Chatgpt mukaan ihan surkea ja speksit surkeat mihinkään käyttöön.

Töissä on copilot pro ja se researcher ominaisuus on aika hyvä laajempiin analyyseihin.
Ei geminin pro versiokaan aina matikasta selviä. Huomatin sitä että teki selkeän virheen.

Screenshot_2026-05-17-16-49-03-95_680d03679600f7af0b4c700c6b270fe7.jpgIMG-20260503-WA0016.jpg
 
Kai se nyt jo osaa kun sitä opetin. Ei toista samaa virhettä enää uudestaan.

Tuo oli geminin oppimisvalmentajan oma välivaihe, alkutehtävänä oli epäyhtälö
|x+2| > |x-3|
Ei llm:t opi käyttäjistä reaaliajassa. Tarvii googlen opettaa uusi malli ja sitten tuotantoon. Kun tulee uusia malleja niin niistä on isot lööpit.
 
Ei llm:t opi käyttäjistä reaaliajassa. Tarvii googlen opettaa uusi malli ja sitten tuotantoon. Kun tulee uusia malleja niin niistä on isot lööpit.
Näin se taitaa olla. Saman keskustelun sisällä muistaa tietonsa. Mutta uusissa ei. En ole kyllä varma mitä versioita gemini käyttää oppimisvalmentajassaan. Sen tässä kolmen vuoden aikana on huomannut että ai:n matikantaidot parantunut huimasti. Aikoinaan teki paljon virheitä kun kielimalli ei oikein soveltunut matikkaan tai fysiikkaan.


Edit: tehtävä jota chatgpt ei osannut laskea.


 
Näin se taitaa olla. Saman keskustelun sisällä muistaa tietonsa. Mutta uusissa ei. En ole kyllä varma mitä versioita gemini käyttää oppimisvalmentajassaan. Sen tässä kolmen vuoden aikana on huomannut että ai:n matikantaidot parantunut huimasti. Aikoinaan teki paljon virheitä kun kielimalli ei oikein soveltunut matikkaan tai fysiikkaan.

Viime vuonna google ja openai molemmat käyttivät International Math Olympiad:ssa(IMO) llm:aa joka otti kultaan oikeuttavat pisteet. Puhdas llm, ei työkaluja, tehtävät ja säännöt samat kuin ihmisillä: Advanced version of Gemini with Deep Think officially achieves gold-medal standard at the International Mathematical Olympiad ja DeepMind and OpenAI achieve IMO Gold. What does it all mean?

Sellainen huomio matematiikasta, että kyvykkyys kasvaa huimasti kun sallitaan työkalujen käyttö. Oikeasti jos llm:aa käyttää matematiikkaan niin ehdottomasti laskukone, matlab, wolfram alpha, python tms/jne. kiinni työkaluna llm:aan. LLM delegoi työkalulle mekaaniset laskut, LLM toimii aivoina. vrt. ihminen lasketko päässä vai kynä ja paperia vai ihminen ja matlab/python. IMO tuloksissa puhdas llm, ei työkaluja.

Uusimmat mallit klaaraa lukiotason matematiikan 100-0, ei tarvi epäillä etteikö pasteamalla laajan matikan ja fysiikan kokeet openai/google parhaaseen llm:aan tule L tason tulokset.
 
Täh? Ihan hyvin aukesi minulla. Ja uudestaan. Ei kun jaa, nyt se muuri hetken päästä nousi. No, tuonne Renon lähelle on tullut paljon uusia datakeskuksia ja siellä on 50,000 asukkaan kaupunki, joka on jäämässä ilman sähköä kun ne datakeskukset vie kaiken.

Tässä Ars Technican juttu: Lake Tahoe residents lose energy supplier to data center boom

Tuossa jutussa kyllä sitten kerrotaan että kovasti yrittävät kehittää uusia keinoja sähkön hankkimiseen, mutta se ei välttämättä onnistu.
 
Täh? Ihan hyvin aukesi minulla. Ja uudestaan. Ei kun jaa, nyt se muuri hetken päästä nousi. No, tuonne Renon lähelle on tullut paljon uusia datakeskuksia ja siellä on 50,000 asukkaan kaupunki, joka on jäämässä ilman sähköä kun ne datakeskukset vie kaiken.

Tässä Ars Technican juttu: Lake Tahoe residents lose energy supplier to data center boom

Tuossa jutussa kyllä sitten kerrotaan että kovasti yrittävät kehittää uusia keinoja sähkön hankkimiseen, mutta se ei välttämättä onnistu.
Nevadan puolella olis "rajattomasti" aurinkoenergiaa(kuolemanlaakso, mojave jne. autiomaat missä paistaa about koko ajan kirkas arska), mutta perusongelmat, yöllä ei aurinko paista(akustot kalliita), runkoverkko(ei vielä) kestä jos rakennettaisiin isoja aurinkopaneelifarmeja, paneelit pitäisi ostaa kiinasta, jotain eläimiä jotka huolettaa puunhalaajia(kilpikonna tms.). Lake tahoe toki vuorilla ja siellä dynamiikka erilainen kun talvella tulee lunta helvetisti ja muutenkin "säät". Sateet pysähtyy vuoriin ja autiomaassa paistaa arska.

Näkee kuvista miten vuoret pysäyttää vihreän ja autiomaa alkaa
1779273497457.png
 
Nevadan puolella olis "rajattomasti" aurinkoenergiaa(kuolemanlaakso, mojave jne. autiomaat missä paistaa about koko ajan kirkas arska), mutta perusongelmat, yöllä ei aurinko paista(akustot kalliita), runkoverkko(ei vielä) kestä jos rakennettaisiin isoja aurinkopaneelifarmeja, paneelit pitäisi ostaa kiinasta, jotain eläimiä jotka huolettaa puunhalaajia(kilpikonna tms.). Lake tahoe toki vuorilla ja siellä dynamiikka erilainen kun talvella tulee lunta helvetisti ja muutenkin "säät". Sateet pysähtyy vuoriin ja autiomaassa paistaa arska.

Näkee kuvista miten vuoret pysäyttää vihreän ja autiomaa alkaa
1779273497457.png
Autiomaa täyteen paneeleita, vieressä vuoria ja järviäkin niin pumppuvoimalalla yövarastot ja akkuja siihen päälle. Paneeleilla on kait tosi isoissa määrin käytettynä vaikutuksia alueen ilmastoon mutta sitä voisi nykyään varmaan aika hyvin mallintaa että millainen paneelikenttien sijoitus toisi suorastaan positiivisia vaikutuksia ilmastoon.
 
Autiomaa täyteen paneeleita, vieressä vuoria ja järviäkin niin pumppuvoimalalla yövarastot ja akkuja siihen päälle. Paneeleilla on kait tosi isoissa määrin käytettynä vaikutuksia alueen ilmastoon mutta sitä voisi nykyään varmaan aika hyvin mallintaa että millainen paneelikenttien sijoitus toisi suorastaan positiivisia vaikutuksia ilmastoon.
Autiomaa tuolla on niin iso alue ettei sitä todellakaan tarvi laittaa täyteen paneeleita. Kalifornian puolella on myös hyviä paikkoja kuten 700km pitkä "California Aqueduct" avovesikanaali tai yhteensä kaikki kanaalit mukaanlaskien 6000km+ joiden peittämistä aurinkopaneeleilla tutkivat. Vähentäisi veden haihtumista + tuottaisi sähköä. Kaliforniassa myös paljon aavikoksi luettavaa aluetta.

Suurin ongelma on runkoverkko minkä parantaminen ja rakentaminen vaiheessa(on aloitettu jo). Ei sillä sähköllä tee mitään jos ei saa kuljetettua autiomaasta pois.
  • Great Basin Desert: Covers most of Nevada, spanning roughly 490,000 km² total across several states.
  • Mojave Desert: Occupies southern Nevada and portions of neighboring states, covering about 124,000 km² (48,000 sq mi) in total, though some estimates for the core area vary.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=He1lYPHUwSQ
 
Viimeksi muokattu:
Täh? Ihan hyvin aukesi minulla. Ja uudestaan. Ei kun jaa, nyt se muuri hetken päästä nousi. No, tuonne Renon lähelle on tullut paljon uusia datakeskuksia ja siellä on 50,000 asukkaan kaupunki, joka on jäämässä ilman sähköä kun ne datakeskukset vie kaiken.

Tässä Ars Technican juttu: Lake Tahoe residents lose energy supplier to data center boom

Tuossa jutussa kyllä sitten kerrotaan että kovasti yrittävät kehittää uusia keinoja sähkön hankkimiseen, mutta se ei välttämättä onnistu.
Hankkikoon Lake Tahoe sähkönsä mistä hankkii. Ei yksi tuommoinen tuppukylä voi olla kehityksen jarruna.

Sarkasmi sikseen, mutta haistan Suomeen vastaavia uutisia x vuoden päästä.
 
Tuohon tahoen lähellä olevan lentokentän viereen aavikolle sais rakennettua varmaan 2GW aurinkopaneelifarmin. 1GW ja jäis vielä hiekkamadoillekin paljon elintilaa. jotain 16km2-28km2 tarvii tilaa per GW tuolla alueella. Tuo alue suurinpiirtein samalla leveysasteella kuin etelä-eurooppa + aina arska paistaa kun pilvet ja sateet jää talvellakin(sadekausi) vuoristoon kiinni -> aavikko.

1779292764087.png


Näyttää kuites siltä, että ei ole konesalin vika tuo sähköhomma. Pitkään ollut uudelleenjärjestely menossa eikä porukka ole viitsinyt etsiä korvaavaa energianlähdettä
After NV Energy initially sold its California assets to Liberty in 2009, it struck a series of temporary agreements to keep providing power to Lake Tahoe until Liberty could secure another energy supplier.
“The decision for Liberty to move to its own power supply is based on long-standing agreements and planning assumptions that date back more than a decade—well before data center growth became a factor,” NV Energy said in a statement on May 14. “Data centers did not influence this decision.”
However, Liberty must still secure a new energy supplier for Lake Tahoe with the original May 2027 deadline looming. NV Energy is constructing a new $4.2 billion transmission line, called Greenlink West, that could help Liberty access a wider pool of energy suppliers. But the transmission project is scheduled to become operational by May 2027, which would be cutting it close for Liberty and Lake Tahoe’s needs.
 
Viimeksi muokattu:
Toi AI alkaa olla tosissaan uhka perinteiselle medialle mitä NeoWinin artikkelissa selitetään että se vähentää klikkauksia ihan helvetillisessä määrin, jopa -58% verrattuna aikaan ennen noita tekoälykoosteita joita siis näkee kun teet haun vaikka just Googlella, se taas estää noitten oikeiden nettisivujen liikenteen ja ylläpito muuttuu kannattamattomaksi. Artilkkelin linkki jutun lopussa jos haluutte lukee jutun ihan itte.

Artikkelista kopsattuna tämä:
Ahrefs conducted research in December 2025 that shows Google's AI Overviews now reduce click-through rates for top-ranking pages by 58%. When an AI Overview appears in search results, the first organic result drops from roughly 7.3% CTR to just 1.6%.

This is a rerun of the original research. Ahrefs conducted the same study in April 2025, when it measured the damage at 34.5%. In roughly eight months, the click-through rate dropped by an additional 24%.

The report further shows that when AI Overviews appear, they’re on top position 91.36% of the time. This pushes organic content to lower positions, and encourages zero-click searches, which is when people come to Google for an answer and leave without visiting any of the search results. Tää ei ole hyvä asia kenekään kannalta.

Noi ei ole hyviä lukuja jos olet nettisivun ylläpitäjä. Tarviit sitä liikennetä joka siis tuottaa rahaa, pikkuisen niinkun tietullit jossa maksut kerätään koska käytät sitä tietä ja sillä kustannetaan ylläpito, ontuva analogia mutta idea kai käy selväksi?

Google puolustaa tottaki AI-koosteita koska ne palvelee heidänm intressejään mutta myös lukija hyötyy, artikkelissa sanotaan siis näin: On the surface, AI Mode serves readers well. It provides a convenient way for everyone to get the information they're looking for without digging through multiple search results and reading long articles they don't have time for.

Mutta.... Haittapuolia on ja paljon, tuo zero click search on se ehkä huomattavin, ja se liikenteen väheneminen nöille alkuperisille sivuille on se todellinen uhri tässä, julkaisija tekee hiki persauksissa töitä saittinsa eteen, ja mitä tulee takas? Ei mitäään. Tää ihan oikeasti uhkaa julkaisijoitten elinkeinoa ja pahimmissa visioissa tappaa perinteiset nettisivut. Fyysinen media on myös nyt ihan todellisessa vaarassa tämän takia.

Artikkelista napattuna selitys: Google's vision for the future of search engines, with AI summaries as answers to every question, is threatening to turn traditional websites into legacy media. Just writing this feels surreal. I could've sworn it was just yesterday that websites were handing the "legacy media title" to traditional newspapers and TV. Seems like the time for websites to receive the torch from the original legacy media is coming.

Tässä perinteisen median, sanomalehdet muunmuassa pelastuivat sillä että mukautuivat, laittoivat sisällön verkkoon, ja saivat sillä piristettyä itseään ja muuttivat myös sitä tapaa millä mediaa käytetään nykyään.

But this transition is different in a way that creates a specific, never-before-seen limbo. Major media shifts in the past left room for old players to adapt. Newspapers expanded or transformed into web portals and even increased their numbers by serving fresh news to readers 24/7 instead of relying on paper sales. Moving from physical to digital format changed the way the media business operates but didn't jeopardize its very existence.

Tää on nyt se muutos joka on näkyvissä meille, molemmat mediamuodot elää nätisti rinnakkain nyt.

Mutta nyt tulee sit se ISOIN tekoälyongelma, tekoäly tarvii perinteisiä nettisivuja jotta se voi edes tuottaa sitä mitä tuottaakaan, ei perinteisiä sivuja, ei tekoälyä. Onko tää sit hyvä vai huono asia, sen päättää jokainen itse omista lähtökohdistaan. Niinkuin artikkelissakin selitetään miten tekoäly tavallaan kaivaa myös omaa hautaansa, ironista toisaalta....:

What’s different now is that AI search still needs traditional websites as sources. Everything you see in one AI Overview is pulled from multiple real websites and summarized as a quick answer. Without actual websites, there would be no AI. Even its internal knowledge was scraped from somewhere on the internet.

Ja koko ongelma kiteytyy tähän, sisällöntuottajat tekee aivan saatanasti töitä sen oman sisältönsä eteen ja AI tulee ja raapii kaiken kasaan, maksutta, eli kirjaimellisesti varastaa sisällön. Ja jos nettisivun ylläpito on ihan oikea elinkeino niinkun Juhalle ja Sampsalle, tää on ihan oikea uhka.

Ongelma on miten tekoäly tavallaan lukitsee käyttäjät siihen tiivistelmään vaikka lähteet on näkyvissä mutta ne ei saa klikkejä:
The problem arises when AI Overviews undermine those same sources they rely on. Google does cite the sources inside AI Overviews, but then keeps the user on its own page. Although sources are listed properly, they occupy an insignificant portion of the interface. The majority of users don't bother clicking on them. Click-through rates on cited sources hover below 1% in many cases. Publishers get attribution, but without any compensation or traffic.

Tekoälyn käyttö on muuttanu peruuttamattomasti sitä tapaa miten nettiä ja muutakin mediaa käytetään ja siihen liittyvä rahavirta on myös peruuttamattomasti muuttunut, kärsijöinä ei ole vain sisällöntuottajat vaan ihan jokainen näppiksenpauttelija ja ruudunsivelijä. Kukaan ei enää tuota hyvää sisältöä koska siitä ei saa kunnollista korvausta suhteutettuna siihen työmäärään ja kirjotukset/kuvat/videot vaan varastetaan, kuka sellaista jaksaa?

Tää antaa miettisen aihetta jokaselle.

You could easily dismiss publishers’ animosity towards Google as a panic response to what feels like a direct attack on their livelihood. If users are getting what they want better and more efficiently than before, why should the change of landscape bother them? There’s no revolution without blood, after all, and publishers are simply paying the price of progress.

That argument sounds reasonable until you follow it to its logical conclusion.

When sites can't monetize content, they stop producing it. Small and medium-sized publishers lose traffic and shut down. Only major publications that built direct audiences independent of Google can survive. This leaves information control concentrated in fewer hands than ever before. When a small number of major players produce the majority of original content, and Google's AI pushes that content for billions of users, the whole thing loses diversity in perspective.

Users could end up with a strictly controlled stream of information. Not controlled through explicit censorship, but through economic pressure that eliminates alternatives. The convenience of AI Overview comes at the cost of losing access to the diverse pool of independent voices that made the web valuable in the first place.

Ja voisin jatkaa tätä vielä sillä että mitä sit tapahtuu kun ihmisten kirjoittama materiaali loppuu... Siihenkin tossa viitataan:

Furthermore, as quality loses value, quantity goes into hyper mode. A recent study from digital marketing firm Graphite More Articles Are Now Created by AI Than Humans shows that over half of new articles on the internet are now AI-written. For the first time in history, AI has overtaken human content production. That number will only climb in the coming years.

As the number of human-written content decreases, AI Overviews will simply be forced to summarize other AI articles. That could potentially lead to us receiving multi-layered AI answers from Google very soon. Picture this: AI that summarizes an article written by an AI that’s probably a rewrite of another AI article.

Displaying AI-generated text wouldn’t be a problem in itself if the presented info were accurate all the time. But let’s not forget that AI doesn’t think as humans do. It encodes input and returns the most logical output based on pattern-matching. For example, even with all the recent advancements, AI still can’t accurately spell words. Trusting it to form our entire opinion on a subject is risky. And verifying AI answers still requires going through sources, which, ironically, creates more work than just going straight to articles.

Ettäpä joo, ei mulla tähän enää mitään sen kummempaa kommentoitavaa ole, ja tää lähti siis tuolta sääntöketjusta kun juteltiin et onks tekoäly hyvä vai ei niin siihen on useampi näkökulma joista ykskään ei ole väärä.

Ja neowinin artikkeli siis tässä kokonaisuudessaan: AI Overviews are killing the web search, and there's nothing we can do about it

Tämän jutun kirjoittamisessa ei ole käytetty apuna tekoälyä :P
 
Viimeksi muokattu:
Toi AI alkaa olla tosissaan uhka perinteiselle medialle mitä NeoWinin artikkelissa selitetään että se vähentää klikkauksia ihan helvetillisessä määrin, jopa -58% verrattuna aikaan ennen noita tekoälykoosteita joita siis näkee kun teet haun vaikka just Googlella, se taas estää noitten oikeiden nettisivujen liikenteen ja ylläpito muuttuu kannattamattomaksi. Artilkkelin linkki jutun lopussa jos haluutte lukee jutun ihan itte.

Artikkelista kopsattuna tämä:
Ahrefs conducted research in December 2025 that shows Google's AI Overviews now reduce click-through rates for top-ranking pages by 58%. When an AI Overview appears in search results, the first organic result drops from roughly 7.3% CTR to just 1.6%.

This is a rerun of the original research. Ahrefs conducted the same study in April 2025, when it measured the damage at 34.5%. In roughly eight months, the click-through rate dropped by an additional 24%.

The report further shows that when AI Overviews appear, they’re on top position 91.36% of the time. This pushes organic content to lower positions, and encourages zero-click searches, which is when people come to Google for an answer and leave without visiting any of the search results. Tää ei ole hyvä asia kenekään kannalta.

Noi ei ole hyviä lukuja jos olet nettisivun ylläpitäjä. Tarviit sitä liikennetä joka siis tuottaa rahaa, pikkuisen niinkun tietullit jossa maksut kerätään koska käytät sitä tietä ja sillä kustannetaan ylläpito, ontuva analogia mutta idea kai käy selväksi?

Google puolustaa tottaki AI-koosteita koska ne palvelee heidänm intressejään mutta myös lukija hyötyy, artikkelissa sanotaan siis näin: On the surface, AI Mode serves readers well. It provides a convenient way for everyone to get the information they're looking for without digging through multiple search results and reading long articles they don't have time for.

Mutta.... Haittapuolia on ja paljon, tuo zero click search on se ehkä huomattavin, ja se liikenteen väheneminen nöille alkuperisille sivuille on se todellinen uhri tässä, julkaisija tekee hiki persauksissa töitä saittinsa eteen, ja mitä tulee takas? Ei mitäään. Tää ihan oikeasti uhkaa julkaisijoitten elinkeinoa ja pahimmissa visioissa tappaa perinteiset nettisivut. Fyysinen media on myös nyt ihan todellisessa vaarassa tämän takia.

Artikkelista napattuna selitys: Google's vision for the future of search engines, with AI summaries as answers to every question, is threatening to turn traditional websites into legacy media. Just writing this feels surreal. I could've sworn it was just yesterday that websites were handing the "legacy media title" to traditional newspapers and TV. Seems like the time for websites to receive the torch from the original legacy media is coming.

Tässä perinteisen median, sanomalehdet muunmuassa pelastuivat sillä että mukautuivat, laittoivat sisällön verkkoon, ja saivat sillä piristettyä itseään ja muuttivat myös sitä tapaa millä mediaa käytetään nykyään.

But this transition is different in a way that creates a specific, never-before-seen limbo. Major media shifts in the past left room for old players to adapt. Newspapers expanded or transformed into web portals and even increased their numbers by serving fresh news to readers 24/7 instead of relying on paper sales. Moving from physical to digital format changed the way the media business operates but didn't jeopardize its very existence.

Tää on nyt se muutos joka on näkyvissä meille, molemmat mediamuodot elää nätisti rinnakkain nyt.

Mutta nyt tulee sit se ISOIN tekoälyongelma, tekoäly tarvii perinteisiä nettisivuja jotta se voi edes tuottaa sitä mitä tuottaakaan, ei perinteisiä sivuja, ei tekoälyä. Onko tää sit hyvä vai huono asia, sen päättää jokainen itse omista lähtökohdistaan. Niinkuin artikkelissakin selitetään miten tekoäly tavallaan kaivaa myös omaa hautaansa, ironista toisaalta....:

What’s different now is that AI search still needs traditional websites as sources. Everything you see in one AI Overview is pulled from multiple real websites and summarized as a quick answer. Without actual websites, there would be no AI. Even its internal knowledge was scraped from somewhere on the internet.

Ja koko ongelma kiteytyy tähän, sisällöntuottajat tekee aivan saatanasti töitä sen oman sisältönsä eteen ja AI tulee ja raapii kaiken kasaan, maksutta, eli kirjaimellisesti varastaa sisällön. Ja jos nettisivun ylläpito on ihan oikea elinkeino niinkun Juhalle ja Sampsalle, tää on ihan oikea uhka.

Ongelma on miten tekoäly tavallaan lukitsee käyttäjät siihen tiivistelmään vaikka lähteet on näkyvissä mutta ne ei saa klikkejä:
The problem arises when AI Overviews undermine those same sources they rely on. Google does cite the sources inside AI Overviews, but then keeps the user on its own page. Although sources are listed properly, they occupy an insignificant portion of the interface. The majority of users don't bother clicking on them. Click-through rates on cited sources hover below 1% in many cases. Publishers get attribution, but without any compensation or traffic.

Tekoälyn käyttö on muuttanu peruuttamattomasti sitä tapaa miten nettiä ja muutakin mediaa käytetään ja siihen liittyvä rahavirta on myös peruuttamattomasti muuttunut, kärsijöinä ei ole vain sisällöntuottajat vaan ihan jokainen näppiksenpauttelija ja ruudunsivelijä. Kukaan ei enää tuota hyvää sisältöä koska siitä ei saa kunnollista korvausta suhteutettuna siihen työmäärään ja kirjotukset/kuvat/videot vaan varastetaan, kuka sellaista jaksaa?

Mä laitan tän artikkelin lopun suoraan tähän nyt, lukekaa ja miettikää:

You could easily dismiss publishers’ animosity towards Google as a panic response to what feels like a direct attack on their livelihood. If users are getting what they want better and more efficiently than before, why should the change of landscape bother them? There’s no revolution without blood, after all, and publishers are simply paying the price of progress.

That argument sounds reasonable until you follow it to its logical conclusion.

When sites can't monetize content, they stop producing it. Small and medium-sized publishers lose traffic and shut down. Only major publications that built direct audiences independent of Google can survive. This leaves information control concentrated in fewer hands than ever before. When a small number of major players produce the majority of original content, and Google's AI pushes that content for billions of users, the whole thing loses diversity in perspective.

Users could end up with a strictly controlled stream of information. Not controlled through explicit censorship, but through economic pressure that eliminates alternatives. The convenience of AI Overview comes at the cost of losing access to the diverse pool of independent voices that made the web valuable in the first place.

Tää on se keskustelu joka nyt ihan oikeesti pitää käydä.

Ja neowinin artikkeli siis tässä kokonaisuudessaan: AI Overviews are killing the web search, and there's nothing we can do about it

Tämän jutun kirjoittamisessa ei ole käytetty apuna tekoälyä :P
Toi nollaklikkaushaku on kyl ihan perseestä. Mä oon huomannu ite et joskus vaan lukee sen AI-koossteen eikä jaksa klikata lähdettä, viakka tietää et se on väärin. Mut se ongelma on just toi et jos kukaan ei enää tuota sisältöä, niin tekoälylläkään ei oo mitä kopsata. Se on aika kusinen tilanne. Tosin mietin et onks tää vaan väistämätön kehitys, vai voiko joku keksiä jonkun uuden tavan rahottaa sisällöntuotantoa ennen kuin kaikki kuolee?
 
Toi on helvetin hyvä kysymys, siihen ei tällä hetkellä ihan oikeasti ole kenelläkään vastausta. Ja sitten jos herätään kun oikeasti on liian myöhäistä, saako sitä vahinkoa enää sitten korjattua? Ja miten tekoäly sitten muokkaa tätä meidän nyt tuntemaa internetiä, takaan että parikymmentä vuotta eteenpäin niin kokemus on ihan erilainen, millanen se sit on, sitä en ala arvailla.
 
Niiden voimalaitosten rakentaminen on kyllä kanssa ongelma,
Mutta nyt tulee sit se ISOIN tekoälyongelma, tekoäly tarvii perinteisiä nettisivuja jotta se voi edes tuottaa sitä mitä tuottaakaan, ei perinteisiä sivuja, ei tekoälyä.
Ei, tämä ei ole se isoin ongelma tuossa tilanteessa.

Isoin ongelma on se, että tuossa tilanteessa ne oikeat artikkelit kirjoitutetaan sellaisten toimesta, joilla on insentiiviä maksaa siitä sisällöstä itse. Siis vaikkapa valtiolliset toimijat tai isot firmat. Kun ei ole itsenäisiä toimittajia, niin näiden luomasta todellisuudesta tulee myös AI:n todellisuus.
 
Sekin joo mutta referoin tossa sen miten artikkeli asian käsitteli, ite lisäsin lähinnä kommentin siihen.
 
Toi nollaklikkaushaku on kyl ihan perseestä. Mä oon huomannu ite et joskus vaan lukee sen AI-koossteen eikä jaksa klikata lähdettä, viakka tietää et se on väärin. Mut se ongelma on just toi et jos kukaan ei enää tuota sisältöä, niin tekoälylläkään ei oo mitä kopsata. Se on aika kusinen tilanne. Tosin mietin et onks tää vaan väistämätön kehitys, vai voiko joku keksiä jonkun uuden tavan rahottaa sisällöntuotantoa ennen kuin kaikki kuolee?
Ei tuo varmaan ole sen kummallisempi asia kuin maalarit itki kun tuli kamerat. Valokuvaajat itki kun tuli älypuhelimiin kamerat. Älypuhelinporukka itkee kun tuli AI kuvagenerointi. Asiat demokratisoituu, kerma nousee pinnalle, osa porukasta uskoo litteään maahan ja liskoihmisiin.

Yksi tapa hanskata asiat olisi oma AI-agentti joka kuratoi datat. Ts. raakaa omien preferenssien mukaan sisällöt + faktatarkistaa. Toinen tapa on vaan valita ne palvelut mistä löytyy itseä viihdyttävät sisällöt, yks katsoo salattuja elämiä toinen luontodokkareita tai videoita mustista aukoista. Valinnanvapaus ja vastuu itsestänsä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuotteesta ei kukaan maksa ei sitä myöskään kannata tehdä. Ja eiköhän jatkossa oo vaan yksi kaikki tietävä tekoäly joka hoitelee kaikki asiat. Mitään nettisivuja kukaan siinä vaiheessa tartte.
 
Ei tuo varmaan ole sen kummallisempi asia kuin maalarit itki kun tuli kamerat. Valokuvaajat itki kun tuli älypuhelimiin kamerat. Älypuhelinporukka itkee kun tuli AI kuvagenerointi.
Joo ei, se että nykyään voi tehdä digitaalisesti koneella tekoälyn avulla kuvia ei ole poistanut fyysisiä maalauksia minnekään, tavat tehdä asioita vaan kehittyy ja muuttuu, tämä tosin taas riippuu kontekstista mutta taiteessa digitaalinen on vain yksi tapa niitten muitten rinnalla täydentämässä, se ei korvaa niitä.
 
Yksi tapa hanskata asiat olisi oma AI-agentti joka kuratoi datat. Ts. raakaa omien preferenssien mukaan sisällöt + faktatarkistaa. Toinen tapa on vaan valita ne palvelut mistä löytyy itseä viihdyttävät sisällöt, yks katsoo salattuja elämiä toinen luontodokkareita tai videoita mustista aukoista. Valinnanvapaus ja vastuu itsestänsä.

Ei tuo varmaan ole se ongelma, vaan se ettei kukaan suht neutraali taho enää tuota sitä dataa, kun siitä ei kukaan suostu maksamaan koska se aggrekoituu saman tien AI -yhteenvetoihin joista sen saa ilmaiseksi.

Miksi tilata hesaria kun voi pyytää AI:lta päivän uutisotsikoiden yhteenvedon, ja sitten pidemmän selostuksen niistä aiheista jotka itseä kiinnostaa. No, sitten kun kukaan ei enää tilaa hesaria, kukaan ei enää tee hesaria, eikä sillä AI:lla ole enää lähdettä niille yhteenvedoille. Sitten se kaivaa ne jostain lehdistötiedotteista yms, jotka ovat parhaassa tapauksessa mainoksia, huonossa pahantahtoisesti vääristeltyä propagandaa. Tai sitten hallusinoi jotain ihan itse.

Tuo on vielä suurempi ongelma uutisissa kuin mitä se on taiteessa tai kirjallisuudessa, AI:lla on aika paljon heikkouksia taiteen tuottamisessa, mutta uutisyhteenvetoja se tuottaa jo nyt hyvin pätevästi.
 
Moni asia tulee tuossa vaiheessa jäämään täysin pimentoon. Kuka kirjoittaisi vaikka poliitikkojen korruptiosta? Se ei ole poliitikkojen eikä niiden firmojen etu, jotka heille maksavat. Ja koska jokaisen firman intressissä on päästä vaikuttamaan päätöksiin rahalla, niin ei ole tahoja, jotka tuosta kirjoittaisivat, ainakaan laajalevikkisesti.
 
Moni asia tulee tuossa vaiheessa jäämään täysin pimentoon. Kuka kirjoittaisi vaikka poliitikkojen korruptiosta?

Toiset poliitikot tietysti! :lol:

Sitten ne "korruptoituneimmat" kaverit on niitä joilla on paskimmat AI-optimointitiimit.
 
Kaikki poliitikot niitä lahjuksia tulee saamaan, jos vain kelpaa. Toiset enemmän, toiset vähemmän.
 
Google tekemässä aika villin muutoksen hakukoneeseensa, käytännössä se ei enää tarjoaisi linkkejä vaan AI-sisältöä. Mainostajat maksaisivat siitä, että vastauksissa viitataan heihin. Ongelma tässä on tietysti se, että miksi kukaan tekisi sisältöä enää, kun Google varastaa sen, eikä edes linkitä takaisin. Kevin Powellilta lyhyt video aiheesta:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Google tekemässä aika villin muutoksen hakukoneeseensa, käytännössä se ei enää tarjoaisi linkkejä vaan AI-sisältöä. Mainostajat maksaisivat siitä, että vastauksissa viitataan heihin. Ongelma tässä on tietysti se, että miksi kukaan tekisi sisältöä enää, kun Google varastaa sen, eikä edes linkitä takaisin. Kevin Powellilta lyhyt video aiheesta:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tälle oli oma ketjunsakin perustettu: Techcrunch: Google korvaamassa hakulistauksensa AI-pohjaisella "keskustelevalla" älylaatikolla

Toivottavasti muut hakukoneet eivät seuraa perässä.
 
Karpathy teki hiljattain itse itseään parantavan systeemin. Varmaan sitä samaa tekemässä anthropic:lla mutta isommilla resursseilla. Linkin härveli, tuolle voi antaa härpättimen ja AI iteroi härpätintä paremmaksi. Vaikka tuossa puhutaan llm:sta niin framework ja idea on geneerinen eikä rajoitu llm:iin.
The idea: give an AI agent a small but real LLM training setup and let it experiment autonomously overnight. It modifies the code, trains for 5 minutes, checks if the result improved, keeps or discards, and repeats. You wake up in the morning to a log of experiments and (hopefully) a better model.
 
Ei tossa mun ymmärtääkseni LLM itse itseään paranna vaan valjastetaan valmis LLM hiomaan uuden LLM:n treenauskoodia.

Eli tuossa skenaariossa työtä tekevän LLM:n painot pysyvät staattisena.
Voit tehdä mitä tuolla, karpathy optimoi llm:aa tuolla. Itseään parantava looppi mihin voit laittaa haluamasi sisällön. Tuota systeemiä on moni kokeillut mitä ihmeellisimpiin asioihin skriptoja muuttamalla. Ei ole pakko olla prepare ja train llm-spesifisiä. Voit tunkea sinne vaikka git clone ja c-koodin jota optimoidaan. Iteroidaan vaikka kääntäjän parametreja ja erilaisia toteutustapoja ja assembleria. Karpathy toki teki oman referenssinsä ja kokeensa llm:lla. Triviaalisi tuolla voisi optimoida esim. webbisivun latausaikaa käymällä läpi eri optimoinnit.

1779703376689.png
 
Ei tossa mun ymmärtääkseni LLM itse itseään paranna vaan valjastetaan valmis LLM hiomaan uuden LLM:n treenauskoodia.

Eli tuossa skenaariossa työtä tekevän LLM:n painot pysyvät staattisena.
Jep, Karpathyn demo oli kyl mielenkiintonen, mut ei se nyt ihan itsään parantava AI ollu. Enemmänki semmonen automaatioputki, mis yks LLM kirjottaa koodii toiselle. Tulee vaa mieleen et onks tää nyt sitä itseohjautuvuutta vai vaan hyvin suunniteltu prosessi. Ihtellä jäi vähän ristiriitanen fiilis, et onks tää oikeseti uus juttu vai vaan hienosti markkinoitu vanha idea.
 
Voit tehdä mitä tuolla, karpathy optimoi llm:aa tuolla. Itseään parantava looppi mihin voit laittaa haluamasi sisällön.
Tuossa systeemissä tekoälymalli ei paranna itseään vaan sitä kehityksen kohdetta.

Analogiana vaikkapa kun valmentaja opettaa jalkapalloilijaa puskemaan palloa, hän kehittää jalkapalloilijan kykyjä, ei omia kykyjään.

Vai olenko ymmärtänyt väärin? Jos en, niin mielestäni itse itsensä parantamisesta puhuminen on harhaanjohtavaa.
 
Jep, Karpathyn demo oli kyl mielenkiintonen, mut ei se nyt ihan itsään parantava AI ollu. Enemmänki semmonen automaatioputki, mis yks LLM kirjottaa koodii toiselle. Tulee vaa mieleen et onks tää nyt sitä itseohjautuvuutta vai vaan hyvin suunniteltu prosessi. Ihtellä jäi vähän ristiriitanen fiilis, et onks tää oikeseti uus juttu vai vaan hienosti markkinoitu vanha idea.

Tuossa systeemissä tekoälymalli ei paranna itseään vaan sitä kehityksen kohdetta.

Analogiana vaikkapa kun valmentaja opettaa jalkapalloilijaa puskemaan palloa, hän kehittää jalkapalloilijan kykyjä, ei omia kykyjään.

Vai olenko ymmärtänyt väärin? Jos en, niin mielestäni itse itsensä parantamisesta puhuminen on harhaanjohtavaa.
Menee semantiikaksi. Yritin vain sanoa, että tuota se karpathy todennäköisesti menee tekemään anthropic:lle. Voit ajaa ison määrän tutkimusta jonka lopputuloksena tulee tietoa ulos ja ehkä parempi järjestelmä. Jos haluat voit loopissa agenttien avulla opettaa vaikka 100 eri versiota llm:sta, benchmarkata ja valita parhaan. Tai voit tunkea benchmarkkiin webbisivun ja agentti käy satoja/tuhansia vaihtoehtoja sivun latausajan optimoimiseksi ja ulos ehkä tulee nopeampi sivu tai ainakin tiedät mitkä tavat optimoida eivät toimineet.

Reaaliaikaisesti itseään parantavat järjestelmät eivät ole realistisia kun sellaiset voisivat myös korruptoitua käytössä. Tarpeeksi moni tinkaa promptissa niin reaaliaikaisesti muuttuva järjestelmä alkaa kuvittelemaan maapalloa litteäksi tms. Turvallisempaa ajaa autoresearch looppia ja laittaa sieltä paras versio tuotantoon vaikka päivittäin. Tuotantoversiossa ei painot muutu vaikka käyttäjät tekisivät mitä.

HC1KyorbEAAoGWr

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/karpathy/status/2030371219518931079
 
Viimeksi muokattu:
Meillä töissä tiedotettiin, että GitHub Copilotin kustannukset nousevat uuden hinnoittelumallin myötä kesäkuusta alkaen 2-3 kertaiseksi. Request pohjaisesta hinnoittelusta siirrytään siis "AI Creditseihin". Oikean mallin valinnan tärkeys kuhunkin tehtävään alkaa tosissaan nostaa päätään.
 
Meillä töissä tiedotettiin, että GitHub Copilotin kustannukset nousevat uuden hinnoittelumallin myötä kesäkuusta alkaen 2-3 kertaiseksi. Request pohjaisesta hinnoittelusta siirrytään siis "AI Creditseihin". Oikean mallin valinnan tärkeys kuhunkin tehtävään alkaa tosissaan nostaa päätään.
Selkeesti huomaa, että kun ai-koodausavustimet alkaneet toimimaan niin käyttö noussut massiivisesti ja samalla konesalikapasiteetti kortilla niin hinnat nousee kysynnän tasolle. Anthropic lupailee halvempia malleja, eilen tuli opus4.8

Users will find Opus 4.8 to be a modest but tangible improvement on its predecessor. There’s still more to be done: we’re working on developing and releasing models that provide many of the same capabilities as Opus at a lower cost.
Not only that, but we plan to release a new class of model with even higher intelligence than Opus. As part of Project Glasswing, a small number of organizations are currently using Claude Mythos Preview for cybersecurity work. Models of this capability level require stronger cyber safeguards before they can be generally released. We’re making swift progress on developing these safeguards and expect to be able to bring Mythos-class models to all our customers in the coming weeks.

Microsoftilta huhutaan tulevan heidän omat mallit ensi viikolla. Selittänee tämä omat mallit liikkeitä copilotin takana
Microsoft (MSFT.O), opens new tab will unveil a suite of new homegrown AI models next week at its annual "Build" conference for developers in San Francisco, including a coding model to boost the usage of ‌its GitHub Copilot tool, the Information reported on Thursday.
The company is also planning to roll out new models that specialize in tasks such as transcription, reasoning, speech and images, the report said, citing a person with direct knowledge of the plans. Microsoft declined to ⁠comment on the report.
 
Viimeksi muokattu:
Selkeesti huomaa, että kun ai-koodausavustimet alkaneet toimimaan niin käyttö noussut massiivisesti ja samalla konesalikapasiteetti kortilla niin hinnat nousee kysynnän tasolle. Anthropic lupailee halvempia malleja, eilen tuli opus4.8




Microsoftilta huhutaan tulevan heidän omat mallit ensi viikolla. Selittänee tämä omat mallit liikkeitä copilotin takana

Sama 15x request kerroin kuin Opus 4.7. Enterprise tilauksessa 300 request per kk, joten äkkiä mennään yli. https://github.blog/changelog/2026-05-28-claude-opus-4-8-is-generally-available-for-github-copilot/

Odotellaan josko MS omat mallit olisi edullisempia.
 
Sama 15x request kerroin kuin Opus 4.7. Enterprise tilauksessa 300 request per kk, joten äkkiä mennään yli. https://github.blog/changelog/2026-05-28-claude-opus-4-8-is-generally-available-for-github-copilot/

Odotellaan josko MS omat mallit olisi edullisempia.
Juu, 4.8 samanhintainen kuin 4.7. Halvemmat mallit vasta lupausten asteella. Tosin aika usein saa sitä mistä maksaa. Deep Seek v4 pro halpa, mutta ei samantasoinen kuin codex/claude. Agentteja/tokeneita joutuu miettimään samalla tapaa kuin ostaisiko halvalla intiasta vai suomesta 2.5ke/kk kesähessun vai 10x kooderin mikä vaatii 10ke/kk+.
 
Softaoptimoinneilla löysiä pois isoista klustereista. Geneerinen koodi ei kovin nopeaa. spacex aikoo saada jopa 10x nopeutuksen mallien opettamiseen juuri heidän käyttöön optimoidulla c-pohjaisella koodilla versus geneerinen python JAX-härpätin(google). C-koodi jakaa kuorman isoon klusteriin käyttämällä tietoa hyväksi siitä millaista mallia ollaan opettamassa. Samaahan kiinalaiset tehneet, optimoineet myös suoraan assemblerilla kiinassa. Vielä kun saisivat inferenssipuolella utilisaatiot katosta läpi. MFU=model flops utilisation, teoreettiset flopsit vs. todellinen flops mitä klusterista saadaan ulos.

1780136688880.png


edit. Näemmä aikovat optimoida inferenssipuolen myös. Mielenkiintoista nähdä millaisen nopeutuksen saavat
1780137344479.png
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
309 285
Viestejä
5 246 811
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom