4.12. Tilasin emolevyn.
16.12. Kyselin tilaukseni perään, kun ei ollut kuulunut mitään. Alkuperäinen tomitusaika-arvio oli 1-2 viikkoa. Vastasivat tuolloin, että toivottavasti saapuu vielä tuolla viikolla, mutta huonossa tapauksessa vasta seuraavalla viikolla (jouluviikko). No ei saapunut sillä viikolla. Eikä sitä seuraavalla. Pahasti alkaa näyttämään, ettei saavu tänä vuonna. Uudenvuoden jälkeen lähden purkamaan tilausta ellei tavara ole saapunut. :disappointed:
Viivästymisen lisäksi kommunikaation puute harmittaa - asiakasta ei informoida lisä-viivästyksistä.
Tilasin samoihin aikoihin uuden tietokoneen muita rautoja amazonista erilaisilta eurooppalaisilta toimittajilta (prosessori, muistit yms). Ovat saapuneet jo aikoja sitten. Päätin antaa tälle uudelle yrittäjälle mahdollisuuden - tuen mielellään paikallisia kun hinnatkin näyttivät kilpailukykyisiltä. Tämä oli virhe. En tee sitä uudestaan.
Mulla ei ole mitään syytä puolustella ko. lafkaa, mutta puolustelempa nyt vähän kuitenkin.
Tässä on kaikki länsimaat sekaisin Black Fridayn, joulun ja uuden vuoden takia, joten on aika yltiöoptimistista sekä kuluttajalta että firmalta odottaa, että normaalit aikataulut pitäisivät. Tässä toki Tehorauta on tehnyt virheen, jos meni jotain lupailemaan, kun joulusesonkia eivät olleet (kai?) aiemmin kokeneet. Noh, tästähän he oppivat.
Löin oman tilaukseni sisään joulukuun puolivälin tienoilla ja ajattelin ensimmäisen kerran kysellä loppiaisviikolla tilauksen tilanteesta. Tämän kolmen kiireisen jouluviikon aikana on turha odottaa, että mitään tapahtuisi. Tehorauta on pieni toimija, joka jää väistämättä isompien jalkoihin toimitusketjupriorisoinneissa, kuten tässäkin ketjussa on useaan kertaan todettu. Tämä toivottavasti on kaikilla tiedossa, kun tilausta lähdetään tekemään. He kilpailevat alemmilla hinnoilla, vastineeksi kuluttajat joutuvat tyytymään pienempien puljujen perusongelmaan, eli pidempiin toimitusaikoihin. Harvoinhan se yrittäjän huonoutta on, että tavara ei liiku. Jos tukkurilla ei ole antaa mitään mitä postittaa, niin eipä siinä voi kuin odottaa huomista.
Mahdollisista lisäviivästyksistä ei tietääkseni informoi mikään yritys omatomisesti asiakasta. Olisihan tuo kiva ominaisuus, mutta ei onnistu ilman jonkinlaista automaatiojärjestelmää, etenkään näin joulusesongin aikaan. Tehoraudalla ei nyt tuskin sähköpostia ja Exceliä kummallisempia työkaluja vielä ole. Varastojen ollessa olemattomat tavara lähtenee liikkelle viimeistään seuraavana päivänä siitä, kun se tukkurilta tulee.
Lopuksi vertailu Amazoniin, siis maailman suurimpaan nettikauppaan, jonka toimitusketjut on hiottu ns. vimosen päälle...
Kuluttaja toki äänestää lompakollaan ja se on kuluttajan oikeus. Tällä kertaa, kun omalla kohdalla kiirettä ei ollut, annoin Tehoraudalle mahdollisuuden ja säästin siinä muutamia kymppejä. Toivottavasti saavat tavaraa tukkureilta ja tilaukset matkaan polttamatta itseään loppuun. Joskus kovemmalla kiireellä toki valitsen toisen liikkeen, jos hintaero ei ole mieletön.