Kelluva valuutta laskee ainoastaan paikallisia työvoimakuluja. Ja niitäkin vain niiden osalta jotka eivät saa sitten ostovoimaa korvaavia indeksikorotuksia, joista sä täällä sanoit jo että esim. korkeakoulutetut tulevat saamaan ne. Ja kun ne korkeastikoulutetut saavat noita niin ne siinä samalla hinaavat niitä hintoja takas ylöspäin.
Mikään tuontitavara ei halvennu. Mikään sellainen kotimaisesti tuotettu jolle on markkinoita kotimaiden ulkopuolella ja halvat kuljetuskulut ei halvennu. Mikään kotimaisesti tuotettu mikä käyttää pääasiassa ulkomaisia raaka-aineita ei juurikaan halvennu.
Euro-Suomi on taloutensa kanssa tällä hetkellä täydellisen toimimattomassa tilassa. Teollisuutta lähtee jatkuvasti pois, minkä seurauksena Suomeen jäävän teollisuuden kustannukset nousevat entisestään. Tämä johtuu siitä, että teollisuuden eri haaroilla on synergiaetuja. Kun yksi haara lähtee pois, näitä synergiaetuja menetetään.
Teollisuuden kustannuksista suuri osa muodostuu työn kustannuksista. Jonkun täytyy rakentaa tuotantolaitos, jonkun täytyy pitää tuotantolaitteita yllä, jonkun täytyy pyörittää tuotantoa, varastoa, siivousta, vartiointia, kuljetuksia jne jne.
Oma kelluva valuutta on kaikkein paras ja toimivin työkalu saada maan kustannustaso kilpailukykyiseksi. Tällä saadaan teollisuus pysymään Suomessa, houkuteltua ulkomailta yrityksiä Suomeen ja luultavasti myös synnytettyä uutta teollisuutta.
Luonnollisesti ulkomailta ostetut komponentit kallistuvat omalla kelluvalla valuutalla, tämä on tietysti asia joka pitää ymmärtää. Kustannustason laskiessa syntyy motivaatio alkaa valmistaa tiettyjä komponentteja kotimaassa, pois lukien tietysti Kiinan kaltaisista massavalmistusmaista tilattavat halpatavara, jota täällä ei kannata tehdä.
Että joo, myös tässä sun skenaariossa tuon köyhän duunarin pitää fillaroida töihin. Koska autot ovat tuontitavaraa, ei sillä sellaiseen ole varaa. Ja vaikka sillä olisi sellainen ennaltaan niin bensa on tuontitavaraa joten se ei halpene. Sillä duunarilla ei myöskään tule olemaan hirveän hyvät vaatteet (tuontitavaraa) tai kotona käytännössä mitään viihde-elektroniikkaa (tuontitavaraa). Mutta eihän se viihde-elektroniikkaa tarvikaan koska sähkö on liian kallista sille (yhteiset sähkömarkkinat muun EU:n kanssa). Asuminenkaan ei juurikaan halpene, okei, raksamiesten palkat voivat laskea. Mutta raaka-aineiden hinnat eivät laske joten uuteen taloon tuollaisella duunarilla ei ole varaa. Ja koska ne korkeastikoulutetut saavat niitä indeksikorjauksia niin myöskään vanhojen asuntojen ja talojen hinnat eivät tule alas (paitsi ehkä siellä missä ne ovat jo hirveän alhaalla, eli muuttotappio alueilla). Kämpän lämmitys, ei halpene. Paitsi ehkä jos on puutalolämmitteinen.
Ruoka voi vähän halventua, tosin sekin vain niiltä osin kun raaka-aineet ovat kotimaisia, ei helposti ulkomaille vietäviä ja työvoimaintensiivisiä. Ravintolassa syönti todennäköisesti tulee halvemmaksi mutta siellä ruokakaupassa tuskin huomaa suurta eroa.
Että joo, jos haluat tuota halpatuotantoa niin kyllä sitten niiden tyyppien pitää polkea sillä fillarilla töihin. Ja elää erittäin askeettisesti.
Ei se noin mene. Silloin kun maan talous vetää, niin silloin on valtiolla, kunnilla ja ihmisillä rahaa. Toisin kuin nyt.
Uusien autojen ensirekisteröinnit Suomessa 1988: 174.500 kpl
Uusien autojen ensirekisteröinnit Suomessa 2018: 120.500 kpl (väestöä on 600.000 enemmän)
On myöskään turha pelotella, ettei ihmisillä olisi enää varaa ostaa vaatteita tai elektroniikkaa kun on oma valuutta. Ne voivat olla tuontitavaroina jonkin verran kalliimpia, mutta vastapainoksi ihmisillä on pysyvämpi työ, josta saatavalla palkalla voi ko tuotteet ostaa.