- Liittynyt
- 20.07.2019
- Viestejä
- 2 977
Uusien teollisuustyöpaikkojen luominen tyhjästä ei ole mikään triviaali temppu Ranskan kaltaiselle korkean kustannustason maalle. En tiedä kuinka monta ihmistä telakkaklusteri Ranskassa kaikkine alihankkijoineen ja oheisvaikutuksineen työllistää, mutta varmasti puhutaan vähintään 5-numeroisesta lukumäärästä.Ei laivan teon loppuminen ole mikään tuomio ikuiseen työttömyyteen.
Ranskassa on paljon muutakin teollisuutta mihin porukka täysin itsestäänselvästi siirtyy sitä mukaa kuin pystyy ja jos ne alat ovat lisäarvoa tuottavia, (eivätkä tappiota tuottavia, kuten laivateollisuus Ranskassa), niin yhteiskunnan kokonaistuottavuus kasvaa.
Toinen näkökulma on, että erilaiset teollisuuden alat tukevat toisiaan. Risteilijän rakentamisessa tarvitaan metalli, automaatio, sähköistys, LVI, sisustus jne jne osaamista, jossa kehitettyä kompetenssia pystyy hyödyntämään myös muilla teollisuuden aloilla. Jos risteilybisnes loppuu maasta, niin näiden osa-alueiden osaamista ei enää kehitetä telakkateollisuuden toimesta. Teollisuuden yksipuolistuminen on suuri riski ja se on nähtävissä täällä Suomessakin.
Kolmas asia on valtavien risteilijätoimitusten positiivinen vaikutus maan kauppataseeseen. Risteilijöiden valmistus on vientiteollisuutta isolla V-kirjaimella.
Mutta paluu topikkiin: Ranska oli vähällä tappaa kokonaisen teollisuuden haaran Suomesta täysin laittomilla subventioillaan. Älkää ikinä tulko ainakaan allekirjoitteneelle väittämään, että EU:ssa sopimuksilla ja säännöillä olisi jotakin merkitystä.