Demokratian eli kansanvallan peruskivi on enemmistön hallinta ja jos vaihtoehtoja on enemmän kuin kaksi, niin mikään vaihtoehto tuskin saa enemmistöä taakseen. Ja mitä vitun väliä sillä nyt edelleenkään on lopputuloksen kannalta? Totta kai voit nyt jälkikäteen sommitella vaihtoehdot sillä tavalla, että saisit nykyisen tilanteen ikään kuin häviäväksi vaihtoehdoksi ja sitä kautta jalansijaa uudelle äänestykselle. Se on epärehellistä, en aio edes spekuloida moisella roskalla.
Sillä on lopputuloksen kautta ihan helvetisti merkitystä, eroavatko britit ilman sopimusta vai eivät. Ja kuten on nyt nähty, myös sopimuksen sisällöllä on todellakin merkitystä. Ja se vaikuttaa ihan niiden normi-ihmisten elämään, kipeimpiin ja köyhimpiin kaikista eniten.
Itse en henk koht kannata uutta äänestystä (ihan Suomen ja EU:n kannalta. itsekästä? Elämä on)
Ja se on aivan sama, millä tavalla ero sitten hoituukaan, niin ideologisille puristeille se ei ole koskaan hyvä. No dealin paskuudesta voidaan syyttää Mayta, koska ihan varmasti joku muu olisi neuvotellut sen herkkusopimuksen (kakku, joka säästetään ja syödään) ja jos eroavat pehmeämmällä meiningillä, niin se ei todellakaan ole hyvä, koska vasallivaltio plaaplaa.
Jos britit lähtevät ilman sopimusta, niin haluan nähdä, että ERG poppoo edelleen sanoo, että se on ihanaa ja hyvä asia...
No sitten kansanäänestyksiä ei koskaan järjestettäisi mistään asiasta. (Eikä niitä monessa maassa järjestetäkään enkä ole kategorisesti vaatimassa kansanäänestyksiä takaisin Suomeenkaan.) Poliitikot itse totesivat aiheen sopivan kansanäänestykselle ja sellainen järjestettiin. Nyt me täällä foorumilla viisastelemme, että eihän tästä itse asiassa voinutkaan äänestää. Kaikki tiet johtavat siis siihen, että paska äänestys, perutaan koko jtutu.
Kansanäänestyksiä ei oikein mistään pitäisikään järjestää, siksi meillä on edustuksellinen demokratia.
Ja brexitistä järjestettiin äänestys, koska Cameron halusi miellyttää konservatiivipuolueen euroskeptistä nurkkaa. Että se ei todellakan ollut mitään poliitikkojen suurta viisautta, vaan vitullista tyhmyyttä.
Ja tuosta kansanäänestyksestä on se hyöty, että tiedetään että sellaista ei kannata järjestää. Ja itse olen ainakin oppinut paljon, miten kansainväliset neuvottelut toimivat, taloustieteen gravitaatiomallia ja sitten esimerkiksi ihan konkreettisia EU:n hyötyjä. Ei siis tämä farssi ole ollut ihan yhtä tyhjän kanssa. Uk:lle tosin pelkkiä ikäviä seurauksia..