No kun ei. Minä kirjoitin että suomalainen yrittäjä ei saa saman hintaan tavaraa sisään kuin iso eurooppalainen ketju, koska pieni volyymi, joten jos haluaa jotain katetta näistä saada on hänen pidettävä korkeampia hintoja pelkästään sisäänostohintojen takia puhumattakaan verotuksesta, eläkemaksuista ja työvoimakustannuksista kuin se iso eurooppalainen ketju. Kilpailu etu on isolla ketjulla koska hinta ja porukka tilaa sieltä kun saa halvemmalla. Ruokin ilmeisesti nyt trollia ja kohta napsahtaa ignore.
Olet lähellä erästä ongelmaa, mutta mitäs jos kokeillaan lähestysä asiaa toisin.
Yrittäjätuottaa palveluita kuluttajalle, on kaksi yrittäjää, toinen joka pystyy tarjoamaan saman palvelun satasella, toinen kahdella satasella.
Asiakas, jos asiakas pakotetaan käyttämään kalliimpaa palvelua, saamatta sen enempää. palvelun tarjoajakin saa huonosti, mutta sen verran riittävästi. ettei tee jotain muuta.
Toinen vaihtoehto, ostaa palvelu sieltä satasen puljusta ja maksaa tuolla yrittäjälle kymppi siitä ettei tee mitään, kaikki saa saman, asiakkaalle jää vielä 90€.
No ei tuokaan ihan optimi, jos tuohon jää, mielummin se yrittäjä voisi tehdä jotain millä kysyntää.
Viimevuosisadalla Suomikin oli hyvin suljettu markkina, liki kaikki tehtiin itse, oli hintasäännöstelyä, kartellia jne. Koska se on tehotonta niin sen hinta on alhaisempi elintaso. Meillä on työvoimapula nykyisinkin, jos työvoimasta suurin osa valjastettaisiin tekemää noita asioita mitkä muut tekee edullisemmin, niin jostain se on pois.
Minä kirjoitin että suomalainen yrittäjä ei saa saman hintaan tavaraa sisään kuin iso eurooppalainen ketju,
Tuossa liipataan ihan toisenlaista ongelmaa, keskittyminen, syntyy/syntynyt niin isoja mailmanlaajuisia toimijoita , jotka hallitsevat myynti ja jakelua, heillä etulynti niin asiakkaisiin, kuin valmistajiin/tavaran toimittajiin. Yhteismarkkinat toki helpottavat, mutta se ei ole se juttu, isot toimii useilla markkinoilla, jos esim EU sisämarkkkina pilkottaisiin pienemmiksi, niin nimenomaan jättiläiset olisivat silloinkin vahvoilla verrattuna pienempiin. -> asiakas olisi maksajan.
Se onkin sitten kysymys miten ongelmaa ratkoa, euroopassa joku venäjä on sen verran iso että pystyy taisteleen vastaan, mutta senkin konstit olleet aika tuhoisia.