1. Haluttu lopputulos on että kiina pelaisi samoilla säännöillä kuin kaikki muutkin sekä lopettaa taivanin uhittelun.
Lisäksi haluan että kiinasta tulee taiwanin kaltainen maa, joka kunnioittaa ihmisoikeuksia ja maassa on aito demokratia. Tämä tosin haasteellisempaa.
2. Tämä saavutetaan, kun isketään kiinaan aiemman viestin keinoilla. Nämä keinot heikentää kiinaa ja heidän talouttaan ja kiinalaiset haluavat länsimaista elektronikkaa, yms. Joten tästä syystä näillä on vaikutusta. Nämä myös heikentävät nykyisen johtajan asemaa puolueen sisällä ja tällä voidaan saada vallan vaihto ja uusi johtaja saattaa olla kiinan Gorbatšov. Tämä ei ole salama ratkaisu, eikä sellaista ole olemassa ellei tule kansannousua ja tällöinkin armeija saattaa lahdata mielenosoittajat, kuten tapahtui taivaallisen rauhan aukiolla 1989.
3. Minä olen ja toivottavasti myös muut ovat. Sota vaatii uhrauksia. Jos venäjä tulee rajan yli, olen valmis lähtemään aseella vastaan. Sitä vartenhan me ollaan asepalvelus käytty ja sen takia meillä on reserviläisarmeija. Sama juttu. Kiina käy sotaa, joten meidän tulee vastata siihen. Jos siihen ei vastata hävitään me tämä sota. Kiinanan toimet nähdään ehkä selvimmin afrikassa, jossa kiina on ostanut joitain valtioita. Myös osa jenkkiyrityksistä sekä kansainvälinen olympiakomitea on kiinan pussissa. Tämän osoittaa Peng Shuain katoaminen ja kuinka kansainvälinen olympiakomitea toistaa kiinan propagandaa, mutta kuinka hän ei ole naisten tennsiliittoon ollut yhteydessä, vaikka liitto on alusta alkaen vaatinut selvitystä ja halunnut saada yhteyden.
Oletan, että keinot ovat nämä jotka listasit aikaisemmin:
"Alkuun Taiwanin itsenäisyyden tunnustaminen ja turvatakuut Taivanille. Tämä kun tehdään länsimaissa yhdessä ja yhtäaikaa ei Kiina voi kohdistaa toimia painostamis tarkoituksessa, ilman että se eristäytyy.
Hiilitullit + muut tullit kompensoimaan Kiinan toimia, jolloin tuotanto alkaa olla kannattavaa. Diplommaattisia boikotteja Kiinan olympialaisiin ja muihin vastaaviin. Ei anneta urheilukisoja jatkossa kiinalle. Pakotteita Kiinan valtiollisiin yhtiöihin ja teollisuusvakoilua harrastaneisiin yhtiöihin. Vientikieltoja Kiinaan, etenkin uuden tekniikan osalta. jatkuvaa partiointia Kiinan vesialuiden lähistöllä kansainvälisillä vesillä, jotta ne ovat jatkossakin kansainvälisiä vesiä.
Tiedän, tämä tekee kipeää lyhyellä tähtäimellä, mutta lopussa kiitos seisoo."
--
Mitä ne turvatakuut tarkoittavat? Meinasitko oikeasti, että EU:n pitäisi antaa turvatakuut Taiwanille ja ihan aikuisten oikeasti sitoutua julistamaan sota Taiwanin puolesta jos Kiina hyökkää sinne? Tilanteessa, jossa Taiwan on Kiinan kannalta aivan takapihalla ja meille käytännössä logistisesti mahdottomassa paikassa edes kuvitella sotivamme voittavasti?
Itse en todellakaan ole valmis antamaan turvatakuita Taiwanille. Sori vaan. Enkä todellakaan halua itse sinne sotimaan ja toivon että jos minulla joskus on lapsia, niin he eivät joudu sotimaan Taiwanin salmelle. Voin luvata, että todella moni muu suomalainen ja EU:n asukas ajattelee samalla tavalla. En tule myöskään ikinä äänestämään sellaisia ehdokkaita vaaleissa, jotka ovat valmiita lupautumaan sotaan Taiwanin puolesta.
Vertailu Venäjään on typerää - tottakai ihmisiä kiinnostaa oman maan puolustaminen miljoona kertaa enemmän kuin jonkun toisella puolella maailmaa olevan saaren puolustaminen. Siinä kohtaa kun itse pitäisi riskeerata henki lähtemällä rintamalle on ero aika iso...
Oma ehdotus Taiwanin tilanteen helpottamiseksi on seuraava: EU ei tee mitään virallisia ilmoituksia tai muutoksia mihinkään lakeihin, mutta alamme vain myöntää systemaattisesti kaikille niille Taiwanilaisille viisumin ja työluvan schengen alueelle, jotka moisia haluavat hakea. Ja sitten "epähuomiossa" laitetaan facebookissa huhu kiertämään asiasta. Tämä ei maksa mitään, ei riskeeraa suomalaisten sotilaiden henkeä jne. ja mahdollistaa Taiwanilaisille muuttamisen turvalliseen paikkaan.
--
Ongelma kauppasodassa on se, että toimet ovat symmetrisiä. Lähtökohtaisesti ne haittaavat meitä aina yhtä paljon kuin sitä toista osapuolta. Sanot että kauppasota heikentää Kiinaa taloudellisesti. Niin se heikentää meitäkin. Ties vaikka elintason kurjistuminen (joka on täysin kiistatta edessä sekä lyhyellä, keskipitkällä, että pitkällä aikavälillä jos tuonti kiinasta keskeytetään) johtaa vallanvaihtoon euroopassa ja tilalle tulee CCP:n sponsoroima Orban...
Itse en usko hetkeäkään, että kauppasodalla olisi missään kuviteltavissa olevassa skenaariossa saavutettavissa haluamaasi lopputulosta. Ei lyhyellä eikä pidemmällä aikavälillä. Parhaana perusteluna toimii minusta se, että pakotteet eivät käytännössä koskaan toimi. Epäonnistumisten lista on pitkä: Iran, Pohjois-Korea, Venezuela, Kuuba, Venäjä, Valko-Venäjä. Kaikkia vastaan on nostettu pakotteita - yhdessäkään valta ei ole vaihtunut tai nöyrtymistä ei ole tapahtunut. Kaikissa se sama diktaattoriporukka pitää edelleen valtaa ja kansa kärsii. Miksi ne vastaavat kaupan rajoitukset yhtäkkiä toimisivat Kiinaa vastaan, kun eivät ne oikein ole toimineet ketään muutakaan vastaan?
--
Kiinan kaltaista valtiota vastaan pitää tajuta omien resurssien rajallisuus ja miettiä, että mikä on se mannerheim-linja johon se puolustus vedetään. Ei niin, että lähdetään sekoilemaan jotain "me ei peräännytä ikinä" tyylistä juttua. Kaikki parhaat sodankäynnin osaajat tietävät, että joskus on pakko perääntyä tai hävitä taistelu, jotta voi voittaa "sodan".