Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Brittien kuumin puheenaihe on kauppojen tyhjät hyllyt ja bensa-asemien tyhjät pumput. Erityisesti logistiikka tökkii kun rekkaliikenne kärsii pulaa kuljettajista.
Mitäs muuten tapahtui sille tällääkin vielä muutama vuosi sitten hehkutetulle oikeiston nousulle euroopassa? Saksastakin puhuttiin että siellä nousisi laitoikeisto valtaan. Nyt Valtaan nouseekin vasemmisto. Laitaoikea AfD menetti 2% kannatustaan ja putosi 10% kannatukseen. Heistä paineli ohi Vihreät 5% nousulla saaden 15% ääniosuuden
Ensin pelotellaan että UK pistää EUn kyykkyyn raaka-aineillaan, vakivaltakoneisto ottaa firmat komentoon.Brittien kuumin puheenaihe on kauppojen tyhjät hyllyt ja bensa-asemien tyhjät pumput. Erityisesti logistiikka tökkii kun rekkaliikenne kärsii pulaa kuljettajista.
Kai se on se, ettei ollut mitään oikeaa oikeistoa. Oli vain populisteja.
Niin ne tekeekin, esim. vuosia opettajana työskennellyt oli vaihtanut rekkakuskiksi koska vuosipalkka nousee 20 tonnia. Aiemmin palkat oli olleet suhteellisen heikot. Tämän ja muitakin faktoja kertoili Brexitiä vastaan äänestänyt työkaveri, edes hänestä Brexit on vain yksi tekijä kuljetusongelmassa.Nyt on rekkakuskeilla Englannissa varaa pyytää parempia palkkoja
Niin ne tekeekin, esim. vuosia opettajana työskennellyt oli vaihtanut rekkakuskiksi koska vuosipalkka nousee 20 tonnia. Aiemmin palkat oli olleet suhteellisen heikot. Tämän ja muitakin faktoja kertoili Brexitiä vastaan äänestänyt työkaveri, edes hänestä Brexit on vain yksi tekijä kuljetusongelmassa.
Hyvä että aletaan arvostaa rekkamiesten hommia, palkat nousee arvostuksen mukaan.Kantapään kautta:
Pääkirjoitus | Brexitin hinta on valkenemassa briteille
Boris Johnsonin persoona ja koronavirusepidemia peittivät pitkään EU-eron ongelmat, mutta bensiinipula kiristää brittien hermoja.www.hs.fi
Joo, "ne vie meidän työt". Mutta itse ei huvita tehdä, ainakaan sillä hinnalla, minkä niistä voi maksaa. Pitäis saada enemmän. Eikä saisi toisaalta vastaavasti nostaa hintoja kaupoissa.
Hyvä että aletaan arvostaa rekkamiesten hommia, palkat nousee arvostuksen mukaan.
UKssä ne nousee sen takia että heitettiin pihalla vanhat kuskin ja nyt kuskeista pulaa, eli kyse enemmänkin markkinahäiriöstä, kuin siitä että joku arvostuksen nousu olisi tullut.Hyvä että aletaan arvostaa rekkamiesten hommia, palkat nousee arvostuksen mukaan.
Hyvä että aletaan arvostaa rekkamiesten hommia, palkat nousee arvostuksen mukaan.
Joo, ei Nigel hyppää rattiin ellei palkka nouse. Ja kun palkka nousee, nousee kustannus ja samalla hyllyssä olevan tavaran hinta ja Nigel jää ihmettelemään kun edelleen tuntuu siltä, että olisi paska liksa vaikka numerot tilinauhassa on suuremmat. Sitten Nigel ehkä ymmärtää...
Hyvä että aletaan arvostaa rekkamiesten hommia, palkat nousee arvostuksen mukaan.
Jos kaikkien palkat nousee samaa tahtia, niin joo. Mutta käytännössä niillä aloilla, joilla on eniten pulaa työntekijöistä, palkat nousee nopeammin. Eli tuo voi jonkin verran tasoittaa esim. rekkakuskien ja Lontoolaisten bisnesmiesten tuloeroja.
Jos Nigelin palkka nousee 1/3 osan, niin ei ne hinnat siellä ruoka tiskillä nouse yhtä paljon.Joo, ei Nigel hyppää rattiin ellei palkka nouse. Ja kun palkka nousee, nousee kustannus ja samalla hyllyssä olevan tavaran hinta ja Nigel jää ihmettelemään kun edelleen tuntuu siltä, että olisi paska liksa vaikka numerot tilinauhassa on suuremmat. Sitten Nigel ehkä ymmärtää...
Palkka voi nousta mutta se lisää kustannusta, joka menee suoraan hintaan.
Tämä on asia, jonka moni tuntuu ajattelussa ohittavan. Raha ja numerot tilillä on vain arvon siirtelyyn tarkoitetty työkalu. Työ tuottaa arvoa. Palkkaa voi korottaa mutta arvo ei nouse samalla automaattisesti. Jos työn arvo ei nouse, laskee sen palkan ostovoima.
Mutta se menee suoraan hintaan vain, jos KAIKKIEN palkat nousevat yhtä paljon. Työvoimapula paskaduuneissa voi pienentää tuloeroja, kun taas runsas, halpa työvoima kasvattaa niitä.
Loppujen lopuksi työllä ei ole mitään tiettyä arvoa, vaan arvo on se, mitä joku on valmis siitä maksamaan. Ja jos rekat ei liiku, kummasti siitä ollaan valmiita maksamaan enemmän.
Jos Nigelin palkka nousee 1/3 osan, niin ei ne hinnat siellä ruoka tiskillä nouse yhtä paljon.
Aikoinaan rekkakuskin ala oli todella arvostettua. Nykyään siitäkin halutaan tehdä orjatyötä.
Jos oletetaan, että kuljetusala on kohtalaisen kilpailtu, palkkakustannusten nousu näkyy väistämättä tuotteiden hinnassa.
Jos kyse olisi nyt pelkästään rekkakuskeista eikä useista muistakin aloista, rekkakuskin palkan ostovoima nousisi muiden alojen työntekijöiden palkan ostovoiman kustannuksella. Koska ongelma koskettaa käytännössä koko taloutta, vaikea ajatella, että jonkun ostovoima tässä pitkällä juoksulla paranisi.
Sillä, paljonko säkillinen perunoita tuottaa sinulle henkilökohtaista hyvinvointia, ei riipu siitä, paljonko säkistä maksat. Kaikilla tuotteilla on reaaliarvo, joka ei riipu hinnasta. Reaaliarvon määrittäminen on sitten toinen juttu.
Tietenkään se kaikki ei mene suoraan juuri Nigelin ruokaostoksen hintaan vaan jakautuu tasaisemmin kaikkeen mitä rahdataan. Mutta ei katoa mihinkään. Ja kun Nigelin työn arvo ei ole yhtään suurempi kuin Volodymyrin halvemmalla tekemän niin syntyy painetta hintojen kohoamiselle ja kaiken hinta nousee. Kuorma-autokuskit saa rahallaan sen mitä ennenkin ja joku muu saa vähän vähemmän. Paitsi jos muidenkin palkat nousee. Ja eihän ne muutkaan tykkää siitä ostovoimansa alenemisesta.
Jos Nigelin palkka nousee 1/3 osan, niin ei ne hinnat siellä ruoka tiskillä nouse yhtä paljon.
Saa olla todella ideologian värjäämät lasit, jos tämän onnistuu kääntämään taloudellisesti jotenkin hyväksi asiaksi briteille.
Paremminkin niin päin, että kuorma-autokuskit saa palkallaan enemmän kuin ennen, ja jotkut muut vähemmän.
Lyhyt yhteenveto työkaverin jutuista: Brexit on edesauttanut/vauhdittanut rekkakuskipulaa, mutta 100000 kuskin tarve ei ole syntynyt yht'äkkiä vaan eläköityneiden ja alanvaihtajien tilalle ei ole tullut yhtä paljon paikallisia etenkin palkan takia. Sitten Covid-rajoitukset on hidastaneet uusien kuskien kurssittamista vaikka nousseet palkat on lisänneet kiinnostusta alaan. Bensapulassa on oikean vajeen lisäksi kyse myös ostopaniikista, kuten britit(kin) toimi vessapaperin suhteen viime vuonna. Jossain oli jonotettu suljetun huoltoaseman ympäristössä tunteja kunnes poliisi oli kutsuttu käskemään pois. Jonon ensimmäiset tiesi että asema oli kiinni mutta uskoivat että se avataan pian, muut liittyi mukaan koska asemalle oli jono. Joku ei olisi halunnut lähteä pois perustellen että oli etsinyt kolme tuntia mistä saisi bensaa ja poliisi oli todennut eikö olisi kannattanut säästää sekin bensa ja aika.Niin ne tekeekin, esim. vuosia opettajana työskennellyt oli vaihtanut rekkakuskiksi koska vuosipalkka nousee 20 tonnia. Aiemmin palkat oli olleet suhteellisen heikot. Tämän ja muitakin faktoja kertoili Brexitiä vastaan äänestänyt työkaveri, edes hänestä Brexit on vain yksi tekijä kuljetusongelmassa.
Itselleni on orjatyö nykyään sellainen, että palkalla pärjää vain kituttaen.Ei haluta, eikä ainakaan kukaan tänne kirjoittava. Tai sitten sulla on joku ihan oma määritelmä "orjatyölle".
Itselleni on orjatyö nykyään sellainen, että palkalla pärjää vain kituttaen.
Eli paikalliset ovat aiemmin sijoittuneet paremmin palkattuun tuottavampaa työhön.Lyhyt yhteenveto työkaverin jutuista: Brexit on edesauttanut/vauhdittanut rekkakuskipulaa, mutta 100000 kuskin tarve ei ole syntynyt yht'äkkiä vaan eläköityneiden ja alanvaihtajien tilalle ei ole tullut yhtä paljon paikallisia etenkin palkan takia.
Kuka on sellainen, joka hyväksyy, että "ok vähemmän mulle"? Markkinat on ne hinnat ja rahan arvon luoneet. Jos alat säätämään yhdestä reunasta, korjaa ne itseään ja rekkakuski vaan ei saa työnsä arvoa enempää ostovoimaa ellet pakota täysin säänneltyjä markkinoita.
No, jos muilla on markkinashokin jälkeen vähemmän neuvotteluvoimaa kuin esim. rekkakuskeilla, he eivät pysty pakottamaan samalla tavalla korkeampia palkkoja?
Tai ehkä se purkautuukin sitä kautta, että ihmiset kuluttavat vähemmän ja enemmän paikallista. Ehkä ei tarvinut oikeasti tankkia täyteen kun ei ollut menossa oikeastaan omalla autolla mihinkään jne. Aika näyttää. Mutta ei mikään markkinaliike suoranaisesti siihen ole johtanut, että rekkakuskin homma olisi jotenkin merkittävästi tuottavampaa nyt kuin vuosi sitten. Markkinan tasautuminen ottaa vaan aikansa ja ehkä logistiikan ongelmat johtavatkin siihen, että toisaalla porukka joutuu kortistoon ja ottaakin ilomielin rekkakuskin homman kohta vastaan, vanhalla palkalla.
Vielä sen verran tästä, että olet liian fiksoitunut tuottavuuteen. Varsinkaan sektorilla, jossa hommat on ns. pakko saada hoidettua eikä sitä voi siirtää ulkomaille, työn arvo ei perustu tuottavuuteen, vaan kysyntään ja tarjontaan. Sama homma kuin energiasektorilla. Ei energiateollisuuden tuottavuus ole nyt yhtään sen suurempi, kuin vuosi sitten. Mutta silti hinnat raketoi kysynnän ja tarjonnan mukaan.
Niin. Mutta ei se solmu ratkea sillä, että rekkakuskille aletaan maksamaan työn tuottavuuden ylittävää palkkaa syystä x. Pikemminkin logistiikan ongelmat realisoituvat ongelmina ja irtisanomisina muualla, jonka seurauksena alempaan palkkaan tyytyviä on taas markkinoilla, myös rekkaa ajamaan. Toki markkinoiden tasapainottumusessa menee hetki. Mutta sitä odotellessa ei rekkakuskille edelleenkään makseta insinöörin palkkaa vaan junaillaan ylimääräisiä työlupia, jotta ne työn arvoa paremmin vastaavalla liksalla hommiin suostuvat pääsevät taas britanniaan hoitamaan hommansa.
No siis, ei työn tuottavuutta voi mitata mitenkään muuten kuin kysynnän ja tarjonnan kautta.
Samoin jos insinöörejä olisi ylimäärin tarjolla, ei heidän palkat olisi kovin korkeita.
Ainakin nuo huonommat kauppaehdot EU:n ja muidenkin kauppakumppanien kanssa ovat pysyviä. Sitten tietysti, jos järki voittaa jossain vaiheessa, niin liittyvät uudelleen sisämarkkinoihin ja tulliliittoon. Tämä vaan pitää myydä siellä jollain muulla nimellä, koska Brexit on sen verran isolle osaa kansaa ja politikkoja mennyt tunteisiin.Meinaatteko, että tämä brittien ahdinko on pysyvä olotila vai ns. eroahdistusta eron jälkeen? Odotellaan jokunen vuosi, kun he palaavat takaisin raiteille (jos ei siis ole pysyvä olotila) ja ihmetellään sitten uudestaan, että mitä mieltä he vielä erosta ovat. Kai se sanonta tässäkin on hyvä, että se parhaiten nauraa kuka viimeksi nauraa.
Niin. Mutta kysyntä ja tarjonta eivät tasapainotu hetkessä. Ja joskus tarjonnan hinta poistaa kysynnän. Tuntuu nyt siltä, ettei sadan metrin rautalankakela (joka lähestyy loppua hyvää vauhtia) riitä, joten antaa olla.
Sinulta tuntuu unohtuvan asioiden suuruusluokat. Mikä mahtaa olla rekkakuskin palkan vaikutus bensan mittarihintaan?Palkka voi nousta mutta se lisää kustannusta, joka menee suoraan hintaan.
Tämä on asia, jonka moni tuntuu ajattelussa ohittavan.
Näin. The Independent kirjoittaa, että ei bensakriisi ole mikään yllätys vaan ennusmerkit on olleet nähtävissä jo vuosien ajan:Lyhyt yhteenveto työkaverin jutuista: Brexit on edesauttanut/vauhdittanut rekkakuskipulaa, mutta 100000 kuskin tarve ei ole syntynyt yht'äkkiä vaan eläköityneiden ja alanvaihtajien tilalle ei ole tullut yhtä paljon paikallisia etenkin palkan takia. Sitten Covid-rajoitukset on hidastaneet uusien kuskien kurssittamista vaikka nousseet palkat on lisänneet kiinnostusta alaan. Bensapulassa on oikean vajeen lisäksi kyse myös ostopaniikista, kuten britit(kin) toimi vessapaperin suhteen viime vuonna.
Taustalla on oikeastaan se, että tuotanto- ja jakeluketjun on annettu optimoida toimintansa niin, että on menetetty ketjun häiriösietoisuus.
Onpa huonosti optimoitu logistiikkaketju, kun bensa ei liiku työntekijöiden kadottua.