Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

- Hallitunkki + levy hiekalle
- Bemarin nostopala
- Teräsharja
- Akkuporakone + sovitinpala johon tulee kiinni 17mm hylsy
- rengasrauta

Ensin avaan jokaisen renkaan jokaisen pultin kevyesti ja alan sitten vaihtaa renkaita. Rengas ilmaan ja porakoneella pyörittelen pultit irti. Koneen 20Nm vääntö riittää kun pultit on etukäteen löysätty. Vähän teräsharjaa pinnoille ja sitten takaisin ensin koneella niin tiukalle kun menee ja tietysti kiristys käsin.

Jos investoisi niin olisihan jonkinlainen pulttikone ihan ok, mutta muuten käyttöä ei ole ja porakoneella selviää yllättävän hyvin.
 
- Hallitunkki + levy hiekalle
- Bemarin nostopala
- Teräsharja
- Akkuporakone + sovitinpala johon tulee kiinni 17mm hylsy
- rengasrauta

Ensin avaan jokaisen renkaan jokaisen pultin kevyesti ja alan sitten vaihtaa renkaita. Rengas ilmaan ja porakoneella pyörittelen pultit irti. Koneen 20Nm vääntö riittää kun pultit on etukäteen löysätty. Vähän teräsharjaa pinnoille ja sitten takaisin ensin koneella niin tiukalle kun menee ja tietysti kiristys käsin.

Jos investoisi niin olisihan jonkinlainen pulttikone ihan ok, mutta muuten käyttöä ei ole ja porakoneella selviää yllättävän hyvin.
Jos vaihtaa vuodesta toiseen ite renkaat niin pulttipyssy on aika ehdoton. Nurkka ilmaan ja mopolla pultit auki. Momenttivarrella kiinni auto alas ja lopuks momenttiavaimella varmistaa kaikki. Aikaa menee hallitunkin kanssa 10 minsaa + mitä renkaiden siirtely ottaa.
 
Jos vaihtaa vuodesta toiseen ite renkaat niin pulttipyssy on aika ehdoton. Nurkka ilmaan ja mopolla pultit auki. Momenttivarrella kiinni auto alas ja lopuks momenttiavaimella varmistaa kaikki. Aikaa menee hallitunkin kanssa 10 minsaa + mitä renkaiden siirtely ottaa.
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.
 
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.
Juuri näin toimin itsekin. Tosin nivelvääntimellä pultit löysälle ensiksi.
 
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.
Sama. Jos sille akkupulttimopolle on käyttöä vain 1-2 auton renkaanvaihdoissa kausittain, niin vähän arvokas hankinta pelkästään siihen hommaan. Porakoneelle tuppaa olemaan yleensä enemmän käyttöä ja jos se ei ole aivan halvin pikkukone, niin 1/2 kara-adapterilla siitä saa pätevän "mutteripyssyn".

Kukin toki käyttää rahaansa siihen mihin tahtoo.

Edit: se aikasäästö mikä itsellä koituisi pulttipyssystä on aika pieni kokonaisuutta ajatellen. Itse renkaanvaihdon lisäksi lasken ajallisesti tuohon mukaan kaikki valmistelut ja mm. poistuvien renkaiden pesut sekä työkalujen siistimisen ja paikalleen laiton. Eli siis koko homma. Toisinaan käyn myös vähän alustaa samalla läpi, että onko kaikki tikissä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti jne.
 
se aikasäästö mikä itsellä koituisi pulttipyssystä on aika pieni kokonaisuutta ajatellen. Itse renkaanvaihdon lisäksi lasken ajallisesti tuohon mukaan kaikki valmistelut ja mm. poistuvien renkaiden pesut sekä työkalujen siistimisen ja paikalleen laiton. Eli siis koko homma. Toisinaan käyn myös vähän alustaa samalla läpi, että onko kaikki tikissä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti jne.
Kuin myös. Ainoa lisätyö mutterimopon ja nusun vääntimen välillä on narauttaa ne 16 tai 20 ruuvia/mutteria pitkällä varrella vähän auki.

Riippuu ihan fiiliksestä jaksanko ottaa yhtä autoa kerrallaan varten pulttikonetta tai edes poraa esiin. Menee manuaalisestikin äkkiä sopivilla työkaluilla. Perinteistä ristikkoavainta en usein käytä mihinkään.

Toki jos investoisi akkukäyttöiseen mopoon, olisi kynnys taas hieman matalampi.
 
Komppaan täysin @Pete88 :ia
Ehkäpä vajaat neljäkymmentä vuotta ristikkoavaimen pyörittelyä on tehnyt tehtävänsä eikä vanha koira edes ymmärrä tarvitsevansa muuta. Kerran olen kokeillut paineilmamopolla renkaiden vaihtoa, mutta ei se minusta merkittävästi nopeuta kokonaissuoritetta, kun kyse ei ole varikkopysähdyksestä. Kun paineilmamopon käyttö on kokonaisuudessaan jäänyt hyvin vähäiseksi, en tarvitse sähkömopoakaan.

Muuten olen sitä mieltä, että uudet työkalut ovat mukavia!
 
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.
Joo, itteä ei napostele toi pulttien turha kampeaminen käsin. Se loppumomenttikin on pakollinen paha tsekata, mutta siinäkään ei tarvi onneksi enää kiristellä noita vaan varmistaa vaan avaimella että on pyssy potkassut momenttivarren kanssa oikeaan kireyteen.
 
Onko suositella iskevää akkukäytöistä pulttipyssyä? Makita olisi aika varma mutta mikä malli olisi se joka riittäisi sopivasti renkaiden vaihtoon? Broidilla on lidlin merkkinen mutta se on vähän tehoton ja sen hylsyjen kolot ilmeisesti liian syvät koska mutterit eivät kiristy edes sormilujuun
Täsmälleen saman ongelman parissa hiljan taistelleena oli oma lopputulema tämä. Oikein hyvin toiminut juuri tuohon tarpeeesen.

 
Täsmälleen saman ongelman parissa hiljan taistelleena oli oma lopputulema tämä. Oikein hyvin toiminut juuri tuohon tarpeeesen.

:thumbsup:tommonen olis hyvä. Liian pienitehoiseen pyssyyn menee vaan hermot. Ei ole oikeen ideaa, jos löytyy kuitenkin eka käsin löystämään.

Ite just vaihdoin irrän pyssyllä, joku 1900nm tolle luvataan, lähtee varmasti auki. kiinni sit makitan kiinankopioakkupyssyllä, toi on hyvä, kun paukuttaa kiinni, niin inan saa vielä vääntimellä laittaa lisää. Momenttiavainta ei ole tullut käytettyä, reilu 20v kun on tullut autojen kanssa pelattua, niin tarpeeksi oikeaan momenttiin saa ranteella.
 
Jos vaihtaa vuodesta toiseen ite renkaat niin pulttipyssy on aika ehdoton. Nurkka ilmaan ja mopolla pultit auki. Momenttivarrella kiinni auto alas ja lopuks momenttiavaimella varmistaa kaikki. Aikaa menee hallitunkin kanssa 10 minsaa + mitä renkaiden siirtely ottaa.
Sen verran oma workflow eroaa että turha sitä nurkkaa on nostaa, kun voi nostaa akseli kerrallaan. Ei se silti alle 10 minuutin mene, mutta eipähän tarvitse sitä tunkkia siirrellä ja tunkkailla niin paljoa.
 
Täsmälleen saman ongelman parissa hiljan taistelleena oli oma lopputulema tämä. Oikein hyvin toiminut juuri tuohon tarpeeesen.

Aika vaatimattomasti ilmaistu, että noin 500e koneella sieltä lähes kaupan ylimmältä hyllyltä on saanut pyöränvaihdon onnistumaan omiksi tarpeiksi :D
 
IKH:a (ja useammassa muussa paikassa) lähtee runko ~250€. Akut toki sitten maksaa, mutta niin ne maksaa muillakin. Tuohon hintaan sanoisin että varsin pätevä hinta/tehosuhde.
Ei sillä pelkällä rungolla mitään tee, joten vähän huono ajatella pelkän rungon hintaa. Tasoittaa tietysti tilannetta, jos samaa sarjaa on ennestään ja samoille akuille on muutakin käyttöä. Ja varmasti on hyvä kone, ei sitä kukaan epäile :thumbsup:

Jotain muutakin hommaa tarvii kyllä olla koneelle pyöränvaihdon lisäksi että on yhtään järkeä, se vastaa vähän paikallisen pyöränvaihdon hinnasta riippuen noin 18 vaihtoa liikkeessä tehtynä, eli noin 9 vuoden kuoletusaika, kahdella autolla ollaan jo alle viiden vuoden.
Ja ei siinä, ostaisin itsekin jos olisi pinkka kunnossa :D Mutta joo, se siitä ot:sta
 
IKH:a (ja useammassa muussa paikassa) lähtee runko ~250€. Akut toki sitten maksaa, mutta niin ne maksaa muillakin. Tuohon hintaan sanoisin että varsin pätevä hinta/tehosuhde.
No onhan tuo satunnaiseen renkaanvaihtoon melko kallis kun akkujen & laturin kanssa hinta on yli 400€. Jos tarve on renkaiden vaihtoon, niin esim. Skill mopoa sai tovi sitten motonetin tarjouksesta 169€ sis. 2Ah akun & laturin (ei taida ihan kaikkia tehoja saada tuolla 2Ah akulla koneesta irti). Onhan se iso Skil paljon isompi, mutta ei kait se renkaan vaihdossa ole niin justiinsa minkä kokoinen mopo on.

Olen tuota linkin mopoa kokeillut ja onhan se näppärän kokoinen. Jos paljon ropaa autoja, niin varmasti näppärä kone (jos tuo vääntö riittää). Tiukimpien pulttien kanssa voi kuitenkin tulla tarvetta sillä isolle mopolle. Se milkkarin iso kuitenkin lupaa tuplat tuohon nähden ja siläkin on joskus jotain jäänyt avaamatta.
 
Ei sillä pelkällä rungolla mitään tee, joten vähän huono ajatella pelkän rungon hintaa. Tasoittaa tietysti tilannetta, jos samaa sarjaa on ennestään ja samoille akuille on muutakin käyttöä. Ja varmasti on hyvä kone, ei sitä kukaan epäile :thumbsup:

Jotain muutakin hommaa tarvii kyllä olla koneelle pyöränvaihdon lisäksi että on yhtään järkeä, se vastaa vähän paikallisen pyöränvaihdon hinnasta riippuen noin 18 vaihtoa liikkeessä tehtynä, eli noin 9 vuoden kuoletusaika, kahdella autolla ollaan jo alle viiden vuoden.
Ja ei siinä, ostaisin itsekin jos olisi pinkka kunnossa :D Mutta joo, se siitä ot:sta
Itselläni ei ole juuri tuota konetta, mutta en perustellut oman koneen hankintaa sillä että halvemmalla saisi renkaanvaihdot muualta. Oleellista on se että sen saa pienellä vaivalla tehtyä milloin tahansa omassa pihassa ja aikaa menee 10 minuuttia sen sijaan että pitäisi ajaa jonnekin odottelemaan vaihtoa.

Sama koskee rengaspaineita. Yleensä laitan ihan lattiamallisella fillaripumpulla, mutta on siihen kompurakin jos sitä haluaa käyttää. Kunhan ei tarvitse olla muiden armoilla sen kanssa.
 
Onko suositella iskevää akkukäytöistä pulttipyssyä? Makita olisi aika varma mutta mikä malli olisi se joka riittäisi sopivasti renkaiden vaihtoon? Broidilla on lidlin merkkinen mutta se on vähän tehoton ja sen hylsyjen kolot ilmeisesti liian syvät koska mutterit eivät kiristy edes sormilujuun
Makitalta älä niitä pienimpiä 300+ nm koneita ota. 18v dtw700 tai 40v tw007g, niin alkaa jo renkaanvaihtohommiin riittämään.
 
Täällä on moni jo todennutkin saman, eli pulttipyssy on "lähes turha" työkalu renkaiden kausivaihtoa ajatellen, siis tyyliin yhden-kahden auton. Mutta jos tekee muita autoremppoja, niin sittenhän se on melkeinpä pakollinen - tai no ainakin helpottaa ihan helvetisti.

Itellä on ikivanha Ryobin 400 Nm speksattu pulttipyssy, joka on ollut ihan käyttökelpoinen monessakin hommassa. Jos tulee joskus tarve päivittää, niin otan varmaan Ryobin jonkun paremman version, koska akkuja löytyy valmiiksi. Mutta löytyy niitä varmasti yhtä hyviä ja parempiakin monelta eri merkiltä.

Edit. Pulttipyssyn kaksi tärkeää ominaisuutta on vääntö ja koko. Näiden osalta joutuu tekemään jonkinlaisen kompromissin. Maksimiväännöllä avataan ne tiukummatkin pultit ja koko voi monestikin olla se rajoittava tekijä, että voiko pulttipyssyä edes käyttää. Mitä voimakkaampi ja pienempi, sitä parempi. Luonnollisesti kestävyys, hinta, laatu jne. pitää ottaa huomioon, mutta vaikeahan noista on mitään sanoa (hinnan toki näkee hintalapusta).

Pulttipyssyn "pakollisuus" tulee hyvin esiin sellaisissa kohteissa, joissa yritetään avata pulttia/mutteria, joka on vapaasti pyörivässä alustassa kiinni. Hyvin vaikea avata muulla kuin pyssyllä nakuttelemalla. Toinen "pakollinen" tapaus on tila, johon ei saa pitkää vääntövartta mitenkään järkevästi, mutta saa tehokkaan pulttipyssyn jotenkin viriteltyä. Lisäksi väittäisin, että ruosteiset pultit irtoavat (ehjänä) paremmin pyssyllä nakuttelemalla kuin vääntämällä.

Lisäksi kun pulttipyssyä käyttää, niin kannattaa olla tarkkana hylsyjen ja jatkovarsien kanssa. Eli jos laitat tehokkaaseen pulttipyssyyn sieltä normi halpishylsysarjasta hopeisen 15 cm cr-v-jatkovarren, niin sillä et saa mitään pulttia auki, vekottimen teho katoaa totaalisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Kiivasta keskustelua herättää aihe. Jos vain ja ainoastaan tähän yhteen tarkoitukseen sitä vehjettä tarvitsee, eikä olemassa olevia muita vehkeitä ole että olisi akkuja valmiina, niin varmaan sitten kannattaa väijyä tuollaista ym Skillin tarjousta. Tällä hetkellä sitä ei kyllä mistään löytynyt, pelkkää runkoa (1200nm & 20v) oli motonetissä hintaan 169€. Motonetistä kun nopsaan noita kattelin, niin tuolle Skillille + 5ah akulle + laturille tulee hintaa yhteensä 318€, vrt Milwaukeen setti (toi FMTIW2F12-0 + 3Ah High Output -akku + M12-18c laturi) = 362€. Hintaero kutistuu pienemmäksi ja taatusti parempi vehje ja se siirtymä täysivaltaisempaan milkkarikulttiin helpottuu huomattavasti <3
 
Kiivasta keskustelua herättää aihe. Jos vain ja ainoastaan tähän yhteen tarkoitukseen sitä vehjettä tarvitsee, eikä olemassa olevia muita vehkeitä ole että olisi akkuja valmiina, niin varmaan sitten kannattaa väijyä tuollaista ym Skillin tarjousta. Tällä hetkellä sitä ei kyllä mistään löytynyt, pelkkää runkoa (1200nm & 20v) oli motonetissä hintaan 169€. Motonetistä kun nopsaan noita kattelin, niin tuolle Skillille + 5ah akulle + laturille tulee hintaa yhteensä 318€, vrt Milwaukeen setti (toi FMTIW2F12-0 + 3Ah High Output -akku + M12-18c laturi) = 362€. Hintaero kutistuu pienemmäksi ja taatusti parempi vehje ja se siirtymä täysivaltaisempaan milkkarikulttiin helpottuu huomattavasti <3
Kannattaa joo miettiä, että mitä sarjaa alkaa keräillä. Itse ostin ekan koneen Ryobia (joskus silloin kun 18V sarjat tulivat, tosi kauan aikaa sitten) ja sen jälkeen kaikki ovat olleet sitä samaa, koska ei ole mitään järkeä vaihtaa. Ei toisaalta valittamista, muuta kuin se, että akut ovat tosi kalliita ja tarjouksia on vähänlaisesti. Hyviä puolia Ryobissa on toki paljonkin, eli ovat olleet kestäviä, ajaneet asiansa ja valikoima on hyvin laaja. Samaa konsernia kuin Milkkari btw, kiinalaista laatua siis ;)
 
Kannattaa joo miettiä, että mitä sarjaa alkaa keräillä. Itse ostin ekan koneen Ryobia (joskus silloin kun 18V sarjat tulivat, tosi kauan aikaa sitten) ja sen jälkeen kaikki ovat olleet sitä samaa, koska ei ole mitään järkeä vaihtaa. Ei toisaalta valittamista, muuta kuin se, että akut ovat tosi kalliita ja tarjouksia on vähänlaisesti. Hyviä puolia Ryobissa on toki paljonkin, eli ovat olleet kestäviä, ajaneet asiansa ja valikoima on hyvin laaja. Samaa konsernia kuin Milkkari btw, kiinalaista laatua siis ;)
Juu TTI osti ensin Ryobin ja sitten Milwaukeen, mutta mitä ilmeisimmin ovat jatkaneet omina tuotteinaan brändien lisäksi. Mulla myös Ryobilta muutamia vehkeitä ennen Milwaukeehen siirtymistä ja kyllä niilläkin toki hommat saa tehtyä edelleenkin. Mulla on Ryobin akkuja jotka vielä ~20v jälkeenkin ovat ihan ok kunnossa. Isoimmat erot tulee painossa, tehossa, koossa ja ihan käytön aikaisessa klapissa mikä tulee hyvin esille esim virtakytkintä painellessa.
 
Joo, itteä ei napostele toi pulttien turha kampeaminen käsin. Se loppumomenttikin on pakollinen paha tsekata, mutta siinäkään ei tarvi onneksi enää kiristellä noita vaan varmistaa vaan avaimella että on pyssy potkassut momenttivarren kanssa oikeaan kireyteen.
No itseasiassa pitäisi juuri kiristellä loppuun, koska et sillä avaimella oikeeta momenttia lepokitkasta tsekkaa?
 
Onko tämmönen DTW700 hyvä?
Omalla kokemuksella sanoisin, että DTW700 on ihan minimi, mitä kannattaa miettiä rengastöihin. Jos pultit on kiristetty sinne ~120 Nm ja kierteet ovat ehjät/puhtaat, niin voima riittää juuri avaamiseen.
Mutta jos joku erehtyy kiristämään vaikka paineilmavääntimellä tiukemmalle, niin eipä enää aukea. Vaatii tehokkaampaa DTW1000, tai käsin löysäämistä.

Toi DTW700 on vähän hankala välimalli. Se on kooltaan isohko ja samaan tilaan mahtuu melkein DTW1000. Erityisen kätevä noilla on irroitella alustan ruostuneita pultteja.

Makitoista on niin paljon väärennöksiä, että tilaisin luotettavasta paikasta.

Muok. En sitten millään usko, että tuo yllä linkitetty Milwaukee M18 FMTIW2F12-0 avaa ruosteisia napamuttereita saatika jotain 30 mm työkoneiden rengasmuttereita , vaikka mainoskuvissa niin näytetään.
1762978970822.png
1762978998240.png
 
Viimeksi muokattu:
Kiivasta keskustelua herättää aihe. Jos vain ja ainoastaan tähän yhteen tarkoitukseen sitä vehjettä tarvitsee, eikä olemassa olevia muita vehkeitä ole että olisi akkuja valmiina, niin varmaan sitten kannattaa väijyä tuollaista ym Skillin tarjousta. Tällä hetkellä sitä ei kyllä mistään löytynyt, pelkkää runkoa (1200nm & 20v) oli motonetissä hintaan 169€. Motonetistä kun nopsaan noita kattelin, niin tuolle Skillille + 5ah akulle + laturille tulee hintaa yhteensä 318€, vrt Milwaukeen setti (toi FMTIW2F12-0 + 3Ah High Output -akku + M12-18c laturi) = 362€. Hintaero kutistuu pienemmäksi ja taatusti parempi vehje ja se siirtymä täysivaltaisempaan milkkarikulttiin helpottuu huomattavasti <3
Jos tuon milkkarin on ostamassa, niin ottaa ehdottomasti sen rungon + 2x 5Ah akut, mitkä saa 419€. Tuo reilu viiskymppiä kannattaa ehdottomasti laittaa lisää, että saa tupla 5Ah akut vrt. yksi 3 Ah akku. Tuollainen 3Ah akku luultavasti rajoittaa koneen tehoja kuten nämä pienemmät akut yleensä kaikissa mopoissa. Tuon Skil kannattaa ostaa vain jostain tarjouksesta, jossa mukana tulee akku & laturi. Tovi sitten tosiaan motonetissä suunnilleen kaikissa Skil koneissa oli sama, eli ostit poran, mopon jne, niin sai akun & laturin ilmaiseksi. Näitä varmasti tulee jatkossakin. Sitten jos on valmis enemmän panostamaan milkkariin, niin ostaa jonkun tuollaisen setin missä tulee laturit & akut. Erikseen akut & laturit on kaikilla merkeillä ihan tolkuttoman hintaisia, jos ei satu jotain tarjousta kohdalle.
 
Jos tuon milkkarin on ostamassa, niin ottaa ehdottomasti sen rungon + 2x 5Ah akut, mitkä saa 419€. Tuo reilu viiskymppiä kannattaa ehdottomasti laittaa lisää, että saa tupla 5Ah akut vrt. yksi 3 Ah akku. Tuollainen 3Ah akku luultavasti rajoittaa koneen tehoja kuten nämä pienemmät akut yleensä kaikissa mopoissa. Tuon Skil kannattaa ostaa vain jostain tarjouksesta, jossa mukana tulee akku & laturi. Tovi sitten tosiaan motonetissä suunnilleen kaikissa Skil koneissa oli sama, eli ostit poran, mopon jne, niin sai akun & laturin ilmaiseksi. Näitä varmasti tulee jatkossakin. Sitten jos on valmis enemmän panostamaan milkkariin, niin ostaa jonkun tuollaisen setin missä tulee laturit & akut. Erikseen akut & laturit on kaikilla merkeillä ihan tolkuttoman hintaisia, jos ei satu jotain tarjousta kohdalle.
Riippuu käytöstä mikä kannattaa. Toi 2 x 5Ah bundle taitaa olla niillä halvimmilla akuilla. High Outputit ovat näitä huomattavasti tehokkaampia minkä huomaa erityisesti pyörösahakäytössä jos vähän peruslautaa paksumpaa joutuu katkomaan, noilla perusakuilla (5Ah)loppuu tehot kesken mutta HO:t (sekä 3Ah että toki myös 5Ah) jatkaa kuin veitsi voihin. Jos nyt olisi ekosysteemiä aloittamassa niin väijyisin komboalennusta missä olisi runko + 2 HO akkua ja laturi, noita vaan ei taida olla nyt tarjolla kun koittavat päästä noista vanhimmista akuista ilmeisesti eroon kokonaan.
 
Riippuu käytöstä mikä kannattaa. Toi 2 x 5Ah bundle taitaa olla niillä halvimmilla akuilla. High Outputit ovat näitä huomattavasti tehokkaampia minkä huomaa erityisesti pyörösahakäytössä jos vähän peruslautaa paksumpaa joutuu katkomaan, noilla perusakuilla (5Ah)loppuu tehot kesken mutta HO:t (sekä 3Ah että toki myös 5Ah) jatkaa kuin veitsi voihin. Jos nyt olisi ekosysteemiä aloittamassa niin väijyisin komboalennusta missä olisi runko + 2 HO akkua ja laturi, noita vaan ei taida olla nyt tarjolla kun koittavat päästä noista vanhimmista akuista ilmeisesti eroon kokonaan.
Täytyy sanoa ettei ole tullut paljoa akku käsisirkkeliä käytettyä, niin paha kommentoida. Näiden mutterimopojen kohdalla yleensä nuo pienet akut on vaan yleensä aika heikosti antaneet tehoa. Toki yleensä on tainnut vertailussa olla saman tekniikan akut vaan eri kapasiteetilla. Jos on vasta aloittamassa niin ei ole oikein mitään järkeä ostaa irtona laturia & akkua ellei löydy jostain tarjouksesta kun ovat ihan sikahintaisia erikseen ostettuna vrt. combot.
 
Omalla kokemuksella sanoisin, että DTW700 on ihan minimi, mitä kannattaa miettiä rengastöihin. Jos pultit on kiristetty sinne ~120 Nm ja kierteet ovat ehjät/puhtaat, niin voima riittää juuri avaamiseen.
Mutta jos joku erehtyy kiristämään vaikka paineilmavääntimellä tiukemmalle, niin eipä enää aukea. Vaatii tehokkaampaa DTW1000, tai käsin löysäämistä.

Toi DTW700 on vähän hankala välimalli. Se on kooltaan isohko ja samaan tilaan mahtuu melkein DTW1000. Erityisen kätevä noilla on irroitella alustan ruostuneita pultteja.

Makitoista on niin paljon väärennöksiä, että tilaisin luotettavasta paikasta.

Muok. En sitten millään usko, että tuo yllä linkitetty Milwaukee M18 FMTIW2F12-0 avaa ruosteisia napamuttereita saatika jotain 30 mm työkoneiden rengasmuttereita , vaikka mainoskuvissa niin näytetään.
1762978970822.png
1762978998240.png

Ei se milwaukee pysty siihen, missä sulla makitan mid torque ei riitä, kun siinä milwaukeessa on vähemmän voimaa. Joka johtuu pienemmästä vasarasta. Milwaukee sitten taas kiertää vähän kovemmin, niin ne pultit jotka se avaa, niin avaa nopeammin kuin makita.
 
Täytyy sanoa ettei ole tullut paljoa akku käsisirkkeliä käytettyä, niin paha kommentoida. Näiden mutterimopojen kohdalla yleensä nuo pienet akut on vaan yleensä aika heikosti antaneet tehoa. Toki yleensä on tainnut vertailussa olla saman tekniikan akut vaan eri kapasiteetilla. Jos on vasta aloittamassa niin ei ole oikein mitään järkeä ostaa irtona laturia & akkua ellei löydy jostain tarjouksesta kun ovat ihan sikahintaisia erikseen ostettuna vrt. combot.
Oon tässä hiljan testaillut sekä renkaiden vaihdossa että 48mm paksujen kyllästettyjen lankkujen katkomisessa (FCS552-0) juurikin noita HO ja ei-HO -akkuja ja kyllä toi 3Ah HO pesee 5Ah ei-HO:n mennen tullen molemmissa tilanteissa. Jossain perus ruuvauskäytössä eroja ei varmasti noin helposti huomaa.
 
Oon tässä hiljan testaillut sekä renkaiden vaihdossa että 48mm paksujen kyllästettyjen lankkujen katkomisessa (FCS552-0) juurikin noita HO ja ei-HO -akkuja ja kyllä toi 3Ah HO pesee 5Ah ei-HO:n mennen tullen molemmissa tilanteissa. Jossain perus ruuvauskäytössä eroja ei varmasti noin helposti huomaa.
Jos ne ei HO akut on vanhoja ja HO akut uusia niin ero voi silläkin osaltaan selittyä. Milkkarilla on näitä akkuja aika monia erilaisia. Forget (parhaat), HO sitten on nuo redlithium ja olikos niitä vielä joku vanhempi. Oli miten oli, niin kyllä kaksi akkua on parempi kuin yksi, voi laittaa akun laturiin ja jatkaa toisella akulla. Yhdellä akulla pitää aina odottaa sitä akun lataamista ja hommat seisoo sen aikaa. Toki jos ennestään on jo akkuja & laturi niin silloin nuo pelkät rungot on järkeviä ostaa. Mutta nyt aletaan olla jo aika kaukana ketju aiheesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 748
Viestejä
4 990 924
Jäsenet
80 141
Uusin jäsen
rgatte

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom