Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

- Hallitunkki + levy hiekalle
- Bemarin nostopala
- Teräsharja
- Akkuporakone + sovitinpala johon tulee kiinni 17mm hylsy
- rengasrauta

Ensin avaan jokaisen renkaan jokaisen pultin kevyesti ja alan sitten vaihtaa renkaita. Rengas ilmaan ja porakoneella pyörittelen pultit irti. Koneen 20Nm vääntö riittää kun pultit on etukäteen löysätty. Vähän teräsharjaa pinnoille ja sitten takaisin ensin koneella niin tiukalle kun menee ja tietysti kiristys käsin.

Jos investoisi niin olisihan jonkinlainen pulttikone ihan ok, mutta muuten käyttöä ei ole ja porakoneella selviää yllättävän hyvin.
 
- Hallitunkki + levy hiekalle
- Bemarin nostopala
- Teräsharja
- Akkuporakone + sovitinpala johon tulee kiinni 17mm hylsy
- rengasrauta

Ensin avaan jokaisen renkaan jokaisen pultin kevyesti ja alan sitten vaihtaa renkaita. Rengas ilmaan ja porakoneella pyörittelen pultit irti. Koneen 20Nm vääntö riittää kun pultit on etukäteen löysätty. Vähän teräsharjaa pinnoille ja sitten takaisin ensin koneella niin tiukalle kun menee ja tietysti kiristys käsin.

Jos investoisi niin olisihan jonkinlainen pulttikone ihan ok, mutta muuten käyttöä ei ole ja porakoneella selviää yllättävän hyvin.
Jos vaihtaa vuodesta toiseen ite renkaat niin pulttipyssy on aika ehdoton. Nurkka ilmaan ja mopolla pultit auki. Momenttivarrella kiinni auto alas ja lopuks momenttiavaimella varmistaa kaikki. Aikaa menee hallitunkin kanssa 10 minsaa + mitä renkaiden siirtely ottaa.
 
Jos vaihtaa vuodesta toiseen ite renkaat niin pulttipyssy on aika ehdoton. Nurkka ilmaan ja mopolla pultit auki. Momenttivarrella kiinni auto alas ja lopuks momenttiavaimella varmistaa kaikki. Aikaa menee hallitunkin kanssa 10 minsaa + mitä renkaiden siirtely ottaa.
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.
 
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.
Juuri näin toimin itsekin. Tosin nivelvääntimellä pultit löysälle ensiksi.
 
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.
Sama. Jos sille akkupulttimopolle on käyttöä vain 1-2 auton renkaanvaihdoissa kausittain, niin vähän arvokas hankinta pelkästään siihen hommaan. Porakoneelle tuppaa olemaan yleensä enemmän käyttöä ja jos se ei ole aivan halvin pikkukone, niin 1/2 kara-adapterilla siitä saa pätevän "mutteripyssyn".

Kukin toki käyttää rahaansa siihen mihin tahtoo.

Edit: se aikasäästö mikä itsellä koituisi pulttipyssystä on aika pieni kokonaisuutta ajatellen. Itse renkaanvaihdon lisäksi lasken ajallisesti tuohon mukaan kaikki valmistelut ja mm. poistuvien renkaiden pesut sekä työkalujen siistimisen ja paikalleen laiton. Eli siis koko homma. Toisinaan käyn myös vähän alustaa samalla läpi, että onko kaikki tikissä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti jne.
 
se aikasäästö mikä itsellä koituisi pulttipyssystä on aika pieni kokonaisuutta ajatellen. Itse renkaanvaihdon lisäksi lasken ajallisesti tuohon mukaan kaikki valmistelut ja mm. poistuvien renkaiden pesut sekä työkalujen siistimisen ja paikalleen laiton. Eli siis koko homma. Toisinaan käyn myös vähän alustaa samalla läpi, että onko kaikki tikissä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti jne.
Kuin myös. Ainoa lisätyö mutterimopon ja nusun vääntimen välillä on narauttaa ne 16 tai 20 ruuvia/mutteria pitkällä varrella vähän auki.

Riippuu ihan fiiliksestä jaksanko ottaa yhtä autoa kerrallaan varten pulttikonetta tai edes poraa esiin. Menee manuaalisestikin äkkiä sopivilla työkaluilla. Perinteistä ristikkoavainta en usein käytä mihinkään.

Toki jos investoisi akkukäyttöiseen mopoon, olisi kynnys taas hieman matalampi.
 
Komppaan täysin @Pete88 :ia
Ehkäpä vajaat neljäkymmentä vuotta ristikkoavaimen pyörittelyä on tehnyt tehtävänsä eikä vanha koira edes ymmärrä tarvitsevansa muuta. Kerran olen kokeillut paineilmamopolla renkaiden vaihtoa, mutta ei se minusta merkittävästi nopeuta kokonaissuoritetta, kun kyse ei ole varikkopysähdyksestä. Kun paineilmamopon käyttö on kokonaisuudessaan jäänyt hyvin vähäiseksi, en tarvitse sähkömopoakaan.

Muuten olen sitä mieltä, että uudet työkalut ovat mukavia!
 
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.
Joo, itteä ei napostele toi pulttien turha kampeaminen käsin. Se loppumomenttikin on pakollinen paha tsekata, mutta siinäkään ei tarvi onneksi enää kiristellä noita vaan varmistaa vaan avaimella että on pyssy potkassut momenttivarren kanssa oikeaan kireyteen.
 
Onko suositella iskevää akkukäytöistä pulttipyssyä? Makita olisi aika varma mutta mikä malli olisi se joka riittäisi sopivasti renkaiden vaihtoon? Broidilla on lidlin merkkinen mutta se on vähän tehoton ja sen hylsyjen kolot ilmeisesti liian syvät koska mutterit eivät kiristy edes sormilujuun
Täsmälleen saman ongelman parissa hiljan taistelleena oli oma lopputulema tämä. Oikein hyvin toiminut juuri tuohon tarpeeesen.

 
Täsmälleen saman ongelman parissa hiljan taistelleena oli oma lopputulema tämä. Oikein hyvin toiminut juuri tuohon tarpeeesen.

:thumbsup:tommonen olis hyvä. Liian pienitehoiseen pyssyyn menee vaan hermot. Ei ole oikeen ideaa, jos löytyy kuitenkin eka käsin löystämään.

Ite just vaihdoin irrän pyssyllä, joku 1900nm tolle luvataan, lähtee varmasti auki. kiinni sit makitan kiinankopioakkupyssyllä, toi on hyvä, kun paukuttaa kiinni, niin inan saa vielä vääntimellä laittaa lisää. Momenttiavainta ei ole tullut käytettyä, reilu 20v kun on tullut autojen kanssa pelattua, niin tarpeeksi oikeaan momenttiin saa ranteella.
 
Jos vaihtaa vuodesta toiseen ite renkaat niin pulttipyssy on aika ehdoton. Nurkka ilmaan ja mopolla pultit auki. Momenttivarrella kiinni auto alas ja lopuks momenttiavaimella varmistaa kaikki. Aikaa menee hallitunkin kanssa 10 minsaa + mitä renkaiden siirtely ottaa.
Sen verran oma workflow eroaa että turha sitä nurkkaa on nostaa, kun voi nostaa akseli kerrallaan. Ei se silti alle 10 minuutin mene, mutta eipähän tarvitse sitä tunkkia siirrellä ja tunkkailla niin paljoa.
 
Täsmälleen saman ongelman parissa hiljan taistelleena oli oma lopputulema tämä. Oikein hyvin toiminut juuri tuohon tarpeeesen.

Aika vaatimattomasti ilmaistu, että noin 500e koneella sieltä lähes kaupan ylimmältä hyllyltä on saanut pyöränvaihdon onnistumaan omiksi tarpeiksi :D
 
IKH:a (ja useammassa muussa paikassa) lähtee runko ~250€. Akut toki sitten maksaa, mutta niin ne maksaa muillakin. Tuohon hintaan sanoisin että varsin pätevä hinta/tehosuhde.
Ei sillä pelkällä rungolla mitään tee, joten vähän huono ajatella pelkän rungon hintaa. Tasoittaa tietysti tilannetta, jos samaa sarjaa on ennestään ja samoille akuille on muutakin käyttöä. Ja varmasti on hyvä kone, ei sitä kukaan epäile :thumbsup:

Jotain muutakin hommaa tarvii kyllä olla koneelle pyöränvaihdon lisäksi että on yhtään järkeä, se vastaa vähän paikallisen pyöränvaihdon hinnasta riippuen noin 18 vaihtoa liikkeessä tehtynä, eli noin 9 vuoden kuoletusaika, kahdella autolla ollaan jo alle viiden vuoden.
Ja ei siinä, ostaisin itsekin jos olisi pinkka kunnossa :D Mutta joo, se siitä ot:sta
 
IKH:a (ja useammassa muussa paikassa) lähtee runko ~250€. Akut toki sitten maksaa, mutta niin ne maksaa muillakin. Tuohon hintaan sanoisin että varsin pätevä hinta/tehosuhde.
No onhan tuo satunnaiseen renkaanvaihtoon melko kallis kun akkujen & laturin kanssa hinta on yli 400€. Jos tarve on renkaiden vaihtoon, niin esim. Skill mopoa sai tovi sitten motonetin tarjouksesta 169€ sis. 2Ah akun & laturin (ei taida ihan kaikkia tehoja saada tuolla 2Ah akulla koneesta irti). Onhan se iso Skil paljon isompi, mutta ei kait se renkaan vaihdossa ole niin justiinsa minkä kokoinen mopo on.

Olen tuota linkin mopoa kokeillut ja onhan se näppärän kokoinen. Jos paljon ropaa autoja, niin varmasti näppärä kone (jos tuo vääntö riittää). Tiukimpien pulttien kanssa voi kuitenkin tulla tarvetta sillä isolle mopolle. Se milkkarin iso kuitenkin lupaa tuplat tuohon nähden ja siläkin on joskus jotain jäänyt avaamatta.
 
Ei sillä pelkällä rungolla mitään tee, joten vähän huono ajatella pelkän rungon hintaa. Tasoittaa tietysti tilannetta, jos samaa sarjaa on ennestään ja samoille akuille on muutakin käyttöä. Ja varmasti on hyvä kone, ei sitä kukaan epäile :thumbsup:

Jotain muutakin hommaa tarvii kyllä olla koneelle pyöränvaihdon lisäksi että on yhtään järkeä, se vastaa vähän paikallisen pyöränvaihdon hinnasta riippuen noin 18 vaihtoa liikkeessä tehtynä, eli noin 9 vuoden kuoletusaika, kahdella autolla ollaan jo alle viiden vuoden.
Ja ei siinä, ostaisin itsekin jos olisi pinkka kunnossa :D Mutta joo, se siitä ot:sta
Itselläni ei ole juuri tuota konetta, mutta en perustellut oman koneen hankintaa sillä että halvemmalla saisi renkaanvaihdot muualta. Oleellista on se että sen saa pienellä vaivalla tehtyä milloin tahansa omassa pihassa ja aikaa menee 10 minuuttia sen sijaan että pitäisi ajaa jonnekin odottelemaan vaihtoa.

Sama koskee rengaspaineita. Yleensä laitan ihan lattiamallisella fillaripumpulla, mutta on siihen kompurakin jos sitä haluaa käyttää. Kunhan ei tarvitse olla muiden armoilla sen kanssa.
 
Onko suositella iskevää akkukäytöistä pulttipyssyä? Makita olisi aika varma mutta mikä malli olisi se joka riittäisi sopivasti renkaiden vaihtoon? Broidilla on lidlin merkkinen mutta se on vähän tehoton ja sen hylsyjen kolot ilmeisesti liian syvät koska mutterit eivät kiristy edes sormilujuun
Makitalta älä niitä pienimpiä 300+ nm koneita ota. 18v dtw700 tai 40v tw007g, niin alkaa jo renkaanvaihtohommiin riittämään.
 
Täällä on moni jo todennutkin saman, eli pulttipyssy on "lähes turha" työkalu renkaiden kausivaihtoa ajatellen, siis tyyliin yhden-kahden auton. Mutta jos tekee muita autoremppoja, niin sittenhän se on melkeinpä pakollinen - tai no ainakin helpottaa ihan helvetisti.

Itellä on ikivanha Ryobin 400 Nm speksattu pulttipyssy, joka on ollut ihan käyttökelpoinen monessakin hommassa. Jos tulee joskus tarve päivittää, niin otan varmaan Ryobin jonkun paremman version, koska akkuja löytyy valmiiksi. Mutta löytyy niitä varmasti yhtä hyviä ja parempiakin monelta eri merkiltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 721
Viestejä
4 990 036
Jäsenet
80 135
Uusin jäsen
jalmari85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom