Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

- Hallitunkki + levy hiekalle
- Bemarin nostopala
- Teräsharja
- Akkuporakone + sovitinpala johon tulee kiinni 17mm hylsy
- rengasrauta

Ensin avaan jokaisen renkaan jokaisen pultin kevyesti ja alan sitten vaihtaa renkaita. Rengas ilmaan ja porakoneella pyörittelen pultit irti. Koneen 20Nm vääntö riittää kun pultit on etukäteen löysätty. Vähän teräsharjaa pinnoille ja sitten takaisin ensin koneella niin tiukalle kun menee ja tietysti kiristys käsin.

Jos investoisi niin olisihan jonkinlainen pulttikone ihan ok, mutta muuten käyttöä ei ole ja porakoneella selviää yllättävän hyvin.
 
- Hallitunkki + levy hiekalle
- Bemarin nostopala
- Teräsharja
- Akkuporakone + sovitinpala johon tulee kiinni 17mm hylsy
- rengasrauta

Ensin avaan jokaisen renkaan jokaisen pultin kevyesti ja alan sitten vaihtaa renkaita. Rengas ilmaan ja porakoneella pyörittelen pultit irti. Koneen 20Nm vääntö riittää kun pultit on etukäteen löysätty. Vähän teräsharjaa pinnoille ja sitten takaisin ensin koneella niin tiukalle kun menee ja tietysti kiristys käsin.

Jos investoisi niin olisihan jonkinlainen pulttikone ihan ok, mutta muuten käyttöä ei ole ja porakoneella selviää yllättävän hyvin.
Jos vaihtaa vuodesta toiseen ite renkaat niin pulttipyssy on aika ehdoton. Nurkka ilmaan ja mopolla pultit auki. Momenttivarrella kiinni auto alas ja lopuks momenttiavaimella varmistaa kaikki. Aikaa menee hallitunkin kanssa 10 minsaa + mitä renkaiden siirtely ottaa.
 
Jos vaihtaa vuodesta toiseen ite renkaat niin pulttipyssy on aika ehdoton. Nurkka ilmaan ja mopolla pultit auki. Momenttivarrella kiinni auto alas ja lopuks momenttiavaimella varmistaa kaikki. Aikaa menee hallitunkin kanssa 10 minsaa + mitä renkaiden siirtely ottaa.
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.
 
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.
Juuri näin toimin itsekin. Tosin nivelvääntimellä pultit löysälle ensiksi.
 
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.
Sama. Jos sille akkupulttimopolle on käyttöä vain 1-2 auton renkaanvaihdoissa kausittain, niin vähän arvokas hankinta pelkästään siihen hommaan. Porakoneelle tuppaa olemaan yleensä enemmän käyttöä ja jos se ei ole aivan halvin pikkukone, niin 1/2 kara-adapterilla siitä saa pätevän "mutteripyssyn".

Kukin toki käyttää rahaansa siihen mihin tahtoo.

Edit: se aikasäästö mikä itsellä koituisi pulttipyssystä on aika pieni kokonaisuutta ajatellen. Itse renkaanvaihdon lisäksi lasken ajallisesti tuohon mukaan kaikki valmistelut ja mm. poistuvien renkaiden pesut sekä työkalujen siistimisen ja paikalleen laiton. Eli siis koko homma. Toisinaan käyn myös vähän alustaa samalla läpi, että onko kaikki tikissä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti jne.
 
se aikasäästö mikä itsellä koituisi pulttipyssystä on aika pieni kokonaisuutta ajatellen. Itse renkaanvaihdon lisäksi lasken ajallisesti tuohon mukaan kaikki valmistelut ja mm. poistuvien renkaiden pesut sekä työkalujen siistimisen ja paikalleen laiton. Eli siis koko homma. Toisinaan käyn myös vähän alustaa samalla läpi, että onko kaikki tikissä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti jne.
Kuin myös. Ainoa lisätyö mutterimopon ja nusun vääntimen välillä on narauttaa ne 16 tai 20 ruuvia/mutteria pitkällä varrella vähän auki.

Riippuu ihan fiiliksestä jaksanko ottaa yhtä autoa kerrallaan varten pulttikonetta tai edes poraa esiin. Menee manuaalisestikin äkkiä sopivilla työkaluilla. Perinteistä ristikkoavainta en usein käytä mihinkään.

Toki jos investoisi akkukäyttöiseen mopoon, olisi kynnys taas hieman matalampi.
 
Komppaan täysin @Pete88 :ia
Ehkäpä vajaat neljäkymmentä vuotta ristikkoavaimen pyörittelyä on tehnyt tehtävänsä eikä vanha koira edes ymmärrä tarvitsevansa muuta. Kerran olen kokeillut paineilmamopolla renkaiden vaihtoa, mutta ei se minusta merkittävästi nopeuta kokonaissuoritetta, kun kyse ei ole varikkopysähdyksestä. Kun paineilmamopon käyttö on kokonaisuudessaan jäänyt hyvin vähäiseksi, en tarvitse sähkömopoakaan.

Muuten olen sitä mieltä, että uudet työkalut ovat mukavia!
 
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.
Joo, itteä ei napostele toi pulttien turha kampeaminen käsin. Se loppumomenttikin on pakollinen paha tsekata, mutta siinäkään ei tarvi onneksi enää kiristellä noita vaan varmistaa vaan avaimella että on pyssy potkassut momenttivarren kanssa oikeaan kireyteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 682
Viestejä
4 988 965
Jäsenet
80 130
Uusin jäsen
thekraken

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom