Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

Joo nuo on tullut nähtyä, mutta niistä puuttuu tuo ura. Jos ohueen palikaan alkaa itse tekemmään uraa, on vaarana, ettei se enää kestä nostamista.

Aliexpressistä löytyy kaikenlaisia muutamalla eurolla ja ilmasilla posteilla, tosin toimitus saattaa venyä pitkälle, jos lähiviikkoina tarvitset.
 
Joo nuo on tullut nähtyä, mutta niistä puuttuu tuo ura. Jos ohueen palikaan alkaa itse tekemmään uraa, on vaarana, ettei se enää kestä nostamista.
No helpoimmalla varmaan selviää kun selvittää uran koon ja katsoo mahtuuko tekemään tollaseen palikkaan. Ite oon joskus splitannut tollasen parin euron kumin ja liimannut vanerin palaan ja nostellut sillä.
 
Saako Suomesta mistään tämän tyyppistä kampetta (Jackpad) tunkkiin? Postikulut vs tuotteen hinta ei oikein puolla tilaamista ulkomailta. Edit: siis tuo valmis ura on se, mitä kaipaan.
Itselle tein jackstandeille vastaavanlaiset ihan jääkiekoista, rälläkällä passeli ura kiekkoon ja käsissä on valmis tuote. Ständeille leikkasin vielä "kyljistä" siivut pois, mutta tunkille sopinee suoraan
 
Yleistät aika rajusti tavan tallaajan kyvyn saada pultti/mutteri lähellekään momenttiin.

Otetaan kadulta 10 ihmistä ja sanotaan että vedä tuolla metrin vääntövarrella 125Nm momenttiin pultit. Veikkaan että tulos vaihtelee 50-500Nm välillä.

Onneksi meillä on kuitenkin arvon foorumisteja^tm jotka saa renkaat 1Nm tarkkuudella momenttiin vaikka vasemmalla kädellä..
En usko että niistä tavan tallaajista kaikki saa edes pölykapseliä irti puhumattakaan että tietäisi mistä tunkkaa jne.

Ymmärrän kyllä pointin mutta luulisi nyt jokaisen tajuavan että ei niitä pyöriä tarvitse hyppimällä kiristää, toki näitäkin olen nähnyt. Mun pointti oli ehkä enempi se, että ilmankin sitä avainta pärjää kyllä kun järkeä käyttää. Toki jos kokoajan pyöriä vaihtaa niin se avain voi olla paikallaan.
Olis kiva testata kuinka kireelle tulee ilman momenttiavainta renkaat laitettua. Hyvin on renkaat auton mukana tuleet, ei siinä mitään. Veikkaan vaan että tulee vedettyä ilman monettiavainta ylikireelle. Tosin en ole siitä mitään haittaa huomamnut olevan.
Kyllä se ylikiristys vaatii jo yrittämistä. Itsellä varmaan jää hiukan alle noiden ohjemomenttien, hyvin on pyörät tulleet mukana mullakin. Aluvanteiden kanssa jokatapauksessa se ja sama mihin kireyteen vetää niin irtoaa jos on irrotakseen.
 
En usko että niistä tavan tallaajista kaikki saa edes pölykapseliä irti puhumattakaan että tietäisi mistä tunkkaa jne.

Ymmärrän kyllä pointin mutta luulisi nyt jokaisen tajuavan että ei niitä pyöriä tarvitse hyppimällä kiristää, toki näitäkin olen nähnyt. Mun pointti oli ehkä enempi se, että ilmankin sitä avainta pärjää kyllä kun järkeä käyttää. Toki jos kokoajan pyöriä vaihtaa niin se avain voi olla paikallaan.
Kyllä se ylikiristys vaatii jo yrittämistä. Itsellä varmaan jää hiukan alle noiden ohjemomenttien, hyvin on pyörät tulleet mukana mullakin. Aluvanteiden kanssa jokatapauksessa se ja sama mihin kireyteen vetää niin irtoaa jos on irrotakseen.
Jälkikiristystä alleviivataan, mutta 7 VW:n otannalla väittäisin, että volkkarilla kiristyy itekseen niin ettei jälkikiristykset yleensä ole tulleet tarpeeseen. Tuon ylikiristyksen tuntuu useampi sekoittavan myös siihen ettei ole vaseliinia tai mitään muutakaan voitelua välissä ja vanhat pyörän pultit on puolen vuoden päästä ihan siksi tiukassa:sgiggle:
 
Jälkikiristystä alleviivataan, mutta 7 VW:n otannalla väittäisin, että volkkarilla kiristyy itekseen niin ettei jälkikiristykset yleensä ole tulleet tarpeeseen. Tuon ylikiristyksen tuntuu useampi sekoittavan myös siihen ettei ole vaseliinia tai mitään muutakaan voitelua välissä ja vanhat pyörän pultit on puolen vuoden päästä ihan siksi tiukassa:sgiggle:
Totta, tässä on aika paljon autokohtaisia eroja. Esimerkiksi vuosituhannen vaihteen gm autoissa (Saab, Opel) esiintyy aluvanteilla ironisesti molempia ongelmia: ekaksi kiristät pultit (jopa momenttiin kokeiltu kerran) mutta lähes 100% todennäköisyydellä joku kulma alkaa kolkottamaan ekan 20km aikana kun pultit löystyy. Sitten jälkikiristys (momenttiin sekin joskus kokeiltu ja todettu että ei ole hyötyä) niin seuraavana keväänä pultit saa avata metrisellä varrella kunnon pamauksen saattelemana. Vaseliinit on kierteissä mutta ei paljoa tunnu jämähtämiseen auttavan. ~20 auton ja vannesarjan otannalla voinee sulkea pois autokohtaiset vaivatkin.
 
Tilasin aikoinaan netistä nostosuojuksen tunkin ja helman väliin.
Noheva kundi Englannissa väsäsi mallikohtaisia parista jääkiekosta.
Eli jääkiekkoadapteri hallitunkin nostovarren päähän, ja jääkiekkoon ajettu ura helman pokkaukseen.
Kestänyt yli 6v vaihtelut ja mielestäni loistokeksintö.
Ei vääny helman pokkaus, maali pysyy ehjänä, ja sopii kun valettu tunkin nostimeen.
Nosto.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Millä momentilla ne alumiinivanteet edes pitää kiristää? Kai vanteisssakin eroja?

Itse pärjännyt vallan hyvin jo toistakymmentä vuotta ristikkoavaimella ja sillä kiristän mitä saa. Ei tolla vivuvarrella kauhean kireeseen edes saa.
 
Millä momentilla ne alumiinivanteet edes pitää kiristää? Kai vanteisssakin eroja?

Itse pärjännyt vallan hyvin jo toistakymmentä vuotta ristikkoavaimella ja sillä kiristän mitä saa. Ei tolla vivuvarrella kauhean kireeseen edes saa.

Riippuu autosta, opelissa luokkaa 108Nm
 
Millä momentilla ne alumiinivanteet edes pitää kiristää? Kai vanteisssakin eroja?

Itse pärjännyt vallan hyvin jo toistakymmentä vuotta ristikkoavaimella ja sillä kiristän mitä saa. Ei tolla vivuvarrella kauhean kireeseen edes saa.
Yleisimmät valmistajien ohjearvot on siinä 110-130Nm haarukassa eli esim 120Nm on hyvä ohjearvo.

Jos renkaat on tapana vaihtaa aina itse, niin ne välineet mitä siihen hommaan kerran investoisin olisi muutaman kympin hydraulinen pieni hallitunkki, edullinen perus momenttiavain jollain 40-200Nm haarukalla, breaker bar eli kiinteä 1/2 tuuman karalla oleva väännin järkevällä varrella ja sit joko perus 1/2 räikkäavain tai pulttipyssy riippuen budjetista sekä sopiva hylsy ja joku perus jatko siihen.

Yleensä kun vaihdan renkaat niin jos ei satu pulttipyssy käsille, niin kierrän auton breakerbarin kanssa ja pyöräytän sen puoli kierrosta kaikkia pultteja auki. Sit nurkka kerrallaan ylös ja räikkäavaimella vaan auki, toinen rengas ja kiinni ja alas. Lopuksi sit momenttiavaimella kaikki läpi. Jos mulla on pulttipyssy niinkun yleensä on niin ammun vaan pultit auki, ja vedän sellasella momenttivarrella ampumalla kiinni ja muuten sit lopuksi sama et momenttiavaimella kiristys.
 
Yleisimmät valmistajien ohjearvot on siinä 110-130Nm haarukassa eli esim 120Nm on hyvä ohjearvo.

Jos renkaat on tapana vaihtaa aina itse, niin ne välineet mitä siihen hommaan kerran investoisin olisi muutaman kympin hydraulinen pieni hallitunkki, edullinen perus momenttiavain jollain 40-200Nm haarukalla, breaker bar eli kiinteä 1/2 tuuman karalla oleva väännin järkevällä varrella ja sit joko perus 1/2 räikkäavain tai pulttipyssy riippuen budjetista sekä sopiva hylsy ja joku perus jatko siihen.

Yleensä kun vaihdan renkaat niin jos ei satu pulttipyssy käsille, niin kierrän auton breakerbarin kanssa ja pyöräytän sen puoli kierrosta kaikkia pultteja auki. Sit nurkka kerrallaan ylös ja räikkäavaimella vaan auki, toinen rengas ja kiinni ja alas. Lopuksi sit momenttiavaimella kaikki läpi. Jos mulla on pulttipyssy niinkun yleensä on niin ammun vaan pultit auki, ja vedän sellasella momenttivarrella ampumalla kiinni ja muuten sit lopuksi sama et momenttiavaimella kiristys.
Täällä ainakin prosessi vakiintunut tähän:
1. Teleskooppivartisella mutteriavaimella kaikkien renkaitten pultit löysälle (esim. 1/2 kierrosta)
2. Hallitunkilla nurkka ylös ja pultit irti sormin käyttämällä hylsyä kiinnitettynä 150 mm jatkovarteen
3. Rengas irti ja toinen kiinni. Kiristys sormivoimin.
4. Neljännen renkaan jälkeen kaikkien pulttien kiristys momenttiin.

Löytyisi myös pulttipyssy akulla ja paineilmalla, mutta näiden asettaminen käyttökuntoon ei kyllä mitenkään säästä aikaa vs. sormikääntely, vaikka kahteen autoon tuon homman tekeekin.
 
Täällä ainakin prosessi vakiintunut tähän:
1. Teleskooppivartisella mutteriavaimella kaikkien renkaitten pultit löysälle (esim. 1/2 kierrosta)
2. Hallitunkilla nurkka ylös ja pultit irti sormin käyttämällä hylsyä kiinnitettynä 150 mm jatkovarteen
3. Rengas irti ja toinen kiinni. Kiristys sormivoimin.
4. Neljännen renkaan jälkeen kaikkien pulttien kiristys momenttiin.

Löytyisi myös pulttipyssy akulla ja paineilmalla, mutta näiden asettaminen käyttökuntoon ei kyllä mitenkään säästä aikaa vs. sormikääntely, vaikka kahteen autoon tuon homman tekeekin.
Noh, jos pulttipyssy on samassa paikassa kun muutkin tavarat ja toimii akulla, niin kyl siinä aikaa säästyy :D Varmaan kriittisin aikaa säästävä tekijä on kuitenkin toi, että vetää ton esilöysytyksen kerralla kaikkeen kun on työkalu jo käsissä ja sit nurkka kerrallaan saa iisisti vaan nykästä renkaan irti ja toisen takasin.
 
Aika samanlainen workflow, mutta ensimmäisenä otetaan esille hyvä tunkki ja akkukäyttöinen avaustyökalu oman maun mukaan.

Työkaluksihan kelpaa aika monikin tuossa. Kunnon mutterinväännin on paras, mutta itsellä ollut nyt melkein 5 vuotta käytössä aliexpressin makita dtw285 kopio 30€ hintaan ja hoitanut homman täysin.

Tai jos avaa pultit vääntövarrella ensin, niin sen jälkeen iskevä ruuvinväännin+hylsynpidin karaan toimii yhtä lailla.

Eipä tuossa koko prosessissa mene puolta tuntia enempää ja tuossa ajassa ehtii jo yleensä aloitella pesemistäkin.
 
Kyllä tuon renkaanvaihdon tekee monesti auton omalla paskatunkillakin. Jotkut ovat jopa ihan hyvin suunniteltuja ja voittavat huonoimmat hallitunkit. Jos pukkeja ei ole käytettävissä, kannattaa pitää aina jotain rengasta sopivasti helman alle varastoituna. Se kannattelee autoa tunkin mahdollisesti pettäessä kivammin kuin vaikkapa oma jalka.

Momenttiavain on ihan ehdoton alumiinivanteiden kanssa. Itse saisin ristikkoavaimella käsipelillä varmaan jollain 20% heitolla oikeaan momenttiin, mutta tuota on reenattu momenttiavaimen kanssa joitakin tuhansia kertoja. Myös jälkikiristys on tärkeä. Nimenä se on vähän harhaanjohtava, kyseessä on ennemminkin kireyden tarkistus. Pultti joko löystyy alumiinivanteen kanssa tai ei. Ja tätä tapahtuu vaikka se olisi tasan tarkkaan oikeaan momenttiin kiristetty. Eikä ne välttämättä löysty kaikki, vaan vaikka vain yksi per rengas. Äärimmäisen harvoin löystyy vain vähän, joten jälkikiristykseen momenttiavain ei ole niin ehdoton. Harvinaistahan toi löystyminen on, mutta kohdalle sattuessa voi aiheuttaa isojakin ongelmia. Kannattaa siis tarkistaa.

Jos pyöränpultteja joutuu aukomaan metrisen varren kanssa, kannattaa varmistaa ettei ne viimeksi kiristänyt sankari tee enää mitään remonttia siihen autoon. Syy on lähes poikkeuksetta ylikiristys, joka sitten murjoo kierteitä, vanteita tai venyttelee pinnapultteja. Ei välttämättä tule ongelmaksi vielä ekalla kerralla, mutta muutaman toiston jälkeen alkaakin sitten esimerkiksi pinnapultit napsumaan poikki. Eli korjaamon vaihto, rengasliikkeen vaihto tai momenttiavaimen osto jos syyllinen on peilissä.

Eikä voidella niitä kierteitä. Korkeintaan jotain tervaa tai muuta vastaavaa, mutta ei rasvaa. Voitelu helpottaa ylikiristämistä todella paljon. On Suomessa varmaan ne sata autoa, joiden pyöränpultit oikeasti ruostuvat kauden aikana jumiin. Niihinkin voisi harkita uusia muttereita/pultteja joissa pintakäsittely on vielä kunnossa.

Rengasliikkeissä ja korjaamoilla olen pyörinyt työntekijänä ja asiakkaana. Niiden kanssa homma on vähän arpapeliä, koska sesonkiaikaan tekijöitä on ihan laidasta laitaan. Isommilla ketjuilla on kuitenkin monesti edes pätevästi perehdytettyä porukkaa. Halvin tuskin on koskaan paras.

Muistettakoon vielä se, että melkein joka toinen DIY-renkaanvaihtaja tekee hommansa keskimääräistä huonommin. :thumbsup:
 
Mihin ihmeeseen tota momenttiavainta tarvitsee yksittäisessä renkaanvaihdossa jossei sitä tarvitse sitten muihin hommiin.

Näppituntumalla saa ihan nätisti sen 100-150nm kireyttä kunhan nyt ei pompi sen varren päällä tai ammu pultteja kiinni pää punasena. Toki eikai siitä nyt haittaa ole momenttiavaimella kiristellä mutta esim allekirjoittanut ruuvaa varmaan 100 rengasta vuodessa paikalleen enkä vaivaudu tuota varten edes hakemaan sitä momenttiavainta pakista.

Kaksi kertaa vuodessa renkaat vaihtavana en ole kokenut että parinkympin momenttiavaimen hankinta olisi mitenkään merkittävä kuluerä saati että sen kaivaminen esille olisi suurin vaiva renkaidenvaihdossa.
 
Nykyinen asumisratkaisu ja nurkkiin kertyneet työkalut alkavat lähestyä omasta mielestä optimia. Toki iso lämmin talli olisi kiva etenkin syksyisin.


Valaistu katos
Hallitunkki
Akkukäyttöinen mutterinväännin momenttisauvalla
Akkuporakone teräsharjalla
Vesipiste vieressä
Akkukompura paineiden tarkastukseen

Auto katoksessa riittävästi tilaa molemmin puolin työskentelyyn. Renkaiden ja työkalujen säilytys varastossa joka muutaman metrin päässä autosta. Varaston edessä riittävästi suojaista tilaa renkaiden pesuun ja kuivaukseen.

Hieman yliampuvat varusteet varmasti mutta akkukoneille muutakin käyttöä ja laiska maksaa mukavuudesta.
 
Kukin vaihtaa tavallaan.

Itsellä kokemusta ~35v renkaiden vaihdosta itse, löytyy periaatteessa halli nosturilla vähän matkan päästä, hallitunkki, pukit, momenttiavain, akku-mutterinväännin, momenttivarret, teräsharjat, kompura, rasvat yms.

Silti joka kerta kun nuo pitää vaihtaa, prosessi on about tämä:
- Kaiva renkaat varastosta
- Mieti että hitto jaksa mihinkään hallille tai renkaanvaihtopalveluun, vaihetaan tässä pihalla äkkiä
- Hallitunkilla yks kulma kerrallaan ilmaan, liinalla pahimmat paskat välistä pois ja uus rengas paikalle
- Ryobbin max-asennossa ilman momenttivartta paukuttaa sopivan kireelle
- Kun kaikki on vaihdettu ja auto alhaalla niin käsin vielä jatkovarsi-vääntimellä pultit läpi että ovat suhteellisen kireellä
- Renkaat pussiin ja taas se varastorumba

Autoja kaksi, hyundai i20 -18 ja 330 bemari -09. Ekassa peltivanteet, tokassa orkkisalut

Sitten jos joskus jaksaa jarrupaloja/levyjä vaihdella niin tulee vähän enemmän ehkä hifisteltyä, mutta nuo kausivaihdot menee laiskana about noin
että alle vaan..
 
Se helma on yleensä ainoa nostopaikka joka on ohjekirjassa neuvottu. Auttaisi paljon jos siellä olisi selkeästi merkattu nostopaikat (muut kuin ne helmat) kun ei nyt ihan mistä vaan voi nostaa.
Joku tukivarren kiinnityspiste tms. on aikalailla vahvempi kuin joku pellin pokkaus. Esim mk7 Transhitissä jo ohjekirja neuvoo nostamaan etutukivarren takakiinnityspisteestä.
Jo normijärjellä kun katsoo sitä alustaa, niin löytää paljon parempia nostokohtia, kuin joku onneton pelti.

Helmasta nostaessa saa sen helman pikkuhiljaa vituiksi. On sitten millainen vaan kumi välissä.
 
Kyllä tuon renkaanvaihdon tekee monesti auton omalla paskatunkillakin. Jotkut ovat jopa ihan hyvin suunniteltuja ja voittavat huonoimmat hallitunkit. Jos pukkeja ei ole käytettävissä, kannattaa pitää aina jotain rengasta sopivasti helman alle varastoituna. Se kannattelee autoa tunkin mahdollisesti pettäessä kivammin kuin vaikkapa oma jalka.

Momenttiavain on ihan ehdoton alumiinivanteiden kanssa. Itse saisin ristikkoavaimella käsipelillä varmaan jollain 20% heitolla oikeaan momenttiin, mutta tuota on reenattu momenttiavaimen kanssa joitakin tuhansia kertoja. Myös jälkikiristys on tärkeä. Nimenä se on vähän harhaanjohtava, kyseessä on ennemminkin kireyden tarkistus. Pultti joko löystyy alumiinivanteen kanssa tai ei. Ja tätä tapahtuu vaikka se olisi tasan tarkkaan oikeaan momenttiin kiristetty. Eikä ne välttämättä löysty kaikki, vaan vaikka vain yksi per rengas. Äärimmäisen harvoin löystyy vain vähän, joten jälkikiristykseen momenttiavain ei ole niin ehdoton. Harvinaistahan toi löystyminen on, mutta kohdalle sattuessa voi aiheuttaa isojakin ongelmia. Kannattaa siis tarkistaa.

Jos pyöränpultteja joutuu aukomaan metrisen varren kanssa, kannattaa varmistaa ettei ne viimeksi kiristänyt sankari tee enää mitään remonttia siihen autoon. Syy on lähes poikkeuksetta ylikiristys, joka sitten murjoo kierteitä, vanteita tai venyttelee pinnapultteja. Ei välttämättä tule ongelmaksi vielä ekalla kerralla, mutta muutaman toiston jälkeen alkaakin sitten esimerkiksi pinnapultit napsumaan poikki. Eli korjaamon vaihto, rengasliikkeen vaihto tai momenttiavaimen osto jos syyllinen on peilissä.

Eikä voidella niitä kierteitä. Korkeintaan jotain tervaa tai muuta vastaavaa, mutta ei rasvaa. Voitelu helpottaa ylikiristämistä todella paljon. On Suomessa varmaan ne sata autoa, joiden pyöränpultit oikeasti ruostuvat kauden aikana jumiin. Niihinkin voisi harkita uusia muttereita/pultteja joissa pintakäsittely on vielä kunnossa.

Rengasliikkeissä ja korjaamoilla olen pyörinyt työntekijänä ja asiakkaana. Niiden kanssa homma on vähän arpapeliä, koska sesonkiaikaan tekijöitä on ihan laidasta laitaan. Isommilla ketjuilla on kuitenkin monesti edes pätevästi perehdytettyä porukkaa. Halvin tuskin on koskaan paras.

Muistettakoon vielä se, että melkein joka toinen DIY-renkaanvaihtaja tekee hommansa keskimääräistä huonommin. :thumbsup:
Enpä ole vielä ikinä momenttiavainta käyttänyt renkaanpulttien/mutterien kanssa. Toki noiden autojen kanssa tulee pelattua useamman kertaa viikkoon. Ainoita ongelmia on ollut, kun on rengasliikkeessä pultit laitettu kiinni, niin saa hyppiä metrin varren päällä tosissaan ennen kuin aukeaa.
Se oikea momentti on todellisuudessa pirun vähän, jos vaikka 75cm varsi käytössä.

Mulla on pienitehoinen akkupyssy just renkaanvaihtoa varten, tolla saa ampua kiinni, ja varrella vähän päälle.

Aikanaan kun olin kodinkonehommissa alkoi asiakas huutamaan, että se pyykinpesukone pitää laittaa vatupassilla vaateriin, sen jälkeen kun olin jalat säätänyt. Hain autosta passin ja näytin, että on se passissa.

Jos ei tee mitään autohommaa tms. muuten kuin vuodessa kaks kertaa vaihtaa pyörät, on momenttiavain suisiteltava työkalu, mutta jos muutenkin tekee vastaavia hommia, niin saa ne tarpeeksi lähelle oikeaa momenttia ihan ranteella.
 
Kukin vaihtaa tavallaan.

Itsellä kokemusta ~35v renkaiden vaihdosta itse, löytyy periaatteessa halli nosturilla vähän matkan päästä, hallitunkki, pukit, momenttiavain, akku-mutterinväännin, momenttivarret, teräsharjat, kompura, rasvat yms.

Silti joka kerta kun nuo pitää vaihtaa, prosessi on about tämä:
- Kaiva renkaat varastosta
- Mieti että hitto jaksa mihinkään hallille tai renkaanvaihtopalveluun, vaihetaan tässä pihalla äkkiä
- Hallitunkilla yks kulma kerrallaan ilmaan, liinalla pahimmat paskat välistä pois ja uus rengas paikalle
- Ryobbin max-asennossa ilman momenttivartta paukuttaa sopivan kireelle
- Kun kaikki on vaihdettu ja auto alhaalla niin käsin vielä jatkovarsi-vääntimellä pultit läpi että ovat suhteellisen kireellä
- Renkaat pussiin ja taas se varastorumba

Autoja kaksi, hyundai i20 -18 ja 330 bemari -09. Ekassa peltivanteet, tokassa orkkisalut

Sitten jos joskus jaksaa jarrupaloja/levyjä vaihdella niin tulee vähän enemmän ehkä hifisteltyä, mutta nuo kausivaihdot menee laiskana about noin
että alle vaan..
 
Kukin vaihtaa tavallaan.

Itsellä kokemusta ~35v renkaiden vaihdosta itse, löytyy periaatteessa halli nosturilla vähän matkan päästä, hallitunkki, pukit, momenttiavain, akku-mutterinväännin, momenttivarret, teräsharjat, kompura, rasvat yms.

Silti joka kerta kun nuo pitää vaihtaa, prosessi on about tämä:
- Kaiva renkaat varastosta
- Mieti että hitto jaksa mihinkään hallille tai renkaanvaihtopalveluun, vaihetaan tässä pihalla äkkiä
- Hallitunkilla yks kulma kerrallaan ilmaan, liinalla pahimmat paskat välistä pois ja uus rengas paikalle
- Ryobbin max-asennossa ilman momenttivartta paukuttaa sopivan kireelle
- Kun kaikki on vaihdettu ja auto alhaalla niin käsin vielä jatkovarsi-vääntimellä pultit läpi että ovat suhteellisen kireellä
- Renkaat pussiin ja taas se varastorumba

Autoja kaksi, hyundai i20 -18 ja 330 bemari -09. Ekassa peltivanteet, tokassa orkkisalut

Sitten jos joskus jaksaa jarrupaloja/levyjä vaihdella niin tulee vähän enemmän ehkä hifisteltyä, mutta nuo kausivaihdot menee laiskana about noin
että alle vaan..

Mulla menee usein nin, että ota pyörät varastosta, muista tässä vaiheessa, että ne tuli jätettyä sinne pesemättä, pese ja vahaa vanteet, pyöritä ne tallin puolelle jossa auto on nosturilla. vaihda. unohda pestä talviopyörät ja pyöritä ne varastoon...
Tälleen keväällä ne toki on mukavampi pestä ja vahata, syksyllä se vitutteleepi.

Varsinkin, kun noita saa vaihtaa ainakin kuuteen autoon. Kolmeen tai neljään omaan, sitten faijan autoon ja emännän autoon ja ex-emännän autoon yms.
 
Viikonlopun renkaanvaihtoprojektini Suzuki Swiftiin:

Lauantai: alan valmistelemaan vaihtoa, vien kesärenkaat ja nosturin yms. pihalle. Etsin 220V töpselipulttipyssyä, ei löydy mistään. Whatsappaan broidille ja veljenpojalle että "lainasinko syksyllä jollekkin teistä?", enkä edes ajattele alkavani avaamaan pultteja perinteisillä työkaluilla koska ei vaan huvita. Selviää että pulttipyssy on broidilla, voin hakea klo 16 jälkeen. Huokaan, lopetan projektin siihen ja lähden ajelemaan prätkää. Haen pyssyn illalla 10km päästä kotoa, enkä edes harkitse aloittavani enää tuolloin vaan roudaan kamat sisään koska maaseudun peräkylältäkin voi hävitä roinaa pihalta yöllä, kameravalvonnasta riippumatta.

Sunnuntai: vien kesärenkaat, MP-nosturin (nostaa 700kg ja koko toisen puolen autosta yhtaikaa ilmaan eikä riko helmapeltejä/saumoja, mutta painaa kun rutto), pulttipyssyn ja asennusjakkaran takaisin ulos. Totean että kun kytken jatkojohdon pyssyä varten seinään niin 10A sulake palaa. Vaihdan sulakkeen, haen toisen jatkojohdon ja kiroilen hieman. Nostan auton toisen puolen ilmaan, vaihdan molemmat renkaat ongelmitta. Kesärenkaat aluvanteilla ja eri pulteilla kun talvirenkaitten peltivanteisiin. So far so good. Käännän auton toisin päin ja nostan sen taas ilmaan. Eturengas menee ok. Takakesärengas kun menee paikoilleen niin viimeistä pulttia vailla valmis huomaan että suljettavassa kangaspussissa ei enää ole yhtään pulttia, takarengas kiinni nyt vain kolmella. WTF??? Mihin se viimeinen pultti hävisi? Etsin pulttia vimmanraivolla pitkin pihaa, ei löydy niin mistään vaikka olen 101% varma että kaikki meni syksyllä samaan pussukkaan enkä ole ainakaan huomannut tiputtaneeni yhtään pihalla mihinkään. Kiroilen lisää.

No. Kännykkä esille, katson että löytyykö samanlaista kesäaluvanteen pulttia paikallisesta Motonetistä 12km matkan päässä. Löytyyhän sitä varastossa. Lasken auton tunkilta, ajan sinne melko varovasti (rengas pysyy näemmä kiinni kolmellakin). Ostan pultin (1,96e) ja kiinnitän sen kaupan parkkiksella perinteisellä rengasavaimella, jengi vähän kattelee. Ajelen himaan ja teen jälkikiristykset momenttiin (vielä pari naksua pulttipyssyllä jokaiseen). Tsekkaan rengaspaineet (pitää olla 2,5 bar) Boshin akkupumpumulla koska TPM huusi hoosiannaa koko kaupunkiekskursion ajan. Kerron autolle että "sulla on nyt kesärenkaat ja eri paineet, totu siihen". Kiroilen että tulipa tehtyä. Ajelen tänään Otaniemeen töihin, kaikki toimii kuten pitää, auto on 3dB hiljaisempi samassa vauhdissa talvirenkaisiin verrattuna. Että semmoinen tarina. Ei se koskaan näin vaikeata ole ennen ollut (olen vaihtanut renkaat aina itse, 1980-luvulta lähtien) :p.
 
Renkaat vaihdettiin liikkeessä samalla kun ostin uudet renkaat, ja ne käytettiin vielä irti huollossa kun vaihdettiin jarrupaloja. Mutta mitenhän tuo jälkikiristys? Riittääköhän jos kokeilen ristikkoavaimella, että pultit on tiukassa?

Ei ole nyt momenttivartta, enkä ehkä jaksaisi lähteä nyt ostamaan vain tuota varten. Ei kai tuollaisella pienellä ristikkoavaimella ihan helposti saa väännettyä ylimomenttiin, ellei nyt aivan hampaat irvessä väännä?
 
Onkohan kukaan mitannut, paljonko ihmisen painosta siirtyy vipuvarteen? Jos siis varsi on jokseenkin vaakatasossa ja sen varaan siirretään omaa painoa käsin nojaamalla (mutta ei hyppimällä). Kolmannes?

Tällä menetelmällä kun olen itse kiristellyt viime vuodet, varren pituus n. 60 cm. Jos 80-90 kg elopainosta kolmannes siirtyisi varteen, niin se olisi vajaa 300 newtonia. Vivun pituus laskennallisesti 0,5 m, jolloin vääntö olisi vajaa 150 nm? Meneekö se näin?
 
Onkohan kukaan mitannut, paljonko ihmisen painosta siirtyy vipuvarteen? Jos siis varsi on jokseenkin vaakatasossa ja sen varaan siirretään omaa painoa käsin nojaamalla (mutta ei hyppimällä). Kolmannes?

Tällä menetelmällä kun olen itse kiristellyt viime vuodet, varren pituus n. 60 cm. Jos 80-90 kg elopainosta kolmannes siirtyisi varteen, niin se olisi vajaa 300 newtonia. Vivun pituus laskennallisesti 0,5 m, jolloin vääntö olisi vajaa 150 nm? Meneekö se näin?
En tiedä, mietin kanssa, mutta sitten totesin että momenttiavain on varsin halpa kapine ja uudessa autossa on varsin suuri momentti (175Nm) niin päädyin siihen että parempi maksaa 20€ ja olla varma että renkaat ovat oikein kiinni kun arpoa tuollaisia jotka menevät kuitenkin väärin.
 
ВАНСО BH13000 Tunkki , onko tuossa tunkki millä pärjä?

Pitäisi ostaa tunkki millä nostaa loppuelämän ts sähköautojakin, niin mikä malli suositus?
 
ВАНСО BH13000 Tunkki , onko tuossa tunkki millä pärjä?

Pitäisi ostaa tunkki millä nostaa loppuelämän ts sähköautojakin, niin mikä malli suositus?

Halvan hallitunkin kanssa pelattuani...

1. Paljonko autossa on maavaraa ja miten korkea tunkki on? Ts. mahtuuhan tunkki nostokohdan alle?
2. Kuinka syvälle auton alle tunkki pitää saada ja yltääkö se sinne, kun hydrauliikkaa pitäisi vielä pystyä pumppaamaan kammesta?
3. Tuleeko mukana "kupin" lisäksi sopiva "palanen", jota voi käyttää auton nostoon helmasta?
4. Missä nostat ja onko tunkki käytännöllinen olosuhteet huomioiden? Betonilla nosto on aina eri juttu kuin märässä hiekkamaassa, jossa tunkki pyrkii liikkumaan...
 
Halvan hallitunkin kanssa pelattuani...

1. Paljonko autossa on maavaraa ja miten korkea tunkki on? Ts. mahtuuhan tunkki nostokohdan alle?
2. Kuinka syvälle auton alle tunkki pitää saada ja yltääkö se sinne, kun hydrauliikkaa pitäisi vielä pystyä pumppaamaan kammesta?
3. Tuleeko mukana "kupin" lisäksi sopiva "palanen", jota voi käyttää auton nostoon helmasta?
4. Missä nostat ja onko tunkki käytännöllinen olosuhteet huomioiden? Betonilla nosto on aina eri juttu kuin märässä hiekkamaassa, jossa tunkki pyrkii liikkumaan...
Mikä vaan tunkki jaksaa nostaa sen yhden nurkan mitä kerrallaan nostetaan.
Hallitunkkia ei pidä koskaan käyttää alustalla missä se ei pääse liukumaan.
Muuten se repii vaikka orkkis tunkinkohdat rikki.
 
ВАНСО BH13000 Tunkki , onko tuossa tunkki millä pärjä?

Pitäisi ostaa tunkki millä nostaa loppuelämän ts sähköautojakin, niin mikä malli suositus?
Mulla oli tälläinen kunnes lainaan annettua joku onnistu laittamaan ruosteeseen.

kyynelkaasun vinkit on 5/5.

Jos jostain tukivarresta meinaat nostaa niin eipä mahdukkaan ihan noin vain.

Painaa kuin synti joten jos tarvii liikutella niin harjoittele ensin 50kg murikkaa lattialta nostaa rikkomatta selkää.

Laitoin tilalle Bilteman alumiini/teräksen Tuotenro. 15-784. On toki rimpulampi mutta huomattavasti mukavampi kannella.

Bahcossa on leveämpi sekä pitävämpi kumi ja rullat tuntuu nopealla silmäyksellä kestävän huomattavasti paremmin. Maavara on toki aika pieni. Olisin samanlaisen tilalle laittanut jos ei vaan tarvitsisi näin pitkiä välimatkoja kannella

Screenshot_2024-10-19-20-32-56-025_com.android.chrome.jpg
 
Laitoin tilalle Bilteman alumiini/teräksen Tuotenro. 15-784. On toki rimpulampi mutta huomattavasti mukavampi kannell
No ei tuota Biltsuakaan toki kevyeksi voi sanoa, vaikka tuo 25kg onkin ihan kohtuullinen.

Täysalumiiniisia n. 1500kg nostavia saa parhaimmillaan reilu 10kg painoisia, sellainen kulkee jo yhdellä kädellä.

Itselläni on tämä ja on kyllä ollut miellyttävä operoida joskin kompromissi nostokorkeuden osalta
 
Kun nyt tunkkikeskustelua tuli, niin olen miettinyt, että onko pullotunkit mistään kotoisin? Jostakin syystä hirmu korkeita vaikuttavat kaikki olevan matalimmassakin asennossa, melkein pitää olla maastoautoa nostamassa, että saa alle. Mutta noin muuten näyttävät melko käteviltä vehkeiltä ja ovat melko edullisiakin.
 
Kun nyt tunkkikeskustelua tuli, niin olen miettinyt, että onko pullotunkit mistään kotoisin? Jostakin syystä hirmu korkeita vaikuttavat kaikki olevan matalimmassakin asennossa, melkein pitää olla maastoautoa nostamassa, että saa alle. Mutta noin muuten näyttävät melko käteviltä vehkeiltä ja ovat melko edullisiakin.
Toimivia jos pystyy nostamaan suoraan akselin alta että pyörä nousee heti eikä jousituksen ulosjousto pilaa hommaa. Kuten totesitkin niin ne on aika korkeita pienetkin ja nostomatka mallista riippuen aika rajallinen.

Helmasta nostaessa usein homma stoppaa siihen että liikevara ei vaan riitä ulosjouston takia.

Edullisia kyllä ovat, että ei siinä korkealta putoa jos kokeilee.
 
ВАНСО BH13000 Tunkki , onko tuossa tunkki millä pärjä?

Pitäisi ostaa tunkki millä nostaa loppuelämän ts sähköautojakin, niin mikä malli suositus?

Mulla taitaa olla just toi. Oikein hyvin nousee sähkärit ja muutkin. Painaa toki kuin synti, mutta hyvin smuutisti toimii.
 
Täällä kanssa tuommoisen Bahcon omistaja. Enkä vaihtaisi pois. Tuossa tunkissa on hyvää tuo leveys, vaikka pohja saattaisi olla vähän upottava (pakkautunut hiekkapiha) tms, niin tuo etsii siihen hyvin paikkansa ja pysyy siinä.
 
ВАНСО BH13000 Tunkki , onko tuossa tunkki millä pärjä?

Pitäisi ostaa tunkki millä nostaa loppuelämän ts sähköautojakin, niin mikä malli suositus?

Eiköhän AC tai Compac merkkinen 2t hallitunkki kestä harrastekäytössä aika pitkään. Hinta toki napsun bahcoja kalliimpi.
 
Kun nyt tunkkikeskustelua tuli, niin olen miettinyt, että onko pullotunkit mistään kotoisin? Jostakin syystä hirmu korkeita vaikuttavat kaikki olevan matalimmassakin asennossa, melkein pitää olla maastoautoa nostamassa, että saa alle. Mutta noin muuten näyttävät melko käteviltä vehkeiltä ja ovat melko edullisiakin.
Tavallista renkaanvaihtajaa hämää tässä korkeuden lisäksi tuo laitteen hyvin pieni 'footprint', pitää olla tosi tasainen ja suora alusta ettei lähde vetämään vinoon. Kai se sellaiseen käyttöön toimii jossa leveyssunnassa renkaanvaihtoon on tosi vähän tilaa? En ole oikein keksinyt miksi tuollaista käyttäisi hyvän tavallisen tunkin sijaan.
 
Tavallista renkaanvaihtajaa hämää tässä korkeuden lisäksi tuo laitteen hyvin pieni 'footprint', pitää olla tosi tasainen ja suora alusta ettei lähde vetämään vinoon. Kai se sellaiseen käyttöön toimii jossa leveyssunnassa renkaanvaihtoon on tosi vähän tilaa? En ole oikein keksinyt miksi tuollaista käyttäisi hyvän tavallisen tunkin sijaan.

Tarkoitatko tavallisella tunkilla saksitunkkia? Kun on saksitunkilla vaihtanut vuosien ajan ja sitten siirtynyt hallitunkkiin, niin ei kyllä tee mieli enää koskaan koskea saksitunkkiin. Yhdestä tunkista onnistuin vääntämään mutkalle sen vääntövarrenkin... Noin sinänsä pullotunkin ja saksitunkin tukialue taitaa olla aika samanlainen ja voihan sinne alle laittaa vaneria tai muuta alustaa.

 
Tarkoitatko tavallisella tunkilla saksitunkkia? Kun on saksitunkilla vaihtanut vuosien ajan ja sitten siirtynyt hallitunkkiin, niin ei kyllä tee mieli enää koskaan koskea saksitunkkiin. Yhdestä tunkista onnistuin vääntämään mutkalle sen vääntövarrenkin... Noin sinänsä pullotunkin ja saksitunkin tukialue taitaa olla aika samanlainen ja voihan sinne alle laittaa vaneria tai muuta alustaa.
No tässä vertasin pullotunkkia hallitunkkiin jota käyttänyt nyt useamman vuoden ajan. Saksitunkkia tullut käytettyä myös aikanaan aika paljon (ei kyllä toi video tee mitään oikeutta saksitunkeille, erikoisin versio mitä tullut vastaan oli opelin rimpulan näköinen 'puolikas' saksitunkki joka kumminkin tasaisella alustalla toimi todella hyvin ja vieläpä nopeasti kun yhdellä kädellä pystyi veivailemaan) Pullotunkkia käyttänyt vain muutaman kerran olosuhteiden pakosta enkä kyllä sitä mitenkään paremmaksi kokenut kuin saksitunkkia, hallitunkista puhumattakaan. Olisi kiva kuulla että missä käytössä pullotunkit sitten loistavat?
 
Tunkeista ollut keskustelua niin jos hyvän haluaa niin näitä suosittelen:

Työkseni rengas hommia teen ja nämä ovat parhaiksi osoittautuneet. Kestävät ammattikäytössäkin useampia vuosia vaikka noilla se +1000 autoa vuodessa tehdään. Muutenkin helppoja liikutella sekä tunkin lasku onnistuu näppärästi yhdellä kädellä.
 
Olisi kiva kuulla että missä käytössä pullotunkit sitten loistavat?
Niillä voi nostaa ja pakottaa vaikka mitä. Toimivat työkoneiden tai koneen osien erilaisissa nostoissa, rakennusten korjauksissa ja hydraulipuristimen voimanlähteenä. Auton nostamiseen pullotunkki ei pääsääntöisesti sovi, paitsi kuten edellä mainittua, akselista nostettaviin maastoautoihin ym. kunhan homma on muuten hallussa ja nostopaikka sekä nostokita asiallinen.

Tarkoitatko tavallisella tunkilla saksitunkkia? Kun on saksitunkilla vaihtanut vuosien ajan ja sitten siirtynyt hallitunkkiin, niin ei kyllä tee mieli enää koskaan koskea saksitunkkiin. Yhdestä tunkista onnistuin vääntämään mutkalle sen vääntövarrenkin... Noin sinänsä pullotunkin ja saksitunkin tukialue taitaa olla aika samanlainen ja voihan sinne alle laittaa vaneria tai muuta alustaa.


En avannut videota mutta siinähän ilmeni jokin outo alueellinen psykoosi jo avauskuvasta, voisin veikata että amerikkalainen tuuhioperspektiivi. Otetaan kaksi outoa hätävararatkaisua ja pohditaan kumpi niistä nyt on se unelma auton nostamiseen.
 
Pullotunkin etu on raaka nostokyky suhteessa hintaan ja kokoon. Eli pikkurahalla saa kymmeniä tonneja nostavan pienikokoisen tunkin. Mutta renkaanvaihtoon tai ylipäätään henkilöauton nostamiseen väärä vekotin. Vaikea löytää sopivaa nostokohtaa, jonne pullotunkki mahtuisi, ja nosto on hyvin epävakaa hallitunkkiin verrattuna, koska vaikka alusta olisi täysin tasainen ja auton liikkuminen estetty, niin tunkkiin alkaa auton noustessa kohdistua sivuttaisvoimia. Hallitunkki pääsee liikkumaan ja lisäksi kestää paljon enemmän sivuttaisvoimia vakaasti, pullotunkki vain kohtisuoraa voimaa.
 
Viimeksi muokattu:
nythän kitumaasturit on ollu jo kauan nosteessa. ja isot autot muutenki. eikö sellaset nouse pullotunkeilla hyvin.??

Niissä on tosin käytännössä aina henkilöautomaiset pyöräntuennat, jonka alle pullotunkin asemoiminen voi olla vähän hankalaa. Perinteinen jäykkä akseli on aika simppeli kun tunkin voi vain ujuttaa esim. lehtijousen pakan kohdalle tasaiselle pinnalle mutta alatukivarresta ei välttämättä löydy tasaista paikkaa mistä tunkki ei ala heti kättelyssä lipsumaan.
 
Tätä olisi kaivannut ehdottomasti takavetoisen auton renkaan vaihdossa.
Etupyörien kohdistaminen pultinreikiin hankalaa kun keskiö pyörii vapaana.
 
Volkkareis ja Audeis tulee muuten tommonen auton mukana. Tai pitäis tulla jos ei ole hukattu työkalulaatikosta takakontissa.
 
Sitä en ymmärrä miksei vaihtaisi jarrulevyjä/paloja/nesteitä talvea vasten renkaiden vaihdon yhteydessä. Samallahan nekin hoituisi. Joskaan 20€ tunkin kanssa en kyllä lähtis sitä tekemään. 99€ tunkilla kylläkin, kun saa kaks rengasta ilmaan yhdellä kertaa. Juuri vaihdoin eteen palat ja poistin levyistä ruosteen tapaiset purseet reunoilta.
 
Sitä en ymmärrä miksei vaihtaisi jarrulevyjä/paloja/nesteitä talvea vasten renkaiden vaihdon yhteydessä. Samallahan nekin hoituisi. Joskaan 20€ tunkin kanssa en kyllä lähtis sitä tekemään. 99€ tunkilla kylläkin, kun saa kaks rengasta ilmaan yhdellä kertaa. Juuri vaihdoin eteen palat ja poistin levyistä ruosteen tapaiset purseet reunoilta.
Tunkki on tarkoitettu auton nostamista varten, ei sen pitempiä aikoja ylhäällä pitämistä varten. Auton alla kun aletaan touhuamaan remontteja/huoltoja, niin auto on laskettu akselipukkien varaan. Kun tunkki pettää siellä pyöräkotelossa touhutessa niin voi käydä kipeää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 183
Viestejä
4 504 174
Jäsenet
74 337
Uusin jäsen
Sipulix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom