Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 624
Joo nuo on tullut nähtyä, mutta niistä puuttuu tuo ura. Jos ohueen palikaan alkaa itse tekemmään uraa, on vaarana, ettei se enää kestä nostamista.
Aliexpressistä löytyy kaikenlaisia muutamalla eurolla ja ilmasilla posteilla, tosin toimitus saattaa venyä pitkälle, jos lähiviikkoina tarvitset.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 620
Joo nuo on tullut nähtyä, mutta niistä puuttuu tuo ura. Jos ohueen palikaan alkaa itse tekemmään uraa, on vaarana, ettei se enää kestä nostamista.
No helpoimmalla varmaan selviää kun selvittää uran koon ja katsoo mahtuuko tekemään tollaseen palikkaan. Ite oon joskus splitannut tollasen parin euron kumin ja liimannut vanerin palaan ja nostellut sillä.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
353
Saako Suomesta mistään tämän tyyppistä kampetta (Jackpad) tunkkiin? Postikulut vs tuotteen hinta ei oikein puolla tilaamista ulkomailta. Edit: siis tuo valmis ura on se, mitä kaipaan.
Itselle tein jackstandeille vastaavanlaiset ihan jääkiekoista, rälläkällä passeli ura kiekkoon ja käsissä on valmis tuote. Ständeille leikkasin vielä "kyljistä" siivut pois, mutta tunkille sopinee suoraan
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Yleistät aika rajusti tavan tallaajan kyvyn saada pultti/mutteri lähellekään momenttiin.

Otetaan kadulta 10 ihmistä ja sanotaan että vedä tuolla metrin vääntövarrella 125Nm momenttiin pultit. Veikkaan että tulos vaihtelee 50-500Nm välillä.

Onneksi meillä on kuitenkin arvon foorumisteja^tm jotka saa renkaat 1Nm tarkkuudella momenttiin vaikka vasemmalla kädellä..
En usko että niistä tavan tallaajista kaikki saa edes pölykapseliä irti puhumattakaan että tietäisi mistä tunkkaa jne.

Ymmärrän kyllä pointin mutta luulisi nyt jokaisen tajuavan että ei niitä pyöriä tarvitse hyppimällä kiristää, toki näitäkin olen nähnyt. Mun pointti oli ehkä enempi se, että ilmankin sitä avainta pärjää kyllä kun järkeä käyttää. Toki jos kokoajan pyöriä vaihtaa niin se avain voi olla paikallaan.
Olis kiva testata kuinka kireelle tulee ilman momenttiavainta renkaat laitettua. Hyvin on renkaat auton mukana tuleet, ei siinä mitään. Veikkaan vaan että tulee vedettyä ilman monettiavainta ylikireelle. Tosin en ole siitä mitään haittaa huomamnut olevan.
Kyllä se ylikiristys vaatii jo yrittämistä. Itsellä varmaan jää hiukan alle noiden ohjemomenttien, hyvin on pyörät tulleet mukana mullakin. Aluvanteiden kanssa jokatapauksessa se ja sama mihin kireyteen vetää niin irtoaa jos on irrotakseen.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
457
En usko että niistä tavan tallaajista kaikki saa edes pölykapseliä irti puhumattakaan että tietäisi mistä tunkkaa jne.

Ymmärrän kyllä pointin mutta luulisi nyt jokaisen tajuavan että ei niitä pyöriä tarvitse hyppimällä kiristää, toki näitäkin olen nähnyt. Mun pointti oli ehkä enempi se, että ilmankin sitä avainta pärjää kyllä kun järkeä käyttää. Toki jos kokoajan pyöriä vaihtaa niin se avain voi olla paikallaan.
Kyllä se ylikiristys vaatii jo yrittämistä. Itsellä varmaan jää hiukan alle noiden ohjemomenttien, hyvin on pyörät tulleet mukana mullakin. Aluvanteiden kanssa jokatapauksessa se ja sama mihin kireyteen vetää niin irtoaa jos on irrotakseen.
Jälkikiristystä alleviivataan, mutta 7 VW:n otannalla väittäisin, että volkkarilla kiristyy itekseen niin ettei jälkikiristykset yleensä ole tulleet tarpeeseen. Tuon ylikiristyksen tuntuu useampi sekoittavan myös siihen ettei ole vaseliinia tai mitään muutakaan voitelua välissä ja vanhat pyörän pultit on puolen vuoden päästä ihan siksi tiukassa:sgiggle:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Jälkikiristystä alleviivataan, mutta 7 VW:n otannalla väittäisin, että volkkarilla kiristyy itekseen niin ettei jälkikiristykset yleensä ole tulleet tarpeeseen. Tuon ylikiristyksen tuntuu useampi sekoittavan myös siihen ettei ole vaseliinia tai mitään muutakaan voitelua välissä ja vanhat pyörän pultit on puolen vuoden päästä ihan siksi tiukassa:sgiggle:
Totta, tässä on aika paljon autokohtaisia eroja. Esimerkiksi vuosituhannen vaihteen gm autoissa (Saab, Opel) esiintyy aluvanteilla ironisesti molempia ongelmia: ekaksi kiristät pultit (jopa momenttiin kokeiltu kerran) mutta lähes 100% todennäköisyydellä joku kulma alkaa kolkottamaan ekan 20km aikana kun pultit löystyy. Sitten jälkikiristys (momenttiin sekin joskus kokeiltu ja todettu että ei ole hyötyä) niin seuraavana keväänä pultit saa avata metrisellä varrella kunnon pamauksen saattelemana. Vaseliinit on kierteissä mutta ei paljoa tunnu jämähtämiseen auttavan. ~20 auton ja vannesarjan otannalla voinee sulkea pois autokohtaiset vaivatkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
548
Tilasin aikoinaan netistä nostosuojuksen tunkin ja helman väliin.
Noheva kundi Englannissa väsäsi mallikohtaisia parista jääkiekosta.
Eli jääkiekkoadapteri hallitunkin nostovarren päähän, ja jääkiekkoon ajettu ura helman pokkaukseen.
Kestänyt yli 6v vaihtelut ja mielestäni loistokeksintö.
Ei vääny helman pokkaus, maali pysyy ehjänä, ja sopii kun valettu tunkin nostimeen.
Nosto.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
620
Millä momentilla ne alumiinivanteet edes pitää kiristää? Kai vanteisssakin eroja?

Itse pärjännyt vallan hyvin jo toistakymmentä vuotta ristikkoavaimella ja sillä kiristän mitä saa. Ei tolla vivuvarrella kauhean kireeseen edes saa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 753
Millä momentilla ne alumiinivanteet edes pitää kiristää? Kai vanteisssakin eroja?

Itse pärjännyt vallan hyvin jo toistakymmentä vuotta ristikkoavaimella ja sillä kiristän mitä saa. Ei tolla vivuvarrella kauhean kireeseen edes saa.
Riippuu autosta, opelissa luokkaa 108Nm
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 620
Millä momentilla ne alumiinivanteet edes pitää kiristää? Kai vanteisssakin eroja?

Itse pärjännyt vallan hyvin jo toistakymmentä vuotta ristikkoavaimella ja sillä kiristän mitä saa. Ei tolla vivuvarrella kauhean kireeseen edes saa.
Yleisimmät valmistajien ohjearvot on siinä 110-130Nm haarukassa eli esim 120Nm on hyvä ohjearvo.

Jos renkaat on tapana vaihtaa aina itse, niin ne välineet mitä siihen hommaan kerran investoisin olisi muutaman kympin hydraulinen pieni hallitunkki, edullinen perus momenttiavain jollain 40-200Nm haarukalla, breaker bar eli kiinteä 1/2 tuuman karalla oleva väännin järkevällä varrella ja sit joko perus 1/2 räikkäavain tai pulttipyssy riippuen budjetista sekä sopiva hylsy ja joku perus jatko siihen.

Yleensä kun vaihdan renkaat niin jos ei satu pulttipyssy käsille, niin kierrän auton breakerbarin kanssa ja pyöräytän sen puoli kierrosta kaikkia pultteja auki. Sit nurkka kerrallaan ylös ja räikkäavaimella vaan auki, toinen rengas ja kiinni ja alas. Lopuksi sit momenttiavaimella kaikki läpi. Jos mulla on pulttipyssy niinkun yleensä on niin ammun vaan pultit auki, ja vedän sellasella momenttivarrella ampumalla kiinni ja muuten sit lopuksi sama et momenttiavaimella kiristys.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 386
Yleisimmät valmistajien ohjearvot on siinä 110-130Nm haarukassa eli esim 120Nm on hyvä ohjearvo.

Jos renkaat on tapana vaihtaa aina itse, niin ne välineet mitä siihen hommaan kerran investoisin olisi muutaman kympin hydraulinen pieni hallitunkki, edullinen perus momenttiavain jollain 40-200Nm haarukalla, breaker bar eli kiinteä 1/2 tuuman karalla oleva väännin järkevällä varrella ja sit joko perus 1/2 räikkäavain tai pulttipyssy riippuen budjetista sekä sopiva hylsy ja joku perus jatko siihen.

Yleensä kun vaihdan renkaat niin jos ei satu pulttipyssy käsille, niin kierrän auton breakerbarin kanssa ja pyöräytän sen puoli kierrosta kaikkia pultteja auki. Sit nurkka kerrallaan ylös ja räikkäavaimella vaan auki, toinen rengas ja kiinni ja alas. Lopuksi sit momenttiavaimella kaikki läpi. Jos mulla on pulttipyssy niinkun yleensä on niin ammun vaan pultit auki, ja vedän sellasella momenttivarrella ampumalla kiinni ja muuten sit lopuksi sama et momenttiavaimella kiristys.
Täällä ainakin prosessi vakiintunut tähän:
1. Teleskooppivartisella mutteriavaimella kaikkien renkaitten pultit löysälle (esim. 1/2 kierrosta)
2. Hallitunkilla nurkka ylös ja pultit irti sormin käyttämällä hylsyä kiinnitettynä 150 mm jatkovarteen
3. Rengas irti ja toinen kiinni. Kiristys sormivoimin.
4. Neljännen renkaan jälkeen kaikkien pulttien kiristys momenttiin.

Löytyisi myös pulttipyssy akulla ja paineilmalla, mutta näiden asettaminen käyttökuntoon ei kyllä mitenkään säästä aikaa vs. sormikääntely, vaikka kahteen autoon tuon homman tekeekin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 620
Täällä ainakin prosessi vakiintunut tähän:
1. Teleskooppivartisella mutteriavaimella kaikkien renkaitten pultit löysälle (esim. 1/2 kierrosta)
2. Hallitunkilla nurkka ylös ja pultit irti sormin käyttämällä hylsyä kiinnitettynä 150 mm jatkovarteen
3. Rengas irti ja toinen kiinni. Kiristys sormivoimin.
4. Neljännen renkaan jälkeen kaikkien pulttien kiristys momenttiin.

Löytyisi myös pulttipyssy akulla ja paineilmalla, mutta näiden asettaminen käyttökuntoon ei kyllä mitenkään säästä aikaa vs. sormikääntely, vaikka kahteen autoon tuon homman tekeekin.
Noh, jos pulttipyssy on samassa paikassa kun muutkin tavarat ja toimii akulla, niin kyl siinä aikaa säästyy :D Varmaan kriittisin aikaa säästävä tekijä on kuitenkin toi, että vetää ton esilöysytyksen kerralla kaikkeen kun on työkalu jo käsissä ja sit nurkka kerrallaan saa iisisti vaan nykästä renkaan irti ja toisen takasin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 000
Aika samanlainen workflow, mutta ensimmäisenä otetaan esille hyvä tunkki ja akkukäyttöinen avaustyökalu oman maun mukaan.

Työkaluksihan kelpaa aika monikin tuossa. Kunnon mutterinväännin on paras, mutta itsellä ollut nyt melkein 5 vuotta käytössä aliexpressin makita dtw285 kopio 30€ hintaan ja hoitanut homman täysin.

Tai jos avaa pultit vääntövarrella ensin, niin sen jälkeen iskevä ruuvinväännin+hylsynpidin karaan toimii yhtä lailla.

Eipä tuossa koko prosessissa mene puolta tuntia enempää ja tuossa ajassa ehtii jo yleensä aloitella pesemistäkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Kyllä tuon renkaanvaihdon tekee monesti auton omalla paskatunkillakin. Jotkut ovat jopa ihan hyvin suunniteltuja ja voittavat huonoimmat hallitunkit. Jos pukkeja ei ole käytettävissä, kannattaa pitää aina jotain rengasta sopivasti helman alle varastoituna. Se kannattelee autoa tunkin mahdollisesti pettäessä kivammin kuin vaikkapa oma jalka.

Momenttiavain on ihan ehdoton alumiinivanteiden kanssa. Itse saisin ristikkoavaimella käsipelillä varmaan jollain 20% heitolla oikeaan momenttiin, mutta tuota on reenattu momenttiavaimen kanssa joitakin tuhansia kertoja. Myös jälkikiristys on tärkeä. Nimenä se on vähän harhaanjohtava, kyseessä on ennemminkin kireyden tarkistus. Pultti joko löystyy alumiinivanteen kanssa tai ei. Ja tätä tapahtuu vaikka se olisi tasan tarkkaan oikeaan momenttiin kiristetty. Eikä ne välttämättä löysty kaikki, vaan vaikka vain yksi per rengas. Äärimmäisen harvoin löystyy vain vähän, joten jälkikiristykseen momenttiavain ei ole niin ehdoton. Harvinaistahan toi löystyminen on, mutta kohdalle sattuessa voi aiheuttaa isojakin ongelmia. Kannattaa siis tarkistaa.

Jos pyöränpultteja joutuu aukomaan metrisen varren kanssa, kannattaa varmistaa ettei ne viimeksi kiristänyt sankari tee enää mitään remonttia siihen autoon. Syy on lähes poikkeuksetta ylikiristys, joka sitten murjoo kierteitä, vanteita tai venyttelee pinnapultteja. Ei välttämättä tule ongelmaksi vielä ekalla kerralla, mutta muutaman toiston jälkeen alkaakin sitten esimerkiksi pinnapultit napsumaan poikki. Eli korjaamon vaihto, rengasliikkeen vaihto tai momenttiavaimen osto jos syyllinen on peilissä.

Eikä voidella niitä kierteitä. Korkeintaan jotain tervaa tai muuta vastaavaa, mutta ei rasvaa. Voitelu helpottaa ylikiristämistä todella paljon. On Suomessa varmaan ne sata autoa, joiden pyöränpultit oikeasti ruostuvat kauden aikana jumiin. Niihinkin voisi harkita uusia muttereita/pultteja joissa pintakäsittely on vielä kunnossa.

Rengasliikkeissä ja korjaamoilla olen pyörinyt työntekijänä ja asiakkaana. Niiden kanssa homma on vähän arpapeliä, koska sesonkiaikaan tekijöitä on ihan laidasta laitaan. Isommilla ketjuilla on kuitenkin monesti edes pätevästi perehdytettyä porukkaa. Halvin tuskin on koskaan paras.

Muistettakoon vielä se, että melkein joka toinen DIY-renkaanvaihtaja tekee hommansa keskimääräistä huonommin. :thumbsup:
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
791
Mihin ihmeeseen tota momenttiavainta tarvitsee yksittäisessä renkaanvaihdossa jossei sitä tarvitse sitten muihin hommiin.

Näppituntumalla saa ihan nätisti sen 100-150nm kireyttä kunhan nyt ei pompi sen varren päällä tai ammu pultteja kiinni pää punasena. Toki eikai siitä nyt haittaa ole momenttiavaimella kiristellä mutta esim allekirjoittanut ruuvaa varmaan 100 rengasta vuodessa paikalleen enkä vaivaudu tuota varten edes hakemaan sitä momenttiavainta pakista.
Kaksi kertaa vuodessa renkaat vaihtavana en ole kokenut että parinkympin momenttiavaimen hankinta olisi mitenkään merkittävä kuluerä saati että sen kaivaminen esille olisi suurin vaiva renkaidenvaihdossa.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
872
Nykyinen asumisratkaisu ja nurkkiin kertyneet työkalut alkavat lähestyä omasta mielestä optimia. Toki iso lämmin talli olisi kiva etenkin syksyisin.


Valaistu katos
Hallitunkki
Akkukäyttöinen mutterinväännin momenttisauvalla
Akkuporakone teräsharjalla
Vesipiste vieressä
Akkukompura paineiden tarkastukseen

Auto katoksessa riittävästi tilaa molemmin puolin työskentelyyn. Renkaiden ja työkalujen säilytys varastossa joka muutaman metrin päässä autosta. Varaston edessä riittävästi suojaista tilaa renkaiden pesuun ja kuivaukseen.

Hieman yliampuvat varusteet varmasti mutta akkukoneille muutakin käyttöä ja laiska maksaa mukavuudesta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 624
Kukin vaihtaa tavallaan.

Itsellä kokemusta ~35v renkaiden vaihdosta itse, löytyy periaatteessa halli nosturilla vähän matkan päästä, hallitunkki, pukit, momenttiavain, akku-mutterinväännin, momenttivarret, teräsharjat, kompura, rasvat yms.

Silti joka kerta kun nuo pitää vaihtaa, prosessi on about tämä:
- Kaiva renkaat varastosta
- Mieti että hitto jaksa mihinkään hallille tai renkaanvaihtopalveluun, vaihetaan tässä pihalla äkkiä
- Hallitunkilla yks kulma kerrallaan ilmaan, liinalla pahimmat paskat välistä pois ja uus rengas paikalle
- Ryobbin max-asennossa ilman momenttivartta paukuttaa sopivan kireelle
- Kun kaikki on vaihdettu ja auto alhaalla niin käsin vielä jatkovarsi-vääntimellä pultit läpi että ovat suhteellisen kireellä
- Renkaat pussiin ja taas se varastorumba

Autoja kaksi, hyundai i20 -18 ja 330 bemari -09. Ekassa peltivanteet, tokassa orkkisalut

Sitten jos joskus jaksaa jarrupaloja/levyjä vaihdella niin tulee vähän enemmän ehkä hifisteltyä, mutta nuo kausivaihdot menee laiskana about noin
että alle vaan..
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 025
Se helma on yleensä ainoa nostopaikka joka on ohjekirjassa neuvottu. Auttaisi paljon jos siellä olisi selkeästi merkattu nostopaikat (muut kuin ne helmat) kun ei nyt ihan mistä vaan voi nostaa.
Joku tukivarren kiinnityspiste tms. on aikalailla vahvempi kuin joku pellin pokkaus. Esim mk7 Transhitissä jo ohjekirja neuvoo nostamaan etutukivarren takakiinnityspisteestä.
Jo normijärjellä kun katsoo sitä alustaa, niin löytää paljon parempia nostokohtia, kuin joku onneton pelti.

Helmasta nostaessa saa sen helman pikkuhiljaa vituiksi. On sitten millainen vaan kumi välissä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 025
Kyllä tuon renkaanvaihdon tekee monesti auton omalla paskatunkillakin. Jotkut ovat jopa ihan hyvin suunniteltuja ja voittavat huonoimmat hallitunkit. Jos pukkeja ei ole käytettävissä, kannattaa pitää aina jotain rengasta sopivasti helman alle varastoituna. Se kannattelee autoa tunkin mahdollisesti pettäessä kivammin kuin vaikkapa oma jalka.

Momenttiavain on ihan ehdoton alumiinivanteiden kanssa. Itse saisin ristikkoavaimella käsipelillä varmaan jollain 20% heitolla oikeaan momenttiin, mutta tuota on reenattu momenttiavaimen kanssa joitakin tuhansia kertoja. Myös jälkikiristys on tärkeä. Nimenä se on vähän harhaanjohtava, kyseessä on ennemminkin kireyden tarkistus. Pultti joko löystyy alumiinivanteen kanssa tai ei. Ja tätä tapahtuu vaikka se olisi tasan tarkkaan oikeaan momenttiin kiristetty. Eikä ne välttämättä löysty kaikki, vaan vaikka vain yksi per rengas. Äärimmäisen harvoin löystyy vain vähän, joten jälkikiristykseen momenttiavain ei ole niin ehdoton. Harvinaistahan toi löystyminen on, mutta kohdalle sattuessa voi aiheuttaa isojakin ongelmia. Kannattaa siis tarkistaa.

Jos pyöränpultteja joutuu aukomaan metrisen varren kanssa, kannattaa varmistaa ettei ne viimeksi kiristänyt sankari tee enää mitään remonttia siihen autoon. Syy on lähes poikkeuksetta ylikiristys, joka sitten murjoo kierteitä, vanteita tai venyttelee pinnapultteja. Ei välttämättä tule ongelmaksi vielä ekalla kerralla, mutta muutaman toiston jälkeen alkaakin sitten esimerkiksi pinnapultit napsumaan poikki. Eli korjaamon vaihto, rengasliikkeen vaihto tai momenttiavaimen osto jos syyllinen on peilissä.

Eikä voidella niitä kierteitä. Korkeintaan jotain tervaa tai muuta vastaavaa, mutta ei rasvaa. Voitelu helpottaa ylikiristämistä todella paljon. On Suomessa varmaan ne sata autoa, joiden pyöränpultit oikeasti ruostuvat kauden aikana jumiin. Niihinkin voisi harkita uusia muttereita/pultteja joissa pintakäsittely on vielä kunnossa.

Rengasliikkeissä ja korjaamoilla olen pyörinyt työntekijänä ja asiakkaana. Niiden kanssa homma on vähän arpapeliä, koska sesonkiaikaan tekijöitä on ihan laidasta laitaan. Isommilla ketjuilla on kuitenkin monesti edes pätevästi perehdytettyä porukkaa. Halvin tuskin on koskaan paras.

Muistettakoon vielä se, että melkein joka toinen DIY-renkaanvaihtaja tekee hommansa keskimääräistä huonommin. :thumbsup:
Enpä ole vielä ikinä momenttiavainta käyttänyt renkaanpulttien/mutterien kanssa. Toki noiden autojen kanssa tulee pelattua useamman kertaa viikkoon. Ainoita ongelmia on ollut, kun on rengasliikkeessä pultit laitettu kiinni, niin saa hyppiä metrin varren päällä tosissaan ennen kuin aukeaa.
Se oikea momentti on todellisuudessa pirun vähän, jos vaikka 75cm varsi käytössä.

Mulla on pienitehoinen akkupyssy just renkaanvaihtoa varten, tolla saa ampua kiinni, ja varrella vähän päälle.

Aikanaan kun olin kodinkonehommissa alkoi asiakas huutamaan, että se pyykinpesukone pitää laittaa vatupassilla vaateriin, sen jälkeen kun olin jalat säätänyt. Hain autosta passin ja näytin, että on se passissa.

Jos ei tee mitään autohommaa tms. muuten kuin vuodessa kaks kertaa vaihtaa pyörät, on momenttiavain suisiteltava työkalu, mutta jos muutenkin tekee vastaavia hommia, niin saa ne tarpeeksi lähelle oikeaa momenttia ihan ranteella.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 624
Kukin vaihtaa tavallaan.

Itsellä kokemusta ~35v renkaiden vaihdosta itse, löytyy periaatteessa halli nosturilla vähän matkan päästä, hallitunkki, pukit, momenttiavain, akku-mutterinväännin, momenttivarret, teräsharjat, kompura, rasvat yms.

Silti joka kerta kun nuo pitää vaihtaa, prosessi on about tämä:
- Kaiva renkaat varastosta
- Mieti että hitto jaksa mihinkään hallille tai renkaanvaihtopalveluun, vaihetaan tässä pihalla äkkiä
- Hallitunkilla yks kulma kerrallaan ilmaan, liinalla pahimmat paskat välistä pois ja uus rengas paikalle
- Ryobbin max-asennossa ilman momenttivartta paukuttaa sopivan kireelle
- Kun kaikki on vaihdettu ja auto alhaalla niin käsin vielä jatkovarsi-vääntimellä pultit läpi että ovat suhteellisen kireellä
- Renkaat pussiin ja taas se varastorumba

Autoja kaksi, hyundai i20 -18 ja 330 bemari -09. Ekassa peltivanteet, tokassa orkkisalut

Sitten jos joskus jaksaa jarrupaloja/levyjä vaihdella niin tulee vähän enemmän ehkä hifisteltyä, mutta nuo kausivaihdot menee laiskana about noin
että alle vaan..
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 025
Kukin vaihtaa tavallaan.

Itsellä kokemusta ~35v renkaiden vaihdosta itse, löytyy periaatteessa halli nosturilla vähän matkan päästä, hallitunkki, pukit, momenttiavain, akku-mutterinväännin, momenttivarret, teräsharjat, kompura, rasvat yms.

Silti joka kerta kun nuo pitää vaihtaa, prosessi on about tämä:
- Kaiva renkaat varastosta
- Mieti että hitto jaksa mihinkään hallille tai renkaanvaihtopalveluun, vaihetaan tässä pihalla äkkiä
- Hallitunkilla yks kulma kerrallaan ilmaan, liinalla pahimmat paskat välistä pois ja uus rengas paikalle
- Ryobbin max-asennossa ilman momenttivartta paukuttaa sopivan kireelle
- Kun kaikki on vaihdettu ja auto alhaalla niin käsin vielä jatkovarsi-vääntimellä pultit läpi että ovat suhteellisen kireellä
- Renkaat pussiin ja taas se varastorumba

Autoja kaksi, hyundai i20 -18 ja 330 bemari -09. Ekassa peltivanteet, tokassa orkkisalut

Sitten jos joskus jaksaa jarrupaloja/levyjä vaihdella niin tulee vähän enemmän ehkä hifisteltyä, mutta nuo kausivaihdot menee laiskana about noin
että alle vaan..
Mulla menee usein nin, että ota pyörät varastosta, muista tässä vaiheessa, että ne tuli jätettyä sinne pesemättä, pese ja vahaa vanteet, pyöritä ne tallin puolelle jossa auto on nosturilla. vaihda. unohda pestä talviopyörät ja pyöritä ne varastoon...
Tälleen keväällä ne toki on mukavampi pestä ja vahata, syksyllä se vitutteleepi.

Varsinkin, kun noita saa vaihtaa ainakin kuuteen autoon. Kolmeen tai neljään omaan, sitten faijan autoon ja emännän autoon ja ex-emännän autoon yms.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
140
Viikonlopun renkaanvaihtoprojektini Suzuki Swiftiin:

Lauantai: alan valmistelemaan vaihtoa, vien kesärenkaat ja nosturin yms. pihalle. Etsin 220V töpselipulttipyssyä, ei löydy mistään. Whatsappaan broidille ja veljenpojalle että "lainasinko syksyllä jollekkin teistä?", enkä edes ajattele alkavani avaamaan pultteja perinteisillä työkaluilla koska ei vaan huvita. Selviää että pulttipyssy on broidilla, voin hakea klo 16 jälkeen. Huokaan, lopetan projektin siihen ja lähden ajelemaan prätkää. Haen pyssyn illalla 10km päästä kotoa, enkä edes harkitse aloittavani enää tuolloin vaan roudaan kamat sisään koska maaseudun peräkylältäkin voi hävitä roinaa pihalta yöllä, kameravalvonnasta riippumatta.

Sunnuntai: vien kesärenkaat, MP-nosturin (nostaa 700kg ja koko toisen puolen autosta yhtaikaa ilmaan eikä riko helmapeltejä/saumoja, mutta painaa kun rutto), pulttipyssyn ja asennusjakkaran takaisin ulos. Totean että kun kytken jatkojohdon pyssyä varten seinään niin 10A sulake palaa. Vaihdan sulakkeen, haen toisen jatkojohdon ja kiroilen hieman. Nostan auton toisen puolen ilmaan, vaihdan molemmat renkaat ongelmitta. Kesärenkaat aluvanteilla ja eri pulteilla kun talvirenkaitten peltivanteisiin. So far so good. Käännän auton toisin päin ja nostan sen taas ilmaan. Eturengas menee ok. Takakesärengas kun menee paikoilleen niin viimeistä pulttia vailla valmis huomaan että suljettavassa kangaspussissa ei enää ole yhtään pulttia, takarengas kiinni nyt vain kolmella. WTF??? Mihin se viimeinen pultti hävisi? Etsin pulttia vimmanraivolla pitkin pihaa, ei löydy niin mistään vaikka olen 101% varma että kaikki meni syksyllä samaan pussukkaan enkä ole ainakaan huomannut tiputtaneeni yhtään pihalla mihinkään. Kiroilen lisää.

No. Kännykkä esille, katson että löytyykö samanlaista kesäaluvanteen pulttia paikallisesta Motonetistä 12km matkan päässä. Löytyyhän sitä varastossa. Lasken auton tunkilta, ajan sinne melko varovasti (rengas pysyy näemmä kiinni kolmellakin). Ostan pultin (1,96e) ja kiinnitän sen kaupan parkkiksella perinteisellä rengasavaimella, jengi vähän kattelee. Ajelen himaan ja teen jälkikiristykset momenttiin (vielä pari naksua pulttipyssyllä jokaiseen). Tsekkaan rengaspaineet (pitää olla 2,5 bar) Boshin akkupumpumulla koska TPM huusi hoosiannaa koko kaupunkiekskursion ajan. Kerron autolle että "sulla on nyt kesärenkaat ja eri paineet, totu siihen". Kiroilen että tulipa tehtyä. Ajelen tänään Otaniemeen töihin, kaikki toimii kuten pitää, auto on 3dB hiljaisempi samassa vauhdissa talvirenkaisiin verrattuna. Että semmoinen tarina. Ei se koskaan näin vaikeata ole ennen ollut (olen vaihtanut renkaat aina itse, 1980-luvulta lähtien) :p.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 179
Viestejä
4 210 477
Jäsenet
71 024
Uusin jäsen
Hogger

Hinta.fi

Ylös Bottom